Diaฤพnica D1 Friฤovce โ Svinia
Navrhovanรก diaฤพnica D1 je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho komunikaฤnรฉho systรฉmu Slovenskej republiky. Napojenรญm sa na uลพ sprevรกdzkovanรฝ รบsek D1 ล irokรฉ โ Friฤovce preberie diaฤพnica D1 v รบseku Friฤovce โ Svinia podstatnรบ ฤasลฅ celkovej dopravy z รบseku cesty I/18, najmรค tranzitnรบ nรกkladnรบ dopravu.
Na zaฤiatku รบpravy je diaฤพnica D1 napojenรก v kriลพovatke Friฤovce na jestvujรบcu diaฤพnicu D1 Friฤovce obchvat v smerovom pravostrannom oblรบku s polomerom 1 200 m. Na konci รบpravy je diaฤพnica napojenรก v kriลพovatke Svinia na diaฤพnicu D1 Svinia โ Preลกov zรกpad v smerovom ฤพavostrannom oblรบku s polomerom 1 750 m. Dobudovanรญm รบseku diaฤพnice D1 Beharovce โ tunel Branisko โ ล irokรฉ โ Friฤovce โ Svinia โ Preลกov zรกpad vznikne sรบvislรฝ รบsek diaฤพnice s dฤบลพkou pribliลพne 31,6 km, ktorรฝ poskytne รบฤastnรญkom premรกvky vyลกลกรญ komfort, vyลกลกiu plynulosลฅ a bezpeฤnosลฅ dopravy. Jestvujรบca cesta I/18 bude po vybudovanรญ tohto รบseku diaฤพnice D1 slรบลพiลฅ najmรค regionรกlnej doprave a na zabezpeฤenie spojenia s okolitรฝmi obcami.
Stavebnรฉ objekty
Z mnoลพstva 85 stavebnรฝch objektov a prevรกdzkovรฝch sรบborov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou stavby, treba spomenรบลฅ okrem objektu 100-00 Hlavnรก trasa najmรค mosty, opornรฉ mรบry, zรกrubnรฉ mรบry a protihlukovรฉ steny.
Vozovka
Smerovรฉ vedenie
Smerovรฉ vedenie trasy diaฤพnice je zloลพenรฉ z plynulo vystriedanรฝch pravostrannรฝch a ฤพavostrannรฝch oblรบkov s minimรกlnym polomerom 700 m a maximรกlnym polomerom 2 500โฏm, priฤom platรญ, ลพe rozdiel polomerov dvoch po sebe nasledujรบcich oblรบkov je maximรกlne dvojnรกsobnรฝ. Smerovรฉ oblรบky sรบ navrhnutรฉ s prechodnicami s minimรกlnou dฤบลพkou 100 m a maximรกlnou dฤบลพkou 200 m. Celkovรก dฤบลพka diaฤพnice je 11 217 m.
Vรฝลกkovรฉ pomery
Vรฝลกkovรฉ pomery reลกpektujรบ niveletu jestvujรบcej diaฤพnice D1 Friฤovce obchvat a D1 Svinia โ Preลกov, ako aj konfigurรกciu terรฉnu. Minimรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety diaฤพnice je 0,66 %, maximรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety je 4,50 % (na dฤบลพke 295 m). Vzhฤพadom na dฤบลพku maximรกlnych pozdฤบลพnych sklonov a posรบdenie vplyvu pozdฤบลพneho vedenia trasy diaฤพnice na jej kapacitu nie je potrebnรฉ v stรบpanรญ zriadiลฅ prรญdavnรฝ pruh. Priestorovรก poloha diaฤพnice je navrhnutรก s minimรกlnym vรฝslednรฝm sklonom 0,50 %.
ล รญrkovรฉ usporiadanie
Navrhovanรก diaฤพnica zodpovedรก kategรณrii D26,5/100 s takรฝmto usporiadanรญm:
- strednรฝ deliaci pรกs – 4 m
- vnรบtornรฉ vodiace prรบลพky – 2 ร 0,5 m
- jazdnรฉ pruhy – 4 ร 3,75 m
- vonkajลกie vodiace prรบลพky – 2 ร 0,25 m
- nรบdzovรฝ pruh – 2 ร 2,5 m
- bezpeฤnostnรฝ odstup – 2 ร 0,5 m
Spolu: 26,5 m
Zemnรฉ teleso
V รบsekoch, kde diaฤพnica prechรกdza รบzemรญm stabilizovanรฝch zosuvov pri obci Chmiลany, je trasa navrhnutรก s ohฤพadom na minimalizรกciu zรกsahu do รบzemia jej vedenรญm v zรกrezoch z dรดvodu zachovania rovnovรกลพneho stavu v รบzemรญ. Trasa vedie v zรกrezoch s maximรกlnou hฤบbkou 2 aลพ 3 m. V รบseku km 84,5โฏaลพ km 86 vedie diaฤพnica v nรกsype tak, aby nรกsyp zemnรฉho telesa tvoril priลฅaลพovaciu lavicu s cieฤพom zvรฝลกiลฅ celkovรบ stabilitu รบzemia. Vzhฤพadom na mรกlo รบnosnรฉ podloลพie telesa diaฤพnice tvorenรฉ jemnozrnnรฝmi zeminami a vysokรบ hladinu podzemnej vody sa navrhla v celej dฤบลพke รบprava podloลพia separaฤnou geoยญtextรญliou, ktorรก sa umiestnila na zemnรบ plรกล po odmaฤinovanรญ a vytvorenรญ vrstvy ลกtrkodrviny s hrรบbkou 300 mm. Tรกto vrstva mรก priaznivรฝ รบฤinok na zvรฝลกenie รบnosnosti podloลพia nรกsypovรฉho telesa, ฤรญm sa zvyลกuje celkovรก stabilita cestnรฉho telesa.
Vzhฤพadom na fakt, ลพe zeminy z trasy rรฝchlostnej cesty patria do triedy mรกlo vhodnรฝch aลพ nevhodnรฝch na budovanie nรกsypov, sa navrhlo budovaลฅ nรกsypovรฉ teleso diaฤพnice โsendviฤovรฝmโ spรดsobom, t. j. striedanรญm vrstvy zeminy z trasy s hrรบbkou 2โฏรโฏ400โฏmm s vrstvou ลกtrkodrviny hrubou 400 mm. S ohฤพadom na namลzavรฉ aลพ nebezpeฤne namลzavรฉ zeminy z trasy rรฝchlostnej cesty sa musela poslednรก vrstva nรกsypu pod vozovkou budovaลฅ zo ลกtrkodrviny. Sklony svahov nรกsypovรฉho telesa sรบ 1 : 2, zรกrezovรฉ svahy sรบ po stabilitnom prepoฤรญtanรญ v sklone 1 : 2,5 s laviฤkami so ลกรญrkou 2,0 m vo vรฝลกke 3,0m, prรญpadne so sklonmi 1 : 2, 1 : 2,25. V dรดsledku nepriaznivรฝch geologickรฝch pomerov ich tvoria jemnozrnnรฉ zeminy s vysokou hladinou podzemnej vody.
Nรกvrhovรฉ parametre
Kategรณria komunikรกcie: D 26,5/100
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 100 km/h
Maximรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety: 4,5 %
Minimรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety: 0,66 %
Typickรฝ prieฤny sklon vozovky: 2,5%
Maximรกlny prieฤny sklon vozovky: 5,2%
Minimรกlny polomer smerovรฝch oblรบkov: 700 m
Maximรกlny polomer smerovรฝch oblรบkov: 2 500 m
Minimรกlny polomer vรฝลกkovรฝch zakruลพovacรญch oblรบkov: 4 500 m
Maximรกlny polomer vรฝลกkovรฝch zakruลพovacรญch oblรบkov: 60 000 m
Minimรกlna dฤบลพka trasy v priamej: 0 m
Maximรกlna dฤบลพka trasy v priamej: 0 m
Konลกtrukcia vozovky
Podฤพa inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa v celom รบseku trasy nachรกdzajรบ jemnozrnnรฉ zeminy, ktorรฉ sรบ (pre podloลพie vozovky cesty) namลzavรฉ aลพ nebezpeฤne namลzavรฉ. Vzhฤพadom na vysokรบ hladinu podzemnej vody a jemnozrnnรฉ zeminy je vodnรฝ reลพim v podloลพรญ vozovky kapilรกrny. Navrhuje sa polotuhรก vozovka diaฤพnice s obrusnou vrstvou z asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho, loลพnou vrstvou z modifikovanรฉho asfaltu a spojovacรญm postrekom z modifikovanej emulzie medzi asfaltovรฝmi vrstvami z modifikovanรฝch asfaltov. Vozovka je navrhnutรก na vรฝhฤพadovรฉ obdobie 30 rokov v zmysle TP 03/2009, STN 73 6114, STN 73 6121, STN 73 6124, STN 73 6125, STN 73 6126, STN EN 1097, STN EN 12591, STN EN 13 108.
รsek diaฤพnice D1 Friฤovce โ Svinia: najvรคฤลกรญ zรกrubnรฝ mรบr SO 220-00, kde hฤบbka zรกrezu prekroฤila 23,5 m.
Mostnรฉ objekty
V trase rieลกenรฉho รบseku je navrhnutรฝch 14 mostnรฝch objektov. Sedem mostnรฝch objektov mรก navrhnutรบ nosnรบ konลกtrukciu z tyฤovรฝch prefabrikรกtov, ktorรฉ sรบ uloลพenรฉ na prefabrikovanรฝch alebo monolitickรฝch ลพelezobetรณnovรฝch prieฤnikoch a spriahnutรฉ monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou. Dva mostnรฉ objekty sรบ navrhnutรฉ s nosnou konลกtrukciou z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu, tvorenou v prieฤnom reze monolitickou komorou, ktorรก je po stranรกch rozลกรญrenรก prefabrikovanรฝmi vzperami a spriahnutรก monolitickou ลพelezobetรณnovou mostovkou. ฤalลกie dva mostnรฉ objekty sรบ navrhnutรฉ s jednokomorovรฝm prierezom nosnej konลกtrukcie s vyloลพenรฝmi konzolami, ktorรฉ sรบ podopretรฉ tyฤovรฝmi prefabrikovanรฝmi vzperami. Most prechรกdzajรบci ponad jestvujรบcu cestu I. triedy I/18 tvoria dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie s komรดrkovรฝm prierezom, spojitรฉ, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu. Konลกtrukcia sa realizovala po etapรกch na statickej skruลพi a dva mosty boli navrhnutรฉ ako presypanรฉ jednopoฤพovรฉ klenbovรฉ mosty, kde tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu flexibilnรก oceฤพovรก konลกtrukcia z plechu s hrรบbkou 8 mm.
รsek diaฤพnice D1 Friฤovce โ Svinia: dvojetรกลพovรฝ zรกrubnรฝ mรบr SO 221-00
Opornรฉ a zรกrubnรฉ mรบry
Sรบฤasลฅou trasy je aj 11 zรกrubnรฝch mรบrov, z toho dva sรบ realizovanรฉ ako gravitaฤnรฉ gabionovรฉ konลกtrukcie a devรคลฅ mรบrov je realizovanรฝch ako kombinรกcia klincovanej zeminy, mohutnรฉho ลพelezobetรณnovรฉho kotevnรฉho venca a ลพelezobetรณnovรฉho drieku na lรญci z obkladovรฝch panelov z pohฤพadovรฉho betรณnu. Tieto mรบry sรบ rieลกenรฉ jedno-, dvoj- a trojetรกลพovo. Jeden mรบr je opornรฝ, slรบลพi na zaistenie nรกsypovรฉho kuลพeฤพa na juลพnej strane opory ฤ. 7 mosta 203-00. Tento opornรฝ mรบr bol navrhnutรฝ ako vystuลพenรก zemina s gabionovรฝm ฤelom systรฉmu TERRAMESH. ฤalลกie opornรฉ ฤi zรกrubnรฉ mรบry, ako aj kotvenรก pilรณtovรก stena boli navrhnute v rรกmci sanaฤnรฝch opatrenรญ v zosuvnom รบzemรญ nad obcou Chmiลany.
Protihlukovรฉ steny
Na trase sรบ tri protihlukovรฉ steny, priฤom dve z nich sรบ rozdelenรฉ na ฤiastkovรฉ รบseky. Sรบ navrhnutรฉ ako kombinรกcia protihlukovรฝch stien zaloลพenรฝch na pilotรกch s priemerom 600 mm s oceฤพovรฝmi stฤบpmi HEA, medzi ktorรฉ sa vkladali ฤพahkรฉ hlinรญkovรฉ pohltivรฉ panely, a systรฉmu Rebloc. Vyuลพitie tohto systรฉmu sa navrhlo v miestach, kde nebolo moลพnรฉ pouลพiลฅ hlbinnรฉ zaloลพenie protihlukovรฝch stien, alebo ich aplikรกciu nedovoฤพovala ลกรญrka nรกsypu v jeho korune. Systรฉm pozostรกva z betรณnovรฉho prefabrikovanรฉho zvodidla s integrovanou protihlukovou stenou.
Odvodnenie
Na zachytenie a odvedenie podzemnรฝch a zrรกลพkovรฝch vรดd sรบ pouลพitรฉ povrchovรฉ a podpovrchovรฉ zariadenia. Odvodnenie povrchu diaฤพnice zabezpeฤuje jej pozdฤบลพny a prieฤny sklon. Na odvedenie zrรกลพkovรฝch vรดd z vozovky diaฤพnice D1 boli navrhnutรฉ odvodลovacie rigoly (CURB KING), umiestnenรฉ v nespevnenej krajnici alebo v strednom deliacom pรกse (v oblรบkoch). Voda z nich sa nรกsledne odvรกdza cez uliฤnรฉ vpusty do diaฤพniฤnej kanalizรกcie. V miestach, kde je pozdฤบลพny sklon komunikรกcie menลกรญ ako 0,3 %, a v miestach tesnรฉho sรบbehu jednostrannรฉho zvodidla nahrรกdza monolitickรฝ rigol typu CURB KING v strednom deliacom pรกse aj na krajnici ลกtrbinovรฝ ลพฤพab. ล trbinovรฉ ลพฤพaby sรบ rovnako osadenรฉ aj v miestach prรญjazdov k odluฤovaฤom ropnรฝch lรกtok (ORL). Po zachytenรญ neextrahovateฤพnรฝch lรกtok v ORL vyรบsลฅuje voda do pozdฤบลพnych odvodลovacรญch priekop a nรกsledne priamo do recipientov (vodnรฝch tokov).
รsek diaฤพnice D1 Friฤovce โ Svinia: gravitaฤnรฉ gabionovรฉ zรกrubnรฉ mรบry SO 227-00 a SO 228-00
Zrรกลพkovรก voda z telesa diaฤพnice D1 je odvedenรก prostrednรญctvom pozdฤบลพnych odvodลovacรญch priekop priamo do vodnรฝch tokov. V รบsekoch zรกrezov sa na privrรกtenej strane svahu navrhla zรกchytnรก priekopa nad zรกrezom telesa diaฤพnice so zaรบstenรญm do vodnรฝch tokov. Priekopy majรบ pozdฤบลพny sklon minimรกlne 0,30 % a sรบ dlรกลพdenรฉ priekopovรฝmi tvรกrnicami so ลกรญrkou 0,60 m. Sklzy a pozdฤบลพne priekopy so sklonom vรคฤลกรญm ako 15 % sรบ spevnenรฉ kaskรกdovรฝmi ลพฤพabovkami alebo kamennou dlaลพbou v betรณne. Odvodnenie podsypnej vrstvy vozovky sa zabezpeฤuje prieฤnym sklonom minimรกlne 3,0 %, vyvedenรญm na svah zemnรฉho telesa a odtiaฤพ do priekop. V strednom deliacom pรกse je navrhnutรก pozdฤบลพna drenรกลพ, zaรบstenรก do kanalizรกcie diaฤพnice. V zรกrezoch s vysokou hladinou spodnej vody sa pod nespevnenou krajnicou navrhuje hฤบbkovรก drenรกลพ DN 200 na znรญลพenie hladiny podzemnej vody a jej odvedenie. Drenรกลพe sรบ vyรบstenรฉ do drenรกลพnych ลกachiet a nรกsledne do pozdฤบลพnych priekop diaฤพnice, do horskรฝch vpustov, prรญpadne do kanalizรกcie.
รsek diaฤพnice D1 Friฤovce โ Svinia: sedempoฤพovรฝ most SO 211-00. Na obrรกzku moลพno vidieลฅ aj rozsiahlu protihlukovรบ stenu SO 300-00 s dฤบลพkou 3 183 m.
Zรกver
Diaฤพnica D1 je sรบฤasลฅou siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest SR. Jej รบlohou je zabezpeฤiลฅ bezpeฤnรฉ, kapacitnรฉ a rรฝchle cestnรฉ prepojenie s najvyลกลกou รบrovลou komfortu. Diaฤพnica sรบฤasne zabezpeฤuje aj najdรดleลพitejลกiu dopravnรบ รบlohu v รบzemรญ s nadregionรกlnou funkciou.
TEXT: Ing. Pavol Garai
FOTO: STRABAG
Pavol Garai je vedรบcim Prevรกdzkovej jednotky Komunikรกcie podieฤพajรบcej sa na vรฝstavbe hlavnej trasy a sรบvisiacich objektov Diaฤพnice D1 Friฤovce โ Svinia za spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby