Diaľnica D1 Hubová – Ivachnová: úsek od križovatky Hubová po západný portál tunela Čebrať
Nový úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová má dĺžku 14 920 m a začína sa mimoúrovňovou križovatkou Hubová, kde je diaľnica napojená na existujúcu cestu I/18. Úsek sa končí pri obci Ivachnová, kde sa plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 smerom do Košíc. V článku predstavíme technické riešenie časti trasy od križovatky Hubová po západný portál tunela Čebrať.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová sa začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, kde je diaľnica napojená na existujúcu cestu I/18. Ďalej trasa prekonáva mostom SO 201-00 cestu I. triedy I/18, rieku Váh a železničnú trať Košice – Žilina, vedie severným svahom údolia Váhu ponad obec Hrboltová, kde vchádza do tunela Čebrať, a pokračuje na východnej strane mimoúrovňovou križovatkou Likavka a severným obchvatom obcí Martinček a Lisková. Ďalej mostom prekonáva cestu III. triedy Liptovská Teplá – Lisková, opätovne už zmienenú železničnú trať a rieku Váh. Následne sa nový úsek diaľnice s dĺžkou 14 920 m na svojom konci plynule napojí pri obci Ivachnová na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 smerom do Košíc. Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a.s., zhotoviteľom je Združenie Čebrať, ktoré tvorí spoločnosť VÁHOSTAV, a.s., Bratislava a vedúci člen OHLA ŽS, a.s., Brno. Generálnym projektantom zhotoviteľa je projektové združenie pod vedením spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a.s., Bratislava a druhým členom spoločnosťou GEOCONSULT, spol. s r.o., Bratislava. Stavba sa realizuje podľa zmluvných podmienok žltého FIDIC-u a jej sprejazdnenie je plánované koncom roka 2025. Trasa predmetného úseku vedie v geologicky náročnom území. Počas výstavby sa vyskytli nepredvídateľné okolnosti z hľadiska stability územia približne v úseku km 2,0 – 4,1 diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Potreba zmeny trasy vyplynula z extrémne náročných geologických a hydrogeologických pomerov pôvodného trasovania diaľnice (variant V0) v predmetnom úseku D1 km 2,0 – 4,1, kde by realizácia okrem vysokých stavebných nákladov na sanáciu zosuvnej oblasti a rizikovosti technického riešenia mohla zároveň významne negatívne ovplyvniť aj podzemné vody, a tým aj lesné a lúčne biotopy dotknutého územia. Navrhovaná zmena technického riešenia pozitívne ovplyvní zníženie hlukovej záťaže v mestskej časti Ružomberka Hrboltová a prispeje k zlepšeniu kvality životného prostredia v obci a v okolí. V rámci posúdenia vplyvu stavby na životné prostredie (08/2017) boli hodnotené dva varianty zmeny trasovania diaľnice, pričom ako optimálny bol zvolený variant V2 v alternatíve 1, ktorý skrátil celkovú dĺžku úseku o 0,358 km a predĺžil tunel Čebrať približne o 1,6 km. Územné a stavebné konanie bolo ukončené vydaním právoplatného stavebného povolenia v apríli 2021. Na základe toho sa v danom úseku začali neodkladne realizovať stavebné práce. V príspevku predstavíme technické riešenie diaľnice v úseku od križovatky Hubová po západný portál tunela Čebrať (staničenie 0,000 až 2,000 km, obr. 1). Jeho zhotoviteľom je s výnimkou mosta SO 204-00 spoločnosť VÁHOSTAV.
Výstavba prebieha v geologicky náročnom prostredí, o čom svedčia aj nálezy jaskynných systémov.
Rozhodujúce stavebné objekty
SO 101-00 D1 Hubová – Ivachnová
Diaľnica je na celom úseku Hubová – Ivachnová navrhnutá ako štvorpruhová, smerovo rozdelená komunikácia kategórie D26,5/100. Trasa vedie územím, ktoré je postihnuté rozsiahlymi svahovými deformáciami. Výstavbou v zosuvných územiach sa zmenia stabilitné pomery, predovšetkým pri realizácii odkopov v akumulačných častiach zosuvov a prísypov v odlučných zónach zosuvov. Pri objektoch zabezpečujúcich stabilitu územia sú navrhnuté sanačné prvky ako pilótové kotvené steny, hĺbkové odvodnenie zosuvov horizontálnymi odvodňovacími vrtmi a povrchové odvodnenie dotknutého územia. Násypy diaľnice sa budujú z vhodného materiálu v sklone svahov 1 : 2, resp. pri veľkých sklonoch terénu v priečnom aj v pozdĺžnom smere sú v niektorých úsekoch vzhľadom na minimalizáciu trvalých záberov navrhnuté oporné a zárubné múry (úvodné foto). Konštrukcia vozovky na hlavnej trase je s asfaltobetónovým krytom, v mieste západného portálu s cementobetónovým, obdobne ako v celom tuneli. Odvodnenie stavebnej časti je zabezpečené priečnym a pozdĺžnym sklonom vozovky do vpustov, následne sú vody cez dažďovú kanalizáciu zvedené do odlučovačov ropných látok. Prečistené vody sú zaústené do existujúcich recipientov. Vodu stekajúcu zo svahov vľavo zachytávajú nadzárezové priekopy, ktoré budú napojené na zberné priekopy pozdĺž diaľnice.
Križovatka Hubová
Križovatka Hubová je súčasťou SO 101-00(1) a je umiestnená na začiatku úseku stavby diaľnice. Dočasne slúži ako výjazd a zjazd z diaľnice na cestu I/18, až kým nebude dostavaný úsek Turany – Hubová. Nedostatok miesta a zložité geologické podmienky si vynútili minimalizáciu návrhových prvkov jednotlivých vetiev križovatky. S ohľadom na delenie stavebných úsekov diaľnice D1 je aj táto križovatka rozdelená na dve stavby. V rámci tejto stavby sa vybudujú vetvy P1 (od km 0,085000 po KÚ), vetva P2, vetva P3, vetva L1 (od ZÚ po km 0,075000) a vetva L2. Zvyšné časti vetiev L1 a P1 sa dobudujú v rámci stavby D1 Turany – Hubová. Vetvy L1, P2 a P3 sú jednosmerné jednopruhové a vetvy L2 a P1 jednosmerné dvojpruhové.
SO 201-00 Most na D1 v km 0,411 – 0,849
Mostný objekt 201-00 (úvodné foto) je rozdelený na dva mosty (pre každý dopravný smer je navrhnutá samostatná konštrukcia pozostávajúca z dvoch dilatačných celkov). Nosné konštrukcie obidvoch mostov sú navrhnuté ako spojité nosníky z monolitického predpätého betónu. Nosná konštrukcia prvého dilatačného celku (DC1) ľavého (ĽM) a pravého mosta (PM) je navrhnutá ako 4-poľový spojitý nosník z monolitického predpätého betónu. Priečny rez je navrhnutý ako trámový jednokomorový s obojstrannými konzolami s premennou výškou. Nosná konštrukcia druhého dilatačného celku (DC2) ľavého a pravého mosta je navrhnutá ako 3-poľový spojitý nosník z monolitického predpätého betónu. Priečny rez je navrhnutý ako trámový jednokomorový s obojstrannými konzolami s konštantnou výškou. Dĺžka nosných konštrukcií je pri ĽM 372 m/DC1 a 151,6 m/DC2 a pri PM 372 m/DC1 a 129,386 m/DC2. Voľná šírka vozovky na ľavom moste je 11,75 m a na pravom moste 13,00 m. Založenie mostného objektu je hĺbkovo na veľkopriemerových pilótach. Priečny sklon vozovky na moste je premenný, jednostranný, max. 4,5 % s vytvorením protispádu 4,0 % pod nižšou rímsou. Výstavba nosnej konštrukcie DC1 ľavého a pravého mosta bola zrealizovaná metódou letmej betonáže a na podpernej skruži. Výstavba nosnej konštrukcie DC2 ľavého a pravého mosta bola zrealizovaná metódou betonáže na pevnej skruži.
SO 203-00 Most na D1 v km 1,601 – 1,739
Mostný objekt na obr. 2 premosťuje rozsiahle hlboké údolie so strmými svahmi aj v priečnom smere mosta. Vzhľadom na zložitú morfológiu územia boli navrhnuté rozdielne typy konštrukcií pre ľavý a pravý most. Ľavý most je navrhnutý ako jednopoľový s rozpätím 16 m. Pozdĺžne je most usporiadaný ako otvorený rám s nábehmi v doske. Súčasťou ľavého mosta sú aj pomerne dlhé mostné krídla, tvorené prevažne násypom z vystuženej zeminy s krycími prefabrikátmi a čiastočne (začiatok pravého krídla) uholníkovým múrom. Pravý most je navrhnutý ako trojpoľový spojitý nosník s rozpätiami 26,2 + 36,0 + 26,2 m s dvojtrámovou nosnou konštrukciou. Dĺžka mosta (čl. 61) je 106,15 m pri PM a 84 m pri ĽM. Voľná šírka mostov je po celej ich dĺžke rovnaká, a to 11,75 m. Priečny sklon je na oboch mostoch jednostranný. Zakladanie mostných objektov je na mikropilótach. Nosná monolitická konštrukcia sa realizovala na pevnej skruži.
SO 204-00 Most na D1 v km 1,800 – 2,124
Mostný objekt preklenuje údolie s poľnou cestou a potokom, ktorého zostupný svah (z pohľadu vedenia diaľnice) je v značnom sklone (cca 36°). Vzostupný svah je v miernejšom svahu so sklonom cca 10°. Obidva mosty sú navrhnuté ako dvojpoľové spojité nosníky s dvojtrámovou nosnou konštrukciou . Ľavý most má rozpätia polí 2 × 36,0 m a pravý most 2 × 41,3 m. Dĺžka mosta (čl. 61) je 96,6 m pri PM a 73,6 m pri ĽM. Voľná šírka mostov je po celej ich dĺžke rovnaká, a to 11,75 m. Priečny sklon je na oboch mostoch jednostranný s premennou hodnotou. Na pravom moste dochádza k preklápaniu. Zakladanie mostných objektov je na mikropilótach. Nosná monolitická konštrukcia sa realizovala na pevnej skruži.
SO 230-00 Zárubný múr v km 1,075 – 1,200 (vľavo)
V km 1,069 – 1,217 je diaľnica situovaná v odreze, ktorý je na ľavej strane podchytený zárubným múrom s výškou do 13,3 m (úvodný obrázok). Dĺžka múra je 160,00 m. Základný sklon konštrukcie odrezu svahu je 2 : 1. V hornej časti konštrukcie nad spevnenou priekopou sa konštrukcia plynulo napája na priľahlý terén v sklone 1 : 1,5. Konštrukciu zárubného múra tvorí kombinácia klincovania a kotvenia lanovými kotvami. Zaistenie je navrhnuté v dvoch etážach s výškou lavičky do 6,0 m v sklone 2 : 1 štyrmi radmi zemných klincov. Povrch klincovaného svahu je spevnený striekaným betónom. V päte každej etáže zaistenia je navrhnutý jeden rad trvalých lanových kotiev. Povrch zaisteného svahu je obložený drôtokamenným obkladom s hrúbkou 0,5 m.
SO 231-00 Oporný múr v km 1,318 – 1,515 (vpravo)
Tento oporný múr je vo vzťahu k SO 101-00 situovaný v smere staničenia vpravo. Podchytáva zemné teleso diaľnice, pretože z morfologického hľadiska nebolo možné navrhnúť zemné teleso na jeho plnú šírku. Dĺžka múra je 201,6 m a výška do 9,45 m. Oporný múr je dvojstupňový, po dosiahnutí výšky 6 m je v múre navrhnutá lavička so šírkou 1,6 m. Stabilita svahu je zaistená pomocou kotvenej pilótovej steny z veľkopriemerových pilót DN 900 mm s dĺžkou 10,0 m vo vzdialenosti po 1,8 m. Na vrchu sú pilóty ukotvené trvalými lanovými kotvami v železobetónovom prahu. Múr je vytvorený z betónových prefabrikátov vystužených tuhou geomrežou s tuhým spojom. Na zvýšenie celkovej stability je zemné teleso za múrom vystužené geomrežami.
SO 248-00 Zárubný múr v km 1,500 – 1,653 vľavo
Zárubný múr na obr. 3 zaisťuje odrez priľahlého svahu diaľnice SO101-00. Sklon múra je 1 : 2 a je navrhnutý konštantný po celej dĺžke konštrukcie. V hornej časti je navrhnutá spevnená nadzárezová konštrukcia, ktorá sa plynulo napája na priľahlý terén. Na zaistenie stability zárubnej konštrukcie sú navrhnuté ako stabilizačný prvok klince s dĺžkou 10 m so šachovnicovým usporiadaním. Klince sú trvalé. Lícovým prvkom zárubnej konštrukcie sú matrace z oceľovej siete s kamennou výplňou. Konštrukcia je realizovaná postupným odkopom zhora nadol po jednotlivých etážach.
SO 249-00 Zaistenie zárezového svahu v km 1,691 – 1,840 vľavo
V km 1,699 – 1,845 je diaľnica situovaná v záreze, ktorý je na ľavej strane zaistený objektom SO 249-00 Zaistenie zárezového svahu v km 1,691 – 1,840 vľavo (obr. 4) s výškou do 22,0 m. Dĺžka múra je 145,18 m. Konštrukcia rieši zaistenie zárezového svahu v dvoch základných koncepčných systémoch. Koncepčný systém 1 rieši zaistenie svahu v kvartérnom pokryve, a to systémom pozostávajúcim z vysoko pevnostnej oceľovej siete s vpletenými lanami, systémovými platňami, kotvením a drôtokamennými matracmi, zaistenými o terén kotevnými prvkami. Koncepčný systém 2 rieši zaistenie zárezového svahu v horninách mezozoika, a to systémom pozostávajúcim z vysokopevnostnej oceľovej siete s vpletenými lanami, systémovými platňami a kotvením. Konštrukcia zaisťuje zárez diaľnice D1 v km 1,772 170 – 1,848 500. Opláštenie v mieste hornín mezozoika medzi kotevným prahom č. 1 a kotevným prahom č. 2 je systémom gabionových košov predsadených pred nosný systém. Koncepčný systém 3 rieši zaistenie zárezového svahu v horninách deluviálnych sutí, a to systémom pozostávajúcim z kotevných tyčí, zo striekaného betónu, z obkladu z gabionových košov a lanových kotiev s kotevnými prahmi. Konštrukcia zaisťuje zárez diaľnice D1 v km 1,699 000 – 1,772 170. Doplnený koncepčný systém 2 s využitím gabionových košov, ako aj koncepčný systém 3 je predmetom zmeny projektovej dokumentácie z dôvodu zistení výskytu deluviálnych sutí. V hornej časti konštrukcie je navrhnutá spevnená nadzárezová priekopa, ktorá sa plynulo napája na priľahlý terén. Zaujímavosťou danej lokality je objavenie jaskyne (označenej ako Hrboltová 3), ktorá zasahuje do stavebného objektu SO 249-00 a ďalej pokračuje pod samotným objektom. Oblasť jaskyne sa nachádza v úrovni 3 kotevného prahu na pravej strane. Technické riešenie tejto novej skutočnosti je momentálne predmetom ďalšej zmeny projektovej dokumentácie.
Záver
Výstavba diaľnice v úseku od križovatky Hubová po západný portál tunela Čebrať (staničenie 0,000 až 2,100 km) prebieha v geologicky náročnom prostredí, o čom svedčia aj nálezy jaskynných systémov v mieste zárezu hornín mezozoika pri realizácii postupného odkopu hlavnej trasy v záreze medzi mostami SO 203-00 a SO 204-00. Jednotlivé jaskynné útvary boli podrobené skúmaniu zo strany Správy slovenských jaskýň Liptovský Mikuláš. Počas dosiaľ zrealizovaných prác sú aktuálne identifikované v priestore zárezu objektu SO 249-00 tri jaskynné útvary Hrboltová, z ktorých jaskyňa Hrboltová 3 zasahuje za priestor líca zárezu objektu SO 249-00, čo si vyžaduje opätovnú zmenu projektovej dokumentácie. Počas doplnkového inžiniersko-geologického prieskumu v priestore diaľničného telesa bola identifikovaná geologická porucha s podozrením na jaskyňu Hrboltová 4, čo bude predmetom ďalšieho dodatočného inžiniersko-geologického prieskumu. Vzniknuté nové skutočnosti je nevyhnutné okamžite riešiť vzhľadom na postup výstavby, čo sa vďaka konštruktívnej spolupráci Národnej diaľničnej spoločnosti, členov realizujúceho Združenia, združenia projektantov, stavebného dozoru, Správy slovenských jaskýň a ostatných dotknutých strán zatiaľ darí. Všetci zúčastnení hľadajú spoločne primeraný spôsob riešenia vzniknutých problémov, aby mohol byť dodržaný plánovaný termín sprejazdnenia celej stavby koncom roka 2025.
Zdroje
1. Dokumentácia realizácie stavby objektov SO 101-00, SO 201-00, SO 203-00, SO 204-00, SO 230-00, SO 231-00, SO 248-00, SO 249-00, ktorú vypracoval generálny projektant „Združenie D1 Hubová – Ivachnová“, tvorené vedúcim členom spoločnosťou DOPRAVOPROJEKT, a.s., Bratislava, a členom spoločnosťou GEOCONSULT, s.r.o., Bratislava.
2. VÁHOSTAV, a.s.
3. Združenie Čebrať.
4. www.ndsas.sk.
T → Ing. Mojmír Štefanec, obchodný riaditeľ divízie Slovensko, VÁHOSTAV, a.s.
F → VÁHOSTAV, a.s.