Obr. 3 Situรกcia pรดvodnej aย novej trasy diaฤพnice vย km 1,0 โ€“ 6,0 vrรกtane tunela ฤŒebraลฅ
Galรฉria(8)

Diaฤพnica D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, zmenenรก trasa v priebehu vรฝstavby

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok sa zaoberรก zmenou trasy diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, ktorรก zรกsadnรฝm spรดsobom rieลกi problematiku vย kritickom รบseku zosuvnรฝch รบzemรญ, aย to posunutรญm severnejลกie โ€“ zapustenรญm do masรญvu vย podobe tunela ฤŒebraลฅ sย dฤบลพkou 3 600 m. Zmena je navrhnutรก na zรกklade spresลˆujรบcich informรกciรญ oย aktivite aย rozsahu zosuvov vย pรดvodnej trase. ฤŒasลฅ prรญspevku opisuje technickรฉ rieลกenie tunela.

Realizรกciu predmetnรฉho รบseku zabezpeฤuje ako vedรบca zdruลพenia spoloฤnosลฅ OHL ลฝS, a. s., spolu so spoloฤnosลฅou Vรกhostav SK. Projektovanie novej trasy rieลกi projektovรฉ zdruลพenie Dopravoprojekt aย Geoconsult, projektantmi tunela sรบ Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o. aย Geoconsult, s. r. o.

Obr. 1 Pรดvodnรก trasa โ€“ SO 232-00 aย SO 233-00 โ€“ zรกrezy vย zosuvnej oblasti vย km 2,0 โ€“ 4,0
Obr. 2 Interpretรกcia geofyzikรกlneho profilu GF 2 v km 302 so zakreslenรญm tunelovรฝch rรบr novej trasy
Obr. 3 Situรกcia pรดvodnej aย novej trasy diaฤพnice vย km 1,0 โ€“ 6,0 vrรกtane tunela ฤŒebraลฅ
Obr. 4 Schematickรฝ pozdฤบลพny profil โ€“ niveleta novej a pรดvodnej trasy
Obr. 5 IG pozdฤบลพny profil na zรกklade IGHP realizovanรฉho z povrchu
Obr. 6 Prieฤny rez tunelom ฤŒebraลฅ โ€“ ฤพavรก tunelovรก rรบra
Obr. 7 Vizualizรกcia trasy โ€“ รบsek zรกpadnรฉho portรกlu tunela

Technickรฉ rieลกenie zmeny trasy

Pred zaฤiatkom vรฝstavby sa vย รบseku km 2,0 โ€“ 4,0 trasy prejavili nepredvรญdateฤพnรฉ okolnosti zย hฤพadiska stability รบzemia. Realizovanรฝ geotechnickรฝ monitoring (Geoexperts, s. r. o.) upozornil na moลพnรฉ rizikรก realizรกcie stavby.

Vรฝsledky meranรญ zhrnutรฉ vย zรกvereฤnej sprรกve odporรบฤali pokraฤovaลฅ vย monitoringu aย prepoฤรญtaลฅ stabilitu svahov vย zosuvnรฝch รบzemiach na zรกklade novรฝch skutoฤnostรญ. Vย problematickom รบseku km 2,0 โ€“ 4,0 pรดvodnej trasy boli vย dokumentรกcii pre stavebnรฉ povolenie navrhnutรฉ hlbokรฉ zรกrezy SO 232-00 aย SO 233-00 (obr. 1).

Stabilizaฤnรฉ rieลกenie tรฝchto zรกrezov poฤรญtalo sย potenciรกlnou ลกmykovou plochou vย hฤบbke do 9 m. Vย ฤase vypracovania projektu vย stupni DSP pre D1 vย รบseku Hubovรก โ€“ Ivachnovรก neboli totiลพ kย dispozรญcii inklinometrickรฉ merania aktivity zosuvov (Doc. RNDr. M. Kopeckรฝ aย kol.), ktorรก sa potom hodnotila len na zรกklade morfologickรฝch (terรฉnnych) prejavov.

Preto sa vรคฤลกina zosuvov vย trase D1 hodnotila zย hฤพadiska aktivity ako potenciรกlna aลพ stabilizovanรก, len ojedinele iลกlo oย hodnotenie zosuvu ako aktรญvneho. Tomu sa prispรดsobilo aj vtedajลกie projektovรฉ rieลกenie.
Na zรกklade vรฝstupov geotechnickรฉho monitoringu (GTM) sa vย tomto รบseku realizovali doplลˆujรบce monitorovacie inklinometrickรฉ vrty.

Pri realizรกcii prieskumnรฝch vrtov do hฤบbky 45 โ€“ 50 m boli dokumentovanรฉ poruchovรฉ zรณny vย hฤบbkach 15 โ€“ 33 m, 35 โ€“ 38 m aย 41 โ€“ 43 m. Po vyhodnotenรญ IG vrtov aย inklinometrickรฝch meranรญ bolo toto รบzemie vyhodnotenรฉ ako zosuvnรฉ sย vรฝraznou aktivitou uลพ pred samotnou vรฝstavbou diaฤพnice.

Pรดvodnรฉ projektovรฉ rieลกenie sa ukรกzalo vย predmetnom รบseku zย hฤพadiska stability รบzemia ako nedostatoฤnรฉ aย bolo potrebnรฉ prehodnotiลฅ stabilizaฤnรฉ opatrenia. Vย rรกmci koncepฤnej ลกtรบdie bolo navrhnutรฉ novรฉ rieลกenie vย pรดvodnej trase pomocou pilรณtovรฝch kotvenรฝch stien vย troch รบrovniach.

Hlavnรฝ princรญp stabilizรกcie svahu predstavoval veฤพmi nรกroฤnรฝ systรฉm na trvalรฉ znรญลพenie hladiny podzemnej vody pomocou masรญvnych ลกรกcht aย studnรญ. ล achty boli navrhnutรฉ do hฤบbky aลพ 60 m, kotvenรฉ horninovรฝmi kotvami sย dฤบลพkami 50 aลพ 100 m.

Odvedenie vody by sa realizovalo jej ฤerpanรญm zo studnรญ, ktorรฉ by museli byลฅ trvalo prรญstupnรฉ aย monitorovanรฉ. Toto rieลกenie bolo vyhodnotenรฉ ako nevyhovujรบce zย dรดvodu rizikovosti aย bezpeฤnosti poฤas prevรกdzky diaฤพnice, takisto by prinieslo vysokรฉ trvalรฉ prevรกdzkovรฉ nรกklady.

Zรกvery geotechnickรฉho monitoringu, ลกtรบdiรญ aย posudkov, ktorรฉ zhodnotili reรกlny stav IG podmienok aย pรดvodnรฉ rieลกenie trasy sย realizovanรญm zรกrezov vย tomto รบzemรญ, jednoznaฤne odporuฤili opustiลฅ รบzemie aย hฤพadaลฅ alternatรญvnu trasu.

Na posรบdenie horninovรฉho prostredia (vhodnosti vedenia novej trasy) boli vypracovanรฉ doplลˆujรบce ลกtรบdie na zรกklade geofyzikรกlnych meranรญ. Geofyzikรกlne profily boli situovanรฉ vย svahu nad pรดvodnou trasou diaฤพnice. Georadarovรฉ merania preukรกzali, ลพe horninovรฉ prostredie sa severne od pรดvodnej trasy postupne sย hฤบbkou javรญ ako stabilnรฉ (obr. 2).

Technickรก ลกtรบdia pre nรกvrh koncepฤnรฉho rieลกenia novรฉho รบseku diaฤพnice (spracovateฤพ Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.) navrhla na zรกklade doplลˆujรบcich prieskumov novรบ trasu severne od tej pรดvodnej so zmenou aย sย predฤบลพenรญm tunela ฤŒebraลฅ na 3 600 m aย sย novou polohou zรกpadnรฉho portรกlu (porovnanie smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia pรดvodnej aย novej trasy je obr. 3, 4).

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela zostรกva nezmenenรฝ. Navrhnutรฉ novรฉ vedenie trasy diaฤพnice prechรกdza stabilnรฝm รบzemรญm. Na zรกklade tejto novej trasy sa vย rรกmci projektovej prรญpravy realizoval IGH prieskum, ktorรฝ preukรกzal sprรกvnosลฅ jej umiestnenia (obr. 2). Pri tejto alternatรญve sa nepredpokladajรบ nepriaznivรฉ vplyvy na ลพivotnรฉ prostredie, keฤลพe zmena trasy je situovanรก vย podzemรญ. Vย prospech zmeny trasy zavรกลพilo hlavne bezpeฤnรฉ ลกtandardnรฉ rieลกenie.

Obr. 2 Interpretรกcia geofyzikรกlneho profilu GF 2 v km 302 so zakreslenรญm tunelovรฝch rรบr novej trasy
Obr. 2 Interpretรกcia geofyzikรกlneho profilu GF 2 v km 302 so zakreslenรญm tunelovรฝch rรบr novej trasy |

Predpokladanรฉ prรญnosy novej trasy diaฤพnice

Smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie posunulo trasu severnejลกie (zapustenรญm do masรญvu). Vย prospech zmeny trasy hovoria najmรค:

  • vypustenie realizรกcie rizikovรฝch objektov diaฤพnice vย pรดvodnej trase vย staniฤenรญ 2,0 โ€“ 4,0 km,
  • ลกtandardnรฉ aย spoฤพahlivรฉ technickรฉ rieลกenie novรฉho รบseku trasy,
  • menej rizikovรก รบdrลพba aย prevรกdzka poฤas ลพivotnosti stavby,
  • jednoznaฤnejลกie definovanie rozsahu, nรกkladov na vรฝstavbu aย ฤasu vรฝstavby,
  • optimalizรกcia vรฝลกkovรฉho vedenia trasy โ€“ menลกie celkovรฉ prevรฝลกenie, skrรกtenie dฤบลพky pozdฤบลพneho sklonu +4,5 % (zย 3 285 na 1 515 m) aย skrรกtenie trasy diaฤพnice oย 353 m โ€“ mรก poฤas uลพรญvania stavby priaznivรฝ vplyv na zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy, menลกiu spotrebu pohonnรฝch hmรดt, รบsporu ฤasu pre uลพรญvateฤพov aย odrazila sa aj vo vypustenรญ prรญdavnรฉho pruhu pre pomalรฉ vozidlรก vย celom rozsahu,
  • znรญลพenie zaลฅaลพenia emisiami aย hlukom zย vรฝstavby aย prevรกdzky diaฤพnice aย tรฝm zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia pre obyvateฤพov.

Posรบdenie stavby diaฤพnice zย hฤพadiska ลกirลกรญch vzลฅahov sa rieลกilo vย multikriteriรกlnej analรฝze, ktorรก zhodnotila pรดvodnรบ aย novรบ trasu diaฤพnice komplexne zย viacerรฝch hฤพadรญsk โ€“ technickรฉho, ekonomickรฉho, dopravnรฉho aย environmentรกlneho, zย hฤพadiska ฤasu vรฝstavby, vplyvov na obyvateฤพstvo aย zย hฤพadiska rizรญk predmetnรฉho projektu.

Novรก trasa diaฤพnice dosiahla vo vลกetkรฝch ukazovateฤพoch najlepลกie hodnotenie vo vลกetkรฝch hodnotiacich hฤพadiskรกch.

Tunel ฤŒebraลฅ vย novej trase

IG pomery

Na zรกklade IGHP zย povrchu vย osi navrhovanรฉho novรฉho smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia bolo spracovanรฉ zhodnotenie IG aย HG pomerov (pozdฤบลพny IG profil na obr. 5). Max. nadloลพie je do 340 m nad niveletou tunela.
Zย pohฤพadu IG pomerov vย รบrovni nivelety tunela sa ako charakteristickรฉ horniny predpokladajรบ slienitรฉ vรกpence, ktorรฉ by mali byลฅ dominantnรฉ, ฤalej slieลˆovce, bridlice, รญlovce, siltovce aย pieskovce.

Hydrogeologickรฉ pomery vย trase tunela sรบ zย hฤพadiska geologickej stavby len mierne komplikovanรฉ, uplatลˆuje sa jednoduchรฝ spรดsob obehu podzemnej vody. Zrรกลพkovรฉ vody sa infiltrujรบ vย priepustnom prostredรญ dolomitov aย vรกpencov, ktorรฉ tvoria odkrytรบ vrcholovรบ ฤasลฅ รบzemia.

Vody, ktorรฉ sa infiltrujรบ do triasovรฝch karbonรกtov, postupujรบ podฤพa sklonu nepriepustnรฉho podloลพia slienitรฝch vรกpencov aย vyvierajรบ ako vrstvovรฉ pramene na odkrytom kontakte tรฝchto hornรญn, alebo pokraฤujรบ vย hฤบbke zvetralinovรฉho plรกลกลฅa aย vystupujรบ na povrch aj vย oveฤพa niลพลกรญch polohรกch pod kontaktom.

Dรดleลพitรบ รบlohu pri cirkulรกcii vรดd zohrรกvajรบ tektonika aย hustรก sieลฅ puklรญn viazanรก na zรณny tektonickรฉho poruลกenia. Podฤพa klasifikรกcie priepustnosti hornรญn ide oย poruลกenรฉ aลพ zdravรฉ horninovรฉ prostredie slienitรฝch vรกpencov, รญlovcov sย polohami pieskovcov, slabo priepustnรฉ aลพ veฤพmi slabo priepustnรฉ, sย triedou priepustnosti VI aลพ VII.

Poruลกenรฉ aลพ silno tektonicky poruลกenรฉ sรบvrstvie รญlovcov, brekciรญ, vรกpencov aย slienitรฝch vรกpencov tvorรญ mierne priepustnรฉ prostredie sย triedami priepustnosti IV aลพ VI. Na zรกklade poลพiadaviek sprรกvy oย hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA) je potrebnรฉ poฤas razenia monitorovaลฅ vodnรฉ zdroje aย prijรญmaลฅ opatrenia na znรญลพenie prรญtokov horninovej vody do tunela tak, aby sa vรฝznamne neznรญลพila vรฝdatnosลฅ vodnรฝch zdrojov.

Obr. 5 IG pozdฤบลพny profil na zรกklade IGHP realizovanรฉho z povrchu
Obr. 5 IG pozdฤบลพny profil na zรกklade IGHP realizovanรฉho z povrchu |

Technickรฉ rieลกenie tunela

Tunel ฤŒebraลฅ sย dฤบลพkou 3 600 m je navrhnutรฝ ako diaฤพniฤnรฝ dvojrรบrovรฝ tunel kategรณrie 2T- 7,5/100 sย jednosmernou prevรกdzkou sย nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 100 km/h. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela, ktorรฉho stavebnรก jama bola vybudovanรก uลพ vย roku 2014 aย boli zย nej vyrazenรฉ รบvodnรฉ metre tunela vย pรดvodnej trase, zostรกva nezmenenรฝ.

Smerom kย zรกpadnรฉmu portรกlu proti smeru staniฤenia sa trasa tunela odklรกลˆa smerom na sever, aby sa vyhla zosuvnรฉmu รบzemiu. Sรบฤasne sa priaznivo menรญ aj niveleta zmenenรฉho รบseku trasy aย tunela, ฤรญm sa zmenลกuje celkovรฉ prevรฝลกenie trasy.

Vย kaลพdej tunelovej rรบre sรบ navrhnutรฉ ลกtyri jednostrannรฉ nรบdzovรฉ zรกlivy sย dฤบลพkou 50 m, vybavenรฉ vodiacim tlmiฤom nรกrazov; vzรกjomnรก vzdialenosลฅ zรกlivov je max. 750 m. Tunelovรฉ rรบry sรบ prepojenรฉ zย jednostrannรฝch zรกlivov prejazdnรฝmi prieฤnymi prepojeniami pre obsluลพnรฉ aย zรกchrannรฉ vozidlรก, medzi zรกlivmi sรบ max. po 250 m aj priechodnรฉ prieฤne prepojenia pre moลพnosลฅ รบniku osรดb do druhej tunelovej rรบry.

Vย niektorรฝch priechodnรฝch prepojeniach vybudujรบ aj technologickรฉ priestory. Vetranie tunela je navrhnutรฉ pozdฤบลพne sย ventilรกtormi zavesenรฝmi vo dvojiciach pod klenbou.Konลกtrukciu razenรฝch ฤastรญ tunela tvorรญ dvojvrstvovรฉ ostenie (prieฤny rez tunelovou rรบrou na obr. 6).

Primรกrne ostenie tvorรญ kombinรกcia striekanรฉho betรณnu, vรฝstuลพnรฝch sietรญ, svornรญkov aย priehradovรฝch oceฤพovรฝch oblรบkov. Vystrojenie primรกrneho ostenia zรกvisรญ od vystrojovacej triedy, ktorรก je navrhnutรก na zรกklade predpokladanรฝch geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch podmienok.

Sekundรกrne ostenie je navrhnutรฉ zย monolitickรฉho ลพelezobetรณnu, jeho min. hrรบbka je 300 mm. Sekundรกrne ostenie bude zhotovenรฉ po blokoch sย navrhovanou zรกkladnou dฤบลพkou bloku 12,5 m. Ochrana proti podzemnej vode bude zabezpeฤenรก otvorenรฝm systรฉmom ploลกnej fรณliovej hydroizolรกcie.

Odvodnenie horninovej vody je navrhnutรฉ boฤnรฝmi priebeลพnรฝmi drenรกลพami sย ฤistiacimi vรฝklenkami aย sย napojenรญm na hlavnรฉ odvodnenie tunela. Potrubie hlavnรฉho odvodnenia horninovej vody je umiestnenรฉ pod ฤพavรฝm jazdnรฝm pruhom vย smere jazdy.

Odvodnenie vozovky je navrhnutรฉ ลกtrbinovรฝmi ลพฤพabmi, ktorรฉ sรบ na portรกloch zaรบstenรฉ do kanalizรกcie diaฤพnice. Vย chodnรญkoch vย tuneli so ลกรญrkou 1,0 m budรบ uloลพenรฉ kรกblovรฉ trasy technologickรฉho vybavenia tunela aย poลพiarny vodovod. Vozovka je po celej dฤบลพke tunela navrhnutรก zย cementobetรณnovรฉho krytu.

Razenie aย opatrenia na ochranu vodnรฝch zdrojov

Razenie tunela bude prebiehaลฅ cyklickรฝm spรดsobom sย horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeลˆ (jadro) aย prรญpadne spodnรบ klenbu podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy. Na zรกklade realizovanรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu boli spracovanรฉ prognรณza geotechnickรฉho zhodnotenia horninovรฉho masรญvu sย geotechnickรฝmi parametrami aย rozdelenie na horninovรฉ typy.

Kย predmetnรฝm predpokladanรฝm typom horninovรฉho prostredia sรบ na razenie navrhnutรฉ zodpovedajรบce vystrojovacie triedy (VT) vrรกtane rieลกenia prechodu cez poruchovรฉ zรณny. Reรกlne nasadenie VT poฤas razenia aย ich modifikรกcia budรบ prebiehaลฅ na zรกklade skutoฤne zastihnutรฝch geologickรฝch podmienok aย vรฝsledkov merania deformรกciรญ.

Poฤas razenia je potrebnรฉ na zรกklade poลพiadaviek zรกverov EIA monitorovaลฅ vodnรฉ zdroje aย prijรญmaลฅ opatrenia na znรญลพenie prรญtokov horninovej vody do tunela tak, aby sa vรฝznamne neznรญลพila vรฝdatnosลฅ vodnรฝch zdrojov.

Vย prรญpade vรฝskytu vรคฤลกรญch trvalรฝch prรญtokov horninovej vody sa budรบ poฤas razenia realizovaลฅ opatrenia na ich znรญลพenie โ€“ pรดjde oย tesniace cementovรฉ aย chemickรฉ injektรกลพe horninovรฉho prostredia vย okolรญ vรฝrubu realizovanรฉ ako predstihovรฉ aย dodatoฤnรฉ. Vย prรญpade tlakovej vody aย relatรญvne vรคฤลกรญch prรญtokov je navrhnutรก chemickรก tesniaca injektรกลพ.

Zรกver

Potreba zmeny trasy vyplynula zย extrรฉmne nรกroฤnรฝch geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch pomerov vย pรดvodnej trase diaฤพnice identifikovanรฝch aลพ poฤas vรฝstavby.

Realizรกcia podฤพa pรดvodnรฉho nรกvrhu by okrem vysokรฝch stavebnรฝch nรกkladov na stabilizรกciu zosuvnรฝch oblastรญ aย rizikovosti technickรฉho rieลกenia pri stavbe aย prevรกdzkovanรญ diela priniesla aj radikรกlne znรญลพenie hladiny podzemnej vody vย predmetnej oblasti aย mala negatรญvny vplyv na biotopy dotknutรฉho รบzemia aย zdroje podzemnรฝch vรดd.

Navrhovanรก zmena technickรฉho rieลกenia sย tunelom ฤŒebraลฅ vย novej trase je priaznivejลกia zย hฤพadiska bezpeฤnosti dopravy, zmenลกuje potrebu trvalรฝch zรกberov, zniลพuje hlukovรบ aย emisnรบ zรกลฅaลพ na obyvateฤพov aย prispeje kย celkovรฉmu zlepลกeniu kvality ลพivotnรฉho prostredia (obr. 7).

Tรกto stavba potvrdzuje dรดleลพitosลฅ kvalitnรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu pri prรญprave stavby aย nรกslednรฉho geotechnickรฉho monitoringu, ktorรฝ musรญ prebiehaลฅ po celรฝ ฤas prรญpravy aย vรฝstavby. Nemenej dรดleลพitรฝ je aj aktรญvny aย odbornรฝ prรญstup vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn.

Text: Ing. Peter ฤŒulรญk, Ing. Tomรกลก Just
Foto a obrรกzky: OHL ลฝS, a. s.
Peter ฤŒulรญk aย Tomรกลก Just pรดsobia vย spoloฤnosti OHL ลฝS, a. s.

Literatรบra

  1. D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, projekt stupลˆa DSP, Dopravoprojekt, a. s., 2007.
  2. Geotechnickรฝ monitoring D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, zรกvereฤnรก sprรกva, Geoexperts, s. r. o., 2013.
  3. Zhodnotenie realizovateฤพnosti zรกrezu vย km 2,4 โ€“ 2,8 D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, Inลพiniersko-geologickรฝ posudok, doc. RNDr. M. Kopeckรฝ, Katedra geotechniky, Stavebnรก fakulta STU, Bratislava, 2014.
  4. Koncepฤnรก ลกtรบdia vย km 2,1 โ€“ 4,0 D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, Dopravoprojekt, a. s., 2015.
  5. Posouzenรญ stability podloลพรญ vย รบseku km 2,0 zmฤ›ny trasy, Geofyzikรกlnรญ mฤ›ล™enรญ, Kolej Consult s.r.o., 2015.
  6. Zmena trasy vย km 1,1 โ€“ 6,0 D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, Technickรก ลกtรบdia, Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., 2015.
  7. D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, projekt stupลˆa DรšR, Projektovรฉ zdruลพenie D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก (Dopravoprojekt, a. s., Geoconsult, s. r. o.), 2018.
  8. D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, projekt stupลˆa DZSD, Projektovรฉ zdruลพenie D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก
    (Dopravoprojekt, a. s., Geoconsult, s. r. o.), 2019.
  9. Tunel ฤŒebraลฅ na zmenenej trase diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, ฤlรกnok uverejnenรฝ vย zbornรญku konferencie Podzemnรญ stavby Praha 2019.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 1/2020.