Obr. 2 Mostnรก vรฝsuvnรก skruลพ MSS v 5. poli vรฝchodnรฉho predmostia na 1. รบseku Jarovce Ivanka Sever stav k 15. 4. 2019
Galรฉria(6)

D4R7 โ€“ akรฝ je aktuรกlny stav najvรคฤลกieho infraลกtruktรบrneho projektu u nรกs?

Partneri sekcie:

Vรฝstavba D4R7 je vย sรบฤasnosti najvรคฤลกรญm infraลกtruktรบrnym projektom, aย to nielen na Slovensku โ€“ aktuรกlne predstavuje aj jeden zย najvรคฤลกรญch PPP projektov vย Eurรณpe. Koncesionรกrom projektu je spoloฤnosลฅ Zero Bypass Ltd., ktorรก zabezpeฤรญ financovanie, vรฝstavbu aย 30-roฤnรบ prevรกdzku budรบceho obchvatu Bratislavy. Spoloฤnosลฅ D4R7 Construction, s. r. o., figuruje ako zhotoviteฤพ projektu aย hlavnรฝ dodรกvateฤพ koncesionรกra.

Tieto zรกkladnรฉ รบdaje sรบ verejnosti viac-menej jasnรฉ, jej zรกujem sa upiera najmรค na aktuรกlny stav a pokraฤovanie vรฝstavby, a to aj vzhฤพadom na dopravnรฉ obmedzenia. Nรกลก zรกujem bude smerovaลฅ najmรค k najvรคฤลกรญm stavebnรฝm objektom a k odbornej prรญprave a realizรกcii stavby, na ktorรฉ sa pรฝtame generรกlneho riaditeฤพa D4R7 Construction, s. r. o., Juana Josรฉho Bregela.

MSC Civil Engineer Juan Josรฉ Bregel generรกlny riaditeฤพ D4R7 Construction s. r. o.
MSC Civil Engineer Juan Josรฉ Bregel, generรกlny riaditeฤพ D4R7 Construction s. r. o. |

PPP D4R7 je nepochybne zloลพitรฝ aย nรกroฤnรฝ projekt, ktorรฝ charakterizoval โ€žotvorenรฝ tenderโ€œ. Inรฝmi slovami zย neho vyplynuli zmeny takmer vลกetkรฝch stavebnรฝch objektov aย vznikla zvlรกลกtna situรกcia, keฤ sรบฤasne prebiehali projektovรฉ aktivity na rรดznych stupลˆoch projektovej dokumentรกcie, popritom, samozrejme, prebiehal povoฤพovacรญ proces aย zรกroveลˆ sa uลพ aj realizovala stavba tam, kde to bolo legislatรญvne moลพnรฉ. Akรก je situรกcia teraz? Sรบ uลพ vลกetky รบvodnรฉ povoฤพovacie procesy ukonฤenรฉ?
Vย ฤase prรญpravy ponuky sme uplatnili odbornosลฅ aย skรบsenosti naลกich materskรฝch spoloฤnostรญ, ktorรฉ zรญskali vo veฤพkรฝch medzinรกrodnรฝch projektoch. Cieฤพom bolo navrhnรบลฅ rieลกenia sย osvedฤenou kvalitou, bezpeฤnรฉ, funkฤnรฉ aย zรกroveลˆ takรฉ, aby spฤบลˆali vลกetky technickรฉ poลพiadavky definovanรฉ Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR (MDV).

Rozsiahly projektovรฝ tรญm priลกiel vo vรฝsledku sย nรกvrhom, ktorรฝ bol konkurencieschopnรฝ aย umoลพnil nรกm staลฅ sa vรญลฅazom medzinรกrodnej sรบลฅaลพe, priฤom obyvateฤพom krajiny prinesie vรฝznamnรฉ รบspory. Vรญลฅaznรฝ nรกvrh, ktorรฝ sa vย sรบฤasnosti realizuje, musรญ byลฅ zhotovenรฝ podฤพa koncesnej zmluvy. Aby sme ho vลกak mohli zrealizovaลฅ, je nevyhnutnรฉ podstรบpiลฅ viacero povoฤพovacรญch procesov aย predovลกetkรฝm zmien stavebnรฝch povolenรญ na vรคฤลกinu stavebnรฝch objektov, ako naprรญklad na mosty alebo cestnรฉ objekty.

Dnes mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe povoฤพovacie procesy tรฝkajรบce hlavnรฝch objektov stavby boli zย vรคฤลกej ฤasti ukonฤenรฉ (medzi nimi aj na dunajskรฉ sรบmostie), zatiaฤพ ฤo poslednรฉ povoฤพovacie procesy tรฝkajรบce sa stavby objektov, ktorรฝch realizรกcia je naplรกnovanรก vย neskorลกej fรกze podฤพa logickej sรบslednosti realizรกcie, eลกte prebiehajรบ.

Obr. 1 Dva hlavnรฉ mosty cez veslรกrsku drรกhu a cez Dunaj prieฤny rez
Obr. 2 Mostnรก vรฝsuvnรก skruลพ MSS v 5. poli vรฝchodnรฉho predmostia na 1. รบseku Jarovce Ivanka Sever stav k 15. 4. 2019
Obr. 3 Prvรฝ skolaudovanรฝ most na 5. รบseku R7 Dunajskรก Luลพnรก Holice most nad R7 na preloลพke cesty III 06316 v km 13154 R7 stav k 15. 4. 2019
Obr. 4 Prvรฉ รบseky rรฝchlostnej cesty R7 smerom do Holรญc by sa mali odovzdaลฅ do predฤasnรฉho uลพรญvania na jar budรบceho roku.
MSC Civil Engineer Juan Josรฉ Bregel generรกlny riaditeฤพ D4R7 Construction s. r. o.

Ak by ste to dokรกzali zhodnotiลฅ, akรฉ boli, resp. sรบ tie procesy? Narazili ste na problรฉmy ฤi prekรกลพky, ktorรฉ, povedzme, prekraฤovali zvyฤajnรฉ okolnosti (vzhฤพadom na veฤพkosลฅ aย nรกroฤnosลฅ stavby)? Mรดลพete vย tomto momente potvrdiลฅ, ลพe koneฤnรฉ termรญny dokonฤenia aย odovzdania jednotlivรฝch รบsekov sa podarรญ dodrลพaลฅ?
Hlavnรฉ problรฉmy sa tรฝkajรบ konanรญ na รบrovni โ€žzmeny stavby pred dokonฤenรญmโ€œ, ide oย zรญskanie stavebnรฝch povolenรญ, zodpovedajรบcich vysรบลฅaลพenรฝm technickรฝm rieลกeniam zahrnutรฝm vย zmluve uzavretej sย verejnรฝm obstarรกvateฤพom โ€“ MDV.

Pri takomto rozsiahlom projekte sรบ povoฤพovacie procesy veฤพmi nรกroฤnรฉ aย prinรกลกajรบ so sebou znaฤnรฉ mnoลพstvo prรกce, aย to vลกetkรฝm prรญsluลกnรฝm orgรกnom, ktorรฉ zapรกjame, aby procesy prebehli tak hladko, ako je to moลพnรฉ. Zรกroveลˆ vstupujรบ do konanรญ mnohรฉ ฤalลกie strany (rรดzne รบrady, mimovlรกdne organizรกcie, polรญcia, vlastnรญci inลพinierskych sietรญ aย pod.) sย ฤasto rรดznorodรฝmi zรกujmami bez moลพnosti vzรกjomnรฉho zosรบladenia, ktorรฉ tieลพ mรดลพu viesลฅ kย predlลพovaniu tรฝchto procesov.

Vย niektorรฝch prรญpadoch sa zase stรกva, ลพe zรกujmy sรบ nad rรกmec technickรฉho rieลกenia, ktorรฉ prijal verejnรฝ obstarรกvateฤพ โ€“ MDV. Aj ten sa presvedฤil oย nรกroฤnosti procesov pri zabezpeฤovanรญ prvotnรฝch stavebnรฝch povolenรญ na niektorรฉ รบseky projektu, ako napr. na D4, ktorรฉ sa zรญskali neskรดr, neลพ sa predpokladalo. Napriek tรฝmto okolnostiam sme sย prรกcami dokรกzali po zรญskanรญ vลกetkรฝch prvotnรฝch stavebnรฝch povolenรญ vรฝrazne pokroฤiลฅ.

Vย sรบฤasnosti mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe termรญny odovzdania prvรฝch รบsekov R7 od MรšK Ketelec (kriลพovatka R7 aย D4) po MรšK Holice zostรกvajรบ nezmenenรฉ. Zรกroveลˆ stรกle รบzko spolupracujeme sย MDV, aby sme podฤพa moลพnostรญ ฤo najviac urรฝchlili dokonฤenie zvyลกnรฝch รบsekov, pri ktorรฝch sa vyskytli problรฉmy pri zรญskavanรญ prvotnรฝch stavebnรฝch povolenรญ vย predpokladanรฝch termรญnoch.

Keฤ sme spomenuli zmeny stavebnรฝch objektov, treba povedaลฅ aj to, ลพe ich bolo takmer 1 100. Vลกetky pritom preลกli optimalizรกciou podฤพa takzvanรฉho princรญpu 4E. Vysvetlรญte nรกm, oย ฤo ide?
Princรญp 4E zluฤuje ลกtyri hฤพadiskรก: efektรญvne, ekonomickรฉ, estetickรฉ aย environmentรกlne. Vลกeobecne moลพno povedaลฅ, ลพe by ich malo obsahovaลฅ kaลพdรฉ stavebnรฉ dielo, aย to vย kaลพdom svojom ลกtรกdiu โ€“ teda od projektovania, vรฝstavby cez obdobie pouลพรญvania aลพ po koniec ลพivotnosti.

ฤŒo sa vลกak tรฝka optimalizรกcie technickรฝch rieลกenรญ, musรญme uviesลฅ, ลพe spรดsobila nejasnosti vย mรฉdiรกch, ฤo malo vplyv na verejnรบ mienku. Do urฤitej miery je to aj pochopiteฤพnรฉ, keฤ zoberieme do รบvahy ลกpecifickรฝ rรกmec tohto typu PPP projektov.

Je vลกak podstatnรฉ porozumieลฅ tomu, ลพe optimalizรกcie boli vypracovanรฉ poฤas prรญpravnej fรกzy cenovej ponuky, ktorรก bola predloลพenรก verejnรฉmu obstarรกvateฤพovi, MDV, priฤom zakaลพdรฝm museli spฤบลˆaลฅ nรญm stanovenรฉ poลพiadavky. Tieto technickรฉ rieลกenia aย zย nich vyplรฝvajรบce vรฝhody, medzi inรฝmi aj finanฤnรฉ รบspory, boli zapracovanรฉ uลพ ako sรบฤasลฅ podpisovanej koncesnej zmluvy.

Vย skratke to znamenรก, ลพe projekt (nรกvrhovรฉ rieลกenie), ktorรฉho realizรกcia vย sรบฤasnosti prebieha, bol vysรบลฅaลพenรฝ Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR. Aj preto treba optimalizรกciu podฤพa princรญpu 4E vnรญmaลฅ komplexne ako vyvรกลพenรฝ kompromis medzi ลกtyrmi zรกkladnรฝmi kritรฉriami, ktorรฉ sรบ podmienenรฉ poลพiadavkami noriem aย inรฝch technickรฝch predpisov stanovenรฝch verejnรฝm obstarรกvateฤพom.

Takรฝto projekt by nikdy nemohol vzniknรบลฅ bez kvalitnej projektovej prรญpravy. Projektovanie D4R7 mรก na starosti spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, ktorรก je snรกฤ uย nรกs najvรคฤลกia aย najskรบsenejลกia vย tomto smere. ฤŒo vลกetko je jej รบlohou? Ako prebieha kontrola projektov? Ako to vyzerรก sย ich rozpracovanosลฅou?
DOPRAVOPROJEKT, a. s., je zmluvnรฝm partnerom zodpovednรฝm za prรญpravu projektov aย vรฝkon inลพinierskej ฤinnosti. Mรก pritom viacero poddodรกvateฤพov zo SR, zย ฤŒR, Rakรบska aย ล panielska. D4R7 Construction mรก ako zhotoviteฤพ stavby takisto svoj vlastnรฝ รบtvar projektovania, ktorรฝ mรก veฤพmi silnรบ podporu od materskรฝch spoloฤnostรญ konzorcia aย ktorรฉho รบlohou je koordinaฤne รบzko spolupracovaลฅ sย projektantmi.

Vลกetka projektovรก dokumentรกcia je podrobenรก niekoฤพkostupลˆovej kontroยญle. Vย prvom rade ide, samozrejme, oย internรบ technickรบ kontrolu na รบrovni projektovej inลกtitรบcie, ฤalej oย kontrolu zo strany รบtvaru projektovania D4R7. Projektant musรญ pritom dbaลฅ na sรบlad dokumentรกcie na realizรกciu stavby (DRS) sย koncesnou zmluvou aย tieลพ so vลกetkรฝmi platnรฝmi normami. DRS je ฤalej predmetom kontroly aย overenia nezรกvislรฉho dozoru.

Vybranรฉ nรกroฤnejลกie stavebnรฉ objekty (SO), najmรค mosty aย obzvlรกลกลฅ tie vย dunajskom sรบmostรญ, kontroluje navyลกe ฤalลกรญ nezรกvislรฝ kontrolรณr ลกpecializovanรฝ na projekty mostov, ktorรฝ overรญ technickรบ vhodnosลฅ aย sรบlad sย normami aย koncesnou zmluvou. Vรคฤลกina projektovรฝch prรกc je uลพ dokonฤenรก alebo vo veฤพmi pokroฤilom ลกtรกdiu, poฤas nasledujรบcich mesiacov bude dokonฤenรก aj DRS poslednรฝch objektov.

Keฤ hovorรญme (nielen) oย projektovanรญ, urฤite najvรคฤลกรญm โ€žsรบstomโ€œ je vย tomto prรญpade uลพ spomรญnanรฉ dunajskรฉ sรบmostie sย dฤบลพkou takmer 3 km, ktorรฉ je mimoriadne zaujรญmavรฉ aj pre nรกลก ฤasopis. Viete nรกm nejako struฤnejลกie zhrnรบลฅ tรบto mostnรบ stavbu? Zย pohฤพadu projektovรฉho aย konลกtrukฤnรฉho rieลกenia aj pouลพitรฝch technolรณgiรญ… Sรบ sรบฤasลฅou vรฝstavby nejakรฉ rieลกenia alebo postupy, ktorรฝch pouลพitie je prรกve pri nej jedineฤnรฉ?
Ide oย ลกtyri na seba navzรกjom bezprostredne nadvรคzujรบce mosty: tzv. zรกpadnรฉ predmostie (785 m) premosลฅujรบce pravostrannรบ hrรกdzu aย Jaroveckรฉ rameno, most cez veslรกrsku drรกhu (470 m), most cez Dunaj (430 m) aย tzv. vรฝchodnรฉ predmostie (1 250 m), ktorรฉ premosลฅuje ฤพavostrannรบ hrรกdzu aย Biskupickรฉ rameno. Vลกetky mosty sรบ navrhnutรฉ ako dodatoฤne predpรคtรฉ komorovรฉ mosty sย jednou mostovkou ลกirokou 35 m.

Prieฤna typolรณgia nosnej konลกtrukcie (NK) si vyลพaduje pouลพitie dvoch fรกz realizรกcie โ€“ stredovej komory aย konzol so vzperami. Komora predmostรญ sa vย prvej fรกze realizuje technolรณgiou vรฝsuvnej skruลพe vhodnej pri mostoch sย maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 70 m aย ลกรญrkou 14,3 m.

Naplรกnovanรก realizรกcia si vyลพaduje dve oceฤพovรฉ vรฝsuvnรฉ skruลพe, priฤom kaลพdรก zย nich mรก vrรกtane debnenia hmotnosลฅ 1 300 t, dฤบลพku 140 m, vรฝลกku 30 m aย ลกรญrku 20 m vo fรกze betonรกลพe, resp. 31 m vo fรกze presunu, ฤo mรดลพeme povaลพovaลฅ za vcelku unikรกtne technologickรฉ zariadenie aย jedno zย najvรคฤลกรญch pouลพรญvanรฝch na celom svete. Prevรกdzku zabezpeฤuje tรญm pribliลพne 10 robotnรญkov.

Dva hlavnรฉ mosty (cez veslรกrsku drรกhu aย cez Dunaj) sa budรบ realizovaลฅ monoliticky, metรณdou letmej betonรกลพe so zรกrodkom sย dฤบลพkou 16,3 m aย rozpรคtรญm hlavnรฉho mostnรฉho poฤพa 210 m ponad veslรกrsku drรกhu (obr. 1). Vฤaka takejto dฤบลพke poฤพa vย kombinรกcii so ลกรญrkou mostovky 35 m sรบ uvedenรฉ konลกtrukcie vย rรกmci svojej typolรณgie osobitรฉ. Obe technolรณgie sรบ pritom vลกeobecne znรกme aย na Slovensku sa pouลพรญvajรบ uลพ niekoฤพko rokov ฤi desaลฅroฤรญ, je vลกak logickรฉ, ลพe ฤasom sa vyvรญjajรบ aย zlepลกujรบ.

Vย akom ลกtรกdiu vรฝstavby je momentรกlne toto dunajskรฉ sรบmostie aย ako prebieha vรฝstavba? Nevyskytli sa zatiaฤพ ลพiadne vรคฤลกie komplikรกcie?
Stavebnรก rozpracovanosลฅ kaลพdรฉho zo ลกtyroch mostov dunajskรฉho sรบmostia je odliลกnรก. Vย najpokroฤilejลกom stave je najdlhลกรญ most, teda vรฝchodnรฉ predmostie, kde je uลพ hotovรฝch 350 m (pรคลฅ mostnรฝch polรญ, 1. fรกza NK, obr.ย 2). Na zรกpadnom predmostรญ sa pracuje na NK vย druhom zย dvanรกstich polรญ.

Hlavnรฉ mosty majรบ takmer dokonฤenรบ spodnรบ stavbu. Na moste cez veslรกrsku drรกhu sa uลพ zaฤala vรฝstavba NK, na moste cez Dunaj sa zaฤne vย najbliลพลกรญch dลˆoch. Ak zoberieme do รบvahy veฤพkรบ zloลพitosลฅ tรฝchto prรกc, mรดลพeme povedaลฅ, ลพe prebiehajรบ plynulo bez vรฝraznejลกรญch komplikรกciรญ.

Kedy mรก sรบmostie stanovenรฝ termรญn ukonฤenia?
Prvรก fรกza NK na oboch predmostiach by mala byลฅ zย vรคฤลกej ฤasti dokonฤenรก do konca tohto roka, vzรกpรคtรญ sa na zaฤiatku budรบceho roka budรบ demontovaลฅ vรฝsuvnรฉ skruลพe. Druhรก fรกza NK, teda realizรกcia obojstrannรฝch konzol (vย prieฤnom reze), prebieha sย malรฝm ฤasovรฝm posunom. Na hlavnรฝch mostoch sa predpokladรก uzatvorenie vahadiel na zaฤiatku roka 2020, nรกsledne sa budรบ realizovaลฅ konzoly (vย prieฤnom reze).

Pri mostoch by sme eลกte radi zostali, sรบ aj hlavnou tรฉmou tohto ฤรญsla. Projekt D4R7 ich obsahuje aลพ 116, aย pokiaฤพ vieme, bolo veฤพkou snahou vyuลพiลฅ pri viacerรฝch zย nich prefabrikรกciu. Preฤo? Podarilo sa to?
Uplatnenie betรณnovรฝch prefabrikรกtov prinรกลกa viacerรฉ nespochybniteฤพnรฉ vรฝhody, oย ich pouลพitรญ sa uvaลพovalo uลพ od fรกzy verejnej sรบลฅaลพe aย sรบ aj sรบฤasลฅou technickรฉho rieลกenia vysรบลฅaลพenรฉho verejnรฝm obstarรกvateฤพom. Vย naลกom projekte pouลพรญvame niekoฤพko typov prefabrikovanรฝch betรณnovรฝch konลกtrukฤnรฝch prvkov, priฤom najvรคฤลกia pozornosลฅ sa venovala vopred predpรคtรฝm mostnรฝm nosnรญkom.

Ich vรฝvoj vychรกdzal zย predpokladu individuรกlneho nรกvrhu nosnej konลกtrukcie kaลพdรฉho mosta sย vyuลพitรญm niektorรฉho zo ลกiestich typov nosnรญkov pokrรฝvajรบcich ลกirokรบ ลกkรกlu moลพnostรญ (rozpรคtie od 19 do 39 m aย vรฝลกka prierezu od 800 do 1 900 mm). Na vรฝstavbu 66 mostov sa takto pouลพije viac ako 1 000 prefabrikovanรฝch vopred predpรคtรฝch nosnรญkov sย celkovou dฤบลพkou 32 000 m.

Nosnรญky sa ukladajรบ vย premenlivej osovej vzdialenosti do 2,8 m, priestor medzi ich prรญrubami prekrรฝvajรบ spriahajรบce prefabrikovanรฉ filigrรกnovรฉ dosky. Prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ oblรบky tvoria nosnรบ konลกtrukciu ลกiestich ekoduktov. Vย znaฤnom rozsahu sรบ navrhnutรฉ aย stavajรบ sa vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie sย fasรกdnymi betรณnovรฝmi panelmi, ich celkovรก pohฤพadovรก plocha je viac ako 55 000 m2.

ฤŽalลกie prefabrikovanรฉ prvky sa pouลพรญvajรบ pri zhotovenรญ priepustov, mostnรฝch rรญms aย vzpier podopierajรบcich konzolovรฉ ฤasti NK (vย prieฤnom smere) na dunajskom sรบmostรญ. Dรดvody vyuลพitia prefabrikรกcie spoฤรญvajรบ vย dosahovanรญ priaznivejลกรญch ฤasovรฝch aย kvalitatรญvnych, ale aj konลกtrukฤno-technologickรฝch aย estetickรฝch parametrov, dรดsledkom ฤoho je napokon aj pozitรญvny ekonomickรฝ efekt.

Akรก je vย sรบฤasnosti stavebnรก situรกcia vย prรญpade tรฝchto ฤalลกรญch mostnรฝch objektov?
รšseky ฤ. 4 (R7 Bratislava โ€“ Dunajskรก Luลพnรก) aย ฤ. 5 (R7 Dunajskรก Luลพnรก โ€“ Holice) sa podฤพa harmonogramu dokonฤia ako prvรฉ. Rozostavanosลฅ mostov na tรฝchto รบsekoch je uลพ vย pokroฤilom stave, vรคฤลกina stavebnรฝch prรกc sa sรบstreฤuje na dokonฤovacie prรกce na nosnรฝch konลกtrukciรกch. Vย sรบฤasnosti zaฤรญname sย odovzdรกvanรญm prvรฝch mostov do uลพรญvania.

Prvรฝ skolaudovanรฝ most bol most nad R7 na preloลพke cesty III/06316 vย km 13,154 R7 na 5. รบseku (obr.ย 3). Prรกce rรฝchlo napredujรบ aj na ostatnรฝch รบsekoch, vย sรบฤasnosti pracujeme na viac ako 70 mostoch. Pribliลพne 50 % vลกetkรฝch prefabrikovanรฝch nosnรญkov na celรฝ projekt sa uลพ vyrobilo aย asi 40 % aj zabudovalo.

Obr. 3 Prvรฝ skolaudovanรฝ most na 5. รบseku R7 Dunajskรก Luลพnรก Holice most nad R7 na preloลพke cesty III 06316 v km 13154 R7 stav k 15. 4. 2019
Obr. 3 Prvรฝ skolaudovanรฝ most na 5. รบseku R7 Dunajskรก Luลพnรก Holice most nad R7 na preloลพke cesty III/06316 v km 13154 R7 stav k 15. 4. 2019 |

Okrem mostov patria kย veฤพkรฝm stavebnรฝm objektom aj mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, ktorรฝch je vย tomto projekte 14. Vย akom ลกtรกdiu je ich vรฝstavba aย ako prebieha?
Na mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky (MรšK) sa vzลฅahuje to, ฤo som uลพ konลกtatoval predtรฝm โ€“ ich rozostavanosลฅ je primeranรก stavu celej stavby. ล pecifickรฝm prรญpadom je rekonลกtrukcia mestskej MรšK Prievoz. Tam sa na existujรบcich mostoch vykonala podrobnรก diagnostika sย cieฤพom ich sanรกcie aย prebieha realizรกcia mostnรฝch aย cestnรฝch objektov na novรฝch vetvรกch kriลพovatky.

Neuralgickรฝm bodom je organizรกcia dopravy, pretoลพe celรก rekonลกtrukcia sa musรญ zrealizovaลฅ pri zachovanรญ prejazdnosti kriลพovatky. Vย tomto ohฤพade oceลˆujeme veฤพmi dobrรบ spoluprรกcu sย mestom Bratislava, ako aj sย Policajnรฝm zborom SR. Nakoniec je tu eลกte jeden ลกpecifickรฝ prรญpad, aย to prepojenie medzi D4 aย D1.

Na jeho zaistenie je potrebnรฉ, ako to predpokladรก aj koncesnรก zmluva, aby NDS dokonฤila vย tejto oblasti niektorรฉ prรกce tรฝkajรบce sa D1. Tรกto situรกcia mรดลพe maลฅ vplyv aj na splnenie termรญnov dokonฤenia priฤพahlej ฤasti D4, ale vย rรกmci prรกc realizovanรฝch na D4 pokraฤujeme vย maximรกlnej moลพnej miere vย snahe minimalizovaลฅ akรฉkoฤพvek moลพnรฉ ฤasovรฉ vplyvy.

Vรฝstavba D4R7 prebieha vย dvoch veฤพmi rozdielnych prostrediach, ktorรฉ si vyลพadujรบ osobitnรฉ prรญstupy. Jednak ide oย silne urbanizovanรฉ prostredie, vย ktorom sa nachรกdza znaฤnรก ฤasลฅ projektu, a, naopak, veฤพkรก ฤasลฅ trasy prechรกdza prostredรญm sย najvyลกลกรญm stupลˆom ochrany eurรณpskeho vรฝznamu NATURA 2000. Zaฤnime urbanizovanรฝm prostredรญm โ€“ ฤo vลกetko bolo treba zohฤพadniลฅ pri navrhovanรญ aย optimalizรกcii stavebnรฝch objektov?
Vลพdy treba zvaลพovaลฅ moลพnรฉ nepriaznivรฉ vplyvy stavby na to-ktorรฉ prostredie aย prijaลฅ nรกleลพitรฉ opatrenia. Jednou zย kฤพรบฤovรฝch tรฉm vย mestskรฝch oblastiach je naprรญklad riadenie dopravy. Uลพ od zaฤiatku fรกzy projektovania sme รบzko spolupracovali sย polรญciou aย usporadรบvali pravidelnรฉ stretnutia, aby sme zadefinovali najvhodnejลกie rieลกenia.

Ako sme uลพ hovorili, ลกpecifickรฝm prรญpadom je aj pre komplexnosลฅ riadenia dopravy MรšK Prievoz โ€“ vย jej prรญpade sme pracovali spoloฤne so vลกetkรฝmi zainteresovanรฝmi stranami, aby sme definovali fรกzy aย rieลกenia dopravnรฝch obchรกdzok sย cieฤพom minimalizovaลฅ obmedzenia vย doprave. Takisto spolupracujeme priamo so Slovnaftom ako kฤพรบฤovou zainteresovanou stranou vย blรญzkosti R7, doteraz sย pozitรญvnymi vรฝsledkami.

Trasa D4R7 prechรกdza obรฝvanรฝmi oblasลฅami, priฤom ฤพudia zvyknรบ veฤพmi citlivo vnรญmaลฅ stavbu najmรค vย ลกtรกdiu jej vzniku โ€“ ฤiลพe poฤas vรฝstavby, keฤ dochรกdza kย rรดznym obmedzeniam dopravnรฝch moลพnostรญ, kย zvรฝลกenรฝm hladinรกm hluku, praลกnosti atฤ.

Snaลพรญme sa vyuลพรญvaลฅ vลกetky dostupnรฉ opatrenia, aby sme minimalizovali tieto neลพiaduce vplyvy, no na druhej strane si treba uvedomiลฅ, ลพe stavba vznikรก pre verejnรฝ prospech, na zvรฝลกenie dopravnรฉho komfortu obyvateฤพstva. Praลกnosลฅ sย dokonฤenรญm stavby zanikne, dopravnรก cesta zostane. ลฝiaฤพ, sย ลˆou aj primeranรก hluฤnosลฅ zย dopravy, absolรบtne tichรก diaฤพnica neexistuje.

Mรกme vลกak prรญsne normy na ochranu pred hlukom aย navrhujeme aj zapracovรกvame vลกetky nevyhnutnรฉ ochrannรฉ opatrenia na zรกklade aktualizovanรฝch hlukovรฝch ลกtรบdiรญ podฤพa poลพiadaviek koncesnej zmluvy takรฝm spรดsobom, aby sme splnili vลกetky normy tรฝkajรบce sa ochrany dotknutรฉho รบzemia.

ฤŒo sa tรฝka vedenia trasy vย รบzemรญ NATURA 2000, ako to ovplyvnilo prรญpravu aย nรกslednรบ vรฝstavbu? Ktorรฉ najzรกsadnejลกie podmienky treba dodrลพaลฅ na takomto รบzemรญ?
Trasa diaฤพnice D4, ktorรก sa realizuje, bola vย procese EIA vybranรก ako najvhodnejลกรญ variant. Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby SR zohฤพadnilo vย predchรกdzajรบcej fรกze aย poฤas prรญpravy rozhodnutia EIA vลกetky moลพnรฉ vplyvy aย kompenzaฤnรฉ opatrenia.

ฤŒo sa tรฝka technologickรฝch rieลกenรญ, nรกvrh dunajskรฉho sรบmostia vysรบลฅaลพenรฝ MDV, ktorรฝ je momentรกlne vo vรฝstavbe, mรก niekoฤพko vรฝznamnรฝch vรฝhod, berรบc do รบvahy faunu aย flรณru vย รบzemรญ Natura 2000 vย porovnanรญ sย inรฝmi predtรฝm posudzovanรฝmi rieลกeniami, ako to uznali aย potvrdili aj รบrady, napr. ล tรกtna ochrana prรญrody SR.

Vplyv stavby sa pravidelne monitoruje na zรกklade Plรกnu monitorovania ลพivotnรฉho prostredia aย Plรกnu monitorovania biodiverzity โ€“ sleduje sa vplyv naลกich aktivรญt na kvalitu povrchovรฝch aย podzemnรฝch vรดd, na hluk, kvalitu ovzduลกia, ako aj na okolitรบ flรณru aย faunu.

Je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe naลกe aktivity vย danej lokalite pravidelne konzultujeme so ล tรกtnou ochranou prรญrody SR, ako aj na pravidelnรฝch kontrolnรฝch dลˆoch so Slovenskรฝm vodohospodรกrskym podnikom, ลก.ย p., aย sย Vodohospodรกrskou vรฝstavbou, ลก. p., takลพe vลกetky ฤinnosti, ktorรฉ by aj potenciรกlne mohli maลฅ vplyv na รบzemie NATURA 2000 alebo na inundaฤnรฉ รบzemie rieky Dunaj, sรบ vopred odsรบhlasenรฉ tรฝmito organizรกciami.

Pri tรฉme ochrany รบzemia aย ลพivotnรฉho prostredia sa nedajรบ nespomenรบลฅ medializovanรฉ obvinenia oย pouลพitรญ kontaminovanej zeminy โ€“ ฤo kย tomu mรดลพete povedaลฅ?
Vย uplynulรฝch dลˆoch uviedlo niekoฤพko osรดb takรฉto nepodloลพenรฉ tvrdenia, ktorรฉ znepokojili verejnosลฅ aย spoloฤnosti D4R7 spรดsobili obrovskรบ ujmu na reputรกcii. Aj na zรกklade vรฝsledkov viac neลพ 20 000 doteraz vykonanรฝch skรบลกok vลกak mรดลพeme pouลพitie kontaminovanรฉho materiรกlu na stavbe vylรบฤiลฅ.

Na vรฝstavbu obchvatu sa pouลพรญvajรบ vรฝluฤne prรญrodnรฉ materiรกly alebo inertnรฝ materiรกl (napr. recyklovanรฝ materiรกl zo stavebnej ฤinnosti, vรฝkopovรก zemina aย vรฝkopovรฝ ลกtrk), teda takรฉ materiรกly, ktorรฉ nevykazujรบ ลพiadne vlastnosti, ktorรฉ by mohli maลฅ negatรญvny vplyv na ลพivotnรฉ prostredie.

Eลกte pred samotnรฝm pouลพitรญm potenciรกlne vhodnรฉho materiรกlu sa vykonรก odber vzoriek externou akreditovanou spoloฤnosลฅou, ktorรก nรกsledne vykonรกva kompletnรฉ chemickรฉ skรบลกky vrรกtane ekotoxicity. Sรบฤasลฅou chemickรฝch skรบลกok je odbornรฝ posudok, ktorรฝ vypracuje odborne spรดsobilรก osoba.

Vลกetky tieto posudky aย sprรกvy sรบ sรบฤasลฅou ลพiadosti oย pouลพitie danรฉho materiรกlu na stavbe, ktorรบ posudzuje prรญsluลกnรฝ okresnรฝ รบrad, odbor ลฝP. Vลกetky materiรกly podliehajรบ rozsiahlemu ลกtatistickรฉmu overovaniu, ktorรฉ musรญ potvrdiลฅ ich vhodnosลฅ na pouลพitie. Vย sรบlade sย platnรฝmi aย zรกvรคznรฝmi normami sme vypracovali plรกn skรบลกok.

Ako sme uลพ spomรญnali, vhodnosลฅ materiรกlov opakovane kontrolovali aย kontrolujรบ prรญsluลกnรฉ orgรกny aย vย rรกmci procesu kontroly kvality existuje plรกn โ€žvystopovateฤพnostiโ€œ, ktorรฝ umoลพลˆuje identifikovaลฅ pรดvod vลกetkรฝch materiรกlov pouลพitรฝch pri vรฝstavbe pozemnej komunikรกcie.

Stavba takรฉhoto rozsahu nemรดลพe existovaลฅ ani bez dรดslednรฉho stavebnรฉho dozoru aย absolรบtneho dรดrazu na sledovanie kvality prรกc. Ako je to nastavenรฉ vย tomto prรญpade?
Jednou zย podmienok koncesnej zmluvy je, ลพe koncesionรกr, ktorรฝ bude zodpovednรฝ za รบdrลพbu aย prevรกdzku projektu poฤas 30 rokov, musรญ znรกลกaลฅ vลกetky nรกklady sย tรฝm sรบvisiace. My sme ako hlavnรฝ zhotoviteฤพ sรบฤasลฅou koncesnej schรฉmy prostrednรญctvom zmluvy sย koncesionรกrom, takลพe sme zaviazanรญ zabezpeฤiลฅ odovzdanie kvalitnej aย trvรกcnej stavby.

Na stavbe prebieha viacstupลˆovรก kontrola kvality vykonรกvanรฝch prรกc. Vย prvom rade je to internรก kontrola vykonรกvanรก internรฝm oddelenรญm kontroly kvality. Priebeลพnรฉ kontrolnรฉ skรบลกky vykonรกvajรบ externรฉ nezรกvislรฉ inลกtitรบcie aย ich laboratรณriรก. Nezรกvislรฝ autorizovanรฝ subjekt vykonรกva aj kontrolu vystuลพovania betรณnovรฝch konลกtrukciรญ.

Nezรกvislรฝ dozor (ND) priebeลพne aย pravidelne kontroluje aย sleduje stavebnรฉ prรกce zย hฤพadiska kvality materiรกlov, ich zhody sย prรญsluลกnรฝmi normami, odbornosti personรกlu zhotoviteฤพa stavby aย zย hฤพadiska dodrลพania poลพiadaviek verejnรฉho obstarรกvateฤพa (MDV) stanovenรฝch vย koncesnej zmluve aย vย schvรกlenej projektovej dokumentรกcii alebo vย jej prijatรฝch รบpravรกch.

Celรฝ tento proces sa dokumentuje, pravidelne vyhodnocuje, kontroluje aย je sรบฤasลฅou vzรกjomnej komunikรกcie medzi zhotoviteฤพom D4R7 Construction, s. r. o., nezรกvislรฝm dozorom aย koncesionรกrom aย je plne kย dispozรญcii Ministerstvu dopravy aย vรฝstavby SR.

Ako sa budรบ sledovaลฅ aย dodrลพiavaลฅ poลพiadavky na ลพivotnรฉ prostredie, kvalitu, bezpeฤnosลฅ aย podobne neskรดr vย prevรกdzke? Kto bude zodpovednรฝ?
Monitoring vplyvu prevรกdzky na ลพivotnรฉ prostredie bude na zรกklade Plรกnu monitorovania ลพivotnรฉho prostredia vย zmysle koncesnej zmluvy vykonรกvaลฅ koncesionรกr poฤas 30 rokov od odovzdania obchvatu do uลพรญvania. Rovnako bude 30 rokov vykonรกvaลฅ aj jeho รบdrลพbu, ฤo sรบvisรญ sย udrลพiavanรญm poลพadovanej kvality aย bezpeฤnosti obchvatu Bratislavy. Tรกto povinnosลฅ koncesionรกra je zakotvenรก vย prรญsluลกnรฝch zmluvรกch sย Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR.

Keฤ uลพ hovorรญme oย ลกirลกรญch sรบvislostiach aย podmienkach, ktorรฉ bolo treba reลกpektovaลฅ pri nรกvrhu takejto rozsiahlej aย nรกroฤnej stavby, asi nie je mysliteฤพnรฉ, ลพe by sa na tom nepodieฤพali aj prizvanรญ experti zย univerzรญt ฤi vรฝskumnรฝch รบstavov…
Je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe vรฝskum aย technickรฝ pokrok napredujรบ mรญฤพovรฝmi krokmi, priฤom do noriem aย technickรฝch predpisov sa ich vรฝsledky dostรกvajรบ so znaฤnรฝm ฤasovรฝm posunom. Aj to je jeden zย hlavnรฝch argumentov na zapojenie akademickej komunity do praktickรฝch realizรกciรญ.

Vย naลกom projekte sme mali snahu vyuลพiลฅ vรฝskumnรฝ potenciรกl najmรค vย oblasti uplatnenia normovรฝch predpisov pri inovatรญvnych technickรฝch prรญstupoch. Dobrรก spoluprรกca sa takto rozvinula nielen sย pracoviskami stavebnรฝch fakรบlt STU vย Bratislave aย ลฝU vย ลฝiline, ale aj sย viacerรฝmi vรฝskumnรฝmi inลกtitรบciami.

Za vรฝznamnรฉ povaลพujeme aj konzultรกcie sย niektorรฝmi bรฝvalรฝmi odbornรญkmi tรฝchto pracovรญsk, ktorรญ sรบ uลพ sรญce menej pracovne aktรญvni (alebo vรดbec), ale vฤaka svojim mnohoroฤnรฝm skรบsenostiam nรกm poskytujรบ veฤพmi cennรฉ rady. Do rieลกenia nรกroฤnรฝch รบloh boli zapojenรฉ aj ฤalลกie univerzity, napr. pri vykonรกvanรญ fyzikรกlneho modelovania mostnรฝch pilierov vย koryte Dunaja.

Skรบsme teraz pomaly zhrnรบลฅ, kam sa vรฝstavba D4R7 zatiaฤพ teda dostala aย ฤi stรกle spฤบลˆa stanovenรฝ harmonogram.
Dovolรญme si tvrdiลฅ, ลพe kย dneลกnรฉmu dลˆu sme dosiahli vcelku dรดleลพitรฉ mรญฤพniky ako naprรญklad povolenia tรฝkajรบce sa nรกvrhu vysรบลฅaลพenรฉho Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR, aย to najmรค vย sรบvislosti sย mostami, predovลกetkรฝm sย dunajskรฝm sรบmostรญm. Rozpracovanosลฅ na vลกetkรฝch รบsekoch stavby D4R7 poukazuje na veฤพmi dobrรฝ pokrok vo vลกetkรฝch oblastiach, ฤi uลพ hovorรญme oย zemnรฝch prรกcach, konลกtrukciรกch, alebo vozovkรกch, priฤom oฤakรกvame, ลพe pri zvyลกnรฝch prรกcach budeme pokraฤovaลฅ vย nastavenom trende.

Aย na zรกver, ฤo bude nasledovaลฅ? Akรฉ medznรญky stavby, dรดleลพitรฉ termรญny alebo odbornรฉ vรฝzvy pri konkrรฉtnych objektoch stoja pred vami vย najbliลพลกom obdobรญ?
Vย najbliลพลกom obdobรญ bude hlavnรฝm cieฤพom projektu zaฤaลฅ sย realizรกciou mostovky na moste cez Dunaj (uลพ sme zaฤali sย mostovkou na moste nad veslรกrskou drรกhou), ฤo sa predpokladรก toto leto, aย zรกroveลˆ sย otvorenรญm obchรกdzkovej cesty II/572 vย Moste pri Bratislave smerom na Galvaniho cestu (obchvat obce Most pri Bratislave).

Prรกce na projekte postupujรบ vย sรบlade sย platnรฝm harmonogramom, ktorรฝ poฤรญta sย odovzdanรญm prvรฝch รบsekov rรฝchlostnej cesty R7 smerom do Holรญc do predฤasnรฉho uลพรญvania na jar budรบceho roku (รบseky 4 aย 5 na R7) (obr. 4). Zhotoviteฤพ stavby D4R7 Construction mieni postup vรฝstavby eลกte urรฝchliลฅ sย cieฤพom odovzdaลฅ klientovi aย motoristom (ลกirokej verejnosti) do uลพรญvania aj ฤalลกie zrealizovanรฉ รบseky vย ฤo najkratลกom moลพnom termรญne.

Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก, odborne spolupracovali Ing. Josรฉ Vicente Candel aย prof. ฤฝudovรญt Naฤ.
Foto: D4R7 Construction, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 2/2019.

Najฤรญtanejลกie