D1 Dubnรก Skala โ Turany
Diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 je v Slovenskej republike zรกkladnรฝm ลฅahom v smere zรกpad โ vรฝchod. Po dobudovanรญ bude zรกroveล sรบฤasลฅou eurรณpskej cesty E50, ktorรก prechรกdza v trase Brest โ Parรญลพ โ Saarbrรผcken โ Nรผrnberg โ Praha โ Brno โ Trenฤรญn โ ลฝilina โ Poprad โ Preลกov โ Koลกice โ Uลพhorod s pokraฤovanรญm cez Ukrajinu a Rumunsko smerom na juh (na Bukureลกลฅ) a ฤalej cez krajiny bรฝvalรฉho Sovietskeho zvรคzu smerom na vรฝchod. Zรกroveล je sรบฤasลฅou eurรณpskeho ลฅahu E75 v trase ลฝilina โ Bratislava a sรบฤasลฅou transeurรณpskej magistrรกly (TEM) sever โ juh.
รsek medzi Streฤnom a Turanmi sa mal pรดvodne stavaลฅ ako sรบฤasลฅ PPP projektu, keฤ sa v mรกji 2009 stalo vรญลฅazom na jeho zhotovenie konzorcium firiem Doprastav, VรHOSTAV โ SK, Mota โ Engil, Bouygues PT, Colas, Meridiam a Intertoll. Ich รบlohou malo byลฅ nielen postaviลฅ viac ako 16-kilometrovรฝ รบsek, ale aj zabezpeฤiลฅ projekt, financovanie a prevรกdzku s รบdrลพbou na obdobie 30 rokov. V auguste 2010 vลกak boli vลกetky PPP projekty na diaฤพnici D1 zruลกenรฉ a ลกtรกt vypรญsal sรบลฅaลพ na jednotlivรฉ รบseky znova. Vรญลฅazom v novej sรบลฅaลพi sa stala spoloฤnosลฅ VรHOSTAV โ SK, a. s.
Zรกkladnรฉ รบdaje a trasa diaฤพnice
Stavba sa nachรกdza na severnom okraji Turฤianskej kotliny, ktorรก je profilovanรก ลกirokou รบdolnou nivou Vรกhu a jeho prรญtokov. Kotlina predstavuje tektonickรบ depresiu medzi okolitรฝmi jadrovรฝmi a vulkanickรฝmi pohoriami. Vรฝplล kotliny tvoria sedimenty paleogรฉnu a neogรฉnu. Zaฤiatok predmetnรฉho รบseku diaฤพnice D1 je v kriลพovatke Dubnรก Skala, kde diaฤพnica nadvรคzuje na predchรกdzajรบci รบsek, stavbu diaฤพnice D1 Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala, v km 49,010 tejto stavby. V priestore kriลพovatky Dubnรก Skala kriลพuje diaฤพnica D1 mimoรบrovลovo (nadcestรญm) cestu I/18, ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ ลฝilina a rieku Vรกh (mostnรฝm objektom 201).
ฤalej trasa prechรกdza inundaฤnรฝm รบzemรญm medzi riekou Vรกh a Krpelianskym kanรกlom. Toto sa odohrรกva v najuลพลกom mieste inundรกcie, pribliลพne 800m pred zaรบstenรญm kanรกla do Vรกhu. Inundรกciou pod obcami Lipovec a Turฤianske Kฤพaฤany mรก diaฤพnica takmer 4 km, priฤom z juhozรกpadnej strany obchรกdza vodnรฝ zdroj Lipovec, mimoรบrovลovo (nadcestรญm) kriลพuje cestu III/01892 do Lipovca, pokraฤuje sรบbeลพne s elektrickรฝm vzduลกnรฝm vedenรญm Varรญn โ Suฤany a obchรกdza dobรฝvacรญ priestor Lipovec. V mieste existujรบcej lรกvky pre peลกรญch z Turฤianskych Kฤพaฤian prechรกdza diaฤพnica D1 na moste na ฤพavรฝ breh rieky Vรกh. V ฤalลกom รบseku sa pribliลพuje ku koฤพajisku ลพelezniฤnej stanice Vrรบtky a vstupuje do katastrรกlneho รบzemia obce Suฤany.
Dominantou stavby je mostnรฝ objekt ฤรญslo 201 ponad Vรกh a ลพelezniฤnรบ traลฅ.
Diaฤพnica ฤalej pokraฤuje sรบbeลพne so ลพelezniฤnou traลฅou Koลกice โ ลฝilina, v mieste ลพelezniฤnej zastรกvky Suฤany prechรกdza podcestรญm cez nรกsypovรฉ teleso bรฝvalej cesty I/18, ฤalej popod existujรบci most na ceste I/18, okolo areรกlu ลกtrkovne Prefa Suฤany a opรคลฅ mimoรบrovลovo nadcestรญm kriลพuje ลพeleznicu. Za ลพelezniฤnou traลฅou vedie diaฤพnica mostnรฝmi objektmi 219-00 a 220-00 ponad oblasลฅ mokradรญ pri Kantorskom potoku, ide o severnรฉ รบpรคtie Veฤพkej Fatry, juลพne od obce Turany. V km 12,942 kriลพuje diaฤพnica mostnรฝm objektom rieku Vรกh a po pribliลพne 1โฏ600 m mostom mimoรบrovลovo prekonรกva existujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ s Krpelianskym kanรกlom a konฤรญ sa v kriลพovatke Turany v mieste napojenia na cestu I/18. Smerom na Liptovskรฝ Mikulรกลก bude diaฤพnica D1 pokraฤovaลฅ v rรกmci stavby diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก.
รsek diaฤพnice prechรกdza cez husto obรฝvanรบ oblasลฅ a katastrรกlne รบzemia obcรญ Vrรบtky, Lipovec, Turฤianske Kฤพaฤany, Martin-Priekopa, Suฤany, Turฤianska ล tiavniฤka, Podhradie a Turany. Vรฝstavba diaฤพniฤnรฉho รบseku si vynรบtila mnoลพstvo objektov. Celรฝ รบsek diaฤพnice D1 je navrhnutรฝ v ลกรญrkovom usporiadanรญ kategรณrie D 26,5/120. V poslednom smerovom oblรบku v kriลพovatke Turany je znรญลพenie nรกvrhovej rรฝchlosti zo 120 na 100 km/h, keฤลพe v ฤalลกom รบseku diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก je nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ 100 km/h. Celkovรก dฤบลพka rieลกenรฉho รบseku diaฤพnice D1 je 16,405 km. Sรบฤasลฅou diaฤพnice Dubnรก Skala โ Turany sรบ ลกtyri mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky โ Dubnรก Skala s cestou I/18, Martin 1 s privรกdzaฤom Martin (rรฝchlostnรก cesta R3) a Turany s cestou I/18. Na trase novej diaฤพnice je vybudovanรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka.
Nรกvrh vรฝลกkovรฉho vedenia diaฤพnice je limitovanรฝ mnoลพstvom podmienok, ktorรฉ bolo potrebnรฉ reลกpektovaลฅ. Na zaฤiatku รบseku je to jednoznaฤnรฉ prispรดsobenie sa predchรกdzajรบcej stavbe D1 Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala s reลกpektovanรญm vรฝลกkovรฉho vedenia kaลพdรฉho jazdnรฉho pรกsu osobitne. ฤalลกรญmi limitmi sรบ prechod diaฤพnice cez vรกลพsku inundรกciu, kde treba v zmysle STN 73 6101 reลกpektovaลฅ vรฝลกku koruny diaฤพnice, resp. najniลพลกieho bodu plรกne nad Q100. Tรบto hladinu musia reลกpektovaลฅ aj mostnรฉ objekty kriลพujรบce Vรกh. V prechode inundรกciou mรก diaฤพnica minimรกlne pozdฤบลพne sklony, ktorรฉ bolo treba prispรดsobiลฅ minimรกlnym vรฝslednรฝm sklonom vozovky z dรดvodu jej dokonalรฉho odvodnenia.
