Diaฤพnica D1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad
Galรฉria(6)

Diaฤพnica D1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad

Partneri sekcie:

(2. ฤasลฅ druhej etapy diaฤพnice D1 Friฤovce โ€“ Preลกov-zรกpad)
Diaฤพnica D1 je sรบฤasลฅou multimodรกlneho koridoru ฤรญslo Vย vetva Aย smerujรบceho cez slovenskรฉ รบzemie vย smere Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Preลกovยญ ยญโ€“ Koลกice aลพ do Uลพhorodu na Ukrajine. Vย รบseku Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu na Slovensku, ktorรฝ po dobudovanรญ bude sรบฤasลฅou eurรณpskej cesty E 50.

Zaฤiatok รบseku diaฤพnice je za obcou Chminianska Novรก Ves, kde je mimoยญรบrovลˆovou kriลพovatkou diaฤพnica napojenรก na cestu I/18. Koniec realizovanรฉho รบseku diaฤพnice je oย 7ย 075โ€‰m ฤalej vย kriลพovatke Preลกov-zรกpad.

Budovanรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad svojou polohou aย tvarom umoลพลˆuje jej budรบcu dostavbu pre napojenie dopravy zo smeru Koลกice โ€“ Poprad, po realizรกcii diaฤพnice vย รบseku Preลกov-zรกpad โ€“ Preลกov-juh, ako aj situovanie navrhovanรฉho napojenia rรฝchlostnej cesty R4 (severnรฝ obchvat mesta Preลกov) na diaฤพnicu D1.

Diaฤพniฤnรฝ รบsek po sprejazdnenรญ preberie rozhodujรบcu ฤasลฅ veฤพmi silnรฉho dopravnรฉho zaลฅaลพenia zย pรดvodnej cesty ฤ. I/18, ktorรก je vย tomto รบseku uลพ dlho vodiฤom znรกma ako รบsek sย ฤastรฝm vรฝskytom ลฅaลพkรฝch dopravnรฝch nehรดd.

Vรฝstavbu na tomto รบseku pre Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosti realizujรบ Inลพinierske stavby, a. s., ฤlen skupiny COLAS. Termรญn sprejazdnenia stavby je november 2009. ฤŒasovรฝ harmonogram stavby je od zaฤiatku znaฤne ovplyvnenรฝ problรฉmami vย oblasti pripravenosti รบzemia, pre ktorรฉ sa ฤas vรฝstavby vย porovnanรญ sย pรดvodnรฝm termรญnom predฤบลพil. Financovanie stavby je kombinovanรฉ โ€“ zย Eurรณpskej investiฤnej banky aย zo zdrojov zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. Nรกklady na stavbu sรบ vย รบrovni 115 miliรณnov eur.

Navrhovanรก diaฤพnica ako ลกtvorpruhovรก โ€“ smerovo rozdelenรก komunikรกcia zodpovedรก kategรณrii D 26,5 sย parametrami minimรกlnej nรกvrhovej rรฝchlosti 100 aย 120โ€‰km/h. Vลกetky krรญลพenia diaฤพnice sย prรญrodnรฝmi alebo umelรฝmi prekรกลพkami sa rieลกia mimoรบrovลˆovo.

Vozovka diaฤพnice aย vetiev kriลพovatiek sa navrhla ako netuhรก vozovka sย krytom zย asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho. Sรบฤasลฅou diaฤพnice je aj jej vybavenosลฅ (kanalizรกcia, informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice, vegetaฤnรฉ รบpravy, oplotenie aย podobne). Ochrana recipientov pred zneฤistenรญm ropnรฝmi lรกtkami zย odpadovรฝch vรดd je zabezpeฤenรก sรบstavou odluฤovaฤov ropnรฝch lรกtok, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou diaฤพniฤnej kanalizรกcie.

Pouลพitรญm opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov sa docielila minimalizรกcia zรกberu pozemkov. Opornรฝ mรบr sย dฤบลพkou 221โ€‰m aย zรกrubnรฝ mรบr sย dฤบลพkou 900โ€‰m sa realizujรบ zย drรดtokamennรฝch koลกov. Zรกrubnรฉ mรบry sย dฤบลพkou 95โ€‰m aย 190โ€‰m sรบ zย prostรฉho betรณnu. Vย sรบlade sย koncepciou rozmiestnenia aย vybavenia odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach vย SR je vย oblasti Malรฉho ล ariลกa vybudovanรฉ veฤพkรฉ obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo.

รšsek diaฤพnice D1 Svinia โ€“ Preลกov zรกpad

Rozhodujรบce objekty stavby

Diaฤพnica D1 vย km 90,575 โ€“ 97,700
Objekt zahล•ลˆa tieto stavebnรฉ prรกce:

  • odstrรกnenie ornice 90ย 000 m3,
  • odkop zeminy vย hornine tr. 1 โ€“ 4 aย 5 โ€“ 7 vย objeme 1ย 450ย 000 m3,
  • nรกsyp telesa diaฤพnice sendviฤovรฝm spรดsobom vย objeme 1ย 302ย 000 m3,
  • konลกtrukcia vozovky.

Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Svinia
Objekt zahล•ลˆa tieto stavebnรฉ prรกce:

  • odstrรกnenie ornice 16ย 088 m3,
  • odkop zeminy vย hornine tr. 1 โ€“ 4 vย objeme 53ย 346 m3,
  • nรกsyp telesa diaฤพnice sendviฤovรฝm spรดsobom vย objeme 344ย 890 m3,
  • konลกtrukcia vozovky.

Most nad potokom Malรก Svinka vย km 91,600

  • vรฝลกka mosta: 28,85โ€‰m (nad dnom potoka Malรก Svinka),
  • plocha mosta: 3ย 019 m2 (pravรฝ most), 3019 m2 (ฤพavรฝ most),
  • dฤบลพka mosta: 253,8 m.

Mostnรฝ objekt mรก pรคลฅ polรญ. Nosnรก konลกtrukcia je zย predpรคtรฉho betรณnu aย vybudovala sa systรฉmom letmej betonรกลพe. Zรกrodky nad podperami aย ฤasลฅ nosnej konลกtrukcie vย krajnรฝch poliach sรบ na podpernej skruลพi.



Most v km 91,600 nad potokom Malรก Svinka, letmo betรณnovanรฝ

Most na D1 vย km 95,056 nad potokom

  • vรฝลกka mosta: 12,2โ€‰m (nad potokom),
  • plocha mosta: 7ย 366 m2 (ฤพavรก ฤasลฅ), 6ย 278 m2 (pravรก ฤasลฅ),
  • dฤบลพka mosta: 494,54 m.

Mostnรฝ objekt je ลกestnรกsลฅpoฤพovรฝ aย je rozdelenรฝ na tri dilataฤnรฉ celky. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov skladobnej dฤบลพky 30,0โ€‰m typu IST 97.



Most v km 95,056 nad potokom

Most na vetve ฤ. 2 nad okruลพnou kriลพovatkou kriลพovatky Preลกov-zรกpad

  • vรฝลกka mosta: 11,3โ€‰m (nad okruลพnou kriลพovatkou),
  • plocha mosta: 4ย 039 m2,
  • dฤบลพka mosta: 346,56 m.

Mostnรฝ objekt pozostรกva zย jednej nosnej konลกtrukcie aย je desaลฅpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, spojitรก zย dodatoฤne predopnutรฉho betรณnu. Vย prieฤnom smere je dvojtrรกmovรก aย je predopnutรก internรฝmi aย externรฝmi predpรญnacรญmi kรกblami. Externรฉ kรกble budรบ vย strede poฤพa deviovanรฉ pomocou oceฤพovรฉho deviรกtora, ktorรฝ bude opretรฝ do prieฤnika hrรบbky 0,6 m.

Most na vetve ฤ. 1 kriลพovatky Preลกov zรกpad vย km 0,560 nad cestou II/546

  • vรฝลกka mosta: 8โ€‰m (nad dnom potoka),
  • plocha mosta: 2ย 760 m2,
  • dฤบลพka mosta: 234,84 m.

Mostnรฝ objekt pozostรกva zย jednej nosnej konลกtrukcie aย je sedempoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, spojitรก zย dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu. Vย prieฤnom smere je dvojtrรกmovรก aย je predopnutรก internรฝmi predpinacรญmi kรกblami.

Zรกkladnรฉ parametre diaฤพnice
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 100 aลพ 120 km/h
Navrhovanรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie: D 25,6 / 100, 120
Dฤบลพka diaฤพniฤnรฉho รบseku: 7ย 075 m
Poฤet mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek: 2
Poฤet mostnรฝch objektov: 9 (5 na diaฤพnici, 1 nad diaฤพnicou aย 3 na vetvรกch mimoรบrovลˆovej kriลพovatky Preลกov)
Kryt vozovky: asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ

Inลพinierske stavby, a. s.
Foto: Inลพinierske stavby, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie