Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné
Predmetom stavby je elektrifikácia existujúcej jednokoľajovej železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné. Železničná trať zabezpečuje dopravnú obslužnosť priľahlého regiónu a zároveň je súčasťou železničného spojenia s Košicami. Stavba je rozdelená do ôsmich samostatne realizovaných ucelených častí vychádzajúcich z členenia stavby na úseky železničných staníc.
Spoločnosť Swietelsky realizuje rekonštrukciu železničnej stanice Michalovce, ktorá zahŕňa stavebné objekty železničného zvršku a spodku, nástupišťa, priepustov, mostov, trakčných vedení a prístupových komunikácií.
Železničný spodok a zvršok
V rámci železničného spodku sa bude realizovať rekonštrukcia podvalového podložia
a odvodnenie staničných koľají a výhybiek, ktoré bude vedené trativodom. Minimálny sklon trativodov je navrhnutý na 5 ‰. Jednotlivé vetvy trativodnej sústavy budú navzájom pospájané zvodným potrubím a budú vyústené do vsakovacích blokov umiestnených mimo koľajiska.
Koľaje určené na elektrifikáciu sa prečistia a smerovo aj výškovo vyrovnajú. Osová vzdialenosť koľají sa upraví na 4,75 m. Doplní sa koľajové lôžko, odstránia sa zdeformované koľajnice v mieste zvarov a zriadi sa bezstyková koľaj v zmysle predpisu ŽSR S 3-2. V rámci demontáže železničného zvršku sa predpokladá odstránenie 2 444 m koľají, 8 ks výhybiek a 7 618 m3 kameniva koľajového lôžka.
Z dôvodu budovania nového železničného zvršku a spodku traťovej koľaje je potrebné prebudovať aj prejazdovú konštrukciu železničného priecestia s jestvujúcou cestnou komunikáciou. Rekonštrukcia priecestia bude pozostávať z celogumových panelov uložených priamo na betónových podvaloch.
Nové nástupište
V ŽST Michalovce sa rozoberú dve nástupištia z nástupištných hrán TISCHER s bezbariérovým úrovňovým prístupom s dĺžkami 319 a 313 m a vybuduje sa nové ostrovné nástupište s dĺžkou 400 m. Jeho poloha je navrhnutá v mieste súčasnej koľaje č. 2, ktorá bude sčasti zrušená. Nástupište je navrhnuté v priamom úseku koľaje. Výška nástupnej hrany je 550 mm nad spojnicou temien koľajnicových pásov a jej vzdialenosť od osi koľaje je 1 725 + Δ mm.
Zastrešenie nástupišťa bude zabezpečené oceľovou konštrukciou v tvare lastovičky, založenou na železobetónových základových pätkách. Zastrešenie bude vybavené umelým osvetlením, informačným a orientačným systémom.
Stavebné postupy si vyžadujú zrealizovať dve dočasné nástupištia s dĺžkami 150 a 300 m. Nástupištia sa vybudujú zo získaných prefabrikátov typu TISCHER, pochôdznu vrstvu bude tvoriť štrkodrvina.
Železničný most
Existujúci železničný mostný objekt premosťujúci občasný vodný tok tvorí železobetónová doska s priebežným koľajovým lôžkom. Vzhľadom na nevyhovujúci stav tejto ŽB dosky je navrhnuté jej odstránenie s celkovou výmenou. Nová nosná konštrukcia je riešená ako rúrový priepust so svetlosťou
DN 1000.
Podchod pre cestujúcich
Na zabezpečenie mimoúrovňového bezkolízneho priechodu cestujúcich na nástupištia sa vybuduje podchod pre cestujúcich, ktorý bude situovaný v nadväznosti na výstup z budovy ŽST Michalovce. Nosnú konštrukciu podchodu bude tvoriť monoliticky uzatvorený ŽB rám so svetlou šírkou 3,0 m a svetlou výškou 2,5 m. Na tubus podchodu budú nadväzovať štyri schodiská a dve výťahové šachty. Všetky prístupy budú zastrešené. Monolitické nosné konštrukcie sú navrhnuté z vodostavebného betónu triedy C30/37 a budú vystužené betonárskymi prútmi z ocele triedy B 500B.
Káblové vedenia
V súčasnosti vedú káblové vedenia voľne a v žľaboch cez priestor stanice. Vzhľadom na to, že počet vedení cez stanicu sa navyšuje a mení sa koľajové riešenie stanice,
je potrebné previesť káble v chránenej konštrukcii. Navrhuje sa 41 šácht a káblovod s dĺžkou 1 325 m.
Záver
Veríme, že nami realizované stavebné práce a úpravy:
vytvoria podmienky pre moderný fungujúci dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy, zabezpečia konkurencieschopnosť železničnej dopravy s ostatnými druhmi dopravy, prispejú k zníženiu nepriaznivých vplyvov dopravy na životné prostredie,
dosiahnu technické a technologické štandardy pre moderné koľajové systémy.
TEXT: Bc. Roman Michalkiewicz, MBA
FOTO A OBRÁZKY: Swietelsky-Slovakia spol. s r. o.
Roman Michalkiewicz je výkonný riaditeľ Divízie železničných stavieb spoločnosti Swietelsky-Slovakia spol. s r. o.