D4R7 โ akรฝ je aktuรกlny stav najvรคฤลกieho infraลกtruktรบrneho projektu u nรกs?
Vรฝstavba D4R7 je vย sรบฤasnosti najvรคฤลกรญm infraลกtruktรบrnym projektom, aย to nielen na Slovensku โ aktuรกlne predstavuje aj jeden zย najvรคฤลกรญch PPP projektov vย Eurรณpe. Koncesionรกrom projektu je spoloฤnosลฅ Zero Bypass Ltd., ktorรก zabezpeฤรญ financovanie, vรฝstavbu aย 30-roฤnรบ prevรกdzku budรบceho obchvatu Bratislavy. Spoloฤnosลฅ D4R7 Construction, s. r. o., figuruje ako zhotoviteฤพ projektu aย hlavnรฝ dodรกvateฤพ koncesionรกra.
Tieto zรกkladnรฉ รบdaje sรบ verejnosti viac-menej jasnรฉ, jej zรกujem sa upiera najmรค na aktuรกlny stav a pokraฤovanie vรฝstavby, a to aj vzhฤพadom na dopravnรฉ obmedzenia. Nรกลก zรกujem bude smerovaลฅ najmรค k najvรคฤลกรญm stavebnรฝm objektom a k odbornej prรญprave a realizรกcii stavby, na ktorรฉ sa pรฝtame generรกlneho riaditeฤพa D4R7 Construction, s. r. o., Juana Josรฉho Bregela.
PPP D4R7 je nepochybne zloลพitรฝ aย nรกroฤnรฝ projekt, ktorรฝ charakterizoval โotvorenรฝ tenderโ. Inรฝmi slovami zย neho vyplynuli zmeny takmer vลกetkรฝch stavebnรฝch objektov aย vznikla zvlรกลกtna situรกcia, keฤ sรบฤasne prebiehali projektovรฉ aktivity na rรดznych stupลoch projektovej dokumentรกcie, popritom, samozrejme, prebiehal povoฤพovacรญ proces aย zรกroveล sa uลพ aj realizovala stavba tam, kde to bolo legislatรญvne moลพnรฉ. Akรก je situรกcia teraz? Sรบ uลพ vลกetky รบvodnรฉ povoฤพovacie procesy ukonฤenรฉ?
Vย ฤase prรญpravy ponuky sme uplatnili odbornosลฅ aย skรบsenosti naลกich materskรฝch spoloฤnostรญ, ktorรฉ zรญskali vo veฤพkรฝch medzinรกrodnรฝch projektoch. Cieฤพom bolo navrhnรบลฅ rieลกenia sย osvedฤenou kvalitou, bezpeฤnรฉ, funkฤnรฉ aย zรกroveล takรฉ, aby spฤบลali vลกetky technickรฉ poลพiadavky definovanรฉ Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR (MDV).
Rozsiahly projektovรฝ tรญm priลกiel vo vรฝsledku sย nรกvrhom, ktorรฝ bol konkurencieschopnรฝ aย umoลพnil nรกm staลฅ sa vรญลฅazom medzinรกrodnej sรบลฅaลพe, priฤom obyvateฤพom krajiny prinesie vรฝznamnรฉ รบspory. Vรญลฅaznรฝ nรกvrh, ktorรฝ sa vย sรบฤasnosti realizuje, musรญ byลฅ zhotovenรฝ podฤพa koncesnej zmluvy. Aby sme ho vลกak mohli zrealizovaลฅ, je nevyhnutnรฉ podstรบpiลฅ viacero povoฤพovacรญch procesov aย predovลกetkรฝm zmien stavebnรฝch povolenรญ na vรคฤลกinu stavebnรฝch objektov, ako naprรญklad na mosty alebo cestnรฉ objekty.
Dnes mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe povoฤพovacie procesy tรฝkajรบce hlavnรฝch objektov stavby boli zย vรคฤลกej ฤasti ukonฤenรฉ (medzi nimi aj na dunajskรฉ sรบmostie), zatiaฤพ ฤo poslednรฉ povoฤพovacie procesy tรฝkajรบce sa stavby objektov, ktorรฝch realizรกcia je naplรกnovanรก vย neskorลกej fรกze podฤพa logickej sรบslednosti realizรกcie, eลกte prebiehajรบ.
Ak by ste to dokรกzali zhodnotiลฅ, akรฉ boli, resp. sรบ tie procesy? Narazili ste na problรฉmy ฤi prekรกลพky, ktorรฉ, povedzme, prekraฤovali zvyฤajnรฉ okolnosti (vzhฤพadom na veฤพkosลฅ aย nรกroฤnosลฅ stavby)? Mรดลพete vย tomto momente potvrdiลฅ, ลพe koneฤnรฉ termรญny dokonฤenia aย odovzdania jednotlivรฝch รบsekov sa podarรญ dodrลพaลฅ?
Hlavnรฉ problรฉmy sa tรฝkajรบ konanรญ na รบrovni โzmeny stavby pred dokonฤenรญmโ, ide oย zรญskanie stavebnรฝch povolenรญ, zodpovedajรบcich vysรบลฅaลพenรฝm technickรฝm rieลกeniam zahrnutรฝm vย zmluve uzavretej sย verejnรฝm obstarรกvateฤพom โ MDV.
Pri takomto rozsiahlom projekte sรบ povoฤพovacie procesy veฤพmi nรกroฤnรฉ aย prinรกลกajรบ so sebou znaฤnรฉ mnoลพstvo prรกce, aย to vลกetkรฝm prรญsluลกnรฝm orgรกnom, ktorรฉ zapรกjame, aby procesy prebehli tak hladko, ako je to moลพnรฉ. Zรกroveล vstupujรบ do konanรญ mnohรฉ ฤalลกie strany (rรดzne รบrady, mimovlรกdne organizรกcie, polรญcia, vlastnรญci inลพinierskych sietรญ aย pod.) sย ฤasto rรดznorodรฝmi zรกujmami bez moลพnosti vzรกjomnรฉho zosรบladenia, ktorรฉ tieลพ mรดลพu viesลฅ kย predlลพovaniu tรฝchto procesov.
Vย niektorรฝch prรญpadoch sa zase stรกva, ลพe zรกujmy sรบ nad rรกmec technickรฉho rieลกenia, ktorรฉ prijal verejnรฝ obstarรกvateฤพ โ MDV. Aj ten sa presvedฤil oย nรกroฤnosti procesov pri zabezpeฤovanรญ prvotnรฝch stavebnรฝch povolenรญ na niektorรฉ รบseky projektu, ako napr. na D4, ktorรฉ sa zรญskali neskรดr, neลพ sa predpokladalo. Napriek tรฝmto okolnostiam sme sย prรกcami dokรกzali po zรญskanรญ vลกetkรฝch prvotnรฝch stavebnรฝch povolenรญ vรฝrazne pokroฤiลฅ.
Vย sรบฤasnosti mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe termรญny odovzdania prvรฝch รบsekov R7 od MรK Ketelec (kriลพovatka R7 aย D4) po MรK Holice zostรกvajรบ nezmenenรฉ. Zรกroveล stรกle รบzko spolupracujeme sย MDV, aby sme podฤพa moลพnostรญ ฤo najviac urรฝchlili dokonฤenie zvyลกnรฝch รบsekov, pri ktorรฝch sa vyskytli problรฉmy pri zรญskavanรญ prvotnรฝch stavebnรฝch povolenรญ vย predpokladanรฝch termรญnoch.
Keฤ sme spomenuli zmeny stavebnรฝch objektov, treba povedaลฅ aj to, ลพe ich bolo takmer 1 100. Vลกetky pritom preลกli optimalizรกciou podฤพa takzvanรฉho princรญpu 4E. Vysvetlรญte nรกm, oย ฤo ide?
Princรญp 4E zluฤuje ลกtyri hฤพadiskรก: efektรญvne, ekonomickรฉ, estetickรฉ aย environmentรกlne. Vลกeobecne moลพno povedaลฅ, ลพe by ich malo obsahovaลฅ kaลพdรฉ stavebnรฉ dielo, aย to vย kaลพdom svojom ลกtรกdiu โ teda od projektovania, vรฝstavby cez obdobie pouลพรญvania aลพ po koniec ลพivotnosti.
ฤo sa vลกak tรฝka optimalizรกcie technickรฝch rieลกenรญ, musรญme uviesลฅ, ลพe spรดsobila nejasnosti vย mรฉdiรกch, ฤo malo vplyv na verejnรบ mienku. Do urฤitej miery je to aj pochopiteฤพnรฉ, keฤ zoberieme do รบvahy ลกpecifickรฝ rรกmec tohto typu PPP projektov.
Je vลกak podstatnรฉ porozumieลฅ tomu, ลพe optimalizรกcie boli vypracovanรฉ poฤas prรญpravnej fรกzy cenovej ponuky, ktorรก bola predloลพenรก verejnรฉmu obstarรกvateฤพovi, MDV, priฤom zakaลพdรฝm museli spฤบลaลฅ nรญm stanovenรฉ poลพiadavky. Tieto technickรฉ rieลกenia aย zย nich vyplรฝvajรบce vรฝhody, medzi inรฝmi aj finanฤnรฉ รบspory, boli zapracovanรฉ uลพ ako sรบฤasลฅ podpisovanej koncesnej zmluvy.
Vย skratke to znamenรก, ลพe projekt (nรกvrhovรฉ rieลกenie), ktorรฉho realizรกcia vย sรบฤasnosti prebieha, bol vysรบลฅaลพenรฝ Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR. Aj preto treba optimalizรกciu podฤพa princรญpu 4E vnรญmaลฅ komplexne ako vyvรกลพenรฝ kompromis medzi ลกtyrmi zรกkladnรฝmi kritรฉriami, ktorรฉ sรบ podmienenรฉ poลพiadavkami noriem aย inรฝch technickรฝch predpisov stanovenรฝch verejnรฝm obstarรกvateฤพom.
Takรฝto projekt by nikdy nemohol vzniknรบลฅ bez kvalitnej projektovej prรญpravy. Projektovanie D4R7 mรก na starosti spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, ktorรก je snรกฤ uย nรกs najvรคฤลกia aย najskรบsenejลกia vย tomto smere. ฤo vลกetko je jej รบlohou? Ako prebieha kontrola projektov? Ako to vyzerรก sย ich rozpracovanosลฅou?
