Dunaj ako medzinรกrodnรก vodnรก cesta
Dunaj je druhou najdlhลกou eurรณpskou riekou teฤรบcou krajinami strednej aย juhovรฝchodnej Eurรณpy. Zย hฤพadiska plavby predstavuje jednu zย najdรดleลพitejลกรญch eurรณpskych vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch ciest, aย to najmรค po otvorenรญ prieplavu medzi Dunajom aย Mohanom (Main-Donau Kanal) vย septembri 1992, ktorรฝ umoลพnil nรกkladnรบ iย osobnรบ prepravu tlaฤnรฝmi ฤlnmi alebo motorovรฝmi loฤami nielen medzi podunajskรฝmi ลกtรกtmi, ale aj do aย zo ลกtรกtov zรกpadnej Eurรณpy. Dunajskรก vodnรก cesta sa tak stala dรดleลพitou sรบฤasลฅou siete TEN-T.
Dunajskรก vodnรก cesta ako vodnรก cesta medzinรกrodnรฉho vรฝznamu by mala podฤพa medzinรกrodnej klasifikรกcie vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch ciest zabezpeฤiลฅ poลพadovanรบ dopravnรบ vรฝkonnosลฅ, ฤo pri sรบฤasnรฝch pomeroch nie je moลพnรฉ zย dรดvodu problรฉmovรฉho zabezpeฤenia poลพadovanรฝch parametrov plavebnej drรกhy poฤas celรฉho plavebnรฉho obdobia.
Zย technickรฉho aย nautickรฉho hฤพadiska je dunajskรก vodnรก cesta splavnรก pre lode aย lodnรฉ zostavy vย klasifikaฤnรฝch triedach Vb aลพ VII. Tieto triedy definujรบ ลกรญrku lodรญ (zostรกv) od 11 aลพ do 34,2 m, dฤบลพku lodรญ aลพ do 270 m, ponor aลพ 3,5 m aย podjazdnรบ vรฝลกku pod mostmi pri najvyลกลกej plavebnej hladine vyลกลกiu ako 5,25 m.
Prekรกลพkou celoroฤnรฉho vyuลพitia aย spoฤพahlivej lodnej prevรกdzky na Dunaji sรบ tzv. รบzke miesta (ako naprรญklad brodovรฉ รบseky) spรดsobenรฉ nรญzkym vodnรฝm stavom, nedostatoฤnรฉ podjazdnรฉ vรฝลกky pod mostmi aย obmedzenรฉ plavebnรฉ ลกรญrky na vodnej ceste.
Vย aktuรกlnom programovom obdobรญ 2014ย โ 2020 si Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby Slovenskej republiky kladie za cieฤพ eliminovaลฅ takรฉto รบzke miesta na celom รบseku Dunaja pretekajรบcom Slovenskom aย dosiahnuลฅ tak spoฤพahlivรบ aย uลพรญvateฤพsky priateฤพskรบ infraลกtruktรบru vodnej dopravy na tejto rieke.
Prostriedkom na rieลกenie tohto cieฤพa sa stal OP Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII 2014 โ 2020) aย Nรกstroj na prepรกjanie Eurรณpy (CEF), zย ktorรฝch mรดลพe Slovenskรก republika ฤerpaลฅ na podporu vodnej dopravy prostriedky vย kumulatรญvnej hodnote presahujรบcej 300ย miliรณnov eur.
Zย tรฝchto prostriedkov sa podporia projekty modernizรกcie verejnรฝch prรญstavov Slovenskej republiky, signรกlneho znaฤenia vodnej cesty aย plavebnรฝch komรดr vodnรฉho diela Gabฤรญkovo, ktorรฉ zabezpeฤia bezpeฤnรบ plavbu pre plavidlรก aย posรกdky na vodnej ceste Dunaj.
ฤalej to budรบ projekty zabezpeฤujรบce poลพadovanรฉ parametre plavebnej drรกhy formou odstraลovania sedimentov ukladajรบcich sa na dne rieky ฤi budovanรญm smernรฝch vodnรฝch stavieb. ฤalej uvรกdzame struฤnรฝ nรกฤrt najdรดleลพitejลกรญch pripravovanรฝch projektov.
Modernizรกcia vytyฤovacej techniky aย plavebnรฉho znaฤenia na vodnej ceste medzinรกrodnรฉho vรฝznamu Dunaj
Projekt je zameranรฝ na modernizรกciu vytyฤovacej techniky aย plavebnรฉho znaฤenia na vodnej ceste medzinรกrodnรฉho vรฝznamu Dunaj vย รบseku od ลกtรกtnej hranice Slovenska sย Rakรบskom (r. km 1880,26) po ลกtรกtnu hranicu Slovenska sย Maฤarskom (r. km 1708,20), aย to na รบฤely zvรฝลกenia bezpeฤnosti plavby plavidiel, posรกdok aย vย neposlednom rade ochrany ลพivotnรฉho prostredia vย dotknutej oblasti.
Slovenskรฝ vodohospodรกrsky podnik, ลกtรกtny podnik, ako zodpovednรฝ rieลกiteฤพ projektu zhodnotรญ stav existujรบcich plavebnรฝch znakov, pouลพรญvanej techniky aย technolรณgiรญ aย navrhne modernรฉ rieลกenia znaฤenia vodnej cesty, aย to okrem inรฉho formou klasickรฝch, inteligentnรฝch aย virtuรกlnych bรณjรญ, ako aj ich integrรกcie do systรฉmu rieฤnych informaฤnรฝch sluลพieb poskytovanรฝch uลพรญvateฤพom vodnej cesty Dunaj.
Zmena rรฝchlosti prรบdenia vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov โ predprojektovรก aย projektovรก dokumentรกcia
Predmetom projektu je nรกvrh technickรฉho rieลกenia zabezpeฤujรบceho zvรฝลกenie rรฝchlosti prรบdenia vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov sย cieฤพom zamedziลฅ jej zanรกลกaniu aย zvรฝลกiลฅ tak bezpeฤnosลฅ vodnej dopravy, ako aj vytvoriลฅ predpoklady na zatraktรญvnenie tohto spรดsobu prepravy pre prepravcov aย operรกtorov. Technickรฉ rieลกenie bude vypracovanรฉ vย troch variantoch, zย ktorรฝch sa vyberie najvhodnejลกรญ.
Vย rรกmci realizรกcie projektu sa vypracuje ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti na zmenu rรฝchlosti prรบdenia vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov vrรกtane vypracovania EIA aย posรบdenia vย zmysle rรกmcovej smernice oย vodรกch aย CBA, nรกsledne sa vypracuje dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru aย dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie.
Na zรกklade vรฝsledkov sa vypracuje realizaฤnรก projektovรก dokumentรกcia, ktorรก bude podkladom na zabezpeฤenie vydania stavebnรฉho povolenia. Po รบspeลกnom ukonฤenรญ tรฝchto aktivรญt prebehne obstarรกvanie dodรกvateฤพa na realizรกciu stavby.
Realizรกciou projektu sa dosiahne zabezpeฤenie parametrov plavebnej drรกhy vodnej cesty Dunaj vย predmetnom รบseku, ฤรญm sa zabrรกni usadzovaniu plavenรญn aย splavenรญn vย plavebnej drรกhe aย zรกroveล sa zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ plavby aย pohybu plavidiel vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov.
Pravidelnรก osobnรก vodnรก doprava po Dunaji โ DUNAJBUS
Veฤพkรฝ poฤet osรดb dochรกdza za prรกcou autami ฤi autobusmi, ฤo spรดsobuje na eurรณpskych mestskรฝch komunikรกciรกch vytvรกranie zรบลพenรฝch miest, preลฅaลพenรญ aย zdrลพanรญ. Vย SR sa tรกto situรกcia prejavuje najmรค vย hlavnom meste SR Bratislave aย jeho prรญmestskรฝch ฤastiach.
Jednรฝm zย najkritickejลกรญch รบsekov je รบsek medzi ล amorรญnom aย Bratislavou, kde sa cez pracovnรฝ tรฝลพdeล pohybuje pribliลพne 20 000 automobilov denne. Vย rannรฝch ฤi poobedลajลกรญch hodinรกch tak vznikajรบ rozsiahle dopravnรฉ zรกpchy, ktorรฉ spรดsobujรบ pravidelne dvoj- aลพ trojhodinovรฉ zdrลพanie, priฤom takรฝto poฤet รกut mรก zรกroveล mimoriadne negatรญvny vplyv na ลพivotnรฉ prostredie.
Cieฤพom projektu je zaviesลฅ osobnรบ lodnรบ dopravu po Dunaji prostrednรญctvom novej ฤasovo รบspornej pravidelnej linky verejnej osobnej vodnej dopravy, ktorรก bude efektรญvne napojenรก na ฤalลกรญ systรฉm dopravnej obsluhy mesta.
Kย nespornรฝm vรฝhodรกm zavedenia tejto formy verejnej dopravy patrรญ znรญลพenie dopravnรฉho preลฅaลพenia na vstupe do hlavnรฉho mesta SR Bratislavy, ako aj na hlavnรฝch ลฅahoch mestom prostrednรญctvom presunu ฤasti migrujรบceho obyvateฤพstva zย individuรกlnej automobilovej dopravy na novรบ verejnรบ osobnรบ vodnรบ dopravu, ako aj znรญลพenie negatรญvnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie aย zdravie obyvateฤพov dotknutรฝch oblastรญ regiรณnu prostrednรญctvom znรญลพenia mnoลพstva individuรกlnej automobilovej dopravy na vstupe do hlavnรฉho mesta SR Bratislavy, ako aj na hlavnรฝch ลฅahoch mestom.
Preverenie moลพnostรญ aย realizovateฤพnosti pravidelnej osobnej lodnej prepravy, vyuลพรญvajรบcej vodnรบ cestu Dunaj vย Bratislave aย vย jej prรญmestskรฝch ฤastiach, mรก vzhฤพadom na aktuรกlne politiky Eurรณpskej รบnie aย osvedฤenรบ prax eurรณpskych miest prevรกdzkujรบcich รบspeลกne verejnรบ lodnรบ prepravu aย vyuลพรญvajรบcich nespochybniteฤพnรฉ vรฝhody osobnej lodnej prepravy ako integrovanej sรบฤasti dopravnรฝch systรฉmov, vysokรฝ potenciรกl rieลกiลฅ vyลกลกie uvedenรฉ problรฉmy aย navrhnรบลฅ ekonomicky, sociรกlne aย technicky realizovateฤพnรฉ vรฝchodiskรก.
Vybudovanie zรกzemia pre plavidlรก
Projekt vybudovania zรกzemia pre plavidlรก vo verejnom prรญstave vย Bratislave rieลกi otรกzku nakladania sย odpadmi, ktorรฉ vznikajรบ prevรกdzkou plavidiel (odฤerpรกvanie fekรกlnych vรดd, drenรกลพnych vรดd, zber pouลพitรฉho oleja, zber komunรกlneho odpadu, zber aย odstraลovanie nebezpeฤnรฉho odpadu aย inรฉ), รบpravu (ฤistenie/spracovanie) odpadu, jeho odvoz, resp. vypรบลกลฅanie vyฤistenej odpadovej vody aย zรกroveล rieลกi moลพnosลฅ zรกsobovania plavidiel prevรกdzkovรฝmi kvapalinami. Prvรฝm krokom je identifikรกcia najvรฝhodnejลกรญch technolรณgiรญ pre verejnรฝ prรญstav vย Bratislave aย variantnรฝch rieลกenรญ technologickรฉho celku.
ล tรบdia realizovateฤพnosti, I. fรกza
Prvรก fรกza rieลกi technickรฉ opatrenia na zabezpeฤenie poลพadovanรฝch parametrov plavebnej drรกhy vodnej cesty Dunaj vย r. km 1880,26 โ r. km 1708,20. Predmetom ลกtรบdie je vyhodnotiลฅ sรบฤasnรฝ stav splavnosti aย nรกsledne navrhnรบลฅ technickรฉ opatrenia na zlepลกenie parametrov plavebnej drรกhy medzinรกrodnej vodnej cesty Dunaj. Cieฤพom opatrenรญ je dosiahnuลฅ parametre (ลกรญrku, hฤบbku, podjazdnรบ vรฝลกku) vย zmysle odporรบฤanรญ Dunajskej komisie aย dohody AGN (dohoda oย hlavnรฝch vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch cestรกch medzinรกrodnรฉho vรฝznamu).
Modernizรกcia plavebnรฝch komรดr Vodnรฉho diela Gabฤรญkovo
Strategickรฝm cieฤพom projektu je zvรฝลกiลฅ efektivitu, spoฤพahlivosลฅ, aย teda aj konkurencieschopnosลฅ vodnej dopravy vย rรกmci Dunajskej vodnej cesty, ktorรก je sรบฤasลฅou transeurรณpskej dopravnej siete TEN-T. Cieฤพom je okrem inรฉho posilniลฅ udrลพateฤพnosลฅ vodnej dopravy medzi SR aย ostatnรฝmi ลกtรกtmi na Dunajskej vodnej ceste aย vย sรบlade sย politikou Eurรณpskej รบnie podporiลฅ tento ekonomicky aย environmentรกlne ลกetrnรฝ dopravnรฝ mรณd, ktorรฝ ako jedinรฝ disponuje dostatoฤne voฤพnou kapacitou.
Zรกroveล sa prostrednรญctvom zรกmeru ลกtรบdie podporรญ poลพiadavka na dokonฤenie vรฝstavby zรกkladnej siete TEN-T do roku 2030 aย sรบhrnnej siete najneskรดr do roku 2050, plynรบca zย nariadenia EP aย Rady (Eร) ฤ. 1315/2013 zย 11. decembra 2013 oย usmerneniach รnie pre rozvoj transeurรณpskej dopravnej siete aย oย zruลกenรญ rozhodnutia ฤ. 661/2010/Eร.
Hlavnรฝm cieฤพom je zvรฝลกiลฅ prevรกdzkovรบ schopnosลฅ aย spoฤพahlivosลฅ plavebnรฝch komรดr Vodnรฉho diela Gabฤรญkovo, zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ plavby cez plavebnรฉ komory, ako aj zvรฝลกiลฅ rรฝchlosลฅ aย bezpeฤnosลฅ preplavovacieho cyklu.
FAIRway Danube
Projekt, na ktorom participuje ลกesลฅ zo siedmich podunajskรฝch krajรญn, mรก za cieฤพ implementovaลฅ Hlavnรฝ plรกn rehabilitรกcie aย รบdrลพby plavebnej drรกhy na Dunaji aย jeho splavnรฝch prรญtokov (Fairway Rehabilitation and Maintenance Master Plan for the Danube and its navigable tributaries). Plรกn nastavil spoloฤnรบ iniciatรญvu sย cieฤพom vyrieลกiลฅ problematickรฉ miesta vย koridore Rรฝn โ Dunaj.
Vย rรกmci projektu FAIRway Danube sa pomocou novej technolรณgie na meranie aย vytyฤovanie plavebnej drรกhy aย za pouลพitia harmonizovanรฉho prรญstupu kย spracovaniu zรญskanรฝch dรกt nastavia nรกslednรฉ kroky na zlepลกenie podmienok plavby na medzinรกrodnej vodnej ceste Dunaj.
Zรกver
Vย sรบฤasnom programovom obdobรญ sa ministerstvo aย jeho partneri sรบstredia na vypracovanie potrebnรฝch dokumentรกciรญ, ktorรฉ budรบ vย sรบlade sย potrebami nรกkladnej dopravy aย poลพiadavkou zachovaลฅ, prรญpadne zlepลกiลฅ stav ลพivotnรฉho prostredia vย povodรญ rieky Dunaj ako zรกkladnรฉho predpokladu na vstup do realizaฤnej fรกzy projektov.
Foto: Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby SR