Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Dubnรก Skala, III. balรญk PPP projektov
Galรฉria(6)

Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Dubnรก Skala, III. balรญk PPP projektov

Partneri sekcie:

Jednรฝm zo strategickรฝch cieฤพov Slovenskej republiky vย procese eurรณpskej integrรกcie je napojenie dopravnรฝch vรคzieb Slovenska na eurรณpsku dopravnรบ sieลฅ. Navrhovanรก diaฤพnica D1 vย รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Dubnรก Skala je vย sรบlade sย Programom rozvoja diaฤพniฤnej siete Slovenskej republiky, ako aj sย uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 882/2008 kย sprรกve oย plnenรญ programu prรญpravy aย vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest.

Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice D1 je sรบฤasลฅou dopravnรฉho koridoru ฤ. Vย modifikovanรฉho na รบzemรญ Slovenska vetvou A, aย to vย trase Bratislava โ€“ Trenฤรญn โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ hranica SR/Ukrajina. Zรกroveลˆ je tento รบsek sรบฤasลฅou hlavnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 na Slovensku.

Vย sรบฤasnosti sa celรก dopravnรก premรกvka vย predmetnom รบseku realizuje po cestรกch I/18 aย I/64. Keฤลพe komunikรกcie majรบ vย prevaลพnej miere nevyhovujรบce bezpeฤnostnรฉ aย kapacitnรฉ parametre, tento stav spรดsobuje sลฅaลพenรฉ manรฉvrovacie moลพnosti aย obmedzenie plynulosti dopravy, zvรฝลกenie nehodovosti aย zhorลกenie ลพivotnรฉho prostredia.

Sรบฤasลฅou balรญka Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Dubnรก Skala sรบ tieto diaฤพniฤnรฉ stavby:

  • D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka vย dฤบลพke 11,3ย km,
  • D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ vย dฤบลพke 5,4ย km,
  • D1 Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala vย dฤบลพke 8,1ย km,
  • prepojenie na cestu I/64 privรกdzaฤom Lietavskรก Lรบฤka โ€“ ลฝilina vย dฤบลพke 4,25 km.

Umiestnenie stavby
Stavba je umiestnenรก vย ลฝilinskom kraji, vย okrese ลฝilina aย vย katastrรกlnych รบzemiach Hriฤovskรฉ Podhradie, Dolnรฝ Hriฤov, Ovฤiarsko, Bitarovรก, Hรดrky, Brezany, Bรกnovรก, Lietavskรก Lรบฤka, Bytฤica, Porรบbka, Turie, Rosina, Viลกลˆovรฉ aย Vrรบtky.

Stavba sa zaฤรญna vo Vรกลพskej kotline napojenรญm na diaฤพnicu D1 aย D3 na diaฤพniฤnej kriลพovatke vย Dolnom Hriฤove. Mostnรฝm objektom prechรกdza ponad okraj obce Dolnรฝ Hriฤov aย cestu I/18. Pokraฤuje cez vrch Brieลกky tunelom Ovฤiarsko, ฤalej po svahoch รบdolia potoka Bitarovรก aย tunelom ลฝilina vchรกdza do รบdolia Rajฤianky aย do obce Lietavskรก Lรบฤka. Tรบto obec spolu sย cestou I/64 aย potokom Rajฤianka premosลฅuje estakรกdou aย pokraฤuje po vรฝchodnom okraji ลฝilinskej kotliny. Trasa vย celom รบseku prechรกdza pahorkatinami aย nรกroฤnรฝmi รบdoliami, ktorรฉ majรบ zosuvnรฉ รบzemia rozliฤnej aktivity (od aktรญvnych foriem aลพ po stabilizovanรฉ zosuvy), preto sa trasa zaisลฅuje kotvenรฝmi zรกrubnรฝmi mรบrami alebo vedie na mostnรฝch objektoch.

Dominantnรฝm objektom รบseku je dvojrรบrovรฝ tunel Viลกลˆovรฉ vย dฤบลพke 7ย 500ย m pod masรญvom Luฤanskรก Malรก Fatra. Zย geologickรฉho hฤพadiska ide vย prevaลพnej miere oย granodioritovรฉ kryลกtalickรฉ horniny. Vย celej trase tunela sa nachรกdza znaฤnรฉ mnoลพstvo tektonickรฝch zlomov.

รšsek konฤรญ za vรฝchodnรฝm portรกlom vย k. รบ. Vrรบtky vetvami kriลพovatky Dubnรก Skala sย prepojenรญm D1 na cestu I/18 smerom do Martina aย zย neho.



Situรกcia

Zรกkladnรฉ รบdaje รบseku
Dฤบลพka รบseku:ย ย ย 

  • diaฤพnice 24,8ย km (11,3 + 5,4 + 8,1)
  • zย toho tunely 10,5ย km (2,36 + 0,68 + 7,50)
  • privรกdzaฤe 4,85ย km

Mosty: ย ย ย 

  • diaฤพniฤnรฉ: 16ย ks (9 + 6 + 1) vย dฤบลพke 6ย 155ย m (3ย 592 + 2ย 373 + 150)
  • presypanรฉ: 3ย ks (2 + 0 +1)
  • na privรกdzaฤi: 5ย ks vย dฤบลพke 656ย m

Zรกrubnรฉ aย opornรฉ mรบry: 16ย ks (3 + 9 + 4) vย celkovej dฤบลพke 4ย 120ย m
Protihlukovรฉ steny:

  • 8ย ks (6 + 2) vย celkovej dฤบลพke 3ย 937ย m
  • Protihlukovรฉ steny budรบ zabraลˆovaลฅ ลกรญreniu hluku na okolitรบ zรกstavbu. Na mostnรฝch objektoch sรบ navrhnutรฉ zย ฤพahkรฝch metakrylovรฝch panelov aย na telese diaฤพnice zย plnรฝch protihlukovรฝch tvaroviek.


Konลกtrukcie vozoviek:

Diaฤพnica

  • asfaltovรฝ koberec mastix AKMS I (SMA 11-I; PMB 45/80 ) hr. 40ย mm
  • asfaltovรฝ betรณn hrubozrnnรฝ ABHM I (AC 22-I; PMB 65/105-55) hr. 60ย mm
  • obaฤพovanรฉ kamenivo OKH I ( AC 16-I; 40/60 ) hr. 100ย mm
  • stabilizรกcia cementom SC I (CBGM C 5/6) hr. 200ย mm
  • ลกtrkodrvina ล D ( ล D 0/32) hr. 150 mm


Tunely

  • betรณnovรก vozovka CB I. 160/100 hr. 260ย mm
  • obaฤพovanรฉ kamenivo OK II (AC 16-1) hr. 50ย mm
  • infiltraฤnรฝ postrek 1,5ย kg/m2
  • medzerovitรฝ betรณn MCB hr. 180ย mm
  • ลกtrkodrvina ล D (ล D 0/32 ) hr. 180ย mm
  • geotextรญlia

Tunely
Ovฤiarsko โ€“ tunel je navrhnutรฝ sย dvoma sรบbeลพnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami vย dฤบลพke 2ย 348ย m aย 2ย 353 m. Vย rรกmci IGHP sa vybudovala prieskumnรก ลกtรดlลˆa. Vetranie je pozdฤบลพne sย prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunelovej rรบry. Na zabezpeฤenie รบniku vย prรญpade havรกrie sa navrhlo 8 prieฤnych prepojenรญ, aย to 5 prepojenรญ pre chodcov aย 3 prepojenia pre vozidlรก.

ลฝilina โ€“ tunel je navrhnutรฝ sย dvoma sรบbeลพnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami vย dฤบลพke 684ย m aย 687ย m. Vetranie je pozdฤบลพne sย prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunelovej rรบry. Na zabezpeฤenie รบniku vย prรญpade havรกrie vย tuneli sรบ navrhnutรฉ 2 prieฤne prepojenia pre chodcov.

Viลกลˆovรฉ โ€“ navrhnutรฝ je tunel sย dvoma sรบbeลพnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami vย dฤบลพke 7ย 520ย m aย 7ย 484 m. Vย rรกmci IGHP sa vybudovala prieskumnรก ลกtรดlลˆa. Vetranie bude prieฤne, odvod aย prรญvod vzduchu sรบ nad medzistropnou doskou zabezpeฤenรฉ tak, ลพe vzduch sa vhรกลˆa aย odsรกva vzduchovรฝmi kanรกlmi. Vetranie mรก tri รบseky, priฤom vย 1. aย 3. รบseku je zabezpeฤenรฉ cez portรกlovรฉ budovy VP aย ZP, 2. รบsek je zabezpeฤenรฝ cez vetraciu ลกachtu. Vetracia ลกachta je vysokรก 102ย m aย vyรบsลฅuje na terรฉne. Na zabezpeฤenie รบniku vย prรญpade havรกrie sa navrhlo 13 prieฤnych prepojenรญ pre รบnik chodcov aย 12 prieฤnych prepojenรญ pre vozidlรก.

Heliport LZS

Heliport je vybudovanรฝ na zabezpeฤenie rรฝchleho odvozu zranenรฝch. Objekt je situovanรฝ vo vzdialenosti 200ย m od zรกpadnรฉho portรกlu aย juลพne od obce Viลกลˆovรฉ. Navrhovanรก plocha mรก kruhovรฝ tvar sย priemerom 21,3ย m aย je navrhnutรก na najvรคฤลกรญ vrtuฤพnรญk (Mi8/Mi17). Spevnenรก plocha je spojenรก sย diaฤพnicou obsluลพnou komunikรกciou. Vozovka je asfaltovรก.

Kriลพovatky
Dolnรฝ Hriฤov โ€“ dobuduje sa existujรบca kriลพovatka zaraฤovacรญm pruhom pre smer ลฝilina D3 na D1 Martin aย prepojenie smeru Martin D1 na D3 ลฝilina-Strรกลพov, ฤo umoลพnรญ bezkolรญzne prepojenie do ฤŒR aย Poฤพska. Umiestnenie kriลพovatky umoลพลˆuje aj napojenie Letiska ลฝilina.

Lietavskรก Lรบฤka (ลฝilina-juh) โ€“ zloลพenรก je zย 10 kriลพovatkovรฝch vetiev na zabezpeฤenie vลกesmerovรฉho prepojenia diaฤพnice D1 na cestnรบ sieลฅ prostrednรญctvom privรกdzaฤa na cestu I/64 na smery ลฝilina aย Rajec.
Dubnรก Skala โ€“ vybudujรบ sa dve vetvy slรบลพiace na prepojenie diaฤพnice D1 na cestu I/18 smer Martin.

Odpoฤรญvadlo
Na celom รบseku diaฤพnice sa navrhlo jedno stredne veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo Turie. Odpoฤรญvadlo mรก parkoviskรก pre 48 osobnรฝch vozidiel, 5 vozidiel pre osoby so znรญลพenou schopnosลฅou pohybu, 6 autobusov, 13 nรกkladnรฝch vozidiel aย 10 vozidiel TIR. Odpoฤรญvadlo je napojenรฉ na inลพinierske siete, ktorรฉ zabezpeฤujรบ prรญvod pitnej aย รบลพitkovej vody, ako aj elektriny na verejnรฉ osvetlenie. Okrem toho je vybavenรฉ zรณnou na aktรญvny aย pasรญvny odpoฤinok. Na odpoฤรญvadle je vyhradenรฝ priestor na umiestnenie ฤŒSPH.

Odvodnenie
Odvedenie vรดd zย vozovky diaฤพnice sa zabezpeฤilo potrubnรฝmi stokovรฝmi systรฉmami sย vyรบstenรญm cez odluฤovaฤe ropnรฝch lรกtok (ORL) do existujรบcich recipientov.

Oplotenie
Prostredie, ktorรฝm prechรกdza diaฤพnica, je zย dรดvodu ochrany proti migrรกcii aย vstupu zveri vย celom รบseku oplotenรฉ. Zver mรดลพe migrovaลฅ popod diaฤพniฤnรฉ mosty aย popri preloลพenรฝch vodnรฝch tokoch.

Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic (SSรšD)
SSรšD na tomto รบseku sa urฤilo na zรกklade vypracovanej koncepcie rozmiestnenia stredรญsk aย รบdrลพby diaฤพnic vย SR, ktorรก urฤila รบsek od kriลพovatky Dolnรฝ Hriฤov aลพ po kriลพovatku Martin aย vย severnej ฤasti aลพ po kriลพovatku Kysuckรฉ Mesto vrรกtane tunelov na tejto trase. Navrhnutรฉ SSรšD zaberรก celkovรบ plochu 4,62 ha aย areรกly DOPZ aย HaZZ celkovรบ plochu 0,52 ha. Navrhnutรฉ SSรšD je vย bezprostrednej blรญzkosti kriลพovatky Lietavskรก Lรบฤka, ฤรญm sa zabezpeฤil prรญstup na vลกetky smery.

Stav prรญpravy
Spracovateฤพom projektovej dokumentรกcie vลกetkรฝch stupลˆov je spoloฤnosลฅ Geoconsult, s. r. o., Bratislava. Na vลกetky รบseky sa vydalo prรกvoplatnรฉ stavebnรฉ povolenie.

Zรกver
Navrhovanรฝ รบsek diaฤพnice vรฝrazne skrรกti dopravnรบ vzdialenosลฅ medzi kriลพovatkami Hriฤovskรฉ Podhradie aย Dubnรก Skala oย 8ย km, t.ย j. oย 25ย % dฤบลพky (zย 34,98 na 26,8ย km). Zรกroveลˆ je potrebnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe tento รบsek bude patriลฅ medzi najzaลฅaลพenejลกie รบseky diaฤพnice na Slovensku aย uลพ vย tomto ฤase dosahuje intenzita dopravy 20ย 000 vozidiel denne. Predpokladรก sa, ลพe vย roku uvedenia do prevรกdzky to bude aลพ 35ย 000 vozidiel.

Vybudovanรญm รบseku sa skvalitnia podmienky na medzinรกrodnรบ aย vnรบtroลกtรกtnu dopravu. Zvรฝลกi sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ aย bezpeฤnosลฅ cestnej prevรกdzky aย vytvorรญ sa kvalitnejลกie dopravnรฉ spojenie do oblasti severnรฉho Slovenska. Tranzitnรก doprava sa odklonรญ od intravilรกnu mesta ลฝiliny aย najmรค รบลพiny Streฤna.

Ing.ย Frantiลกek Brtรกลˆ
Foto: Geoconsult

Frantiลกek Brtรกลˆ pracuje vย spoloฤnosti Geoconsult, s. r. o., Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie