EIA, Modernizácia železničného uzla Bratislava – vetva VÝCHOD
V roku 2023 sa začalo so spracovaním dokumentácie modernizácie časti železničného uzla Bratislava pre posúdenie vplyvov na životné prostredie, v roku 2024 bola dokumentácia predložená na Ministerstvo ŽP SR. V súčasnosti prebieha proces posúdenia a čaká sa na vydanie rozhodnutia. Následne sa môže príprava stavby výrazným spôsobom priblížiť k realizácii a po dlhom čakaní pozdvihnúť stav dopravnej infraštruktúry na území hlavného mesta.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Spoločnosť DRAWTECH s. r. o. pôsobí na trhu od roku 2020. Jej hlavným zameraním je projekčná príprava dopravných stavieb, predovšetkým v oblasti železničnej infraštruktúry. Počas svojho krátkeho pôsobenia sa už podieľala v rôznom rozsahu na mnohých, viac či menej významných projektoch v oblasti koľajových stavieb.
V spolupráci s projekčnou firmou HBH Projekt s. r. o. sme sa od roku 2023 podieľali na významnom projekte ŽSR „EIA, Modernizácia železničného uzla Bratislava – vetva VÝCHOD“, ktorý predstavuje dôležitý míľnik v rozvoji firmy a potvrdzuje naše odborné schopnosti v oblasti projektovania dopravných stavieb.
Projekt rieši modernizáciu východnej časti železničného uzla Bratislava. Zámer vychádza zo spracovanej štúdie realizovateľnosti „ŽSR, dopravný uzol Bratislava – štúdia realizovateľnosti“ (2019), ktorá vyhodnotila efektivitu a porovnala prevádzkové koncepty plánovanej modernizácie celého železničného uzla Bratislava.
Predmetom je modernizácia časti uzla Bratislava – vetvy VÝCHOD – s celkovou dĺžkou upravovaných tratí viac ako 25 km. Patria sem štyri železničné stanice (BA-Vajnory, BA predmestie, BA-Nové Mesto, BA-Východ), jedna zastávka (BA-Vinohrady) a dve odbočky (Močiar, Vinohrady). Nachádza sa tam 23 železničných mostov, 4 cestné mosty, dve lávky pre peších a 9 úrovňových priecestí.
Väčšina traťových úsekov v uzle Bratislava má dostatočnú kapacitu (priepustnosť) pre súčasný rozsah pravidelnej dopravy. Výnimkou je riešený úsek BA hl. st. – BA-Nové Mesto, ktorý z hľadiska kapacity nevyhovuje ani dnešným nárokom dopravy a vykazuje preťaženosť. Navyše, aj aktuálny technický stav niektorých zariadení znižuje využiteľnú kapacitu trate (lokálne obmedzenia rýchlosti, nedostatočné dĺžky staničných koľají a nástupných hrán).
V rámci spracovania štúdie realizovateľnosti bola vykonaná podrobná analýza súčasného technického stavu železničnej infraštruktúry železničného uzla Bratislava. Z analýzy vyplýva, že v podstate všetky prvky infra-
štruktúry sú už technicky a morálne zastarané, dokonca mnohé majú vek vyšší ako 40 rokov. V súčasnosti nemá železničná trať ani žiadne primárne či sekundárne opatrenia proti pôsobeniu hluku z dopravy na okolie.
VARIANTY RIEŠENIA
Projekt modernizácie je spracovaný v piatich variantoch. Varianty č. 1 a 2 boli predložené v zámere. Nové varianty č. 3A, 3B a 4 sú subvariantmi k prvým dvom a vyplývajú z podmienok Rozsahu hodnotenia a z aktualizácie vstupných podkladov. Súčasťou správy o hodnotení je aj tzv. nultý variant, keď by zostal zachovaný súčasný stav a projekt by sa vôbec nerealizoval.
Modernizácia železničného telesa a trasovanie modernizovanej železničnej trate sú vo všetkých variantoch z prevažnej časti totožné, v nových subvariantoch sa odlišujú len v spôsobe trasovania druhej traťovej koľaje v úseku BA hl. st. – BA-Nové Mesto, ako aj v úseku BA predmestie – odb. Močiar, vyplývajúceho z variantného technického riešenia BA predmestie, ktoré súvisí s nadväzujúcimi projektami a štúdiami aktuálne pripravovanými investorom stavby v rámci železničného uzla Bratislava.
Ďalšia variantnosť spočíva v spôsobe náhrady úrovňových priecestí P1, P6, P7 a P9 a v umiestnení novej zastávky Bratislava-Východ a v spôsobe riešenie úpravy električkovej trate na Račianskej ulici v mieste navrhovaného križovania s ulicou Odborárska (náhrada priecestia P1).
Priecestia P2, P3 a P4 v lokalite Žabí majer ležia na účelových komunikáciách v lokalite Odb. Močiar a Odb. Vinohrady. Priecestie P2 je vzhľadom na navrhované zdvojkoľajnenie úseku navrhnuté na zrušenie bez náhrady. Prístup do oblasti bude zabezpečený priecestím P3. Priecestia P3 a P4 sa ponechajú a zabezpečia.
Priecestie P5 v lokalite Odb. Vinohrady leží na účelovej komunikácii zabezpečujúcej prístup k prevádzkovej budove ŽSR pre riadenie dopravy. Priecestie sa ponechá a zabezpečí. Priecestie P8 leží v priemyselnej zóne na Staviteľskej ulici pri Kalnom jazere a nahradí sa novým cestným nadjazdom v jeho polohe.
Priecestie P1 – Nobelova ulica sa zruší a nahradí novým podjazdom v predĺžení Odborárskej ulice. Riešenie si vyžaduje variantne upraviť trasovanie električkovej trate na Račianskej ulici.
Priecestie P6 v predĺžení Černockého ulice pri „Modrom“ moste sa zruší a nahradí variantne novým cestným nadjazdom alebo podjazdom v novej polohe.
Priecestie P7 na ulici Trávna, prepájajúce Račiansku ulicu s lokalitou Pri Šajbách, sa zruší a nahradí novým nadjazdom v predĺžení ulice Pri vinohradoch. V novom variante 3B je nový návrh trasovania cestnej komunikácie nadjazdu.
Priecestie P9 v ulici Pri mlyne v BA-Vajnory sa zruší a nahradí novým cestným nadjazdom s variantným napojením existujúcej cestnej infraštruktúry.
Smerový návrh koľají rešpektuje v prevažnej väčšine aktuálny stav. Z pohľadu výškového návrhu koľajového riešenia je snahou rešpektovať existujúce výškové riešenie.
Pri mostných objektoch (rekonštrukcia existujúcich či návrh nových premostení) je potrebné dosiahnuť normové stavy – rešpektovať mostné prechodové prierezy. Aktuálny stav na mimoúrovňových križovaniach je z tohto pohľadu nevyhovujúci a má zásadný vplyv na výškový návrh koľajového riešenia v danej lokalite. Z toho dôvodu sa vo variantoch 3A, 3B a 4 zvyšuje pri križovaní tratí rozdiel niveliet koľají až do hodnoty 1,1 m.
Komplexná rekonštrukcia železničného zvršku a spodku je navrhovaná v celom hodnotenom úseku železničného uzla Bratislava – vetva VÝCHOD s výnimkou BA-Nové Mesto, BA-Vajnory a BA-Východ. Súčasťou projektu je aj zriadenie centra riadenia dopravy vo výpravnej budove BA-Nové Mesto.
ZDVOJKOĽAJNENIE ÚSEKU BA HL. ST. – NOVÉ MESTO
Návrh zdvojkoľajnenia úseku železničnej trate od BA hl. st do BA-Nové Mesto vo variantoch 3A, 3B a 4 počíta s pridaním druhej traťovej koľaje z južnej strany už od začiatku riešeného úseku. Nový návrh je vhodnejší z dopravného hľadiska, keďže odchádzajúce vlaky v smere od BA hl. st do BA-Nové Mesto nebudú križovať na zhlaví stanice traťové koľaje a umožnia súbežné jazdy, čím sa zvýši priepustnosť tohto exponovaného úseku. Nová koľaj rešpektuje budúcu súvisiacu stavbu TIOP Mladá Garda.
V mieste odstavného koľajiska a koľajiska Skala (blízko Tupého ul.), ktoré je súčasťou RD-BA hlavné, sa zmení zapojenie koľajiska a budú zrekonštruované koľaje. Pod existujúcim mostom na Tupého ul./Kyjevská sa tak zvýši počet koľají zo 6 na 10 a bude potrebné odstrániť existujúci cestný most.
ZDVOJKOĽAJNENIE ÚSEKU PREDMESTIE – ODBOČKA MOČIAR
Vo variantoch 3A, 4 križuje nová koľaj v porovnaní s variantmi
1 a 2 existujúcu hlavnú trať BA hl. st – BA-Vajnory podjazdom, takže sa navrhuje nový dvojkoľajný, resp. dva jednokoľajné železničné mosty na hlavných koľajach. Variant 3B rieši pridanie druhej koľaje v smere BA predmestie – Odbočka Močiar z južnej strany, a to bez potreby mimoúrovňového križovania existujúcej dvojkoľajnej trate.
BA PREDMESTIE
Nové koľajové riešenie BA predmestie navrhuje zásadnú úpravu dispozície koľajiska železničnej stanice a zároveň vychádza z predpokladu zmeny dopravnej funkcie na odbočku, tzn. v budúcej dopravni nebude prebiehať vlakotvorba. Zásadným spôsobom sa mení aj poloha nástupíšť, ktoré sa navrhujú posunúť severným smerom až na úroveň existujúceho priecestia P1 tak, že sa vzájomne križujú so zastávkou BA-Vinohrady, na ktorej sa navrhuje nová poloha nástupíšť (trať smerom na BA-Vajnory) posunutá oproti súčasnosti zhruba o 170 m. Tým sa vytvorí priamy prestupný uzol s jednoduchším prestupom cestujúcich.
V rámci modernizácie železničného uzla BA – vetva VÝCHOD budú zriadené dve nové železničné zastávky BA-Krasňany a BA-Východ.
Podľa záverov správy o hodnotení vychádza ako najvhodnejší pre zámer Modernizácie železničného uzla Bratislava – vetva VÝCHOD variant 3B. Oproti ostatným posudzovaným variantom je tento variant najefektívnejší z technicko-ekonomického pohľadu. Na základe dostupných údajov sú predpokladané investičné náklady na jeho realizáciu 528,31 mil. €.
T/F → DRAWTECH s. r. o.