dialnica d1 presov zapad presov juh
Galรฉria(10)

Diaฤพnica D1 Preลกov-zรกpad โ€“ Preลกov-juh

Partneri sekcie:

Jednรฝm zย poslednรฝch pripravovanรฝch รบsekov diaฤพnice D1 medzi mestami Bratislava aย Koลกice je รบsek D1 Preลกov-zรกpad โ€“ Preลกov-juh, na ktorรฝ vย sรบฤasnosti prebieha projektovรก aย investiฤnรก prรญprava.

11 dpp pozdlzny rez mostom 201 00 big image
08 dopravoprojekt big image
12 dpp pozdlzny rez mostom 208 00 big image
10 dopravoprojekt big image
06 dopravoprojekt big image
05 dopravoprojekt big image
04 dopravoprojekt big image
03 dopravoprojekt big image
Tento รบsek diaฤพnice je chรฝbajรบcim spojenรญm prevรกdzkovanรฝch รบsekov D1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad (od roku 2010) a D1 Preลกov โ€“ Budimรญr (od roku 1989). Pre plรกnovanรฝ zaฤiatok vรฝstavby รบseku diaฤพnice koncom budรบceho roka treba v blรญzkej budรบcnosti ukonฤiลฅ prebieยญhajรบce procesy projektovej prรญpravy, vypracoยญvania dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie, a investiฤnej prรญpravy stavby, predovลกetkรฝm majetkovoprรกvneho vyrovnania.

Doterajลกia prรญprava รบseku diaฤพnice
Na modifikovanรฝ variant sย tunelom Preลกov vย dฤบลพke 2 375 m, ลกtudovanรฝ vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia, sa vย roku 2009 vydalo prรกvoplatnรฉ rozhodnutie oย umiestnenรญ stavby aย vย sรบฤasnosti prebieha spracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie sย predpokladanรฝm vydanรญm stavebnรฉho povolenia vย roku 2014. Plรกnovanรฝ zaฤiatok vรฝstavby รบseku diaฤพnice D1 je koncom roka 2014 aย predpokladanรฉ uvedenie do uลพรญvania koncom roka 2018.

Za obmedzujรบce faktory prรญpravy รบseku diaฤพnice sa povaลพujรบ:

  • รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja,
  • รบzemnoplรกnovacia dokumentรกcia (รšPD) sรญdelnรฉho รบtvaru Preลกov,
  • diaฤพnica D1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad, vย prevรกdzke od roku 2010,
  • diaฤพnica D1 Preลกov โ€“ Budimรญr, vย prevรกdzke od roku 1982.

Diaฤพnica D1 prechรกdza cez ลกtyri katastrรกlne รบzemia (Preลกov, Solivar, Haniska, Petrovany). รšzemie mesta Preลกov vย oblasti Preลกov-zรกpad je vย sรบฤasnosti sฤasti zastavanรฉ obytnou zรกstavbou, mรก vลกak veฤพkรฝ potenciรกl na ฤalลกiu zรกstavbu. Do urฤitej miery sa vย sรบฤasnosti toto รบzemie vyuลพรญva aj na poฤพnohospodรกrske alebo zรกhradkรกrske รบฤely, vย oblasti Za Kalvรกriou sรบ mestskรฉ lesy.

Technickรฉ rieลกenie
Poloha diaฤพnice je navrhnutรก vย sรบlade sย รšPD sรญdelnรฉho รบtvaru Preลกov. Zaฤiatok je situovanรฝ vย mimoรบrovลˆovej รบtvarovej kriลพovatke Preลกov-zรกpad. รšdolie potoka Vydumanec sย vetvami mimoรบrovลˆovej kriลพovatky diaฤพnica premosลฅuje vo vรฝลกke pribliลพne 20ย m nad terรฉnom. Zย kriลพovatky Preลกov-zรกpad diaฤพnica smeruje ฤalej na juh, priฤom prechรกdza cez areรกl bรฝvalรฉho poฤพnohospodรกrskeho druลพstva, kde si vyลพaduje asanรกciu hospodรกrskych objektov druลพstva. Zย hฤพadiska dotyku diaฤพnice sย jestvujรบcou alebo navrhovanou obytnou zรกstavbou je najcitlivejลกie miesto obytnej zรณny Za Kalvรกriou, kde diaฤพnica vedie vo vzdialenosti 98 m od jestvujรบcej obytnej zรกstavby. Na znรญลพenie negatรญvnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie poฤas prevรกdzky diaฤพnice sa vย tomto รบseku navrhuje niekoฤพko opatrenรญ. Po oboch stranรกch diaฤพnice sa navrhujรบ protihlukovรฉ steny na znรญลพenie hladiny hluku, porastenรฉ zo strany obytnej zรกstavby popรญnavรฝmi rastlinami, aย vegetaฤnรฉ รบpravy telesa diaฤพnice na jeho lepลกie zaฤlenenie do okolitรฉho prostredia.

รšdolie Malkovskรฉho potoka kriลพuje diaฤพnica mostnรฝm objektom situovanรฝm vo vzdialenosti 95 m od obytnej zรกstavby Terchovskej ulice vย รบdolรญ. Zย tohto mostnรฉho objektu sa ako zย jedinรฉho miesta na รบseku diaฤพnice cez priehฤพadnรฉ protihlukovรฉ steny zabezpeฤรญ ฤiastoฤnรฝ vรฝhฤพad na mesto Preลกov aย Kalvรกriu. Za mostnรฝm objektom vstupuje diaฤพnica do รบzemia mestskรฝch lesov aย vo vzdialenosti asi 120 m prechรกdza zรกpadne od obytnej zรณny do รบdolia sย bezmennรฝm potokom, kde sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Preลกov. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela je vo svahu na pravom brehu rieky Torysa. Rieku Torysa, ulicu Pod Wilec hรดrkou, ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ€“ Preลกov, cestu I/68 aย potok Delลˆa kriลพuje diaฤพnica mostnรฝm objektom, ktorรฝ zรกroveลˆ prechรกdza cez areรกl bรฝvalej ฤistiarne odpadovรฝch vรดd mesta Preลกov. Diaฤพnica je napojenรก na jestvujรบci รบsek D1 Preลกov โ€“ Budimรญr vย mimoรบrovลˆovej รบtvarovej kriลพovatke Preลกov-juh sย jej navrhovanรฝm dobudovanรญm. Celkovรก dฤบลพka navrhovanej diaฤพnice je 7,9 km.

Rozhodujรบce ฤasti stavby
Stavba pozostรกva zย 227 ฤastรญ, medzi ktorรฉ patria 2 mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, 18 mostnรฝch objektov, 10 prรญstupovรฝch ciest na stavbou rozdelenรฉ pozemky, 11 objektov opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov aย jeden tunel. Rozhodujรบce ฤasti stavby sรบ:

Diaฤพnica D1
Kategรณria navrhovanej diaฤพnice D1 je Dย 26,5/100 sย polomermi smerovรฝch oblรบkov od 720 do 1 600 m, sย pozdฤบลพnym sklonom od 1,65 do 3,3 %. Vรฝhฤพadovรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie รบseku diaฤพnice dosiahne vย roku 2045 podฤพa predpokladov 19โ€ฏ200 vozidiel/24 hodรญn vย oboch smeroch sย predpokladanou funkฤnou รบrovลˆou dopravnรฉho prรบdu C. Diaฤพnica mรก navrhovanรฝ cementobetรณnovรฝ kryt vozovky.

Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad
Kriลพovatku Preลกov-zรกpad ako miesto prepojenia rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat sย diaฤพnicou D1 aย jestvujรบcim komunikaฤnรฝm systรฉmom tvorenรฝm cestami I/18 aย II/546 vymedzil รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja aย รบzemnรฝ plรกn sรญdelnรฉho รบtvaru mesta Preลกov vย roku 2004. Kriลพovatka mรก spolu 13 vetiev sย celkovou dฤบลพkou 9ย km. Je navrhovanรก na postupnรฉ budovanie, priฤom vย sรบฤasnosti prebieha I. etapa zabezpeฤujรบca napojenie diaฤพnice D1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad na jestvujรบci komunikaฤnรฝ systรฉm, vย prevรกdzke od roku 2010. Mimoรบrovลˆovรก รบtvarovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad bude zabezpeฤovaลฅ vzรกjomnรฉ prepojenie tรฝchto komunikรกciรญ:

  • diaฤพnica D1 smerom na Poprad aย Koลกice,
  • rรฝchlostnรก cesta R4 Preลกov โ€“ Svidnรญk,
  • cesta I/18 smerom na Poprad aย Preลกov,
  • cesta II/542 smerom na Margecany.

Kriลพovatka mรก spolu ลกesลฅ ramien aย jej tvar zohฤพadลˆuje dopravnรบ funkciu komunikรกciรญ, dopravnรฉ zaลฅaลพenie aย smerovanie dopravy vย kriลพovatke, konfigurรกciu terรฉnu, polohu diaฤพnice D1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad.Mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenie aย prepojenie komunikรกciรญ zohฤพadลˆuje ich dopravnรบ funkciu, najvyลกลกiu mรก diaฤพnica D1. Zย hฤพadiska dopravnรฉho zaลฅaลพenia je najviac zaลฅaลพenรฝm smer zย diaฤพnice D1 od Popradu do mesta Preลกov aย opaฤne, preto sรบ vย tomto smere navrhovanรฉ samostatnรฉ vetvy (ฤ. 1, 2) napojenรฉ priamo na diaฤพnicu D1. Prepojenie ciest I/18, II/546 aย komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta je zabezpeฤenรฉ prostrednรญctvom dvoch okruลพnรฝch kriลพovatiek. Vรฝลกkovรฉ situovanie vetiev kriลพovatky zohฤพadลˆuje ich mimoรบrovลˆovรฉ prepojenie, priฤom najvyลกลกie sa nachรกdza diaฤพnica D1 sย mostnรฝm objektom cez รบdolie potoka Vydumanec.

Tunel Preลกov
Tunel Preลกov sย dฤบลพkou 2 244 m mรก dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry urฤenรฉ na jednosmernรบ premรกvku. Tunel je zaradenรฝ do kategรณrie 2T 7,5/100 sย pozdฤบลพnym sklonom tunelovรฝch rรบr 2,8ย %, klesajรบcim do รบdolia rieky Torysa. Tunelovรฉ rรบry sรบ vedenรฉ vย osovej vzdialenosti 40ย m, vย mieste portรกlovรฝch objektov asi 25ย m. Vย tuneli sa navrhuje osem prieฤnych prepojenรญ medzi tunelovรฝmi rรบrami, dva nรบdzovรฉ zรกlivy aย 17 SOS vรฝklenkov. Nรบdzovรฉ zรกlivy sรบ navrhovanรฉ sย dฤบลพkou 52โ€ฏm, ktorรก umoลพลˆuje osadenie betรณnovรฝch zvodidiel na ich konci na zabrรกnenie nรกrazu vozidla do ostenia tunela tak, aby zostala zachovanรก voฤพnรก dฤบลพka zรกlivu 40 m vย zmysle legislatรญvy. Navrhovanรฉ je pozdฤบลพne vetranie cez portรกlovรฉ objekty. Geologickรบ stavbu รบzemia tvoria horniny vnรบtrokarpatskรฉho flyลกovรฉho vรฝvoja sย prevahou รญlovcov nad pieskovcami. Tunel Preลกov by sa mal realizovaลฅ podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu aย povrchnรฝm razenรญm predovลกetkรฝm zo strany vรฝchodnรฉho portรกlu tunela aย pravdepodobne bude razenรฝ predovลกetkรฝm vย pieskovcoch sย rรดznou pevnosลฅou.

Informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice
Vzhฤพadom na situovanie tunela Preลกov vย tomto รบseku diaฤพnice bude jej sรบฤasลฅou informaฤnรฝ systรฉm zabezpeฤujรบci riadenie premรกvky vย tuneli aย na priฤพahlรฝch รบsekoch diaฤพnice sย kriลพovatkami. Informaฤnรฝ systรฉm sa napojรญ na riadiace centrum vย SSรšD Preลกov, zย ktorรฉho sa zรกroveลˆ bude riadiลฅ premรกvka aj na รบseku rรฝchยญlostnej cesty R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat.

Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic โ€“ SSรšD Preลกov
Sรบฤasลฅou stavby je aj rekonลกtrukcia strediska sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic โ€“ SSรšD Preลกov. Vย rรกmci tejto rekonลกtrukcie je navrhovanรก novรก prevรกdzkovรก budova SSรšD pre sprรกvcu komunikรกcie aย diaฤพniฤnรฉ oddelenie Policajnรฉho zboru. Vย strede prevรกdzkovej budovy sa bude nachรกdzaลฅ operรกtorskรฉ pracovisko riadenia prevรกdzky tunela Preลกov, tunelov Bikoลก aย Okruhliak na rรฝchlostnej ceste R4, ako aj priฤพahlรฝch รบsekov diaฤพnice aย rรฝchlostnej cesty. Zย tohto operรกtorskรฉho pracoviska sa vย budรบcnosti stane regionรกlne operรกtorskรฉ pracovisko, zย ktorรฉho sa budรบ riadiลฅ vลกetky tunely vรฝchodnej ฤasti Slovenska, kde bude spolu desaลฅ cestnรฝch tunelov. Vย priestore jestvujรบcej prevรกdzkovej budovy SSรšD sรบ navrhovanรฉ silรก na uskladnenie posypovej soli na zimnรบ รบdrลพbu. Rekonลกtruovanรก bude aj zostรกvajรบca ฤasลฅ strediska vrรกtane technolรณgie strediska.

Mostnรฉ objekty
Na predmetnom รบseku diaฤพnice je navrhnutรฝch 18 mostnรฝch objektov. Najvรคฤลกรญ poฤet mostnรฝch objektov sa sรบstreฤuje na pomerne malej ploche kriลพovatky Preลกov-zรกpad. Vย rรกmci tejto stavby je ich navrhnutรฝch osem. Vย prvej etape vรฝstavby tejto kriลพovatky (eลกte vย rรกmci stavby D1 Preลกov โ€“ Svinia) sa uลพ postavili tri mosty. Celkovo to teda bude kriลพovatka sย jedenรกstimi mostnรฝmi objektmi. Mosty zabezpeฤia vย troch vรฝลกkovรฝch รบrovniach krรญลพenie aย vzรกjomnรฉ prepojenie vetiev kriลพovatky. Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok aย vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ. Dominantu kriลพovatky vytvorรญ na diaฤพnici most 201, ktorรฉho nosnรก konลกtrukcia bude zavesenรก na predpรญnacรญch kรกbloch typu extradosed. Druhรฝm najvรคฤลกรญm mostom kriลพovatky na vetve spรกjajรบcej diaฤพnicu sย rรฝchlostnou cestou bude most 208, ktorรฉho externรฉ predpรญnacie kรกble budรบ vedenรฉ mimo prierezu nosnej konลกtrukcie, pod jej spodnou hranou vย strede troch polรญ, tak bude nadvรคzovaลฅ na uลพ jestvujรบci most nad okruลพnou kriลพovatkou, ktorรฝ je tvorenรฝ vzperadlovou sรบstavou. ฤŽalลกie mosty sa vybudujรบ na podpernรฝch skruลพiach, prรญpadne zmontujรบ zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov. Medzi najzaujรญmavejลกie mosty na trase diaฤพnice patrรญ most 203, ktorรฉho trasovanie vysoko nad รบdolรญm Malkovskรฉho potoka ho predurฤuje na vรฝstavbu sย pouลพitรญm technolรณgie letmej betonรกลพe. Za zรกpadnรฝm portรกlom tunela je zasa navrhnutรฝ najdlhลกรญ most 206, ktorรฝ sa vybuduje technolรณgiou vysรบvania nosnej konลกtrukcie. Vย kriลพovatke Preลกov-juh sรบ na jej vetvรกch navrhnutรฉ dva mostnรฉ objekty budovanรฉ betonรกลพou na podpernรฝch skruลพiach.

201-00 Most na diaฤพnici D1 nad vetvami kriลพovatky
Keฤลพe sa tento mostnรฝ objekt nachรกdza na najยญvyลกลกej รบrovni kriลพovatky, bude tvoriลฅ jej dominantnรฝ prvok. Zรกroveลˆ je to aj najdlhลกรญ most vย kriลพovatke. Pod nรญm sa nachรกdzajรบ mostnรฉ objekty na vetvรกch diaฤพnice D1 aย rรฝchlostnej cesty R4 aย cesty prvej aย druhej triedy. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 563ย m. Tento most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 27 aลพ 74 m. Most tvoria dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako dvojkomรดrkovรฉ so sklonenรฝmi vonkajลกรญmi stenami. Vย poliach ฤ. 7 aย 8 je situovanรฝ najvรคฤลกรญ poฤet vetiev kriลพovatky. Vรฝลกkovo aย smerovo sรบ vedenรฉ tak, ลพe je nutnรฉ ich premostiลฅ dvoma poฤพami sย dฤบลพkou 74 m, pri vรฝลกke nosnej konลกtrukcie maximรกlne 2,3 m. Predmetnรฉ polia premosลฅujรบ tieto prekรกลพky pomocou externรฝch predpรญnacรญch kรกblov typu extradosed, ktorรฉ budรบ deviovanรฉ cez podperu ฤ. 8 vo vรฝลกke asi 10 m nad รบrovลˆou nosnej konลกtrukcie. Kรกble typu extradosed (ED) sa ukotvia do ลกikmรฝch rebier na nosnej konลกtrukcii. Rebrรก sรบ naลกikmenรฉ proti osi nosnej konลกtrukcie na 50 gon tak, aby bol zabezpeฤenรฝ plynulรฝ prenos sรญl zย ED kรกblov do nosnej konลกtrukcie. Rebrรก budรบ zรกroveลˆ prieฤne predopnutรฉ. Takรฝmto rieลกenรญm sa nielenลพe dosiahne รบฤel premostenia, ale sa aj zvรฝraznรญ dominantnosลฅ mostnรฉho objektu. Spodnรก stavba pozostรกva zย dvoch krajnรฝch opรดr aย jedenรกstich medziฤพahlรฝch podpier. Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Medziฤพahlรฉ podpery sรบ navrhnutรฉ vย tvare pรญsmena V, ฤo ฤalej rozvรญja trojuholnรญkovรฝ motรญv pouลพitรฝ vย kriลพovatke Preลกov-zรกpad. Podpera ฤ. 8 (spoloฤnรก pre obe nosnรฉ konลกtrukcie) bude tvoriลฅ vรฝraznรฝ prvok, aย to nielen tvarovanรญm (vย tvare pรญsmena W), ale najmรค svojimi rozmermi. Je vysokรก necelรฝch 30 m aย vย jej hornej ฤasti sรบ cez ลˆu deviovanรฉ kรกble typu extradosed.

208-00 Most na vetve ฤ. 8 nad cestou I/18
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na vetve ฤ.ย 8 aย zย dialnice D1 zabezpeฤuje napojenie na rรฝchlostnรบ cestu R4. Je zย monolitickรฉho predยญpรคtรฉho betรณnu. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 536 m. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako dvojtrรกmovรก. Most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 21 aลพ 65 m. Nosnรก konลกtrukcia sa pรดdorysne rozvetvuje do tvaru pรญsmena Y. Premosลฅuje vetvy kriลพovatky aย cestu I/18. Rozpรคtie poฤพa nad tรฝmito vetvami je 65 m. Pri zachovanรญ rovnakรฉho typu nosnej konลกtrukcie pri pomerne veฤพkom rozptyle rozpรคtรญ boli vย troch najvรคฤลกรญch poliach navrhnutรฉ externรฉ predpรญnacie kรกble, ktorรฉ vedรบ 2,5ย m pod spodnรฝm okrajom nosnej konลกtrukcie vย strede polรญ. Nad podperami tรฝchto troch polรญ sรบ navrhnutรฉ nรกbehy. Na zvรฝลกenie tuhosti vย krรบtenรญ je na miestach nรกbehov dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia, vย spodnej ฤasti doplnenรก spodnou doskou. Pri tvarovanรญ spodยญnej stavby sa rovnako ako pri inรฝch mostoch kriลพovatky dodrลพal motรญv pรญsmena V.

203-00 Most cez รบdolie Malkovskรฉho potoka
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na diaฤพnici D1. Je navrhnutรฝ zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu. Most tvoria dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako komรดrkovรฉ aย budรบ sa budovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe. Most je osempoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 42 aลพ 70 m. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 488 m aย vรฝลกka nad terรฉnom 35 m. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na medziฤพahlรฉ podpery prostrednรญctvom vrubovรฝch kฤบbov. Na oporรกch je uloลพenรก na loลพiskรก. Podpery mosta sรบ navrhnutรฉ ako dvojica ลกtรญhlych stien, ktorรฉ budรบ zรกroveลˆ slรบลพiลฅ na stabilizรกciu vahadla.

Zรกver
Rieลกenie diaฤพnice D1 vย รบseku Preลกov-zรกpad โ€“ Preลกov-juh sย celkovou dฤบลพkou 7,9 km je jednรฝm zย poslednรฝch pripravovanรฝch รบsekov diaฤพnice D1 medzi mestami Bratislava aย Koลกice. Jeho vรฝstavba vytvorรญ predpoklady na dobudovanie ucelenรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu sย predpokladanรฝm priaznivรฝm vplyvom na odฤพahฤenie tranzitnej dopravy komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta Preลกov. Tรฝmto prรญspevkom sme sa snaลพili prezentovaลฅ ฤitateฤพom projekt jednรฉho zย najnรกroฤnejลกรญch รบsekov diaฤพnice D1.

TEXT: Ing. Branislav Juhรกs, Ing. Juraj Kopฤรกk
OBRรZKY: DOPRAVOPROJEKT

Branislav Juhรกs je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.

Juraj Kopฤรกk je koordinรกtor mostnรฝch objektov vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie