image 76733 25 v1
Galรฉria(6)

D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany

Partneri sekcie:

Diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 je v Slovenskej republike zรกkladnรฝm ลฅahom v smere zรกpad โ€“ vรฝchod. Po dobudovanรญ bude zรกroveลˆ sรบฤasลฅou eurรณpskej cesty E50, ktorรก prechรกdza v trase Brest โ€“ Parรญลพ โ€“ Saarbrรผcken โ€“ Nรผrnberg โ€“ Praha โ€“ Brno โ€“ Trenฤรญn โ€“ ลฝilina โ€“ Poprad โ€“ Preลกov โ€“ Koลกice โ€“ Uลพhorod s pokraฤovanรญm cez Ukrajinu a Rumunsko smerom na juh (na Bukureลกลฅ) a ฤalej cez krajiny bรฝvalรฉho Sovietskeho zvรคzu smerom na vรฝchod. Zรกroveลˆ je sรบฤasลฅou eurรณpskeho ลฅahu E75 v trase ลฝilina โ€“ Bratislava a sรบฤasลฅou transeurรณpskej magistrรกly (TEM) sever โ€“ juh.

01 Vahostav foto J Mravec
02 Vahostav foto J Mravec
03 Vahostav foto J Mravec
04 Vahostav foto J Mravec
05 Vahostav foto J Mravec

รšsek medzi Streฤnom a Turanmi sa mal pรดvodne stavaลฅ ako sรบฤasลฅ PPP projektu, keฤ sa v mรกji 2009 stalo vรญลฅazom na jeho zhotovenie konzorcium firiem Doprastav, VรHOSTAV โ€“ SK, Mota โ€“ Engil, Bouygues PT, Colas, Meridiam a Intertoll. Ich รบlohou malo byลฅ nielen postaviลฅ viac ako 16-kilometrovรฝ รบsek, ale aj zabezpeฤiลฅ projekt, financovanie a prevรกdzku s รบdrลพbou na obdobie 30 rokov. V auguste 2010 vลกak boli vลกetky PPP projekty na diaฤพnici D1 zruลกenรฉ a ลกtรกt vypรญsal sรบลฅaลพ na jednotlivรฉ รบseky znova. Vรญลฅazom v novej sรบลฅaลพi sa stala spoloฤnosลฅ VรHOSTAV โ€“ SK, a. s.

Zรกkladnรฉ รบdaje a trasa diaฤพnice

Stavba sa nachรกdza na severnom okraji Turฤianskej kotliny, ktorรก je profilovanรก ลกirokou รบdolnou nivou Vรกhu a jeho prรญtokov. Kotlina predstavuje tektonickรบ depresiu medzi okolitรฝmi jadrovรฝmi a vulkanickรฝmi pohoriami. Vรฝplลˆ kotliny tvoria sedimenty paleogรฉnu a neogรฉnu. Zaฤiatok predmetnรฉho รบseku diaฤพnice D1 je v kriลพovatke Dubnรก Skala, kde diaฤพnica nadvรคzuje na predchรกdzajรบci รบsek, stavbu diaฤพnice D1 Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala, v km 49,010 tejto stavby. V priestore kriลพovatky Dubnรก Skala kriลพuje diaฤพnica D1 mimoรบrovลˆovo (nadcestรญm) cestu I/18, ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ€“ ลฝilina a rieku Vรกh (mostnรฝm objektom 201).

ฤŽalej trasa prechรกdza inundaฤnรฝm รบzemรญm medzi riekou Vรกh a Krpelianskym kanรกlom. Toto sa odohrรกva v najuลพลกom mieste inundรกcie, pribliลพne 800m pred zaรบstenรญm kanรกla do Vรกhu. Inundรกciou pod obcami Lipovec a Turฤianske Kฤพaฤany mรก diaฤพnica takmer 4 km, priฤom z juhozรกpadnej strany obchรกdza vodnรฝ zdroj Lipovec, mimoรบrovลˆovo (nadcestรญm) kriลพuje cestu III/01892 do Lipovca, pokraฤuje sรบbeลพne s elektrickรฝm vzduลกnรฝm vedenรญm Varรญn โ€“ Suฤany a obchรกdza dobรฝvacรญ priestor Lipovec. V mieste existujรบcej lรกvky pre peลกรญch z Turฤianskych Kฤพaฤian prechรกdza diaฤพnica D1 na moste na ฤพavรฝ breh rieky Vรกh. V ฤalลกom รบseku sa pribliลพuje ku koฤพajisku ลพelezniฤnej stanice Vrรบtky a vstupuje do katastrรกlneho รบzemia obce Suฤany.

Dominantou stavby je mostný objekt ฤíslo 201 ponad Váh a ลพelezniฤnú traลฅ.

Dominantou stavby je mostnรฝ objekt ฤรญslo 201 ponad Vรกh a ลพelezniฤnรบ traลฅ.

Diaฤพnica ฤalej pokraฤuje sรบbeลพne so ลพelezniฤnou traลฅou Koลกice โ€“ ลฝilina, v mieste ลพelezniฤnej zastรกvky Suฤany prechรกdza podcestรญm cez nรกsypovรฉ teleso bรฝvalej cesty I/18, ฤalej popod existujรบci most na ceste I/18, okolo areรกlu ลกtrkovne Prefa Suฤany a opรคลฅ mimoรบrovลˆovo nadcestรญm kriลพuje ลพeleznicu. Za ลพelezniฤnou traลฅou vedie diaฤพnica mostnรฝmi objektmi 219-00 a 220-00 ponad oblasลฅ mokradรญ pri Kantorskom potoku, ide o severnรฉ รบpรคtie Veฤพkej Fatry, juลพne od obce Turany. V km 12,942 kriลพuje diaฤพnica mostnรฝm objektom rieku Vรกh a po pribliลพne 1โ€ฏ600 m mostom mimoรบrovลˆovo prekonรกva existujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ s Krpelianskym kanรกlom a konฤรญ sa v kriลพovatke Turany v mieste napojenia na cestu I/18. Smerom na Liptovskรฝ Mikulรกลก bude diaฤพnica D1 pokraฤovaลฅ v rรกmci stavby diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก.

รšsek diaฤพnice prechรกdza cez husto obรฝvanรบ oblasลฅ a katastrรกlne รบzemia obcรญ Vrรบtky, Lipovec, Turฤianske Kฤพaฤany, Martin-Priekopa, Suฤany, Turฤianska ล tiavniฤka, Podhradie a Turany. Vรฝstavba diaฤพniฤnรฉho รบseku si vynรบtila mnoลพstvo objektov. Celรฝ รบsek diaฤพnice D1 je navrhnutรฝ v ลกรญrkovom usporiadanรญ kategรณrie D 26,5/120. V poslednom smerovom oblรบku v kriลพovatke Turany je znรญลพenie nรกvrhovej rรฝchlosti zo 120 na 100 km/h, keฤลพe v ฤalลกom รบseku diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก je nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ 100 km/h. Celkovรก dฤบลพka rieลกenรฉho รบseku diaฤพnice D1 je 16,405 km. Sรบฤasลฅou diaฤพnice Dubnรก Skala โ€“ Turany sรบ ลกtyri mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky โ€“ Dubnรก Skala s cestou I/18, Martin 1 s privรกdzaฤom Martin (rรฝchlostnรก cesta R3) a Turany s cestou I/18. Na trase novej diaฤพnice je vybudovanรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka.

Nรกvrh vรฝลกkovรฉho vedenia diaฤพnice je limitovanรฝ mnoลพstvom podmienok, ktorรฉ bolo potrebnรฉ reลกpektovaลฅ. Na zaฤiatku รบseku je to jednoznaฤnรฉ prispรดsobenie sa predchรกdzajรบcej stavbe D1 Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala s reลกpektovanรญm vรฝลกkovรฉho vedenia kaลพdรฉho jazdnรฉho pรกsu osobitne. ฤŽalลกรญmi limitmi sรบ prechod diaฤพnice cez vรกลพsku inundรกciu, kde treba v zmysle STN 73 6101 reลกpektovaลฅ vรฝลกku koruny diaฤพnice, resp. najniลพลกieho bodu plรกne nad Q100. Tรบto hladinu musia reลกpektovaลฅ aj mostnรฉ objekty kriลพujรบce Vรกh. V prechode inundรกciou mรก diaฤพnica minimรกlne pozdฤบลพne sklony, ktorรฉ bolo treba prispรดsobiลฅ minimรกlnym vรฝslednรฝm sklonom vozovky z dรดvodu jej dokonalรฉho odvodnenia.