DOPRAVOPROJEKT, a. s., je zmluvnรฝm partnerom zodpovednรฝm za prรญpravu projektov aย vรฝkon inลพinierskej ฤinnosti. Mรก pritom viacero poddodรกvateฤพov zo SR, zย ฤR, Rakรบska aย ล panielska. D4R7 Construction mรก ako zhotoviteฤพ stavby takisto svoj vlastnรฝ รบtvar projektovania, ktorรฝ mรก veฤพmi silnรบ podporu od materskรฝch spoloฤnostรญ konzorcia aย ktorรฉho รบlohou je koordinaฤne รบzko spolupracovaลฅ sย projektantmi.
Vลกetka projektovรก dokumentรกcia je podrobenรก niekoฤพkostupลovej kontroยญle. Vย prvom rade ide, samozrejme, oย internรบ technickรบ kontrolu na รบrovni projektovej inลกtitรบcie, ฤalej oย kontrolu zo strany รบtvaru projektovania D4R7. Projektant musรญ pritom dbaลฅ na sรบlad dokumentรกcie na realizรกciu stavby (DRS) sย koncesnou zmluvou aย tieลพ so vลกetkรฝmi platnรฝmi normami. DRS je ฤalej predmetom kontroly aย overenia nezรกvislรฉho dozoru.
Vybranรฉ nรกroฤnejลกie stavebnรฉ objekty (SO), najmรค mosty aย obzvlรกลกลฅ tie vย dunajskom sรบmostรญ, kontroluje navyลกe ฤalลกรญ nezรกvislรฝ kontrolรณr ลกpecializovanรฝ na projekty mostov, ktorรฝ overรญ technickรบ vhodnosลฅ aย sรบlad sย normami aย koncesnou zmluvou. Vรคฤลกina projektovรฝch prรกc je uลพ dokonฤenรก alebo vo veฤพmi pokroฤilom ลกtรกdiu, poฤas nasledujรบcich mesiacov bude dokonฤenรก aj DRS poslednรฝch objektov.
Keฤ hovorรญme (nielen) oย projektovanรญ, urฤite najvรคฤลกรญm โsรบstomโ je vย tomto prรญpade uลพ spomรญnanรฉ dunajskรฉ sรบmostie sย dฤบลพkou takmer 3 km, ktorรฉ je mimoriadne zaujรญmavรฉ aj pre nรกลก ฤasopis. Viete nรกm nejako struฤnejลกie zhrnรบลฅ tรบto mostnรบ stavbu? Zย pohฤพadu projektovรฉho aย konลกtrukฤnรฉho rieลกenia aj pouลพitรฝch technolรณgiรญ… Sรบ sรบฤasลฅou vรฝstavby nejakรฉ rieลกenia alebo postupy, ktorรฝch pouลพitie je prรกve pri nej jedineฤnรฉ?
Ide oย ลกtyri na seba navzรกjom bezprostredne nadvรคzujรบce mosty: tzv. zรกpadnรฉ predmostie (785 m) premosลฅujรบce pravostrannรบ hrรกdzu aย Jaroveckรฉ rameno, most cez veslรกrsku drรกhu (470 m), most cez Dunaj (430 m) aย tzv. vรฝchodnรฉ predmostie (1 250 m), ktorรฉ premosลฅuje ฤพavostrannรบ hrรกdzu aย Biskupickรฉ rameno. Vลกetky mosty sรบ navrhnutรฉ ako dodatoฤne predpรคtรฉ komorovรฉ mosty sย jednou mostovkou ลกirokou 35 m.
Prieฤna typolรณgia nosnej konลกtrukcie (NK) si vyลพaduje pouลพitie dvoch fรกz realizรกcie โ stredovej komory aย konzol so vzperami. Komora predmostรญ sa vย prvej fรกze realizuje technolรณgiou vรฝsuvnej skruลพe vhodnej pri mostoch sย maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 70 m aย ลกรญrkou 14,3 m.
Naplรกnovanรก realizรกcia si vyลพaduje dve oceฤพovรฉ vรฝsuvnรฉ skruลพe, priฤom kaลพdรก zย nich mรก vrรกtane debnenia hmotnosลฅ 1 300 t, dฤบลพku 140 m, vรฝลกku 30 m aย ลกรญrku 20 m vo fรกze betonรกลพe, resp. 31 m vo fรกze presunu, ฤo mรดลพeme povaลพovaลฅ za vcelku unikรกtne technologickรฉ zariadenie aย jedno zย najvรคฤลกรญch pouลพรญvanรฝch na celom svete. Prevรกdzku zabezpeฤuje tรญm pribliลพne 10 robotnรญkov.
