Diaฤพniฤnรฝ obchvat Bratislavy โ รบsek D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ grunty
Bratislava leลพรญ vย srdci Eurรณpy, vย trojuholnรญku eurรณpskych veฤพkomiest na Dunaji: Viedeล โ Bratislava โ Budapeลกลฅ. Tesnรก blรญzkosลฅ sย Viedลou, ako aj eurรณpsky projekt TwinCity Bratislava โ Wien, ktorรฝ predstavuje integrรกciu tohto eurรณpskeho sรบmestia aย celรฉho euroregiรณnu, dรกvaย Bratislave veฤพkรฉ perspektรญvy rozvoja. Rozvoj je vลกak veฤพmi รบzko spรคtรฝ sย kvalitnou dopravnou infraลกtruktรบrou, ktorรก mรก vย Bratislave svoje medzery. Potreba rรฝchleho budovania zรกkladnej dopravnej infraลกtruktรบry hlavnรฉho mesta je eลกte vรฝraznejลกia vย kontexte dlhoroฤnรฉho zanedbรกvania tohto problรฉmu.
Vnรบtornรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh
Vลกetci Bratislavฤania majรบ eลกte vย ลพivej pamรคti tranzit dopravy cez Bratislavu po mestskรฝch komunikรกciรกch, na ktorรฝch sa prakticky poฤas celรฉho dลa vytvรกrali dopravnรฉ zรกpchy, aย tak sa celรฉ mestskรฉ ลกtvrte vย okolรญ ulรญc Roลพลavskรก, Trnavskรก, ล ancovรก, Praลพskรก, Lamaฤskรก, Mlynskรก dolina aย inรฝch stรกvali รบplne neprejazdnรฝmi tak pre miestnu, ako aj tranzitnรบ dopravu.
Rieลกenรญm bolo vybudovanie prepojenia diaฤพยญniฤnรฝch ลฅahov na รบzemรญ mesta, ktorรฉ by sa stali nosnรฝmi prvkami infraลกtruktรบry aย vytvorili by obchvat centra mesta (vnรบtornรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh). Od zaฤiatku prvej stavby po jeho komยญpletnรฉ dobudovanie preลกlo rovnรฝch 30 rokov.
Prvou stavbou vnรบtornรฉho diaฤพniฤnรฉho okruhu bola vย rokoch 1977 aลพ 1985 vรฝstavba Prรญstavnรฉho mosta โ prvรฉho diaฤพniฤnรฉho mosยญta na diaฤพnici D1 (vย ฤase vรฝstavby eลกte D61) na รบzemรญ Bratislavy. Potom sa vย rokoch 1985 aลพ 1991 vybudoval druhรฝ diaฤพniฤnรฝ bratislavskรฝ most na diaฤพnici D2 โ most Lafranconi.
Intenzita dopravy na รบzemรญ Bratislavy zย roka na rok narastala. Napriek tomu ฤalลกia diaฤพniฤnรก stavba na รบzemรญ mesta, ktorou bolo prepojenie diaฤพnice D1 konฤiacej na hranici mesta na Seneckej ceste sย Prรญstavnรฝm mostom, sa zaฤala aลพ vย roku 1999 aย skonฤila vย roku 2002.
Poslednรฝ chรฝbajรบci รบsek bratislavskej diaฤพnice D1, ktorรฝ spojil Prรญstavnรฝ most sย mostom Lafranconi sa realizoval vย rokoch 2004 aลพ 2006. Vย rรกmci tohto relatรญvne krรกtkeho diaฤพniฤnรฉho รบseku sa vybudovali komplikovanรฉ dopravnรฉ prepojenia na diaฤพnicu D2 aย D4.
Vรฝstavba vลกetkรฝch รบsekov diaฤพnice vย intravilรกne Bratislavy bola veฤพmi nรกroฤnรก, najkomplikovanejลกie vลกak bolo hฤพadanie koneฤnรฉho technickรฉho rieลกenia vย prรญpade optimalizรกcie spojenia medzi diaฤพnicou D2 konฤiacou na hranici mesta na Lamaฤskej ceste aย mostom Lafranconi. Tento krรกtky, ale prรญpravou aย investiฤne nรกroฤnรฝ รบsek diaฤพnice sย tunelom Sitiยญna dlhรฝm takmer 1,5ย km sa zaฤal realizovaลฅ vย roku 2003. Od jeho ukonฤenia vย mรกji tohto roku uลพ motoristickej verejnosti slรบลพi ucelenรฝ vnรบtornรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh Bratislavy.
Dobudovanรญm รบseku diaฤพnice D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ grunty sa dopravne odฤพahฤila sรบstava mestskรฝch komunikรกciรญ vย oblasti kriลพovatky Patrรณnka. Skompletizovanรญm diaฤพniฤnรฉho obchvatu ลกirลกieho centra mesta veฤพkรก ฤasลฅ klasickej tranzitnej, ale aj vnรบtromestskej tranzitnej dopravy prestala hฤพadaลฅ rรดzne nรกhradnรฉ trasy po mestskรฝch obsluลพnรฝch komunikรกciรกch. Dopad na celkovรบ distribรบciu dopravy vย rรกmci mesta moลพno sย odstupom niekoฤพkรฝch mesiacov hodnotiลฅ ako vรฝrazne pozitรญvny. Dopravnรก zรกลฅaลพ Patrรณnky vyjadrenรก vย ฤรญslach sa znรญลพila vย smere do centra oย 44ย % zย 37ย 910 na 21ย 235 vozidiel za 24 hodรญn aย vย smere zย mesta oย 34ย % zย 32ย 040 na 21ย 141 vozidiel za 24 hodรญn.
Histรณria prรญpravy projektu
Na mestskรฝch komunikรกciรกch vย okolรญ kriลพovatยญky Patrรณnka sa donedรกvna mieลกala tranzitnรก doprava smerujรบca zย ฤeskej republiky vย jednom aย zo Slovenska, Maฤarska aย Rakรบska vย opaฤnom smere, sย mestskou aย prรญmestskou dopravou. Dopravnรฉ zaลฅaลพenie kriลพovatky Patrรณnka bolo vย aprรญli 2007 takmer 70ย 000 vozidiel denne (vย smere do centra 37ย 910, vย smere von zย mesta 32ย 040). Enormnรฝ nรกrast dopravy vย ostatnรฝch rokoch spรดsobil, ลพe Patrรณnka bola najzaลฅaลพenejลกou รบrovลovou kriลพovatkou na Slovensku aย vย ฤase dopravnej ลกpiฤky sa stรกvala takmer neprejazdnou (obr. 2).
Projekt diaฤพniฤnรฉho prepojenia vย miestach Lamaฤskej cesty aย Mlynskej doliny sa vย rรดznych ลกtรบdiรกch objavoval uลพ od roku 1963 ako spojenie diaฤพnice D2 vย รบseku Lamaฤskรก cesta โ Mlynskรก dolina. Technickรบ ลกtรบdiu spracovala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., vย roku 1996. Tรก mala devรคลฅ variantov trasovania (zย toho tri tunelovรฉ), zย ktorรฝch po multikriteriรกlnom hodnotenรญ vย procese EIA sa ako najvรฝhodnejลกรญ vyhodnotil variant sย tunelom Sitina dฤบลพky pribliลพne 1,3 km.
Pre realizรกciu tohto variantu hovorilo najmรค to, ลพe jeho zรกsah do rekreaฤnรฝch zรณn mesta โ lesoparku ลฝeleznรก studniฤka aย Zoologickej zรกhrady, ako aj do celkovรฉho vรฝzoru Mlynskej doliny bol najmenลกรญ. Toto rieลกenie umoลพลovalo sรญce komplikovanรบ, ale kontinuรกlnu dopravu poฤas kaลพdej etapy vรฝstavby. Dรดleลพitรฝm faktorom bolo aj to, ลพe realizรกcia projektu priamo nezasahovala do kriลพovatky Patrรณnka aย umoลพnila jej ฤalลกรญ rozvoj ako mestskej kriลพovatky.
Vย roku 1998 sa spracovala dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR). Vย tejto etape bol tunel Sitina predฤบลพenรฝ asi oย 200ย m vย areรกli SAV, ฤรญm sa ochrรกnili vedecko-vรฝskumnรฉ pracoviskรก SAV pred priamym pรดsobenรญm dopravy. Vย roku 1999 spracoval DOPRAVOPROJEKT, a. s., dokumentรกciu na stavebnรฉ poยญvolenie aย nรกsledne dokumentรกciu na ponuku. Mnoลพstvo zรกujmov, ktorรฉ sa stretรกvajรบ vย tomto รบzemรญ, spรดsobilo, ลพe รบzemnรฉ iย stavebnรฉ konanie trvalo niekoฤพko rokov aย stavebnรฉ povolenie bolo vydanรฉ aลพ vย roku 2003.
Keฤลพe sa stavba nachรกdza na รบzemรญ mesta, nebolo jednoduchรฉ nรกjsลฅ vhodnรฝ koridor, ktorรฝ by sa prijal ako konsenzus vลกetkรฝch strรกn aย zรกujmov vย danej lokalite. Poloha รบseku diaฤพnice vย intravilรกne mesta vย blรญzkosti rekreaฤnej zรณny Zoologickej zรกhrady aย areรกlu Slovenskej akadรฉmie vied, sย mnoลพstvom vedeckรฝch pracovรญsk, ktorรฉ mรดลพe ovplyvniลฅ blรญzkosลฅ budovanej aย nรกsledne prevรกdzkovanej diaฤพnice, si vyลพadovala rieลกenie ลกpecifickรฝch problรฉmov.
Prvรฝm bola dรดslednรก prรญprava monitoringu zloลพiek ลพivotnรฉho prostredia aย seizmickรฉho monitoringu. Monitoring รบฤinkov hluku, vibrรกciรญ aย emisiรญ na okolitรฉ prostredie prispel kย nรกvrhom opatrenรญ, ktorรฉ sa realizovali poฤas vรฝstavby โ รบprava pracovnรฉho ฤasu aย harmonogramu prรกc tak, aby sa dopad prรกc na realizรกcii diaฤพnice (najmรค raziacich prรกc na vรฝstavbe tunela) na okolie minimalizoval. ล peciรกlnu pozornosลฅ bolo nutnรฉ venovaลฅ vรฝskumยญnรฝm รบstavom Slovenskej akadรฉmie vied.
Citlivo sa zvaลพovali aj dopady hluku aย emisiรญ diaฤพnice po jej spustenรญ do prevรกdzky. Ako protihlukovรฉ opatrenie sa prijalo predฤบลพenie hฤบbenej ฤasti tunela sย umiestnenรญm portรกlov tunela pred areรกlom SAV aย systรฉm protihlukovรฝch stien za vรฝjazdom zย tunela vย Mlynskej doline, vย blรญzkosti ZOO. Podmienky rozptylu emisiรญ vย ovzduลกรญ sรบ vย Bratislave vฤaka geografickej polohe aย mikroklรญme pomerne dobrรฉ, preto po zvรกลพenรญ vลกetkรฝch okolnostรญ nebola realizรกcia ฤalลกรญch opatrenรญ na zlepลกenie rozptylu potrebnรก.
Druhรฝm problรฉmom, ktorรฝ musel rieลกiลฅ uลพ projektant aย potom aj realizรกtor, bola logistika vรฝstavby aย zabezpeฤenie plynulosti verejnej dopravy. Stavba prebiehala vย mnohรฝch miestach na dopravne vysoko zaลฅaลพenรฝch komunikรกciรกch. Verejnรก doprava sa musela niekoฤพkonรกsobne presmerovaลฅ aย vย kaลพdej etape sa musel zaruฤiลฅ vรฝjazd staveniskovej dopravy od obidvoch portรกlov tunela aย zo stavenรญsk objektov nachรกdzajรบcich sa vย trasรกch pรดvodnรฝch komunikรกciรญ. Mnoลพstvo prรกce na รบpravรกch mestskรฝch komunikรกcii, ktorรฉ sรบ pokraฤovanรญm diaฤพniฤnรฝch kriลพovatiek, sa realizovalo aลพ po uvedenรญ diaฤพniฤnรฉho รบseku do prevรกdzky.
Zรกkladnรฉ technickรฉ รบdaje
Novovybudovanรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek meria 2,3ย km vrรกtane tunela Sitina, ktorรฉho vรฝchodnรก tunelovรก rรบra mรก dฤบลพku 1,415ย km aย zรกpadnรก tunelovรก rรบra 1,440 km. Okrem toho sa postavilo eลกte 3,6ย km diaฤพniฤnรฝch vetiev, 10 mostov aย mnoลพstvo podpornรฝch objektov, preklรกdok inลพinierskych sietรญ aย รบprava toku Vydrice.
Nรกroฤnรฝm รบsekom stavby boli dve kriลพovatky pred tunelom. Kriลพovatka Polianky rieลกi dopravu prichรกdzajรบcu na diaฤพnicu zย mestskรฝch ฤastรญ Lamaฤ aย Dรบbravka aย zรกroveล odklon dopravy zย diaฤพnice do centra mesta cez kriลพovatku Patrรณnka. Vรฝstavba kriลพovatky sa realizovala na obmedzenom รบzemรญ danom uลพ existujรบcimi dopravnรฝmi stavbami aย okolitou zรกstavbou.
Kriลพovatka Mlynskรก dolina je vlastne dobudovanie diaฤพniฤnej kriลพovatky rieลกenej uลพ vย rรกmci vรฝstavby mosta Lafranconi. Vย รบzkom priestore vymedzenom Mlynskou dolinou, potokom Vydrica, ZOO aย existujรบcou dopravnou infraลกtruktรบrou, sa uลพ storoฤia realizovala rozliฤnรก ฤพudskรก ฤinnosลฅ, aย tak preklรกdky aย likvidรกcia rรดznych inลพinierskych objektov vย podloลพรญ novobudovanรฝch komunikรกciรญ boli veฤพmi nรกroฤnรฉ. Dneลกnรฉ dopravnรฉ rieลกenie umoลพลuje bezproblรฉmovรฝ prechod Mlynskou dolinou ako mestskou komunikรกciou, ako aj napojenie, resp. odpojenie zย diaฤพnice obr. 3.
Rozhodujรบcou ฤasลฅou stavby je tunel Sitina. Je to prvรฝ dvojrรบrovรฝ tunel postavenรฝ na Slovensku. Vย kaลพdej tunelovej rรบre je jednosmernรก premรกvka, priฤom vย prรญpade uzatvorenia jednej tunelovej rรบry sa doprava mรดลพe viesลฅ obojsmerne cez druhรบ tunelovรบ rรบru. Dopravnรฉ zaลฅaลพenie tunela pรกr tรฝลพdลov po uvedenรญ do prevรกdzky bolo pribliลพne 20ย 000 vozidiel vย kaลพdom smere za 24 hodรญn.
Veฤพmi dรดleลพitou sรบฤasลฅou konลกtrukcie tunela je vozovka. Vzhฤพadom na katastrofรกlne poลพiare vย alpskรฝch tuneloch vย rokoch 1999 aลพ 2001 sa vย eurรณpskych krajinรกch prijala zรกsada realizรกcie vozoviek vย tuneloch sย cementobetรณnovรฝm krytom. ฤalลกรญm faktorom podporujรบcim pouลพitie cementobetรณnovรฝch vozoviek vย tuneloch je ich vyลกลกia trvanlivosลฅ โ oprava vozovky vย tuneli je spravidla technicky aย dopravne komplikovanejลกia neลพ oprava vo voฤพnej trase komunikรกcie. Vย tuneli Sitina sa realizovala vozovka sย nevystuลพenรฝm cementobetรณnovรฝm krytom hrรบbky 250ย mm sย rezanรฝmi prieฤnymi aย pozdฤบลพnymi ลกkรกrami.
Zรกver
Uvedenรญm kompletnรฉho vnรบtornรฉho diaฤพniฤnรฉho okruhu Bratislavy do prevรกdzky sa vรฝrazne zlepลกili dopravnรฉ podmienky na รบzemรญ mesta, ale rozvoj celรฉho regiรณnu napreduje ฤalej aย kapacita tรฝchto novovybudovanรฝch komunikรกciรญ sa pomerne rรฝchlo vyฤerpรก. Uลพ dnes moลพno sledovaลฅ vysokรฝ medziroฤnรฝ nรกrast intenzity dopravy vย รบseku diaฤพnice D1 vย ฤasti Senec โ Zlatรฉ piesky โ Prรญstavnรฝ most, ktorรฝ spรดsobuje kaลพdodennรฉ dopravnรฉ zรกpchy vย ลกpiฤkovรฝch hodinรกch.
Dlho oฤakรกvanรฝm rieลกenรญm na vylepลกenie dopravnej situรกcie vย Bratislave by malo byลฅ vybudovanie nultรฉho (severnรฉho) okruhu okolo mesta sย 10ย km dlhรฝm tunelom vย masรญve Malรฝch Karpรกt. Tรกto stavba je vลกak zatiaฤพ spracovanรก iba na รบrovni technickรฝch ลกtรบdiรญ.
Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe dobudovanรญm diaฤพniฤnรฉho รบseku D2 Bratislava Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ grunty sa dokonฤil prvรฝ ucelenรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah na Slovensku, ktorรฝ prechรกdza od hranรญc sย ฤeskou republikou cez Bratislavu aลพ kย hraniciam sย Maฤarskom. Vรฝstavba tรฝchto asi 67 kilometrov trvala takmer 40 rokov, ฤo vย podยญstate predstavuje etapu celej jednej generรกcie.
Ing.ย Viktรณria Chomovรก
Foto: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Autorka je hlavnou inลพinierkou divรญzie Bratislava.