Ekonomickรฉ posudzovanie rieลกenia obchรกdzky poฤas vรฝluky tunela
Vย sรบฤasnosti pozorujeme zvรฝลกenรฝ zรกujem verejnosti oย problematiku ciest, diaฤพnic aย dopravnรฝch rieลกenรญ. Oฤakรกva sa od nich podstatnรฉ zlepลกenie aย efektรญvne fungovanie dopravnej infraลกtruktรบry. ฤasto sa pritom moลพno stretnรบลฅ sย rozporuplnรฝmi pohฤพadmi na ekonomickรบ strรกnku veci aย sย nejednotnรฝm nรกzorom na ich posudzovanie aย realizรกciu. Rieลกenรญm konkrรฉtneho problรฉmu sa vย ฤlรกnku prezentuje rigorรณzny prรญstup kย ekonomickรฝm analรฝzam porovnรกvania aย skรบmania dopravnรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ sa dnes realizujรบ najmรค pomocou poฤรญtaฤa.
Vyuลพitie poฤรญtaฤov pri posudzovanรญ aย hฤพadanรญ optimรกlnych rieลกenรญ sprevรกdza predovลกetkรฝm zostavenie prรญsluลกnรฉho modelu aย nรกsledne vytvorenie podpornรฉho systรฉmu podฤพa poลพiadaviek. Vย tomto prรญpade ide oย prezentรกciu vลกeobecne pouลพiteฤพnรฉho systรฉmu na posudzovanie alternatรญv rieลกenia dopravy, vย konkrรฉtnej aplikรกcii alternatรญv obchรกdzky poฤas vรฝluky jednej rรบry tunela. Dopravnรฉ rieลกenie spoฤรญva buฤ vย pouลพitรญ existujรบcej cesty mimo tunela, alebo vo vyuลพitรญ jednรฉho jazdnรฉho pruhu vย druhej rรบre tunela โ jeho dovybavenรญm aย prestavovanรญm na opaฤnรฝ smer. Od prรญsluลกnรฉho modelu sa oฤakรกva zohฤพadnenie vลกetkรฝch kฤพรบฤovรฝch parametrov, opisujรบcich dopravnรบ situรกciu vย danom รบseku, ako aj najvรฝznamnejลกรญch ekonomickรฝch faktorov, ktorรฝmi sรบ poลพadovanรฉ investรญcie, nรกroky na vybavenie aย prevรกdzku aย oฤakรกvanรฉ vรฝnosy zย vรฝberu mรฝta, vลกetko vย ฤasovom rozlรญลกenรญ. Osobitne treba pristupovaลฅ kย ลกpecifikรกcii finanฤnรฝch nรกkladov aย moลพnรฉmu rastu nรกkladov aย mรฝtneho so zreteฤพom na zvolenรฝ ฤasovรฝ horizont. Do รบvahy prichรกdza aj dvojakรฝ pohฤพad ekonomickรฉho hodnotenia, aย to zย hฤพadiska sรบkromnopodnikateฤพskรฉho, bez uvaลพovania externalรญt, alebo celospoloฤenskรฉho hฤพadiska, so zahrnutรญm rรดznych benefitov alebo strรกt, zvyฤajne ลฅaลพko kvantifikovateฤพnรฝch vย peลaลพnรฝch jednotkรกch.Charakteristika podpornรฉho systรฉmu
Vstupnรฉ aย vรฝstupnรฉ รบdaje
Reprezentujรบ vstupy pre pouลพรญvateฤพa, ktorรฝmi nastavuje modelovรบ situรกciu vย konkrรฉtnom prรญpade, aย vรฝstupy, respektรญve vรฝsledky na samotnรฉ posudzovanie. Sรบ prehฤพadne rozdelenรฉ do troch kategรณriรญ โ priestorovรฉ sรบvislosti, ฤasovรฉ sรบvislosti aย hodnotenie.
Obr. 1 Ukรกลพka bloku priestorovรฉ sรบvislosti so zadanรฝm modelovรฝm prรญpadom
Priestorovรฉ sรบvislosti
Vย tomto bloku รบdajov (obr. 1) sรบ definovanรฉ:
- poฤty aย ลกtruktรบra vstupujรบcich vozidiel do รบseku. Systรฉm umoลพลuje ฤlenenie do 5 kategรณriรญ. Je vลกak zรกleลพitosลฅou pouลพรญvateฤพa, ako pomenuje aย zatriedi vozidlรก zย hฤพadiska vรฝskumu;
- sadzby mรฝtneho pre kaลพdรบ definovanรบ kategรณriu vozidiel, aย to osobitne pre cestu 1.ย triedy aย pre tunel. Tieto sadzby sรบ definovanรฉ na 1 km;
- pomerovรฝ รบdaj vo VjazdMix, ktorรฝ vyjadruje, koฤพko vozidiel sa rozhodne pre cestu aย koฤพko pre tunel, ฤo umoลพลuje preskรบmaลฅ zmieลกanรฝ prรญpad prรบdenia vozidiel. Pri vรฝskume porovnรกvania ฤistรฝch, vzรกjomne sa vyluฤujรบcich alternatรญv, t. j. obchรกdzka cestou verzus prejazd tunelom, je jeho hodnota nastavenรก na 1;
- vzdialenostnรฉ, rรฝchlostnรฉ, ฤasostratovรฉ aย nehodovostnรฉ รบdaje potrebnรฉ na prรญsluลกnรฉ vรฝpoฤty, aย to osobitne pre obchรกdzku, pouลพitie 2. pruhu, normรกlny prejazd za beลพnej prevรกdzky tunela aย pre vozidlรก vย 1.ย pruhu poฤas vรฝluky, keฤ sa doprava zahustรญ.
Zohฤพadnenie straty ฤasu berie do รบvahy nรกrast ฤasu strรกvenรฉho vย รบseku oproti beลพnej prevรกdzke sย prรญsluลกnรฝm ohodnotenรญm. Pri zohฤพadnenรญ nehodovosti sa podobne berie do รบvahy moลพnรฝ nรกrast nehodovosti, spรดsobenรฝ zvรคฤลกenรญm vzdialenosti, zvรฝลกenou komplikovanosลฅou aย hustotou dopravy, vychรกdzajรบc zย odhadov poฤtu nehรดd na 1 km aย deล vย danom รบseku sย prรญsluลกnรฝm ohodnotenรญm. Uvedenรฉ moลพnosti dovoฤพujรบ zahrnรบลฅ do vรฝskumu aj externality aย viesลฅ takto aj vรฝskum vย rรกmci tzv. nรกkladovo-vรฝnosovej analรฝzy, ฤasto poลพadovanej pri verejnoprospeลกnรฝch projektoch;
- poฤet vozidiel, ktorรฉ budรบ prรบdiลฅ vย protismere poฤas vรฝluky uลพ len jednรฝm, 1. pruhom. Nemusรญ รญsลฅ totiลพ vลพdy oย rovnakรฝ poฤet vozidiel vย oboch smeroch;
- celkovรฝ poฤet vozidiel vย smere obchรกdzky;
- priemernรฉ hodnoty mรฝta na vozidlo aย 1ย km, osobitne pre cestu aย tunel;
- hodnoty straty ฤasu, osobitne pri pouลพitรญ obchรกdzky, 2. pruhu aย 1. pruhu vย ฤase vรฝluky.
ฤasovรฉ sรบvislosti
Vย tomto bloku รบdajov (obr. 2) je potrebnรฉ definovaลฅ dva podbloky, aย to osobitne pre prรญpad obchรกdzky cestou 1. triedy aย pre prรญpad vyuลพitia 2. pruhu prevรกdzkovanej rรบry tunela pri vรฝluke. Zย hฤพadiska technickej aย ekonomickej realizรกcie predstavujรบ dva rozdielne nรกroky. Ich nรกkladovo-vรฝnosovรบ realizรกciu treba vnรญmaลฅ vย ฤasovom rozlรญลกenรญ, ktorรบ prรญsluลกnรฝ blok zobrazuje formou cashflow diagramu, teda priebehom kladnรฝch aย zรกpornรฝch peลaลพnรฝch tokov na ฤasovej osi, vo zvolenรฝch polroฤnรฝch ฤasovรฝch krokoch.
Obr. 2 Ukรกลพka bloku ฤasovรฉ sรบvislosti so zadanรฝm modelovรฝm prรญpadom
Pri podbloku obchรกdzka ide oย tieto vstupnรฉ aย vรฝstupnรฉ รบdaje:
- poฤet dnรญ vรฝluky rรบry tunela vย rรกmci polยญroka,
- celkovรฝ ฤasovรฝ horizont pre vรฝskum, vyjadrenรฝ vย poฤte polrokov,
- vรฝber mรฝtneho za polrok, vย tomto prรญpade za pouลพitie cesty 1. triedy,
- nรกklady na zriadenie aย vybavenie obchรกdzky, prรญpadne priebeลพne vynakladanรฉ nรกklady na รบdrลพbu obchรกdzky na 1 deล, ako aj nรกklady na jej zruลกenie na konci vรฝluky,
- celkovรฉ nรกklady na รบdrลพbu,
- nรกklady stratenรฝch prรญleลพitostรญ, nastavenรฉ รบdajom vย Ak?Uลกlรฉ % (0;1), reprezentovanรฉ uลกlรฝm ziskom zย mรฝta oproti beลพnej prevรกdzke tunela,
- straty, reprezentovanรฉ hodnotami straty ฤasu obchรกdzkou aย zvรฝลกenou nehodovosลฅou.
Pri podbloku 2. pruh ide oย tieto vstupnรฉ aย vรฝstupnรฉ รบdaje:
- vรฝber mรฝta za polrok, vย tomto prรญpade za pouลพitie tunela,
- vรฝnos zย likvidรกcie zariadenรญ aย vybavenia pouลพitรฝch na zriadenie univerzรกlneho 2.ย pruhu, na konci ลพivotnosti,
- investiฤnรฉ nรกklady na zriadenie aย vybavenie univerzรกlneho 2. pruhu rรบry tunela, osobitne so ลพivotnosลฅou 30 rokov aย 7 rokov, sย prรญsluลกnรฝmi nรกkladmi na ich รบdrลพbu za polrok, priฤom investรญcie so 7-roฤnรฝm cyklom sa musia zadaลฅ kaลพdรฝch 7 rokov sย moลพnosลฅou tzv. trade-in vย prรญpade zostatkovej hodnoty,
- nรกklady spojenรฉ sย operatรญvnym vybavenรญm takรฉhoto pruhu (fixnรก ฤasลฅ aย variabilnรก ฤasลฅ na 1 km), jeho priebeลพnou รบdrลพbou (fixnรก na 1deล aย variabilnรก ฤasลฅ na 1 km) aย na samotnรฉ zruลกenie takejto vybavenosti po vรฝluke (fixnรก ฤasลฅ aย variabilnรก ฤasลฅ na 1 km). Vย urฤitรฝch prรญpadoch, pochopiteฤพne, nie je potrebnรฉ vyuลพiลฅ vลกetky tieto moลพnosti,
- straty, reprezentovanรฉ hodnotami straty ฤasu aย zvรฝลกenej nehodovosti zo zahustenia premรกvky.
Obr. 3 Ukรกลพka bloku hodnotenie vย modelovom prรญpade
Hodnotenie
V treลฅom bloku รบdajov (obr. 3) sa zadรกvajรบ finanฤnรฉ parametre aย zobrazujรบ vรฝsledky. Sรบ nimi:
- roฤnรก รบrokovรก miera (iย vย %), respektรญve finanฤnรฉ nรกklady prostriedkov vynaloลพenรฝch na zriadenie aย prevรกdzku alternatรญvy obchรกdzka aย osobitne na zriadenie aย prevรกdzku alternatรญvy 2. pruh,
- roฤnรฝ nรกrast (g vย %) mรฝtnych poplatkov aย osobitne nรกkladov, ktorรฝ podฤพa potreby mรดลพeme zย vรฝskumu vylรบฤiลฅ,
- sรบฤasnรก hodnota PWObch, pre cashflow alternatรญvy obchรกdzka,
- sรบฤasnรก hodnota PW2. pruh, pre cashflow alternatรญvy 2. pruh,
- vyhodnotenie sย vyznaฤenรญm, ktorรก zย tรฝchto alternatรญv vychรกdza ako ekonomicky vรฝhodnejลกia,
- sรบฤasnรก hodnota SumaPWMix pre variant mixu, t. j. ak sa jazda vozidiel riadi pomerom vย parametri VjazdMix, zadanรฝm vย bloku priestorovรฝch sรบvislostรญ, ฤiลพe keฤ ฤasลฅ vozidiel pouลพije obchรกdzku aย zvyลกnรก ฤasลฅ 2. pruh. Tรฝmto sa umoลพnรญ vyhodnocovaลฅ rรดzne prรญpady prejazdov sรบbeลพne sย rรดznymi ekonomickรฝmi prรญpadmi preinvestovania aย prevรกdzkovania cesty aย tunela. Sofistikovanรญm zadรกvania รบdajov je takto moลพnรฉ aj celkovรฉ posudzovanie dopravnรฝch rieลกenรญ, naprรญklad problรฉmu cesta verzus tunel vย konkrรฉtnych podmienkach.
Analรฝzy
Systรฉm ponรบka aj ฤalลกie moลพnosti vรฝskumov, ako sรบ analรฝzy citlivosti, analรฝzy bodu zvratu, ฤo-ak analรฝzy, analรฝzy rรดznych scenรกrov aย hฤพadanie konkrรฉtnych rieลกenรญ. Vzhฤพadom na moลพnosti ฤlรกnku sa uvรกdza iba analรฝza citlivosti aย analรฝza bodu zvratu (obr. 4).
a) citlivosลฅ
b) bod zvratu
Obr. 4 Ukรกลพka analรฝzy citlivosti pre alternatรญvu 2. pruh aย analรฝzy bodu zvratu pre rast mรฝtneho vย modelovom prรญpade
Analรฝza citlivosti umoลพลuje pozorovaลฅ vย tabuฤพke alebo grafe citlivosลฅ sledovanรฉho ukazovateฤพa, vย naลกom prรญpade sรบฤasnej hodnoty, na zmenu kฤพรบฤovรฝch parametrov, naprรญklad poฤtu vozidiel, vรฝลกku mรฝtneho, poฤtu dnรญ vรฝluky ฤi vzdialenosti obchรกdzky, vย percentuรกlnej odchรฝlke od vรฝchodiskovej situรกcie.
Analรฝza bodu zvratu umoลพลuje vย tomto prรญpade najmรค pri porovnรกvanรญ dvoch ฤistรฝch alternatรญv, obchรกdzka verzus 2. pruh, aย pri zadefinovanรญ urฤitรฉho relevantnรฉho sรบboru kฤพรบฤovรฝch parametrov na osi x (poฤet vozidiel, vรฝลกka mรฝtneho, poฤet dnรญ vรฝluky, vzdialenosลฅ obchรกdzky alebo potrebnรฉ investรญcie) sledovaลฅ, ฤi nedรดjde kย prieseฤnรญku priebehu sรบฤasnej hodnoty jednej aย druhej alternatรญvy. To by znamenalo, ลพe rieลกenie (ktorรก alternatรญva je vรฝhodnejลกia) zรกvisรญ od hodnoty prรญsluลกnรฉho parametra na osi x, naprรญklad od vรฝลกky mรฝtneho ฤi investรญcie. Pritom pred touto hodnotou by bolo vรฝhodnejลกie jedno rieลกenie aย za ลou zasa druhรฉ.
Prรญpadovรก ลกtรบdia
Zadanie
Pre nรกzornosลฅ bola vybranรก ukรกลพka (obr. 1 aลพย 4) ekonomickรฉho porovnania dvoch moลพnostรญ rieลกenia dopravy vย prรญpade vรฝluky jednej rรบry tunela sย odhadovanรฝmi hodnotami pre danรฝ modelovรฝ prรญpad dopravnรฉho รบseku. Vย prvej alternatรญve ide oย rieลกenie obchรกdzkou pรดvodnou cestou 1. triedy, ktorรฉ je jednoduchรฉ aย prinรกลกa rad vรฝhod. Pri tomto rieลกenรญ nie je nevyhnutnรก mimoriadna investรญcia, prรญsluลกnรฝ prรบd vozidiel je odklonenรฝ aย nijako nezasahuje do prevรกdzky aย vรฝluky tunela. Znamenรก predฤบลพenie trasy aย ฤasu jazdy vozidiel pri prejazde danou lokalitou aย pokles vรฝnosov zย mรฝta za tunel. Vย druhej alternatรญve ide oย rieลกenie, ktorรฉ predpokladรก dovybavenie 2. jazdnรฉho pruhu vo vedฤพajลกej rรบre tunela na jeho univerzรกlne pouลพitie vย oboch smeroch aย jeho prestavanie na vรฝluku. Tรกto alternatรญva, pochopiteฤพne, prinรกลกa so sebou rad nevรฝhod, reprezentovanรฝch predovลกetkรฝm investiฤnรฝmi nรกrokmi na zabezpeฤenie flexibility 2. jazdnรฉho pruhu, zahustenรญm dopravy vย oboch smeroch vย tuneli, ako aj zvรฝลกenรญm nรกrokov na operatรญvne nรกklady aย riadenie premรกvky aย bezpeฤnosti. Na druhej strane moลพno predpokladaลฅ zvรฝลกenie vรฝnosov mรฝtneho zย pouลพitia tunela aย znรญลพenie strรกt ฤasu. รlohou je vyhodnotiลฅ aย porovnaลฅ tieto dve alternatรญvy dopravy pri vรฝluke, ktorรฉ majรบ rรดzny priebeh predpokladanรฝch nรกkladov aย vรฝnosov vo zvolenom ฤasovom horizonte.
Vย ลกtรบdii sa predpokladรก prejazd celkovo 15-tisรญc vozidiel denne vย oboch smeroch sย priemernรฝm mรฝtom na vozidlo aย 1 km 1,29ย eura pri pouลพitรญ cesty aย 2,41 eura pri pouลพitรญ tunela, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom zadanรฉho poฤtu vozidiel aย sadzieb mรฝta podฤพa jednotlivรฝch druhov.
Obchรกdzka cestou reprezentuje vย tomto prรญpade vzdialenosลฅ 4 km sย priemernou rรฝchlosลฅou 60 km/h, sย nรกrastom ฤasovej straty 0,054 h/auto na deล aย sย oฤakรกvanou nehodovosลฅou 0,001 nehรดd/km na deล. Vyuลพitรญm 2.ย pruhu vedฤพajลกej rรบry tunela vzdialenosลฅ predstavuje 1 km, priemernรก rรฝchlosลฅ 60ย km/h, nรกrast straty ฤasu 0,004 h/auto na deล, aย oฤakรกvanรก nehodovosลฅ 0,020 nehรดd/km na deล. Beลพnรก prevรกdzka reprezentuje vzdialenosลฅ 1ย km, priemernรบ rรฝchlosลฅ 80ย km/h aย nehodovosลฅ 0,001 nehรดd/km na deล. Zahustenรก doprava vย 1. pruhu predstavuje priemernรบ rรฝchlosลฅ 60 km/h, nรกrast straty ฤasu 0,004 h/auto na deล, nehodovosลฅ 0,010 nehรดd/km na deล. Pri tomto pruhu sรบ vzdialenosลฅ vย km aย poฤet รกut na vstupe zhodnรฉ sย beลพnou prevรกdzkou. Ohodnotenia straty ฤasu aย nehody (nastavenรฉ hodnoty 0) boli zย tohto vรฝskumu nakoniec vylรบฤenรฉ zย dรดvodu zjednoduลกenia aย malej zรกvaลพnosti tรฝchto externalรญt.
Poฤet dnรญ vรฝluky aย celkovรฝ ฤasovรฝ horizont vรฝskumu sรบ nastavenรฉ na 3 dni aย 30 rokov. Vรฝber mรฝta vย prรญpade obchรกdzky vychรกdza na 232 800 eur za polrok. Nรกklady na zriadenie obchรกdzky sรบ 30-tisรญc eur, nรกklady na รบdrลพbu na deล 5-tisรญc eur aย na zruลกenie obchรกdzky 30-tisรญc eur. Neuvaลพuje sa oย moลพnosti zapoฤรญtavaลฅ do vรฝskumu aj nรกklady zย uลกlรฉho zisku za mรฝto vย tuneli. Takisto sa neuvaลพuje oย zahrnutรญ strรกt, t. j. hodnรดt zo straty ฤasu aย zvรฝลกenej nehodovosti.
Vย prรญpade pouลพitia 2. pruhu vรฝber mรฝta vychรกdza na 108 450 eur za polrok aย predpokladรก sa vรฝnosom 100-tisรญc eur zย likvidovanรฉho vybavenia na konci ลพivotnosti po 30ย rokoch. Zriaฤovacie investรญcie podฤพa ich ฤasovรฉho cyklu sรบ v danom prรญpade na 30 rokov 20 miliรณnov eur, na 7 rokov 2 miliรณny eur; prรญsluลกnรฉ udrลพiavacie nรกklady za polrok sรบ 2 miliรณny eur a 10-tisรญc eur. Operatรญvne nรกklady fixnรฉ sรบ pri zriadenรญ pruhu 50-tisรญc eur, na รบdrลพbu aย prevรกdzku na 1 deล sa predpokladรก 5-tisรญc eur aย na zruลกenie 50-tisรญc eur. Variabilnรฉ nรกklady na km, vybavenie, prevรกdzku ฤi รบdrลพbu aย tieลพ na prรญsluลกnรฉ zruลกenie pruhu sa neberรบ do รบvahy. Ani vย tomto prรญpade sa nezohฤพadลujรบ straty vyplรฝvajรบce zo straty ฤasu aย zvรฝลกenej nehodovosti.
Vรฝsledky
Ako sa uvรกdza vย bloku hodnotenie (obr. 3), roฤnรก รบrokovรก miera pre oba prรญpady financovania, t. j. pre obchรกdzku aj pouลพitie 2. pruhu, je rovnakรก โ 5 %. Predpokladรก sa roฤnรฝ nรกrast trลพieb zย mรฝta 1 % aย roฤnรฝ nรกrast nรกkladov 0,5 %. Parameter Obch?2.pruh vย danom prรญpade ako vรฝhodnejลกiu alternatรญvu uvรกdza Obch, teda obchรกdzku po ceste, ktorej sรบฤasnรก hodnota vย PWObch vykazuje jednoznaฤne vysokรบ kladnรบ hodnotu 5 618 229,15 eura, kรฝm alternatรญva 2. pruh je pri danรฝch podmienkach hlboko stratovรก. Jej sรบฤasnรก hodnota vย PW2.pruh je โ 93 017 228,02 eura. Hodnota vย SumaPWMix je vย prรญpade tohto vรฝskumu irelevantnรก.
Zรกver
Zย vรฝsledkov poskytnutรฝch danรฝm systรฉmom vychรกdza teda ako jednoznaฤne lepลกie rieลกenie pouลพitie obchรกdzky existujรบcou cestou 1.ย triedy. Analรฝza citlivosti aย analรฝza bodu zvratu (obr. 4) navyลกe poukazujรบ, ลพe vย danom prรญpade nie je moลพnรฉ oฤakรกvaลฅ kladnรฉ hodnoty sรบฤasnej hodnoty vย prรญpade alternatรญvy 2. pruh, aย to dokonca ani pri priaznivรฝch tendenciรกch takรฝch faktorov, ako sรบ zvyลกovanie mรฝtneho, respektรญve poฤet platiacich vozidiel. Zย ฤalลกรญch vรฝskumov zameranรฝch na pouลพitie 2. pruhu by mohlo byลฅ zaujรญmavรฉ zniลพovanie investiฤnej nรกroฤnosti tejto alternatรญvy inรฝm technickรฝm rieลกenรญm pri sรบฤasnom zvyลกovanรญ poลพadovanรฉho mรฝtneho aย moลพnom zhorลกovanรญ dopravy na alternatรญvnej ceste obchรกdzky. Opodstatnenosลฅ takรฝchto รบvah vลกak musรญ vลพdy vychรกdzaลฅ zย konkrรฉtnych podmienok aย zย celkovรฉho posรบdenia problรฉmu.
TEXT: doc. Ing. Jozef ฤech, CSc., Ing. Martin Cvoliga
OBRรZKY: archรญv autorov
Jozef ฤech pracuje na Fakulte banรญctva, ekolรณgie, riadenia aย geotechnolรณgiรญ TU vย Koลกiciach.
Martin Cvoliga pracuje na oddelenรญ prรญpravy aย vรฝstavby tunelov Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.