Rezopohฤพad navrhovanรฝmi nรกstupiskami ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica (TAROSI/Dimatz)

Bratislavskรก dopravnรก revolรบcia ako vรญzia pre 3. tisรญcroฤie: rieลกenie koฤพajovej dopravy

Partneri sekcie:

Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla, ktorรฉ pozostรกva z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov, a to rieลกenia individuรกlnej automobilovej dopravy (IAD) a rieลกenia koฤพajovej dopravy.

Kaลพdรฝ systรฉmovรฝ celok Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla pozostรกva zo samostatnรฝch stavebnรฝch komplexov, ktorรฉ sa vzรกjomne dopฤบลˆajรบ tak, aby ich postupnรก realizรกcia mala poลพadovanรฝ efekt nielen na dotknutรฉ urbanizovanรฉ zรณny, ale aj na komunikaฤnรบ sieลฅ, na ktorej bude moลพnรฉ budovaลฅ dopravu Bratislavskรฉho vyลกลกieho รบzemnรฉho celku pre tretie tisรญcroฤie.

Naฤrtnutie problematiky

Predchรกdzajรบce dve ฤasti ฤlรกnku sa venovali historickรฉmu rozvoju cestnej a ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ Bratislavy a zamerali sa na opis tรฝchto technickรฝch rieลกenรญ:

  • Predฤบลพenie rรฝchlostnej cesty R7 pod รบzemรญm Bratislavy โ€“ tzv. Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh na trase ulรญc Bajkalskรก โ€“ Jaroลกova โ€“ Pionierska โ€“ Patrรณnka โ€“ Lamaฤskรก cesta vrรกtane vetvy do Mlynskej doliny, ฤo by predstavovalo รบsek s dฤบลพkou 9,3 km. ลคaลพiskovรฝm objektom tohto รบseku by bol tunelovรฝ komplex Strรกลพe s celkovou dฤบลพkou 8,2 km, ktorรฝ by pozostรกval z juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela s dฤบลพkou 3,1 km pod ulicami Bajkalskรก, Jaroลกova a Pionierska.
    Druhรก ฤasลฅ by predstavovala razenรฝ tunel s dฤบลพkou 3,3 km pod juลพnรฝmi svahmi masรญvu Karpรกt medzi ulicami Jaroลกova a Patrรณnka (bliลพลกie informรกcie boli publikovanรฉ v ฤlรกnku Bratislavskรก dopravnรก revolรบcia alebo komplexnรฉ rieลกenie dopravy v Bratislave v IS ฤ. 6/2020).
  • Predฤบลพenie ลพelezniฤnรฉho koridoru popod รบzemie Bratislavy โ€“ tzv. Crossrail Bratislava I, ktorรฝ by bol v celej dฤบลพke vertikรกlne segregovanรฝ. Navrhovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor na trase ลฝST BA predmestie โ€“ ลฝST BA filiรกlka โ€“ ลฝST Nivy (zruลกenรก v roku 1962) s pokraฤovanรญm na petrลพalskรบ stranu Dunaja a nรกslednรฝm predฤบลพenรญm do vรฝchodnรฉho Jestvujรบca ลพelezniฤnรก sieลฅ na รบzemรญ Bratislavy (08/2020) sektoru mesta (Podunajskรฉ Biskupice) by sa vyuลพรญval predovลกetkรฝm mestskou a prรญmestskou koฤพajovou dopravou zo spรกdovej oblasti Bratislavskรฉho VรšC a z priฤพahlรฝch okresov.

Vymedzenie problematiky

Opรคtovne pripomenieme, ลพe รšzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z roku 12/2015 je โ€žuลพ neaktuรกlnyโ€œ (pozn. autorov: dรดvody sรบ uvedenรฉ v spomรญnanom ฤlรกnku v IS ฤ. 6/2020).

Takisto je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe dlhodobo oฤakรกvanรฝ a pripravovanรฝ dokument โ€žลฝSR, dopravnรฝ uzol Bratislava โ€“ ลกtรบdia realizovateฤพnosti, 04/2019โ€œ prinรกลกa โ€žlenโ€œ rekonลกtrukciu tratรญ v jestvujรบcich koridoroch s โ€ždoplnenรญm niekoฤพkรฝch zastรกvokโ€œ bez budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov. Predmetnรก technickรก ลกtรบdia sa nezaoberรก problematikou:

  • zokruhovania (prehodnotenia) ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ Bratislavy,
  • ลพeleznice na รบzemรญ Bratislavy koncepฤne a s dlhodobรฝm vรฝhฤพadom tak, aby doลกlo nielen k priblรญลพeniu, ale aj k zakomponovaniu ลพeleznice do centrรกlnych urbanizovanรฝch zรณn tak, aby cestujรบci bez zbytoฤnรฝch ฤalลกรญch prestupov (na inรฝ typ MHD) vystรบpili z vlaku na zastรกvke v centre Bratislavy,
  • vรฝhฤพadovรฉho pokraฤovania ลพelezniฤnej trate z navrhovanej ลฝST Bratislava filiรกlka ฤalej smerom do centra (Ml. Nivy) a do Petrลพalky z toho dรดvodu, ลพe sรบฤasnรฉ, ako aj samotnou technickou ลกtรบdiou navrhovanรฉ โ€žpovrchovรฉ umiestnenieโ€œ stanice Bratislava filiรกlka znemoลพลˆuje akรฉkoฤพvek ฤalลกie predฤบลพenie trate popod Karadลพiฤovu ulicu smerom na petrลพalskรบ stranu Dunaja,
  • vรฝhฤพadovรฝm zapojenรญm ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, do systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch ลพeleznรญc,
  • vรฝhฤพadovรฉho zapojenia letiska M. R. ล tefรกnika do systรฉmu ลพelezniฤnej dopravy, resp. zapojenia do systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch ลพeleznรญc.
Jestvujรบca ลพelezniฤnรก sieลฅ na รบzemรญ Bratislavy (08/2020)
Jestvujรบca ลพelezniฤnรก sieลฅ na รบzemรญ Bratislavy (08/2020) | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

Komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie

Cieฤพom tohto ฤlรกnku je predstaviลฅ komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie, ktorรฉ by mohlo odstrรกniลฅ dlhodobo a sรบstavne sa zhorลกujรบcu dopravnรบ situรกciu na รบzemรญ Bratislavy a ktorรฉ by malo pozostรกvaลฅ z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov:

  • Novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu (IAD), ktorรฝ prevedie pomocou systรฉmu radiรกl automobilovรบ dopravu z nultรฉho okruhu a zabezpeฤรญ obsluลพnosลฅ vnรบtornรฝch zรณn Bratislavy (technickรฉ rieลกenie bolo opรญsanรฉ v prvej ฤasti ฤlรกnku v IS ฤ. 6/2020),
  • hlavnรฉho nosnรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu, ktorรฝ sa bude postupne rozลกirovaลฅ do satelitnรฝch (okrajovรฝch) ฤastรญ mesta a ktorรฝ bude zรกroveลˆ vertikรกlne segregovanรฝ z dรดvodu jeho nezรกvislosti od dopravnej situรกcie v รบzkych dopravnรฝch hrdlรกch.

Novรฉ rieลกenia, novรก vรญzia

Realizรกcia navrhovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ by poloลพila zรกklady pre ฤalลกรญ rozvoj mestskรฝch ฤastรญ a zรกroveลˆ eliminovala bariรฉrovรฝ efekt sรบฤasnรฝch dopravnรฝch koridorov. Zรกroveลˆ by zabezpeฤila novรฉ plochy na budovanie cyklotrรกs, peลกรญch zรณn, parkov a zelenรฝch zรณn (budovanie tzv. zelenรฉho mesta), zvรฝลกila komfort dopravy a skrรกtila dopravnรฉ ฤasy.

V tomto ฤlรกnku by sme chceli predstaviลฅ samostatnรฝ stavebnรฝ komplex, ktorรฝ je sรบฤasลฅou druhรฉho systรฉmovรฉho celku โ€“ Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, a jej zapojenie do pripravovanรฉho systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ TEN-T. Upozorลˆujeme, ลพe verejnรก prezentรกcia tohto diela je chrรกnenรก a podlieha autorskรฉmu prรกvu, alebo je inak chrรกnenรก a je vlastnรญctvom spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o. Vลกetky prรกva sรบ vyhradenรฉ.

Pouลพitie akรฉhokoฤพvek obsahu diela bez pรญsomnรฉho sรบhlasu spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o., je poruลกenรญm ustanovenรญ autorskรฉho zรกkona ฤ. 185/2015 Z. z., predpisov a zรกkonov o ochrannรฝch alebo obchodnรฝch znรกmkach, predpisov a zรกkonov o ochrane pred nekalou sรบลฅaลพou a inรฝch tu neuvedenรฝch prรกvnych noriem

Navrhovanรฉ ลพelezniฤnรฉ koridory pod รบzemรญm Bratislavy (bledomodrรก farba)
Navrhovanรฉ ลพelezniฤnรฉ koridory pod รบzemรญm Bratislavy (bledomodrรก farba) | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

ลฝelezniฤnรก doprava a sรบฤasnosลฅ

ลฝelezniฤnรก doprava predstavuje jeden z najdรดleลพitejลกรญch spรดsobov dopravy z hฤพadiska ekonomickรฝch nรกkladov, dopravnรฉho ฤasu a spoฤพahlivosti a zรกroveลˆ patrรญ k tรฝm typom dopravy, ktorรฉ najmenej zaลฅaลพujรบ ลพivotnรฉ prostredie. Eurรณpsky trend budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov spoฤรญva v privedenรญ ลพelezniฤnej dopravy podรบrovลˆovo priamo do centra urbanizovanej zรณny (mesta).

Vรฝhodou tohto rieลกenia je, ลพe cestujรบci sa veฤพmi rรฝchlo a komfortne dostanรบ do cieฤพa cesty, prรญpadne do โ€žinรฉhoโ€œ dopravnรฉho uzla, kde je moลพnรฉ tzv. suchou nohou prestรบpiลฅ na ฤalลกรญ typ dopravy. Pripravovanรก vysokorรฝchlostnรก ลพeleznica v koridore Drรกลพฤany โ€“ Praha โ€“ Brno โ€“ Budapeลกลฅ s oฤakรกvanou podporou Eรš bude tvoriลฅ zรกkladnรบ os spojenia hlavnรฝch miest stredoeurรณpskych krajรญn (CZ, PL, H, SK, A).

Navrhovanรก vysokorรฝchlostnรก ลพeleznica bude novรฝm prvkom v ลพelezniฤnej sieti na รบzemรญ Bratislavy, na ktorรฝ bude potrebnรฉ prihliadaลฅ. Hlavnรฝmi nevรฝhodami ลพelezniฤnej dopravy na รบzemรญ Bratislavy sรบ:

  • chรฝbajรบca infraลกtruktรบra v novรฝch, rรฝchlo sa rozvรญjajรบcich urbanizovanรฝch zรณnach, ale aj chรฝbajรบce prestupnรฉ body na jestvujรบcich tratiach, kde v sรบฤasnosti pรดsobรญ ลพeleznica uลพ len ako ruลกivรก a deliaca bariรฉra bez akejkoฤพvek moลพnosti ฤalลกej integrรกcie do รบzemia,
  • chรฝbajรบca nadฤasovรก vรญzia modernizรกcie, zatraktรญvnenia a zapojenia ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu VRT, ฤo tรฝm pรกdom neumoลพลˆuje jej posun na eurรณpsku รบroveลˆ.

Opakovanรก snaha o rieลกenie ลพelezniฤnej dopravy โ€“ a zase bez koncepcie

Opรคtovne pripomรญname, ลพe doprava v Bratislave neznamenรก len mobilitu na รบzemรญ samotnรฉho mesta a dopravu zo spรกdovรฝch รบzemรญ, ako to chรกpali diskutujรบci รบฤastnรญci videokonferencie Virtual techsummit โ€“ Udrลพateฤพnรก mobilita Slovenska (konala sa v druhej polovici augusta 2020), ale najmรค potrebu dobudovaลฅ chรฝbajรบcu nosnรบ infraลกtruktรบru na รบzemรญ hlavnรฉho mesta.

Z diskusie sme zรญskali nasledovnรฉ poznania: Doprava v Bratislave โ€žnemรก pรกnaโ€œ. Dlhodobo chรฝba koordinรกcia medzi Magistrรกtom BA, Bratislavskรฝm VรšC, ลฝSR, ZSSK, SSC a NDS, MDaV SR. รšzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z 12/2015 je, ลพiaฤพ, uลพ โ€žneaktuรกlnyโ€œ a nejestvuje koncepcia rozvoja cestnej a ลพelezniฤnej dopravy, na ktorej je moลพnรฉ vybudovaลฅ komfortnรบ a fungujรบcu dopravu hlavnรฉho mesta.

Ostatnรก technickรก ลกtรบdia bratislavskรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla โ€žลฝSR, dopravnรฝ uzol Bratislava โ€“ ลกtรบdia realizovateฤพnosti, 04/2019โ€œ absolรบtne popiera predchรกdzajรบcu projektovรบ dokumentรกciu TEN-T 17 Prepojenie eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov pod รบzemรญm Bratislavy (DSP, DI-koridor, 07/2010) a vo svojej podstate predstavuje โ€žlen rekonลกtrukciuโ€œ ลพelezniฤnรฝch tratรญ v jestvujรบcich koridoroch s doplnenรญm niekoฤพkรฝch zastรกvok bez nรกvrhu budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch trรกs.

Spracovatelia dokumentรกcie akoby pozabudli na vรฝvoj a eurรณpsky trend budovania modernizovanรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov. Vรฝslednรฉ investiฤnรฉ nรกklady pre navrhovanรบ Alternatรญvu ฤ. 4.1 a 4.2, ktorรฉ predstavujรบ โ€žlenโ€œ rekonลกtrukciu jestvujรบcich tratรญ na รบzemรญ Bratislavy, dosahujรบ sumy od 948 do 958 mil. โ‚ฌ.

Rezopohฤพad navrhovanรฝmi nรกstupiskami ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica (TAROSI/Dimatz)
Rezopohฤพad navrhovanรฝmi nรกstupiskami ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica (TAROSI/Dimatz) | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

Rieลกenie koฤพajovej dopravy โ€“ Crossrail Bratislava

Pracovnรก skupina projekฤnej kancelรกrie TAROSI c.c., s. r. o., navrhla technickรฉ rieลกenie vertikรกlne segregovanej koฤพajovej dopravy, ktorรฉ pozostรกva z troch samostatnรฝch stavieb:

Crossrail Bratislava I

Predstavuje redizajn ลพelezniฤnรฉho koridoru na trase Bratislava predmestie โ€“ Bratislava filiรกlka -โ€“ Bratislava Petrลพalka s ฤalลกรญm pokraฤovanรญm do juhovรฝchodnรฉho sektora mesta (Modifikรกcia technickรฉho rieลกenia, TAROSI, c.c., s. r. o., 2015).

Crossrail Bratislava II

Predstavuje novรฉ pripojenie ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanej siete vysokorรฝchlostnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ.

Crossrail Bratislava III

Ide o prepojenie hlavnรฝch dopravnรฝch uzlov v ลกirลกom centre mesta a nรกslednรฉ predฤบลพenie liniek nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu do satelitnรฝch zรณn Bratislavy. V tomto pokraฤovanรญ ฤlรกnku by sme chceli ฤitateฤพom predstaviลฅ Crossrail Bratislava II.

Crossrail Bratislava II, struฤnรฝ opis technickรฉho rieลกenia

Crossrail Bratislava II predstavuje revoluฤnรฉ a komplexnรฉ technickรฉ rieลกenie ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, a jej zapojenie do pripravovanรฉho systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ. Celรก navrhovanรก trasa podzemnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru Crossrail Bratislava II je rieลกenรก vo vertikรกlne segregovanom koridore ลฝST Bratislava, Devรญnska Novรก Ves โ€“ ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica (vrรกtane) โ€“ zastรกvka Vinohrady โ€“ vรฝchodnรฝ portรกl tunela.

Celkovรก dฤบลพka navrhovanรฉho modernizovanรฉho koridoru je 17,700 km. ฤŽalลกie vรฝhฤพadovรฉ etapy predmetnej stavby sรบ:

2. etapa: Odstavnรฉ nรกdraลพie Devรญnska Novรก Ves,
3. etapa: Zapojenie letiska M. R. ล tefรกnika do systรฉmu VRT v navrhovanom koridore koฤพajovรก odboฤka v nลพkm 15,000 โ€“ ลฝST Bratislava, Novรฉ mesto (mimo) โ€“ ลฝST BA, Letisko M. R. ล tefรกnika โ€“ Ivanka pri Dunaji (dฤบลพka รบseku 13,000 km),
4. etapa: ลฝelezniฤnรฝ tunel pre odklon nรกkladnej dopravy zo ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, v navrhovanom koridore koฤพajovรก odboฤka v nลพkm 4,500 โ€“ zast. Vinohrady โ€“ vรฝchodnรฝ portรกl tunela (dฤบลพka รบseku 13,200 km).

Struฤnรฝ opis stavby

Vzhฤพadom na ลกirokรฝ rozsah predstavovanej tรฉmy a objem technickรฝch informรกciรญ sa zameriame len na veฤพmi struฤnรฝ opis tejto stavby, ktorรก by mohla byลฅ realizovanรก postupne vo vรฝhฤพade dvoch desaลฅroฤรญ. Zaฤiatok rieลกenรฉho รบseku novej ลพelezniฤnej trate Crossrail Bratislava II by sa mal zaฤรญnaลฅ na juลพnom zhlavรญ ลฝST Bratislava, Devรญnska Novรก Ves, kde by nadvรคzoval na jestvujรบcu ลพelezniฤnรบ sieลฅ.

Navrhovanรก trasa by sa odklรกลˆala od jestvujรบceho koridoru pomocou smerovรฉho oblรบka s polomerom 2 000 m. Novรก traลฅ by pomocou estakรกdy s dฤบลพkou pribliลพne 1 200 m preklenovala terรฉnnu depresiu aลพ k severnรฝm svahom masรญvu Devรญnska Kobyla, kde by sa v nลพkm 2,000 vnรกrala do dvojkoฤพajnรฉho ลพelezniฤnรฉho tunelovรฉho komplexu s celkovou dฤบลพkou 15,50 km.

Nรกsledne by navrhovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor pokraฤoval v razenom tuneli s klesanรญm 3,5 โ€ฐ aลพ po staniฤenie nลพkm 10,450. V tomto staniฤenรญ by navrhovanรก trasa podchรกdzala samotnรบ Mlynskรบ Dolinu a tok Vydrice (na vรฝลกkovej kรณte 120 m n. m., to znamenรก pribliลพne s nadloลพรญm 10 m nad klenbou tunela). Od staniฤenia nลพkm 10,450 by navrhovanรก trasa stรบpala s pozdฤบลพnym sklonom 7 โ€ฐ aลพ k zรกpadnรฉmu zhlaviu novej ลพelezniฤnej stanice BA, hlavnรก stanica.

ล tyri nรกstupiskรก, osem nรกstupiskovรฝch hrรกn

Novรก ลพelezniฤnรก stanica bude pozostรกvaลฅ zo ลกtyroch ostrovnรฝch nรกstupรญsk s รดsmimi nรกstupiskovรฝmi hranami s dฤบลพkou 450 m. Podrobnejลกรญ opis technickรฉho rieลกenia nรกvrhu novej bratislavskej hlavnej stanice je predmetom nasledujรบcej kapitoly.

Za vรฝchodnรฝm zhlavรญm novej ลพelezniฤnej stanice BA, hlavnรก stanica, by mala navrhovanรก trasa pokraฤovaลฅ razenรฝm dvojkoฤพajnรฝm tunelom, ktorรฝ bude klesaลฅ pomocou dvoch protismernรฝch oblรบkov R = 1 300 a R = 1 400 m so sklonom 4,5 โ€ฐ do priestoru podzemnej zastรกvky Vinohrady tak, aby:

  • v nลพkm 14,200 mimoรบrovลˆovo v podzemรญ kriลพovala pripravovanรบ trasu tzv. Novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu na trase ulรญc Bajkalskรก โ€“ Jaroลกova โ€“ Pionierska โ€“ Patrรณnka โ€“ Lamaฤskรก cesta (viac v IS ฤ. 6/2020);
  • sa v nลพkm 15,000 odpรกjali od hlavnรฉho dvojkoฤพajnรฉho tunela dve jednokoฤพajnรฉ vetvy smerom do ลฝST Novรฉ Mesto. Umiestnenie novรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru pod juลพnรฉ svahy Karpรกt umoลพลˆuje zvรคฤลกiลฅ smerovรฝ oblรบk koฤพajovรฝch vetiev smerujรบcich do ลฝST Novรฉ Mesto aลพ na hodnotu R = 700 m. V ฤalลกej etape by malo vรฝhฤพadovo pokraฤovaลฅ zapojenie letiska M. R. ล tefรกnika do siete ลฝSR s nรกslednรฝm pokraฤovanรญm trate smerom k Ivanke pri Dunaji;
  • bolo v nลพkm 16,400 umiestnenรฉ zรกpadnรฉ zhlavie zastรกvky Vinohrady, ktorรฉho nรกvrh bude zohฤพadลˆovaลฅ aj vรฝhฤพadovรฉ umiestnenie zรกrodkov dvoch jednokoฤพajnรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov pre nรกkladnรบ tranzitnรบ dopravu, ktorรก by mala v budรบcnosti obchรกdzaลฅ novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu BA, hlavnรก stanica.

Zastรกvka Vinohrady je navrhnutรก ako hฤบbenรก v otvorenej stavebnej jame. Okolitรฉ รบzemie bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ na polyfunkฤnรบ zรกstavbu. Za touto zastรกvkou bude navrhovanรก trasa zachovanรก v pรดvodnom rozdvojenรญ tratรญ smerom na ลฝilinu/Poฤพsko a smerom na Komรกrno/Maฤarsko.

Oba navrhovanรฉ koridory budรบ pomocou hฤบbenรฝch tunelov podรบrovลˆovo kriลพovaลฅ Raฤiansku ulicu a nรกsledne vychรกdzaลฅ na povrch v staniฤenรญ 17,700 nลพkm, kde by sa mal nachรกdzaลฅ vรฝchodnรฝ portรกl navrhovanรฉho tunelovรฉho komplexu.

Situรกcia ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, so znรกzornenรญm zรญskanรฉho รบzemia (ลพltรก farba), ktorรฉ je moลพnรฉ vyuลพiลฅ na vybudovanie novej urbanizovanej zรณny. (TAROSI/Dimatz)
Situรกcia ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, so znรกzornenรญm zรญskanรฉho รบzemia (ลพltรก farba), ktorรฉ je moลพnรฉ vyuลพiลฅ na vybudovanie novej urbanizovanej zรณny. (TAROSI/Dimatz) | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

Bratislava, hlavnรก stanica โ€“ modernizรกcia pre tretie tisรญcroฤie

Pri nรกvrhu technickรฉho rieลกenia ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, sme zohฤพadnili tieto vstupnรฉ okrajovรฉ podmienky:

  • zapojenie ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu VRT,
  • vybudovanie ostrovnรฝch nรกstupรญsk s รดsmimi nรกstupiskovรฝmi hranami s dฤบลพkou 450 m v priamej lรญnii,
  • zachovanie historickej polohy samotnej staniฤnej budovy ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, a tรฝm pรกdom aj historickรฉho napojenia na jestvujรบce vnรบtromestskรฉ linky MHD,
  • revitalizรกcia a vyuลพitie historickej budovy ลพelezniฤnej stanice ako vstupu do modernizovanรฉho polyfunkฤnรฉho vestibulu, ktorรฝ bude situovanรฝ v priestore medzi samotnou budovou a navrhovanรฝmi razenรฝmi staniฤnรฝmi tunelmi,
  • eliminรกcia zรกsahu do priestoru predstaniฤnรฉho nรกmestia Ferenca Liszta, ako aj do dlhodobo pripravovanej revitalizรกcie tohto nรกmestia,
  • umiestnenie navrhovanรฝch konลกtrukciรญ pod รบroveลˆ terรฉnu v razenรฝch tuneloch a vรฝluฤne na pozemkoch ลฝSR, ฤรญm odpadรก akรฝkoฤพvek nรกrok na vรฝkup pozemkov pre navrhovanรบ stavbu.

Navrhovanรฉ nรกstupiskรก novej ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, sรบ umiestnenรฉ v razenรฝch staniฤnรฝch tuneloch, ktorรฉ sรบ situovanรฉ kolmo na jestvujรบce koฤพajisko stanice. Niveleta navrhovanรฉho koฤพajiska sa nachรกdza asi 35 m pod รบrovลˆou jestvujรบceho koฤพajiska ลฝST Bratislava.

Vรฝstavba staniฤnรฝch tunelov

Samotnรก vรฝstavba staniฤnรฝch tunelov by mala prebiehaลฅ v nasledovnรฝch fรกzach:

  • vyrazenie pilierovรฝch ลกtรดlnรญ a ลกtรดlnรญ pre boฤnรฉ opory,
  • realizรกcia hlavnรฝch nosnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch prvkov v pilierovรฝch ลกtรดlลˆach a v boฤnรฝch oporรกch,
  • postupnรฉ razenie a zaisลฅovanie staniฤnรฝch tunelov,
  • inลกtalรกcia hydroizolaฤnรฝch sรบvrstvรญ a finรกlnych nosnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ.

Ako sme uลพ spomenuli samotnรก historickรก budova ลพelezniฤnej stanice bude slรบลพiลฅ โ€žlenโ€œ ako vstup do modernizovanรฉho polyfunkฤnรฉho vestibulu, situovanรฉho v priestore medzi samotnou budovou a navrhovanรฝmi razenรฝmi staniฤnรฝmi tunelmi.

Navrhovanรก pasรกลพ pre cestujรบcich, ktorรก bude spรกjaลฅ historickรบ budovu stanice, polyfunkฤnรฝ vestibul a staniฤnรฉ tunely, mรดลพe byลฅ sรบฤasลฅou nรกkupnรฉho centra a ostatnej (inej) polyfunkฤnej zรกstavby.

V budรบcnosti bude moลพnรฉ ju rozvinรบลฅ na zรญskanej ploche jestvujรบceho koฤพajiska ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica. Predstavenรฉ technickรฉ rieลกenie modernizรกcie ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, prinรกลกa:

  • zapojenie ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu VRT s vรฝhฤพadovรฝm prepojenรญm na ลฝST BA Petrลพalka a ลฝST BA Novรฉ Mesto,
  • koncepciu modernej ลพelezniฤnej stanice so zachovanรญm napojenia na jestvujรบce vnรบtromestskรฉ linky MHD,
  • odbรบranie bariรฉrovรฉho efektu a zakomponovanie modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru a samotnej stanice do centrรกlnej urbanizovanej zรณny, ktorรบ je moลพnรฉ rozvinรบลฅ na zรญskanej ploche jestvujรบceho koฤพajiska,
  • zรญskanie plochy s pribliลพnou veฤพkosลฅou 330 000 m2 v trase jestvujรบceho povrchovรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru na รบseku ลฝST BA, hlavnรก stanica โ€“ zast. BA Vinohrady, ktorรบ je moลพnรฉ vyuลพiลฅ na plnohodnotnรฉ vybudovanie novรฝch obytnรฝch domov, plรดch pre voฤพnoฤasovรฉ aktivity a verejnรบ zeleลˆ (parky).
Situรกcia ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, so znรกzornenรญm navrhovanรฉho podzemnรฉho nรกstupiska hlavnej stanice a novej urbanizovanej zรณny (TAROSI/Dimatz)
Situรกcia ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, so znรกzornenรญm navrhovanรฉho podzemnรฉho nรกstupiska hlavnej stanice a novej urbanizovanej zรณny (TAROSI/Dimatz) | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

Zรกver

Na zรกklade dostupnรฝch รบdajov a pri zohฤพadnenรญ jednotlivรฝch metรณd budovania razenรฝch a hฤบbenรฝch tunelovรฝch rรบr, technologickรฉho vybavenia a vyvolanรฝch vedฤพajลกรญch investรญciรญ by odhadovanรฉ nรกklady na realizรกciu jednotlivรฝch etรกp stavby Crossrail Bratislava II dosahovali 2,2 mld. โ‚ฌ.

Cieฤพom ฤlรกnku, ktorรฝ vychรกdza z technickej ลกtรบdie vypracovanej spoloฤnosลฅou TAROSI, c.c., s. r. o., je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ koncepฤnรฉ a revoluฤnรฉ rieลกenie, ktorรฉ umoลพลˆuje:

  • zapojiลฅ ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ,
  • zvรฝลกiลฅ komfort dopravy, zmodernizovaลฅ a zatraktรญvniลฅ ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, ktorรก bude zakomponovanรก do novej urbanizovanej zรณny vybudovanej na povrchu.

Zรกroveลˆ je potrebnรฉ podotknรบลฅ, ลพe komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla si vyลพaduje postupnรฉ a sรบฤasnรฉ budovanie novรฝch vertikรกlne segregovanรฝch cestnรฝch a ลพelezniฤnรฝch koridorov, ktorรฉ sa svojou funkcionalitou budรบ navzรกjom dopฤบลˆaลฅ.

Podobnรฉ zrealizovanรฉ technickรฉ rieลกenie sa nachรกdza v mestรกch ako Stutgart (2019 โ€“ 2025), Londรฝn (2009 โ€“ 2022), Viedeลˆ prave) ฤi Brno (severojuลพnรฉ koฤพajovรฉ prepojenie โ€“ v prรญprave).

Ing. Jรกn Snopko, Ing. Martin Tomeฤek, Ing. Jana Chabroลˆovรก, PhD., Ing. Dr. Milan Skรฝva, Mgr. Ladislav Eliรกลก, Mgr. art. Miroslav Garaj, Ing. Michal Ilaลก, Marek Hlavina

Jรกn Snopko, Martin Tomeฤek, Jana Chabroลˆovรก, Milan Skรฝva, Ladislav Eliรกลก pรดsobia v spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o. Miroslav Garaj, Michal Ilaลก a Marek Hlavina pรดsobia v spoloฤnosti Dimatz.ย 

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 02/2021