Lávka pre peších, objekt ฤíslo 2016

Lรกvka pre peลกรญch, objekt ฤรญslo 2016

Odkanalizovanie

Okrem dopravnรฉho koridoru charakterizuje predmetnรฉ รบzemie aj vodnรฝ koridor, ktorรฝ reprezentuje rieka Vรกh (vรฝznamnรฝ nadregionรกlny hydrickรฝ biokoridor) s energetickรฝm Krpelianskym kanรกlom. Jeho trasu sprevรกdzajรบ vรฝznamnรฉ vedenia veฤพmi vysokรฉho napรคtia, ktorรฉ na viacerรฝch miestach kriลพujรบ diaฤพnicu. Diaฤพnica zasa na viacerรฝch miestach kriลพuje samotnรฝ Krpeliansky kanรกl a tok Vรกhu. Odkanalizovanie povrchu vozovky sa rieลกi v celom รบseku diaฤพnice, vrรกtane mostnรฝch objektov a prรญsluลกnรฝch vetiev kriลพovatiek nadvรคzujรบcich na trasu diaฤพnice. Na zabezpeฤenie kvality vypรบลกลฅanรฝch vรดd do recipientov sรบ vybudovanรฉ koalescenฤnรฉ odluฤovaฤe ropnรฝch lรกtok s vรฝstupnou hodnotou na vรฝtoku 0,1 mg/l RL.

Kanalizรกcia mรก charakter daลพฤovej kanalizรกcie. Vody z vozovky diaฤพnice a vetiev kriลพovatiek sรบ odvedenรฉ cez pozdฤบลพne betรณnovรฉ rigoly a uliฤnรฉ (daลพฤovรฉ) vpusty prรญpojkami do diaฤพniฤnej kanalizรกcie, z nej sa po preฤistenรญ v odluฤovaฤoch ropnรฝch lรกtok vypรบลกลฅajรบ do prรญsluลกnรฝch vodnรฝch tokov. Kanalizรกcia je umiestnenรก v strednom deliacom pรกse diaฤพnice a na vetvรกch kriลพovatiek v rozลกรญrenej nespevnenej krajnici. Odluฤovaฤe ropnรฝch lรกtok sรบ umiestnenรฉ na rozลกรญrenom telese diaฤพnice. V prรญpade nepriaznivรฝch vรฝลกkovรฝch pomerov sa za odluฤovaฤom RL vybuduje preฤerpรกvacia stanica s prรญsluลกnรฝm vรฝtlaฤnรฝm potrubรญm.

Mostný objekt ฤíslo 201 pri Dubnej Skale

Mostnรฝ objekt ฤรญslo 201 pri Dubnej Skale

Mostnรฉ objekty

Na danom diaฤพniฤnom รบseku je navrhnutรฝch 28 mostnรฝch objektov (novostavieb) a 4 rekonลกtrukcie existujรบcich mostnรฝch objektov. Z materiรกlovรฉho hฤพadiska prevlรกdajรบ betรณnovรฉ mosty nad oceฤพovรฝmi konลกtrukciami. Zรกkladnรฉ typy mostnรฝch konลกtrukciรญ sรบ:

  • monolitickรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie budovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe โ€“ danรฉ mostnรฉ objekty kriลพujรบ rieku Vรกh, kanรกl Vรกhu a ลฝSR, priฤom ide o najdlhลกie a kฤพรบฤovรฉ objekty na tejto stavbe,
  • presypanรฉ prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie โ€“ nosnรฉ konลกtrukcie premosลฅujรบce malรฉ potoky a konลกtrukcie zabezpeฤujรบce prechod zveri popod teleso diaฤพnice D1,
  • monolitickรฉ doskovรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie โ€“ konลกtrukcie sa nachรกdzajรบ nad diaฤพnicou D1 a premosลฅujรบ privรกdzaฤ Martin a miestne komunikรกcie v obci Suฤany,
  • prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie โ€“ nosnรฉ konลกtrukcie premosลฅujรบ diaฤพnicu D1 ponad ลฝSR; danรฝm typom konลกtrukciรญ sa zabezpeฤilo zrรฝchlenie vรฝstavby nosnej konลกtrukcie a skrรกtenie ฤasu vรฝluky a obmedzenรญ na trati ลฝSR,
  • oceฤพovรฉ konลกtrukcie.

V rรกmci technickรฉho rozvoja navrhol po absolvovanรญ normovรฝch skรบลกok a skรบลกok spracovateฤพnosti vysokohodnotnรฉho betรณnu triedy C 95 VรHOSTAV โ€“ SK v spoluprรกci s firmou PROJSTAR โ€“ PK, s. r. o., odฤพahฤenรฝ prierez lรกvky pre peลกรญch na objekte 216.

Zรกkladnรฉ parametre diaฤพnice

Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 120 km/h
Poฤet jazdnรฝch pruhov: 4 ks
ล รญrka jazdnรฝch pruhov: 3,75 m
Najmenลกรญ polomer smerovรฉho oblรบka: 1 045 m
Najmenลกia dฤบลพka prechodnice: 30 m
Pozdฤบลพny sklon min. (max.): 0,3 (3,2) %
Najmenลกรญ polomer vypuklรฉho vรฝลกkovรฉho oblรบka: 12 000 m
Najmenลกรญ polomer vydutรฉho vรฝลกkovรฉho oblรบka: 12 500 m

Most ฤíslo 201 ponad ลพelezniฤnú traลฅ ลฝilina – Košice

Most ฤรญslo 201 ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝilina โ€“ Koลกice

Mostnรฝ objekt 201 โ€“ kriลพovatka Dubnรก Skala

Dominantou รบseku diaฤพnice D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany je paralelnรฝ mostnรฝ objekt 201. ฤฝavรฝ most mรก dฤบลพku 894,78 m a pravรฝ most 871,61 m. Most 201 nadvรคzuje na รบsek diaฤพnice z tunela Viลกลˆovรฉ, ktorรฝ je vo vรฝstavbe, prechรกdza ponad cestu I/18 ลฝilina โ€“ Poprad, ponad dvojkoฤพajovรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝilina โ€“ Koลกice, pokraฤuje pod 20-stupลˆovรฝm uhlom cez rieku Vรกh a konฤรญ sa na nรกsype diaฤพniฤnรฉho telesa v inundรกcii rieky Vรกh v ochrannom pรกsme Nรกrodnรฉho parku Malรก Fatra.

Nosnรก konลกtrukcia oboch mostov a vetiev je navrhnutรก ako monolitickรก spojitรก konลกtrukcia z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu a skladรก sa z dvoch dilataฤnรฝch celkov dlhรฝch 419 a 453 m. Je navrhnutรก ako spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu C 45/55, priฤom rozpรคtia polรญ sรบ od 38 do 125 m. Nosnรบ konลกtrukciu mostov tvorรญ jednokomorovรฝ prieฤny rez s konลกtantnou vรฝลกkou 2,75 m. Trรกmy sรบ navrhnutรฉ ลกikmรฉ, so sklonom 70 stupลˆov od hrany spodnej dosky. Spodnรก doska kopรญruje prieฤny sklon vozovky. Tvar hornej dosky je ovplyvnenรฝ prieฤnym sklonom konลกtrukcie.

Vyloลพenie konzol je obojstranne 3,525 m pri ฤพavom aj pravom moste a 2,5 m pri nosnรฝch konลกtrukciรกch vetiev. Prieฤniky nad podperami sรบ navrhnutรฉ v hrรบbke 2,0 m s priechodnรฝm otvorom. Vรฝstavba prebieha technolรณgiou budovania na podpernej skruลพi. Zohฤพadnenรญm poลพiadaviek sa pri spojitej konลกtrukcii druhรฉho dilataฤnรฉho celku zvรคฤลกilo hlavnรฉ pole ponad rieku Vรกh na 125 m, ostatnรฉ polia sรบ vybudovanรฉ v dฤบลพke od 45 do 55 m.

TEXT: VรHOSTAV โ€“ SK, a. s.
FOTO: Jozef Mravec, VรHOSTAV โ€“ SK, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie