Článok vyhodnocuje skúsenosti z prípravy veľkých infraštruktúrnych projektov v dvoch susediacich a blízkych krajinách z ekonomického, politického a historického hľadiska. Venuje sa trom základným oblastiam, ktoré podmieňujú prípravu veľkých projektov, a to vzdelávaniu, projekčnej príprave a verejnému obstarávaniu (vrátane zmluvných podmienok). Zároveň poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorňuje na dobré skúsenosti či lepší prístup v jednotlivých oblastiach.
diaľnice
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začne počas marca s komplexnou opravou mosta v križovatke diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 pri Trnave. Práce sa budú robiť v dvoch etapách a motoristi sa musia pripraviť na dopravné obmedzenia. NDS o tom informovala na svojej internetovej stránke.
Potreba vybudovať ekodukt vznikla z dôvodu zásahu stavby diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité s priľahlou križovatkou Svrčinovec do nadregionálneho biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver, ktorým sa tento biokoridor zúžil. Potrebu vzniku ekoduktu potvrdilo aj Primerané posúdenie vplyvov stavby na územie sústavy Natura 2000, spracované pre predmetné územie, ktoré navrhlo riešiť vzniknutý zásah vybudovaním systému ekoduktov s minimálnou prechodnou šírkou 80 m.
Slovenská komora stavebných inžinierov v rámci 29. stretnutia inžinierskych komôr a zväzov krajín V4 pripravuje medzinárodnú konferenciu, ktorá sa uskutoční dňa 5. októbra 2023 v hoteli Sheraton v Bratislave pod názvom Stratégia výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v krajinách V4.
Mageba Group navrhuje, vyrába a montuje mostné dilatačné závery (MDZ) na celom svete už viac ako 5 desaťročí. Našu širokú ponuku tvoria jednoprofilové, lamelové, hrebeňové, kobercové, železničné a elastické zálievkové mostné závery.
Dostavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala vrátane tunela Višňové pokračuje, k ukončeniu prác by malo dôjsť v decembri 2024. Na sociálnej sieti to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť s tým, že ich o tom informoval dodávateľ.
Riešením by mohla byť územná kompenzácia. Kraj tvrdí, že trasovanie v dotyku s Národnou prírodnou rezerváciou Šúr prešlo niekoľkokrát posudzovaním vplyvov na životné prostredie.
Diaľnica D1 od Bidoviec až po štátnu hranicu s Ukrajinou má už v rámci štúdie realizovateľnosti ukončené všetky dopravné prieskumy v území, konkrétne profilový, smerový križovatkový, smerový kordónový a anketový.
Na stavbe liptovského úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová v dĺžke takmer 15 kilometrov ešte pokračujú v razení severnej rúry tunela Čebrať z oboch strán. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) do jej prerazenia ostáva ešte 77 metrov.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce presadiť zmeny, ktoré to umožnia, v zákone o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, vrátane zákona o katastri nehnuteľností.
Realizácia tunela Karpaty závisí od procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, ako aj od možností financovania. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) informuje o stave prípravy stavby na svojej webovej stránke.
Križovatka Prešov, západ zabezpečuje mimoúrovňové kríženie a vzájomné prepojenie diaľnice D1, rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat, cesty I/18, cesty II/546 a komunikačného systému mesta Prešov.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) chce ešte do konca tohto roka vyhlásiť súťaže v objeme zhruba 40 mil. eur a v budúcom roku približne za 140 mil. eur.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) by mala v najbližších dňoch podpísať zmluvu s vybraným zhotoviteľom rozšírenia úseku diaľnice, vrátane križovania D1 a D4.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) má aktuálne vo výstavbe sedem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v celkovej dĺžke 75 kilometrov.