Diaฤพnice vย regiรณne ลฝilina sย pomocou eurofondov
ลฝilinskรฝ kraj predstavuje v rรกmci Slovenskej republiky vรฝznamnรฝ dopravnรฝ uzol. Cez jeho รบzemie prechรกdza diaฤพnica D1, ktorรก spรกja zรกpad naลกej krajiny s vรฝchodom, a diaฤพnica D3, ktorรก po dokonฤenรญ spojรญ ลฝilinu s hraniฤnรฝm priechodom Skalitรฉ do Poฤพska. ลฝilinskรฝ kraj kriลพujรบ aj vรฝznamnรฉ ลพelezniฤnรฉ koridory V a VI. Do tohto regiรณnu smeruje vรฝznamnรก ฤasลฅ financiรญ z fondov Eร vyฤlenenรฝch na dopravnรฉ projekty, ฤo pre tento severoslovenskรฝ kraj predstavuje unikรกtnu ลกancu na naลกtartovanie hospodรกrskeho rastu a prosperity.
Len poฤas aktuรกlne konฤiaceho sa Operaฤnรฉho programu Doprava zรญska ลฝilinskรฝ kraj z Kohรฉzneho fondu a Eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja okolo 1 miliardy eur. Z novรฉho Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ 2020 sรบ pre tento kraj dokonca naplรกnovanรฉ investรญcie vo vรฝลกke viac ako 2 miliardy eur.
Preลฅaลพenรก cesta pod Streฤnom
Tento ฤlรกnok sa zameriava na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฝch รบsekov s prispenรญm fondov Eร, ktorรฉ sรบ kฤพรบฤovรฉ nielen z regionรกlneho, ale aj z celoลกtรกtneho hฤพadiska. Sรบฤasnรฝ stav cesty I. triedy I/18, ktorรก spรกja zรกpad a vรฝchod Slovenska, uลพ nezodpovedรก potrebรกm motoristov, akรฉ si ลพiada takรฝto dรดleลพitรฝ cestnรฝ ลฅah. Trasovanie cesty nezohฤพadลuje poลพiadavky diaฤพkovej dopravy. Hlavnou nevรฝhodou je, ลพe prechรกdza cez mesto ลฝilina s preลฅaลพenou komunikaฤnou sieลฅou a niekoฤพkรฝmi bodovรฝmi chybami. Problรฉmom je aj vedenie cesty v รบdolnej nive Vรกhu, kde sa vรฝrazne predlลพuje drรกha vozidiel. Hrozbou je tieลพ nestabilita skalnรฉho brala pod Streฤnom, priamo nad cestou I/18.
Hodnotenie funkฤnej รบrovne cesty I/18 ukรกzalo, ลพe v roku 2020 tรกto cesta uลพ nebude kapacitne postaฤovaลฅ. Vzhฤพadom na horskรฝ terรฉn v okolรญ I/18 je vลกak zrejmรฉ, ลพe k tejto ceste neexistuje priama alternatรญva. Najkritickejลกรญm miestom je รบsek v smere na Martin, ktorรฝ uลพ v sรบฤasnosti nie je schopnรฝ zvlรกdnuลฅ oฤakรกvanรฝ nรกrast intenzity dopravy. Uvedenรฉ skutoฤnosti tak vedรบ k rapรญdnemu zvรฝลกeniu nehodovosti na spomenutej komunikรกcii. Priemyselnรฉ zรกzemie lokality sa sรบstredรญ prevaลพne v krajskom meste ลฝilina. Z tohto dรดvodu je รบsek diaฤพnice D1 a D3 v tomto meste zaลฅaลพenรฝ nielen tranzitnou dopravou, ale vรฝznamnรฝ podiel tvorรญ aj zdrojovรก a cieฤพovรก doprava. Mesto poskytuje pracovnรฉ prรญleลพitosti nielen obyvateฤพom mesta, ale aj celรฉmu spรกdovรฉmu รบzemiu. Zvรฝลกenรฉ intenzity tranzitnej dopravy na cestรกch I/18 a I/11 cez ลฝilinu majรบ negatรญvny vplyv na kontinuitu a bezpeฤnosลฅ dopravy, zhorลกujรบ aj vplyv dopravy na obyvateฤพstvo v zastavanรฝch oblastiach blรญzko tรฝchto ciest (hluk, emisie, prach…). Z toho dรดvodu je nevyhnutnรฉ realizovaลฅ trvalรฉ rieลกenia na zvรฝลกenie kapacity dopravnรฉho systรฉmu a viesลฅ dopravu mimo ลฝiliny.
D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, vizualizรกcia
Diaฤพnice prevezmรบ tranzit
Vรฝstavbou diaฤพnic D1 a D3 sa prerozdelรญ dopravnรฝ prรบd medzi existujรบcu komunikaฤnรบ sieลฅ a navrhovanรบ diaฤพnicu, ฤรญm dรดjde k poklesu dopravnรฉho zaลฅaลพenia na existujรบcej cestnej sieti. Vรคฤลกรญ objem dopravnรฉho zaลฅaลพenia prevezme na seba navrhovanรก diaฤพnica, ฤo so sebou prinesie priaznivรฉ dรดsledky z hฤพadiska kapacity, bezpeฤnosti premรกvky existujรบcej cestnej siete, ako aj ลพivotnรฉho prostredia. Z danรฝch intenzรญt dopravy vyplรฝva, ลพe pribliลพne 44 % dopravy by malo prejsลฅ z cesty I/18 na novรบ diaฤพnicu a zvyลกnรฝch 56 % dopravy zostane na pรดvodnej ceste, ฤo vรฝrazne odฤพahฤรญ pรดvodnรบ cestnรบ sieลฅ. Vรฝstavba diaฤพniฤnรฝch รบsekov v uzle ลฝilina prevezme veฤพkรบ ฤasลฅ tranzitnej dopravy, a tak odฤพahฤรญ existujรบce cesty I/18 a I/11 od regionรกlnej a vnรบtroregionรกlnej dopravy.
Zlepลกรญ sa aj dopravnรก bezpeฤnosลฅ โ podiel tranzitnej dopravy (hlavne nรกkladnej dopravy) v obytnรฝch oblastiach sa znรญลพi a tรฝm, ลพe sa vรคฤลกina dopravy presmeruje na D1, bude cesta bezpeฤnejลกia, a to aj vฤaka oddeleniu smerovej dopravy a kriลพovatiek s miestami stretu. V roku 2020 by sa tak straty z dopravnรฝch nehรดd mali vรฝrazne znรญลพiลฅ. Sociรกlne prรญnosy v roku 2020 sรบ vyฤรญslenรฉ na 14,9 miliรณna eur. V sรบฤasnosti sa v lokalite uzla ลฝilina budujรบ prostrednรญctvom eurofondov dva รบseky D1 v smere Bratislava โ Koลกice a jeden รบsek diaฤพnice D3 v smere na Poฤพskรบ a ฤeskรบ republiku. Vรฝsledkom dlhodobรฝch intenzรญvnych rokovanรญ s Eurรณpskou komisiou je odsรบhlasenie fรกzovania tรฝchto projektov, takลพe nebolo nutnรฉ odkladaลฅ zaฤiatok vรฝstavby a projekty sa mรดลพu financovaลฅ prostrednรญctvom dvoch programovรฝch obdobรญ 2007 โ 2013 a 2014 โ 2020.
Dominantnรฝm objektom รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala je tunel Viลกลovรฉ s dฤบลพkou 7,520 km.
D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka
Hlavnรฝm cieฤพom projektu je vรฝstavba 11,317 km dlhรฉho รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka so ลกtvorpruhovou vozovkou v znaฤne nรกroฤnom รบzemรญ okresu ลฝilina. Projekt je jednou z fรกz investiฤnรฉho stavebnรฉho projektu technickรฉho rieลกenia predฤบลพenia diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 z Hriฤovskรฉho Podhradia cez Lietavskรบ Lรบฤku, tunel Viลกลovรฉ, na cestu I/18 v Dubnej Skale. Je tu navrhnutรฝch devรคลฅ mostov, stavajรบ sa dve estakรกdy, tri opornรฉ mรบry a dva tunely โ Ovฤiarsko s dฤบลพkou 2,367 km a ลฝilina s dฤบลพkou 687 m. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 427โฏ201โฏ095โฏeur bez DPH. Prรญspevok รบnie je 327โฏ802โฏ481โฏeur na obe fรกzy projektu. Predpokladanรฝ termรญn odovzdania รบseku do uลพรญvania je januรกr 2018.
Tunel Daniela je sรบฤasลฅou รบseku D3 ลฝilina, Strรกลพov โ ลฝilina, Brodno.
D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala
Hlavnรฝm cieฤพom projektu je vรฝstavba 13,510 km dlhรฉho รบseku. รsek nadvรคzuje na tieลพ realizovanรฝ projekt D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka. Sรบฤasลฅou stavby je aj vybudovanie Strediska sprรกvy a รบdrลพby diaฤพnice ลฝilina. Dominantnรฝm objektom trasy je tunel Viลกลovรฉ s dฤบลพkou 7,520โฏkm. Opornรฉ mรบry budรบ vybudovanรฉ v celkovej dฤบลพke 2,963 km. Na tomto รบseku bude postavenรฝch pรคลฅ diaฤพniฤnรฝch mostov v celkovej dฤบลพke 2,365 km. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 409 800 000 eur bez DPH. Celkovรฝ prรญspevok Eurรณpskej รบnie je 325 821 135 eur. Predpokladanรฝ termรญn odovzdania รบseku do uลพรญvania je december 2019.
Slรกvnostnรฉ poklepanie zรกkladnรฉho kameลa stavby tunela Viลกลovรฉ
D3 ลฝilina, Strรกลพov โ ลฝilina, Brodno
Hlavnรฝm cieฤพom projektu je vรฝstavba 4,250 km dlhรฉho รบseku diaฤพnice D3 ลฝilina, Strรกลพov โ ลฝilina, Brodno so ลกtvorpruhovou vozovkou v nรกroฤnom รบzemรญ okresu ลฝilina. Diaฤพnica D3 nahradรญ a doplnรญ existujรบcu jednopruhovรบ cestu prvej triedy I/18 a I/11. Projekt D3 ลฝilina, Strรกลพov โ ลฝilina, Brodno je sรบฤasลฅou ลฅahu D3, ktorรฝ sa zaฤรญna pri ลฝiline a pokraฤuje severnรฝm smerom aลพ k poฤพskej hranici. Z hฤพadiska vรฝstavby ide o veฤพmi nรกroฤnรบ stavbu. Na zaฤiatku รบseku sa diaฤพnica napojรญ na predchรกdzajรบci รบsek v mimoรบrovลovej kriลพovatke Strรกลพov, koniec sa napojรญ na รบsek D3 ลฝilina, Brodno โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto v mimoรบrovลovej kriลพovatke Brodno. Diaฤพnica sa realizuje v kategรณrii 24,5/80 a v tunelovej ฤasti v kategรณrii 2T 8.0/80. Projekt mรก dฤบลพku 4,250 km, z toho 1,91 km predstavuje estakรกda, 2,21 km tunel a 0,09 km diaฤพnica. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 254 899 999 eur bez DPH. Celkovรฝ prรญspevok Eurรณpskej รบnie je 201 721 916 eur. Predpokladanรฝ termรญn odovzdania รบseku do uลพรญvania je jรบn 2017.
Projekt diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ pozostรกva z 24 mostov.
D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ
Popri dobudovanรญ diaฤพniฤnรฉho spojenia Bratislavy a Koลกรญc je jednou z najdรดleลพitejลกรญch รบloh Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR diaฤพniฤnรฉ spojenie s Poฤพskom. Kฤพรบฤovรฝm a jednรฝm z najnรกroฤnejลกรญch รบsekov, ktorรฉ sa na tomto koridore prรกve realizujรบ, je รบsek D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ. Hlavnรฝm cieฤพom tohto projektu je vรฝstavba 12,3 km dlhรฉho รบseku diaฤพnice D3 v poloviฤnom profile v stavebne nรกroฤnom รบzemรญ okresu ฤadca. Projekt nahradรญ existujรบcu cestu prvej triedy I/12 a doplnรญ cestu I/11. V plnom profile sa bude realizovaลฅ kompletnรก kriลพovatka Svrฤinovec, vrรกtane predportรกlovรฝch รบsekov tunela Svrฤinovec a Poฤพana v celkovej dฤบลพke pribliลพne 1,07 km. Zvyลกok trasy, vrรกtane tunelov Svrฤinovec a Poฤพana, sa bude realizovaลฅ v poloviฤnom profile, na dฤบลพke pribliลพne 11,265 km. รsek s dvojยญpruhovรฝm smerovo nerozdelenรฝm usporiadanรญm je navrhnutรฝ ako R 11.5 (poloviฤnรฝ profil) s navrhovanou rรฝchlosลฅou 80 km/hod.
Projekt diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ pozostรกva z 24 mostov (13 na diaฤพnici, 3 v kriลพovatke, 1 nad diaฤพnicou, 7 mostov na prรญstupovรฝch cestรกch) s celkovou dฤบลพkou 6,11 km, z 2 tunelov (tunel Svrฤinovec: pravรก rรบra s dฤบลพkou 420 m; tunel Poฤพana: pravรก rรบra s dฤบลพkou 898 m), z 1 pravostrannรฉho odpoฤรญvadla ฤierne v km 25,5, zo zรกrubnรฝch a opornรฝch mรบrov v celkovej dฤบลพke 913,18โฏm a z protihlukovรฝch opatrenรญ v celkovej dฤบลพke 4,74 km. Nรกroฤnosลฅ stavby dokumentuje fakt, ลพe aลพ 43 % celkovej dฤบลพky komunikรกcie v posudzovanom รบseku je na mostoch a v tuneloch a celรก trasa je umiestnenรก do geologicky a geotechnicky zloลพitรฝch pomerov historicky postihnutรฝch zosuvmi. Nรกklady na vรฝstavbu predstavujรบ 329 879 543 eur bez DPH. Celkovรฝ prรญspevok Eurรณpskej รบnie je 272 792 703 eur. Predpokladanรฝ termรญn odoยญvzdania รบseku do uลพรญvania je oktรณber 2016.
TEXT: JUDr. Denisa ลฝilรกkovรก
FOTO: Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR
Denisa ลฝilรกkovรก je generรกlna riaditeฤพka sekcie riadenia projektov, Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby