Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh
รsek diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh je sรบฤasลฅou trasy Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice โ Uลพhorod (Ukrajina). Zรกroveล je zaradenรฝ do medzinรกrodnej cestnej siete pod oznaฤenรญm E 50, na ktorรบ je napojenรก medzinรกrodnรก cesta E371, smerujรบca z Preลกova cez Svidnรญk na hraniฤnรฝ priechod Vyลกnรฝ Komรกrnik โ Barwinek do Poฤพskej republiky.
Diaฤพnica vstupuje na danom รบseku do katastrรกlnych รบzemรญ obcรญ Preลกov, Solivar, Haniska a Petrovany. Prechรกdza okresom Preลกov v Preลกovskom kraji. Intenzita premรกvky je tu pribliลพne 20 000 vozidiel denne. Po dokonฤenรญ stavby sa odklonรญ celรก tranzitnรก doprava z mesta Preลกov na tento obchvat.
Osobnรฝm autรกm skrรกti novรฝ รบsek cestu o 19 minรบt, nรกkladnรฝm o 18 minรบt. V rรกmci rekultivรกcie krajiny sa vysadรญ 58 000 ks krรญkov a pribliลพne 500 ks stromฤekov. Diaฤพniฤnรฝ รบsek bude dlhรฝ takmer 8 km, na trase bude 18 mostov (zรกkladnรฉ rozdelenie je v tab. 1), dvojrรบrovรฝ tunel Preลกov s dฤบลพkou cez 2 km, 17 vetiev kriลพovatiek a 6 km protihlukovรฝch stien.
V rรกmci stavby sa zrekonลกtruuje a vรฝrazne rozลกรญri stredisko sprรกvy a รบdrลพby. Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj dve veฤพkรฉ mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky. Celkovรฝ poฤet stavebnรฝch objektov na projekte je 227 ks. K 30. septembru 2020 uplynulo 1 191 dnรญ lehoty vรฝstavby, ฤo predstavuje 80 % z celkovรฉho ฤasu.
Opis stavby
Navrhovanรฝ รบsek diaฤพnice Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh s dฤบลพkou 7 870 m bude priamym pokraฤovanรญm รบseku D1 Svinia โ Preลกov, ktorรฝ je v prevรกdzke od roku 2010. V kriลพovatke Preลกov, juh je navrhovanรก diaฤพnica napojenรก na jestvujรบcu diaฤพnicu D1 Preลกov โ Budimรญr.
Novobudovanรฝ รบsek diaฤพnice je napojenรฝ na komunikaฤnรฝ systรฉm v dvoch mimoรบrovลovรฝch kriลพovatkรกch:
- mimoรบrovลovรก kriลพovatka Preลกov, zรกpad s napojenรญm na budรบcu rรฝchlostnรบ cestu R4 Preลกov, severnรฝ obchvat, na cestu I/18 a cestu II/546;
- kriลพovatka Preลกov, juh, kde je diaฤพnica D1 napojenรก na komunikaฤnรฝ systรฉm mesta Preลกov diaฤพniฤnรฝm privรกdzaฤom z juลพnej ฤasti mesta.
รsek sa zaฤรญna v kriลพovatke Preลกov, zรกpad, kde sa plynulo napรกja na predchรกdzajรบci รบsek diaฤพnice D1 Svinia โ Preลกov, zรกpad. Nรกsledne prechรกdza v blรญzkosti obytnej zรณny a vstupuje do spomรญnanรฉho tunela. Koniec รบseku je v kriลพovatke Preลกov, juh za obcou Haniska, diaฤพnica pokraฤuje ฤalej smerom na Koลกice รบsekom D1 Preลกov, juh โ Budimรญr.
Nosnรฉ stavebnรฉ objekty
Nosnรฝmi objektmi stavby D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh sรบ tieto stavebnรฉ objekty:
- SO 100-00 Diaฤพnica D1,
- SO 201-00 Most v km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad,
- SO 203-00 Most v km 98,4 cez รบdolie Malkovskรฉho potoka,
- Tunel Preลกov,
- SO 206-00 Most v km 103,0 D1 cez rieku Torysu, nad ลพelezniฤnou traลฅou a cestou I/68,
- SO 208-00 Most na vetve ฤ. 8 v km 0,620 nad cestou I/18 a vetvami kriลพovatky,
- rekonลกtrukcia strediska SSรD.
SO 100-00 Diaฤพnica D1
Navrhovanรก diaฤพnica zodpovedรก kategรณrii D 26,5/100. Celkovรฝ objem vรฝkopu a vรฝrubu je 1,349 mil. m3 a celkovรฝ objem nรกsypu je 1,070 mil. m3.
