ล tรบdia tunelovรฝch variantov na ลกtรกtnej ceste I/18 v รบseku ลฝilina โ Martin (tunely Streฤno I, II, III)
Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti nรกvrh technickรฉho rieลกenia tunelovรฝch objektov v trase ลกtรกtnej cesty I/18.
Tie ktorรฉ by nielenลพe eliminovali bariรฉrovรฝ efekt tejto cesty a zlepลกili ลพivotnรฉ prostredie, ale zรกroveล by skrรกtili dopravnรบ trasu, zlepลกili technickรฉ parametre cesty a zvรฝลกili bezpeฤnosลฅ prevรกdzky na ลกtรกtnej ceste I/18 v รบseku Streฤnianskej รบลพiny.
ล tรกtna cesta I/18 v รบseku medzi ลฝilinou a Martinom nielenลพe vytvรกra umelรบ zรกbranu pre rรดzne migraฤnรฉ koridory divokej zveri, ale po vybudovanรญ diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala โ Turany โ Hubovรก bude prispievaลฅ k znaฤnรฉmu zvรฝลกeniu fragmentรกcie ekosystรฉmov v environmentรกlne exponovanom รบzemรญ รบdolia Vรกhu.
Na zรกklade tรฝchto dรดvodov obstarรกvateฤพ NDS, a. s., objednal vypracovanie variantnรฉho technickรฉho rieลกenia nรกvrhu tunelovรฝch objektov v trase ลกtรกtnej cesty I/18, ktorรฉ by nielenลพe eliminovali bariรฉrovรฝ efekt tejto cesty, ale navyลกe skrรกtili dopravnรบ trasu, zlepลกili technickรฉ parametre cesty a zvรฝลกili bezpeฤnosลฅ prevรกdzky na ลกtรกtnej ceste I/18.
รsek ลกtรกtnej cesty I/18 ลฝilina โ Martin bude v budรบcnosti stรกle slรบลพiลฅ ako vรฝkonnรก sรบbeลพnรก prevรกdzkovรก rezerva v zรกpadno-vรฝchodnom prepojenรญ รบdolia rieky Vรกh, ktorรก sa bude vyuลพรญvaลฅ aj ako nรกhradnรก trasa v prรญpade pravidelnรฝch plรกnovanรฝch technologickรฝch odstรกvok tunelov na diaฤพnici D1.
Navrhovanรก modernizรกcia trasy ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku Streฤnianskej รบลพiny bude maลฅ pozitรญvny vplyv na ลพivotnรฉ prostredie a turistickรฝ ruch v Streฤnianskom meandri, ako aj podstatnรฝ vplyv na skrรกtenie ฤasu jazdy, zrรฝchlenie jazdy a zvรฝลกenej bezpeฤnosti cestnej premรกvky na tejto ceste. Tento fakt sa mรดลพe ukรกzaลฅ ako veฤพmi podstatnรฝ aj pri zabezpeฤovanรญ nรกhradnรฝch trรกs pri najrรดznejลกรญch vรฝpadkoch dopravy na diaฤพnici D1.
Zรกujmovรก oblasลฅ ลกtรบdie
Zaฤiatok ลกtudovanรฉho รบseku, a tรฝm aj zaฤiatok vลกetkรฝch navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II, III, je osadenรฝ v km 465,000 osi ลกtรกtnej cesty I/18 pri motoreste Streฤno pred pravostrannou odboฤkou na ลกtรกtnu cestu III/2087.
Koniec ลกtudovanรฉho รบseku navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II, III sa nachรกdza v km 472,578 osi ลกtรกtnej cesty I/18 (zhruba 200 m vzduลกnou ฤiarou juลพne od jestvujรบceho prevรกdzkovanรฉho dvojkoฤพajnรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela).
Dopravnรก prognรณza
Pouลพitรฉ dopravno-inลพinierske podklady predstavujรบ sรบbor najaktuรกlnejลกรญch informรกciรญ o รบzemรญ, ktorรฉ je dotknutรฉ rieลกenรฝm รบsekom ลกtรกtnej cesty I/18 (Streฤniansky meander) a sรบbeลพnou diaฤพnicou D1 (vo vรฝstavbe). Dopravnรก prognรณza pre navrhnutรฉ varianty V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II, III v trase ลกtรกtnej cesty I/18 bola spracovanรก pre ฤasovรฉ horizonty rokov 2030, 2040 a 2050.
Vรฝpoฤet bol spracovanรฝ s predpokladom:
- sรบฤasnรฉho rozsahu spoplatnenia uลพรญvateฤพov diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku vrรกtene skutoฤnosti, ลพe je spoplatnenรก nรกkladnรก doprava na diaฤพniciach, rรฝchlostnรฝch cestรกch a vybranรฝch cestรกch I. triedy a osobnรก doprava na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch
- prognรณzy deฤพby dopravnej prรกce v rieลกenom รบseku medzi ลกtรกtnou cestou I/18 a diaฤพnicou D1.
Navrhovanรฉ varianty V1, V2, V3
Variant V1 โ fialovรฝ
Navrhovanรฝ variant V1 vedie prvรฝch 650 m v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 pravotoฤivรฝm smerovรฝm oblรบkom s polomerom R = 390 m, za ktorรฝm pokraฤuje v zรกreze (s max. dฤบลพkou 170 m) smerom k severozรกpadnรฉmu รบpรคtiu kรณty Havran. V staniฤenรญ 0,860 km je osadenรฝ zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno I, ktorรฝ je situovanรฝ na severozรกpadnom รบpรคtรญ severovรฝchodnรฉho, pomerne ostrรฉho vรฝbeลพku โ hrebienku kรณty Havran. Zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno I je situovanรฝ v telese stabilizovanรฉho zosuvu, v jeho ฤelnej akumulaฤnej ฤasti.
Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno I kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 940 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza ostrรฝ vรฝbeลพok kopca Havran (jeho severnรฝ svah tvorรญ stabilizovanรฝ zosuv, resp. zosuvnรฉ delรบvium), รบdolie potoka Javorina a masรญv hradnรฉho kopca s hradom Streฤno. Trasu samotnรฉho tunela Streฤno I (vo variante V1) tvorรญ ฤพavotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 599 m.
Niveleta tunela Streฤno I klesรก v sklone 2 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu, ktorรฝ je osadenรฝ v staniฤenรญ 0,676 km variantu V1 na vรฝchodnรฝch svahoch severnรฉho chrbta kรณty Rakytie (738 m n. m.). Nรกsledne variant V1 vedie (v dฤบลพke pribliลพne 510 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18. V staniฤenรญ 2,310 000 km variantu V1 sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II, ktorรฝ je situovanรฝ na รบpรคtรญ severnรฝch svahov kรณty Rakytie (728 m n. m.).
Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno II kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 940 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra. Trasu samotnรฉho tunela Streฤno II (vo variante V1) tvoria dva protismernรฉ smerovรฉ oblรบky s polomermi R = 499 m a R = 1 199 m s medziฤพahlรฝm priamym รบsekom s dฤบลพkou 340 m.
Niveleta tunela Streฤno II stรบpa v dฤบลพke pribliลพne 600 m v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 2,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,370 km variantu V1 na รบpรคtรญ severovรฝchodnรฝch svahov vรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra.
ฤalej vedie variant V1 (v dฤบลพke asi 250 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 (aลพ po staniฤenie 3,600 km V1). Nรกsledne sa trasa variantu V1 pomocou pravotoฤivรฉho smerovรฉho oblรบka s polomerom R = 499 m vnรกra do svahov severovรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Grรบล. Zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno III je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,710 km V1, v oblasti zaรบstenia bezmennรฉho ฤพavostrannรฉho prรญtoku rieky Vรกh.
Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno III kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 460 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kopca Grรบล v sรบbehu s jestvujรบcim prevรกdzkovanรฝm dvojkoฤพajnรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom.
Niveleta tunela Streฤno III v dฤบลพke zhruba 134 m stรบpa v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 1,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno III je situovanรฝ v staniฤenรญ 4,170 km variantu V1 na รบpรคtรญ juhovรฝchodnรฉho svahu severovรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kopca Grรบล.
Nรกsledne vedie variant V1 (v dฤบลพke asi 100 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18. Trasa variantu V1 je ukonฤenรก v staniฤenรญ 4,279 930 km V1, kde sa napรกja na jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18. Celkovรก dฤบลพka hodnotenรฉho รบseku navrhovanรฉho variantu V1 je 4,279 930 km.
Variant V2 โ ฤervenรฝ
ล tudovanรฝ navrhovanรฝ variant V2 vedie prvรฝch 1 320 m v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18, priฤom prechรกdza z terรฉnnej lavice so sklonom asi 4,14 % do priestoru medzi riekou Vรกh a hradnรฝm bralom hradu Streฤno. V staniฤenรญ 1,320 km variantu V2 je osadenรฝ zรกpadnรฝ portรกl galรฉrie Streฤno I, ktorรก je situovanรก v tesnej blรญzkosti pravostrannรฉho parkoviska (asi 20 m od zrealizovanej รบpravy podchytenia hradnรฉho brala).
Navrhovanรก jednorรบrovรก cestnรก galรฉria Streฤno I kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 730 m a so smerovo rozdelenou dopravou kopรญruje trasu jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty v priestore medzi hradnรฝm bralom a riekou Vรกh.
Keฤลพe ide o hฤบbenรฝ tunel, stavba horninovรฉho masรญvu nebude maลฅ zรกsadnรฝ vplyv na jeho realizรกciu. Trasu samotnej galรฉrie Streฤno I (vo variante V2) tvorรญ ฤพavotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 239 m a s priฤพahlรฝmi tyฤnicami. Niveleta galรฉrie Streฤno I kopรญruje jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18. Nรกsledne vedie variant V2 (v dฤบลพke asi 510 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18.
V staniฤenรญ 2,370 000 km variantu V2 sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II, ktorรฝ je situovanรฝ na รบpรคtรญ severnรฝch svahov kรณty Rakytie (728 m n. m.). Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno II kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 870 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra.
Trasu samotnรฉho tunela Streฤno II (vo variante V2) tvorรญ pravotoฤivรฝ smerovรฝm oblรบk s polomerom R = 649 m a s priฤพahlรฝm priamym รบsekom. Niveleta tunela Streฤno II v dฤบลพke zhruba 587 m stรบpa v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 2,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela.
Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,240 km variantu V2 na รบpรคtรญ severovรฝchodnรฝch svahov vรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Rakytie v Domaลกรญnskom meandri. ฤalej vedie variant V2 (v dฤบลพke asi 1 205 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 (aลพ po staniฤenie 4,445 km V2). Celkovรก dฤบลพka hodnotenรฉho รบseku navrhovanรฉho variantu V2 je 4,445 120 km.
Variant V3 โ zelenรฝ
Navrhovanรฝ variant V3 vedie prvรฝch 1 320 m v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18, priฤom prechรกdza z terรฉnnej lavice so sklonom pribliลพne 4,14 % do priestoru medzi riekou Vรกh a hradnรฝm bralom hradu Streฤno. V staniฤenรญ 1,320 km variantu V3 je osadenรฝ zรกpadnรฝ portรกl galรฉrie Streฤno I, ktorรก je situovanรก v tesnej blรญzkosti pravostrannรฉho parkoviska (asi 20 m od zrealizovanej รบpravy podchytenia hradnรฉho brala).
Navrhovanรก jednorรบrovรก cestnรก galรฉria Streฤno I kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 730 m a so smerovo rozdelenou dopravou kopรญruje trasu jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty v priestore medzi hradnรฝm bralom a riekou Vรกh. Keฤลพe ide o hฤบbenรฝ tunel, stavba horninovรฉho masรญvu nebude maลฅ zรกsadnรฝ vplyv na jeho realizรกciu. Trasu samotnej galรฉrie Streฤno I (vo variante V3) tvorรญ ฤพavotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 239 m a priฤพahlรฝmi tyฤnicami.
Niveleta galรฉrie Streฤno I kopรญruje jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18. Nรกsledne vedie variant V3 (v dฤบลพke pribliลพne 790 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18. V staniฤenรญ 2,840 km variantu V3 sa nachรกdza zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II, ktorรฝ je situovanรฝ na รบpรคtรญ severnรฝch svahov kรณty Rakytie (728 m n. m.). Navrhovanรฝ jednorรบrovรฝ cestnรฝ tunel Streฤno II kategรณrie T-8,0/80 mรก dฤบลพku 470 m a so smerovo rozdelenou dopravou podchรกdza severovรฝchodnรฝ vรฝbeลพok kรณty Rakytie v mieste Domaลกรญnskeho meandra.
Trasu samotnรฉho tunela Streฤno II (vo variante V3) tvorรญ pravotoฤivรฝ smerovรฝ oblรบk s polomerom R = 273 m. Niveleta tunela Streฤno II v dฤบลพke pribliลพne 277 m stรบpa v sklone 2,5 % a nรกsledne klesรก v sklone 2,0 % smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela.
Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v staniฤenรญ 3,310 km variantu V3 na รบpรคtรญ severovรฝchodnรฝch svahov vรฝchodnรฉho vรฝbeลพku kรณty Rakytie v oblasti Domaลกรญnskeho meandra. ฤalej vedie variant V3 (v dฤบลพke pribliลพne 1 470 m) v trase jestvujรบcej ลกtรกtnej cesty I/18 (aลพ po staniฤenie 4,787 km V3). Celkovรก dฤบลพka hodnotenรฉho รบseku navrhovanรฉho variantu V3 je 4,787 660 km.
Porovnanie parametrov navrhovanรฝch variantov
V tab. 2 sรบ uvedenรฉ zรกkladnรฉ stavebno-technickรฉ parametre navrhovanรฝch variantov V1, V2, V3 s tunelmi Streฤno I, II a III., ktorรฉ predstavujรบ pripravovanรบ optimalizรกciu ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku Streฤnianskej รบลพiny. V tab. 3 sรบ uvedenรฉ zรกkladnรฉ stavebno- -technickรฉ parametre tunela Streฤno II, ktorรฝ sa nachรกdza v trase navrhovanรฝch variantov V1, V2 a V3, a predstavuje pripravovanรบ optimalizรกciu ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku kriลพovania vรฝbeลพku Domaลกรญnskeho meandra.
Zรกver
Samotnรฝ tunel Streฤno II, ktorรฝ je navrhnutรฝ v trase variantov V1 a V2, predstavuje vzhฤพadom na pripravovanรบ optimalizรกciu ลกtรกtnej cesty I/18 najvรฝhodnejลกie technickรฉ rieลกenie, a to z hฤพadiska:
- nรกvrhu smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia trasy
- nรกkladov na realizรกciu stavby
- dฤบลพky tunelovej rรบry.
Tunel Streฤno II, ktorรฝ je navrhnutรฝ v trase variantu V3 sรญce predstavuje technickรฉ rieลกenie s najkratลกรญm tunelom, no prinรกลกa tieto stavebno-technickรฉ a technicko-prevรกdzkovรฉ nevรฝhody:
- malรฝ polomer smerovรฉho oblรบka (R = 239 m) si vyลพaduje potrebu znรญลพenia nรกvrhovej rรฝchlosti na 60 km
- zรกpadnรฝ portรกl tunela Streฤno II je situovanรฝ v blรญzkosti jestvujรบceho prevรกdzkovanรฉho dvojkoฤพajnรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela na trati ลฝilina โ Koลกice
Najvรคฤลกรญ podiel na skrรกtenรญ dopravnej trasy (vo vลกetkรฝch variantoch V1, V2, V3) prinรกลกa samotnรฝ objekt tunela Streฤno II (kriลพuje masรญv Domaลกรญnskeho meandra) โ dopravnรบ trasu skracuje o viac ako 3 km oproti stavu po jestvujรบcej ลกtรกtnej ceste I/18 (4,58 km).
Na zรกklade porovnania investiฤnรฝch nรกkladov, รบspory celospoloฤenskรฝch nรกkladov a nรกvratnosti investรญciรญ jednotlivรฝch variantov V1, V2, V3 s navrhovanรฝmi tunelmi Streฤno I, II a III je zrejmรฉ, ลพe variant V2 (s galรฉriou Streฤno I a s tunelom Streฤno II) predstavuje nielen poลพadovanรฉ zvรฝลกenie bezpeฤnosti premรกvky v รบseku pod bralom hradu Streฤno a optimalizรกciu smerovรฉho vedenia ลกtรกtnej cesty I/18 v รบseku ลฝilina โ Martin (km 465,000 โ 472,500), ale aj optimรกlne technickรฉ rieลกenie z hฤพadiska vรฝลกky kapitรกlovรฝch vรฝdavkov na realizรกciu stavby.
Autori pรดsobia v spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2021.