Druhá etapa obchvatu Brezna je ukončená
Spoločnosť SMS a.s., člen skupiny VINCI Construction CS, pokračuje v plnom nasadení v plnení si svojich povinností, zmluvne viazaných s investormi. Patria sem rekonštrukcie mostov, ktoré sú v mnohých prípadoch na hranici svojej životnosti, alebo realizácie mostných objektov na dôležitých novobudovaných úsekoch rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany alebo aj diaľnice R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa. Výstavbou všetkých týchto zaujímavých stavebných projektov spoločnosť prispieva k zlepšovaniu cestnej infraštruktúry na Slovensku. Príkladom je aj dokončená II. etapa obchvatu Brezna, ktorej sa budeme venovať v tomto článku.
Aktuálne netvoria portfólio spoločnosti len realizácie nových stavieb, ale finalizujú a odovzdávajú sa aj ďalšie, už dokončené stavby. Patrí k nim napríklad zrekonštruovaný, viac ako 34 kilometrov dlhý úsek cesty spájajúci obce Utekáč, Sihla a Čierny Balog, ktorého súčasťou bola aj rekonštrukcia 14 mostov, 131 priepustov a dobudovanie viac ako 20 km nových zvodidiel. Rekonštrukcia prebiehala od augusta 2022 do augusta 2023, úsek bol slávnostne otvorený v októbri tohto roka. Práce na ňom realizovala spoločnosť SMS v združení spolu so spoločnosťami EUROVIA SK a Doprastav, a.s. K ďalším dokončeným stavbám patrí I/66 Brezno – obchvat, II. etapa, I. úsek, ktorej sa budeme venovať v tomto článku.
Stavebné práce na vybudovaní časti preložky cesty I/66 južným obchvatom mesta Brezno boli ukončené ku koncu septembra 2023. Slovenská správa ciest otvorila druhú etapu prvého úseku obchvatu Brezna 29. septembra 2023. Samotný obchvat dnes tvorí ucelená časť cesty s dĺžkou 1,6 km. Zmluva o dielo bola uzatvorená medzi Slovenskou správou ciest ako investorom stavby a združením SMS VIAKORP Brezno obchvat, ktorého lídrom je spoločnosť SMS a.s. Zmluva bola podpísaná 2. 9. 2020, stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané 7. 9. 2020. Dokončenie výstavby tejto časti úseku bolo aj s ohľadom na čerpanie eurofondov plánované na marec 2023. No vzhľadom na vzniknuté nepredvídateľné a mimoriadne fyzické prekážky na stavbe, ale aj na obmedzenia z dôvodu pandémie Covid 19 a konfliktu na Ukrajine bol dátum ukončenia prác o niekoľko mesiacov posunutý. Výstavbu obchvatu sprevádzali komplikácie pri zosuve pôdy, ktoré si vyžiadali rozšírené stabilizačné a sanačné práce a predĺženie realizácie o 6,5 mesiaca.
Predmetom uzatvorenej zmluvy boli stavebné práce II. etapy a v jej rámci 1. úseku výstavby obchvatu mesta Brezno, ktorý je celkovo rozdelený na dve etapy a tri úseky. Druhá etapa prvého úseku obchvatu Brezna plynule nadviazala na I. etapu, ktorá bola ukončená v križovatke Mazorníkovo na ceste II/529 a na konci výstavby bola napojená na cestu I/72 smerujúcou do Tisovca. Nasledovať bude II. etapa druhého úseku, kde je naplánovaná výstavba pokračovania cesty I/66 smerom na Polomku.
Cieľ výstavby
Účelom a cieľom výstavby v tejto etape bolo vybudovanie časti preložky cesty I/66 južným obchvatom mesta Brezno, ktorá má umožniť prepojenie na cestu I/72 cez okružnú križovatku Rohozná. Cesta I/66 prechádzajúca aj centrom mesta Brezno je súčasťou medzinárodného koridoru s označením E77 a plní funkciu hlavnej dopravnej tepny pre severnú časť Banskobystrického kraja. Napájajú sa na ňu cesty ako I/72, II/529 či II/531, v dôsledku čoho dochádza k nepriaznivému vplyvu automobilovej dopravy na obyvateľov, rovnako aj na možnosti rozvoja mesta.
Mostné objekty a ďalšie stavebné práce
Objektovú skladbu stavby tvorí 50 stavebných objektov, z ktorých tri sú mostné objekty. Najväčším a aj finančne najnákladnejším je stavebný objekt SO 203-00 Most na ceste I/66 v km 3,600 nad poľnou cestou a potokom Brezenec. Podľa príslušných STN je mostný objekt zaradený do kategórie návrhovej životnosti „5“, t. j. na 100 rokov, triedy zhotovovania „3“, triedy následkov CC2 a triedy spoľahlivosti RC1. Aby ho bolo možné vybudovať, bolo potrebné preložiť potok Brezenec na dĺžke 423 m. Päťpoľová mostná konštrukcia preklenuje miestnu časť, poľnú cestu a potok Brezenec.