Vozovka diaฤพnice je navrhnutรก ako tuhรก vozovka s cementobetรณnovรฝm krytom s takรฝmto zloลพenรญm:
– dvojvrstvovรฝ cementobetรณnovรฝ kryt, hr. 240 mm,
– asfaltovรฝ betรณn AC16p, hr. 40 mm,
– infiltraฤnรฝ postrek,
– cementom stmelenรก zmes CBGM C5/6, 22, hr. 160 mm,
– ลกtrkodrvina ล D 45 Gc, hr. 180 mm.
Vzhฤพadom na situovanie diaฤพnice D1 v zastavanom รบzemรญ mesta Preลกova alebo na รบzemรญ urฤenom na zastavanie podฤพa รบzemnรฉho plรกnu mesta a vzhฤพadom na zabezpeฤenie dostatoฤnej adhรฉzie povrchu vozovky poฤas nepriaznivรฝch poveternostnรฝch podmienok sa povrch cementobetรณnovรฉho krytu upravรญ kefovanรญm, ฤรญm sa zabezpeฤia vlastnosti obrusnej vrstvy s hluฤnosลฅou znรญลพenou pribliลพne o 1,5 aลพ 2,5 dB.
V mieste prechodovรฝch oblastรญ mostnรฝch objektov a mostov bude netuhรก vozovka s asfaltovรฝm krytom s takรฝmto zloลพenรญm:
– asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ SMA11-I PmB, hr. 40 mm,
– spojovacรญ asfaltovรฝ postrek,
– asfaltovรฝ betรณn ACL 16 PmB, hr. 60 mm,
– spojovacรญ asfaltovรฝ postrek,
– asfaltovรฝ betรณn ACP 16 PmB, hr. 100 mm,
– infiltraฤnรฝ postrek,
– mechanicky spevnenรฉ kamenivo 31,5 GB, hr. 220 mm,
– ลกtrkodrvina ล D, hr. 2 080 mm.
Na mostnรฝch objektoch bude maลฅ konลกtrukcia vozoviek takรฉto zloลพenie:
– SMA 11 PmB, hr. 40 mm,
– liaty asfalt, modifikovanรฝ, hr. 45 mm,
– izolรกcia, hr. 5 mm.
SO 201-00 Most v km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad
Navrhovanรฝ mostnรฝ objekt je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1. Premosลฅuje preloลพku potoka Vydumanec a navrhovanรฉ vetvy ฤ. 15 a 9 kriลพovatky Preลกov, zรกpad, jestvujรบcu vetvu ฤ. 1 s mostnรฝm objektom SO 217-00 (stavba D1 Friฤovce โ Preลกov, zรกpad), navrhovanรบ vetvu ฤ. 8 s mostnรฝm objektom SO 208-00 a navrhovanรบ vetvu ฤ. 6.
Nad vetvami je zabezpeฤenรก minimรกlna vรฝลกka priechodnรฉho prierezu 4,80 m. Komunikรกciu na moste predstavuje diaฤพnica s parametrami D 26,5/100. Trasa sa v danom รบseku nachรกdza v pravostrannom smerovom oblรบku s R = 900 m a v รบdolnicovom oblรบku s R = 16 000 m.
Prieฤny sklon na moste bude jednostrannรฝ, premennรฝ. Na vonkajลกej strane pravรฉho a ฤพavรฉho mosta sa nachรกdza sluลพobnรฝ chodnรญk. Most sa realizuje technolรณgiou na pevnej skruลพi, zakladanie sa realizuje na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom DN 1 200.
Nosnรก konลกtrukcia je dvojkomorovรก, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu typu extradosed, zavesenรก na nรญzkom pylรณne. Dฤบลพka NK ฤพavรฉho mosta je 528,7 m a pravรฉho mosta 550,2 m. Mostnรฝ objekt mรก 12 polรญ. K 30. septembru bola zrealizovanรก kompletnรก spodnรก stavba a 95 % nosnej konลกtrukcie hornej ฤasti.
SO 203-00 Most v km 98,4 cez รบdolie Malkovskรฉho potoka
Navrhovanรฝ mostnรฝ objekt je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 a je situovanรฝ v okrajovej juhozรกpadnej ฤasti mesta Preลกova. รฤelom mosta je zabezpeฤiลฅ premostenie รบdolia Malkovskรฉho potoka a prรญstupovรบ cestu Malkovskรก.
Diaฤพnica vedie v maximรกlnej vรฝลกke viac ako 35 m nad รบdolรญm. Komunikรกciu na moste predstavuje diaฤพnica s parametrami D 26,5/100. Trasa sa v danom รบseku nachรกdza v ฤพavostrannom oblรบku. Prieฤny sklon na moste bude jednostrannรฝ, premennรฝ.
Most sa realizuje technolรณgiou letmej betonรกลพe (budovanie jednotlivรฝch vahadiel dvojicou betonรกrskych vozรญkov s dฤบลพkou zรกrodku 12,0 m a dฤบลพkami jednotlivรฝch lamiel 4,0 a 5,0 m). Zakladanie objektu sa realizuje na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom DN 1 200. Dฤบลพka NK ฤพavรฉho mosta je 432,60 m a pravรฉho mosta 487,60 m. ฤฝavรฝ most mรก 7 polรญ, pravรฝ most mรก 8 polรญ.
K 30. septembru 2020 bola zrealizovanรก spodnรก stavba, prebieha vรฝstavba nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta.
Tunel Preลกov
Diaฤพniฤnรฝ tunel je sรบฤasลฅou juhozรกpadnรฉho obchvatu Preลกova a tvoria ho dve nezรกvislรฉ tunelovรฉ rรบry. Severnรก tunelovรก rรบra bude maลฅ dฤบลพku 2 230,50 m a juลพnรก tunelovรก rรบra 2 244,00 m. Razenie oboch rรบr prebiehalo oproti sebe z oboch portรกlov (4 ฤelby).
Razenie z vรฝchodnรฉho portรกlu sa zaฤalo 1. 8. 2018 severnou tunelovou rรบrou, 23. 8. 2018 sa zaฤalo s razenรญm juลพnej tunelovej rรบry. Razenie sa ฤlenilo horizontรกlne na kalotu, stupeล a dno, rozpรกjanie prebieha mechanicky a s pouลพitรญm trhacรญch prรกc.
Zo zรกpadnรฉho portรกlu sa zaฤalo s razenรญm takisto 1. 8. 2018 juลพnou tunelovou rรบrou a od 15. 8. 2018 sa zaฤalo aj so severnou tunelovou rรบrou. Razenie sa tieลพ ฤlenรญ horizontรกlne na kalotu, stupeล a dno, rozpรกjanie prebieha mechanicky a s pouลพitรญm trhacรญch prรกc. Razenie zo zรกpadnรฉho portรกlu prebieha รบpadne v sklone 2,8 %.
Pre plynulรฝ postup razenia bola celรฝ ฤas vรฝstavby dรดleลพitรก logistika odvozu rรบbaniny. Jej vhodnรก ฤasลฅ sa pouลพila na vรฝstavbu nรกsypov a bola deponovanรก pre budรบce zรกsypy. ฤasลฅ rรบbaniny sa pouลพรญva na rekultivรกciu lesnรฝch ciest v priฤพahlรฝch mestskรฝch lesoch.
Spolu s postupom razenia oboch tunelov zo zรกpadnรฉho aj vรฝchodnรฉho portรกlu sa postupne realizovali aj medzitunelovรฉ prepojenia, ktorรฝch je na celej trase spolu osem. Prepojenia ฤ. 1 a 8 sรบ priechodnรฉ, prepojenia ฤ. 2 โ 7 sรบ prejazdnรฉ. Prepojenia majรบ dฤบลพku pribliลพne 28 m.
Slรกvnostnรฉ prerazenie severnej tunelovej rรบry sa uskutoฤnilo 13. 6. 2019 za รบฤasti ministra dopravy a vรฝstavby SR. Juลพnรก tunelovรก rรบra bola v รบrovni kaloty prerazenรก 18. 6. 2019. Razenie obidvoch tunelovรฝch rรบr od zaฤiatku do konca prebiehalo v prostredรญ tvorenom striedavรฝmi vrstvami รญlu a pieskovcov s rรดznou mocnosลฅou.
Prรญtoky podzemnej vody boli iba lokรกlne, s malou vรฝdatnosลฅou. Vฤaka vlastnostiam banskรฉho prostredia sa razenie v prevaลพnej vรคฤลกine realizovalo pomocou trhacรญch prรกc s diaฤพkou zรกberu 1,7 m. Stupeล v obidvoch tuneloch bol dorazenรฝ s tรฝลพdennรฝm odstupom oproti kalotรกm.
V sรบฤasnosti je v oboch tunelovรฝch rรบrach a prieฤnych prepojeniach hotovรฉ sekundรกrne (definitรญvne) ostenie, prebiehajรบ prรกce na technologickom vybavenรญ tunela a konลกtrukฤnรฝch vrstvรกch vozovky.
SO 206-00 Most v km 103.0 D1 cez rieku Torysa, nad ลพelezniฤnou traลฅou a cestou I/68
Mostnรฝ objekt premosลฅuje dve prรญstupovรฉ cesty, cestu I. triedy, ลพeleznicu SR, rieky Torysa a Delลa. Vลกetky prekรกลพky sa prekonรกvajรบ s vรฝraznou vรฝลกkovou rezervou 5 m a viac. Mostnรฝ objekt tvoria dva mosty, kaลพdรฝ prevรกdza diaฤพnicu v jednom smere.
Prevรกdzanรก komunikรกcia je kategรณrie D26,5/100 a nachรกdza sa v smerovom oblรบku s polomerom 1 570 m (ฤฝM) a 1 415 m (PM). Keฤลพe komunikรกcia za oporou ฤ. 1 vedie v dvoch samostatnรฝch tunelovรฝch rรบrach, vzdialenosลฅ mostov od seba je 1,83 m pri opore ฤ. 15 aลพ 14,77 m pri opore ฤ. 1. Na ฤพavej rรญmse ฤฝM a pravej rรญmse PM sa budรบ nachรกdzaลฅ protihlukovรฉ steny s vรฝลกkou 3 m.
Most je realizovanรฝ technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie, s vรฝrobลou lamiel s rรดznymi dฤบลพkami za oporou ฤ. 15. Spodnรบ stavbu tvoria dve krajnรฉ opory a 13 ks ลกtรญhlych medziฤพahlรฝch pilierov, ktorรฉ majรบ rozลกรญrenรบ hlavu na uloลพenie loลพรญsk.
Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom DN 1 200 a mikropilรณtach. Nosnรก konลกtrukcia je definovanรก ako komorovรก, s vรฝลกkou 3,6 m, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie ฤฝM aj PM je spolu 1 305,6 m (2 ร 652,80 m) โ kรณtovanรฉ v osi vysรบvania. Mostnรฝ objekt mรก 14 polรญ.
K 30. septembru 2020 je zrealizovanรก kompletnรก hrubรก stavba mostnรฉho objektu (spodnรก stavba a nosnรก konลกtrukcia). Prebiehajรบ prรกce na prรญsluลกenstve, ako sรบ rรญmsy, izolรกcie a pod.
SO 208-00 Most na vetve ฤ. 8 v km 0,620 nad cestou I/18 a vetvami kriลพovatky
Mostnรฝ objekt premosลฅuje pripรกjacie vetvy (ฤ. 10 a 8) v kriลพovatke Vydumanec a cestu I/18. Objekt sa nachรกdza v extravilรกne zรกpadnej ฤasti mesta Preลกov. Mostnรฝ objekt tvoria dve nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ vzรกjomne spojenรฉ nad spoloฤnou podperou ฤ. 9.
Jeden most sa realizuje ako 12-poฤพovรฝ, monolitickรฝ, technolรณgiou na pevnej skruลพi. Nad podperami a v strede polรญ sรบ osadenรฉ oceฤพovรฉ deviรกtory, ktorรฉ zabezpeฤujรบ prenos รบฤinkov externรฝch predpรญnacรญch kรกblov do nosnej konลกtrukcie mosta.
Druhรฝ most sa realizuje ako 3-poฤพovรฝ, monolitickรฝ, takisto technolรณgiou na pevnej skruลพi. Zakladanie objektu sa realizuje na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom DN 1 200. K 30. septembru 2020 je zrealizovanรก kompletnรก hrubรก stavba mostnรฉho objektu a prebieha prรญprava na realizรกciu prรญsluลกenstva.
Nรกzov stavby: Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh
Investor: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie D1 Preลกov (EUROVIA SK, a. s., EUROVIA CS, a. s., Doprastav, a. s., Metrostav, a. s., Metrostav Slovakia, a. s.)
Zaฤiatok vรฝstavby: 6/2017
Lehota vรฝstavby: 1 486 dnรญ (48 mesiacov)
Koniec vรฝstavby: 6/2021
Zmluvnรก cena: 356,35 mil. โฌ (s rezervou)
Financovanie: Eร + SR
Dฤบลพka stavby: 7 870 m (spolu s kriลพovatkou Vydumanec a JUH pribliลพne 19 km)
Tunel Preลกov: 2 244 m
Poฤet mostov: 18
ฤalลกie zaujรญmavosti: 2 veฤพkรฉ mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 17 vetiev kriลพovatiek, 6,4 km protihlukovรฝch stien, osvetlenie celej diaฤพnice, stredisko SSรD