Ekodukt D3 Zelený most Svrčinovec – ďalšia ekologická stavba realizovaná pod vedením spoločnosti Váhostav-SK
Potreba vybudovať ekodukt vznikla z dôvodu zásahu stavby diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité s priľahlou križovatkou Svrčinovec do nadregionálneho biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver, ktorým sa tento biokoridor zúžil. Potrebu vzniku ekoduktu potvrdilo aj Primerané posúdenie vplyvov stavby na územie sústavy Natura 2000, spracované pre predmetné územie, ktoré navrhlo riešiť vzniknutý zásah vybudovaním systému ekoduktov s minimálnou prechodnou šírkou 80 m.
Cieľom projektu „D3 Zelený most Svrčinovec“ je zabezpečiť a zachovať nadregionálny terestrický biokoridor pre veľké šelmy (medveď, rys, vlk) a ostatnú zver, lokalizovanú pri obci Svrčinovec. Stavba je rozdelená na dve časti (obr. 1) – ekodukt nad cestou I/11 a ponad Šlahorov potok (časť A) a ekodukt nad medzinárodnou železničnou traťou v správe ŽSR (časť B).
Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Bratislava. Zhotoviteľom stavby je združenie Zelený most Svrčinovec, vedúci člen je spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a.s., Bratislava, druhý člen je spoločnosť COMBIN BANSKÁ ŠTIAVNICA, s. r. o., Banská Štiavnica. Stavba sa riadi zmluvnými podmienkami žltej knihy FIDIC pre diela projektované zhotoviteľom.
Projektovú a inžiniersku činnosť zabezpečuje pre združenie spoločnosť SHP SK, s. r. o., Bratislava, a činnosť spojenú so životným prostredím spoločnosť HBH Projekt, spol. s r. o., organizačná zložka Slovensko. Súťaž o zhotoviteľa stavby bola vypísaná v novembri 2020, ponuku odovzdalo vo februári 2021 šesť uchádzačov.
Medzi vyhodnocovacie kritériá súťaže nepatrila len najnižšia celková cena, ale aj kvalita tímu odborníkov, náklady na prevádzku, obmedzenie prevádzky, čas výstavby či vypracovanie projektovej dokumentácie. Aj v dôsledku revíznych postupov zo strany neúspešného uchádzača, ktoré vyhodnotil objednávateľ aj Úrad pre verejné obstarávanie ako neopodstatnené, bola zmluva s víťazným združením podpísaná až v máji 2022.
Následne objednávateľ určil dátum začatia prác na 1. júna 2022 a víťazné združenie mohlo aktívne rozbehnúť projektovú a inžiniersku činnosť, ktorej trvanie je v zmysle zmluvy 10 mesiacov. Tento čas zahŕňa aj vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie v rozsahu realizačnej dokumentácie a zabezpečenie stavebného povolenia. Samotná výstavba bude trvať 5 mesiacov, celková lehota výstavby je 450 dní, čo predstavuje 15 mesiacov.
Akceptovaná zmluvná hodnota stavby je 13 595 762,37 eura bez DPH. Predmet zákazky bude financovaný zo zdrojov EÚ a zo štátneho rozpočtu. Výstavba ekoduktu je podmienkou schválenia nenávratného finančného príspevku zo strany Európskej komisie. Ak by sa ekodukt nerealizoval, bola by Slovenská republika povinná vrátiť nenávratný finančný príspevok v celkovej výške 285,2 milióna eur, ktorý bol EÚ poskytnutý na výstavbu diaľnice D3 z Čadce až po Skalité. Tento úsek je už v tomto čase sprevádzkovaný a slúži širokej verejnosti.
Technické riešenie stavby
Časť A: Predmetnú etapu (obr. 2) tvoria dva dominantné mostné objekty, ktoré vedú ponad cestu I/11a Šlahorov potok (nachádza sa v V. stupni ochrany), a súvisiace vyvolané úpravy. V rámci prípravy územia bude nutné realizovať asanáciu domu a súvisiacich drobných objektov, zrušiť prívod silového vedenia NN k tomuto objektu a zriadiť zariadenie staveniska a prístupové komunikácie.
Z vyvolaných investícií sa bude realizovať preložka koryta Šlahorovho potoka vrátane obslužnej komunikácie pre správcu toku a preložky existujúcich sietí technickej infraštruktúry – vodovodu, plynovodu, silového vedenia VN, telekomunikačných vedení a informačného systému diaľnice D3, kde dôjde k presunu stožiara s kamerou a premenlivej dopravnej značky.
Po presypaní mostov sa zrealizuje nepriehľadné oplotenie a vysadí sa ochranná a navádzacia zeleň. Objektová skladba pozostáva z 21 stavebných objektov. Obidva mostné objekty tvorí rovnaká samostatná konštrukcia, ktorá prevádza priestor so šírkou 80,0 m, umožňujúci migráciu zveri cez existujúcu cestu I/11 a Šlahorov potok s priamym napojením na nadchod pre zver.
Mosty sa budujú ako novostavby. Celková šírka každého z nich je 120,0 m, rozpätie je 20,8 m. Konštrukciu mostov tvorí v zmysle súťažného technického riešenia združenia klenbová oblúková presypaná konštrukcia s jedným poľom z prefabrikovaných železobetónových dielcov (spolu 272 dielcov pre obe klenby). Klenba (40 ks) je uložená na dvoch stenových prvkoch (80 ks) na sucho prostredníctvom špeciálne formovaného kĺbového spoja.
Na začiatku a na konci mosta sa nachádzajú krídlové steny s premenlivou výškou (8 + 8 = 16 ks). V päte je oblúk votknutý do monolitického železobetónového základového pásu. Klenba sa po zmontovaní zaizoluje a požadovaným spôsobom presype v zmysle technologického predpisu jej výrobcu.
Okrem presne klasifikovaných druhov násypu nevyhnutných na drenážnu funkciu a interakciu násypu a klenby (min. 600 mm od povrchu klenby) sa celkové teleso presypanej konštrukcie bude realizovať z materiálu vhodného do násypu, ktorého majiteľom je objednávateľ. Tento materiál je skladovaný na dočasnej skládke v Čadci a pochádza z výstavby úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Použitie tohto násypového materiálu bolo podmienkou súťaže.
Časť B: Ďalšiu časť stavby (obr. 3) tvorí dominantný mostný objekt ponad medzinárodnú železničnú trať v úseku Čadca – štátna hranica ČR/SR. Súčasťou nadchodu, resp. ekoduktu nad ŽSR je aj navádzacie oplotenie pre zver, ktoré tvorí bariéru pre migrujúcu zver a zároveň ju navádza k umelo vytvorenému prechodu ponad trať.
Súčasťami stavby sú aj stabilizácia aktívneho zosuvu, ukoľajnenie oceľových konštrukcií pre stavbu ŽSR a modernizácia trakčného vedenia – pôvodné sa v dotknutom úseku zdemontuje a nahradí novým. Z vyvolaných investícií sa zrealizujú preložky slaboprúdových a silnoprúdových rozvodov ŽSR. Po presypaní mostov sa v priestore nad železničnou traťou zrealizuje nepriehľadné oplotenie a vysadí sa ochranná a navádzacia zeleň.
Objektová skladba pozostáva zo 6 stavebných objektov. Most sa buduje ako novostavba. Voľná šírka mosta je 80,0 m, rozpätie je 19,5 m. Konštrukciu mosta tvorí v zmysle súťažného technického riešenia združenia klenbová oblúková presypaná konštrukcia s jedným poľom z prefabrikovaných železobetónových dielcov (spolu 136 dielcov). Po zmontovaní klenby sa zrealizujú ostatné práce, obdobne ako pri časti A.
Realizácia stavby
Od dátumu začatia prác v zmysle zmluvných podmienok (1. júna 2022) bola stavba začatá. Združenie spoločne s projektantom vykonalo bezodkladne nevyhnutnú projektovú a inžiniersku činnosť, ktorej výsledkom je splnenie dvoch zmluvných míľnikov stavby, čo predstavovalo od termínu začatia prác pripraviť a predložiť do 45 dní koncept dokumentácie pre stavebné povolenie na odsúhlasenie stavebnotechnickému dozoru a zabezpečiť a predložiť do 150 dní podklady k stavebnému povoleniu.
Súbežne s týmito povinnosťami združenie spoločne s projektantom aktívne pripravuje podklady pre BIM (Building Information Modelling, v preklade Modelovanie informácií o stavbe), čiže informačný model stavby počas jej životného cyklu. Je to z toho dôvodu, že stavba D3 Zelený most Svrčinovec sa v súlade s podmienkami súťaže a zmluvy o dielo kompletne pripravuje, projektuje a bude realizovať v režime BIM ako pilotný projekt stavby dopravnej infraštruktúry v podmienkach objednávateľa (Národnej diaľničnej spoločnosti).
V neposlednom rade prebieha na úrovni združenia intenzívna komunikácia a koordinácia so súbežne realizovanou stavbou v gescii ŽSR, a to modernizáciou železničnej trate v úseku Čadca – hranica SR/ČR, ktorá priamo ovplyvňuje výstavbu časti B ekoduktu.
Hladkému a konštruktívnemu priebehu prípravy alebo budúcej súbežnej realizácie obidvoch stavieb určite pomáha fakt, že spoločnosť VÁHOSTAV-SK je súčasťou obidvoch realizujúcich združení.
Zdarný priebeh realizácie stavby ekoduktu v budúcom roku môže skomplikovať, okrem prípadných prieťahov v stavebnom konaní, ešte problém s presťahovaním obyvateľov asanovaných budov z priestoru stavby, čo objednávateľ intenzívne dlhodobo rieši spoločne s dotknutými orgánmi štátnej správy a samosprávy. Združenie verí, že sa riešenie nájde a stavbu bude môcť ako zodpovedný zhotoviteľ zrealizovať riadne a včas.
TEXT: Ing. Mojmír Štefanec, obchodný riaditeľ divízie Slovensko v spoločnosti VÁHOSTA-SK. Ing. Zuzana Valúchová, pôsobí v obchodnom útvare divízie Slovensko tejto spoločnosti.
FOTO: VÁHOSTAV-SK
Zdroje
- Koncept dokumentácie k stavebnému konaniu v zmysle TP 019 pre stavbu D3 Zelený most Svrčinovec, ktorú vypracovala spoločnosť SHP SK, s. r. o., Bratislava, v 07/2022.
- VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava
- www.ndsas.sk.