Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka
ฤlรกnok sa venuje komplexnรฉmu prehฤพadu o stavbe diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka z pohฤพadu generรกlneho projektanta a struฤnรฉmu opisu zaujรญmavรฝch konลกtrukciรญ.
Krajskรฉ mesto ลฝilina je vรฝznamnรฝm medzinรกrodnรฝm dopravnรฝm uzlom, pozostรกvajรบcim zo systรฉmov cestnej, ลพelezniฤnej, leteckej a kombinovanej dopravy. Z hฤพadiska cestnej dopravy sa aglomerรกcie ลฝiliny, sรญdelnรฉho รบtvaru s radiรกlno-okruลพnรฝm dopravnรฝm systรฉmom, dotรฝkajรบ tangenciรกlne trasy dvoch diaฤพnic v eurรณpskych multimodรกlnych koridoroch TEN-T. Na juhu ide o diaฤพnicu D1 ako sรบฤasลฅ eurรณpskeho ลฅahu E50 (smer vรฝchod โ zรกpad) a na severozรกpade o diaฤพnicu D3 ako sรบฤasลฅ eurรณpskeho ลฅahu E75 (smer od Hriฤovskรฉho Podhradia na sever do Poฤพska a ฤeskej republiky).
Juลพnรฝ diaฤพniฤnรฝ obchvat ลฝiliny tvorรญ sรบstava troch nadvรคzujรบcich diaฤพniฤnรฝch stavieb (diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, diaฤพnica D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala a diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka โ ลฝilina), ktorรฉ spolu vytvรกrajรบ jeden funkฤnรฝ celok. Na zรกklade vรฝsledkov verejnรฉho obstarรกvania zhotoviteฤพa sa ako prvรก zaฤala v januรกri 2014 vรฝstavba รบseku Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, a to podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho FIDIC-u.
V cieฤพovom stave stavba รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka ako sรบฤasti vรคฤลกieho budovanรฉho celku odbremenรญ mesto ลฝilina od tranzitnej dopravy, zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ cestnej dopravy a zรกroveล prinesie motoristickej verejnosti รบspory ฤasu a pohonnรฝch hmรดt.
Histรณria projektovej prรญpravy stavby
Zaฤiatky projektovej prรญpravy siahajรบ do 90. rokov minulรฉho storoฤia. Postupnosลฅ krokov s rozhodujรบcimi medznรญkmi moลพno struฤne zhrnรบลฅ do tohto prehฤพadu:
โข 1993: technickรก ลกtรบdia Diaฤพnica D1 Sverepec โ Povaลพskรก Bystrica โ Bytฤa โ ลฝilina โ Viลกลovรฉ a jej doplnenia (DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava)
โข 1995: vรฝchodiskovรก environmentรกlna ลกtรบdia Diaฤพnica D1 Sverepec โ Viลกลovรฉ, Povaลพskรก alternatรญva (PEDOHYG, Batizovce)
โข 1996: sprรกva o hodnotenรญ vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie (EIA) Diaฤพnica D1 Sverepec โ Viลกลovรฉ, II. ฤasลฅ Hriฤovskรฉ Podhradie โ Viลกลovรฉ (PEDOHYG, Batizovce)
โข 1997: dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR) Diaฤพnica D1 Sverepec โ Viลกลovรฉ, ฤasลฅ II. Hriฤovskรฉ Podhradie โ Viลกลovรฉ, รบsek ฤ. 1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โข 1998: dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie (DSP) Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โข 2005: aktualizรกcia DรR a DSP (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โข 2008: dokumentรกcia na ponuku (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โข 2009: koncesnรก zmluva na balรญk ฤ. 1 PPP, kam bol zaradenรฝ aj รบsek Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka
โข 2010: zรกnik koncesnej zmluvy na balรญk ฤ. 1 PPP
โข 2012 โ 2013: aktualizรกcia ฤasti prieskumov z DSP (rรดzni spracovatelia)
โข 2014: dokumentรกcia na realizรกciu stavby (DRS) Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka (Zdruลพenie D1 HP-LL, lรญder DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava)
Stavbu najskรดr investorsky pripravovala Slovenskรก sprรกva ciest Bratislava (SSC), od roku 2005 โ po svojom vzniku โ Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava (NDS).