Nosná konštrukcia (NK) je navrhnutá a zrealizovaná ako trámová z predpätých nosníkov so spriahajúcou doskou. NK je uložená na spodnú stavbu prostredníctvom hrncových ložísk. Krajné opory sú masívne ŽB prvky so zavesenými rovnobežnými krídlami. Pod mostným objektom SO 203-00 je osadený ďalší mostný objekt SO 214-00 Most nad potokom Brezenec, ktorý sa nachádza v intraviláne. Objekt je navrhnutý ako 1-poľová mostná konštrukcia s rozpätím poľa 11,0 m. NK je rámová železobetónová konštrukcia s premenlivou hrúbkou 600 až 1 000 mm s klenbovou doskou votknutou do opôr, na ktoré sú zavesené krídla.
Posledným budovaným mostom je SO 204-00 Most, ktorý prevádza cestu I/66 v km 3,962 ponad účelovú komunikáciu. Objekt bol navrhnutý ako 1-poľová mostná konštrukcia s rozpätím poľa 5,50 m. Nosná konštrukcia bola navrhnutá ako dosková železobetónová, s hrúbkou 400 mm, s odkvapovým nosom za oporami a s kĺbovým napojením prechodových dosiek. K stavebným prácam ďalej patrili asanácie, vegetačné úpravy, ale aj budovania zárubných, oporných a železobetónových múrov, gabionov, protihlukových stien a protihlukových opatrení či preložky inžinierskych sietí (VN, NN a vodovodné prípojky).
Technické riešenie pre územie zosuvov
Trasa obchvatu cesty I/66 prechádza od začiatku úseku v km 2,600 až po km 3,100 časťou plošne rozsiahlych, potenciálnych a aktívnych zosuvov a zamokreným územím. Práve z dôvodu identifikovaných pohybov v zosuvnom území bolo počas výstavby potrebné prijať nové technické riešenie pre tento úsek vzhľadom na nevyhnutnú zmenu množstiev, priemerov, dĺžok pilót, kotiev, kotevných trámov, odvodňovacích rigolov, ako aj súvisiacich zemných prác.
V lokalite výstavby bol zrealizovaný nadštandardný geologický prieskum. V hlbšej vrstve došlo k zosuvu svahu, následne boli vykonané viaceré opatrenia na zabezpečenie aktívneho zosuvu. Medzi hlavné opatrenia, ktoré boli zrealizované na zabezpečenie stability preložky cesty I/66, patrilo vybudovanie podzemnej štrkovej steny a hĺbkových čerpacích studní na zníženie hladiny podzemnej vody a zabezpečenie trvalého čerpania počas výstavby.
Ďalej sa riešila a zabezpečila trvalá ochrana povrchu dotknutého územia pred možnosťou saturácie povrchovými vodami. Zároveň boli oproti DRS predĺžené kotevné trámy, zmenil sa rozmer pilót (ich dĺžka a priemer), došlo k predlženiu kotevných lán kotevných trámov a v neposlednom rade sa na danom území vybudovali subhorizontálne vrty na odvodnenie celého zosuvného územia. Cieľom všetkých prijatých opatrení na stavbe malo byť zabezpečenie celkovej stability zasiahnutého územia. Na druhej strane, uvedené zmeny počas realizácie stavebných prác si okrem predĺženia lehoty vyžiadali aj potrebu navýšenia pôvodnej zmluvnej ceny.
Dôležitý míľnik pre celý kraj
Úspešné dokončenie II. etapy prvého úseku obchvatu Brezna je dôležitým míľnikom nielen pre obyvateľov mesta Brezno, ale aj pre celý Banskobystrický kraj. Výstavbou sa doplnila komunikácia obchvatu mesta o ďalší úsek, čím vzniklo aj nové cestné napojenie tejto časti mesta.
Obchvat odbremení Brezno od tranzitnej prepravy, čím sa zabezpečí vyššia priepustnosť dopravy v meste, zníži sa hluk, eliminujú sa emisie a zvýši sa bezpečnosť cestnej premávky. Odklonenie tranzitnej dopravy bude mať pozitívny vplyv najmä na mestské životné prostredie a podporí infraštrukturálny rozvoj regiónu. Konečným výsledkom pre spoločnosť SMS a.s. je kvalitne a odborne dokončený úsek a odovzdanie diela objednávateľovi.
Informácie o tejto, ale aj ďalších stavbách možno nájsť na sms.vinci-construction.cz.
TEXT A FOTO: SMS a. s.