image 77432 25 v2
Galรฉria(7)

Diaฤพnice vย regiรณne ลฝilina sย pomocou eurofondov

Partneri sekcie:

ลฝilinskรฝ kraj predstavuje v rรกmci Slovenskej republiky vรฝznamnรฝ dopravnรฝ uzol. Cez jeho รบzemie prechรกdza diaฤพnica D1, ktorรก spรกja zรกpad naลกej krajiny s vรฝchodom, a diaฤพnica D3, ktorรก po dokonฤenรญ spojรญ ลฝilinu s hraniฤnรฝm priechodom Skalitรฉ do Poฤพska. ลฝilinskรฝ kraj kriลพujรบ aj vรฝznamnรฉ ลพelezniฤnรฉ koridory V a VI. Do tohto regiรณnu smeruje vรฝznamnรก ฤasลฅ financiรญ z fondov Eรš vyฤlenenรฝch na dopravnรฉ projekty, ฤo pre tento severoslovenskรฝ kraj predstavuje unikรกtnu ลกancu na naลกtartovanie hospodรกrskeho rastu a prosperity.

5
4
3
2
1
6

Len poฤas aktuรกlne konฤiaceho sa Operaฤnรฉho programu Doprava zรญska ลฝilinskรฝ kraj z Kohรฉzneho fondu a Eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja okolo 1 miliardy eur. Z novรฉho Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ€“ 2020 sรบ pre tento kraj dokonca naplรกnovanรฉ investรญcie vo vรฝลกke viac ako 2 miliardy eur.

Preลฅaลพenรก cesta pod Streฤnom

Tento ฤlรกnok sa zameriava na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฝch รบsekov s prispenรญm fondov Eรš, ktorรฉ sรบ kฤพรบฤovรฉ nielen z  regionรกlneho, ale aj z celoลกtรกtneho hฤพadiska. Sรบฤasnรฝ stav cesty I. triedy I/18, ktorรก spรกja zรกpad a vรฝchod Slovenska, uลพ nezodpovedรก potrebรกm motoristov, akรฉ si ลพiada takรฝto dรดleลพitรฝ cestnรฝ ลฅah. Trasovanie cesty nezohฤพadลˆuje poลพiadavky diaฤพkovej dopravy. Hlavnou nevรฝhodou je, ลพe prechรกdza cez mesto ลฝilina s preลฅaลพenou komunikaฤnou sieลฅou a niekoฤพkรฝmi bodovรฝmi chybami. Problรฉmom je aj vedenie cesty v รบdolnej nive Vรกhu, kde sa vรฝrazne predlลพuje drรกha vozidiel. Hrozbou je tieลพ nestabilita skalnรฉho brala pod Streฤnom, priamo nad cestou I/18.

Hodnotenie funkฤnej รบrovne cesty I/18 ukรกzalo, ลพe v roku 2020 tรกto cesta uลพ nebude kapacitne postaฤovaลฅ. Vzhฤพadom na horskรฝ terรฉn v okolรญ I/18 je vลกak zrejmรฉ, ลพe k tejto ceste neexistuje priama alternatรญva. Najkritickejลกรญm miestom je รบsek v smere na Martin, ktorรฝ uลพ v sรบฤasnosti nie je schopnรฝ zvlรกdnuลฅ oฤakรกvanรฝ nรกrast intenzity dopravy. Uvedenรฉ skutoฤnosti tak vedรบ k rapรญdnemu zvรฝลกeniu nehodovosti na spomenutej komunikรกcii. Priemyselnรฉ zรกzemie lokality sa sรบstredรญ prevaลพne v krajskom meste ลฝilina. Z tohto dรดvodu je รบsek diaฤพnice D1 a D3 v tomto meste zaลฅaลพenรฝ nielen tranzitnou dopravou, ale vรฝznamnรฝ podiel tvorรญ aj zdrojovรก a cieฤพovรก doprava. Mesto poskytuje pracovnรฉ prรญleลพitosti nielen obyvateฤพom mesta, ale aj celรฉmu spรกdovรฉmu รบzemiu. Zvรฝลกenรฉ intenzity tranzitnej dopravy na cestรกch I/18 a I/11 cez ลฝilinu majรบ negatรญvny vplyv na kontinuitu a bezpeฤnosลฅ dopravy, zhorลกujรบ aj vplyv dopravy na obyvateฤพstvo v zastavanรฝch oblastiach blรญzko tรฝchto ciest (hluk, emisie, prach…). Z toho dรดvodu je nevyhnutnรฉ realizovaลฅ trvalรฉ rieลกenia na zvรฝลกenie kapacity dopravnรฉho systรฉmu a viesลฅ dopravu mimo ลฝiliny.

D1 Hriฤovské Podhradie – Lietavská Lúฤka, vizualizácia

D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, vizualizรกcia

Diaฤพnice prevezmรบ tranzit

Vรฝstavbou diaฤพnic D1 a D3 sa prerozdelรญ dopravnรฝ prรบd medzi existujรบcu komunikaฤnรบ sieลฅ a navrhovanรบ diaฤพnicu, ฤรญm dรดjde k poklesu dopravnรฉho zaลฅaลพenia na existujรบcej cestnej sieti. Vรคฤลกรญ objem dopravnรฉho zaลฅaลพenia prevezme na seba navrhovanรก diaฤพnica, ฤo so sebou prinesie priaznivรฉ dรดsledky z hฤพadiska kapacity, bezpeฤnosti premรกvky existujรบcej cestnej siete, ako aj ลพivotnรฉho prostredia. Z danรฝch intenzรญt dopravy vyplรฝva, ลพe pribliลพne 44 % dopravy by malo prejsลฅ z cesty I/18 na novรบ diaฤพnicu a zvyลกnรฝch 56 % dopravy zostane na pรดvodnej ceste, ฤo vรฝrazne odฤพahฤรญ pรดvodnรบ cestnรบ sieลฅ. Vรฝstavba diaฤพniฤnรฝch รบsekov v uzle ลฝilina prevezme veฤพkรบ ฤasลฅ tranzitnej dopravy, a tak odฤพahฤรญ existujรบce cesty I/18 a I/11 od regionรกlnej a vnรบtroregionรกlnej dopravy.

Zlepลกรญ sa aj dopravnรก bezpeฤnosลฅ โ€“ podiel tranzitnej dopravy (hlavne nรกkladnej dopravy) v obytnรฝch oblastiach sa znรญลพi a tรฝm, ลพe sa vรคฤลกina dopravy presmeruje na D1, bude cesta bezpeฤnejลกia, a to aj vฤaka oddeleniu smerovej dopravy a kriลพovatiek s miestami stretu. V roku 2020 by sa tak straty z dopravnรฝch nehรดd mali vรฝrazne znรญลพiลฅ. Sociรกlne prรญnosy v roku 2020 sรบ vyฤรญslenรฉ na 14,9 miliรณna eur. V sรบฤasnosti sa v lokalite uzla ลฝilina budujรบ prostrednรญctvom eurofondov dva รบseky D1 v smere Bratislava โ€“ Koลกice a jeden รบsek diaฤพnice D3 v smere na Poฤพskรบ a ฤŒeskรบ republiku. Vรฝsledkom dlhodobรฝch intenzรญvnych rokovanรญ s Eurรณpskou komisiou je odsรบhlasenie fรกzovania tรฝchto projektov, takลพe nebolo nutnรฉ odkladaลฅ zaฤiatok vรฝstavby a projekty sa mรดลพu financovaลฅ prostrednรญctvom dvoch programovรฝch obdobรญ 2007 โ€“ 2013 a 2014 โ€“ 2020.

Dominantným objektom úseku D1 Lietavská Lúฤka – Višลˆové – Dubná Skala je tunel Višลˆové s dฤบลพkou 7,520 km.

Dominantnรฝm objektom รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala je tunel Viลกลˆovรฉ s dฤบลพkou 7,520 km.

D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka

Hlavnรฝm cieฤพom projektu je vรฝstavba 11,317 km dlhรฉho รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka so ลกtvorpruhovou vozovkou v znaฤne nรกroฤnom รบzemรญ okresu ลฝilina. Projekt je jednou z fรกz investiฤnรฉho stavebnรฉho projektu technickรฉho rieลกenia predฤบลพenia diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 z Hriฤovskรฉho Podhradia cez Lietavskรบ Lรบฤku, tunel Viลกลˆovรฉ, na cestu I/18 v Dubnej Skale. Je tu navrhnutรฝch devรคลฅ mostov, stavajรบ sa dve estakรกdy, tri opornรฉ mรบry a dva tunely โ€“ Ovฤiarsko s dฤบลพkou 2,367 km a ลฝilina s dฤบลพkou 687 m. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 427โ€ฏ201โ€ฏ095โ€ฏeur bez DPH. Prรญspevok รบnie je 327โ€ฏ802โ€ฏ481โ€ฏeur na obe fรกzy projektu. Predpokladanรฝ termรญn odovzdania รบseku do uลพรญvania je januรกr 2018.

Tunel Daniela je súฤasลฅou úseku D3 ลฝilina, Stráลพov – ลฝilina, Brodno.

Tunel Daniela je sรบฤasลฅou รบseku D3 ลฝilina, Strรกลพov โ€“ ลฝilina, Brodno.

D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala

Hlavnรฝm cieฤพom projektu je vรฝstavba 13,510 km dlhรฉho รบseku. รšsek nadvรคzuje na tieลพ realizovanรฝ projekt D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka. Sรบฤasลฅou stavby je aj vybudovanie Strediska sprรกvy a รบdrลพby diaฤพnice ลฝilina. Dominantnรฝm objektom trasy je tunel Viลกลˆovรฉ s dฤบลพkou 7,520โ€ฏkm. Opornรฉ mรบry budรบ vybudovanรฉ v celkovej dฤบลพke 2,963 km. Na tomto รบseku bude postavenรฝch pรคลฅ diaฤพniฤnรฝch mostov v celkovej dฤบลพke 2,365 km. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 409 800 000 eur bez DPH. Celkovรฝ prรญspevok Eurรณpskej รบnie je 325 821 135 eur. Predpokladanรฝ termรญn odovzdania รบseku do uลพรญvania je december 2019.

Slávnostné poklepanie základného kameลˆa stavby tunela Višลˆové

Slรกvnostnรฉ poklepanie zรกkladnรฉho kameลˆa stavby tunela Viลกลˆovรฉ

D3 ลฝilina, Strรกลพov โ€“ ลฝilina, Brodno

Hlavnรฝm cieฤพom projektu je vรฝstavba 4,250 km dlhรฉho รบseku diaฤพnice D3 ลฝilina, Strรกลพov โ€“ ลฝilina, Brodno so ลกtvorpruhovou vozovkou v nรกroฤnom รบzemรญ okresu ลฝilina. Diaฤพnica D3 nahradรญ a doplnรญ existujรบcu jednopruhovรบ cestu prvej triedy I/18 a I/11. Projekt D3 ลฝilina, Strรกลพov โ€“ ลฝilina, Brodno je sรบฤasลฅou ลฅahu D3, ktorรฝ sa zaฤรญna pri ลฝiline a pokraฤuje severnรฝm smerom aลพ k poฤพskej hranici. Z hฤพadiska vรฝstavby ide o veฤพmi nรกroฤnรบ stavbu. Na zaฤiatku รบseku sa diaฤพnica napojรญ na predchรกdzajรบci รบsek v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Strรกลพov, koniec sa napojรญ na รบsek D3 ลฝilina, Brodno โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Brodno. Diaฤพnica sa realizuje v kategรณrii 24,5/80 a v tunelovej ฤasti v kategรณrii 2T 8.0/80. Projekt mรก dฤบลพku 4,250 km, z toho 1,91 km predstavuje estakรกda, 2,21 km tunel a 0,09 km diaฤพnica. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 254 899 999 eur bez DPH. Celkovรฝ prรญspevok Eurรณpskej รบnie je 201 721 916 eur. Predpokladanรฝ termรญn odovzdania รบseku do uลพรญvania je jรบn 2017.

Projekt diaฤพniฤného úseku D3 Svrฤinovec – Skalité pozostáva z 24 mostov.

Projekt diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ pozostรกva z 24 mostov.

D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ

Popri dobudovanรญ diaฤพniฤnรฉho spojenia Bratislavy a Koลกรญc je jednou z najdรดleลพitejลกรญch รบloh Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR diaฤพniฤnรฉ spojenie s Poฤพskom. Kฤพรบฤovรฝm a jednรฝm z najnรกroฤnejลกรญch รบsekov, ktorรฉ sa na tomto koridore prรกve realizujรบ, je รบsek D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ. Hlavnรฝm cieฤพom tohto projektu je vรฝstavba 12,3 km dlhรฉho รบseku diaฤพnice D3 v poloviฤnom profile v stavebne nรกroฤnom รบzemรญ okresu ฤŒadca. Projekt nahradรญ existujรบcu cestu prvej triedy I/12 a doplnรญ cestu I/11. V plnom profile sa bude realizovaลฅ kompletnรก kriลพovatka Svrฤinovec, vrรกtane predportรกlovรฝch รบsekov tunela Svrฤinovec a Poฤพana v celkovej dฤบลพke pribliลพne 1,07 km. Zvyลกok trasy, vrรกtane tunelov Svrฤinovec a Poฤพana, sa bude realizovaลฅ v poloviฤnom profile, na dฤบลพke pribliลพne 11,265 km. รšsek s dvojยญpruhovรฝm smerovo nerozdelenรฝm  usporiadanรญm je navrhnutรฝ ako R 11.5 (poloviฤnรฝ profil) s navrhovanou rรฝchlosลฅou 80 km/hod.

Projekt diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ pozostรกva z 24 mostov (13 na diaฤพnici, 3 v kriลพovatke, 1 nad diaฤพnicou, 7 mostov na prรญstupovรฝch cestรกch) s celkovou dฤบลพkou 6,11 km, z 2 tunelov (tunel Svrฤinovec: pravรก rรบra s dฤบลพkou 420 m; tunel Poฤพana: pravรก rรบra s dฤบลพkou 898 m), z 1 pravostrannรฉho odpoฤรญvadla ฤŒierne v km 25,5, zo zรกrubnรฝch a opornรฝch mรบrov v celkovej dฤบลพke 913,18โ€ฏm a z protihlukovรฝch opatrenรญ v celkovej dฤบลพke 4,74 km. Nรกroฤnosลฅ stavby dokumentuje fakt, ลพe aลพ 43 % celkovej dฤบลพky komunikรกcie v posudzovanom รบseku je na mostoch a v tuneloch a celรก trasa je umiestnenรก do geologicky a geotechnicky zloลพitรฝch pomerov historicky postihnutรฝch zosuvmi. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 329 879 543 eur bez DPH. Celkovรฝ prรญspevok Eurรณpskej รบnie je 272 792 703 eur. Predpokladanรฝ termรญn odoยญvzdania รบseku do uลพรญvania je oktรณber 2016.

TEXT: JUDr. Denisa ลฝilรกkovรก
FOTO: Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR

Denisa ลฝilรกkovรก je generรกlna riaditeฤพka sekcie riadenia projektov, Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie