image 74839 25 v2
Galรฉria(5)

Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno)

Partneri sekcie:

Dลˆa 26. mรกja 2014 bola podpรญsanรก zmluva o dielo medzi objednรกvateฤพom, Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou, a. s., a zhotoviteฤพom, Zdruลพenรญm D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno), ktorรฉho ฤlenmi sรบ spoloฤnosti EUROVIA SK, a.s. (ako vedรบci ฤlen zdruลพenia), HOCHTIEF CZ, a. s., a STAVBY MOSTOV SLOVAKIA, a. s., na predmet obstarรกvania โ€“ diaฤพnicu D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno). Celkovรก hodnota realizovanรฉho diela je 254,9 mil. eur bez DPH. Oficiรกlny dรกtum zaฤatia prรกc na stavbe bol 1. 6. 2014 s plรกnovanรฝm ฤasom vรฝstavby 36 mesiacov.

01 Eurovia
02 Eurovia panorama
03 Eurovia
04 Eurovia

Realizovanรฝ รบsek diaฤพnice D3 je sรบฤasลฅou multimodรกlneho koridoru ฤ. VI. a transeurรณpskej magistrรกly v smere sever โ€“ juh. Spolu s diaฤพnicou D1 na trase Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Skalitรฉ zabezpeฤuje dopravnรฉ prepojenie hlavnรฉho mesta a juhozรกpadnรฝch oblastรญ Slovenska s Kysucami a nadvรคzne s Poฤพskou republikou. Vรฝstavba tohto รบseku je spolufinancovanรก z Operaฤnรฉho programu Doprava a zo ลกtรกtneho rozpoฤtu.

Lokalizรกcia a รบฤel stavby

Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice D3 sa nachรกdza v ลฝilinskom kraji, v okrese ลฝilina a prechรกdza katastrรกlnymi รบzemiami obcรญ ลฝilinskรก Lehota, Strรกลพov, Povaลพskรฝ Chlmec, Budatรญn. V sรบฤasnosti sa celรฝ objem cestnej premรกvky na tomto dopravnom รบseku realizuje po cestรกch I/11 a I/18. Sรบฤasnรฉ situovanie tรฝchto ciest cez intravilรกn mesta ลฝilina ma negatรญvny vplyv na plynulosลฅ a rรฝchlosลฅ tranzitnej dopravy. Zรกroveลˆ ohrozuje obyvateฤพov hlukom, exhalรกtmi a zvรฝลกenรฝm nebezpeฤenstvom kolรญziรญ chodcov a motorovรฝch vozidiel.

Celková dฤบลพka úseku stavby D3 ลฝilina (Stráลพov) – ลฝilina (Brodno) je 4,250 km (merané v osi diaฤพnice).

Celkovรก dฤบลพka รบseku stavby D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno) je 4,250 km (meranรฉ v osi diaฤพnice). Stavba na zaฤiatku รบseku nadvรคzuje na stavbu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina (Strรกลพov), ktorรก je v sรบฤasnosti uลพ zrealizovanรก, a na konci svojho รบseku plynulo prechรกdza do pripravovanej stavby D3 ลฝilina (Brodno) โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. Trasa diaฤพnice kriลพuje cestu I/18, traลฅ ลฝSR, vodnรบ nรกdrลพ Hriฤov, cestu II/507 a rieku Kysucu.

รšฤelom a cieฤพom stavby je postupne dobudovaลฅ zรกkladnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah D3, skvalitniลฅ dopravnรฉ podmienky (medzinรกrodnรฉ aj vnรบtroลกtรกtne) a zvรฝลกiลฅ plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a zรกroveลˆ bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky. Po ukonฤenรญ vรฝstavby predmetnรฉho รบseku D3 sa vytvoria podmienky na podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy na cestรกch I/11 a I/18. Vฤaka vybudovaniu diaฤพniฤnej siete vzniknรบ moลพnosti na lepลกรญ ekonomickรฝ rast regiรณnu Kysuce a najmรค prepojenie severu a juhu bude realizovanรฉ mimo intravilรกnu mesta ลฝilina.

Dielo tvorí spolu 127 stavebných objektov, medzi ktorými dominuje tunel Povaลพský Chlmec.

Opis stavby

Dielo tvorรญ spolu 127 stavebnรฝch objektov, z ktorรฝch 31 predstavujรบ tzv. objekty doฤasnรฉho napojenia, pรดvodne navrhnutรฉ v objektovej skladbe ฤalลกej pripravovanej stavby, รบseku ลฝilina (Brodno) โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. V projekte dominujรบ dva kฤพรบฤovรฉ technicky nรกroฤnรฉ mostnรฉ objekty โ€“ estakรกda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nรกdrลพou Hriฤov a tunel Povaลพskรฝ Chlmec โ€“ doplnenรฉ ฤalลกรญm mostnรฝm objektom SO 224-00, most na D3 v km 10,800 nad preloลพkou cesty I/11 a Kysucou (pribliลพne 430 m realizovanรฝch podpornou skruลพou), a mnoลพstvom preloลพiek inลพinierskych sietรญ. Estakรกda s dฤบลพkou 1,4 km bude viesลฅ ponad Hriฤovskรบ priehradu a bude budovanรก cez I/18, diaฤพniฤnรบ vetvu a ลฝSR. ล pecifikom je realizรกcia prรกc pri plnom vodnom stave v priehrade, ฤo pre zhotoviteฤพa znamenรก veฤพmi rรฝchlo a pruลพne reagovaลฅ na meniace sa podmienky vรฝลกky hladiny v priehrade. Z dรดvodu ฤasovej nรกroฤnosti musรญ zhotoviteฤพ kombinovaลฅ tri technolรณgie โ€“ technolรณgiu vรฝsuvu (BERD M45), letmej betonรกลพe a podpornej skruลพe.

Tunel Povaลพskรฝ Chlmec

Tento tunel je sรบฤasลฅou prioritnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 โ€“ D3 na trase Bratislava โ€“ Trenฤรญn โ€“ Skalitรฉ s napojenรญm na Poฤพsko, s odboฤenรญm na ฤŒeskรบ republiku a na juhu s napojenรญm na Maฤarsko a Rakรบsko. Tunel Povaลพskรฝ Chlmec je jeden zo ลกtyroch diaฤพniฤnรฝch tunelov (Povaลพskรฝ Chlmec, ลฝilina, Ovฤiarsko a Viลกลˆovรฉ) s celkovou dฤบลพkou takmer 13 km, ktorรฉ sa v tomto roku budรบ stavaลฅ v okolรญ ลฝiliny. Samotnรฝ tunel sa skladรก z dvoch dvojpruhovรฝch tunelovรฝch rรบr, celkovรก dฤบลพka tunela bude 2 218 m. Pri stavbe sa vyrazรญ takmer 420-tisรญc mยณ. Zaujรญmavosลฅou stavby je, ลพe uprostred celkovej dฤบลพky tunela je otvorenรก โ€žstredovรก stavebnรก jama“, ktorรก umoลพลˆuje razenie obidvoma smermi (na vรฝchod aj zรกpad). Razenie sa bude realizovaลฅ na ลกiestich ฤelbรกch sรบฤasne โ€“ ลกtyri ลกtรญty zo stredovej stavebnej jamy, dva zo zรกpadnรฉho a nรกsledne z vรฝchodnรฉho portรกlu. Zhotoviteฤพ vybudoval zรกpadnรฝ portรกl za tri mesiace, kde zabudoval 176 pilรณt. Na vรฝstavbu portรกlovej ฤasti pouลพil 1โ€ฏ200 m3 betรณnu, pod jej konลกtrukciou vyลฅaลพil 15โ€ฏ000 m3 zeminy. Pri budovanรญ vรฝchodnรฉho portรกlu sa odkopalo 6 500 m3 horniny, pouลพilo sa 13โ€ฏ000 m vrtov klincov, kotiev, mikropilรณt a 1โ€ฏ000 m3 striekanรฉho betรณnu. Prรกce na razenรญ tunela Povaลพskรฝ Chlmec sa zaฤali postupne uลพ od februรกra 2015, 10. marca 2015 bola slรกvnostne posvรคtenรก a osadenรก soลกka sv. Barbory za รบฤasti predstaviteฤพov Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR, Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, zhotoviteฤพa a ฤalลกรญch hostรญ. V sรบฤasnosti sa tunel razรญ na ลกiestich ฤelbรกch, 24 hodรญn denne, sedem dnรญ v tรฝลพdni.

V súฤasnosti sa tunel razí na šiestich ฤelbách, 24 hodín denne, sedem dní v týลพdni.

Zรกver

Na stavbe pracuje aktuรกlne viac ako 330 ฤพudรญ. Primรกrna razba tunela by mala byลฅ ukonฤenรก do leta 2016. V prรญpade akรฝchkoฤพvek nepredvรญdateฤพnรฝch skutoฤnostรญ mรก zhotoviteฤพ pripravenรบ alternatรญvu, ktorรบ predstavuje razba tunela na รดsmich ฤelbรกch sรบฤasne, ฤo by predstavovalo stredoeurรณpsky unikรกt. Tunel bude vybavenรฝ modernรฝm komunikaฤnรฝm a monitorovacรญm systรฉmom a bude umoลพลˆovaลฅ prepravu nebezpeฤnรฉho tovaru v zmysle medzinรกrodnej dohody ADR. Predpokladanรก intenzita dopravy je viac ako 8-tisรญc vozidiel za 24 hodรญn a sme presvedฤenรญ, ลพe vodiฤi budรบ mรดcลฅ pouลพรญvaลฅ tento รบsek od jรบla 2017.

TEXT: Ing. Miloลก Farkaลก
FOTO: Eurovia SK, a.s.

Miloลก Farkaลก pรดsobรญ v spoloฤnosti Eurovia SK, a.s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie