Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno)
Dลa 26. mรกja 2014 bola podpรญsanรก zmluva o dielo medzi objednรกvateฤพom, Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou, a. s., a zhotoviteฤพom, Zdruลพenรญm D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno), ktorรฉho ฤlenmi sรบ spoloฤnosti EUROVIA SK, a.s. (ako vedรบci ฤlen zdruลพenia), HOCHTIEF CZ, a. s., a STAVBY MOSTOV SLOVAKIA, a. s., na predmet obstarรกvania โ diaฤพnicu D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno). Celkovรก hodnota realizovanรฉho diela je 254,9 mil. eur bez DPH. Oficiรกlny dรกtum zaฤatia prรกc na stavbe bol 1. 6. 2014 s plรกnovanรฝm ฤasom vรฝstavby 36 mesiacov.
Realizovanรฝ รบsek diaฤพnice D3 je sรบฤasลฅou multimodรกlneho koridoru ฤ. VI. a transeurรณpskej magistrรกly v smere sever โ juh. Spolu s diaฤพnicou D1 na trase Bratislava โ ลฝilina โ Skalitรฉ zabezpeฤuje dopravnรฉ prepojenie hlavnรฉho mesta a juhozรกpadnรฝch oblastรญ Slovenska s Kysucami a nadvรคzne s Poฤพskou republikou. Vรฝstavba tohto รบseku je spolufinancovanรก z Operaฤnรฉho programu Doprava a zo ลกtรกtneho rozpoฤtu.
Lokalizรกcia a รบฤel stavby
Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice D3 sa nachรกdza v ลฝilinskom kraji, v okrese ลฝilina a prechรกdza katastrรกlnymi รบzemiami obcรญ ลฝilinskรก Lehota, Strรกลพov, Povaลพskรฝ Chlmec, Budatรญn. V sรบฤasnosti sa celรฝ objem cestnej premรกvky na tomto dopravnom รบseku realizuje po cestรกch I/11 a I/18. Sรบฤasnรฉ situovanie tรฝchto ciest cez intravilรกn mesta ลฝilina ma negatรญvny vplyv na plynulosลฅ a rรฝchlosลฅ tranzitnej dopravy. Zรกroveล ohrozuje obyvateฤพov hlukom, exhalรกtmi a zvรฝลกenรฝm nebezpeฤenstvom kolรญziรญ chodcov a motorovรฝch vozidiel.
Celkovรก dฤบลพka รบseku stavby D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno) je 4,250 km (meranรฉ v osi diaฤพnice). Stavba na zaฤiatku รบseku nadvรคzuje na stavbu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina (Strรกลพov), ktorรก je v sรบฤasnosti uลพ zrealizovanรก, a na konci svojho รบseku plynulo prechรกdza do pripravovanej stavby D3 ลฝilina (Brodno) โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. Trasa diaฤพnice kriลพuje cestu I/18, traลฅ ลฝSR, vodnรบ nรกdrลพ Hriฤov, cestu II/507 a rieku Kysucu.
รฤelom a cieฤพom stavby je postupne dobudovaลฅ zรกkladnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah D3, skvalitniลฅ dopravnรฉ podmienky (medzinรกrodnรฉ aj vnรบtroลกtรกtne) a zvรฝลกiลฅ plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a zรกroveล bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky. Po ukonฤenรญ vรฝstavby predmetnรฉho รบseku D3 sa vytvoria podmienky na podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy na cestรกch I/11 a I/18. Vฤaka vybudovaniu diaฤพniฤnej siete vzniknรบ moลพnosti na lepลกรญ ekonomickรฝ rast regiรณnu Kysuce a najmรค prepojenie severu a juhu bude realizovanรฉ mimo intravilรกnu mesta ลฝilina.
Opis stavby
Dielo tvorรญ spolu 127 stavebnรฝch objektov, z ktorรฝch 31 predstavujรบ tzv. objekty doฤasnรฉho napojenia, pรดvodne navrhnutรฉ v objektovej skladbe ฤalลกej pripravovanej stavby, รบseku ลฝilina (Brodno) โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. V projekte dominujรบ dva kฤพรบฤovรฉ technicky nรกroฤnรฉ mostnรฉ objekty โ estakรกda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nรกdrลพou Hriฤov a tunel Povaลพskรฝ Chlmec โ doplnenรฉ ฤalลกรญm mostnรฝm objektom SO 224-00, most na D3 v km 10,800 nad preloลพkou cesty I/11 a Kysucou (pribliลพne 430 m realizovanรฝch podpornou skruลพou), a mnoลพstvom preloลพiek inลพinierskych sietรญ. Estakรกda s dฤบลพkou 1,4 km bude viesลฅ ponad Hriฤovskรบ priehradu a bude budovanรก cez I/18, diaฤพniฤnรบ vetvu a ลฝSR. ล pecifikom je realizรกcia prรกc pri plnom vodnom stave v priehrade, ฤo pre zhotoviteฤพa znamenรก veฤพmi rรฝchlo a pruลพne reagovaลฅ na meniace sa podmienky vรฝลกky hladiny v priehrade. Z dรดvodu ฤasovej nรกroฤnosti musรญ zhotoviteฤพ kombinovaลฅ tri technolรณgie โ technolรณgiu vรฝsuvu (BERD M45), letmej betonรกลพe a podpornej skruลพe.
Tunel Povaลพskรฝ Chlmec
Tento tunel je sรบฤasลฅou prioritnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 โ D3 na trase Bratislava โ Trenฤรญn โ Skalitรฉ s napojenรญm na Poฤพsko, s odboฤenรญm na ฤeskรบ republiku a na juhu s napojenรญm na Maฤarsko a Rakรบsko. Tunel Povaลพskรฝ Chlmec je jeden zo ลกtyroch diaฤพniฤnรฝch tunelov (Povaลพskรฝ Chlmec, ลฝilina, Ovฤiarsko a Viลกลovรฉ) s celkovou dฤบลพkou takmer 13 km, ktorรฉ sa v tomto roku budรบ stavaลฅ v okolรญ ลฝiliny. Samotnรฝ tunel sa skladรก z dvoch dvojpruhovรฝch tunelovรฝch rรบr, celkovรก dฤบลพka tunela bude 2 218 m. Pri stavbe sa vyrazรญ takmer 420-tisรญc mยณ. Zaujรญmavosลฅou stavby je, ลพe uprostred celkovej dฤบลพky tunela je otvorenรก โstredovรก stavebnรก jama“, ktorรก umoลพลuje razenie obidvoma smermi (na vรฝchod aj zรกpad). Razenie sa bude realizovaลฅ na ลกiestich ฤelbรกch sรบฤasne โ ลกtyri ลกtรญty zo stredovej stavebnej jamy, dva zo zรกpadnรฉho a nรกsledne z vรฝchodnรฉho portรกlu. Zhotoviteฤพ vybudoval zรกpadnรฝ portรกl za tri mesiace, kde zabudoval 176 pilรณt. Na vรฝstavbu portรกlovej ฤasti pouลพil 1โฏ200 m3 betรณnu, pod jej konลกtrukciou vyลฅaลพil 15โฏ000 m3 zeminy. Pri budovanรญ vรฝchodnรฉho portรกlu sa odkopalo 6 500 m3 horniny, pouลพilo sa 13โฏ000 m vrtov klincov, kotiev, mikropilรณt a 1โฏ000 m3 striekanรฉho betรณnu. Prรกce na razenรญ tunela Povaลพskรฝ Chlmec sa zaฤali postupne uลพ od februรกra 2015, 10. marca 2015 bola slรกvnostne posvรคtenรก a osadenรก soลกka sv. Barbory za รบฤasti predstaviteฤพov Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR, Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, zhotoviteฤพa a ฤalลกรญch hostรญ. V sรบฤasnosti sa tunel razรญ na ลกiestich ฤelbรกch, 24 hodรญn denne, sedem dnรญ v tรฝลพdni.
Zรกver
Na stavbe pracuje aktuรกlne viac ako 330 ฤพudรญ. Primรกrna razba tunela by mala byลฅ ukonฤenรก do leta 2016. V prรญpade akรฝchkoฤพvek nepredvรญdateฤพnรฝch skutoฤnostรญ mรก zhotoviteฤพ pripravenรบ alternatรญvu, ktorรบ predstavuje razba tunela na รดsmich ฤelbรกch sรบฤasne, ฤo by predstavovalo stredoeurรณpsky unikรกt. Tunel bude vybavenรฝ modernรฝm komunikaฤnรฝm a monitorovacรญm systรฉmom a bude umoลพลovaลฅ prepravu nebezpeฤnรฉho tovaru v zmysle medzinรกrodnej dohody ADR. Predpokladanรก intenzita dopravy je viac ako 8-tisรญc vozidiel za 24 hodรญn a sme presvedฤenรญ, ลพe vodiฤi budรบ mรดcลฅ pouลพรญvaลฅ tento รบsek od jรบla 2017.
TEXT: Ing. Miloลก Farkaลก
FOTO: Eurovia SK, a.s.
Miloลก Farkaลก pรดsobรญ v spoloฤnosti Eurovia SK, a.s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.