Lรกvka pre peลกรญch, objekt ฤรญslo 2016
Odkanalizovanie
Okrem dopravnรฉho koridoru charakterizuje predmetnรฉ รบzemie aj vodnรฝ koridor, ktorรฝ reprezentuje rieka Vรกh (vรฝznamnรฝ nadregionรกlny hydrickรฝ biokoridor) s energetickรฝm Krpelianskym kanรกlom. Jeho trasu sprevรกdzajรบ vรฝznamnรฉ vedenia veฤพmi vysokรฉho napรคtia, ktorรฉ na viacerรฝch miestach kriลพujรบ diaฤพnicu. Diaฤพnica zasa na viacerรฝch miestach kriลพuje samotnรฝ Krpeliansky kanรกl a tok Vรกhu. Odkanalizovanie povrchu vozovky sa rieลกi v celom รบseku diaฤพnice, vrรกtane mostnรฝch objektov a prรญsluลกnรฝch vetiev kriลพovatiek nadvรคzujรบcich na trasu diaฤพnice. Na zabezpeฤenie kvality vypรบลกลฅanรฝch vรดd do recipientov sรบ vybudovanรฉ koalescenฤnรฉ odluฤovaฤe ropnรฝch lรกtok s vรฝstupnou hodnotou na vรฝtoku 0,1 mg/l RL.
Kanalizรกcia mรก charakter daลพฤovej kanalizรกcie. Vody z vozovky diaฤพnice a vetiev kriลพovatiek sรบ odvedenรฉ cez pozdฤบลพne betรณnovรฉ rigoly a uliฤnรฉ (daลพฤovรฉ) vpusty prรญpojkami do diaฤพniฤnej kanalizรกcie, z nej sa po preฤistenรญ v odluฤovaฤoch ropnรฝch lรกtok vypรบลกลฅajรบ do prรญsluลกnรฝch vodnรฝch tokov. Kanalizรกcia je umiestnenรก v strednom deliacom pรกse diaฤพnice a na vetvรกch kriลพovatiek v rozลกรญrenej nespevnenej krajnici. Odluฤovaฤe ropnรฝch lรกtok sรบ umiestnenรฉ na rozลกรญrenom telese diaฤพnice. V prรญpade nepriaznivรฝch vรฝลกkovรฝch pomerov sa za odluฤovaฤom RL vybuduje preฤerpรกvacia stanica s prรญsluลกnรฝm vรฝtlaฤnรฝm potrubรญm.
Mostnรฝ objekt ฤรญslo 201 pri Dubnej Skale
Mostnรฉ objekty
Na danom diaฤพniฤnom รบseku je navrhnutรฝch 28 mostnรฝch objektov (novostavieb) a 4 rekonลกtrukcie existujรบcich mostnรฝch objektov. Z materiรกlovรฉho hฤพadiska prevlรกdajรบ betรณnovรฉ mosty nad oceฤพovรฝmi konลกtrukciami. Zรกkladnรฉ typy mostnรฝch konลกtrukciรญ sรบ:
- monolitickรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie budovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe โ danรฉ mostnรฉ objekty kriลพujรบ rieku Vรกh, kanรกl Vรกhu a ลฝSR, priฤom ide o najdlhลกie a kฤพรบฤovรฉ objekty na tejto stavbe,
- presypanรฉ prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie โ nosnรฉ konลกtrukcie premosลฅujรบce malรฉ potoky a konลกtrukcie zabezpeฤujรบce prechod zveri popod teleso diaฤพnice D1,
- monolitickรฉ doskovรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie โ konลกtrukcie sa nachรกdzajรบ nad diaฤพnicou D1 a premosลฅujรบ privรกdzaฤ Martin a miestne komunikรกcie v obci Suฤany,
- prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ konลกtrukcie โ nosnรฉ konลกtrukcie premosลฅujรบ diaฤพnicu D1 ponad ลฝSR; danรฝm typom konลกtrukciรญ sa zabezpeฤilo zrรฝchlenie vรฝstavby nosnej konลกtrukcie a skrรกtenie ฤasu vรฝluky a obmedzenรญ na trati ลฝSR,
- oceฤพovรฉ konลกtrukcie.
