Diaฤพnica D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Galรฉria(7)

Diaฤพnica D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto

Partneri sekcie:

Zรกkladnรฝ kameลˆ stavby D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, I. etapa Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina (Strรกลพov) bol slรกvnostne poloลพenรฝ 7. oktรณbra 2005. Po dvoch rokoch aย dvoch mesiacoch bol 7. decembra รบsek otvorenรฝ. Treba dodaลฅ, ลพe zย ฤasti stavby, aย to objektu 219 Estakรกdy nad svahom pozdฤบลพ ลกtรกtnej cesty I/18 pri ลฝiline bol otvorenรฝ iba ฤพavรฝ dopravnรฝ pruh, pretoลพe neskorรฉ odovzdanie staveniska estakรกdy vย nรกroฤnom terรฉne aย lokalite medzi prudkรฝm svahom, cestou, ลพeleznicou aย vodnou plochou nedovolilo dokonฤiลฅ estakรกdu kompletne. Stavbu ako zhotoviteฤพ zabezpeฤovalo Zdruลพenie Strรกลพov (Doprastav 50 %, Vรกhostav-SK 30 %, Strabag 20 %).

Na stavbe diaฤพnice D3 vย รบseku dlhom asi 9โ€‰km sa nachรกdza 22 mostov celkovej dฤบลพky 4ย 787,47 metrov aย plochy 72ย 000 metrov ลกtvorcovรฝch. Opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov je 1ย 859 metrov. Vย รบseku diaฤพnice sa rieลกia kriลพovatky, aย to napojenie diaฤพnice na vetvu D1 smerom na Martin, odboฤenie zย diaฤพnice smerom na letisko ลฝilina, nadjazd nad diaฤพnicou zย obce Hriฤov zo ลกtรกtnej cesty I/18 na letisko, ako aj rieลกenie krรญลพenia zย D 3 na privรกdzaฤ ลฝilina. Diaฤพnica D3 vย รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina opรบลกลฅa priestor charakteristickรฝ pre D1, aย to inundรกciu Vรกhu aย prechรกdza ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝilina โ€“ Bratislava aย ลกtรกtnu cestu 1/18 ลฝilina โ€“ Bratislava do oblasti pahorkatรญn aย ฤalej do veฤพmi prudkรฉho aย zvaลพujรบceho sa รบzemia pred ลฝilinou vย tesnej blรญzkosti existujรบcej ลกtรกtnej cesty 1/18, ลพelezniฤnej trate, kanalizaฤnรฉho zberaฤa aย priehrady Hriฤov.

Mnoลพstvo mostov vย uvedenom รบseku reprezentujรบ prefabrikovanรฉ mosty, monolitickรฉ mosty, mosty realizovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe aย poslednou technolรณgiou vรฝstavby mostov je letmรก montรกลพ โ€“ prieฤne delenรก konลกtrukcia montovanรก pomocou montรกลพneho sรบboru.

Rozliฤnรฉ technolรณgie vรฝstavby sa navrhli vย projekte aย sฤasti zmenili po sรบลฅaลพi. รšฤastnรญci vรฝstavby sa usilovali uplatniลฅ vลกetky dostupnรฉ technolรณgie zhotoviteฤพov. Poฤas roka aย niekoฤพkรฝch mesiacov dokรกzali spojazdniลฅ ฤasลฅ diaฤพniceย D3 tak, aby bolo moลพnรฉ prevรกdzkovaลฅ รบsek Vrtiลพer โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie. Zmluvnรฉ dokonฤenie stavby bolo danรฉ na 26 mesiacov.

Poฤas vรฝstavby bolo nevyhnutnรฉ vyrieลกiลฅ problรฉm seizmicity, aย to zย pohฤพadu vลกetkรฝch objektov. Keฤลพe sa pri niektorรฝch zย nich zmenil statickรฝ systรฉm, iลกlo oย pomerne zรกsadnรฉ zmeny (naprรญklad rรกmovรก konลกtrukcia sa zmenila na spojitรฝ nosnรญk SO 212-00 atฤ.).

Mostnรฉ objekty โ€“ prvรก skupina

Prvou skupinou sรบ objekty SO 212-00, 213-00. Ide oย mosty sย dฤบลพkou asi 700 m. Prvรฝ dilataฤnรฝ รบsek SO 212-00 tvorรญ spojovacรญ nosnรญk sย poฤพami dฤบลพky 35โ€‰m + 4 ร— 44 + 35 m. Most tvorรญ monolitickรก konลกtrukcia na skruลพi aย bol zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.ย  Druhรฝ dilataฤnรฝ celok (obr. 3) tvorรญ letmรก betonรกลพ sย poฤพami 83 + 117 + 67 m. Pred samotnou vรฝstavbou bolo potrebnรฉ prekladaลฅ kรกble vย oblasti ลพelezniฤnej stanice Hriฤov aย prestavaลฅ trolejovรฉ vedenie. Zriadilo sa novรฉ nรกstupiลกte pre dosiahnutie poลพadovanรฉho rozbehu vlakovรฝch sรบprav idรบcich zo stanice popod neutrรกlne pole aย vybudoval sa prรญstup kย stavbe. Preklรกdky kรกblov znaฤne komplikovala tuhรก zima na prelome rokov 2005 aย 2006.

Doslova neprekonateฤพnรฝm problรฉmom bolo uvoฤพnenie staveniska vย mieste zรกrodku ฤ. 14 aย 15, ktorรฝ bol pre vรฝstavbu limitujรบci. Zaฤiatkom aprรญla 2006 sa staveniskรก odovzdali aย zaฤalo sa zakladaลฅ. Na zakladanรญ objektu pracovali tri organizรกcie tak, aby sa sklz eliminoval. Samotnรก vรฝstavba si zo strany zhotoviteฤพa vyลพadovala zabezpeฤovanie nepretrลพitosti prรกce aย pouลพitie vyลกลกรญch tried betรณnov, aby sa vozรญky mohli presรบvaลฅ vย rรฝchlejลกรญch ฤasovรฝch sledoch. Na miestach, kde to bolo moลพnรฉ, sa ฤasลฅ betonรกลพe zrealizovala na skruลพi.

Po vลกetkรฝch รบskaliach sa koncom oktรณbra 2006 podarilo vybudovaลฅ hrubรบ stavbu, aย vฤaka nasadeniu na dokonฤovacรญch prรกcach, ako sรบ odvodnenie, rรญmsy, zรกbradlie, zvodidlรก, siete, izolรกcie, ลพiviฤnรฉ รบpravy aย vodorovnรฉ znaฤenie, most dokonฤiลฅ. Vzhฤพadom na nepriaznivรฉ poฤasie aย krรกtke ฤasovรฉ obdobie bolo nutnรฉ pouลพiลฅ niektorรฉ neobvyklรฉ technolรณgie.

Poslednรบ ฤasลฅ skupiny objektov tvoril monolitickรฝ most ponad ลกtรกtnu cestu I/18, ktorรฝ nadvรคzoval na objekt SO 212-00. Uvedenรก ฤพavรก ฤasลฅ objektu โ€“ mosta zaฤala koncom roka 2005 a do prevรกdzky bola uvedenรก koncom roka 2006.
ย 

Mostnรฉ objekty โ€“ druhรก skupina

ฤŽalลกia skupina objektov sa nachรกdza na konci stavby vย kilometri 5,0 โ€“ 6,5. Vย uvedenom priestore prechรกdza trasa diaฤพnice vo svahu kopca Prรญkrik vย tesnej blรญzkosti cesty I/18, ลพelezniฤnej trate vย smere ลฝilina โ€“ Bratislava, vodnรฉho diela Hriฤov aย hlavnรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa vย meste ลฝilina na SฤŒOV vย Hornom Hriฤove.

Pred zaฤatรญm prรกc sa vย tomto รบseku zrealizovali preklรกdky kรกblov aย vedenรญ veฤพmi vysokรฉho napรคtia, ฤalej sa ako ochrana kanalizaฤnรฉho zberaฤa vybudovala pilotovanรก stena aย nad zberaฤom sa zriadila geodoska. Bolo nutnรฉ zriadiลฅ odlesnenie a spevnenie nรกsypu ลกtrkopieskovรฝmi pilรณtami pred oporou, odkiaฤพ ลกtartovala technolรณgia prieฤne delenรฝch konลกtrukciรญ. Po uvedenรฝch prรกcach sa zaฤali budovaลฅ prรญstupovรฉ komunikรกcie. Prvรฝ objekt, ktorรฝ bolo potrebnรฉ zrealizovaลฅ, bol objekt SO 258-00 Zรกrubnรฝ mรบr vย kilometri 5,732 โ€“ 6,215. Objekt rieลกi zabezpeฤenie vรฝkopovรฝch svahov hlbokรฉho zรกrezu diaฤพnice. Systรฉm vรฝstavby spoฤรญval vย postupnom odkopรกvanรญ etรกลพรญ (maximรกlne mnoลพstvo 11) vรฝลกky 2,5 metra, ich zabezpeฤenie klincovanรญm, torkretom, vybudovanรญm ลพelezobetรณnovรฝch rebier, kotevnรฝch vencov aย lanovรฝch kotiev. Takto zabezpeฤenรฝ svah sa obkladal antikorรณznou bunkovou mreลพovinou vyplnenou kamenivom frakcie 32 โ€“ 63โ€‰mm aย humusovou hlinou, na ktorรบ sa striekal hydroosev.

Najproblematickejลกou zรกleลพitosลฅou vรฝstavby bol prรญstup k realizรกcii tohto objektu, keฤลพe vรฝลกkovรฝ rozdiel jestvujรบceho terรฉnu (cesta I/18) aย รบpravy zรกrezu bol 56 m.

Bolo nutnรฉ vybudovaลฅ objekty SO 255-00 a 257-00. Uvedenรฉ objekty tvoria oporuย  pravej ฤasti diaฤพnice. Objekty mรบrov, ako aj zรกklady mostnรฉho objektu SO 219-00 sa budovali postupne a zabezpeฤovali klincami, torkretom a lanovรฝmi kotvami. Objekty mรบrov aj zรกklady boliย  zakladanรฉ na mikropilรณtach, okrem ฤasti objektu SO 219-00 nachรกdzajรบcej sa v baลพinรกch, kde boli pouลพitรฉ veฤพkopriemerovรฉ pilรณty. Spodnรบ stavbu mosta tvorili dvojice kruhovรฝch pilierov 1,8 (2,1 m).

Nosnรก konลกtrukcia je zo spojitรฉho nosnรญka uloลพenรฉho na loลพiskรกch osobitne vyvinutรฝch pre seizmickรบ oblasลฅ siedmeho stupลˆa. Konลกtrukciu objektov SO 219-40, 219-14, 219-13 tvoria prieฤne segmenty sย vรฝลกkou tri metre sย betรณnom C 45/50. Segmenty boli dopravenรฉ do stanice Hriฤov aย na stavbe montovanรฉ montรกลพnym sรบborom. Vรฝkon pri montรกลพi jednรฉho T-ฤka segmentu bol pribliลพne jeden tรฝลพdeลˆ.

Zostรกvajรบce dilataฤnรฉ celky SO 219-20, 219-30, 219-11, 219-12 boli vyhotovenรฉ zย pozdฤบลพnych tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 36โ€‰m, uloลพenรฝch na dvojicu pilierov aย prefabrikovanรฝch รบloลพnรฝch prahov. Rรฝchlosลฅ montรกลพe predstavovala jedno pole za deลˆ pri zabezpeฤenรญ pripravenosti รบloลพnรฝch prahov, loลพรญsk atฤ.

ย 
Zakladanie pilierov
ย  Segmenty

Cestnรฉ objekty:

  • zaฤiatok รบseku diaฤพnice je km 23,437 D1 = km โ€“ 1,629 Zรš D3
  • koniec รบseku diaฤพnice D3 je vย km 6,850 D3
  • diaฤพnica: 7ย 530โ€‰m
  • vetvy kriลพovatiek: 8ย 109โ€‰m
  • preloลพky komunikรกciรญ: 5ย 004โ€‰m

ฤŽalลกie objekty:

  • opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry – 11โ€‰ks (dl. 1ย 859โ€‰m)
  • รบpravy tokov – 10โ€‰ks (dl. 2ย 104โ€‰m)
  • daลพฤovรก kanalizรกcia – 7ย 175โ€‰m
  • รบpravy vodovodovย  – 1ย 628โ€‰m
  • รบpravy kanalizรกciรญ – 2ย 025โ€‰m
  • preloลพka aย prรญpojka elektrickรฝch sietรญ – 25 objektov
  • preloลพky slaboprรบdovรฝch vedenรญ – 17 objektov
  • preloลพky diaฤพkovรฝch kรกblov ลฝSR – 10 objektov

Celkovรฝ poฤet objektov stavby: 167

Ing.ย Mariรกn Mydlo
Foto: Doprastav

Autor pracuje vย spoloฤnosti Doprastav od roku 1973. Vย sรบฤasnosti je vedรบcim projektu pre vรฝstavbu diaฤพnice โ€žD3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, I. etapa Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina (Strรกลพov)โ€œ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2008.

Najฤรญtanejลกie