Diaฤพnica D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Zรกkladnรฝ kameล stavby D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, I. etapa Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina (Strรกลพov) bol slรกvnostne poloลพenรฝ 7. oktรณbra 2005. Po dvoch rokoch aย dvoch mesiacoch bol 7. decembra รบsek otvorenรฝ. Treba dodaลฅ, ลพe zย ฤasti stavby, aย to objektu 219 Estakรกdy nad svahom pozdฤบลพ ลกtรกtnej cesty I/18 pri ลฝiline bol otvorenรฝ iba ฤพavรฝ dopravnรฝ pruh, pretoลพe neskorรฉ odovzdanie staveniska estakรกdy vย nรกroฤnom terรฉne aย lokalite medzi prudkรฝm svahom, cestou, ลพeleznicou aย vodnou plochou nedovolilo dokonฤiลฅ estakรกdu kompletne. Stavbu ako zhotoviteฤพ zabezpeฤovalo Zdruลพenie Strรกลพov (Doprastav 50 %, Vรกhostav-SK 30 %, Strabag 20 %).
Mnoลพstvo mostov vย uvedenom รบseku reprezentujรบ prefabrikovanรฉ mosty, monolitickรฉ mosty, mosty realizovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe aย poslednou technolรณgiou vรฝstavby mostov je letmรก montรกลพ โ prieฤne delenรก konลกtrukcia montovanรก pomocou montรกลพneho sรบboru.
Rozliฤnรฉ technolรณgie vรฝstavby sa navrhli vย projekte aย sฤasti zmenili po sรบลฅaลพi. รฤastnรญci vรฝstavby sa usilovali uplatniลฅ vลกetky dostupnรฉ technolรณgie zhotoviteฤพov. Poฤas roka aย niekoฤพkรฝch mesiacov dokรกzali spojazdniลฅ ฤasลฅ diaฤพniceย D3 tak, aby bolo moลพnรฉ prevรกdzkovaลฅ รบsek Vrtiลพer โ Hriฤovskรฉ Podhradie. Zmluvnรฉ dokonฤenie stavby bolo danรฉ na 26 mesiacov.
Poฤas vรฝstavby bolo nevyhnutnรฉ vyrieลกiลฅ problรฉm seizmicity, aย to zย pohฤพadu vลกetkรฝch objektov. Keฤลพe sa pri niektorรฝch zย nich zmenil statickรฝ systรฉm, iลกlo oย pomerne zรกsadnรฉ zmeny (naprรญklad rรกmovรก konลกtrukcia sa zmenila na spojitรฝ nosnรญk SO 212-00 atฤ.).
Mostnรฉ objekty โ prvรก skupina
Doslova neprekonateฤพnรฝm problรฉmom bolo uvoฤพnenie staveniska vย mieste zรกrodku ฤ. 14 aย 15, ktorรฝ bol pre vรฝstavbu limitujรบci. Zaฤiatkom aprรญla 2006 sa staveniskรก odovzdali aย zaฤalo sa zakladaลฅ. Na zakladanรญ objektu pracovali tri organizรกcie tak, aby sa sklz eliminoval. Samotnรก vรฝstavba si zo strany zhotoviteฤพa vyลพadovala zabezpeฤovanie nepretrลพitosti prรกce aย pouลพitie vyลกลกรญch tried betรณnov, aby sa vozรญky mohli presรบvaลฅ vย rรฝchlejลกรญch ฤasovรฝch sledoch. Na miestach, kde to bolo moลพnรฉ, sa ฤasลฅ betonรกลพe zrealizovala na skruลพi.
Poslednรบ ฤasลฅ skupiny objektov tvoril monolitickรฝ most ponad ลกtรกtnu cestu I/18, ktorรฝ nadvรคzoval na objekt SO 212-00. Uvedenรก ฤพavรก ฤasลฅ objektu โ mosta zaฤala koncom roka 2005 a do prevรกdzky bola uvedenรก koncom roka 2006.
ย
Mostnรฉ objekty โ druhรก skupina
Pred zaฤatรญm prรกc sa vย tomto รบseku zrealizovali preklรกdky kรกblov aย vedenรญ veฤพmi vysokรฉho napรคtia, ฤalej sa ako ochrana kanalizaฤnรฉho zberaฤa vybudovala pilotovanรก stena aย nad zberaฤom sa zriadila geodoska. Bolo nutnรฉ zriadiลฅ odlesnenie a spevnenie nรกsypu ลกtrkopieskovรฝmi pilรณtami pred oporou, odkiaฤพ ลกtartovala technolรณgia prieฤne delenรฝch konลกtrukciรญ. Po uvedenรฝch prรกcach sa zaฤali budovaลฅ prรญstupovรฉ komunikรกcie. Prvรฝ objekt, ktorรฝ bolo potrebnรฉ zrealizovaลฅ, bol objekt SO 258-00 Zรกrubnรฝ mรบr vย kilometri 5,732 โ 6,215. Objekt rieลกi zabezpeฤenie vรฝkopovรฝch svahov hlbokรฉho zรกrezu diaฤพnice. Systรฉm vรฝstavby spoฤรญval vย postupnom odkopรกvanรญ etรกลพรญ (maximรกlne mnoลพstvo 11) vรฝลกky 2,5 metra, ich zabezpeฤenie klincovanรญm, torkretom, vybudovanรญm ลพelezobetรณnovรฝch rebier, kotevnรฝch vencov aย lanovรฝch kotiev. Takto zabezpeฤenรฝ svah sa obkladal antikorรณznou bunkovou mreลพovinou vyplnenou kamenivom frakcie 32 โ 63โmm aย humusovou hlinou, na ktorรบ sa striekal hydroosev.
Najproblematickejลกou zรกleลพitosลฅou vรฝstavby bol prรญstup k realizรกcii tohto objektu, keฤลพe vรฝลกkovรฝ rozdiel jestvujรบceho terรฉnu (cesta I/18) aย รบpravy zรกrezu bol 56 m.
Bolo nutnรฉ vybudovaลฅ objekty SO 255-00 a 257-00. Uvedenรฉ objekty tvoria oporuย pravej ฤasti diaฤพnice. Objekty mรบrov, ako aj zรกklady mostnรฉho objektu SO 219-00 sa budovali postupne a zabezpeฤovali klincami, torkretom a lanovรฝmi kotvami. Objekty mรบrov aj zรกklady boliย zakladanรฉ na mikropilรณtach, okrem ฤasti objektu SO 219-00 nachรกdzajรบcej sa v baลพinรกch, kde boli pouลพitรฉ veฤพkopriemerovรฉ pilรณty. Spodnรบ stavbu mosta tvorili dvojice kruhovรฝch pilierov 1,8 (2,1 m).
Nosnรก konลกtrukcia je zo spojitรฉho nosnรญka uloลพenรฉho na loลพiskรกch osobitne vyvinutรฝch pre seizmickรบ oblasลฅ siedmeho stupลa. Konลกtrukciu objektov SO 219-40, 219-14, 219-13 tvoria prieฤne segmenty sย vรฝลกkou tri metre sย betรณnom C 45/50. Segmenty boli dopravenรฉ do stanice Hriฤov aย na stavbe montovanรฉ montรกลพnym sรบborom. Vรฝkon pri montรกลพi jednรฉho T-ฤka segmentu bol pribliลพne jeden tรฝลพdeล.
Zostรกvajรบce dilataฤnรฉ celky SO 219-20, 219-30, 219-11, 219-12 boli vyhotovenรฉ zย pozdฤบลพnych tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 36โm, uloลพenรฝch na dvojicu pilierov aย prefabrikovanรฝch รบloลพnรฝch prahov. Rรฝchlosลฅ montรกลพe predstavovala jedno pole za deล pri zabezpeฤenรญ pripravenosti รบloลพnรฝch prahov, loลพรญsk atฤ.
ย | ||
Zakladanie pilierov |
ย | Segmenty |
Cestnรฉ objekty:
ฤalลกie objekty:
Celkovรฝ poฤet objektov stavby: 167 |
Ing.ย Mariรกn Mydlo
Foto: Doprastav
Autor pracuje vย spoloฤnosti Doprastav od roku 1973. Vย sรบฤasnosti je vedรบcim projektu pre vรฝstavbu diaฤพnice โD3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, I. etapa Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina (Strรกลพov)โ.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2008.