Rozsah stavby
Diaฤพnica D1 sa v predmetnom รบseku zaฤรญna v kriลพovatke diaฤพnic D1 a D3 v Hriฤovskom Podhradรญ a konฤรญ pred kriลพovatkou D1 s privรกdzaฤom v Lietavskej Lรบฤke. Trasa sa nachรกdza v okrese ลฝilina a prechรกdza katastrรกlnymi รบzemiami Dolnรฝ Hriฤov, Ovฤiarsko, Bitarovรก, Brezany, Bรกnovรก, Hรดrky, Bytฤica a Lietavskรก Lรบฤka (obr. 1). Celkovรก dฤบลพka รบseku je 11 307 m. V procese prรญpravy stavby sa trasa viackrรกt upravovala. V dneลกnej podobe sรบ najvรฝznamnejลกรญmi ฤasลฅami stavby stredne dlhรฉ tunely Ovฤiarsko a ลฝilina, mostnรฉ objekty (najmรค estakรกdy v Dolnom Hriฤove a Lietavskej Lรบฤke) a takisto objekt diaฤพnice. Stavba pozostรกva celkovo z 218 stavebnรฝch objektov a technologickรฝch ฤastรญ.
Technickรฉ rieลกenie stavby
Zaฤiatok navrhovanej trasy diaฤพnice D1 sa zaฤรญna vo Vรกลพskej kotline napojenรญm na uลพ prevรกdzkovanรบ stavbu diaฤพnice D1 Vrtiลพer โ Hriฤovskรฉ Podhradie v kriลพovatke diaฤพnic D1 a D3. ฤalej prechรกdza cez vrch Vieลกky tunelom Ovฤiarsko a pokraฤuje po svahoch รบdolia potoka Bitarovรก. Pri ลฝiline โ Bรกnovej vchรกdza trasa diaฤพnice D1 do tunela ลฝilina, odtiaฤพ pokraฤuje do รบdolia rieky Rajฤianka. Cez okraj obce Lietavskรก Lรบฤka smeruje do kriลพovatky ลฝilina โ Juh, kde je uลพ sรบฤasลฅou nadvรคzujรบceho diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala s privรกdzaฤom Lietavskรก Lรบฤka โ ลฝilina.
Diaฤพnica a cesty
Medzi hlavnรฉ objekty stavby moลพno zaradiลฅ objekt 101-00 Diaฤพnica D1 km 24,000 โ 35,435. Diaฤพnica D1 je navrhnutรก v kategรณrii D 26,5/100 (voฤพnรก ลกรญrka komunikรกcie je 26,5 m, nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ 100 km/hod). Polomery oblรบkov smerovรฉho vedenia sa pohybujรบ v rozmedzรญ R = 800 aลพ 1 750 m. Niveleta je navrhnutรก v pozdฤบลพnom sklone od 0,30 do 3,00 %. Lomy nivelety sรบ zaoblenรฉ vypuklรฝmi zakruลพovacรญmi oblรบkmi s Rv = 10 000 รท 100 000 m a vydutรฝmi zakruลพovacรญmi oblรบkmi s Ru = 10 000 รท 50 000 m.
V rรกmci spodnej stavby diaฤพnice sa pouลพili klasickรฉ aj inovatรญvne zemnรฉ a geotechnickรฉ konลกtrukcie. Z klasickรฝch konลกtrukciรญ to boli odovodลovacie a konsolidaฤnรฉ rebrรก, hฤบbkovรฉ drรฉny, subhorizontรกlne odvodลovacie vrty, stabilizaฤnรฉ a protimrazovรฉ prรญsypy a podobne. Z novลกรญch prvkov to boli opornรฉ mรบry z armovanรฝch zemรญn, sanรกcie podloลพia zemnรฉho telesa v nรกsype na neรบnosnom podloลพรญ pomocou vysokopevnostnรฝch geomreลพรญ v kombinรกcii so zvislรฝmi konsolidaฤnรฝmi drรฉnmi a klincovanรฉ svahy so sieลฅami v zรกrezoch.
Vozovka diaฤพnice D1 je navrhnutรก ako polotuhรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy I., veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Vozovka mรก asfalto-betรณnovรฝ kryt a celkovรบ hrรบbku min. 580 mm. V tuneloch Ovฤiarsko a ลฝilina, ako aj v predportรกlovรฝch รบsekoch tรฝchto tunelov je navrhnutรก tuhรก vozovka s cementobetรณnovรฝm dvojvrstvovรฝm krytom s celkovou hrรบbkou min. 710 mm.
Na trase diaฤพnice bolo navrhnutรฝch 11 objektov preloลพiek poฤพnรฝch ciest, 10 objektov prรญstupovรฝch ciest k tunelom a mostnรฝm objektom. Celkovรก dฤบลพka preloลพiek poฤพnรฝch a prรญstupovรฝch ciest je 4 307,0 m. Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj obchรกdzky ciest, รบpravy ciest I. a III. triedy a รบpravy miestnych a prรญstupovรฝch ciest po vรฝstavbe.
Mosty a mรบry
V predmetnej stavbe sa nachรกdza spolu 11 mostnรฝch objektov, ktorรฉ boli navrhnutรฉ s dรดrazom na minimalizรกciu stavebnรฝch nรกkladov a technologickรฉ vybavenie zhotoviteฤพa.
Pri budovanรญ nosnรฝch konลกtrukciรญ sa pouลพili prevaลพne ลกtandardnรฉ technologickรฉ postupy vรฝstavby.
Najvรคฤลกie mostnรฉ objekty sรบ budovanรฉ technolรณgiou vรฝsuvu NK, budovania na podpernej skruลพi a technolรณgiou letmej montรกลพe. Na dvoch mostoch sa pouลพila vรฝsuvnรก skruลพ s rozpรคtรญm poฤพa 60,0 m. ฤalej sรบ tu navrhnutรฉ mosty s tyฤovรฝmi predpรคtรฝmi prefabrikรกtmi spriahnutรฝmi so ลพelezobetรณnovou doskou, a to ako jednopoฤพovรฝ most alebo viacpoฤพovรฉ spojitรฉ konลกtrukcie. Menลกie mosty sรบ navrhnutรฉ ako rรกmovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie s otvorenรฝm, resp. uzavretรฝm tvarom.
Most 201-00
V priestore kriลพovatky D1 s D3 v Dolnom Hriฤove je diaฤพnica D1 navrhnutรก na estakรกde (obr. 2), ktorรก kriลพuje ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR Bratislava โ ลฝilina, areรกl PD Agrofin a cestu I/61. Estakรกda v Dolnom Hriฤove pozostรกva z dvoch sรบbeลพnรฝch mostov. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je 839,1 m a pravรฉho mosta 824,0 m. Nosnรก konลกtrukcia kaลพdรฉho z mostov je rozdelenรก na 2 dilataฤnรฉ celky.
Sรบฤasลฅou estakรกdy je aj napojenie na vetvu V3 stavby D3.
Most je zaloลพenรฝ kombinรกciou ploลกnรฉho a hฤบbkovรฉho zaloลพenia.
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 a 2 je navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomรดrkovรฝm prieฤnym rezom.
ฤฝavรฝ most pozostรกva z dvoch dilataฤnรฝch celkov s dฤบลพkou 509,4 m a 328,4 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je 13,750 m, v rรกmci dilataฤnรฉho celku 1 je konลกtantnรก. V dilataฤnom celku 2 sa menรญ v dรดsledku odboฤujรบcej vetvy V3 a menรญ sa aj tvar z jednokomorovรฉho prieฤneho rezu na dvojkomorovรฝ. Tรกto zmena prieฤneho rezu sa realizuje v prvom a druhom poli, v รบseku s odboฤovacรญm pruhom na vetvu V3 je potom ลกรญrka nosnej konลกtrukcie 15,100 m, v treลฅom aลพ ลกtvrtom poli sa opรคลฅ menรญ na 13,750 m.
Pravรฝ most pozostรกva z dvoch dilataฤnรฝch celkov s dฤบลพkou 524,3 m a 298,4 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie pravรฉho mosta sa menรญ v druhom a treลฅom poli z 15,250 m na 13,750 m, pri dilataฤnom celku 2 mรก nosnรก konลกtrukcia konลกtantnรบ ลกรญrku 13,750 m.
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 je navrhnutรก so zvislรฝmi trรกmami s premenlivou vรฝลกkou v osi komรดrky. ล รญrka komory je 8,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie v pozdฤบลพnom smere mosta sa menรญ od 3,854 aลพ po 4,507 m v osi komory. Nosnรก konลกtrukcia sa buduje systรฉmom postupnรฉho vysรบvania pomocou hydraulickรฉho vรฝsuvnรฉho systรฉmu.
Smer vysรบvania je v smere staniฤenia diaฤพnice. Celรก vysรบvanรก konลกtrukcia sa realizuje vo vรฝrobni pred oporou ฤ. 1 a pozostรกva z prรญpravne vรฝstuลพe, zo samotnej vรฝrobne a z pomocnej medzistojky. Vรฝrobลa a medzistojka sรบ zo ลพelezobetรณnu, vybudovanรฉ na podkladnom betรณne. ฤฝavรฝ aj pravรฝ most majรบ samostatnรฉ vรฝrobne. Konลกtrukcia sa bude vysรบvaลฅ po jednotlivรฝch taktoch s dฤบลพkou 24, 26,0 aลพ 34,0 m v 17 taktoch. Do ฤela krajnรฉho prieฤnika je ukotvenรฝ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos s dฤบลพkou 39,0 m (obr. 3).
Nekompletnรฝ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos bol dovezenรฝ z inej stavby. Pre potrebu vรฝsuvu mostnรฉho objektu 201-10 sa doplnil o ลกtvrtรฝ diel, ktorรฝ umoลพnil vรฝsuv mosta s rozpรคtรญm poฤพa 68,0 m.
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 2 je v pozdฤบลพnom smere mosta konลกtantnรก s vรฝลกkou 3,1 m, spodnรก doska komรดrky mรก ลกรญrku 6,5 m. Spodnรก aj hornรก doska, ako aj trรกmy majรบ premenlivรบ hrรบbku rieลกenรบ plynulou zmenou pomocou nรกbehov.
Nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ na podpernej skruลพi systรฉmom pole โ konzola. Postup betonรกลพe nosnej konลกtrukcie je navrhnutรฝ v 6 etapรกch ako pole plus konzola.
Mostnรฝ objekt budovanรฝ technolรณgiou vรฝsuvu s rozpรคtรญm poฤพa 68,0 m bez medzistojky je unikรกtny a v Eurรณpe jedineฤnรฝ.
Menลกie mosty
ฤalej sa v รบseku diaฤพnice nachรกdza jeden ลกtvorpoฤพovรฝ most, dva trojpoฤพovรฉ mosty a jeden osempoฤพovรฝ most z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov. V prieฤnom reze je navrhnutรฝch sedem alebo osem nosnรญkov spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou doskou. V mieste krรญลพenia diaฤพnice s poฤพnou cestou a bezmennรฝm potokom je navrhnutรฝ jednopoฤพovรฝ monolitickรฝ ลพelezobetรณnovรฝ rรกm s presypรกvkou.
Most 204-00
V katastrรกlnom รบzemรญ Bitarovรก je navrhnutรฝ diaฤพniฤnรฝ mostnรฝ objekt (obr. 5 a 6), ktorรฝ zabezpeฤuje premostenie hlbokรฉho รบdolia s potokom. Most je navrhnutรฝ v podobe dvoch samostatnรฝch 7-poฤพovรฝch sรบbeลพnรฝch mostov (ฤพavรฝ a pravรฝ most) s rozpรคtiami polรญ maximรกlne 59,50 m.
Vzhฤพadom na charakter premosลฅovanej prekรกลพky je most navrhnutรฝ betonรกลพou na vรฝsuvnej skruลพi. Krajnรฉ opory sรบ rieลกenรฉ ako ฤlenenรฉ a sรบ prispรดsobenรฉ technolรณgii vรฝstavby. Opory sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Most je kolmรฝ. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,45 m, resp. 14,20 m. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je pri ฤพavom moste 376,307 m, pri pravom 382,788 m. Nosnรบ konลกtrukciu objektu tvorรญ v prieฤnom reze jednokomorovรฝ prierez s konลกtantnou vรฝลกkou 3,0 m a konลกtantnou ลกรญrkou 13,45 m (ฤพavรฝ most), prรญpadne 14,15 m (pravรฝ most).
Celรก nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ vรฝsuvnou skruลพou od firmy STRUKTURAS. Ako prvรฝ sa bude budovaลฅ pravรฝ most. Smer vรฝstavby je v smere staniฤenia D1. Po vybudovanรญ pravรฉho mosta sa skruลพ presunie do osi ฤพavรฉho mosta. Smer postupu vรฝstavby ฤพavรฉho mosta je proti smeru staniฤenia D1. ฤฝavรฝ aj pravรฝ most sa budujรบ v siedmich etapรกch.
Most 209-00
Za tunelom ลฝilina nasleduje najdlhลกรญ mostnรฝ objekt stavby โ estakรกda na D1 v Lietavskej Lรบฤke โ, ktorรฝ sa nachรกdza v intravilรกne a extravilรกne obcรญ Bytฤica a Lietavskรก Lรบฤka, v inundaฤnom รบzemรญ potoka Rajฤianka, a zabezpeฤuje krรญลพenie diaฤพnice s traลฅou ลฝSR ลฝilina โ Rajec, poฤพnou cestou, cestou I/64 Rajeckรฉ Teplice โ ลฝilina a miestnymi komunikรกciami a s potokom Rajฤianka (obr. 7).
Mostnรฝ objekt predstavuje 18-poฤพovรบ prieฤne delenรบ konลกtrukciu, realizovanรบ letmou montรกลพou pomocou ลพeriavov MSK. Nosnรก konลกtrukcia je priamopรกsovรก, s konลกtantnou vรฝลกkou, tvorรญ ju komรดrkovรฝ prieฤny rez s vyloลพenรฝmi konzolami. Rozmiestnenie pilierov spodnej stavby, ako aj veฤพkosลฅ rozpรคtรญ, zohฤพadลuje ฤo najefektรญvnejลกie prekonanie jednotlivรฝch prekรกลพok.
Spodnรบ stavbu mostov tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery. Podpery tvorรญ dvojica obdฤบลพnikovรฝch stฤบpov so skosenรญm a stenovรฝmi stฤบpmi s hlavicou pod loลพiskami. Zakladanie je kombinovanรฉ, ฤasลฅ podpรดr je zaloลพenรก na hlbinnรฝch zรกkladoch a ฤasลฅ na ploลกnรฝch zรกkladoch.
Vzhฤพadom na charakter premosลฅovanรฝch prekรกลพok je technolรณgia vรฝstavby mosta navrhnutรก postupnou montรกลพou prieฤne delenรฝch prefabrikรกtov pomocou montรกลพneho zariadenia, krajnรฉ polia sa budรบ realizovaลฅ na pevnej podpornej skruลพi.
Opornรฉ mรบry
Na รบseku diaฤพnice D1 sa nachรกdzajรบ tri opornรฉ mรบry. Opornรฝ mรบr vฤพavo, v km 25,175 โ 25,275, je navrhnutรฝ tesne medzi dvomi mostnรฝmi objektmi. Mรบr s dฤบลพkou 98,820 m je z betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov MACRES s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou.
Mรบr je dvojรบrovลovรฝ, zaloลพenรฝ na mikropilรณtach a ลพelezobetรณnovom kotevnom prahu s horninovรฝmi lanovรฝmi kotvami.
Opornรฝ mรบr vฤพavo, v km 31,200 โ 31,375, zabezpeฤuje nรกsypovรฉ cestnรฉ teleso s napojenรญm na mostnรบ oporu formou vystuลพenรฉho mรบru z betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov MACRES s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou. Mรบr je jednostupลovรฝ, s celkovou dฤบลพkou 172,0 m.
Poslednรฝ opornรฝ mรบr zabezpeฤuje miestnu komunikรกciu a zachytรกva zemnรฉ teleso poslednej mostnej opory estakรกdy v Lietavskej Lรบฤke. Konลกtrukciu mรบru tvorรญ Terramesh โ systรฉm prefabrikovanej modulรกrnej konลกtrukcie tvorenej lรญcovรฝmi drรดto-kamennรฝmi prvkami s integrovanou vรฝstuลพnou sieลฅou. Celkovรก dฤบลพka mรบru je 33,0 m.
Tunely
V trase diaฤพnice sรบ navrhnutรฉ dva stredne dlhรฉ tunelovรฉ objekty โ tunel Ovฤiarsko a tunel ลฝilina โ kategรณrie 2T-8,0 s jednosmernou premรกvkou. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ je 100 km/h, resp. 90 km/h za zhorลกenรฝch poveternostnรฝch podmienok. V tuneloch je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie pomocou prรบdovรฝch ventilรกtorov. รzemie pred portรกlmi aj v trase tunela mรก charakter poฤพnohospodรกrskej pรดdy, lesov a lรบk.
Nad tunelom ani v blรญzkosti portรกlov sa nenachรกdza ลพiadna povrchovรก zรกstavba. Razenie tunelov prebieha podฤพa zรกsad NRTM โ cyklickรฉ razenie. Dฤบลพka tunela Ovฤiarsko v severnej tunelovej rรบre je 2 360 m, v juลพnej tunelovej rรบre 2 367 m. Tunel ลฝilina je kratลกรญ, s nรกroฤnejลกรญmi inลพiniersko-geologickรฝmi podmienkami, dฤบลพka v severnej tunelovej rรบre je 684 m a v juลพnej tunelovej rรบre 687 m.
Sรบฤasลฅou oboch tunelov sรบ priechodnรฉ prieฤne prepojenia medzi tunelovรฝmi rรบrami, ktorรฉ slรบลพia ako chrรกnenรฉ รบnikovรฉ cesty.
Ostatnรฉ objekty trasy
V trase diaฤพnice D1 boli navrhnutรฉ protihlukovรฉ opatrenia pozostรกvajรบce z viacerรฝch protihlukovรฝch stien. Medzi ฤalลกie objekty stavby patria rekultivรกcie, vegetaฤnรฉ รบpravy, รบpravy tokov a preklรกdky inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ zahลลajรบ meliorรกcie, vodovody, kanalizรกcie, plynov, energetickรฉ silnoprรบdovรฉ vedenia a telekomunikaฤnรฉ slaboprรบdovรฉ vedenia.
Zรกver
Aktuรกlne rozostavanรก stavba, ktorรก bola zapoฤatรก v januรกri 2014, by sa mala uviesลฅ do uลพรญvania v septembri 2018. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, ktorรก vykonรกva aj stavebnรฝ dozor. Zhotoviteฤพom stavby je Zdruลพenie Ovฤiarsko, vedรบcim ฤlenom Doprastav. ฤalลกรญ ฤlenovia sรบ Strabag, Vรกhostav-SK a Metrostav. Spracovateฤพom realizaฤnej dokumentรกcie a konzultantom zhotoviteฤพa stavby je Zdruลพenie D1 HP-LL, vedรบcim ฤlenom DOPRAVOPROJEKT. ฤalลกรญ ฤlenovia sรบ Geoconsult a Basler&Hofmann Slovakia.
Realizovanรฝ รบsek je vzhฤพadom na morfolรณgiu รบzemia, geologickรฉ podmienky a zastavanosลฅ รบzemia jednรฝm z ลฅaลพลกรญch. Otvorenie รบseku na seba nechรก eลกte chvรญฤพu ฤakaลฅ, v โpolฤaseโ rozostavanosti vลกak treba oceniลฅ prรกcu vลกetkรฝch odbornรญkov, ktorรญ sa na vรฝstavbe podieฤพajรบ. Postupne sa plnia vลกetky priebeลพnรฉ termรญny a mรญฤพniky.
Zรกverom poprajme tomuto รบseku diaฤพnice D1 รบspeลกnรบ dostavbu a dlhรบ ลพivotnosลฅ, verejnosti po otvorenรญ diela komfortnรบ a bezpeฤnรบ jazdu, ako aj skorรบ realizรกciu ฤalลกรญch nadvรคzujรบcich รบsekov diaฤพnic nielen v tomto regiรณne.
Objekt 209-00 Estakรกda na D1 v Lietavskej Lรบฤke
Dฤบลพka mosta: ฤพavรฝ most: 1 041,774 m, pravรฝ most: 1041,794 m
Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie: ฤพavรฝ most: 1 038,20 m, pravรฝ most: 1 038,20 m
Dฤบลพky mostnรฝch polรญ: ฤพavรฝ most: 46,10 + 15 ร 60,50 + 49,80 + 32,80 m
pravรฝ most: 46,10 + 15 ร 60,50 + 49,80 + 32,80 m
Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie: 3,00 m
ล รญrka nosnej konลกtrukcie: ฤพavรฝ most: 13,75 รท 15,25 m, pravรฝ most: 13,75 รท 15,25 m
D1 motorway Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavska Lรบฤka
The article is dedicated to a comprehensive overview of the construction of the D1 motorway Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavska Lรบฤka from the perspective of the general designer, and a brief description of interesting structures.
TEXT: Ing. Imrich Bekeฤ, Ing. Adriรกn Chalupec, Ing. Jana Kapsiarovรก
FOTO: DOPRAVOPROJEKT, a. s
Imrich Bekeฤ je hlavnรฝ inลพinier projektu. Adriรกn Chalupec a Jana Kapsiarovรก sรบ hlavnรญ inลพinieri mostov. Vลกetci pรดsobia v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s, stredisko Liptovskรฝ Mikulรกลก.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2016.