D2 Bratislava โ protihlukovรก stena Lamaฤ
V rรกmci stavby D2 Bratislava โ protihlukovรก stena Lamaฤ sa navrhuje znรญลพenie hlukovej zรกลฅaลพe z diaฤพnice D2 pomocou mobilnej protihlukovej steny s vรฝลกkou 4,0 m. Z ฤasovรฉho hฤพadiska ide o doฤasnรบ stavbu, a to najmรค z dรดvodu vรฝhฤพadovรฉho rozลกรญrenia diaฤพnice na 6-pruh. Celรบ stavbu protihlukovej steny vrรกtane portรกlov dopravnรฉho znaฤenia rieลกi inลพinierske zdruลพenie vedenรฉ spoloฤnosลฅou Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., tak, aby nebola do budรบcna obmedzujรบcim faktorom pri rozลกรญrenรญ diaฤพnice D2 a nezvyลกovala tak investiฤnรฉ nรกklady pripravovanej stavby.
Rast osobnej a nรกkladnej dopravy zaznamenal v poslednom desaลฅroฤรญ na naลกom รบzemรญ nebรฝvalรฝ rozvoj. Prekonali sa vลกetky prognรณzy rozvoja automobilovej dopravy, ฤo prinieslo zvรฝลกenรฉ poลพiadavky na kapacitu komunikรกciรญ a s tรฝm sรบvisiace zvรฝลกenie hlukovej zรกลฅaลพe. Z tohto dรดvodu je v oblastiach dotknutรฝch nadmernou hlukovou zรกลฅaลพou cieฤพom zlepลกiลฅ kvalitu ลพivotnรฉho prostredia a znรญลพiลฅ hlukovรบ zรกลฅaลพ nรกvrhom kompenzaฤnรฝch a eliminaฤnรฝch opatrenรญ.
Jednou z takรฝchto oblastรญ je aj รบsek diaฤพnice D2, ktorรก tvorรญ hranicu medzi mestskรฝmi ฤasลฅami Lamaฤ a Dรบbravka a oddeฤพuje ich. V blรญzkosti tejto lokality sa nachรกdzajรบ vรฝลกkovรฉ aj rodinnรฉ obytnรฉ budovy, zastรบpenie tu majรบ aj ฤalลกie budovy pre priemysel ฤi administratรญvu, zdravotnรฉ strediskรก a ลกkoly. Na administratรญvu, zdravotnรฉ strediskรก a ลกkoly sa vzลฅahuje dennรก prรญpustnรก ekvivalentnรก (ekv.) hladina hluku. Na obytnรฉ budovy sa vzลฅahuje noฤnรก ekv. hladina hluku, keฤลพe skutoฤnรก hladina hluku v noci prekraฤuje prรญpustnรบ hladinu hluku (PH) aj v prรญpade, ลพe sa dennรก hladina hluku v tom istom bode neprekroฤรญ. Ak neprekroฤรญ PH noฤnรก ekv. hladina hluku, neprekroฤรญ sa tรฝm ani dennรก, ani veฤernรก ekv. hladina hluku.
V rรกmci spracovania projektovej dokumentรกcie sa merala hlukovรก zรกลฅaลพ a spracovala sa hlukovรก ลกtรบdia (vo variantnรฝch rieลกeniach), ktorรก slรบลพila ako najdรดleลพitejลกรญ faktor pri nรกvrhu a vรฝbere protihlukovรฝch opatrenรญ. V ลกtรบdii sa modelovali rรดzne polohy a vรฝลกky protihlukovรฝch stien (PHS) od 4,0 m do max. vรฝลกky 10,0 m vrรกtane zakrivenej steny s oktagonรกlnym redukovaฤom. Z vรฝsledkov vyplynulo, ลพe po realizรกcii protihlukovรฝch opatrenรญ sa nepodarรญ dodrลพaลฅ prรญpustnรฉ hodnoty hluku na niektorรฝch ฤastiach fasรกd budov, a to ani pri maximรกlnom variante s PHS vysokรฝmi 10,0 m, kde zostรกva pribliลพne eลกte 114 ฤastรญ fasรกd exponovanรฝch nadmernรฉmu hluku. Z vรฝsledkov hlukovej ลกtรบdie zรกroveล vyplynulo, ลพe ani pri pouลพitรญ akรฉhokoฤพvek typu PHS nie je moลพnรฉ hlukovรบ zรกลฅaลพ v danej oblasti รบplne odstrรกniลฅ, a to aj preto, ลพe v dotknutom รบzemรญ sa okrem diaฤพnice D2 vyskytujรบ aj ฤalลกie zdroje hlukovej zรกลฅaลพe, akรฝmi sรบ ลพelezniฤnรก traลฅ ฤ. 110 Bratislava โ Kรบty โ Bลeclav, ale aj pomerne frekventovanรก cesta I/2 โ Lamaฤskรก cesta.
Obr. 1 Situรกcia stavby protihlukovej steny Lamaฤ
Hlukovรก ลกtรบdia vลกak ukรกzala, ลพe pouลพitie protihlukovรฝch opatrenรญ s vรฝลกkou 4,0 m vรฝrazne eliminuje hlukovรบ zรกลฅaลพ v chrรกnenom vonkajลกom prostredรญ diaฤพnice D2. Keฤลพe z ฤasovรฉho hฤพadiska ide o doฤasnรบ stavbu (pre plรกnovanรฉ rozลกรญrenie diaฤพnice D2 na 6-pruh z kapacitnรฝch dรดvodov), vychรกdza pouลพitie mobilnej protihlukovej steny s vรฝลกkou 4,0 m ako najefektรญvnejลกie rieลกenie.
Na zรกklade tรฝchto zรกverov, zohฤพadnenรญ ฤasovรฝch a inรฝch faktorov sa investor stavby rozhodol pre realizรกciu doฤasnรฝch protihlukovรฝch stien umiestnenรฝch po oboch stranรกch diaฤพnice a zรกroveล aj v jej strednom deliacom pรกse, a to systรฉmom mobilnรฝch protihlukovรฝch stien kombinovanรฝch so zรกchytnรฝm bezpeฤnostnรฝm zariadenรญm. Protihlukovรฉ steny budรบ chrรกniลฅ zรกstavbu Mฤ Lamaฤ a Mฤ Dรบbravka, ktorรก sa nachรกdza v okolรญ existujรบcej komunikรกcie D2.
Opis trasy
Trasa protihlukovej steny (obr. 1) vedie pozdฤบลพ diaฤพnice D2. Zaฤรญna sa v รบseku od km 55,071 pri kriลพovanรญ s komunikรกciou II/505 a konฤรญ sa v km 57,827 pred vjazdom na ฤS PHM OMV. Vรฝลกkovรฉ vedenie trasy diaฤพnice sa pri budovanรญ doฤasnej mobilnej PHS nemenรญ, dochรกdza len k rozลกรญreniu diaฤพnice v mieste existujรบcej nespevnenej krajnice na poลพadovanรบ spevnenรบ ลกรญrku z hฤพadiska osadenia protihlukovรฝch stien. Realizรกciou protihlukovรฝch opatrenรญ sa nemenia jednotlivรฉ vรคzby na okolitรบ zรกstavbu a napojenie na existujรบci komunikaฤnรฝ systรฉm. V danom รบseku diaฤพnice D2 zostรกvajรบ zรกroveล zachovanรฉ vลกetky kriลพovania s cestnou i ลพelezniฤnou sieลฅou.
รsek charakterizujรบ:
- kategรณria: diaฤพnica D2: D 26,5/100
- zรกkladnรก nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: vn = 100 km/h
- dฤบลพka trasy: 2 756,00 m
- รบprava mostov: 3 ks
- zรกrubnรฉ mรบry: 3 ks
- protihlukovรฉ steny: 6 + 1 ks (novรก PHS + existujรบca PHS)
- existujรบca PHS โ vpravo: 1 ks, celkovรก dฤบลพka 538,5 m
– PHS v strednom deliacom pรกse: 1 ks, celkovรก dฤบลพka 2 607,7 m
– PHS โ rozลกรญrenรก spevnenรก krajnica vฤพavo: 2 ks, celkovรก dฤบลพka 2 635,6 m
– PHS โ rozลกรญrenรก spevnenรก krajnica vpravo: 3 ks, celkovรก dฤบลพka 2 191,1 m
– PHS โ mostnรฉ objekty: celkovรก dฤบลพka 415,4 m
Vzorovรฝ prieฤny rez
Umiestnenie doฤasnej mobilnej PHS v prieฤnom smere (obr. 2) v strednom deliacom pรกse (SDP) sa musรญ realizovaลฅ na spevnenรฝ podklad zo ลกtrkodrviny s krytom vozovky s bitรบmenovรฝmi vrstvami. Umiestnenie na krajnici sa vykonรก na rozลกรญrenej spevnenej krajnici (existujรบca nespevnenรก krajnica) na ลกรญrku 2,35 m. Spevnenie krajnice sa bude realizovaลฅ zo ลกtrkodrviny a krytom vozovky s bitรบmenovรฝmi vrstvami. Spevnenie rozลกรญrenรฉho zemnรฉho telesa v nรกsype sa bude realizovaลฅ vystuลพenรฝm svahom pomocou vรฝstuลพnej geomreลพe. V mieste rozลกรญrenรฉho zรกrezu sa budรบ svahy stabilizovaลฅ pomocou zรกrubnรฝch gabionovรฝch konลกtrukciรญ. V sรบฤasnosti sรบ v mieste nespevnenej krajnice a v strednom deliacom pรกse osadenรฉ rรดzne zariadenia a dopravnรฉ znaฤenia, ktorรฉ treba odstrรกniลฅ (kolรญzia so systรฉmom mobilnej PHS) a osadiลฅ na inรฉ miesto tak, aby nebrรกnili funkฤnosti systรฉmu a bezpeฤnosti premรกvky na diaฤพnici.
Pรดjde o tieto zariadenia a รบpravy:
- Portรกly dopravnรฉho znaฤenia, ktorรฝch stojky sรบ umiestnenรฉ v nespevnenej ฤasti krajnice a SDP, treba odstrรกniลฅ a osadiลฅ v novej polohe za pracovnรบ ลกรญrku systรฉmu mobilnej PHS. Poloha a konลกtrukcia existujรบcich portรกlov dopravnรฉho znaฤenia uลพ v sรบฤasnosti nezodpovedรก technickรฝm predpisom. Existujรบce portรกly sa nahradia konลกtrukciou novรฝch kฤบbovรฝch portรกlov, ktorรฝch rozpรคtia zohฤพadลujรบ aj rozลกรญrenie diaฤพnice na 6-pruh. Staticky definovanรฝ systรฉm novรฝch oceฤพovรฝch portรกlov dopravnรฉho znaฤenia je kฤบbovรฝ rรกm s jednostranne kฤบbovou A-konลกtrukciou. Kฤบb na pรคtke stojky pri A-konลกtrukcii je dvojitรฝ klinovรฝ kฤบb, ktorรฝ umoลพลuje otรกฤanie okolo osi v smere jazdnรฉho pruhu, ako aj prieฤne k jazdnรฉmu pruhu. Prostrednรญctvom kฤบbovรฉho loลพiska okolo osi v smere jazdy je pri nรกraze vozidla moลพnรฝ bezproblรฉmovรฝ posun betรณnovรฉho ลกpeciรกlneho zvodidla o 1,1 m.
- Veฤพkorozmerovรฉ prรญzemnรฉ dopravnรฉ znaฤky, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ v nespevnenej ฤasti krajnice, treba odstrรกniลฅ a osadiลฅ na novรฝ portรกl dopravnรฉho znaฤenia โ krakorec.
- Ostatnรฉ zvislรฉ dopravnรฉ znaฤenie, ktorรฉ sa nachรกdza na diaฤพnici, treba odstrรกniลฅ a osadiลฅ v novej polohe. Toto zvislรฉ dopravnรฉ znaฤenie moลพno osadiลฅ priamo na PHS, na konลกtrukciu, ktorรก ฤพahko podฤพahne deลกtrukcii. V mieste stredovรฉho deliaceho pรกsu treba na osadenie tohto zvislรฉho dopravnรฉho znaฤenia PHS lokรกlne vyosiลฅ.
- Jestvujรบce oceฤพovรฉ zvodidlo na krajnici je nevyhnutnรฉ odstrรกniลฅ na celej dฤบลพke budรบcej PHS.
- Jestvujรบce betรณnovรฉ prefabrikovanรฉ zvodidlo v strednom deliacom pรกse v mieste budรบcej steny je nevyhnutnรฉ odstrรกniลฅ na celej jej dฤบลพke aj s podkladom.
- Verejnรฉ osvetlenie na krajnici aj v strednom deliacom pรกse je nevyhnutnรฉ odstrรกniลฅ a osadiลฅ do polohy, ktorรก nebrรกni osadeniu PHS.
- Kรกble informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice treba preloลพiลฅ do polohy v mieste sรบฤasnej kanalizรกcie. V mieste kanalizaฤnรฝch ลกรกcht sa ลพฤพab lokรกlne vyosรญ. Existujรบci kรกblovรฝ ลพฤพab zostane zachovanรฝ pre moลพnรฉ budรบce uloลพenie optickรฝch a inรฝch kรกblovรฝch vedenรญ.
V mieste mostnรฝch objektov nemoลพno pouลพiลฅ navrhovanรฝ systรฉm mobilnรฝch stien. Z tohto dรดvodu sa na mostoch pouลพije zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenie typu mostnรฉho zvodidla s integrovanou protihlukovou stenou. Vรฝber konลกtrukcie PHS ovplyvnilo jej umiestnenie na jestvujรบcej mostnej konลกtrukcii s obmedzenรฝmi moลพnosลฅami รบprav nosnej konลกtrukcie mosta. Ohฤพad sa musel braลฅ aj na plรกnovanรฝ vรฝhฤพad rozลกรญrenia diaฤพnice na 3-pruh a s tรฝm sรบvisiacu poลพiadavku na ฤasovรฉ obmedzenie pouลพitia PHS a jej ฤพahkรบ demontรกลพ. Na zรกklade tรฝchto poลพiadaviek sa vybralo mostnรฉ zvodidlo s integrovanou PHS, ktorรฉ je veฤพmi jednoducho zmontovateฤพnรฉ i demontovateฤพnรฉ a vylรบฤilo potrebu rozลกรญrenia mosta v mieste osadenia PHS o pribliลพne 1,0 m. S tรฝmto cieฤพom vลกak treba zhotoviลฅ na moste novรฉ rรญmsy, na ktorรฉ sa ukotvia mostnรฉ zvodidlรก. Nosnรบ konลกtrukciu mostnรฉho zvodidla s integrovanou PHS tvorรญ oceฤพovรฝ stฤบpik HEA osadenรฝ na mostnej rรญmse v osovej vzdialenosti 2,25 m. Na oceฤพovรฝ stฤบpik HEA je vo vรฝลกke 900 mm prichytenรก zvodnica zvodidla, ktorรบ tvorรญ trojvlna z oceฤพovรฉho plechu, a nad zvodnicou je pripevnenรฉ madlo. Stฤบpik zvodidla je sรบฤasne stฤบpikom protihlukovej steny. Do oceฤพovรฝch stฤบpikov sa vsรบvajรบ vรฝplลovรฉ panely z perforovanรฉho plechu s vรฝplลou z minerรกlnej vlny s objemovou hmotnosลฅou 90 kg/m3.
Protihlukovรฉ steny (PHS)
Protihlukovรก stena je zvuk tlmiace zariadenie, ktorรฉho รบฤelom je znรญลพiลฅ hladinu zvuku od dopravy v priฤพahlรฝch obรฝvanรฝch ฤastiach komunikรกcie. Protihlukovรก stena ovplyvลuje aj estetickรบ รบroveล รบzemia a diaฤพnice D2, preto musรญ okrem akustickรฝch a statickรฝch poลพiadaviek spฤบลaลฅ aj estetickรบ funkciu. Na zรกklade protihlukovรฝch opatrenรญ sa podฤพa hlukovej ลกtรบdie navrhuje na stavbe Diaฤพnica D2 โ protihlukovรก stena Lamaฤ sรบbor protihlukovรฝch stien. Tie sรบ tvorenรฉ pouลพitรญm kombinovanรฉho systรฉmu PHS a betรณnovรฉho zvodidla (obr. 3). Systรฉm mobilnรฝch protihlukovรฝch stien v sebe zahลลa funkciu ochrany okolia pozemnej komunikรกcie pred nepriaznivรฝm รบฤinkom hluku od dopravy a funkciu zรกchytnรฉho bezpeฤnostnรฉho zariadenia.
Konลกtrukcia sa pokladรก priamo na spevnenรฝ povrch bez nutnosti budovania zรกkladov alebo fixovania k podkladu. Mobilnรก protihlukovรก stena je navrhnutรก ako voฤพne stojaca stena tvaru obrรกtenรฉho T s bezpeฤnostnรฝm prvkom profilu New Jersey รบrovne zadrลพania H4b uloลพenรฝm na jeho podstavci smerom k vozovke. Protihlukovรก stena pozostรกva z dvoch betรณnovรฝch dielcov s dฤบลพkou 3,0 m, ktorรฉ sa spรกjajรบ oceฤพovรฝm zรกmkom. Na podstavec PHS so ลกรญrkou 1,25 m sa po oboch stranรกch voฤพne ukladajรบ betรณnovรฉ zvodidlรก s dฤบลพkou 6,0 m a vรฝลกkou 1,0 m. Dielce zvodidla sa rovnako spรกjajรบ oceฤพovรฝm zรกmkom a ich spojenรญm sa vytvorรญ jeden blok mobilnej protihlukovej steny.
Pohltivรก vรฝplล
Na strane od vozovky mรก zvislรก ฤasลฅ PHS pohltivรฝ materiรกl s hrรบbkou 0,09 m. V strednom deliacom pรกse je pohltivรฝ materiรกl na oboch stranรกch protihlukovej steny. ล tiepkocementovรฝ pohltivรฝ materiรกl mobilnej protihlukovej steny zodpovedรก podฤพa STN EN 1793-1 kategรณrii minimรกlne A3 โ zvukovรก pohltivosลฅ DLฮฑ > 8 dB. PHS je navrhnutรก aj na parameter vzduchovej nepriezvuฤnosti B3 podฤพa STN EN 1793-2 zodpovedajรบci vzduchovej nepriezvuฤnosti DLR > 24 dB.
Zรกver
Realizรกciou protihlukovรฝch stien s vรฝลกkou 4,0 m sa vรฝrazne znรญลพi hlukovรก zรกลฅaลพ v okolรญ diaฤพnice D2. Keฤลพe sa do budรบcna uvaลพuje s rozลกรญrenรญm diaฤพnice na 6-pruh, je pouลพitie mobilnej protihlukovej steny najefektรญvnejลกie, pretoลพe odpadรก nutnosลฅ hฤบbkovรฉho zakladania, a tak moลพno kaลพdรบ zo stien rozobraลฅ a opรคtovne pouลพiลฅ. Celรบ stavbu protihlukovej steny vrรกtane portรกlov dopravnรฉho znaฤenia rieลกi spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., tak, aby nebola do budรบcna obmedzujรบcim faktorom pri perspektรญvnom rozลกรญrenรญ diaฤพnice D2 a nezvyลกovala tak investiฤnรฉ nรกklady budรบcej stavby.
TEXT: Ing. Adam Grman
FOTO a OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Adam Grman pรดsobรญ v spoloฤnosti
Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby