Ako vplรฝva povrch vozoviek na dopravnรฝ hluk? Hodnotenie priniesla metรณda Statistical Pass-By
Prezentovanรฉ objektivizovanรฉ vรฝsledky vรฝskumu mรดลพu v prรญpade akceptรกcie kompetentnรฝmi pracovnรญkmi napomรดcลฅ korektnej implementรกcii tejto metodiky do predikcie hluku od cestnej dopravy v zmysle poลพiadaviek cestnรฉho zรกkona [11].
Prezentovanรฉ vรฝsledky vรฝskumu slรบลพia ako podklad pre moลพnosลฅ korektnรฉho zohฤพadnenia vplyvu nรกrastu poฤtu automobilov na hlukovรบ zรกลฅaลพ okolia pozemnรฝch komunikรกciรญ [3]. Aktuรกlne sa aj na Slovensku zavรกdza spoloฤnรก metodika CNOSSOS-EU na tvorbu strategickรฝch hlukovรฝch mรกp [10].
Prezentovanรฉ objektivizovanรฉ vรฝsledky vรฝskumu mรดลพu v prรญpade akceptรกcie kompetentnรฝmi pracovnรญkmi napomรดcลฅ korektnej implementรกcii tejto metodiky do predikcie hluku od cestnej dopravy v zmysle poลพiadaviek cestnรฉho zรกkona [11].
รvod
Medzinรกrodnรก organizรกcia pre normalizรกciu ISO (Technical committees ISO/TC 43, Acoustic, Subcommittee SC 1, Noise) spracovala v rรกmci ISO 11819 tieto zรกkladnรฉ postupy na hodnotenie vplyvu povrchu vozoviek na dopravnรฝ hluk:
- Part 1: Statistical Pass-By method,
- Part 2: Close-proximity method,
- Part 3: Reference tyres (od r. 2017 ลกpecifikuje dva druhy referenฤnรฝch pneumatรญk pri pouลพitรญ CPX (Close-proximity) metรณdy ลกpecifikovanej v norme ISO 11819-2).
Statistical Pass-By (SPB) method sa dostala do slovenskรฝch technickรฝch noriem prostrednรญctvom STN EN ISO 11819-1 [1], podฤพa ktorej sa na pracovisku autorov uskutoฤลuje od roku 2007 meranie vplyvu povrchu vozoviek na dopravnรฝ hluk.
Na Katedre cestnรฉho a environmentรกlneho inลพinierstva Stavebnej fakulty ลฝilinskej univerzity v ลฝiline (KCEI SvF UNIZA) bola vytvorenรก metodika merania a vyhodnocovania indexu SPBI v rรกmci rieลกenia projektu SPENS [2]. Autori tohto prรญspevku implementovali svoje vedeckรฉ skรบsenosti do rieลกenia projektu iCoTS [3], v rรกmci ktorรฉho sa prioritne venujรบ holistickรฉmu konceptu trvalo udrลพateฤพnej prรญpravy, vรฝstavby a sprรกvy (TUPVS) integrovanej dopravnej infraลกtruktรบry Slovenska.
Posรบdenie vplyvov elektromobility na trvalo udrลพateฤพnรฝ ekosystรฉm mobility moลพno z hฤพadiska stanovenรฉho cieฤพa, ktorรฝm je vytvorenie optimalizaฤnรฉho systรฉmu na prijรญmanie rozhodnutรญ pri budovanรญ trvalo udrลพateฤพnรฉho dopravnรฉho systรฉmu a tvorbu dopravnรฝch stratรฉgiรญ v rรกmci SR a Eร, zaradiลฅ do kategรณrie TRL3 Experimentรกlny dรดkaz koncepcie.
รrovne technologickej pripravenosti (TRL, Technology Readiness Level) sรบ metรณdou na odhadovanie vyspelosti technolรณgiรญ poฤas fรกzy akvizรญcie programu, ktorรฝ vyvinula NASA v 70. rokoch 20. storoฤia [4]. V sรบlade s koncepciou TRL autori na zรกklade simulaฤnรฝch aktivรญt overovali moลพnosti optimalizovania dopravnรฝch vรคzieb medzi zรกujmovรฝmi subsystรฉmami (vozidlo โ vozovka โ ลพivotnรฉ prostredie โ uลพรญvatelia โ celospoloฤenskรฉ nรกklady) so silnรฝm akcentom na vรฝskum faktorov kvality ovzduลกia [5] a na mieru vznikajรบcich hlukovรฝch imisiรญ [4].
รroveล hlukovรฝch a odpadovรฝch imisiรญ mรดลพeme korektne objektivizovaลฅ priamymi meraniami, resp. formou matematickรฝch simulรกciรญ (predikciรญ) v kalibrovanรฝch vรฝpoฤtovรฝch modeloch, pre ktorรฉ vลกak potrebujeme poznaลฅ kredibilitnรฉ predikฤnรฉ modely vรฝvoja vplyvu povrchu vozoviek na dopravnรฝ hluk.
ล tatistickรฝ index pri prejazde SPBI (Statistical Pass-by Index)
Emisie a ลกรญrenie hluku z cestnej dopravy sรบ vรฝrazne determinovanรฉ charakteristikami povrchu vozovky, a to najmรค textรบry a pรณrovitosti. Obidve tieto charakteristiky ovplyvลujรบ generovanie hluku medzi pneumatikou a vozovkou (tyre/road noise, rolling noise โ obr. 1), priฤom pรณrovitosลฅ mรดลพe navyลกe ovplyvniลฅ ลกรญrenie zvuku, a to najmรค vtedy, ak sa ลกรญrenie uskutoฤลuje blรญzko povrchu vozovky.
Hluk pohonnej jednotky (engine noise), generovanรฝ zvyฤajne vo vรคฤลกej vรฝลกke nad povrchom vozovky ako valivรฝ hluk, mรดลพe byลฅ tieลพ ovplyvnenรฝ poฤas ลกรญrenia pรณrovitosลฅou povrchu vozovky.
Uvedenรฉ skutoฤnosti vedรบ k rozdielom v hladinรกch hluku pri rovnakรฝch intenzitรกch a zloลพenรญ dopravnรฉho prรบdu (podฤพa STN EN ISO 11819-1 aลพ do 15 dB), ฤo mรดลพe maลฅ znaฤnรฝ vplyv na kvalitu ลพivotnรฉho prostredia v okolรญ pozemnรฝch komunikรกciรญ a na z toho sa odvรญjajรบce ceny nehnuteฤพnostรญ a vรฝลกku ich prenรกjmu. Je preto dรดleลพitรฉ, aby bolo moลพnรฉ meraลฅ vplyv povrchovรฝch charakteristรญk vozovky na rolling noise ลกtandardizovanou metรณdou.
V rรกmci projektu SPENS sa v roku 2008 zaฤali merania na ลกtyroch meracรญch stanoviskรกch (MS). MS1 bolo situovanรฉ pri ceste I/61 v Dolnom Hriฤove pri autobusovej zastรกvke na hlavnej ceste smerom do ลฝiliny (obr. 2) a uskutoฤลovali sa na ลom opakovanรฉ merania od poklรกdky novej obrusnej vrstvy krytu vozovky (AC 11 obrus; I) 18. 6. 2008. Index SPBI predstavuje svetovo najpouลพรญvanejลกiu charakteristiku zohฤพadลujรบcu vplyv povrchu vozovky na dopravnรฝ hluk a je vyhodnocovanรฝ podฤพa rovnice (1)
kde:
SPBI je ลกtatistickรฝ index pri prejazde (Statistical Pass-by Index) pri normalizovanej skladbe ฤพahkรฝch a ลฅaลพkรฝch vozidiel,
L1, L2a, L2b โ hladiny akustickรฉho tlaku vozidla pre kategรณrie vozidiel 1, 2a, 2b,
W1, W2a, W2b โ vรกhovรฉ sรบฤinitele, ktorรฉ zodpovedajรบ predpokladanรฝm pomerom kategรณriรญ vozidiel v dopravnom prรบde,
v1, v2a, v2b โ referenฤnรฉ rรฝchlosti jednotlivรฝch kategรณriรญ vozidiel.
Na MS1 sa poslednรฉ meranie uskutoฤnilo v rรกmci rieลกenia grantovรฉho projektu KOR 2019 pre ลกtudentov a mladรฝch vedeckรฝch a pedagogickรฝch zamestnancov UNIZA Ekonomickรฉ aspekty degradรกcie povrchu vozoviek z hฤพadiskaย hlukovej zรกลฅaลพe ich okolia dลa 23. 6. 2020 (obr. 3). Nameranรฉ รบdaje sa vyhodnotili v laboratรณriu KCEI SvF UNIZA 24. 6. 2020 (obr. 4).
Vรฝvoj SPBI v zรกvislosti od poฤtu prejazdov vลกetkรฝch vozidiel
Na obr. 5 je znรกzornenรฉ porovnanie vรฝsledkov meranรญ pri referenฤnรฝch kategรณriรกch vozidiel z rokov 2008 a 2020. Na obr. 5 vpravo dole prezentujรบ autori objektivizovanรบ korelaฤnรบ zรกvislosลฅ nรกrastu hodnรดt SPBI od poฤtu prejazdov vลกetkรฝch vozidiel na MS1. Uvedenรก obrusnรก vrstva vozovky (AC 11 obrus) predstavuje typickรบ asfaltovรบ zmes pre obrusnรฉ vrstvy vozoviek ciest I. aลพ III. tried, ktorรฝch bolo k 1. 1. 2020 spolu 17 304 km [6].
Z toho bolo:
- 3 333 km ciest I. triedy,
- 3 631 km ciest II. triedy,
- 10 340 km ciest III. triedy.
Uvedenรก dฤบลพka 17 304 ciest I. aลพ III. triedy predstavuje z celkovej dฤบลพky siete verejnรฝch pozemnรฝch komunikรกciรญ SR 44 014 km 39,3 %, priฤom tieto cesty majรบ v 99,1 % bitรบmenovรฝ povrch (dnes sa mรดลพu navrhovaลฅ len asfaltovรฉ kryty).
Na MS2 na diaฤพniฤnej vozovke D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina (Strรกลพov) sa poslednรฉ meranie uskutoฤnilo 20. 10. 2017, priฤom poฤas celรฉho obdobia merania (od roku 2008 do roku 2017) nedoลกlo k zmene obrusnej vrstvy SMA 11 PMB. Komparรกcia vรฝsledkov regresnรฝch priamok maximรกlnych hladรญn hluku od logaritmu okamลพitej rรฝchlosti jazdy pri meraniach z 8. 7. 2008 a 20. 10. 2017 je na obr. 7.
Zรกver
V prรญspevku sรบ prezentovanรฉ vรฝsledky 12-roฤnรฉho vรฝskumu autorov z oblasti objektivizรกcie vplyvu povrchu vozoviek na hlukovรบ zรกลฅaลพ ich okolia. Autorom sa podarilo objektivizovaลฅ korelaฤnรฉ zรกvislosti zmeny hodnรดt SPBI od poฤtu prejazdov vลกetkรฝch vozidiel pri tรฝchto obrusnรฝch vrstvรกch vozoviek:
- asfaltovรฝ betรณn pre obrusnรฉ vrstvy AC 11 obrus (MS1) โ typickรก obrusnรก vrstva asfaltovรฝch vozoviek pre cesty I. aลพ III. triedy,
- asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ SMA 11 PMB (MS2) โ typickรก obrusnรก vrstva asfaltovรฝch vozoviek pre diaฤพnice, rรฝchlostnรฉ cesty a cesty I. triedy s vysokรฝm poฤtom prejazdov nรกkladnรฝch vozidiel.
Dlhoroฤnรฉ vรฝskumnรฉ aktivity abstrahovali autori do obr. 6, z ktorรฉho sa dajรบ vyvodiลฅ tieto zรกvery:
- po prejazde 1, 10 a 50 miliรณnov vลกetkรฝch vozidiel po AC 11 obrus (MS1) sa zistil nรกrast SPBI o 1, 3 a 4 dB,
- po prejazde 1, 10 a 50 miliรณnov vลกetkรฝch vozidiel po SMA 11 PMB (MS2) sa zistil nรกrast SPBI o 1, 4 a 5,5 dB.
Hodnoty SPBI sa sรญce poฤรญtajรบ z maximรกlnych hladรญn hluku, ale pri ustรกlenom dopravnom prรบde sa s vysokou mierou pravdepodobnosti dรก anticipovaลฅ obdobnรฝ nรกrast ekvivalentnรฝch hladรญn A zvuku, ฤo je rozhodujรบca hodnota z aspektu splnenia prรญpustnรฝch hladรญn hluku vo vonkajลกom prostredรญ v zmysle relevantnej vyhlรกลกky MZ SR ฤ. 549/2007 Z. z. [7].
Prezentovanรฉ vรฝsledky vรฝskumu slรบลพia ako podklad pre moลพnosลฅ korektnรฉho zohฤพadnenia vplyvu nรกrastu poฤtu automobilov na hlukovรบ zรกลฅaลพ okolia pozemnรฝch komunikรกciรญ [3]. Aktuรกlne sa aj na Slovensku zavรกdza prostrednรญctvom smernice komisie Eร 2015/996 [9] spoloฤnรก metodika CNOSSOS-EU (Common NOise aSSes-sment methOdS) na tvorbu strategickรฝch hlukovรฝch mรกp [10].
Prezentovanรฉ objektivizovanรฉ vรฝsledky vรฝskumu mรดลพu v prรญpade akceptรกcie kompetentnรฝmi pracovnรญkmi napomรดcลฅ korektnej implementรกcii tejto metodiky do predikcie hluku od cestnej dopravy v zmysle poลพiadaviek cestnรฉho zรกkona [11].
Prรญspevok vznikol vฤaka podpore v rรกmci Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ 2020 pre projekt Inovatรญvne rieลกenia pohonnรฝch, energetickรฝch a bezpeฤnostnรฝch komponentov dopravnรฝch prostriedkov, s ITMS kรณdom projektu 313011V334, spolufinancovanรฝ zo zdrojov Eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja.
Literatรบra
1. STN EN ISO 11819-1. Akustika. Meranie vplyvu povrchu vozoviek na dopravnรฝ hluk. ฤasลฅ 1: ล tatistickรก metรณda pri prejazde (ISO 11819-1: 1997), 2002.
2. ฤURฤANSKร, D. a kol.: Project SPENS โ Sustainable pavement for European new member states. In Communications : scientific letters of the University of ลฝilina. Vol. 15, no. 2 (2013), p. 49 โ 55.
3. Vรฝskumno-vรฝvojovรฝ zรกmer projektu na podporu dlhodobรฉho strategickรฉho vรฝskumu โ dopravnรฉ prostriedky pre 21. storoฤie. Projekt: Inovatรญvne rieลกenia pohonnรฝch, energetickรฝch a bezpeฤnostnรฝch komponentov dopravnรฝch prostriedkov (Acronym: iCoTS). Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ 2020 spolufinancovanรฝ zo zdrojov Eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja.
4. DECKร, M., TROJANOVร, M., HODรSOVร, K. a kol.: Objektivizรกcia vplyvu degradรกcie asfaltovรฝch krytov cestnรฝch vozoviek na hlukovรบ zรกลฅaลพ ich okolia. In Fyzikรกlne Faktory Prostredia ฤasopis o problematike fyzikรกlnych faktorov prostredia. Mimoriadne ฤรญslo, roฤ. XI., november 2020, s. 19 โ 22.
5. JANDAฤKA, D., ฤURฤANSKร, D., KOVAฤฝOVA, D. (2019): Concentrations of traffic related pollutants in the vicinity of different types of urban crossroads. In Communications – Scientific Letters of the University of Zilina, 21 (1), p. 49 โ 58.
6. https://www.ssc.sk/sk/Aktualne.ssc, 21. 6. 2021.
7. Vyhlรกลกka MZ SR ฤ. 549/2007, ktorou sa ustanovujรบ podrobnosti o prรญpustnรฝch hodnotรกch hluku, infrazvuku a vibrรกciรญ a o poลพiadavkรกch na objektivizรกciu hluku, infrazvuku a vibrรกciรญ v ลพivotnom prostredรญ.
8. BUGALA, M., SOBOTA, J., DECKร, M. kap. 5. Hodnotenie hluku a vibrรกciรญ v ลพivotnom prostredรญ, s. 221- 279. In DECKร, M. a kol.: Objektivizรกcia mechanickรฉho kmitania indukovanรฉho cestnou dopravou. vedeckรก monografia EDIS โ vydavateฤพstvo ลฝU 2019, s. 279.
9. Smernica Komisie (Eร) 2015/996 z 19. mรกja 2015, ktorou sa ustanovujรบ spoloฤnรฉ metรณdy posudzovania hluku podฤพa smernice Eurรณpskeho parlamentu a Rady 2002/49/ES.
10. KEPHALOPOULOS, S., PAVIOTTI, M., ANFOSSO-LรDรE, F.: Common Noise Assessment Methods in Europe (CNOSSOS-EU). To be used by the EU Member States for strategic noise mapping following adoption as specified in the Environmental Noise Directive 2002/49/EC. JRC reference report s, ยฉ European Union, 2012, p. 180, ISBN 978-92-79-25281-5 (pdf ).
11. Zรกkon ฤ. 135/1961 Zb. Zรกkon o pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon) v znenรญ neskorลกรญch predpisov.
Martin Deckรฝ a Matรบลก Kovรกฤ pรดsobia na Katedre cestnรฉho a environmentรกlneho inลพinierstva SvF ลฝilinskej univerzity v ลฝiline, Katarรญna Hodรกsovรก a Matej Brna sรบ internรญ doktorandi na tejto katedre. Mรกria Trojanovรก pรดsobรญ na Katedre technolรณgie a manaลพmentu stavieb SvF ลฝilinskej univerzity v ลฝiline.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 03/2021.