Dva hlavnรฉ mosty (cez veslรกrsku drรกhu aย cez Dunaj) sa budรบ realizovaลฅ monoliticky, metรณdou letmej betonรกลพe so zรกrodkom sย dฤบลพkou 16,3 m aย rozpรคtรญm hlavnรฉho mostnรฉho poฤพa 210 m ponad veslรกrsku drรกhu (obr. 1). Vฤaka takejto dฤบลพke poฤพa vย kombinรกcii so ลกรญrkou mostovky 35 m sรบ uvedenรฉ konลกtrukcie vย rรกmci svojej typolรณgie osobitรฉ. Obe technolรณgie sรบ pritom vลกeobecne znรกme aย na Slovensku sa pouลพรญvajรบ uลพ niekoฤพko rokov ฤi desaลฅroฤรญ, je vลกak logickรฉ, ลพe ฤasom sa vyvรญjajรบ aย zlepลกujรบ.
Vย akom ลกtรกdiu vรฝstavby je momentรกlne toto dunajskรฉ sรบmostie aย ako prebieha vรฝstavba? Nevyskytli sa zatiaฤพ ลพiadne vรคฤลกie komplikรกcie?
Stavebnรก rozpracovanosลฅ kaลพdรฉho zo ลกtyroch mostov dunajskรฉho sรบmostia je odliลกnรก. Vย najpokroฤilejลกom stave je najdlhลกรญ most, teda vรฝchodnรฉ predmostie, kde je uลพ hotovรฝch 350 m (pรคลฅ mostnรฝch polรญ, 1. fรกza NK, obr.ย 2). Na zรกpadnom predmostรญ sa pracuje na NK vย druhom zย dvanรกstich polรญ.
Hlavnรฉ mosty majรบ takmer dokonฤenรบ spodnรบ stavbu. Na moste cez veslรกrsku drรกhu sa uลพ zaฤala vรฝstavba NK, na moste cez Dunaj sa zaฤne vย najbliลพลกรญch dลoch. Ak zoberieme do รบvahy veฤพkรบ zloลพitosลฅ tรฝchto prรกc, mรดลพeme povedaลฅ, ลพe prebiehajรบ plynulo bez vรฝraznejลกรญch komplikรกciรญ.
Kedy mรก sรบmostie stanovenรฝ termรญn ukonฤenia?
Prvรก fรกza NK na oboch predmostiach by mala byลฅ zย vรคฤลกej ฤasti dokonฤenรก do konca tohto roka, vzรกpรคtรญ sa na zaฤiatku budรบceho roka budรบ demontovaลฅ vรฝsuvnรฉ skruลพe. Druhรก fรกza NK, teda realizรกcia obojstrannรฝch konzol (vย prieฤnom reze), prebieha sย malรฝm ฤasovรฝm posunom. Na hlavnรฝch mostoch sa predpokladรก uzatvorenie vahadiel na zaฤiatku roka 2020, nรกsledne sa budรบ realizovaลฅ konzoly (vย prieฤnom reze).
Pri mostoch by sme eลกte radi zostali, sรบ aj hlavnou tรฉmou tohto ฤรญsla. Projekt D4R7 ich obsahuje aลพ 116, aย pokiaฤพ vieme, bolo veฤพkou snahou vyuลพiลฅ pri viacerรฝch zย nich prefabrikรกciu. Preฤo? Podarilo sa to?
Uplatnenie betรณnovรฝch prefabrikรกtov prinรกลกa viacerรฉ nespochybniteฤพnรฉ vรฝhody, oย ich pouลพitรญ sa uvaลพovalo uลพ od fรกzy verejnej sรบลฅaลพe aย sรบ aj sรบฤasลฅou technickรฉho rieลกenia vysรบลฅaลพenรฉho verejnรฝm obstarรกvateฤพom. Vย naลกom projekte pouลพรญvame niekoฤพko typov prefabrikovanรฝch betรณnovรฝch konลกtrukฤnรฝch prvkov, priฤom najvรคฤลกia pozornosลฅ sa venovala vopred predpรคtรฝm mostnรฝm nosnรญkom.
Ich vรฝvoj vychรกdzal zย predpokladu individuรกlneho nรกvrhu nosnej konลกtrukcie kaลพdรฉho mosta sย vyuลพitรญm niektorรฉho zo ลกiestich typov nosnรญkov pokrรฝvajรบcich ลกirokรบ ลกkรกlu moลพnostรญ (rozpรคtie od 19 do 39 m aย vรฝลกka prierezu od 800 do 1 900 mm). Na vรฝstavbu 66 mostov sa takto pouลพije viac ako 1 000 prefabrikovanรฝch vopred predpรคtรฝch nosnรญkov sย celkovou dฤบลพkou 32 000 m.
Nosnรญky sa ukladajรบ vย premenlivej osovej vzdialenosti do 2,8 m, priestor medzi ich prรญrubami prekrรฝvajรบ spriahajรบce prefabrikovanรฉ filigrรกnovรฉ dosky. Prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ oblรบky tvoria nosnรบ konลกtrukciu ลกiestich ekoduktov. Vย znaฤnom rozsahu sรบ navrhnutรฉ aย stavajรบ sa vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie sย fasรกdnymi betรณnovรฝmi panelmi, ich celkovรก pohฤพadovรก plocha je viac ako 55 000 m2.
ฤalลกie prefabrikovanรฉ prvky sa pouลพรญvajรบ pri zhotovenรญ priepustov, mostnรฝch rรญms aย vzpier podopierajรบcich konzolovรฉ ฤasti NK (vย prieฤnom smere) na dunajskom sรบmostรญ. Dรดvody vyuลพitia prefabrikรกcie spoฤรญvajรบ vย dosahovanรญ priaznivejลกรญch ฤasovรฝch aย kvalitatรญvnych, ale aj konลกtrukฤno-technologickรฝch aย estetickรฝch parametrov, dรดsledkom ฤoho je napokon aj pozitรญvny ekonomickรฝ efekt.
Akรก je vย sรบฤasnosti stavebnรก situรกcia vย prรญpade tรฝchto ฤalลกรญch mostnรฝch objektov?
รseky ฤ. 4 (R7 Bratislava โ Dunajskรก Luลพnรก) aย ฤ. 5 (R7 Dunajskรก Luลพnรก โ Holice) sa podฤพa harmonogramu dokonฤia ako prvรฉ. Rozostavanosลฅ mostov na tรฝchto รบsekoch je uลพ vย pokroฤilom stave, vรคฤลกina stavebnรฝch prรกc sa sรบstreฤuje na dokonฤovacie prรกce na nosnรฝch konลกtrukciรกch. Vย sรบฤasnosti zaฤรญname sย odovzdรกvanรญm prvรฝch mostov do uลพรญvania.
Prvรฝ skolaudovanรฝ most bol most nad R7 na preloลพke cesty III/06316 vย km 13,154 R7 na 5. รบseku (obr.ย 3). Prรกce rรฝchlo napredujรบ aj na ostatnรฝch รบsekoch, vย sรบฤasnosti pracujeme na viac ako 70 mostoch. Pribliลพne 50 % vลกetkรฝch prefabrikovanรฝch nosnรญkov na celรฝ projekt sa uลพ vyrobilo aย asi 40 % aj zabudovalo.
Okrem mostov patria kย veฤพkรฝm stavebnรฝm objektom aj mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, ktorรฝch je vย tomto projekte 14. Vย akom ลกtรกdiu je ich vรฝstavba aย ako prebieha?
Na mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky (MรK) sa vzลฅahuje to, ฤo som uลพ konลกtatoval predtรฝm โ ich rozostavanosลฅ je primeranรก stavu celej stavby. ล pecifickรฝm prรญpadom je rekonลกtrukcia mestskej MรK Prievoz. Tam sa na existujรบcich mostoch vykonala podrobnรก diagnostika sย cieฤพom ich sanรกcie aย prebieha realizรกcia mostnรฝch aย cestnรฝch objektov na novรฝch vetvรกch kriลพovatky.
Neuralgickรฝm bodom je organizรกcia dopravy, pretoลพe celรก rekonลกtrukcia sa musรญ zrealizovaลฅ pri zachovanรญ prejazdnosti kriลพovatky. Vย tomto ohฤพade oceลujeme veฤพmi dobrรบ spoluprรกcu sย mestom Bratislava, ako aj sย Policajnรฝm zborom SR. Nakoniec je tu eลกte jeden ลกpecifickรฝ prรญpad, aย to prepojenie medzi D4 aย D1.
Na jeho zaistenie je potrebnรฉ, ako to predpokladรก aj koncesnรก zmluva, aby NDS dokonฤila vย tejto oblasti niektorรฉ prรกce tรฝkajรบce sa D1. Tรกto situรกcia mรดลพe maลฅ vplyv aj na splnenie termรญnov dokonฤenia priฤพahlej ฤasti D4, ale vย rรกmci prรกc realizovanรฝch na D4 pokraฤujeme vย maximรกlnej moลพnej miere vย snahe minimalizovaลฅ akรฉkoฤพvek moลพnรฉ ฤasovรฉ vplyvy.
Vรฝstavba D4R7 prebieha vย dvoch veฤพmi rozdielnych prostrediach, ktorรฉ si vyลพadujรบ osobitnรฉ prรญstupy. Jednak ide oย silne urbanizovanรฉ prostredie, vย ktorom sa nachรกdza znaฤnรก ฤasลฅ projektu, a, naopak, veฤพkรก ฤasลฅ trasy prechรกdza prostredรญm sย najvyลกลกรญm stupลom ochrany eurรณpskeho vรฝznamu NATURA 2000. Zaฤnime urbanizovanรฝm prostredรญm โ ฤo vลกetko bolo treba zohฤพadniลฅ pri navrhovanรญ aย optimalizรกcii stavebnรฝch objektov?
Vลพdy treba zvaลพovaลฅ moลพnรฉ nepriaznivรฉ vplyvy stavby na to-ktorรฉ prostredie aย prijaลฅ nรกleลพitรฉ opatrenia. Jednou zย kฤพรบฤovรฝch tรฉm vย mestskรฝch oblastiach je naprรญklad riadenie dopravy. Uลพ od zaฤiatku fรกzy projektovania sme รบzko spolupracovali sย polรญciou aย usporadรบvali pravidelnรฉ stretnutia, aby sme zadefinovali najvhodnejลกie rieลกenia.
Ako sme uลพ hovorili, ลกpecifickรฝm prรญpadom je aj pre komplexnosลฅ riadenia dopravy MรK Prievoz โ vย jej prรญpade sme pracovali spoloฤne so vลกetkรฝmi zainteresovanรฝmi stranami, aby sme definovali fรกzy aย rieลกenia dopravnรฝch obchรกdzok sย cieฤพom minimalizovaลฅ obmedzenia vย doprave. Takisto spolupracujeme priamo so Slovnaftom ako kฤพรบฤovou zainteresovanou stranou vย blรญzkosti R7, doteraz sย pozitรญvnymi vรฝsledkami.
Trasa D4R7 prechรกdza obรฝvanรฝmi oblasลฅami, priฤom ฤพudia zvyknรบ veฤพmi citlivo vnรญmaลฅ stavbu najmรค vย ลกtรกdiu jej vzniku โ ฤiลพe poฤas vรฝstavby, keฤ dochรกdza kย rรดznym obmedzeniam dopravnรฝch moลพnostรญ, kย zvรฝลกenรฝm hladinรกm hluku, praลกnosti atฤ.
Snaลพรญme sa vyuลพรญvaลฅ vลกetky dostupnรฉ opatrenia, aby sme minimalizovali tieto neลพiaduce vplyvy, no na druhej strane si treba uvedomiลฅ, ลพe stavba vznikรก pre verejnรฝ prospech, na zvรฝลกenie dopravnรฉho komfortu obyvateฤพstva. Praลกnosลฅ sย dokonฤenรญm stavby zanikne, dopravnรก cesta zostane. ลฝiaฤพ, sย ลou aj primeranรก hluฤnosลฅ zย dopravy, absolรบtne tichรก diaฤพnica neexistuje.
Mรกme vลกak prรญsne normy na ochranu pred hlukom aย navrhujeme aj zapracovรกvame vลกetky nevyhnutnรฉ ochrannรฉ opatrenia na zรกklade aktualizovanรฝch hlukovรฝch ลกtรบdiรญ podฤพa poลพiadaviek koncesnej zmluvy takรฝm spรดsobom, aby sme splnili vลกetky normy tรฝkajรบce sa ochrany dotknutรฉho รบzemia.
ฤo sa tรฝka vedenia trasy vย รบzemรญ NATURA 2000, ako to ovplyvnilo prรญpravu aย nรกslednรบ vรฝstavbu? Ktorรฉ najzรกsadnejลกie podmienky treba dodrลพaลฅ na takomto รบzemรญ?
Trasa diaฤพnice D4, ktorรก sa realizuje, bola vย procese EIA vybranรก ako najvhodnejลกรญ variant. Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby SR zohฤพadnilo vย predchรกdzajรบcej fรกze aย poฤas prรญpravy rozhodnutia EIA vลกetky moลพnรฉ vplyvy aย kompenzaฤnรฉ opatrenia.
ฤo sa tรฝka technologickรฝch rieลกenรญ, nรกvrh dunajskรฉho sรบmostia vysรบลฅaลพenรฝ MDV, ktorรฝ je momentรกlne vo vรฝstavbe, mรก niekoฤพko vรฝznamnรฝch vรฝhod, berรบc do รบvahy faunu aย flรณru vย รบzemรญ Natura 2000 vย porovnanรญ sย inรฝmi predtรฝm posudzovanรฝmi rieลกeniami, ako to uznali aย potvrdili aj รบrady, napr. ล tรกtna ochrana prรญrody SR.
Vplyv stavby sa pravidelne monitoruje na zรกklade Plรกnu monitorovania ลพivotnรฉho prostredia aย Plรกnu monitorovania biodiverzity โ sleduje sa vplyv naลกich aktivรญt na kvalitu povrchovรฝch aย podzemnรฝch vรดd, na hluk, kvalitu ovzduลกia, ako aj na okolitรบ flรณru aย faunu.
Je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe naลกe aktivity vย danej lokalite pravidelne konzultujeme so ล tรกtnou ochranou prรญrody SR, ako aj na pravidelnรฝch kontrolnรฝch dลoch so Slovenskรฝm vodohospodรกrskym podnikom, ลก.ย p., aย sย Vodohospodรกrskou vรฝstavbou, ลก. p., takลพe vลกetky ฤinnosti, ktorรฉ by aj potenciรกlne mohli maลฅ vplyv na รบzemie NATURA 2000 alebo na inundaฤnรฉ รบzemie rieky Dunaj, sรบ vopred odsรบhlasenรฉ tรฝmito organizรกciami.
Pri tรฉme ochrany รบzemia aย ลพivotnรฉho prostredia sa nedajรบ nespomenรบลฅ medializovanรฉ obvinenia oย pouลพitรญ kontaminovanej zeminy โ ฤo kย tomu mรดลพete povedaลฅ?
Vย uplynulรฝch dลoch uviedlo niekoฤพko osรดb takรฉto nepodloลพenรฉ tvrdenia, ktorรฉ znepokojili verejnosลฅ aย spoloฤnosti D4R7 spรดsobili obrovskรบ ujmu na reputรกcii. Aj na zรกklade vรฝsledkov viac neลพ 20 000 doteraz vykonanรฝch skรบลกok vลกak mรดลพeme pouลพitie kontaminovanรฉho materiรกlu na stavbe vylรบฤiลฅ.
Na vรฝstavbu obchvatu sa pouลพรญvajรบ vรฝluฤne prรญrodnรฉ materiรกly alebo inertnรฝ materiรกl (napr. recyklovanรฝ materiรกl zo stavebnej ฤinnosti, vรฝkopovรก zemina aย vรฝkopovรฝ ลกtrk), teda takรฉ materiรกly, ktorรฉ nevykazujรบ ลพiadne vlastnosti, ktorรฉ by mohli maลฅ negatรญvny vplyv na ลพivotnรฉ prostredie.
Eลกte pred samotnรฝm pouลพitรญm potenciรกlne vhodnรฉho materiรกlu sa vykonรก odber vzoriek externou akreditovanou spoloฤnosลฅou, ktorรก nรกsledne vykonรกva kompletnรฉ chemickรฉ skรบลกky vrรกtane ekotoxicity. Sรบฤasลฅou chemickรฝch skรบลกok je odbornรฝ posudok, ktorรฝ vypracuje odborne spรดsobilรก osoba.
Vลกetky tieto posudky aย sprรกvy sรบ sรบฤasลฅou ลพiadosti oย pouลพitie danรฉho materiรกlu na stavbe, ktorรบ posudzuje prรญsluลกnรฝ okresnรฝ รบrad, odbor ลฝP. Vลกetky materiรกly podliehajรบ rozsiahlemu ลกtatistickรฉmu overovaniu, ktorรฉ musรญ potvrdiลฅ ich vhodnosลฅ na pouลพitie. Vย sรบlade sย platnรฝmi aย zรกvรคznรฝmi normami sme vypracovali plรกn skรบลกok.
Ako sme uลพ spomรญnali, vhodnosลฅ materiรกlov opakovane kontrolovali aย kontrolujรบ prรญsluลกnรฉ orgรกny aย vย rรกmci procesu kontroly kvality existuje plรกn โvystopovateฤพnostiโ, ktorรฝ umoลพลuje identifikovaลฅ pรดvod vลกetkรฝch materiรกlov pouลพitรฝch pri vรฝstavbe pozemnej komunikรกcie.
Stavba takรฉhoto rozsahu nemรดลพe existovaลฅ ani bez dรดslednรฉho stavebnรฉho dozoru aย absolรบtneho dรดrazu na sledovanie kvality prรกc. Ako je to nastavenรฉ vย tomto prรญpade?
Jednou zย podmienok koncesnej zmluvy je, ลพe koncesionรกr, ktorรฝ bude zodpovednรฝ za รบdrลพbu aย prevรกdzku projektu poฤas 30 rokov, musรญ znรกลกaลฅ vลกetky nรกklady sย tรฝm sรบvisiace. My sme ako hlavnรฝ zhotoviteฤพ sรบฤasลฅou koncesnej schรฉmy prostrednรญctvom zmluvy sย koncesionรกrom, takลพe sme zaviazanรญ zabezpeฤiลฅ odovzdanie kvalitnej aย trvรกcnej stavby.
Na stavbe prebieha viacstupลovรก kontrola kvality vykonรกvanรฝch prรกc. Vย prvom rade je to internรก kontrola vykonรกvanรก internรฝm oddelenรญm kontroly kvality. Priebeลพnรฉ kontrolnรฉ skรบลกky vykonรกvajรบ externรฉ nezรกvislรฉ inลกtitรบcie aย ich laboratรณriรก. Nezรกvislรฝ autorizovanรฝ subjekt vykonรกva aj kontrolu vystuลพovania betรณnovรฝch konลกtrukciรญ.
Nezรกvislรฝ dozor (ND) priebeลพne aย pravidelne kontroluje aย sleduje stavebnรฉ prรกce zย hฤพadiska kvality materiรกlov, ich zhody sย prรญsluลกnรฝmi normami, odbornosti personรกlu zhotoviteฤพa stavby aย zย hฤพadiska dodrลพania poลพiadaviek verejnรฉho obstarรกvateฤพa (MDV) stanovenรฝch vย koncesnej zmluve aย vย schvรกlenej projektovej dokumentรกcii alebo vย jej prijatรฝch รบpravรกch.
Celรฝ tento proces sa dokumentuje, pravidelne vyhodnocuje, kontroluje aย je sรบฤasลฅou vzรกjomnej komunikรกcie medzi zhotoviteฤพom D4R7 Construction, s. r. o., nezรกvislรฝm dozorom aย koncesionรกrom aย je plne kย dispozรญcii Ministerstvu dopravy aย vรฝstavby SR.
Ako sa budรบ sledovaลฅ aย dodrลพiavaลฅ poลพiadavky na ลพivotnรฉ prostredie, kvalitu, bezpeฤnosลฅ aย podobne neskรดr vย prevรกdzke? Kto bude zodpovednรฝ?
Monitoring vplyvu prevรกdzky na ลพivotnรฉ prostredie bude na zรกklade Plรกnu monitorovania ลพivotnรฉho prostredia vย zmysle koncesnej zmluvy vykonรกvaลฅ koncesionรกr poฤas 30 rokov od odovzdania obchvatu do uลพรญvania. Rovnako bude 30 rokov vykonรกvaลฅ aj jeho รบdrลพbu, ฤo sรบvisรญ sย udrลพiavanรญm poลพadovanej kvality aย bezpeฤnosti obchvatu Bratislavy. Tรกto povinnosลฅ koncesionรกra je zakotvenรก vย prรญsluลกnรฝch zmluvรกch sย Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR.
Keฤ uลพ hovorรญme oย ลกirลกรญch sรบvislostiach aย podmienkach, ktorรฉ bolo treba reลกpektovaลฅ pri nรกvrhu takejto rozsiahlej aย nรกroฤnej stavby, asi nie je mysliteฤพnรฉ, ลพe by sa na tom nepodieฤพali aj prizvanรญ experti zย univerzรญt ฤi vรฝskumnรฝch รบstavov…
Je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe vรฝskum aย technickรฝ pokrok napredujรบ mรญฤพovรฝmi krokmi, priฤom do noriem aย technickรฝch predpisov sa ich vรฝsledky dostรกvajรบ so znaฤnรฝm ฤasovรฝm posunom. Aj to je jeden zย hlavnรฝch argumentov na zapojenie akademickej komunity do praktickรฝch realizรกciรญ.
Vย naลกom projekte sme mali snahu vyuลพiลฅ vรฝskumnรฝ potenciรกl najmรค vย oblasti uplatnenia normovรฝch predpisov pri inovatรญvnych technickรฝch prรญstupoch. Dobrรก spoluprรกca sa takto rozvinula nielen sย pracoviskami stavebnรฝch fakรบlt STU vย Bratislave aย ลฝU vย ลฝiline, ale aj sย viacerรฝmi vรฝskumnรฝmi inลกtitรบciami.
Za vรฝznamnรฉ povaลพujeme aj konzultรกcie sย niektorรฝmi bรฝvalรฝmi odbornรญkmi tรฝchto pracovรญsk, ktorรญ sรบ uลพ sรญce menej pracovne aktรญvni (alebo vรดbec), ale vฤaka svojim mnohoroฤnรฝm skรบsenostiam nรกm poskytujรบ veฤพmi cennรฉ rady. Do rieลกenia nรกroฤnรฝch รบloh boli zapojenรฉ aj ฤalลกie univerzity, napr. pri vykonรกvanรญ fyzikรกlneho modelovania mostnรฝch pilierov vย koryte Dunaja.
Skรบsme teraz pomaly zhrnรบลฅ, kam sa vรฝstavba D4R7 zatiaฤพ teda dostala aย ฤi stรกle spฤบลa stanovenรฝ harmonogram.
Dovolรญme si tvrdiลฅ, ลพe kย dneลกnรฉmu dลu sme dosiahli vcelku dรดleลพitรฉ mรญฤพniky ako naprรญklad povolenia tรฝkajรบce sa nรกvrhu vysรบลฅaลพenรฉho Ministerstvom dopravy aย vรฝstavby SR, aย to najmรค vย sรบvislosti sย mostami, predovลกetkรฝm sย dunajskรฝm sรบmostรญm. Rozpracovanosลฅ na vลกetkรฝch รบsekoch stavby D4R7 poukazuje na veฤพmi dobrรฝ pokrok vo vลกetkรฝch oblastiach, ฤi uลพ hovorรญme oย zemnรฝch prรกcach, konลกtrukciรกch, alebo vozovkรกch, priฤom oฤakรกvame, ลพe pri zvyลกnรฝch prรกcach budeme pokraฤovaลฅ vย nastavenom trende.
Aย na zรกver, ฤo bude nasledovaลฅ? Akรฉ medznรญky stavby, dรดleลพitรฉ termรญny alebo odbornรฉ vรฝzvy pri konkrรฉtnych objektoch stoja pred vami vย najbliลพลกom obdobรญ?
Vย najbliลพลกom obdobรญ bude hlavnรฝm cieฤพom projektu zaฤaลฅ sย realizรกciou mostovky na moste cez Dunaj (uลพ sme zaฤali sย mostovkou na moste nad veslรกrskou drรกhou), ฤo sa predpokladรก toto leto, aย zรกroveล sย otvorenรญm obchรกdzkovej cesty II/572 vย Moste pri Bratislave smerom na Galvaniho cestu (obchvat obce Most pri Bratislave).
Prรกce na projekte postupujรบ vย sรบlade sย platnรฝm harmonogramom, ktorรฝ poฤรญta sย odovzdanรญm prvรฝch รบsekov rรฝchlostnej cesty R7 smerom do Holรญc do predฤasnรฉho uลพรญvania na jar budรบceho roku (รบseky 4 aย 5 na R7) (obr. 4). Zhotoviteฤพ stavby D4R7 Construction mieni postup vรฝstavby eลกte urรฝchliลฅ sย cieฤพom odovzdaลฅ klientovi aย motoristom (ลกirokej verejnosti) do uลพรญvania aj ฤalลกie zrealizovanรฉ รบseky vย ฤo najkratลกom moลพnom termรญne.
Foto: D4R7 Construction, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 2/2019.