Ekonomickรฉ posudzovanie rieลกenia obchรกdzky poฤas vรฝluky tunela
Galรฉria(7)

Ekonomickรฉ posudzovanie rieลกenia obchรกdzky poฤas vรฝluky tunela

Partneri sekcie:

Vย sรบฤasnosti pozorujeme zvรฝลกenรฝ zรกujem verejnosti oย problematiku ciest, diaฤพnic aย dopravnรฝch rieลกenรญ. Oฤakรกva sa od nich podstatnรฉ zlepลกenie aย efektรญvne fungovanie dopravnej infraลกtruktรบry. ฤŒasto sa pritom moลพno stretnรบลฅ sย rozporuplnรฝmi pohฤพadmi na ekonomickรบ strรกnku veci aย sย nejednotnรฝm nรกzorom na ich posudzovanie aย realizรกciu. Rieลกenรญm konkrรฉtneho problรฉmu sa vย ฤlรกnku prezentuje rigorรณzny prรญstup kย ekonomickรฝm analรฝzam porovnรกvania aย skรบmania dopravnรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ sa dnes realizujรบ najmรค pomocou poฤรญtaฤa.

Vyuลพitie poฤรญtaฤov pri posudzovanรญ aย hฤพadanรญ optimรกlnych rieลกenรญ sprevรกdza predovลกetkรฝm zostavenie prรญsluลกnรฉho modelu aย nรกsledne vytvorenie podpornรฉho systรฉmu podฤพa poลพiadaviek. Vย tomto prรญpade ide oย prezentรกciu vลกeobecne pouลพiteฤพnรฉho systรฉmu na posudzovanie alternatรญv rieลกenia dopravy, vย konkrรฉtnej aplikรกcii alternatรญv obchรกdzky poฤas vรฝluky jednej rรบry tunela. Dopravnรฉ rieลกenie spoฤรญva buฤ vย pouลพitรญ existujรบcej cesty mimo tunela, alebo vo vyuลพitรญ jednรฉho jazdnรฉho pruhu vย druhej rรบre tunela โ€“ jeho dovybavenรญm aย prestavovanรญm na opaฤnรฝ smer. Od prรญsluลกnรฉho modelu sa oฤakรกva zohฤพadnenie vลกetkรฝch kฤพรบฤovรฝch parametrov, opisujรบcich dopravnรบ situรกciu vย danom รบseku, ako aj najvรฝznamnejลกรญch ekonomickรฝch faktorov, ktorรฝmi sรบ poลพadovanรฉ investรญcie, nรกroky na vybavenie aย prevรกdzku aย oฤakรกvanรฉ vรฝnosy zย vรฝberu mรฝta, vลกetko vย ฤasovom rozlรญลกenรญ. Osobitne treba pristupovaลฅ kย ลกpecifikรกcii finanฤnรฝch nรกkladov aย moลพnรฉmu rastu nรกkladov aย mรฝtneho so zreteฤพom na zvolenรฝ ฤasovรฝ horizont. Do รบvahy prichรกdza aj dvojakรฝ pohฤพad ekonomickรฉho hodnotenia, aย to zย hฤพadiska sรบkromnopodnikateฤพskรฉho, bez uvaลพovania externalรญt, alebo celospoloฤenskรฉho hฤพadiska, so zahrnutรญm rรดznych benefitov alebo strรกt, zvyฤajne ลฅaลพko kvantifikovateฤพnรฝch vย peลˆaลพnรฝch jednotkรกch.

Charakteristika podpornรฉho systรฉmu
Vstupnรฉ aย vรฝstupnรฉ รบdaje
Reprezentujรบ vstupy pre pouลพรญvateฤพa, ktorรฝmi nastavuje modelovรบ situรกciu vย konkrรฉtnom prรญpade, aย vรฝstupy, respektรญve vรฝsledky na samotnรฉ posudzovanie. Sรบ prehฤพadne rozdelenรฉ do troch kategรณriรญ โ€“ priestorovรฉ sรบvislosti, ฤasovรฉ sรบvislosti aย hodnotenie.

dopravné,stavby,tunel,tunely,výluka
Obr. 1 Ukรกลพka bloku priestorovรฉ sรบvislosti so zadanรฝm modelovรฝm prรญpadom

Priestorovรฉ sรบvislosti
Vย tomto bloku รบdajov (obr. 1) sรบ definovanรฉ:

  • poฤty aย ลกtruktรบra vstupujรบcich vozidiel do รบseku. Systรฉm umoลพลˆuje ฤlenenie do 5 kategรณriรญ. Je vลกak zรกleลพitosลฅou pouลพรญvateฤพa, ako pomenuje aย zatriedi vozidlรก zย hฤพadiska vรฝskumu;
  • sadzby mรฝtneho pre kaลพdรบ definovanรบ kategรณriu vozidiel, aย to osobitne pre cestu 1.ย triedy aย pre tunel. Tieto sadzby sรบ definovanรฉ na 1 km;
  • pomerovรฝ รบdaj vo VjazdMix, ktorรฝ vyjadruje, koฤพko vozidiel sa rozhodne pre cestu aย koฤพko pre tunel, ฤo umoลพลˆuje preskรบmaลฅ zmieลกanรฝ prรญpad prรบdenia vozidiel. Pri vรฝskume porovnรกvania ฤistรฝch, vzรกjomne sa vyluฤujรบcich alternatรญv, t. j. obchรกdzka cestou verzus prejazd tunelom, je jeho hodnota nastavenรก na 1;
  • vzdialenostnรฉ, rรฝchlostnรฉ, ฤasostratovรฉ aย nehodovostnรฉ รบdaje potrebnรฉ na prรญsluลกnรฉ vรฝpoฤty, aย to osobitne pre obchรกdzku, pouลพitie 2. pruhu, normรกlny prejazd za beลพnej prevรกdzky tunela aย pre vozidlรก vย 1.ย pruhu poฤas vรฝluky, keฤ sa doprava zahustรญ.

Zohฤพadnenie straty ฤasu berie do รบvahy nรกrast ฤasu strรกvenรฉho vย รบseku oproti beลพnej prevรกdzke sย prรญsluลกnรฝm ohodnotenรญm. Pri zohฤพadnenรญ nehodovosti sa podobne berie do รบvahy moลพnรฝ nรกrast nehodovosti, spรดsobenรฝ zvรคฤลกenรญm vzdialenosti, zvรฝลกenou komplikovanosลฅou aย hustotou dopravy, vychรกdzajรบc zย odhadov poฤtu nehรดd na 1 km aย deลˆ vย danom รบseku sย prรญsluลกnรฝm ohodnotenรญm. Uvedenรฉ moลพnosti dovoฤพujรบ zahrnรบลฅ do vรฝskumu aj externality aย viesลฅ takto aj vรฝskum vย rรกmci tzv. nรกkladovo-vรฝnosovej analรฝzy, ฤasto poลพadovanej pri verejnoprospeลกnรฝch projektoch;

  • poฤet vozidiel, ktorรฉ budรบ prรบdiลฅ vย protismere poฤas vรฝluky uลพ len jednรฝm, 1. pruhom. Nemusรญ รญsลฅ totiลพ vลพdy oย rovnakรฝ poฤet vozidiel vย oboch smeroch;
  • celkovรฝ poฤet vozidiel vย smere obchรกdzky;
  • priemernรฉ hodnoty mรฝta na vozidlo aย 1ย km, osobitne pre cestu aย tunel;
  • hodnoty straty ฤasu, osobitne pri pouลพitรญ obchรกdzky, 2. pruhu aย 1. pruhu vย ฤase vรฝluky.

ฤŒasovรฉ sรบvislosti
Vย tomto bloku รบdajov (obr. 2) je potrebnรฉ definovaลฅ dva podbloky, aย to osobitne pre prรญpad obchรกdzky cestou 1. triedy aย pre prรญpad vyuลพitia 2. pruhu prevรกdzkovanej rรบry tunela pri vรฝluke. Zย hฤพadiska technickej aย ekonomickej realizรกcie predstavujรบ dva rozdielne nรกroky. Ich nรกkladovo-vรฝnosovรบ realizรกciu treba vnรญmaลฅ vย ฤasovom rozlรญลกenรญ, ktorรบ prรญsluลกnรฝ blok zobrazuje formou cashflow diagramu, teda priebehom kladnรฝch aย zรกpornรฝch peลˆaลพnรฝch tokov na ฤasovej osi, vo zvolenรฝch polroฤnรฝch ฤasovรฝch krokoch.

dopravné,stavby,tunel,tunely,výluka
Obr. 2 Ukรกลพka bloku ฤasovรฉ sรบvislosti so zadanรฝm modelovรฝm prรญpadom

Pri podbloku obchรกdzka ide oย tieto vstupnรฉ aย vรฝstupnรฉ รบdaje:

  • poฤet dnรญ vรฝluky rรบry tunela vย rรกmci polยญroka,
  • celkovรฝ ฤasovรฝ horizont pre vรฝskum, vyjadrenรฝ vย poฤte polrokov,
  • vรฝber mรฝtneho za polrok, vย tomto prรญpade za pouลพitie cesty 1. triedy,
  • nรกklady na zriadenie aย vybavenie obchรกdzky, prรญpadne priebeลพne vynakladanรฉ nรกklady na รบdrลพbu obchรกdzky na 1 deลˆ, ako aj nรกklady na jej zruลกenie na konci vรฝluky,
  • celkovรฉ nรกklady na รบdrลพbu,
  • nรกklady stratenรฝch prรญleลพitostรญ, nastavenรฉ รบdajom vย Ak?Uลกlรฉ % (0;1), reprezentovanรฉ uลกlรฝm ziskom zย mรฝta oproti beลพnej prevรกdzke tunela,
  • straty, reprezentovanรฉ hodnotami straty ฤasu obchรกdzkou aย zvรฝลกenou nehodovosลฅou.

Pri podbloku 2. pruh ide oย tieto vstupnรฉ aย vรฝstupnรฉ รบdaje:

  • vรฝber mรฝta za polrok, vย tomto prรญpade za pouลพitie tunela,
  • vรฝnos zย likvidรกcie zariadenรญ aย vybavenia pouลพitรฝch na zriadenie univerzรกlneho 2.ย pruhu, na konci ลพivotnosti,
  • investiฤnรฉ nรกklady na zriadenie aย vybavenie univerzรกlneho 2. pruhu rรบry tunela, osobitne so ลพivotnosลฅou 30 rokov aย 7 rokov, sย prรญsluลกnรฝmi nรกkladmi na ich รบdrลพbu za polrok, priฤom investรญcie so 7-roฤnรฝm cyklom sa musia zadaลฅ kaลพdรฝch 7 rokov sย moลพnosลฅou tzv. trade-in vย prรญpade zostatkovej hodnoty,
  • nรกklady spojenรฉ sย operatรญvnym vybavenรญm takรฉhoto pruhu (fixnรก ฤasลฅ aย variabilnรก ฤasลฅ na 1 km), jeho priebeลพnou รบdrลพbou (fixnรก na 1deลˆ aย variabilnรก ฤasลฅ na 1 km) aย na samotnรฉ zruลกenie takejto vybavenosti po vรฝluke (fixnรก ฤasลฅ aย variabilnรก ฤasลฅ na 1 km). Vย urฤitรฝch prรญpadoch, pochopiteฤพne, nie je potrebnรฉ vyuลพiลฅ vลกetky tieto moลพnosti,
  • straty, reprezentovanรฉ hodnotami straty ฤasu aย zvรฝลกenej nehodovosti zo zahustenia premรกvky.

dopravné,stavby,tunel,tunely,výluka
Obr. 3 Ukรกลพka bloku hodnotenie vย modelovom prรญpade

Hodnotenie
V treลฅom bloku รบdajov (obr. 3) sa zadรกvajรบ finanฤnรฉ parametre aย zobrazujรบ vรฝsledky. Sรบ nimi:

  • roฤnรก รบrokovรก miera (iย vย %), respektรญve finanฤnรฉ nรกklady prostriedkov vynaloลพenรฝch na zriadenie aย prevรกdzku alternatรญvy obchรกdzka aย osobitne na zriadenie aย prevรกdzku alternatรญvy 2. pruh,
  • roฤnรฝ nรกrast (g vย %) mรฝtnych poplatkov aย osobitne nรกkladov, ktorรฝ podฤพa potreby mรดลพeme zย vรฝskumu vylรบฤiลฅ,
  • sรบฤasnรก hodnota PWObch, pre cashflow alternatรญvy obchรกdzka,
  • sรบฤasnรก hodnota PW2. pruh, pre cashflow alternatรญvy 2. pruh,
  • vyhodnotenie sย vyznaฤenรญm, ktorรก zย tรฝchto alternatรญv vychรกdza ako ekonomicky vรฝhodnejลกia,
  • sรบฤasnรก hodnota SumaPWMix pre variant mixu, t. j. ak sa jazda vozidiel riadi pomerom vย parametri VjazdMix, zadanรฝm vย bloku priestorovรฝch sรบvislostรญ, ฤiลพe keฤ ฤasลฅ vozidiel pouลพije obchรกdzku aย zvyลกnรก ฤasลฅ 2. pruh. Tรฝmto sa umoลพnรญ vyhodnocovaลฅ rรดzne prรญpady prejazdov sรบbeลพne sย rรดznymi ekonomickรฝmi prรญpadmi preinvestovania aย prevรกdzkovania cesty aย tunela. Sofistikovanรญm zadรกvania รบdajov je takto moลพnรฉ aj celkovรฉ posudzovanie dopravnรฝch rieลกenรญ, naprรญklad problรฉmu cesta verzus tunel vย konkrรฉtnych podmienkach.

Analรฝzy
Systรฉm ponรบka aj ฤalลกie moลพnosti vรฝskumov, ako sรบ analรฝzy citlivosti, analรฝzy bodu zvratu, ฤo-ak analรฝzy, analรฝzy rรดznych scenรกrov aย hฤพadanie konkrรฉtnych rieลกenรญ. Vzhฤพadom na moลพnosti ฤlรกnku sa uvรกdza iba analรฝza citlivosti aย analรฝza bodu zvratu (obr. 4).

a) citlivosลฅ
dopravné,stavby,tunel,tunely,výluka
b) bod zvratu
dopravné,stavby,tunel,tunely,výluka
Obr. 4 Ukรกลพka analรฝzy citlivosti pre alternatรญvu 2. pruh aย analรฝzy bodu zvratu pre rast mรฝtneho vย modelovom prรญpade

Analรฝza citlivosti umoลพลˆuje pozorovaลฅ vย tabuฤพke alebo grafe citlivosลฅ sledovanรฉho ukazovateฤพa, vย naลกom prรญpade sรบฤasnej hodnoty, na zmenu kฤพรบฤovรฝch parametrov, naprรญklad poฤtu vozidiel, vรฝลกku mรฝtneho, poฤtu dnรญ vรฝluky ฤi vzdialenosti obchรกdzky, vย percentuรกlnej odchรฝlke od vรฝchodiskovej situรกcie.

Analรฝza bodu zvratu umoลพลˆuje vย tomto prรญpade najmรค pri porovnรกvanรญ dvoch ฤistรฝch alternatรญv, obchรกdzka verzus 2. pruh, aย pri zadefinovanรญ urฤitรฉho relevantnรฉho sรบboru kฤพรบฤovรฝch parametrov na osi x (poฤet vozidiel, vรฝลกka mรฝtneho, poฤet dnรญ vรฝluky, vzdialenosลฅ obchรกdzky alebo potrebnรฉ investรญcie) sledovaลฅ, ฤi nedรดjde kย prieseฤnรญku priebehu sรบฤasnej hodnoty jednej aย druhej alternatรญvy. To by znamenalo, ลพe rieลกenie (ktorรก alternatรญva je vรฝhodnejลกia) zรกvisรญ od hodnoty prรญsluลกnรฉho parametra na osi x, naprรญklad od vรฝลกky mรฝtneho ฤi investรญcie. Pritom pred touto hodnotou by bolo vรฝhodnejลกie jedno rieลกenie aย za ลˆou zasa druhรฉ.

Prรญpadovรก ลกtรบdia
Zadanie
Pre nรกzornosลฅ bola vybranรก ukรกลพka (obr. 1 aลพย 4) ekonomickรฉho porovnania dvoch moลพnostรญ rieลกenia dopravy vย prรญpade vรฝluky jednej rรบry tunela sย odhadovanรฝmi hodnotami pre danรฝ modelovรฝ prรญpad dopravnรฉho รบseku. Vย prvej alternatรญve ide oย rieลกenie obchรกdzkou pรดvodnou cestou 1. triedy, ktorรฉ je jednoduchรฉ aย prinรกลกa rad vรฝhod. Pri tomto rieลกenรญ nie je nevyhnutnรก mimoriadna investรญcia, prรญsluลกnรฝ prรบd vozidiel je odklonenรฝ aย nijako nezasahuje do prevรกdzky aย vรฝluky tunela. Znamenรก predฤบลพenie trasy aย ฤasu jazdy vozidiel pri prejazde danou lokalitou aย pokles vรฝnosov zย mรฝta za tunel. Vย druhej alternatรญve ide oย rieลกenie, ktorรฉ predpokladรก dovybavenie 2. jazdnรฉho pruhu vo vedฤพajลกej rรบre tunela na jeho univerzรกlne pouลพitie vย oboch smeroch aย jeho prestavanie na vรฝluku. Tรกto alternatรญva, pochopiteฤพne, prinรกลกa so sebou rad nevรฝhod, reprezentovanรฝch predovลกetkรฝm investiฤnรฝmi nรกrokmi na zabezpeฤenie flexibility 2. jazdnรฉho pruhu, zahustenรญm dopravy vย oboch smeroch vย tuneli, ako aj zvรฝลกenรญm nรกrokov na operatรญvne nรกklady aย riadenie premรกvky aย bezpeฤnosti. Na druhej strane moลพno predpokladaลฅ zvรฝลกenie vรฝnosov mรฝtneho zย pouลพitia tunela aย znรญลพenie strรกt ฤasu. รšlohou je vyhodnotiลฅ aย porovnaลฅ tieto dve alternatรญvy dopravy pri vรฝluke, ktorรฉ majรบ rรดzny priebeh predpokladanรฝch nรกkladov aย vรฝnosov vo zvolenom ฤasovom horizonte.

Vย ลกtรบdii sa predpokladรก prejazd celkovo 15-tisรญc vozidiel denne vย oboch smeroch sย priemernรฝm mรฝtom na vozidlo aย 1 km 1,29ย eura pri pouลพitรญ cesty aย 2,41 eura pri pouลพitรญ tunela, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom zadanรฉho poฤtu vozidiel aย sadzieb mรฝta podฤพa jednotlivรฝch druhov.

Obchรกdzka cestou reprezentuje vย tomto prรญpade vzdialenosลฅ 4 km sย priemernou rรฝchlosลฅou 60 km/h, sย nรกrastom ฤasovej straty 0,054 h/auto na deลˆ aย sย oฤakรกvanou nehodovosลฅou 0,001 nehรดd/km na deลˆ. Vyuลพitรญm 2.ย pruhu vedฤพajลกej rรบry tunela vzdialenosลฅ predstavuje 1 km, priemernรก rรฝchlosลฅ 60ย km/h, nรกrast straty ฤasu 0,004 h/auto na deลˆ, aย oฤakรกvanรก nehodovosลฅ 0,020 nehรดd/km na deลˆ. Beลพnรก prevรกdzka reprezentuje vzdialenosลฅ 1ย km, priemernรบ rรฝchlosลฅ 80ย km/h aย nehodovosลฅ 0,001 nehรดd/km na deลˆ. Zahustenรก doprava vย 1. pruhu predstavuje priemernรบ rรฝchlosลฅ 60 km/h, nรกrast straty ฤasu 0,004 h/auto na deลˆ, nehodovosลฅ 0,010 nehรดd/km na deลˆ. Pri tomto pruhu sรบ vzdialenosลฅ vย km aย poฤet รกut na vstupe zhodnรฉ sย beลพnou prevรกdzkou. Ohodnotenia straty ฤasu aย nehody (nastavenรฉ hodnoty 0) boli zย tohto vรฝskumu nakoniec vylรบฤenรฉ zย dรดvodu zjednoduลกenia aย malej zรกvaลพnosti tรฝchto externalรญt.

Poฤet dnรญ vรฝluky aย celkovรฝ ฤasovรฝ horizont vรฝskumu sรบ nastavenรฉ na 3 dni aย 30 rokov. Vรฝber mรฝta vย prรญpade obchรกdzky vychรกdza na 232 800 eur za polrok. Nรกklady na zriadenie obchรกdzky sรบ 30-tisรญc eur, nรกklady na รบdrลพbu na deลˆ 5-tisรญc eur aย na zruลกenie obchรกdzky 30-tisรญc eur. Neuvaลพuje sa oย moลพnosti zapoฤรญtavaลฅ do vรฝskumu aj nรกklady zย uลกlรฉho zisku za mรฝto vย tuneli. Takisto sa neuvaลพuje oย zahrnutรญ strรกt, t. j. hodnรดt zo straty ฤasu aย zvรฝลกenej nehodovosti.

Vย prรญpade pouลพitia 2. pruhu vรฝber mรฝta vychรกdza na 108 450 eur za polrok aย predpokladรก sa vรฝnosom 100-tisรญc eur zย likvidovanรฉho vybavenia na konci ลพivotnosti po 30ย rokoch. Zriaฤovacie investรญcie podฤพa ich ฤasovรฉho cyklu sรบ v danom prรญpade na 30 rokov 20 miliรณnov eur, na 7 rokov 2 miliรณny eur; prรญsluลกnรฉ udrลพiavacie nรกklady za polrok sรบ 2 miliรณny eur a 10-tisรญc eur. Operatรญvne nรกklady fixnรฉ sรบ pri zriadenรญ pruhu 50-tisรญc eur, na รบdrลพbu aย prevรกdzku na 1 deลˆ sa predpokladรก 5-tisรญc eur aย na zruลกenie 50-tisรญc eur. Variabilnรฉ nรกklady na km, vybavenie, prevรกdzku ฤi รบdrลพbu aย tieลพ na prรญsluลกnรฉ zruลกenie pruhu sa neberรบ do รบvahy. Ani vย tomto prรญpade sa nezohฤพadลˆujรบ straty vyplรฝvajรบce zo straty ฤasu aย zvรฝลกenej nehodovosti.

Vรฝsledky
Ako sa uvรกdza vย bloku hodnotenie (obr. 3), roฤnรก รบrokovรก miera pre oba prรญpady financovania, t. j. pre obchรกdzku aj pouลพitie 2. pruhu, je rovnakรก โ€“ 5 %. Predpokladรก sa roฤnรฝ nรกrast trลพieb zย mรฝta 1 % aย roฤnรฝ nรกrast nรกkladov 0,5 %. Parameter Obch?2.pruh vย danom prรญpade ako vรฝhodnejลกiu alternatรญvu uvรกdza Obch, teda obchรกdzku po ceste, ktorej sรบฤasnรก hodnota vย PWObch vykazuje jednoznaฤne vysokรบ kladnรบ hodnotu 5 618 229,15 eura, kรฝm alternatรญva 2. pruh je pri danรฝch podmienkach hlboko stratovรก. Jej sรบฤasnรก hodnota vย PW2.pruh je โ€“ 93 017 228,02 eura. Hodnota vย SumaPWMix je vย prรญpade tohto vรฝskumu irelevantnรก.

Zรกver
Zย vรฝsledkov poskytnutรฝch danรฝm systรฉmom vychรกdza teda ako jednoznaฤne lepลกie rieลกenie pouลพitie obchรกdzky existujรบcou cestou 1.ย triedy. Analรฝza citlivosti aย analรฝza bodu zvratu (obr. 4) navyลกe poukazujรบ, ลพe vย danom prรญpade nie je moลพnรฉ oฤakรกvaลฅ kladnรฉ hodnoty sรบฤasnej hodnoty vย prรญpade alternatรญvy 2. pruh, aย to dokonca ani pri priaznivรฝch tendenciรกch takรฝch faktorov, ako sรบ zvyลกovanie mรฝtneho, respektรญve poฤet platiacich vozidiel. Zย ฤalลกรญch vรฝskumov zameranรฝch na pouลพitie 2. pruhu by mohlo byลฅ zaujรญmavรฉ zniลพovanie investiฤnej nรกroฤnosti tejto alternatรญvy inรฝm technickรฝm rieลกenรญm pri sรบฤasnom zvyลกovanรญ poลพadovanรฉho mรฝtneho aย moลพnom zhorลกovanรญ dopravy na alternatรญvnej ceste obchรกdzky. Opodstatnenosลฅ takรฝchto รบvah vลกak musรญ vลพdy vychรกdzaลฅ zย konkrรฉtnych podmienok aย zย celkovรฉho posรบdenia problรฉmu.

TEXT: doc. Ing. Jozef ฤŒech, CSc., Ing. Martin Cvoliga
OBRรZKY: archรญv autorov

Jozef ฤŒech pracuje na Fakulte banรญctva, ekolรณgie, riadenia aย geotechnolรณgiรญ TU vย Koลกiciach.

Martin Cvoliga pracuje na oddelenรญ prรญpravy aย vรฝstavby tunelov Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie