Diaฤพnica D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec
Diaฤพnica D3 vrรกtane รบseku ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je sรบฤasลฅou eurรณpskeho multimodรกlneho koridoru ฤ. VI.: Gdansk โ Grudziadz/Warszawa โ Katowice โ Skalitรฉ โ ฤadca โ ลฝilina. Tento koridor je podฤพa projektu TINA (Transport Infrastructure Needs Assesment) jednรฝm z troch koridorov, ktorรฉ tvoria nosnรบ sieลฅ na Slovensku, a okrem vnรบtroลกtรกtnej prepravy zabezpeฤuje aj vรฝznamnรบ tranzitnรบ medziลกtรกtnu prepravu v smere sever โ juh s napojenรญm na ฤeskรบ republiku (cez vรฝhฤพadovรบ R5) a Poฤพsko.
Hlavnou budovanou komunikรกciou stavby je diaฤพnica D3, ktorรก je navrhnutรก v kategรณrii D 24,5/80. Jej hlavnou funkciou bude predovลกetkรฝm previesลฅ tranzitnรบ osobnรบ a nรกkladnรบ dopravu v severojuลพnom smere na trase eurรณpskeho dopravnรฉho koridoru, odฤพahฤiลฅ sรบฤasnรบ hlavnรบ severojuลพnรบ dopravnรบ spojnicu na รบzemรญ Slovenska medzi hraniฤnรฝmi priechodmi Trstenรก โ ล ahy, odฤพahฤiลฅ hraniฤnรฝ priechod Trstenรก od nรกkladnej dopravy a vyuลพiลฅ kapacitne hraniฤnรฝ priechod Skalitรฉ. Trasa diaฤพnice pretรญna existujรบci dopravnรฝ systรฉm miestnych a รบฤelovรฝch komunikรกciรญ (resp. poฤพnรฝch a lesnรฝch ciest). ฤalลกiu kategรณriu komunikรกciรญ tvoria preto preloลพky a รบpravy spomรญnanรฝch ciest v takรฝch trasรกch a rozsahu, aby umoลพnili zachovaลฅ vลกetky doterajลกie komunikaฤnรฉ prepojenia na รบzemรญ a zรกroveล aj prรญstupy na pozemky rozdelenรฉ diaฤพnicou.
Zaฤiatok รบseku โ miesto napojenia mostnรฝch objektov SO 201-00 a SO 202-00 na existujรบcu komunikรกciu
Diaฤพniฤnรฝ รบsek ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3, ktorรฝ sa v kriลพovatke Hriฤovskรฉ Podhradie napรกja na diaฤพnicu D1, tvoriacu v Slovenskej republike zรกkladnรฝ ลฅah v smere vรฝchod โ zรกpad. Rieลกenรฝ รบsek D3 dopฤบลa diaฤพniฤnรบ sieลฅ v smere ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ ฤadca โ Skalitรฉ, ฤรญm vytvรกra s รบsekom D1 od Bratislavy jednu zo severojuลพnรฝch dopravnรฝch osรญ Slovenska. Na celom รบseku D3 vedie doprava v sรบฤasnosti po existujรบcich cestรกch I/11 a I/12, ktorรฉ sa vyuลพรญvajรบ aj tranzitnou medziลกtรกtnou prepravou. V sledovanom รบseku prechรกdzajรบ tieto komunikรกcie intravilรกnom mesta ฤadca a obce Svrฤinovec, ฤo vรฝrazne zniลพuje plynulosลฅ a rรฝchlosลฅ dopravy, znehodnocuje ลพivotnรฉ prostredie nadmernรฝm hlukom a exhalรกtmi, ohrozuje bezpeฤnosลฅ a zdravie ich obyvateฤพov. Obe komunikรกcie vyรบsลฅujรบ na hraniฤnรฝch priechodoch: cesta I/11 na priechode SR/ฤR โ Svrฤinovec/Mosty u Jablunkova a cesta I/12 na priechode SR/PR โ Skalitรฉ/Zwardoล. Samotnรก cesta I/11 je v sรบฤasnosti preลฅaลพovanรก najmรค tranzitnou nรกkladnou dopravou, ktorej poลพiadavkรกm uลพ nevyhovuje.
Koniec รบseku โ miesto napojenia na existujรบcu diaฤพnicu D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ
Rieลกenie
Rieลกenรญm nepriaznivej dopravnej situรกcie na รบzemรญ je vybudovaลฅ novรบ sรบbeลพnรบ kapacitnรบ komunikรกciu. Diaฤพnica D3 bude maลฅ vรฝznam aj z hฤพadiska tranzitnej medziลกtรกtnej dopravy. Na zaฤiatku รบseku je napojenie navrhnutรฉ na existujรบcu cestu oznaฤovanรบ ako I/11A, ktorรก sa v budรบcnosti po postavenรญ ฤalลกรญch รบsekov zaradรญ do diaฤพnice D3. Napojenรญm na konci na v sรบฤasnosti uลพ prevรกdzkovanรฝ รบsek Svrฤinovec โ Skalitรฉ โ hranica SR/PR a vyuลพรญvanรญm sรบvisiaceho hraniฤnรฉho priechodu sa umoลพnรญ aj priechod nรกkladnej dopravy v smere do Poฤพska a spรคลฅ. Navrhovanรฝ รบsek diaฤพnice D3 je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลกtรกtna hranica SR/PR, ktorรฝ mรก zabezpeฤiลฅ dopravnรฉ prepojenie hlavnรฉho mesta a juhozรกpadnรฝch oblastรญ Slovenska s Kysucami a nadvรคzne s Poฤพskou republikou. รฤelom navrhovanej stavby diaฤพnice je zlepลกiลฅ dopravnรบ situรกciu v ลกirลกom okolรญ nielen na momentรกlne dotknutom รบzemรญ โ vybudovanie tejto stavby pozitรญvne ovplyvnรญ dopravnรบ situรกciu na celom severojuลพnom ลฅahu na รบzemรญ Slovenska. Odstrรกnia sa tรฝm straty ฤasu vodiฤov a cestujรบcich a podstatne sa zlepลกรญ dopravnรฝ komfort รบฤastnรญkov premรกvky. Celรฝ รบsek diaฤพnice D3 skrรกti ฤas jazdy o 5 minรบt (v dopravnej ลกpiฤke aลพ o 17 minรบt). Zรกroveล sa pozitรญvne ovplyvnรญ ลพivotnรฉ prostredie v blรญzkosti existujรบcich komunikรกciรญ.
Opis a celkovรฝ rozsah stavby
Stavba diaฤพnice D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je situovanรก v ลฝilinskom kraji, v okrese ฤadca, prechรกdza katastrรกlnymi รบzemiami ฤadce a obce Svrฤinovec. Stavba vedie po รบpรคtรญ a okrajovรฝch ฤastiach svahov, ktorรฝch sklon dosahuje miestami aj viac ako 25ยฐ. Na zaฤiatku รบseku vedie trasa diaฤพnice zastavanรฝm รบzemรญm mesta ฤadca a v svahovitรฝch terรฉnoch miestnych ฤastรญ Bukov, Manฤovci, U ล evca, U ล pindli. Ide o รบzemie znaฤne poznaฤenรฉ svahovรฝmi deformรกciami rรดzneho charakteru. Od km 39,200 prechรกdza trasa do alรบvia rieky ฤierลanky, pokraฤuje k vyvรฝลกenine ฤupeฤพ a nรกsledne stรบpa do รบpรคtรญ kopca Furmanec a do riedko osรญdlenรฉho รบzemia v katastri obce Svrฤinovec.
Rozsah stavby
โข Celkovรก dฤบลพka รบseku D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec: 5 673 m.
โข ล รญrkovรฉ usporiadanie (kategรณria diaฤพnice): D 24,5/80.
โข Celkovรฝ poฤet stavebnรฝch objektov: 282.
โข Mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky: 2 (Bukov a Podzรกvoz).
โข Mostnรฉ objekty: 19 (spolu dฤบลพka 3 563 m).
โข Mรบry na diaฤพnici a ostatnรฝch cestรกch: 27 (spolu dฤบลพka 4 826 m).
โข Dฤบลพka protihlukovรฝch stien na diaฤพnici: 11 130 m.
โข Dฤบลพka privรกdzaฤa Podzรกvoz: 56 m.
โข รprava cesty I. triedy: 368 m.
โข Poฤet preloลพiek a รบprav ostatnรฝch komunikรกciรญ: 14.
โข Demolรกcie objektov: 33.
Materiรกly
โข Asfaltovรฉ zmesi: 92 206 t.
โข Betรณnovรฉ zmesi: 173 203 m3.
โข Betonรกrska vรฝstuลพ: 22 803 t.
โข Plocha izolรกcie mostov: 64 869 m2.
โข Predpรญnacia vรฝstuลพ mostnรฝch objektov: 2 368 t.
โข Predpรญnacia vรฝstuลพ na ลกpeciรกlnych zรกkladovรฝch prรกcach: 73 491 m.
Zemnรฉ prรกce
Niveleta diaฤพnice je navrhnutรก s ohฤพadom na minimalizรกciu zemnรฝch prรกc, samostatnรฉ vรฝลกkovรฉ vedenie jazdnรฝch pรกsov bolo navrhnutรฉ v รบseku nad stanicou ฤadca v km 37,574 โ 38,880 vzhฤพadom na lepลกie zaฤlenenie diaฤพnice do veฤพmi zloลพitรฉho geologickรฉho prostredia. Aj na ostatnรฝch รบsekoch sa niveleta navrhovala s ohฤพadom na minimalizรกciu zemnรฝch prรกc pri dodrลพanรญ podmienok danรฝch v STN 73 6101, pri danom smerovom nรกvrhu a zohฤพadnenรญ poลพiadaviek vlastnรญkov susednรฝch pozemkov sa vลกak musela prispรดsobiลฅ aj inรฝm okolnostiam. Preto je zรกvereฤnรก bilancia zemnรฝch prรกc nevyrovnanรก a na celej trase je prebytok zeminy.
ล peciรกlne zakladanie na mostnom objekte SO 215-00 โ opora ฤ. 1
Pri vรฝstavbe diaฤพnice dรดjde k rozsiahlym zemnรฝm prรกcam, oฤakรกvajรบ sa takรฉto hlavnรฉ objemy zemnรฝch prรกc:
โข vรฝkop: 618 358 m3, z toho do nรกsypov 247 389 m3 a do depรณnie 370 969 m3,
โข nรกsyp: 504 499 m3, z toho z trasy 247 389 m3 a dovezenรฝ materiรกl 260 110 m3.
Vhodnรก vรฝkopovรก zemina sa pouลพije do nรกsypu, prebytoฤnรก zemina zรญskanรก z รบzemia sa uskladnรญ na medzidepรณniu zeminy. Zosuvnรฉ delรบvium (sutiny a pieskovce s รญlovcami) bude z 80 % vyuลพiteฤพnรฉ do vrstevnatรฝch nรกsypov cestnรฝch telies a prรญpadne na nezaลฅaลพenรฉ svahovรฉ kuลพele a ostatnรฉ zemnรฉ prรกce (naprรญklad pracovnรฉ ploลกiny a pod.).
ล peciรกlne zakladanie na mostnom objekte SO 215-00 โ opora ฤ. 2
Vozovky
Pri nรกvrhu diaฤพniฤnej vozovky sa zvolili vrstvy ลกtandardne pouลพรญvanรฉ a overenรฉ na inรฝch diaฤพniฤnรฝch stavbรกch v podobnรฝch klimatickรฝch podmienkach. Na zjednotenie pouลพitรฝch technologickรฝch postupov bola zรกkladnรก diaฤพniฤnรก vozovka navrhnutรก aj na vetvรกch kriลพovatky Bukov a Podzรกvoz a rovnako aj na privรกdzaฤi. Konลกtrukcia vozovky รบpravy cesty I/11 sa navrhuje vzhฤพadom na rovnakรฉ dopravnรฉ podmienky totoลพne s diaฤพniฤnou vozovkou. Celkovรก hrรบbka diaฤพniฤnej vozovky je 0,59 m. Konลกtrukcia ostatnรฝch vozoviek miestnych komunikรกciรญ, poฤพnรฝch a รบฤelovรฝch ciest mรก hrรบbku 0,36 m. Pri spevnenรฝch plochรกch ORL je vzhฤพadom na mnoลพstvo poklopov vhodnou konลกtrukciou na vozovke cementobetรณnovรก vozovka.
Odvodnenie
Odvodnenie povrchovรฝch vรดd je navrhnutรฉ v zรกsade dvomi spรดsobmi. V prvom rade treba zabezpeฤiลฅ odvedenie povrchovรฝch vรดd z priฤพahlรฉho รบzemia a z telesa diaฤพnice a ostatnรฝch komunikรกciรญ. To zabezpeฤรญ systรฉm nadzรกrezovรฝch priekop a priekop, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou zรกrezovรฝch, prรญpadne aj nรกsypovรฝch รบsekov. Do nich sa budรบ odvรกdzaลฅ daลพฤovรฉ vody z terรฉnu, telesa a z nespevnenรฝch plรดch komunikรกciรญ. V zรกsade sa budรบ tieto vody sรบstrediลฅ vลพdy na konci prรญsluลกnรฉho รบseku medzi diaฤพniฤnรฝmi mostmi a potom odvรกdzaลฅ popod prรญsluลกnรฝ diaฤพniฤnรฝ most do priฤพahlรฉho recipientu. Inรฉ je rieลกenie odvodnenia v km 37,0 โ 38,6, kde je odvedenie vรดd z priekop popod diaฤพnicou zabezpeฤenรฉ odvodลovacรญmi zariadeniami, ktorรฉ sรบ vzhฤพadom na svoju zloลพitosลฅ a technickรบ nรกroฤnosลฅ rieลกenรฉ v samostatnรฝch objektoch SO 515-01 aลพ 515-07. Klasickรฝ rรบrovรฝ priepust DN 800 mm prevรกdza vodu len na vetve PB.
ฤalลกie povrchovรฉ vody budรบ vody zo spevnenรฝch plรดch vozoviek diaฤพnice a kriลพovatiek. V tรฝchto prรญpadoch bude voda z vozovky jej prieฤnym sklonom odvedenรก do rigolov ฤi pozdฤบลพnych ลกtrbinovรฝch ลพฤพabov a z nich potom prostrednรญctvom uliฤnรฝch vpustov do diaฤพniฤnej kanalizรกcie. Pred kaลพdรฝm mostom je kanalizรกcia vybavenรก odluฤovaฤom ropnรฝch lรกtok, v ktorom budรบ daลพฤovรฉ vody preฤistenรฉ a zbavenรฉ ropnรฝch lรกtok a aลพ nรกsledne vyรบstenรฉ kanalizaฤnou stokou do prรญsluลกnรฉho recipienta. Aby sa zabrรกnilo sรบstredenรฉmu vรฝtoku vody z diaฤพniฤnej kanalizรกcie pri prudkรฝch daลพฤoch, uvaลพovalo sa pri nรกvrhu diaฤพniฤnej kanalizรกcie o vyuลพรญvanรญ retencie kanalizaฤnรฝch stรดk, vลกetky vodnรฉ toky sa z tohto dรดvodu tieลพ upravovali.
Bezpeฤnostnรฉ zariadenia
Bezpeฤnosลฅ dopravy poฤas prevรกdzky diaฤพnice budรบ zabezpeฤovaลฅ tieto prvky a systรฉmy:
โข stabilnรฉ vodorovnรฉ a zvislรฉ dopravnรฉ znaฤenie,
โข dopravnรฉ znaฤenie s premenlivou symbolikou najmรค s ohฤพadom na tunely, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ tesne za hranicou stavby (Horelica, Svrฤinovec),
โข zรกchytnรฉ a vodiace bezpeฤnostnรฉ zariadenia (zvodidlรก, smerovรฉ stฤบpiky, vodiace prรบลพky),
โข informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice (telefรณny nรบdzovรฉho volania, kamerovรฝ dohฤพad, meteozariadenie, sledovanie dopravy dispeฤingom napojenรฝm na jednotlivรฉ zloลพky integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu a dopravnรบ polรญciu),
โข osvetlenie diaฤพnice v kriลพovatke Bukov; zรกroveล budรบ osvetlenรฉ aj mosty SO 201-00 a SO 202-00, ktorรฉ patria do tejto kriลพovatky.
Mostnรฉ objekty
Pribliลพne 40 % z celkovej trasy diaฤพnice tvoria mosty. Na diaฤพnici sa nachรกdza dvanรกsลฅ mostov, z toho tri sรบ na mimoรบrovลovรฝch vetvรกch kriลพovatiek a dva sรบ na miestnych komunikรกciรกch nad diaฤพnicou. Na ostatnรฝch cestรกch je potom eลกte sedem menลกรญch mostov. Najvรฝznamnejลกie mosty na trase diaฤพnice sรบ estakรกda Podzรกvoz (SO 205 s dฤบลพkou 832 m), most v kriลพovatke Podzรกvoz (SO 206 s dฤบลพkou 511 m) a most Furmanec (SO 209 s dฤบลพkou 477 m). Pri nรกvrhu mostov sa vychรกdzalo najmรค z รบzemnรฝch a z inลพinierskogeologickรฝch podmienok. รzemnรฉ podmienky sรบ zohฤพadnenรฉ pri smerovom a vรฝลกkovom nรกvrhu ciest, na ktorรฝch sa mosty nachรกdzajรบ. Inลพinierskogeologickรฉ podmienky sรบ veฤพmi zloลพitรฉ s mnoลพstvom geodynamickรฝch javov.
205-00 Estakรกda Podzรกvoz v km 39,600 D3
Objekt je umiestnenรฝ v katastri mesta ฤadca. Most prevรกdza ลกtvorpruhovรบ, smerovo rozdelenรบ diaฤพnicu D3 kategรณrie D24,5/80 v km 39,150 โ 40,000 cez รบdolie riek ฤierลanka a ฤadeฤanka, cez cestu I/11, ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR, miestnu komunikรกciu a prรญstupovรบ komunikรกciu do priemyselnej zรณny ฤadca โ Podzรกvoz. Mostnรฝ objekt mรก voฤพnรบ ลกรญrku komunikรกcie 11,25 m + 11,25 m. Mostnรฝ objekt je ฤlenenรฝ na tri dilataฤnรฉ celky. Nosnรบ konลกtrukciu prvรฉho dilataฤnรฉho celku tvoria dvojtrรกmovรฉ nosnรญky z predpรคtรฉho betรณnu s rozpรคtiami beลพnรฝch polรญ 45,0 m, s celkovรฝmi rozpรคtiami 160,0/115,0 m a vรฝลกkou prierezu 2,5 m. Nosnรบ konลกtrukciu druhรฉho dilataฤnรฉho celku tvoria komorovรฉ letmo budovanรฉ nosnรญky z predpรคtรฉho betรณnu s rozpรคtiami beลพnรฝch polรญ 75,0 m, s celkovรฝmi rozpรคtiami 340,0/395,0 m a vรฝลกkou prierezu 2,5 โ 4,5 m. Nosnรบ konลกtrukciu tretieho dilataฤnรฉho celku tvoria poฤพovรฉ dvojtrรกmovรฉ nosnรญky z predpรคtรฉho betรณnu s rozpรคtiami beลพnรฝch polรญ 45,0 m, s celkovรฝmi rozpรคtiami 250,0/250,0 m a s vรฝลกkou prierezu 2,5 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,150 m s vyloลพenรฝmi konzolami so ลกรญrkou 3,05 m. Zaลฅaลพenie nosnej konลกtrukcie sa prenรกลกa na spodnรบ stavbu pomocou hrncovรฝch loลพรญsk. Spodnรบ stavbu tvorรญ pritom dvojica krajnรฝch opรดr.
Medzi najvรฝznamnejลกie mosty na trase diaฤพnice patrรญ estakรกda Podzรกvoz s dฤบลพkou 832 m.
Poฤiatoฤnรก opora mรก predฤบลพenรฉ krรญdla tvorenรฉ uhlovรฝmi mรบrmi (stenami). Medziฤพahlรฉ podpery tvoria v DC 1 a 3 dvojice pilierov s obdฤบลพnikovรฝm prierezom a v DC 2 stenovรฉ piliere s obdฤบลพnikovรฝm prierezom. Most je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1 200 mm. Prรญstup k stavbe mosta bude z existujรบcej cesty I/11.
Dฤบลพka premostenia ฤฝM/PM: 754,0/764,0 m.
Dฤบลพka mosta ฤฝM/PM: 803,0/832,0 m.
ล ikmosลฅ mosta: ฮฑ = 100 g (kolmรก).
ล รญrka medzi obrubnรญkmi ฤฝM/PM: 11,25/11,25 m.
ล รญrka sluลพobnรฉho chodnรญka ฤฝM/PM: 1,05/1,05 m.
ล รญrka medzi zรกbradliami: 27,9 m (medzi PHS).
Vรฝลกka mosta: pribliลพne 15,0 m.
Stavebnรก vรฝลกka DC 1, 2, 3: 2,59 m, 2,59 โ 4,59 m, 2,59 m.
Plocha mosta ฤฝM + PM: 754,0 ร 13,95 + 764,0 ร 13,95 = 21 176,1 m2.
Zรกver
Stavba diaฤพnice D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je spolufinancovanรก Eurรณpskou รบniou a na jej vรฝstavbu sรบ pouลพitรฉ prostriedky z Kohรฉzneho fondu (OP Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ 2020) a z fondu CEF. Ukonฤenie vรฝstavby je naplรกnovanรฉ na koniec roka 2020.
Nรกzov stavby: Diaฤพnica D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec
Miesto: VรC ลฝilinskรฝ samosprรกvny kraj, okres ฤadca
Katastrรกlne รบzemie: ฤadca, Svrฤinovec
Kategรณria diaฤพnice: D 24,5/80
Stupeล dokumentรกcie: dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie
Stavebnรญk: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Nadriadenรฝ orgรกn: Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie D3 ฤadca, Bukov zastรบpenรฉ vedรบcim ฤlenom zdruลพenia STRABAG, s. r. o. (podiel 44 %) a ฤlenmi zdruลพenia PORR, s. r. o. (podiel 34 %) a HOCHTIEF CZ a. s., organizaฤnรก zloลพka Slovensko (podiel 22 %)
Zahรกjenie stavby: 15. 12. 2016
Ukonฤenie stavby: 14. 12. 2020
TEXT: Ing. ฤฝubomรญr Michaloviฤ
FOTO: Strabag, s. r. o.
ฤฝubomรญr Michaloviฤ pรดsobรญ v spoloฤnosti Strabag, s. r. o., ako ekonรณm oblasti Veฤพkรฉ projekty.