Cestnรฉ objekty na รบsekoch diaฤพnice D4 Bratislava
Diaฤพnica D4 s celkovou dฤบลพkou pribliลพne 48 km v koridore Bratislava, Jarovce โ Stupava โ ลกtรกtna hranica Slovenskej republiky a Rakรบska je sรบฤasลฅou siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest v Slovenskej republike od roku 2001.
รseky diaฤพnice D4 Bratislava, Jarovce โ Ivanka sever a Bratislava, Ivanka sever โ Raฤa, ktorรฉ sรบ predmetom tohto ฤlรกnku, predstavujรบ novรฉ dopravnรฉ prepojenie existujรบcich diaฤพniฤnรฝch ลฅahov D2, D4 a cesty II/503 na juลพnom a vรฝchodnom okraji Bratislavy. Vรฝstavbou รบsekov diaฤพnice D4 Bratislava, Jarovce โ Ivanka sever a Bratislava, Ivanka sever โ Raฤa sa odklonรญ tranzitnรก doprava smerujรบca do Rakรบska a Maฤarska, ktorรก v sรบฤasnosti prechรกdza po diaฤพnici D1 รบzemรญm hlavnรฉho mesta, a zรกroveล sa odฤพahฤia obce i existujรบca cestnรก sieลฅ v okolรญ Bratislavy od tranzitnej dopravy. Prehฤพad jednotlivรฝch รบsekov diaฤพnice D4 je uvedenรฝ v tab. 1, prehฤพadnรก situรกcia diaฤพnice D4 je na obr. 1.
Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia diaฤพnice D4
Zรกkladnรฉ รบdaje o รบsekoch a opis trasy
Zรกkladnรฉ parametre รบsekov, ako sรบ kategรณria cesty, nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ a kvantifikรกcia niektorรฝch typov stavebnรฝch objektov, sรบ uvedenรฉ v tab. 2 a tab. 3. รsek Diaฤพnica D4 Bratislava, Jarovce โ Ivanka sever sa zaฤรญna napojenรญm na existujรบcu diaฤพnicu D2 v mimoรบrovลovej kriลพovatke (MรK) Jarovce, mimoรบrovลovo kriลพuje cestu III. triedy a ลพelezniฤnรบ traลฅ, Jarovskรฉ rameno, vรฝhฤพadovรบ veslรกrsku a kanoistickรบ drรกhu a rieku Dunaj. Na ฤพavom brehu Dunaja prechรกdza na estakรกde aลพ po km 5,500 D4 cez chrรกnenรฉ รบzemie eurรณpskeho vรฝznamu Biskupickรฉ luhy, ale mimo รบzemia prรญrodnej rezervรกcie Gajc. V MรK Ketelec, ktorรก je kriลพovatkou diaฤพnice D4 a rรฝchlostnej cesty R7, prechรกdza danรฝ รบsek popod plรกnovanรบ rรฝchlostnรบ cestu R7. ฤalej pokraฤuje zรกpadne od obcรญ Rovinka a Most pri Bratislave, okolo ยญletiska M. R. ล tefรกnika, pokraฤuje sรบbeลพne so ล รบrskym kanรกlom zรกpadne od obce Ivanka pri Dunaji, v MรK Ivanka zรกpad kriลพuje nadcestรญm cestu I/61 Bratislava โ Senec, mimoรบrovลovo mostom ลพelezniฤnรบ traลฅ Bratislava โ ล tรบrovo a konฤรญ sa v MรK Ivanka ยญsever napojenรญm na existujรบcu diaฤพnicu D1. Na obr. 2 aลพ 4 sรบ znรกzornenรฉ situรกcie tohto รบseku.รsek Diaฤพnica D4 Bratislava, Ivanka sever โ Raฤa sa zaฤรญna v mieste kriลพovania s existujรบcou diaฤพnicou D1 v MรK Ivanka sever v blรญzkosti ล รบrskeho kanรกla. Diaฤพnica D4 pokraฤuje severozรกpadnรฝm smerom, mimoรบrovลovo kriลพuje cestu III. triedy (Vajnory โ ฤierna Voda), ฤalej pokraฤuje sรบbeลพne so ล รบrskym kanรกlom a mostom kriลพuje Raฤiansky potok. V zรกvereฤnej ฤasti trasa smeruje do รบzemia vinohradov na vรฝchodnom okraji Malรฝch Karpรกt, kde v MรK Raฤa kriลพuje mimoรบrovลovo mostom ลพelezniฤnรบ traลฅ Bratislava โ ลฝilina a cestu II/502. Nadvรคznรฝ รบsek diaฤพnice D4 sa plรกnuje vybudovaลฅ aลพ v rรกmci ฤalลกej etapy spoloฤne s tunelom Karpaty v stavbe Diaฤพnica D4 Bratislava, Raฤa โ Zรกhorskรก Bystrica. Situรกcia tohto รบseku je na obr. 5.
Tab. 2 Zรกkladnรฉ parametre รบseku D4 Bratislava, Jarovce โ Ivanka sever
Obr. 2 Diaฤพnica D4 Bratislava, Jarovce โ Ivanka sever, km 0,000 โ 7,500
Mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky
MรK Jarovce
V tejto MรK sa kriลพuje diaฤพnica D2 s diaฤพnicou D4 (obr. 6). Pre pravรฝ jazdnรฝ pรกs diaฤพnice D4 sa dobuduje novรฝ mostnรฝ objekt ponad diaฤพnicu D2 a pravรฝ jazdnรฝ pรกs D4, pozostรกvajรบci z dvoch priebeลพnรฝch jazdnรฝch pruhov a prรญdavnรฝch pruhov v dopravnรฝch smeroch Bratislava (D2) โ Rusovce (D4) a hraniฤnรฝ prechod Rajka (D2) โ Rusovce (D4).
Obr. 4 Diaฤพnica D4 Bratislava
MรK Rusovce
Tรกto MรK v tvare dvoch prepojenรฝch rรบrkovitรฝch kriลพovatiek kriลพuje diaฤพnicu D4 s existujรบcou cestou I/2 (obr. 7). ล รญrkovรฉ usporiadanie na ceste I/2 sa navrhuje ako ลกtvorpruhovรฉ v kategรณrii MZ 21,5/80. Niveleta diaฤพnice D4 v mieste kriลพovatky je vedenรก na nรกsype a v miestach krรญลพenia so ลพelezniฤnou traลฅou a preloลพkou cesty I/2 na mostoch.
MรK Ketelec
Ide o kriลพovatku D4 s rรฝchlostnou cestou R7 (obr. 8), ktorรก je navrhnutรก v tvare trojlรญstkovej kriลพovatky s jednou polopriamou vetvou v smere D4 (Jarovce) โ R7 (Bajkalskรก). V rรกmci stavby Rรฝchlostnรก cesta R7 Bratislava โ Dunajskรก Luลพnรก sa rรฝchlostnรก cesta R7 vybuduje od km 0,200 โ mostnรฉ objekty ponad budรบcu diaฤพnicu D4 a zรกrodky budรบcich kriลพovatkovรฝch vetiev. Dobudovanie kriลพovatkovรฝch vetiev MรK Ketelec sa bude realizovaลฅ v rรกmci stavby Diaฤพnica D4 Jarovce โ Ivanka sever a nadvรคznej stavby Rรฝchlostnรก cesta R7 Bratislava, Prievoz โ Bratislava, Ketelec.
Obr. 8 MรK Ketelec
MรK Rovinka
Mimoรบrovลovรก kriลพovatka D4 (obr. 9) s cestou I/63 je umiestnenรก medzi mestskou ฤasลฅou Bratislava-Podunajskรฉ Biskupice a obcou Rovinka. Je navrhnutรก v tvare ลกtvorlรญstkovej kriลพovatky s pridruลพenรฝmi priepletovรฝmi kolektorovรฝmi pรกsmi na diaฤพnici D4 a s prรญdavnรฝmi pruhmi na preloลพke cesty I/63. Diaฤพnica D4 vedie v nรญzkom zรกreze, preloลพka C, I/63 vedie ponad D4.
MรK Ivanka zรกpad
Kriลพovatka (obr. 10) je navrhnutรก ako mimoรบrovลovรก, srdcovitรก kriลพovatka s diaฤพnicou D4 ponad cestu I/61. Prepojenie cesty I/61 s diaฤพnicou D4 sa rieลกi cez kolektorovรฉ pรกsy, na ktorรฉ sa napojรญ aj nasledujรบca MรK Ivanka sever. Kriลพovatka je dopravne neรบplnรก, pozostรกva zo ลกtyroch jednosmernรฝch vetiev, ktorรฉ zabezpeฤujรบ dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D4 s cestou I/61 zo Senca a do Senca. Ostatnรฉ dopravnรฉ smery bude zabezpeฤovaลฅ susednรก MรK Ivanka sever.
Obr. 10 MรK Ivanka zรกpad
MรK Ivanka sever
Tรกto kriลพovatka D4 s diaฤพnicou D1 (obr. 11) je navrhnutรก ako mimoรบrovลovรก ลกpirรกlovitรก kriลพovatka typovรฉho tvaru. Diaฤพnica D4 a vลกetky kriลพovatkovรฉ vetvy kriลพujรบce diaฤพnicu D1 vedรบ popod diaฤพnicu D1.
MรK ฤierna Voda
Tรกto MรK je navrhnutรก v deltovitom tvare (obr. 12) severozรกpadne od sรบฤasnej cesty III. triedy. Cesta III. triedy z ฤiernej Vody a zo starรฝch Vajnรดr je napojenรก na MรK ฤierna Voda samostatnรฝmi trasami. Vรฝhฤพadovรก doprava z novรฝch urbanizovanรฝch ฤastรญ Vajnรดr sa odvedie mimo obytnej zรกstavby starรฝch Vajnรดr. Prepojenie jednotlivรฝch dopravnรฝch smerov je navrhnutรฉ cez dve okruลพnรฉ kriลพovatky na preloลพku cesty III/5021 v MรK ฤierna Voda.
MรK Raฤa
Tรกto mimoรบrovลovรก kriลพovatka mรก modifikovanรฝ deltovitรฝ tvar (obr. 13), priฤom vลกetky dopravnรฉ smery sรบ vedenรฉ mimoรบrovลovo. Kriลพovatka je umiestnenรก severozรกpadne od cesty II/502 v priestore existujรบcich vinohradov. Nedรกvno modernizovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ Bratislava โ ลฝilina a cesta II. triedy sรบ mimoรบrovลovo prekriลพovanรฉ len jednรฝm mostnรฝm objektom na diaฤพnici D4. Polovica cesty II/502 (smer Pezinok) ostรกva zachovanรก v sรบฤasnej polohe.
Obr. 11 MรK Ivanka sever
Vรฝhฤพadovo sa uvaลพuje o moลพnom vybudovanรญ ฤalลกรญch mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek na diaฤพnici D4:
- MรK Podunajskรฉ Biskupice (kriลพovatka D4 s plรกnovanou rรฝchlostnou cestou R1 s privรกdzaฤom k ceste II/572 pri obci Most pri Bratislave),
- MรK Zรกlesie (kriลพovatka D4 s privรกdzaฤom Zรกlesie k ceste III/0614, rezerva v prรญpade preukรกzania jeho potreby).
Veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo Rovinka
V km 8,800 D4 medzi MรK Ketelec a Rovinka je navrhnutรฉ veฤพkรฉ obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Rovinka s rozลกรญrenรฝmi sluลพbami pre vodiฤov tranzitnej nรกkladnej dopravy, kde budรบ:
- parkovacie plochy pre 50 aลพ 100 osobnรฝch vozidiel,
- parkovacie plochy pre 50 aลพ 200 nรกkladnรฝch vozidiel s vymedzenรฝm strรกลพenรฝm parkovanรญm,
- parkovacie plochy pre 10 aลพ 20 autobusov,
- parkovacie plochy pre 5 aลพ 10 karavanov,
- zariadenia pre deti,
- zariadenia pre dospelรฝch,
- priestor pre psy,
- aviฤky, laviฤky so stolmi a zastreลกenรฉ lavice so stolmi.
Na odpoฤรญvadle sa vyฤlenia plochy na:
- ฤerpaciu stanicu pohonnรฝch hmรดt s moลพnosลฅou poskytovania rรฝchleho obฤerstvenia โ 24-hodinovรก prevรกdzka,
- samostatnรฝ objekt gastronomickรฝch sluลพieb โ motorest, resp. motel.
Obr. 12 MรK ฤierna Voda
Zรกver
Vรฝstavbou tejto ฤasti diaฤพnice D4, na ลu nadvรคzujรบcich a s ลou prepojenรฝch rรฝchlostnรฝch ciest R7 a R1 vznikne vรฝznamnรฉ prerozdelenie dopravy v rozhodujรบcej komunikaฤnej sieti takmer celรฉho Hlavnรฉho mesta SR Bratislavy. Diaฤพnica D4 vรฝznamne odฤพahฤรญ Bratislavu od tranzitnej dopravy, smerujรบcej predovลกetkรฝm do Rakรบska a Maฤarska, ale aj vรฝznamne prerozdelรญ zdrojovรบ/cieฤพovรบ dopravu prichรกdzajรบcu cez hranice mesta. Pri vzรกjomnej koexistencii tรฝchto troch vysokokvalitnรฝch komunikรกciรญ sa vรฝrazne odฤพahฤรญ Bratislava (naprรญklad na diaฤพnici D1 v profile pri Zlatรฝch pieskoch sa v roku 2040 oฤakรกva znรญลพenie dopravnรฉho zaลฅaลพenia pribliลพne o 44 040 voz./24 hod., t. j. o 39 %) a zรกroveล vznikne optimรกlne a efektรญvnejลกie trasovanie ciest automobilovej dopravy po รบzemรญ. S optimalizรกciou trรกs sรบvisรญ aj mierny nรกrast intenzity dopravy na ceste I/2 od MรK Rusovce smerom do Petrลพalky (juh). Tรกto skutoฤnosลฅ sa odrazรญ na znรญลพenรญ intenzity dopravy na petrลพalskรฝch komunikรกciรกch.ฤlรกnok predstavuje cestnรฉ objekty z ฤalลกรญch dvoch รบsekov diaฤพnice D4, skoro 48 km dlhรฉho obchvatu Bratislavy. รseky diaฤพnice D4, Bratislava, Jarovce โ Bratislava, Ivanka sever a Bratislava, Ivanka sever โ Raฤa majรบ spolu dฤบลพku 26,99 km a konฤia pred tunelom Karpaty. Ich projektovรบ prรญpravu zabezpeฤovalo Zdruลพenie D4 Bratislava, Jarovce โ Raฤa (Alfa 04, a. s., R-PROJECT INVEST, s. r. o., ยญGEOCONSULT, spol. s r. o.) pod vedenรญm spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
TEXT: Ing. Mikulรกลก Jurkoviฤ
Obrรกzky: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Mikulรกลก Jurkoviฤ pรดsobรญ v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., a bol hlavnรฝm inลพinierom projektu danรฝch รบsekov D4.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.