Diaฤพnica D1 Preลกov-zรกpad โ Preลกov-juh
Jednรฝm zย poslednรฝch pripravovanรฝch รบsekov diaฤพnice D1 medzi mestami Bratislava aย Koลกice je รบsek D1 Preลกov-zรกpad โ Preลกov-juh, na ktorรฝ vย sรบฤasnosti prebieha projektovรก aย investiฤnรก prรญprava.
Tento รบsek diaฤพnice je chรฝbajรบcim spojenรญm prevรกdzkovanรฝch รบsekov D1 Svinia โ Preลกov-zรกpad (od roku 2010) a D1 Preลกov โ Budimรญr (od roku 1989). Pre plรกnovanรฝ zaฤiatok vรฝstavby รบseku diaฤพnice koncom budรบceho roka treba v blรญzkej budรบcnosti ukonฤiลฅ prebieยญhajรบce procesy projektovej prรญpravy, vypracoยญvania dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie, a investiฤnej prรญpravy stavby, predovลกetkรฝm majetkovoprรกvneho vyrovnania.Doterajลกia prรญprava รบseku diaฤพnice
Na modifikovanรฝ variant sย tunelom Preลกov vย dฤบลพke 2 375 m, ลกtudovanรฝ vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia, sa vย roku 2009 vydalo prรกvoplatnรฉ rozhodnutie oย umiestnenรญ stavby aย vย sรบฤasnosti prebieha spracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie sย predpokladanรฝm vydanรญm stavebnรฉho povolenia vย roku 2014. Plรกnovanรฝ zaฤiatok vรฝstavby รบseku diaฤพnice D1 je koncom roka 2014 aย predpokladanรฉ uvedenie do uลพรญvania koncom roka 2018.
Za obmedzujรบce faktory prรญpravy รบseku diaฤพnice sa povaลพujรบ:
- รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja,
- รบzemnoplรกnovacia dokumentรกcia (รPD) sรญdelnรฉho รบtvaru Preลกov,
- diaฤพnica D1 Svinia โ Preลกov-zรกpad, vย prevรกdzke od roku 2010,
- diaฤพnica D1 Preลกov โ Budimรญr, vย prevรกdzke od roku 1982.
Diaฤพnica D1 prechรกdza cez ลกtyri katastrรกlne รบzemia (Preลกov, Solivar, Haniska, Petrovany). รzemie mesta Preลกov vย oblasti Preลกov-zรกpad je vย sรบฤasnosti sฤasti zastavanรฉ obytnou zรกstavbou, mรก vลกak veฤพkรฝ potenciรกl na ฤalลกiu zรกstavbu. Do urฤitej miery sa vย sรบฤasnosti toto รบzemie vyuลพรญva aj na poฤพnohospodรกrske alebo zรกhradkรกrske รบฤely, vย oblasti Za Kalvรกriou sรบ mestskรฉ lesy.
Technickรฉ rieลกenie
Poloha diaฤพnice je navrhnutรก vย sรบlade sย รPD sรญdelnรฉho รบtvaru Preลกov. Zaฤiatok je situovanรฝ vย mimoรบrovลovej รบtvarovej kriลพovatke Preลกov-zรกpad. รdolie potoka Vydumanec sย vetvami mimoรบrovลovej kriลพovatky diaฤพnica premosลฅuje vo vรฝลกke pribliลพne 20ย m nad terรฉnom. Zย kriลพovatky Preลกov-zรกpad diaฤพnica smeruje ฤalej na juh, priฤom prechรกdza cez areรกl bรฝvalรฉho poฤพnohospodรกrskeho druลพstva, kde si vyลพaduje asanรกciu hospodรกrskych objektov druลพstva. Zย hฤพadiska dotyku diaฤพnice sย jestvujรบcou alebo navrhovanou obytnou zรกstavbou je najcitlivejลกie miesto obytnej zรณny Za Kalvรกriou, kde diaฤพnica vedie vo vzdialenosti 98 m od jestvujรบcej obytnej zรกstavby. Na znรญลพenie negatรญvnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie poฤas prevรกdzky diaฤพnice sa vย tomto รบseku navrhuje niekoฤพko opatrenรญ. Po oboch stranรกch diaฤพnice sa navrhujรบ protihlukovรฉ steny na znรญลพenie hladiny hluku, porastenรฉ zo strany obytnej zรกstavby popรญnavรฝmi rastlinami, aย vegetaฤnรฉ รบpravy telesa diaฤพnice na jeho lepลกie zaฤlenenie do okolitรฉho prostredia.
รdolie Malkovskรฉho potoka kriลพuje diaฤพnica mostnรฝm objektom situovanรฝm vo vzdialenosti 95 m od obytnej zรกstavby Terchovskej ulice vย รบdolรญ. Zย tohto mostnรฉho objektu sa ako zย jedinรฉho miesta na รบseku diaฤพnice cez priehฤพadnรฉ protihlukovรฉ steny zabezpeฤรญ ฤiastoฤnรฝ vรฝhฤพad na mesto Preลกov aย Kalvรกriu. Za mostnรฝm objektom vstupuje diaฤพnica do รบzemia mestskรฝch lesov aย vo vzdialenosti asi 120 m prechรกdza zรกpadne od obytnej zรณny do รบdolia sย bezmennรฝm potokom, kde sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Preลกov. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela je vo svahu na pravom brehu rieky Torysa. Rieku Torysa, ulicu Pod Wilec hรดrkou, ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ Preลกov, cestu I/68 aย potok Delลa kriลพuje diaฤพnica mostnรฝm objektom, ktorรฝ zรกroveล prechรกdza cez areรกl bรฝvalej ฤistiarne odpadovรฝch vรดd mesta Preลกov. Diaฤพnica je napojenรก na jestvujรบci รบsek D1 Preลกov โ Budimรญr vย mimoรบrovลovej รบtvarovej kriลพovatke Preลกov-juh sย jej navrhovanรฝm dobudovanรญm. Celkovรก dฤบลพka navrhovanej diaฤพnice je 7,9 km.
Rozhodujรบce ฤasti stavby
Stavba pozostรกva zย 227 ฤastรญ, medzi ktorรฉ patria 2 mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 18 mostnรฝch objektov, 10 prรญstupovรฝch ciest na stavbou rozdelenรฉ pozemky, 11 objektov opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov aย jeden tunel. Rozhodujรบce ฤasti stavby sรบ:
Diaฤพnica D1
Kategรณria navrhovanej diaฤพnice D1 je Dย 26,5/100 sย polomermi smerovรฝch oblรบkov od 720 do 1 600 m, sย pozdฤบลพnym sklonom od 1,65 do 3,3 %. Vรฝhฤพadovรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie รบseku diaฤพnice dosiahne vย roku 2045 podฤพa predpokladov 19โฏ200 vozidiel/24 hodรญn vย oboch smeroch sย predpokladanou funkฤnou รบrovลou dopravnรฉho prรบdu C. Diaฤพnica mรก navrhovanรฝ cementobetรณnovรฝ kryt vozovky.
Mimoรบrovลovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad
Kriลพovatku Preลกov-zรกpad ako miesto prepojenia rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat sย diaฤพnicou D1 aย jestvujรบcim komunikaฤnรฝm systรฉmom tvorenรฝm cestami I/18 aย II/546 vymedzil รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja aย รบzemnรฝ plรกn sรญdelnรฉho รบtvaru mesta Preลกov vย roku 2004. Kriลพovatka mรก spolu 13 vetiev sย celkovou dฤบลพkou 9ย km. Je navrhovanรก na postupnรฉ budovanie, priฤom vย sรบฤasnosti prebieha I. etapa zabezpeฤujรบca napojenie diaฤพnice D1 Svinia โ Preลกov-zรกpad na jestvujรบci komunikaฤnรฝ systรฉm, vย prevรกdzke od roku 2010. Mimoรบrovลovรก รบtvarovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad bude zabezpeฤovaลฅ vzรกjomnรฉ prepojenie tรฝchto komunikรกciรญ:
- diaฤพnica D1 smerom na Poprad aย Koลกice,
- rรฝchlostnรก cesta R4 Preลกov โ Svidnรญk,
- cesta I/18 smerom na Poprad aย Preลกov,
- cesta II/542 smerom na Margecany.
Kriลพovatka mรก spolu ลกesลฅ ramien aย jej tvar zohฤพadลuje dopravnรบ funkciu komunikรกciรญ, dopravnรฉ zaลฅaลพenie aย smerovanie dopravy vย kriลพovatke, konfigurรกciu terรฉnu, polohu diaฤพnice D1 Svinia โ Preลกov-zรกpad.Mimoรบrovลovรฉ krรญลพenie aย prepojenie komunikรกciรญ zohฤพadลuje ich dopravnรบ funkciu, najvyลกลกiu mรก diaฤพnica D1. Zย hฤพadiska dopravnรฉho zaลฅaลพenia je najviac zaลฅaลพenรฝm smer zย diaฤพnice D1 od Popradu do mesta Preลกov aย opaฤne, preto sรบ vย tomto smere navrhovanรฉ samostatnรฉ vetvy (ฤ. 1, 2) napojenรฉ priamo na diaฤพnicu D1. Prepojenie ciest I/18, II/546 aย komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta je zabezpeฤenรฉ prostrednรญctvom dvoch okruลพnรฝch kriลพovatiek. Vรฝลกkovรฉ situovanie vetiev kriลพovatky zohฤพadลuje ich mimoรบrovลovรฉ prepojenie, priฤom najvyลกลกie sa nachรกdza diaฤพnica D1 sย mostnรฝm objektom cez รบdolie potoka Vydumanec.
Tunel Preลกov
Tunel Preลกov sย dฤบลพkou 2 244 m mรก dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry urฤenรฉ na jednosmernรบ premรกvku. Tunel je zaradenรฝ do kategรณrie 2T 7,5/100 sย pozdฤบลพnym sklonom tunelovรฝch rรบr 2,8ย %, klesajรบcim do รบdolia rieky Torysa. Tunelovรฉ rรบry sรบ vedenรฉ vย osovej vzdialenosti 40ย m, vย mieste portรกlovรฝch objektov asi 25ย m. Vย tuneli sa navrhuje osem prieฤnych prepojenรญ medzi tunelovรฝmi rรบrami, dva nรบdzovรฉ zรกlivy aย 17 SOS vรฝklenkov. Nรบdzovรฉ zรกlivy sรบ navrhovanรฉ sย dฤบลพkou 52โฏm, ktorรก umoลพลuje osadenie betรณnovรฝch zvodidiel na ich konci na zabrรกnenie nรกrazu vozidla do ostenia tunela tak, aby zostala zachovanรก voฤพnรก dฤบลพka zรกlivu 40 m vย zmysle legislatรญvy. Navrhovanรฉ je pozdฤบลพne vetranie cez portรกlovรฉ objekty. Geologickรบ stavbu รบzemia tvoria horniny vnรบtrokarpatskรฉho flyลกovรฉho vรฝvoja sย prevahou รญlovcov nad pieskovcami. Tunel Preลกov by sa mal realizovaลฅ podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu aย povrchnรฝm razenรญm predovลกetkรฝm zo strany vรฝchodnรฉho portรกlu tunela aย pravdepodobne bude razenรฝ predovลกetkรฝm vย pieskovcoch sย rรดznou pevnosลฅou.
Informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice
Vzhฤพadom na situovanie tunela Preลกov vย tomto รบseku diaฤพnice bude jej sรบฤasลฅou informaฤnรฝ systรฉm zabezpeฤujรบci riadenie premรกvky vย tuneli aย na priฤพahlรฝch รบsekoch diaฤพnice sย kriลพovatkami. Informaฤnรฝ systรฉm sa napojรญ na riadiace centrum vย SSรD Preลกov, zย ktorรฉho sa zรกroveล bude riadiลฅ premรกvka aj na รบseku rรฝchยญlostnej cesty R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat.
Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic โ SSรD Preลกov
Sรบฤasลฅou stavby je aj rekonลกtrukcia strediska sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic โ SSรD Preลกov. Vย rรกmci tejto rekonลกtrukcie je navrhovanรก novรก prevรกdzkovรก budova SSรD pre sprรกvcu komunikรกcie aย diaฤพniฤnรฉ oddelenie Policajnรฉho zboru. Vย strede prevรกdzkovej budovy sa bude nachรกdzaลฅ operรกtorskรฉ pracovisko riadenia prevรกdzky tunela Preลกov, tunelov Bikoลก aย Okruhliak na rรฝchlostnej ceste R4, ako aj priฤพahlรฝch รบsekov diaฤพnice aย rรฝchlostnej cesty. Zย tohto operรกtorskรฉho pracoviska sa vย budรบcnosti stane regionรกlne operรกtorskรฉ pracovisko, zย ktorรฉho sa budรบ riadiลฅ vลกetky tunely vรฝchodnej ฤasti Slovenska, kde bude spolu desaลฅ cestnรฝch tunelov. Vย priestore jestvujรบcej prevรกdzkovej budovy SSรD sรบ navrhovanรฉ silรก na uskladnenie posypovej soli na zimnรบ รบdrลพbu. Rekonลกtruovanรก bude aj zostรกvajรบca ฤasลฅ strediska vrรกtane technolรณgie strediska.
Mostnรฉ objekty
Na predmetnom รบseku diaฤพnice je navrhnutรฝch 18 mostnรฝch objektov. Najvรคฤลกรญ poฤet mostnรฝch objektov sa sรบstreฤuje na pomerne malej ploche kriลพovatky Preลกov-zรกpad. Vย rรกmci tejto stavby je ich navrhnutรฝch osem. Vย prvej etape vรฝstavby tejto kriลพovatky (eลกte vย rรกmci stavby D1 Preลกov โ Svinia) sa uลพ postavili tri mosty. Celkovo to teda bude kriลพovatka sย jedenรกstimi mostnรฝmi objektmi. Mosty zabezpeฤia vย troch vรฝลกkovรฝch รบrovniach krรญลพenie aย vzรกjomnรฉ prepojenie vetiev kriลพovatky. Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok aย vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ. Dominantu kriลพovatky vytvorรญ na diaฤพnici most 201, ktorรฉho nosnรก konลกtrukcia bude zavesenรก na predpรญnacรญch kรกbloch typu extradosed. Druhรฝm najvรคฤลกรญm mostom kriลพovatky na vetve spรกjajรบcej diaฤพnicu sย rรฝchlostnou cestou bude most 208, ktorรฉho externรฉ predpรญnacie kรกble budรบ vedenรฉ mimo prierezu nosnej konลกtrukcie, pod jej spodnou hranou vย strede troch polรญ, tak bude nadvรคzovaลฅ na uลพ jestvujรบci most nad okruลพnou kriลพovatkou, ktorรฝ je tvorenรฝ vzperadlovou sรบstavou. ฤalลกie mosty sa vybudujรบ na podpernรฝch skruลพiach, prรญpadne zmontujรบ zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov. Medzi najzaujรญmavejลกie mosty na trase diaฤพnice patrรญ most 203, ktorรฉho trasovanie vysoko nad รบdolรญm Malkovskรฉho potoka ho predurฤuje na vรฝstavbu sย pouลพitรญm technolรณgie letmej betonรกลพe. Za zรกpadnรฝm portรกlom tunela je zasa navrhnutรฝ najdlhลกรญ most 206, ktorรฝ sa vybuduje technolรณgiou vysรบvania nosnej konลกtrukcie. Vย kriลพovatke Preลกov-juh sรบ na jej vetvรกch navrhnutรฉ dva mostnรฉ objekty budovanรฉ betonรกลพou na podpernรฝch skruลพiach.
201-00 Most na diaฤพnici D1 nad vetvami kriลพovatky
Keฤลพe sa tento mostnรฝ objekt nachรกdza na najยญvyลกลกej รบrovni kriลพovatky, bude tvoriลฅ jej dominantnรฝ prvok. Zรกroveล je to aj najdlhลกรญ most vย kriลพovatke. Pod nรญm sa nachรกdzajรบ mostnรฉ objekty na vetvรกch diaฤพnice D1 aย rรฝchlostnej cesty R4 aย cesty prvej aย druhej triedy. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 563ย m. Tento most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 27 aลพ 74 m. Most tvoria dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako dvojkomรดrkovรฉ so sklonenรฝmi vonkajลกรญmi stenami. Vย poliach ฤ. 7 aย 8 je situovanรฝ najvรคฤลกรญ poฤet vetiev kriลพovatky. Vรฝลกkovo aย smerovo sรบ vedenรฉ tak, ลพe je nutnรฉ ich premostiลฅ dvoma poฤพami sย dฤบลพkou 74 m, pri vรฝลกke nosnej konลกtrukcie maximรกlne 2,3 m. Predmetnรฉ polia premosลฅujรบ tieto prekรกลพky pomocou externรฝch predpรญnacรญch kรกblov typu extradosed, ktorรฉ budรบ deviovanรฉ cez podperu ฤ. 8 vo vรฝลกke asi 10 m nad รบrovลou nosnej konลกtrukcie. Kรกble typu extradosed (ED) sa ukotvia do ลกikmรฝch rebier na nosnej konลกtrukcii. Rebrรก sรบ naลกikmenรฉ proti osi nosnej konลกtrukcie na 50 gon tak, aby bol zabezpeฤenรฝ plynulรฝ prenos sรญl zย ED kรกblov do nosnej konลกtrukcie. Rebrรก budรบ zรกroveล prieฤne predopnutรฉ. Takรฝmto rieลกenรญm sa nielenลพe dosiahne รบฤel premostenia, ale sa aj zvรฝraznรญ dominantnosลฅ mostnรฉho objektu. Spodnรก stavba pozostรกva zย dvoch krajnรฝch opรดr aย jedenรกstich medziฤพahlรฝch podpier. Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Medziฤพahlรฉ podpery sรบ navrhnutรฉ vย tvare pรญsmena V, ฤo ฤalej rozvรญja trojuholnรญkovรฝ motรญv pouลพitรฝ vย kriลพovatke Preลกov-zรกpad. Podpera ฤ. 8 (spoloฤnรก pre obe nosnรฉ konลกtrukcie) bude tvoriลฅ vรฝraznรฝ prvok, aย to nielen tvarovanรญm (vย tvare pรญsmena W), ale najmรค svojimi rozmermi. Je vysokรก necelรฝch 30 m aย vย jej hornej ฤasti sรบ cez ลu deviovanรฉ kรกble typu extradosed.
208-00 Most na vetve ฤ. 8 nad cestou I/18
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na vetve ฤ.ย 8 aย zย dialnice D1 zabezpeฤuje napojenie na rรฝchlostnรบ cestu R4. Je zย monolitickรฉho predยญpรคtรฉho betรณnu. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 536 m. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako dvojtrรกmovรก. Most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 21 aลพ 65 m. Nosnรก konลกtrukcia sa pรดdorysne rozvetvuje do tvaru pรญsmena Y. Premosลฅuje vetvy kriลพovatky aย cestu I/18. Rozpรคtie poฤพa nad tรฝmito vetvami je 65 m. Pri zachovanรญ rovnakรฉho typu nosnej konลกtrukcie pri pomerne veฤพkom rozptyle rozpรคtรญ boli vย troch najvรคฤลกรญch poliach navrhnutรฉ externรฉ predpรญnacie kรกble, ktorรฉ vedรบ 2,5ย m pod spodnรฝm okrajom nosnej konลกtrukcie vย strede polรญ. Nad podperami tรฝchto troch polรญ sรบ navrhnutรฉ nรกbehy. Na zvรฝลกenie tuhosti vย krรบtenรญ je na miestach nรกbehov dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia, vย spodnej ฤasti doplnenรก spodnou doskou. Pri tvarovanรญ spodยญnej stavby sa rovnako ako pri inรฝch mostoch kriลพovatky dodrลพal motรญv pรญsmena V.
203-00 Most cez รบdolie Malkovskรฉho potoka
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na diaฤพnici D1. Je navrhnutรฝ zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu. Most tvoria dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako komรดrkovรฉ aย budรบ sa budovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe. Most je osempoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 42 aลพ 70 m. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 488 m aย vรฝลกka nad terรฉnom 35 m. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na medziฤพahlรฉ podpery prostrednรญctvom vrubovรฝch kฤบbov. Na oporรกch je uloลพenรก na loลพiskรก. Podpery mosta sรบ navrhnutรฉ ako dvojica ลกtรญhlych stien, ktorรฉ budรบ zรกroveล slรบลพiลฅ na stabilizรกciu vahadla.
Zรกver
Rieลกenie diaฤพnice D1 vย รบseku Preลกov-zรกpad โ Preลกov-juh sย celkovou dฤบลพkou 7,9 km je jednรฝm zย poslednรฝch pripravovanรฝch รบsekov diaฤพnice D1 medzi mestami Bratislava aย Koลกice. Jeho vรฝstavba vytvorรญ predpoklady na dobudovanie ucelenรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu sย predpokladanรฝm priaznivรฝm vplyvom na odฤพahฤenie tranzitnej dopravy komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta Preลกov. Tรฝmto prรญspevkom sme sa snaลพili prezentovaลฅ ฤitateฤพom projekt jednรฉho zย najnรกroฤnejลกรญch รบsekov diaฤพnice D1.
TEXT: Ing. Branislav Juhรกs, Ing. Juraj Kopฤรกk
OBRรZKY: DOPRAVOPROJEKT
Branislav Juhรกs je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
Juraj Kopฤรกk je koordinรกtor mostnรฝch objektov vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.