V rรกmci technickรฉho rozvoja navrhol po absolvovanรญ normovรฝch skรบลกok a skรบลกok spracovateฤพnosti vysokohodnotnรฉho betรณnu triedy C 95 VรHOSTAV โ SK v spoluprรกci s firmou PROJSTAR โ PK, s. r. o., odฤพahฤenรฝ prierez lรกvky pre peลกรญch na objekte 216.
Zรกkladnรฉ parametre diaฤพnice
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 120 km/h
Poฤet jazdnรฝch pruhov: 4 ks
ล รญrka jazdnรฝch pruhov: 3,75 m
Najmenลกรญ polomer smerovรฉho oblรบka: 1 045 m
Najmenลกia dฤบลพka prechodnice: 30 m
Pozdฤบลพny sklon min. (max.): 0,3 (3,2) %
Najmenลกรญ polomer vypuklรฉho vรฝลกkovรฉho oblรบka: 12 000 m
Najmenลกรญ polomer vydutรฉho vรฝลกkovรฉho oblรบka: 12 500 m
Most ฤรญslo 201 ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝilina โ Koลกice
Mostnรฝ objekt 201 โ kriลพovatka Dubnรก Skala
Dominantou รบseku diaฤพnice D1 Dubnรก Skala โ Turany je paralelnรฝ mostnรฝ objekt 201. ฤฝavรฝ most mรก dฤบลพku 894,78 m a pravรฝ most 871,61 m. Most 201 nadvรคzuje na รบsek diaฤพnice z tunela Viลกลovรฉ, ktorรฝ je vo vรฝstavbe, prechรกdza ponad cestu I/18 ลฝilina โ Poprad, ponad dvojkoฤพajovรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝilina โ Koลกice, pokraฤuje pod 20-stupลovรฝm uhlom cez rieku Vรกh a konฤรญ sa na nรกsype diaฤพniฤnรฉho telesa v inundรกcii rieky Vรกh v ochrannom pรกsme Nรกrodnรฉho parku Malรก Fatra.
Nosnรก konลกtrukcia oboch mostov a vetiev je navrhnutรก ako monolitickรก spojitรก konลกtrukcia z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu a skladรก sa z dvoch dilataฤnรฝch celkov dlhรฝch 419 a 453 m. Je navrhnutรก ako spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu C 45/55, priฤom rozpรคtia polรญ sรบ od 38 do 125 m. Nosnรบ konลกtrukciu mostov tvorรญ jednokomorovรฝ prieฤny rez s konลกtantnou vรฝลกkou 2,75 m. Trรกmy sรบ navrhnutรฉ ลกikmรฉ, so sklonom 70 stupลov od hrany spodnej dosky. Spodnรก doska kopรญruje prieฤny sklon vozovky. Tvar hornej dosky je ovplyvnenรฝ prieฤnym sklonom konลกtrukcie.
Vyloลพenie konzol je obojstranne 3,525 m pri ฤพavom aj pravom moste a 2,5 m pri nosnรฝch konลกtrukciรกch vetiev. Prieฤniky nad podperami sรบ navrhnutรฉ v hrรบbke 2,0 m s priechodnรฝm otvorom. Vรฝstavba prebieha technolรณgiou budovania na podpernej skruลพi. Zohฤพadnenรญm poลพiadaviek sa pri spojitej konลกtrukcii druhรฉho dilataฤnรฉho celku zvรคฤลกilo hlavnรฉ pole ponad rieku Vรกh na 125 m, ostatnรฉ polia sรบ vybudovanรฉ v dฤบลพke od 45 do 55 m.
TEXT: VรHOSTAV โ SK, a. s.
FOTO: Jozef Mravec, VรHOSTAV โ SK, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby