Tunely Streฤno I II III

ล tรบdia tunelovรฝch variantov na ลกtรกtnej ceste I/18 v รบseku ลฝilina โ€“ Martin (tunely Streฤno I, II, III)

Partneri sekcie:

Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti nรกvrh technickรฉho rieลกenia tunelovรฝch objektov v trase ลกtรกtnej cesty I/18.

Tie ktorรฉ by nielenลพe eliminovali bariรฉrovรฝ efekt tejto cesty a zlepลกili ลพivotnรฉ prostredie, ale zรกroveลˆ by skrรกtili dopravnรบ trasu, zlepลกili technickรฉ parametre cesty a zvรฝลกili bezpeฤnosลฅ prevรกdzky na ลกtรกtnej ceste I/18 v รบseku Streฤnianskej รบลพiny.

ล tรกtna cesta I/18 v รบseku medzi ลฝilinou a Martinom nielenลพe vytvรกra umelรบ zรกbranu pre rรดzne migraฤnรฉ koridory divokej zveri, ale po vybudovanรญ diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala โ€“ Turany โ€“ Hubovรก bude prispievaลฅ k znaฤnรฉmu zvรฝลกeniu fragmentรกcie ekosystรฉmov v environmentรกlne exponovanom รบzemรญ รบdolia Vรกhu.

Na zรกklade tรฝchto dรดvodov obstarรกvateฤพ NDS, a. s., objednal vypracovanie variantnรฉho technickรฉho rieลกenia nรกvrhu tunelovรฝch objektov v trase ลกtรกtnej cesty I/18, ktorรฉ by nielenลพe eliminovali bariรฉrovรฝ efekt tejto cesty, ale navyลกe skrรกtili dopravnรบ trasu, zlepลกili technickรฉ parametre cesty a zvรฝลกili bezpeฤnosลฅ prevรกdzky na ลกtรกtnej ceste I/18.

01 Tunely Strecno I II III casopis IS Obrazok c 1 page 0001
Tunely Streฤno I II III | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

รšsek ลกtรกtnej cesty I/18 ลฝilina โ€“ Martin bude v budรบcnosti stรกle slรบลพiลฅ ako vรฝkonnรก sรบbeลพnรก prevรกdzkovรก rezerva v zรกpadno-vรฝchodnom prepojenรญ รบdolia rieky Vรกh, ktorรก sa bude vyuลพรญvaลฅ aj ako nรกhradnรก trasa v prรญpade pravidelnรฝch plรกnovanรฝch technologickรฝch odstรกvok tunelov na diaฤพnici D1.

Navrhovanรก modernizรกcia trasy ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku Streฤnianskej รบลพiny bude maลฅ pozitรญvny vplyv na ลพivotnรฉ prostredie a turistickรฝ ruch v Streฤnianskom meandri, ako aj podstatnรฝ vplyv na skrรกtenie ฤasu jazdy, zrรฝchlenie jazdy a zvรฝลกenej bezpeฤnosti cestnej premรกvky na tejto ceste. Tento fakt sa mรดลพe ukรกzaลฅ ako veฤพmi podstatnรฝ aj pri zabezpeฤovanรญ nรกhradnรฝch trรกs pri najrรดznejลกรญch vรฝpadkoch dopravy na diaฤพnici D1.

Zรกujmovรก oblasลฅ ลกtรบdie

Zaฤiatok ลกtudovanรฉho รบseku, a tรฝm aj zaฤiatok vลกetkรฝch navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II, III, je osadenรฝ v km 465,000 osi ลกtรกtnej cesty I/18 pri motoreste Streฤno pred pravostrannou odboฤkou na ลกtรกtnu cestu III/2087.

Koniec ลกtudovanรฉho รบseku navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II, III sa nachรกdza v km 472,578 osi ลกtรกtnej cesty I/18 (zhruba 200 m vzduลกnou ฤiarou juลพne od jestvujรบceho prevรกdzkovanรฉho dvojkoฤพajnรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela).

Tab. 1 Prognรณza intenzity dopravy v RPDI na diaฤพnici D1 a na sรบbeลพnej ลกtรกtnej ceste I/18 v rokoch 2030, 2040 a 2050
Tab. 1 Prognรณza intenzity dopravy v RPDI na diaฤพnici D1 a na sรบbeลพnej ลกtรกtnej ceste I/18 v rokoch 2030, 2040 a 2050 | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

Dopravnรก prognรณza

Pouลพitรฉ dopravno-inลพinierske podklady predstavujรบ sรบbor najaktuรกlnejลกรญch informรกciรญ o รบzemรญ, ktorรฉ je dotknutรฉ rieลกenรฝm รบsekom ลกtรกtnej cesty I/18 (Streฤniansky meander) a sรบbeลพnou diaฤพnicou D1 (vo vรฝstavbe). Dopravnรก prognรณza pre navrhnutรฉ varianty V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II, III v trase ลกtรกtnej cesty I/18 bola spracovanรก pre ฤasovรฉ horizonty rokov 2030, 2040 a 2050.

Vรฝpoฤet bol spracovanรฝ s predpokladom:

  • sรบฤasnรฉho rozsahu spoplatnenia uลพรญvateฤพov diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku vrรกtene skutoฤnosti, ลพe je spoplatnenรก nรกkladnรก doprava na diaฤพniciach, rรฝchlostnรฝch cestรกch a vybranรฝch cestรกch I. triedy a osobnรก doprava na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch
  • prognรณzy deฤพby dopravnej prรกce v rieลกenom รบseku medzi ลกtรกtnou cestou I/18 a diaฤพnicou D1.

Navrhovanรฉ varianty V1, V2, V3

Variant V1 โ€“ fialovรฝ

Navrhovanรฝ variant V1 vedie prvรฝch 650 m v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 pravotoฤivรฝm smerovรฝm oblรบkom s polomerom R = 390 m, za ktorรฝm pokraฤuje v zรกreze (s max. dฤบลพkou 170 m) smerom k severozรกpadnรฉmu รบpรคtiu kรณty Havran. V staniฤenรญ 0,860 km je osadenรฝ zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno I, ktorรฝ je situovanรฝ na severozรกpadnom รบpรคtรญ severovรฝchodnรฉho, pomerne ostrรฉho vรฝbeลพku โ€“ hrebienku kรณty Havran. Zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno I je situovanรฝ v telese stabilizovanรฉho zosuvu, v jeho ฤelnej akumulaฤnej ฤasti.

Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno I kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 940 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza ostrรฝ vรฝbeลพok kopca Havran (jeho severnรฝ svah tvorรญ stabilizovanรฝ zosuv, resp. zosuvnรฉ delรบvium), รบdolie potoka Javorina a masรญv hradnรฉho kopca s hradom Streฤno. Trasu samotnรฉho tunela Streฤno I (vo variante V1) tvorรญ ฤพavotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 599 m.

Niveleta tunela Streฤno I klesรก v sklone 2 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu, ktorรฝ je osadenรฝ v staniฤenรญ 0,676 km variantu V1 na vรฝchodnรฝch svahoch severnรฉho chrbta kรณty Rakytie (738 m n. m.). Nรกsledne variant V1 vedie (v dฤบลพke pribliลพne 510 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18. V staniฤenรญ 2,310 000 km variantu V1 sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II, ktorรฝ je situovanรฝ na รบpรคtรญ severnรฝch svahov kรณty Rakytie (728 m n. m.).

Tab. 2 Porovnanie parametrov navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s parametrami jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18
Tab. 2 Porovnanie parametrov navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s parametrami jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno II kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 940 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra. Trasu samotnรฉho tunela Streฤno II (vo variante V1) tvoria dva protismernรฉ smerovรฉ oblรบky s polomermi R = 499 m a R = 1 199 m s medziฤพahlรฝm priamym รบsekom s dฤบลพkou 340 m.

Niveleta tunela Streฤno II stรบpa v dฤบลพke pribliลพne 600 m v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 2,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,370 km variantu V1 na รบpรคtรญ severovรฝchodnรฝch svahov vรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra.

ฤŽalej vedie variant V1 (v dฤบลพke asi 250 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 (aลพ po staniฤenie 3,600 km V1). Nรกsledne sa trasa variantu V1 pomocou pravotoฤivรฉho smerovรฉho oblรบka s polomerom R = 499 m vnรกra do svahov severovรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Grรบลˆ. Zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno III je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,710 km V1, v oblasti zaรบstenia bezmennรฉho ฤพavostrannรฉho prรญtoku rieky Vรกh.

Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno III kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 460 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kopca Grรบลˆ v sรบbehu s jestvujรบcim prevรกdzkovanรฝm dvojkoฤพajnรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom.

Niveleta tunela Streฤno III v dฤบลพke zhruba 134 m stรบpa v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 1,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno III je situovanรฝ v staniฤenรญ 4,170 km variantu V1 na รบpรคtรญ juhovรฝchodnรฉho svahu severovรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kopca Grรบลˆ.

Nรกsledne vedie variant V1 (v dฤบลพke asi 100 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18. Trasa variantu V1 je ukonฤenรก v staniฤenรญ 4,279 930 km V1, kde sa napรกja na jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18. Celkovรก dฤบลพka hodnotenรฉho รบseku navrhovanรฉho variantu V1 je 4,279 930 km.

Variant V2 โ€“ ฤervenรฝ

ล tudovanรฝ navrhovanรฝ variant V2 vedie prvรฝch 1 320 m v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18, priฤom prechรกdza z terรฉnnej lavice so sklonom asi 4,14 % do priestoru medzi riekou Vรกh a hradnรฝm bralom hradu Streฤno. V staniฤenรญ 1,320 km variantu V2 je osadenรฝ zรกpadnรฝ portรกl galรฉrie Streฤno I, ktorรก je situovanรก v tesnej blรญzkosti pravostrannรฉho parkoviska (asi 20 m od zrealizovanej รบpravy podchytenia hradnรฉho brala).

Navrhovanรก jednorรบrovรก cestnรก galรฉria Streฤno I kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 730 m a so smerovo rozdelenou dopravou kopรญruje trasu jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty v priestore medzi hradnรฝm bralom a riekou Vรกh.

Keฤลพe ide o hฤบbenรฝ tunel, stavba horninovรฉho masรญvu nebude maลฅ zรกsadnรฝ vplyv na jeho realizรกciu. Trasu samotnej galรฉrie Streฤno I (vo variante V2) tvorรญ ฤพavotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 239 m a s priฤพahlรฝmi tyฤnicami. Niveleta galรฉrie Streฤno I kopรญruje jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18. Nรกsledne vedie variant V2 (v dฤบลพke asi 510 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18.

Tab. 3 Porovnanie parametrov tunela Streฤno II (vo variantoch V1, V2, V3) s parametrami jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18
Tab. 3 Porovnanie parametrov tunela Streฤno II (vo variantoch V1, V2, V3) s parametrami jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

V staniฤenรญ 2,370 000 km variantu V2 sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II, ktorรฝ je situovanรฝ na รบpรคtรญ severnรฝch svahov kรณty Rakytie (728 m n. m.). Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno II kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 870 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra.

Trasu samotnรฉho tunela Streฤno II (vo variante V2) tvorรญ pravotoฤivรฝ smerovรฝm oblรบk s polomerom R = 649 m a s priฤพahlรฝm priamym รบsekom. Niveleta tunela Streฤno II v dฤบลพke zhruba 587 m stรบpa v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 2,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela.

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,240 km variantu V2 na รบpรคtรญ severovรฝchodnรฝch svahov vรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Rakytie v Domaลกรญnskom meandri. ฤŽalej vedie variant V2 (v dฤบลพke asi 1 205 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 (aลพ po staniฤenie 4,445 km V2). Celkovรก dฤบลพka hodnotenรฉho รบseku navrhovanรฉho variantu V2 je 4,445 120 km.

Variant V3 โ€“ zelenรฝ

Navrhovanรฝ variant V3 vedie prvรฝch 1 320 m v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18, priฤom prechรกdza z terรฉnnej lavice so sklonom pribliลพne 4,14 % do priestoru medzi riekou Vรกh a hradnรฝm bralom hradu Streฤno. V staniฤenรญ 1,320 km variantu V3 je osadenรฝ zรกpadnรฝ portรกl galรฉrie Streฤno I, ktorรก je situovanรก v tesnej blรญzkosti pravostrannรฉho parkoviska (asi 20 m od zrealizovanej รบpravy podchytenia hradnรฉho brala).

Navrhovanรก jednorรบrovรก cestnรก galรฉria Streฤno I kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 730 m a so smerovo rozdelenou dopravou kopรญruje trasu jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty v priestore medzi hradnรฝm bralom a riekou Vรกh. Keฤลพe ide o hฤบbenรฝ tunel, stavba horninovรฉho masรญvu nebude maลฅ zรกsadnรฝ vplyv na jeho realizรกciu. Trasu samotnej galรฉrie Streฤno I (vo variante V3) tvorรญ ฤพavotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 239 m a priฤพahlรฝmi tyฤnicami.

Niveleta galรฉrie Streฤno I kopรญruje jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18. Nรกsledne vedie variant V3 (v dฤบลพke pribliลพne 790 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18. V staniฤenรญ 2,840 km variantu V3 sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II, ktorรฝ je situovanรฝ na รบpรคtรญ severnรฝch svahov kรณty Rakytie (728 m n. m.). Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno II kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 470 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra.

Trasu samotnรฉho tunela Streฤno II (vo variante V3) tvorรญ pravotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 273 m. Niveleta tunela Streฤno II v dฤบลพke pribliลพne 277 m stรบpa v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 2,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela.

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,310 km variantu V3 na รบpรคtรญ severovรฝchodnรฝch svahov vรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Rakytie v oblasti Domaลกรญnskeho meandra. ฤŽalej vedie variant V3 (v dฤบลพke pribliลพne 1 470 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 (aลพ po staniฤenie 4,787 km V3). Celkovรก dฤบลพka hodnotenรฉho รบseku navrhovanรฉho variantu V3 je 4,787 660 km.

Porovnanie parametrov navrhovanรฝch variantov

V tab. 2 sรบ uvedenรฉ zรกkladnรฉ stavebno-technickรฉ parametre navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II a III., ktorรฉ predstavujรบ pripravovanรบ optimalizรกciu ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku Streฤnianskej รบลพiny. V tab. 3 sรบ uvedenรฉ zรกkladnรฉ stavebno- -technickรฉ parametre tunela Streฤno II, ktorรฝ sa nachรกdza v trase navrhovanรฝch variantov V1, V2 a V3, a predstavuje pripravovanรบ optimalizรกciu ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku kriลพovania vรฝbeลพku Domaลกรญnskeho meandra.

Tunely Streฤno I II III
Tunely Streฤno I II III | Zdroj: TAROSI c.c, s. r. o.

Zรกver

Samotnรฝ tunel Streฤno II, ktorรฝ je navrhnutรฝ v trase variantov V1 a V2, predstavuje vzhฤพadom na pripravovanรบ optimalizรกciu ลกtรกtnej cesty I/18 najvรฝhodnejลกie technickรฉ rieลกenie, a to z hฤพadiska:

  • nรกvrhu smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia trasy
  • nรกkladov na realizรกciu stavby
  • dฤบลพky tunelovej rรบry.

Tunel Streฤno II, ktorรฝ je navrhnutรฝ v trase variantu V3 sรญce predstavuje technickรฉ rieลกenie s najkratลกรญm tunelom, no prinรกลกa tieto stavebno-technickรฉ a technicko-prevรกdzkovรฉ nevรฝhody:

  • malรฝ polomer smerovรฉho oblรบka (R = 239 m) si vyลพaduje potrebu znรญลพenia nรกvrhovej rรฝchlosti na 60 km
  • zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v blรญzkosti jestvujรบceho prevรกdzkovanรฉho dvojkoฤพajnรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela na trati ลฝilina โ€“ Koลกice

Najvรคฤลกรญ podiel na skrรกtenรญ dopravnej trasy (vo vลกetkรฝch variantoch V1, V2, V3) prinรกลกa samotnรฝ objekt tunela Streฤno II (kriลพuje masรญv Domaลกรญnskeho meandra) โ€“ dopravnรบ trasu skracuje o viac ako 3 km oproti stavu po jestvujรบcej ลกtรกtnej ceste I/18 (4,58 km).

Na zรกklade porovnania investiฤnรฝch nรกkladov, รบspory celospoloฤenskรฝch nรกkladov a nรกvratnosti investรญciรญ jednotlivรฝch variantov V1, V2, V3 s navrhovanรฝmi tunelmi Streฤno I, II a III je zrejmรฉ, ลพe variant V2 (s galรฉriou Streฤno I a s tunelom Streฤno II) predstavuje nielen poลพadovanรฉ zvรฝลกenie bezpeฤnosti premรกvky v รบseku pod bralom hradu Streฤno a optimalizรกciu smerovรฉho vedenia ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku ลฝilina โ€“ Martin (km 465,000 โ€“ 472,500), ale aj optimรกlne technickรฉ rieลกenie z hฤพadiska vรฝลกky kapitรกlovรฝch vรฝdavkov na realizรกciu stavby.

Ing. Jรกn Snopko, Ing. Dr. Milan Skรฝva, Ing. Martin Tomeฤek

Autori pรดsobia v spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2021.