image 78275 25 v1
Galรฉria(8)

Diaฤพnica D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok informuje ฤitateฤพov o prebiehajรบcej vรฝstavbe diaฤพnice D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek, a o vรฝznamnรฝch objektoch, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na danej trase. Generรกlnym projektantom na tomto รบseku diaฤพnice bola firma Valbek, s. r. o. Diaฤพnica D1 patrรญ medzi hlavnรฉ vnรบtroลกtรกtne cestnรฉ ลฅahy prepรกjajรบce hlavnรฉ mesto Bratislavu s najvรฝznamnejลกรญmi mestami vรฝchodoslovenskรฉho regiรณnu โ€“ Preลกovom a Koลกicami.

obr. 1
obr. 7
obr. 2
obr. 3
obr. 4
obr. 5
obr. 6

Sรบฤasne je zaradenรก do transeurรณpskej cestnej siete medzinรกrodnรฉho vรฝznamu, modifikovanej na รบzemรญ Slovenska trasou diaฤพnice D1 Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ลกt. hr. SR/Ukrajina. Zaฤiatok diaฤพnice D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek, sa napรกja na predchรกdzajรบci รบsek pred kriลพovatkou Levoฤa z juลพnej strany mesta. รšsek sa konฤรญ priamo napojenรญm na ฤalลกรญ, uลพ sprevรกdzkovanรฝ รบsek D1 Jablonov โ€“ Studenec pri obci Nemeลกany. II. รบsek diaฤพnice D1 mรก dฤบลพku 9,540 km, zaฤรญna sa v km 9,0 a konฤรญ sa v km 18,540. Predstavuje ลกtvorprรบdovรบ, smerovo rozdelenรบ diaฤพnicu kategรณrie D26,5/100. Na hlavnej trase sa nachรกdza 11 mostnรฝch objektov, 1 mostnรฝ objekt vedie nad diaฤพnicou, 1 most nad diaฤพniฤnรฝm privรกdzaฤom Levoฤa na ceste I/18, 2 mosty sรบ na vetve kriลพovatky Levoฤa a 1 mostnรฝ objekt je vybudovanรฝ na poฤพnej ceste. Sรบฤasลฅou stavby je aj dvojrรบrovรฝ tunel ล ibenik a veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo Levoฤa na ฤพavej strane diaฤพnice. Po ukonฤenรญ vรฝstavby predmetnรฉho รบseku D1 sa vytvoria podmienky na podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy na ceste I/18 a celรฝ dopravnรฝ objem cestnej premรกvky prechรกdzajรบci mestom Levoฤa sa presunie na diaฤพnicu, ktorรก bude obchรกdzaลฅ mesto.

Vรฝznamnรฉ stavebnรฉ objekty na trase SO 112-00 Kriลพovatka Levoฤa

V rรกmci rieลกenรฉho รบseku diaฤพnice D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov bola navrhnutรก aj mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Levoฤa. Tรกto mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka dopravne prepojรญ diaฤพnicu D1 a privรกdzaฤ Spiลกskรก Novรก Ves โ€“ Levoฤa, ฤรญm sa diaฤพnica prepojรญ s existujรบcou cestnou sieลฅou. Kriลพovatka bude zรกroveลˆ slรบลพiลฅ na odklonenie dopravy z diaฤพnice v prรญpade uzavretia tunela. Umiestnenรก je v รบdolรญ Levoฤskรฉho potoka v km 9,450 diaฤพnice D1. Stavebnรฝ objekt 112-00 pozostรกva z okruลพnej vetvy a vetiev V1 โ€“ V4 a P1 โ€“ P4, ktorรฉ zabezpeฤia dopravnรฉ pohyby vลกetkรฝch prรบdov medzi diaฤพnicou D1 a privรกdzaฤom Spiลกskรก Novรก Ves โ€“ Levoฤa.

Kriลพovatka Levoฤa

Kriลพovatka Levoฤa

SO 213-00 Most na diaฤพnici nad ล ibenickรฝm potokom a traลฅou ลฝSR v km 10,862 D1

Mostnรฝ objekt 213-00 je celkovou dฤบลพkou 647,9 m najdlhลกรญm mostom v danom รบseku diaฤพnice. Predstavuje spojitรฝ ลกestnรกsลฅpoฤพovรฝ nosnรญk s rozpรคtiami polรญ ฤพavรฉho mosta 33,0 + 6 ร— 42,0 + 6 ร— 43,0 + 41,0 + 27,0 + 19,0 m a s rozpรคtiami polรญ pravรฉho mosta 33,0 + 6 ร— 42,0 + 2 ร— 40,0 + 5 ร— 43,0 + 31,0 + 19,0 m z predpรคtรฉho betรณnu s dvojtrรกmovรฝm prieฤnym rezom. Nosnรก konลกtrukcia pravรฉho mosta sa betรณnovala na posuvnej skruลพi, nosnรก konลกtrukcia ฤพavรฉho mosta sa betรณnovala na pevnej skruลพi po jednotlivรฝch poliach. Pre kaลพdรฝ dopravnรฝ smer tvorรญ samostatnรบ nosnรบ konลกtrukciu dvojtrรกm s vรฝลกkou prierezu 2,4 m a osovou vzdialenosลฅou trรกmov 7,5 m. Na spodnom lรญci mรก trรกm ลกรญrku 1,3 m, do ktorej sรบ na vonkajลกรญch stranรกch votknutรฉ konzoly a na vnรบtornรฝch stranรกch doska. Hrรบbka konzol sa menรญ od 0,22 m na voฤพnom okraji aลพ po 0,42 m vo votknutรญ, hrรบbka dosky sa menรญ od 0,28 do 0,45 m. Koncovรฉ prieฤniky majรบ ลกรญrku 2,0 m a vรฝลกku 2,25 m. Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie meranรก v osi diaฤพnice je 632 m. Predpรญnanie vรฝstuลพe sa realizuje pomocou lรกn systรฉmu Freyssinet. V jednej predpรญnacej jednotke je pouลพitรฝch 17 lรกn Ls 15,7-St 1640/1860. V kaลพdom trรกme je 8 kรกblov. Kรกble sรบ vedenรฉ priebeลพne, po dvoch poliach sรบ spojkovanรฉ, striedavo vลพdy polovica z predchรกdzajรบcich kรกblov. Napรญnanie bolo jednostrannรฉ, z prednej strany.

Spodnรบ stavbu kaลพdรฉho mosta tvorรญ 15 dvojรญc vnรบtornรฝch pilierov a dve krajnรฉ opory. Krajnรฉ opory sรบ navrhnutรฉ ako podpornรฉ piliere s opornรฝm mรบrom a rovnobeลพnรฝmi krรญdlami. Zรกkladnรฝ pรดdorysnรฝ rozmer zรกkladov krajnรฝch opรดr je 30,5 ร— 3,9 m. Vรฝลกka zรกkladu je 1,4 m. Vรฝลกka podpornรฝch pilierov pod ฤพavรฝm mostom je pribliลพne 2,1 m, pod pravรฝm mostom je pribliลพne 5,3 m. Hrรบbka opornรฉho zรกvernรฉho mรบrika je 0,8 m. Vnรบtornรฉ piliere sรบ navrhnutรฉ ako ลกesลฅuholnรญkovรฉ so ลกรญrkou 1,6 m a dฤบลพkou 2,1 m (v prรญpade niลพลกรญch pilierov) a 2,5 m (v prรญpade vyลกลกรญch pilierov). Piliere sรบ votknutรฉ do zรกkladovej dosky s hrรบbkou 1,3 m a s rozmermi 11,5 ร— 5,0 m. Vyลกลกie piliere sรบ votknutรฉ do zรกkladovej dosky s hrรบbkou 1,5 m a rozmermi 11,5 ร— 6,0 m. Vรฝลกka driekov pilierov je od 12 do 26,0 m. Nosnรก konลกtrukcia sa na spodnรบ stavbu uloลพรญ pomocou dvojice hrncovรฝch loลพรญsk. Zaloลพenie mostnรฉho objektu je hlbinnรฉ, na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Pod kaลพdou krajnou oporou je 8 pilรณt s dฤบลพkou 8,5 aลพ 17,5 m. Pod piliermi sรบ 4 pilรณty (na 1 pilier) s dฤบลพkou 8,0 aลพ 18,25 m.

Pohฤพad na zrealizovaný mostný objekt 213-00

Pohฤพad na zrealizovanรฝ mostnรฝ objekt 213-00

Obsluลพnรฉ dopravnรฉ zariadenie

Sรบฤasลฅou stavby je aj veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo Levoฤa, kde sa navrhuje plnรก vybavenosลฅ. Odpoฤรญvadlo je umiestnenรฉ na ฤพavej strane tak, aby poskytovalo vรฝhฤพad na historickรฉ mesto Levoฤa s jeho dominantami. Na diaฤพnicu je napojenรฉ mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou, ktorรก zabezpeฤuje prรญstup zo vลกetkรฝch smerov. Bude tu moลพnosลฅ umiestniลฅ ฤŒSPH a motorest, sรบฤasลฅou sรบ aj spevnenรฉ parkovacie plochy ฤi zariadenia na pasรญvny a aktรญvny odpoฤinok. Obsluลพnรฉ dopravnรฉ zariadenie je bezbariรฉrovรฉ, takลพe umoลพnรญ pohyb aj osobรกm s obmedzenou schopnosลฅou pohybu. Parkovacie plochy poskytnรบ miesto 105 osobnรฝm vozidlรกm, 5 parkovacรญch miest je urฤenรฝch osobรกm so znรญลพenou schopnosลฅou pohybu, 16 autobusom a 47 nรกkladnรฝm vozidlรกm.

Odpoฤívadlo Levoฤa

Odpoฤรญvadlo Levoฤa

SO 401-00.04 Tunel ล ibenik

Diaฤพnica D1 prechรกdza tunelom ล ibenik pod รบpรคtรญm vrchu ล ibenik, juhovรฝchodne od mesta Levoฤa. Tunel kategรณrie 2T-8,0 je navrhnutรฝ ako diaฤพniฤnรฝ dvojrรบrovรฝ tunel v extravilรกne, bude maลฅ jednosmernรบ premรกvku a maximรกlnu dovolenรบ rรฝchlosลฅou 100 km/h. Konลกtrukciu razenรฝch tunelovรฝch rรบr tvorรญ dvojvrstvovรฉ ostenie (primรกrne a sekundรกrne) s medziฤพahlou drenรกลพnou a ochrannou vrstvou a ploลกnou hydroizolรกciou. Tvar konลกtrukcie bol navrhnutรฝ pre cyklickรฉ razenie. Dฤบลพka razenej ฤasti oboch tunelov je 540,0 m. Obe tunelovรฉ rรบry sรบ spojenรฉ jednรฝm prieฤnym prepojenรญm. V kaลพdej rรบre sรบ rozmiestnenรฉ vรฝklenky na ฤistenie rubovej drenรกลพe, vรฝklenky SOS a vรฝklenky PH. Poลพiarny hydrant je umiestnenรฝ vลพdy pri vstupe do prieฤneho prepojenia. Celkovรก dฤบลพka ฤพavej aj pravej tunelovej rรบry je 588,0 m. Hฤบbenรฉ tunely na zรกpadnom aj vรฝchodnom portรกli majรบ dฤบลพku 24,0 m. ล รญrkovรฉ usporiadanie tunela predpisuje jeho kategรณria, t. j. kaลพdรก tunelovรก rรบra mรก dva jazdnรฉ pruhy so ลกรญrkou 3,75 m, vodiace prรบลพky 2 ร— 0,25 m a nรบdzovรฉ chodnรญky so ลกรญrkou 1,0 m po oboch stranรกch vozovky. Zรกkladnรก vรฝลกka priechodnรฉho prierezu je 4,8 m. Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝmi chodnรญkmi je 2,2 m. V prieฤnom prepojenรญ je umiestnenรก samostatnรก miestnosลฅ โ€“ rozvodลˆa NN. Sรบฤasลฅou tunela je technologickรก centrรกla (navrhnutรก ako povrchovรฝ objekt priliehajรบci k ploche pri hฤบbenom vรฝchodnom portรกli ฤพavej tunelovej rรบry), ktorรก mรก samostatnรฉ vchody z voฤพnรฉho priestranstva pred vรฝchodnรฝm portรกlom.

Západný portál tunela Šibenik

Zรกpadnรฝ portรกl tunela ล ibenik

Východný portál tunela Šibenik

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela ล ibenik

SO 216-00 Most na diaฤพnici nad potokom Lodina a cestou I/18 v km 14,182 D1

Technicky zaujรญmavรฝm mostnรฝm objektom je objekt 216-00. Vyuลพitie technolรณgie zhotoviteฤพa (vรฝstavba na vรฝsuvnej skruลพi) a realizรกcia iba jednej spoloฤnej nosnej konลกtrukcie vรฝznamne skrรกtili ฤas vรฝstavby. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 480,75 m. Rozpรคtia jednotlivรฝch polรญ spojitรฉho ลกesลฅpoฤพovรฉho nosnรญka sรบ 49,8 + 4 ร— 65,0 + 54,8 m. Nosnรก konลกtrukcia je jednokomorovรก s vyloลพenรฝmi konzolami s premennou vรฝลกkou od 2,6 do 4,0 m. Jej ลกรญrka je 28,6 m, z toho 8,3 m predstavuje ลกรญrku strednรฉho komorovรฉho nosnรญka, ktorรฝ sa betรณnoval v dvoch fรกzach. V prvej fรกze sa betรณnovalo dno a steny komory, v druhej strop komorovรฉho nosnรญka sรบฤasne s prieฤnymi konzolami. Rozลกรญrenie v prieฤnom reze pozostรกva z prefabrikovanรฝch vzpier so ลกรญrkou 2,43 m a z monolitickej dosky v krajnรฝch ฤastiach NK. Tyฤe na zavesenie prefabrikรกtov sรบ v nosnej konลกtrukcii zakotvenรฉ pomocou matice s guฤพovou hlavou.

Predpรญnanie vรฝstuลพe sa realizuje pomocou lรกn systรฉmu Freyssinet. Nosnรก konลกtrukcia je predopnutรก v prieฤnom aj pozdฤบลพnom smere lanami Ls 15,7-st 1640/1860. Spojenie NK so spodnou stavbou je rรกmovรฉ, resp. pomocou vrubovรฝch kฤบbov. Loลพiskรก sรบ iba na krajnรฝch oporรกch. Spodnรบ stavbu kaลพdej podpery tvorรญ dvojica stien, ktorรฉ sรบ v pรคte votknutรฉ do zรกkladu. Podpery majรบ ลกรญrku 6,5 m, hrรบbka stien je pri vลกetkรฝch podperรกch 1,0 m. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ stien je 1,5 m. Pri pilieri P4 sรบ steny spojenรฉ do vรฝลกky 18,0 m od รบrovne zรกkladu. Opory sรบ tvorenรฉ รบloลพnรฝm prahom priamo podopretรฝm pilรณtami, zรกvernรฝm mรบrikom a votknutรฝmi krรญdlami. Zรกklady podpier sรบ zaloลพenรฉ ploลกne, s vรฝnimkou podpery P4.

Zrealizovaný most 216-00

Zrealizovanรฝ most 216-00

SO 101 รšprava zรกrezu v km 14,500 โ€“ 15,200

Diaฤพnica prechรกdza v km 14,523 โ€“ 15,200 hlbokรฝm zรกrezom. Na zaistenie svahov je vybudovanรฝ (ako primรกrne zaistenie) zรกrubnรฝ mรบr objektu 101 s dฤบลพkou 677 m. V hornej ฤasti je svah v sklone min. 1 : 2 bez zaistenia. Hornรก a spodnรก ฤasลฅ je oddelenรก laviฤkou s odvodลˆovacou priekopou a hornรฝm kotevnรฝm prahom pre lanovรฉ kotvy s dฤบลพkou 18,0 m. Pod hornรฝm kotevnรฝm prahom je svah v sklone 1,5 : 1 zaisลฅovanรฝ striekanรฝm betรณnom s hrรบbkou 100 mm s jednou vrstvou KARI siete a horninovรฝmi klincami s dฤบลพkou min. 4,0 m. V miestach zvislรฝch prahov sรบ osadenรฉ klince s ร˜ 32 mm a dฤบลพkou 6,0 m. Na laviฤke druhej รบrovne je druhรฝ kotevnรฝ prah pre lanovรฉ kotvy s dฤบลพkou 18,0 m. Druhรก etรกลพ v sklone 1,5 : 1 je zaistenรก rovnako ako prvรก etรกลพ โ€“ striekanรฝm betรณnom s hrรบbkou 100 mm a klincami. Kotevnรฝ prah na tretej laviฤke je navrhnutรฝ pre lanovรฉ kotvy s dฤบลพkou 16,0 m. Tretia etรกลพ v sklone 1,5 : 1 je zaistenรก striekanรฝm betรณnom s hrรบbkou 150 mm, vystuลพenรฝm dvomi radmi KARI sietรญ a oceฤพovรฝmi klincami s min. ร˜ 25 mm a dฤบลพkou 4,0 m do vrtov s min. ร˜ 133 mm.

V miestach zvislรฝch prahov sรบ osadenรฉ klince s ร˜ 32 mm a dฤบลพkou 6,0 m. Kotevnรฝ prah na ลกtvrtej laviฤke je navrhnutรฝ pre lanovรฉ kotvy s dฤบลพkou 12,0 m. Spodnรก, ลกtvrtรก etรกลพ sa realizuje rovnako v sklone svahu 1,5 : 1 zaistenรฝm striekanรฝm betรณnom C 20/25 X0 s hrรบbkou 200 mm, vystuลพenรฝm 2ร— KARI sieลฅou a oceฤพovรฝmi klincami s min. ร˜ 25 mm a dฤบลพkou 4,0 m do vrtov s min. ร˜ 133 mm. V miestach zvislรฝch prahov sรบ osadenรฉ klince s ร˜ 32 mm a dฤบลพkou 6,0 m. Dolnรฝ kotevnรฝ prah je navrhnutรฝ pre lanovรฉ kotvy s dฤบลพkou 12,0 m. Klince sรบ navrhovanรฉ v etรกลพach s vรฝลกkou 1,5โ€ฏm a rozstupmi 1,5 m. Kotvenie sa uskutoฤลˆuje cez roznรกลกacie dosky 200 ร— 200 ร— 10โ€ฏmm. Rozteฤ kotiev v pozdฤบลพnom smere je 4,5โ€ฏm. ล รญrka zvislรฉho ลฝB rebra je 500โ€ฏmm a vรฝลกka 300 mm. Rebro je vystuลพenรฉ armokoลกom z KARI siete 8/100 ร— 100 mm a z voฤพnรฝch viazanรฝch prรบtov. Po zaistenรญ svahu klincovanรญm a kotvenรญm sa zรกrubnรฝ mรบr obloลพil gabionovรฝmi koลกmi s hrรบbkou 0,5 m, vรฝลกkou 0,5โ€ฏm a dฤบลพkou 2,0 m. Gabionovรฝ obklad je umiestnenรฝ vลพdy na kotevnom prahu medzi zvislรฝmi rebrami na vรฝลกku etรกลพe.

Vedenie trasy D1 v hlbokom záreze Z3

Vedenie trasy D1 v hlbokom zรกreze Z3

Zรกver

Realizรกcia II. รบseku diaฤพnice Jรกnovce โ€“ Jablonov je pred finรกlnou fรกzou. Predpokladanรฝ termรญn spustenia premรกvky je v novembri tohto roku.

TEXT: Ing. Rastislav Pisarฤรญk, Ing. Aleลก Hlavรกฤek
FOTO: Valbek s. r. o.

Rastislav Pisarฤรญk a Aleลก Hlavรกฤek pรดsobia v spoloฤnosti Valbek s. r. o.

Najฤรญtanejลกie