Diaฤพniฤnรฝ obchvat Bratislavy โ€“ รบsek  D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ grunty
Galรฉria(4)

Diaฤพniฤnรฝ obchvat Bratislavy โ€“ รบsek D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ grunty

Partneri sekcie:

Bratislava leลพรญ vย srdci Eurรณpy, vย trojuholnรญku eurรณpskych veฤพkomiest na Dunaji: Viedeลˆ โ€“ Bratislava โ€“ Budapeลกลฅ. Tesnรก blรญzkosลฅ sย Viedลˆou, ako aj eurรณpsky projekt TwinCity Bratislava โ€“ Wien, ktorรฝ predstavuje integrรกciu tohto eurรณpskeho sรบmestia aย celรฉho euroregiรณnu, dรกvaย  Bratislave veฤพkรฉ perspektรญvy rozvoja. Rozvoj je vลกak veฤพmi รบzko spรคtรฝ sย kvalitnou dopravnou infraลกtruktรบrou, ktorรก mรก vย Bratislave svoje medzery. Potreba rรฝchleho budovania zรกkladnej dopravnej infraลกtruktรบry hlavnรฉho mesta je eลกte vรฝraznejลกia vย kontexte dlhoroฤnรฉho zanedbรกvania tohto problรฉmu.

รšsek diaฤพnice D2 v Lamaฤskรก cesta โ€“ Mlynskรก dolina
Hlavnรฉ smery rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry hlavnรฉho mesta urฤil generรกlny dopravnรฝ plรกn Bratislavy, ktorรฝ sa prijal aลพ vย roku 1990 aย aktualizoval sa vย roku 1993. Medzi priority zaradil najmรค urรฝchlenรฉ vybudovanie vnรบtornรฉho diaฤพniฤnรฉho okruhu mesta pozostรกvajรบceho zย prepojenia diaฤพnice D1 aย diaฤพnice D2 (obr. 1). Zo strategickรฉho pohฤพadu zadefinoval aj potrebu pokraฤovaลฅ vย budovanรญ vonkajลกieho diaฤพniฤnรฉho obchvatu mesta, ktorรฝ mรก zabezpeฤiลฅ odklon tranzitnej dopravy mimo รบzemia Bratislavy.

Vnรบtornรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh

Vลกetci Bratislavฤania majรบ eลกte vย ลพivej pamรคti tranzit dopravy cez Bratislavu po mestskรฝch komunikรกciรกch, na ktorรฝch sa prakticky poฤas celรฉho dลˆa vytvรกrali dopravnรฉ zรกpchy, aย tak sa celรฉ mestskรฉ ลกtvrte vย okolรญ ulรญc Roลพลˆavskรก, Trnavskรก, ล ancovรก, Praลพskรก, Lamaฤskรก, Mlynskรก dolina aย inรฝch stรกvali รบplne neprejazdnรฝmi tak pre miestnu, ako aj tranzitnรบ dopravu.
Rieลกenรญm bolo vybudovanie prepojenia diaฤพยญniฤnรฝch ลฅahov na รบzemรญ mesta, ktorรฉ by sa stali nosnรฝmi prvkami infraลกtruktรบry aย vytvorili by obchvat centra mesta (vnรบtornรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh). Od zaฤiatku prvej stavby po jeho komยญpletnรฉ dobudovanie preลกlo rovnรฝch 30 rokov.

Prvou stavbou vnรบtornรฉho diaฤพniฤnรฉho okruhu bola vย rokoch 1977 aลพ 1985 vรฝstavba Prรญstavnรฉho mosta โ€“ prvรฉho diaฤพniฤnรฉho mosยญta na diaฤพnici D1 (vย ฤase vรฝstavby eลกte D61) na รบzemรญ Bratislavy. Potom sa vย rokoch 1985 aลพ 1991 vybudoval druhรฝ diaฤพniฤnรฝ bratislavskรฝ most na diaฤพnici D2 โ€“ most Lafranconi.

Intenzita dopravy na รบzemรญ Bratislavy zย roka na rok narastala. Napriek tomu ฤalลกia diaฤพniฤnรก stavba na รบzemรญ mesta, ktorou bolo prepojenie diaฤพnice D1 konฤiacej na hranici mesta na Seneckej ceste sย Prรญstavnรฝm mostom, sa zaฤala aลพ vย roku 1999 aย skonฤila vย roku 2002.

Poslednรฝ chรฝbajรบci รบsek bratislavskej diaฤพnice D1, ktorรฝ spojil Prรญstavnรฝ most sย mostom Lafranconi sa realizoval vย rokoch 2004 aลพ 2006. Vย rรกmci tohto relatรญvne krรกtkeho diaฤพniฤnรฉho รบseku sa vybudovali komplikovanรฉ dopravnรฉ prepojenia na diaฤพnicu D2 aย D4.

Vรฝstavba vลกetkรฝch รบsekov diaฤพnice vย intravilรกne Bratislavy bola veฤพmi nรกroฤnรก, najkomplikovanejลกie vลกak bolo hฤพadanie koneฤnรฉho technickรฉho rieลกenia vย prรญpade optimalizรกcie spojenia medzi diaฤพnicou D2 konฤiacou na hranici mesta na Lamaฤskej ceste aย mostom Lafranconi. Tento krรกtky, ale prรญpravou aย investiฤne nรกroฤnรฝ รบsek diaฤพnice sย tunelom Sitiยญna dlhรฝm takmer 1,5ย km sa zaฤal realizovaลฅ vย roku 2003. Od jeho ukonฤenia vย mรกji tohto roku uลพ motoristickej verejnosti slรบลพi ucelenรฝ vnรบtornรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh Bratislavy.

Dobudovanรญm รบseku diaฤพnice D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ grunty sa dopravne odฤพahฤila sรบstava mestskรฝch komunikรกciรญ vย oblasti kriลพovatky Patrรณnka. Skompletizovanรญm diaฤพniฤnรฉho obchvatu ลกirลกieho centra mesta veฤพkรก ฤasลฅ klasickej tranzitnej, ale aj vnรบtromestskej tranzitnej dopravy prestala hฤพadaลฅ rรดzne nรกhradnรฉ trasy po mestskรฝch obsluลพnรฝch komunikรกciรกch. Dopad na celkovรบ distribรบciu dopravy vย rรกmci mesta moลพno sย odstupom niekoฤพkรฝch mesiacov hodnotiลฅ ako vรฝrazne pozitรญvny. Dopravnรก zรกลฅaลพ Patrรณnky vyjadrenรก vย ฤรญslach sa znรญลพila vย smere do centra oย 44ย % zย 37ย 910 na 21ย 235 vozidiel za 24 hodรญn aย vย smere zย mesta oย 34ย % zย 32ย 040 na 21ย 141 vozidiel za 24 hodรญn.

Histรณria prรญpravy projektu

Na mestskรฝch komunikรกciรกch vย okolรญ kriลพovatยญky Patrรณnka sa donedรกvna mieลกala tranzitnรก doprava smerujรบca zย ฤŒeskej republiky vย jednom aย zo Slovenska, Maฤarska aย Rakรบska vย opaฤnom smere, sย mestskou aย prรญmestskou dopravou. Dopravnรฉ zaลฅaลพenie kriลพovatky Patrรณnka bolo vย aprรญli 2007 takmer 70ย 000 vozidiel denne (vย smere do centra 37ย 910, vย smere von zย mesta 32ย 040). Enormnรฝ nรกrast dopravy vย ostatnรฝch rokoch spรดsobil, ลพe Patrรณnka bola najzaลฅaลพenejลกou รบrovลˆovou kriลพovatkou na Slovensku aย vย ฤase dopravnej ลกpiฤky sa stรกvala takmer neprejazdnou (obr. 2).

Projekt diaฤพniฤnรฉho prepojenia vย miestach Lamaฤskej cesty aย Mlynskej doliny sa vย rรดznych ลกtรบdiรกch objavoval uลพ od roku 1963 ako spojenie diaฤพnice D2 vย รบseku Lamaฤskรก cesta โ€“ Mlynskรก dolina. Technickรบ ลกtรบdiu spracovala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., vย roku 1996. Tรก mala devรคลฅ variantov trasovania (zย toho tri tunelovรฉ), zย ktorรฝch po multikriteriรกlnom hodnotenรญ vย procese EIA sa ako najvรฝhodnejลกรญ vyhodnotil variant sย tunelom Sitina dฤบลพky pribliลพne 1,3 km.

Pre realizรกciu tohto variantu hovorilo najmรค to, ลพe jeho zรกsah do rekreaฤnรฝch zรณn mesta โ€“ lesoparku ลฝeleznรก studniฤka aย Zoologickej zรกhrady, ako aj do celkovรฉho vรฝzoru Mlynskej doliny bol najmenลกรญ. Toto rieลกenie umoลพลˆovalo sรญce komplikovanรบ, ale kontinuรกlnu dopravu poฤas kaลพdej etapy vรฝstavby. Dรดleลพitรฝm faktorom bolo aj to, ลพe realizรกcia projektu priamo nezasahovala do kriลพovatky Patrรณnka aย umoลพnila jej ฤalลกรญ rozvoj ako mestskej kriลพovatky.

Vย roku 1998 sa spracovala dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR). Vย tejto etape bol tunel Sitina predฤบลพenรฝ asi oย 200ย m vย areรกli SAV, ฤรญm sa ochrรกnili vedecko-vรฝskumnรฉ pracoviskรก SAV pred priamym pรดsobenรญm dopravy. Vย roku 1999 spracoval DOPRAVOPROJEKT, a. s., dokumentรกciu na stavebnรฉ poยญvolenie aย nรกsledne dokumentรกciu na ponuku. Mnoลพstvo zรกujmov, ktorรฉ sa stretรกvajรบ vย tomto รบzemรญ, spรดsobilo, ลพe รบzemnรฉ iย stavebnรฉ konanie trvalo niekoฤพko rokov aย stavebnรฉ povolenie bolo vydanรฉ aลพ vย roku 2003.

Keฤลพe sa stavba nachรกdza na รบzemรญ mesta, nebolo jednoduchรฉ nรกjsลฅ vhodnรฝ koridor, ktorรฝ by sa prijal ako konsenzus vลกetkรฝch strรกn aย zรกujmov vย danej lokalite. Poloha รบseku diaฤพnice vย intravilรกne mesta vย blรญzkosti rekreaฤnej zรณny Zoologickej zรกhrady aย areรกlu Slovenskej akadรฉmie vied, sย mnoลพstvom vedeckรฝch pracovรญsk, ktorรฉ mรดลพe ovplyvniลฅ blรญzkosลฅ budovanej aย nรกsledne prevรกdzkovanej diaฤพnice, si vyลพadovala rieลกenie ลกpecifickรฝch problรฉmov.

Prvรฝm bola dรดslednรก prรญprava monitoringu zloลพiek ลพivotnรฉho prostredia aย seizmickรฉho monitoringu. Monitoring รบฤinkov hluku, vibrรกciรญ aย emisiรญ na okolitรฉ prostredie prispel kย nรกvrhom opatrenรญ, ktorรฉ sa realizovali poฤas vรฝstavby โ€“ รบprava pracovnรฉho ฤasu aย harmonogramu prรกc tak, aby sa dopad prรกc na realizรกcii diaฤพnice (najmรค raziacich prรกc na vรฝstavbe tunela) na okolie minimalizoval. ล peciรกlnu pozornosลฅ bolo nutnรฉ venovaลฅ vรฝskumยญnรฝm รบstavom Slovenskej akadรฉmie vied.

Citlivo sa zvaลพovali aj dopady hluku aย emisiรญ diaฤพnice po jej spustenรญ do prevรกdzky. Ako protihlukovรฉ opatrenie sa prijalo predฤบลพenie hฤบbenej ฤasti tunela sย umiestnenรญm portรกlov tunela pred areรกlom SAV aย systรฉm protihlukovรฝch stien za vรฝjazdom zย tunela vย Mlynskej doline, vย blรญzkosti ZOO. Podmienky rozptylu emisiรญ vย ovzduลกรญ sรบ vย Bratislave vฤaka geografickej polohe aย mikroklรญme pomerne dobrรฉ, preto po zvรกลพenรญ vลกetkรฝch okolnostรญ nebola realizรกcia ฤalลกรญch opatrenรญ na zlepลกenie rozptylu potrebnรก.

Druhรฝm problรฉmom, ktorรฝ musel rieลกiลฅ uลพ projektant aย potom aj realizรกtor, bola logistika vรฝstavby aย zabezpeฤenie plynulosti verejnej dopravy. Stavba prebiehala vย mnohรฝch miestach na dopravne vysoko zaลฅaลพenรฝch komunikรกciรกch. Verejnรก doprava sa musela niekoฤพkonรกsobne presmerovaลฅ aย vย kaลพdej etape sa musel zaruฤiลฅ vรฝjazd staveniskovej dopravy od obidvoch portรกlov tunela aย zo stavenรญsk objektov nachรกdzajรบcich sa vย trasรกch pรดvodnรฝch komunikรกciรญ. Mnoลพstvo prรกce na รบpravรกch mestskรฝch komunikรกcii, ktorรฉ sรบ pokraฤovanรญm diaฤพniฤnรฝch kriลพovatiek, sa realizovalo aลพ po uvedenรญ diaฤพniฤnรฉho รบseku do prevรกdzky.

Zรกkladnรฉ technickรฉ รบdaje

Novovybudovanรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek meria 2,3ย km vrรกtane tunela Sitina, ktorรฉho vรฝchodnรก tunelovรก rรบra mรก dฤบลพku 1,415ย km aย zรกpadnรก tunelovรก rรบra 1,440 km. Okrem toho sa postavilo eลกte 3,6ย km diaฤพniฤnรฝch vetiev, 10 mostov aย mnoลพstvo podpornรฝch objektov, preklรกdok inลพinierskych sietรญ aย รบprava toku Vydrice.

Nรกroฤnรฝm รบsekom stavby boli dve kriลพovatky pred tunelom. Kriลพovatka Polianky rieลกi dopravu prichรกdzajรบcu na diaฤพnicu zย mestskรฝch ฤastรญ Lamaฤ aย Dรบbravka aย zรกroveลˆ odklon dopravy zย diaฤพnice do centra mesta cez kriลพovatku Patrรณnka. Vรฝstavba kriลพovatky sa realizovala na obmedzenom รบzemรญ danom uลพ existujรบcimi dopravnรฝmi stavbami aย okolitou zรกstavbou.

Kriลพovatka Mlynskรก dolina je vlastne dobudovanie diaฤพniฤnej kriลพovatky rieลกenej uลพ vย rรกmci vรฝstavby mosta Lafranconi. Vย รบzkom priestore vymedzenom Mlynskou dolinou, potokom Vydrica, ZOO aย existujรบcou dopravnou infraลกtruktรบrou, sa uลพ storoฤia realizovala rozliฤnรก ฤพudskรก ฤinnosลฅ, aย tak preklรกdky aย likvidรกcia rรดznych inลพinierskych objektov vย podloลพรญ novobudovanรฝch komunikรกciรญ boli veฤพmi nรกroฤnรฉ. Dneลกnรฉ dopravnรฉ rieลกenie umoลพลˆuje bezproblรฉmovรฝ prechod Mlynskou dolinou ako mestskou komunikรกciou, ako aj napojenie, resp. odpojenie zย diaฤพnice obr. 3.

Rozhodujรบcou ฤasลฅou stavby je tunel Sitina. Je to prvรฝ dvojrรบrovรฝ tunel postavenรฝ na Slovensku. Vย kaลพdej tunelovej rรบre je jednosmernรก premรกvka, priฤom vย prรญpade uzatvorenia jednej tunelovej rรบry sa doprava mรดลพe viesลฅ obojsmerne cez druhรบ tunelovรบ rรบru. Dopravnรฉ zaลฅaลพenie tunela pรกr tรฝลพdลˆov po uvedenรญ do prevรกdzky bolo pribliลพne 20ย 000 vozidiel vย kaลพdom smere za 24 hodรญn.

Veฤพmi dรดleลพitou sรบฤasลฅou konลกtrukcie tunela je vozovka. Vzhฤพadom na katastrofรกlne poลพiare vย alpskรฝch tuneloch vย rokoch 1999 aลพ 2001 sa vย eurรณpskych krajinรกch prijala zรกsada realizรกcie vozoviek vย tuneloch sย cementobetรณnovรฝm krytom. ฤŽalลกรญm faktorom podporujรบcim pouลพitie cementobetรณnovรฝch vozoviek vย tuneloch je ich vyลกลกia trvanlivosลฅ โ€“ oprava vozovky vย tuneli je spravidla technicky aย dopravne komplikovanejลกia neลพ oprava vo voฤพnej trase komunikรกcie. Vย tuneli Sitina sa realizovala vozovka sย nevystuลพenรฝm cementobetรณnovรฝm krytom hrรบbky 250ย mm sย rezanรฝmi prieฤnymi aย pozdฤบลพnymi ลกkรกrami.

Zรกver

Uvedenรญm kompletnรฉho vnรบtornรฉho diaฤพniฤnรฉho okruhu Bratislavy do prevรกdzky sa vรฝrazne zlepลกili dopravnรฉ podmienky na รบzemรญ mesta, ale rozvoj celรฉho regiรณnu napreduje ฤalej aย kapacita tรฝchto novovybudovanรฝch komunikรกciรญ sa pomerne rรฝchlo vyฤerpรก. Uลพ dnes moลพno sledovaลฅ vysokรฝ medziroฤnรฝ nรกrast intenzity dopravy vย รบseku diaฤพnice D1 vย ฤasti Senec โ€“ Zlatรฉ piesky โ€“ Prรญstavnรฝ most, ktorรฝ spรดsobuje kaลพdodennรฉ dopravnรฉ zรกpchy vย ลกpiฤkovรฝch hodinรกch.

Dlho oฤakรกvanรฝm rieลกenรญm na vylepลกenie dopravnej situรกcie vย Bratislave by malo byลฅ vybudovanie nultรฉho (severnรฉho) okruhu okolo mesta sย 10ย km dlhรฝm tunelom vย masรญve Malรฝch Karpรกt. Tรกto stavba je vลกak zatiaฤพ spracovanรก iba na รบrovni technickรฝch ลกtรบdiรญ.

Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe dobudovanรญm diaฤพniฤnรฉho รบseku D2 Bratislava Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ grunty sa dokonฤil prvรฝ ucelenรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah na Slovensku, ktorรฝ prechรกdza od hranรญc sย ฤŒeskou republikou cez Bratislavu aลพ kย hraniciam sย Maฤarskom. Vรฝstavba tรฝchto asi 67 kilometrov trvala takmer 40 rokov, ฤo vย podยญstate predstavuje etapu celej jednej generรกcie.

Ing.ย Viktรณria Chomovรก
Foto: DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Autorka je hlavnou inลพinierkou divรญzie Bratislava.

Najฤรญtanejลกie