image 87142 25 v1
Galรฉria(9)

Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok sa venuje komplexnรฉmu prehฤพadu o stavbe diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka z pohฤพadu generรกlneho projektanta a struฤnรฉmu opisu zaujรญmavรฝch konลกtrukciรญ.

obr 1
obr 2
obr 3
obr 4
obr 5
obr 6
obr 7
Ilustraฤnรฝ obrรกzok vรฝstavby

Krajskรฉ mesto ลฝilina je vรฝznamnรฝm medzinรกrodnรฝm dopravnรฝm uzlom, pozostรกvajรบcim zo systรฉmov cestnej, ลพelezniฤnej, leteckej a kombinovanej dopravy. Z hฤพadiska cestnej dopravy sa aglomerรกcie ลฝiliny, sรญdelnรฉho รบtvaru s radiรกlno-okruลพnรฝm dopravnรฝm systรฉmom, dotรฝkajรบ tangenciรกlne trasy dvoch diaฤพnic v  eurรณpskych multimodรกlnych koridoroch TEN-T. Na juhu ide o diaฤพnicu D1 ako sรบฤasลฅ eurรณpskeho ลฅahu E50 (smer vรฝchod โ€“ zรกpad) a na severozรกpade o diaฤพnicu D3 ako sรบฤasลฅ eurรณpskeho ลฅahu E75 (smer od Hriฤovskรฉho Podhradia na sever do Poฤพska a ฤŒeskej republiky).

Obr. 1 Prehฤพadná situácia stavb

Juลพnรฝ diaฤพniฤnรฝ obchvat ลฝiliny tvorรญ sรบstava troch nadvรคzujรบcich diaฤพniฤnรฝch stavieb (diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, diaฤพnica D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala a diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka โ€“ ลฝilina), ktorรฉ spolu vytvรกrajรบ jeden funkฤnรฝ celok. Na zรกklade vรฝsledkov verejnรฉho obstarรกvania zhotoviteฤพa sa ako prvรก zaฤala v januรกri 2014 vรฝstavba รบseku Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, a to podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho FIDIC-u.

V cieฤพovom stave stavba รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka ako sรบฤasti vรคฤลกieho budovanรฉho celku odbremenรญ mesto ลฝilina od tranzitnej dopravy, zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ cestnej dopravy a zรกroveลˆ prinesie motoristickej verejnosti รบspory ฤasu a pohonnรฝch hmรดt.

Histรณria projektovej prรญpravy stavby

Zaฤiatky projektovej prรญpravy siahajรบ do 90. rokov minulรฉho storoฤia. Postupnosลฅ krokov s rozhodujรบcimi medznรญkmi moลพno struฤne zhrnรบลฅ do tohto prehฤพadu:
โ€ข    1993: technickรก ลกtรบdia Diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Povaลพskรก Bystrica โ€“ Bytฤa โ€“ ลฝilina โ€“ Viลกลˆovรฉ a jej doplnenia (DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava)
โ€ข    1995: vรฝchodiskovรก environmentรกlna ลกtรบdia Diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Viลกลˆovรฉ, Povaลพskรก alternatรญva (PEDOHYG, Batizovce)
โ€ข    1996: sprรกva o hodnotenรญ vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie (EIA) Diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Viลกลˆovรฉ, II. ฤasลฅ Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Viลกลˆovรฉ (PEDOHYG, Batizovce)
โ€ข    1997: dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR) Diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Viลกลˆovรฉ, ฤasลฅ II. Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Viลกลˆovรฉ, รบsek ฤ. 1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โ€ข    1998: dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie (DSP) Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โ€ข    2005: aktualizรกcia DรšR a DSP (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โ€ข    2008: dokumentรกcia na ponuku (GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava)
โ€ข    2009: koncesnรก zmluva na balรญk ฤ. 1 PPP, kam bol zaradenรฝ aj รบsek Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka
โ€ข    2010: zรกnik koncesnej zmluvy na balรญk ฤ. 1 PPP
โ€ข    2012 โ€“ 2013: aktualizรกcia ฤasti prieskumov z DSP (rรดzni spracovatelia)
โ€ข    2014: dokumentรกcia na realizรกciu stavby (DRS) Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka (Zdruลพenie D1 HP-LL, lรญder DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava)

Stavbu najskรดr investorsky pripravovala Slovenskรก sprรกva ciest Bratislava (SSC), od roku 2005 โ€“ po svojom vzniku โ€“ Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava (NDS).

Rozsah stavby

Diaฤพnica D1 sa v predmetnom รบseku zaฤรญna v kriลพovatke diaฤพnic D1 a D3 v Hriฤovskom Podhradรญ a konฤรญ pred kriลพovatkou D1 s privรกdzaฤom v Lietavskej Lรบฤke. Trasa sa nachรกdza v okrese ลฝilina a prechรกdza katastrรกlnymi รบzemiami Dolnรฝ Hriฤov, Ovฤiarsko, Bitarovรก, Brezany, Bรกnovรก, Hรดrky, Bytฤica a Lietavskรก Lรบฤka (obr. 1). Celkovรก dฤบลพka รบseku je 11 307 m. V procese prรญpravy stavby sa trasa viackrรกt upravovala. V dneลกnej podobe sรบ najvรฝznamnejลกรญmi ฤasลฅami stavby stredne dlhรฉ tunely Ovฤiarsko a ลฝilina, mostnรฉ objekty (najmรค estakรกdy v Dolnom Hriฤove a Lietavskej Lรบฤke) a takisto objekt diaฤพnice. Stavba pozostรกva celkovo z 218 stavebnรฝch objektov a technologickรฝch ฤastรญ.

Obr. 2 Pohฤพad na rozostavaný most 201-00

Technickรฉ rieลกenie stavby

Zaฤiatok navrhovanej trasy diaฤพnice D1 sa zaฤรญna vo Vรกลพskej kotline napojenรญm na uลพ prevรกdzkovanรบ stavbu diaฤพnice D1 Vrtiลพer โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie v kriลพovatke diaฤพnic D1 a D3. ฤŽalej prechรกdza cez vrch Vieลกky tunelom Ovฤiarsko a pokraฤuje po svahoch รบdolia potoka Bitarovรก. Pri ลฝiline โ€“ Bรกnovej vchรกdza trasa diaฤพnice D1 do tunela ลฝilina, odtiaฤพ pokraฤuje do รบdolia rieky Rajฤianka. Cez okraj obce Lietavskรก Lรบฤka smeruje do kriลพovatky ลฝilina โ€“ Juh, kde je uลพ sรบฤasลฅou nadvรคzujรบceho diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala s privรกdzaฤom Lietavskรก Lรบฤka โ€“ ลฝilina.

Diaฤพnica a cesty
Medzi hlavnรฉ objekty stavby moลพno zaradiลฅ objekt 101-00 Diaฤพnica D1 km 24,000 โ€“ 35,435. Diaฤพnica D1 je navrhnutรก v kategรณrii D 26,5/100 (voฤพnรก ลกรญrka komunikรกcie je 26,5 m, nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ 100 km/hod). Polomery oblรบkov smerovรฉho vedenia sa pohybujรบ v rozmedzรญ R = 800 aลพ 1 750 m. Niveleta je navrhnutรก v pozdฤบลพnom sklone od 0,30 do 3,00 %. Lomy nivelety sรบ zaoblenรฉ vypuklรฝmi zakruลพovacรญmi oblรบkmi s Rv = 10 000 รท 100 000 m a vydutรฝmi zakruลพovacรญmi oblรบkmi s Ru = 10 000 รท 50 000 m.

V rรกmci spodnej stavby diaฤพnice sa pouลพili klasickรฉ aj inovatรญvne zemnรฉ a geotechnickรฉ konลกtrukcie. Z klasickรฝch konลกtrukciรญ to boli odovodลˆovacie a konsolidaฤnรฉ rebrรก, hฤบbkovรฉ drรฉny, subhorizontรกlne odvodลˆovacie vrty, stabilizaฤnรฉ a protimrazovรฉ prรญsypy a podobne. Z novลกรญch prvkov to boli opornรฉ mรบry z armovanรฝch zemรญn, sanรกcie podloลพia zemnรฉho telesa v nรกsype na neรบnosnom podloลพรญ pomocou vysokopevnostnรฝch geomreลพรญ v kombinรกcii so zvislรฝmi konsolidaฤnรฝmi drรฉnmi a klincovanรฉ svahy so sieลฅami v zรกrezoch.

Vozovka diaฤพnice D1 je navrhnutรก ako polotuhรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy I., veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Vozovka mรก asfalto-betรณnovรฝ kryt a celkovรบ hrรบbku min. 580 mm. V tuneloch Ovฤiarsko a ลฝilina, ako aj v predportรกlovรฝch รบsekoch tรฝchto tunelov je navrhnutรก tuhรก vozovka s cementobetรณnovรฝm dvojvrstvovรฝm krytom s celkovou hrรบbkou min. 710 mm.
Na trase diaฤพnice bolo navrhnutรฝch 11 objektov preloลพiek poฤพnรฝch ciest, 10 objektov prรญstupovรฝch ciest k tunelom a mostnรฝm objektom. Celkovรก dฤบลพka preloลพiek poฤพnรฝch a prรญstupovรฝch ciest je 4 307,0 m. Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj obchรกdzky ciest, รบpravy ciest I. a III. triedy a รบpravy miestnych a prรญstupovรฝch ciest po vรฝstavbe.

Obr. 3 Objekt 201-00 – DC1, výsuvný nos

Mosty a mรบry
V predmetnej stavbe sa nachรกdza spolu 11 mostnรฝch objektov, ktorรฉ boli navrhnutรฉ  s dรดrazom na minimalizรกciu stavebnรฝch nรกkladov a technologickรฉ vybavenie zhotoviteฤพa.
Pri budovanรญ nosnรฝch konลกtrukciรญ sa pouลพili prevaลพne ลกtandardnรฉ technologickรฉ postupy vรฝstavby.

Najvรคฤลกie mostnรฉ objekty sรบ budovanรฉ technolรณgiou vรฝsuvu NK, budovania na podpernej skruลพi a technolรณgiou letmej montรกลพe. Na dvoch mostoch sa pouลพila vรฝsuvnรก skruลพ s rozpรคtรญm poฤพa 60,0 m. ฤŽalej sรบ tu navrhnutรฉ mosty s tyฤovรฝmi predpรคtรฝmi prefabrikรกtmi spriahnutรฝmi so ลพelezobetรณnovou doskou, a to ako jednopoฤพovรฝ most alebo viacpoฤพovรฉ spojitรฉ konลกtrukcie. Menลกie mosty sรบ navrhnutรฉ ako rรกmovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie s otvorenรฝm, resp. uzavretรฝm tvarom.

Most 201-00
V priestore kriลพovatky D1 s D3 v Dolnom Hriฤove je diaฤพnica D1 navrhnutรก na estakรกde (obr. 2), ktorรก kriลพuje ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR Bratislava โ€“ ลฝilina, areรกl PD Agrofin a cestu I/61. Estakรกda v Dolnom Hriฤove pozostรกva z dvoch sรบbeลพnรฝch mostov. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je 839,1 m a pravรฉho mosta 824,0 m. Nosnรก konลกtrukcia kaลพdรฉho z mostov je rozdelenรก na 2 dilataฤnรฉ celky.

Sรบฤasลฅou estakรกdy je aj napojenie na vetvu V3 stavby D3.
Most je zaloลพenรฝ kombinรกciou ploลกnรฉho a hฤบbkovรฉho zaloลพenia.
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 a 2 je navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomรดrkovรฝm prieฤnym rezom.

ฤฝavรฝ most pozostรกva z dvoch dilataฤnรฝch celkov s dฤบลพkou 509,4 m a 328,4 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je 13,750 m, v rรกmci dilataฤnรฉho celku 1 je konลกtantnรก. V dilataฤnom celku 2 sa menรญ v dรดsledku odboฤujรบcej vetvy V3 a menรญ sa aj tvar z jednokomorovรฉho prieฤneho rezu na dvojkomorovรฝ. Tรกto zmena prieฤneho rezu sa realizuje v prvom a druhom poli, v รบseku s odboฤovacรญm pruhom na vetvu V3 je potom ลกรญrka  nosnej konลกtrukcie 15,100 m, v treลฅom aลพ ลกtvrtom poli sa opรคลฅ menรญ na 13,750 m.

Pravรฝ most pozostรกva z dvoch dilataฤnรฝch celkov s dฤบลพkou 524,3 m a 298,4 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie pravรฉho mosta sa menรญ v druhom a treลฅom poli z 15,250 m na 13,750 m, pri dilataฤnom celku 2 mรก nosnรก konลกtrukcia konลกtantnรบ ลกรญrku 13,750 m.
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 je navrhnutรก so zvislรฝmi trรกmami s premenlivou vรฝลกkou v osi komรดrky. ล รญrka komory je 8,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie v pozdฤบลพnom smere mosta sa menรญ od 3,854 aลพ po 4,507 m v osi komory. Nosnรก konลกtrukcia sa buduje systรฉmom postupnรฉho vysรบvania pomocou hydraulickรฉho vรฝsuvnรฉho systรฉmu.

Smer vysรบvania je v smere staniฤenia diaฤพnice. Celรก vysรบvanรก konลกtrukcia sa realizuje vo vรฝrobni pred oporou ฤ. 1 a pozostรกva z prรญpravne vรฝstuลพe, zo samotnej vรฝrobne a z pomocnej medzistojky. Vรฝrobลˆa a medzistojka sรบ zo ลพelezobetรณnu, vybudovanรฉ na podkladnom betรณne. ฤฝavรฝ aj pravรฝ most majรบ samostatnรฉ vรฝrobne. Konลกtrukcia sa bude vysรบvaลฅ po jednotlivรฝch taktoch s dฤบลพkou 24, 26,0 aลพ 34,0 m v 17 taktoch. Do ฤela krajnรฉho prieฤnika je ukotvenรฝ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos s dฤบลพkou 39,0 m (obr. 3).

Nekompletnรฝ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos bol dovezenรฝ z inej stavby. Pre potrebu vรฝsuvu mostnรฉho objektu 201-10 sa doplnil o ลกtvrtรฝ diel, ktorรฝ umoลพnil vรฝsuv mosta s rozpรคtรญm poฤพa 68,0 m.
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 2 je v pozdฤบลพnom smere mosta konลกtantnรก s vรฝลกkou 3,1 m, spodnรก doska komรดrky mรก ลกรญrku 6,5 m. Spodnรก aj hornรก doska, ako aj trรกmy majรบ premenlivรบ hrรบbku rieลกenรบ plynulou zmenou pomocou nรกbehov.

Nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ na podpernej skruลพi systรฉmom pole โ€“ konzola. Postup betonรกลพe nosnej konลกtrukcie je navrhnutรฝ v 6 etapรกch ako pole plus konzola.
Mostnรฝ objekt budovanรฝ technolรณgiou vรฝsuvu s rozpรคtรญm poฤพa 68,0 m bez medzistojky je unikรกtny a v Eurรณpe jedineฤnรฝ.

Menลกie mosty
ฤŽalej sa v รบseku diaฤพnice nachรกdza jeden ลกtvorpoฤพovรฝ most, dva trojpoฤพovรฉ mosty  a jeden osempoฤพovรฝ most z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov. V prieฤnom reze je navrhnutรฝch sedem alebo osem nosnรญkov spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou doskou. V mieste krรญลพenia diaฤพnice s poฤพnou cestou a bezmennรฝm potokom je navrhnutรฝ jednopoฤพovรฝ monolitickรฝ ลพelezobetรณnovรฝ rรกm s presypรกvkou.

Most 204-00
V katastrรกlnom รบzemรญ Bitarovรก je navrhnutรฝ diaฤพniฤnรฝ mostnรฝ objekt (obr. 5 a 6), ktorรฝ zabezpeฤuje premostenie hlbokรฉho รบdolia s potokom. Most je navrhnutรฝ v podobe dvoch samostatnรฝch 7-poฤพovรฝch sรบbeลพnรฝch mostov (ฤพavรฝ a pravรฝ most) s rozpรคtiami polรญ maximรกlne 59,50 m.

Vzhฤพadom na charakter premosลฅovanej prekรกลพky je most navrhnutรฝ betonรกลพou na vรฝsuvnej skruลพi. Krajnรฉ opory sรบ rieลกenรฉ ako ฤlenenรฉ a sรบ prispรดsobenรฉ technolรณgii vรฝstavby. Opory sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Most je kolmรฝ. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,45 m, resp. 14,20 m. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je pri ฤพavom moste 376,307 m, pri pravom 382,788 m. Nosnรบ konลกtrukciu objektu tvorรญ v prieฤnom reze jednokomorovรฝ prierez s konลกtantnou vรฝลกkou 3,0 m a konลกtantnou ลกรญrkou 13,45 m (ฤพavรฝ most), prรญpadne 14,15 m (pravรฝ most).

Celรก nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ vรฝsuvnou skruลพou od firmy STRUKTURAS. Ako prvรฝ sa bude budovaลฅ pravรฝ most. Smer vรฝstavby je v smere staniฤenia D1. Po vybudovanรญ pravรฉho mosta sa skruลพ presunie do osi ฤพavรฉho mosta. Smer postupu vรฝstavby ฤพavรฉho mosta je proti smeru staniฤenia D1. ฤฝavรฝ aj pravรฝ most sa budujรบ v siedmich etapรกch.

Most 209-00
Za tunelom ลฝilina nasleduje najdlhลกรญ mostnรฝ objekt stavby โ€“ estakรกda na D1 v Lietavskej Lรบฤke โ€“, ktorรฝ sa nachรกdza v intravilรกne a extravilรกne obcรญ Bytฤica a Lietavskรก Lรบฤka, v inundaฤnom รบzemรญ potoka Rajฤianka, a zabezpeฤuje krรญลพenie diaฤพnice s traลฅou ลฝSR ลฝilina โ€“ Rajec, poฤพnou cestou, cestou I/64 Rajeckรฉ Teplice โ€“ ลฝilina a miestnymi komunikรกciami a s potokom Rajฤianka (obr. 7).

Mostnรฝ objekt predstavuje 18-poฤพovรบ prieฤne delenรบ konลกtrukciu, realizovanรบ letmou montรกลพou pomocou ลพeriavov MSK. Nosnรก konลกtrukcia je priamopรกsovรก, s konลกtantnou vรฝลกkou, tvorรญ ju komรดrkovรฝ prieฤny rez s vyloลพenรฝmi konzolami. Rozmiestnenie pilierov spodnej stavby, ako aj veฤพkosลฅ rozpรคtรญ, zohฤพadลˆuje ฤo najefektรญvnejลกie prekonanie jednotlivรฝch prekรกลพok.

Spodnรบ stavbu mostov tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery. Podpery tvorรญ dvojica obdฤบลพnikovรฝch stฤบpov so skosenรญm a  stenovรฝmi stฤบpmi s hlavicou pod  loลพiskami.  Zakladanie je kombinovanรฉ, ฤasลฅ podpรดr je zaloลพenรก na hlbinnรฝch zรกkladoch a ฤasลฅ na ploลกnรฝch zรกkladoch.
Vzhฤพadom na charakter premosลฅovanรฝch prekรกลพok je technolรณgia vรฝstavby mosta navrhnutรก postupnou montรกลพou prieฤne delenรฝch prefabrikรกtov pomocou montรกลพneho zariadenia, krajnรฉ polia sa budรบ realizovaลฅ na pevnej podpornej skruลพi.

Obr. 4 Skruลพ a prieฤny rez DC2

Opornรฉ mรบry
Na รบseku diaฤพnice D1 sa nachรกdzajรบ tri opornรฉ mรบry. Opornรฝ mรบr vฤพavo, v km 25,175 โ€“ 25,275, je navrhnutรฝ tesne medzi dvomi mostnรฝmi objektmi. Mรบr s dฤบลพkou 98,820 m je z betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov MACRES s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou.

Mรบr je dvojรบrovลˆovรฝ, zaloลพenรฝ na mikropilรณtach a ลพelezobetรณnovom kotevnom prahu s horninovรฝmi lanovรฝmi kotvami.
Opornรฝ mรบr vฤพavo, v km 31,200 โ€“ 31,375, zabezpeฤuje nรกsypovรฉ cestnรฉ teleso s napojenรญm na mostnรบ oporu formou vystuลพenรฉho mรบru z betรณnovรฝch  pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov MACRES s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou. Mรบr je jednostupลˆovรฝ, s celkovou dฤบลพkou 172,0 m.

Poslednรฝ opornรฝ mรบr zabezpeฤuje miestnu komunikรกciu a zachytรกva zemnรฉ teleso poslednej mostnej opory estakรกdy v Lietavskej Lรบฤke. Konลกtrukciu mรบru tvorรญ Terramesh โ€“ systรฉm prefabrikovanej modulรกrnej konลกtrukcie tvorenej lรญcovรฝmi drรดto-kamennรฝmi prvkami s integrovanou vรฝstuลพnou sieลฅou. Celkovรก dฤบลพka mรบru je 33,0 m.

Obr. 6 Objekt 204-00 – celkový pohฤพad na most

Tunely

V trase diaฤพnice sรบ navrhnutรฉ dva stredne dlhรฉ tunelovรฉ objekty โ€“ tunel Ovฤiarsko a tunel ลฝilina โ€“ kategรณrie 2T-8,0 s jednosmernou premรกvkou. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ je 100 km/h, resp. 90 km/h za zhorลกenรฝch poveternostnรฝch podmienok. V tuneloch je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie pomocou prรบdovรฝch ventilรกtorov. รšzemie pred portรกlmi aj v trase tunela mรก charakter poฤพnohospodรกrskej pรดdy, lesov a lรบk.

Nad tunelom ani v blรญzkosti portรกlov sa nenachรกdza ลพiadna povrchovรก zรกstavba. Razenie tunelov prebieha podฤพa zรกsad NRTM โ€“ cyklickรฉ razenie. Dฤบลพka tunela Ovฤiarsko v severnej tunelovej rรบre je 2 360 m, v juลพnej tunelovej rรบre 2 367 m. Tunel ลฝilina je kratลกรญ, s nรกroฤnejลกรญmi inลพiniersko-geologickรฝmi podmienkami, dฤบลพka v severnej tunelovej rรบre je 684 m a v juลพnej tunelovej rรบre 687 m.
Sรบฤasลฅou oboch tunelov sรบ priechodnรฉ prieฤne prepojenia medzi tunelovรฝmi rรบrami, ktorรฉ slรบลพia ako chrรกnenรฉ รบnikovรฉ cesty.

Ostatnรฉ objekty trasy   

V trase diaฤพnice D1 boli navrhnutรฉ protihlukovรฉ opatrenia pozostรกvajรบce z viacerรฝch protihlukovรฝch stien. Medzi ฤalลกie objekty stavby patria rekultivรกcie, vegetaฤnรฉ รบpravy, รบpravy tokov a preklรกdky inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ zahล•ลˆajรบ meliorรกcie, vodovody, kanalizรกcie, plynov, energetickรฉ silnoprรบdovรฉ vedenia a telekomunikaฤnรฉ slaboprรบdovรฉ vedenia.

Obr. 7 Objekt 209-00 – pohฤพad na rozostavaný mostný objekt

Zรกver       

Aktuรกlne rozostavanรก stavba, ktorรก bola zapoฤatรก v januรกri 2014, by sa mala uviesลฅ do uลพรญvania v septembri 2018. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, ktorรก vykonรกva aj stavebnรฝ dozor.  Zhotoviteฤพom stavby je Zdruลพenie  Ovฤiarsko, vedรบcim ฤlenom Doprastav. ฤŽalลกรญ ฤlenovia sรบ Strabag, Vรกhostav-SK a Metrostav. Spracovateฤพom realizaฤnej dokumentรกcie a konzultantom zhotoviteฤพa stavby je Zdruลพenie D1 HP-LL, vedรบcim ฤlenom DOPRAVOPROJEKT. ฤŽalลกรญ ฤlenovia sรบ Geoconsult a Basler&Hofmann Slovakia.

Realizovanรฝ รบsek je vzhฤพadom na morfolรณgiu รบzemia, geologickรฉ podmienky a zastavanosลฅ รบzemia jednรฝm z ลฅaลพลกรญch. Otvorenie  รบseku na seba nechรก eลกte chvรญฤพu ฤakaลฅ, v โ€žpolฤaseโ€œ rozostavanosti vลกak treba oceniลฅ prรกcu vลกetkรฝch odbornรญkov, ktorรญ sa na vรฝstavbe podieฤพajรบ. Postupne sa plnia vลกetky priebeลพnรฉ termรญny a mรญฤพniky.
Zรกverom poprajme tomuto รบseku diaฤพnice D1 รบspeลกnรบ dostavbu a dlhรบ ลพivotnosลฅ, verejnosti po otvorenรญ diela komfortnรบ a bezpeฤnรบ jazdu, ako aj skorรบ realizรกciu ฤalลกรญch nadvรคzujรบcich รบsekov diaฤพnic nielen v tomto regiรณne.

Obr. 8 Objekt 209-00 – montáลพne zariadenie a lamela

Objekt 209-00 Estakรกda na D1 v Lietavskej Lรบฤke

Dฤบลพka mosta: ฤพavรฝ most: 1 041,774 m, pravรฝ most: 1041,794 m
Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie: ฤพavรฝ most: 1 038,20 m, pravรฝ most: 1 038,20 m
Dฤบลพky mostnรฝch polรญ: ฤพavรฝ most: 46,10 + 15 ร— 60,50 + 49,80 + 32,80 m
                                   pravรฝ most: 46,10 + 15 ร— 60,50 + 49,80 + 32,80 m
Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie: 3,00 m
ล รญrka nosnej konลกtrukcie: ฤพavรฝ most: 13,75 รท 15,25 m, pravรฝ most: 13,75 รท 15,25 m

D1 motorway Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavska Lรบฤka

The article is dedicated to a comprehensive overview of the construction of the D1 motorway Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavska Lรบฤka from the perspective of the general designer, and a brief description of interesting structures.

TEXT: Ing. Imrich Bekeฤ,  Ing. Adriรกn Chalupec, Ing. Jana Kapsiarovรก     
FOTO: DOPRAVOPROJEKT, a. s

Imrich Bekeฤ je hlavnรฝ inลพinier projektu. Adriรกn Chalupec a Jana Kapsiarovรก sรบ hlavnรญ inลพinieri mostov. Vลกetci pรดsobia v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s, stredisko Liptovskรฝ Mikulรกลก.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2016.

Najฤรญtanejลกie