Geotechnickรฉ problรฉmy na konci 21. storoฤia
Kaลพdรก doba prinรกลกa svoj pokrok, ale aj svoje problรฉmy. Platรญ to aj pre vลกetky odvetvia stavebnรญctva a neminulo to ani oblasลฅ geotechniky.
V kaลพdej etape vรฝvoja, ktorรบ mรดลพeme charakterizovaลฅ jednou generรกciou, sa odbornรญci v tejto oblasti venujรบ problรฉmom, ktorรฉ prinรกลกa novรฝ vรฝvojovรฝ trend, ale aj problรฉmom, ktorรฉ im tu zanechala minulรก generรกcia. Samozrejme, jednรฝm dychom musรญme poznamenaลฅ, ลพe tie druhรฉ problรฉmy tu nikto nezanechal รบmyselne. A zรกroveล si uvedomujeme, ลพe sme len na zaฤiatku 21. storoฤia. Nรกzov ฤlรกnku vลกak nie je mylnรฝ, pretoลพe sa v ลom budeme zaoberaลฅ problรฉmami, ktorรฉ tu zanechรกvame ฤalลกej generรกcii my.
Minulosลฅ
Tak ako sme struฤne naznaฤili v รบvode ฤlรกnku, minulosลฅ nรกm ukรกzala, akรฝm rozsiahlym vรฝvojom preลกlo stavebnรญctvo za poslednรฝch 60 rokov. A nejde len o vรฝskum a vรฝvoj novรฝch technolรณgii a materiรกlov. Ide aj o vรฝvoj a zdokonalenie stavebnรฝch postupov, ktorรฉ nรกm umoลพnili budovaลฅ stavebnรฉ konลกtrukcie na miestach, kde to bolo v minulosti nepredstaviteฤพnรฉ. Prรญpadne umoลพnili realizovaลฅ stavebnรฉ konลกtrukcie oveฤพa vyลกลกou rรฝchlosลฅou s pomocou minimรกlneho vynaloลพenia ฤพudskej sily.
Najvรคฤลกรญ rozmach nastal v prรญpade budovania obytnรฝch zรณn, pri vรฝstavbe panelovรฝch domov, ale aj pri vรฝstavbe a rekonลกtrukcii cestnej infraลกtruktรบry a vodohospodรกrskych stavieb. Drvivรก vรคฤลกina tรฝchto stavieb, ktorรฉ boli postavenรฉ v obdobรญ 60. aลพ 80. rokov minulรฉho storoฤia, plnรญ svoju funkciu aj dnes. Pri ich realizรกcii sa vลกak zanedbรกvali skutoฤnosti, ktorรฉ nรกm v dneลกnรฝch ฤasoch vytvรกrajรบ nemalรฉ problรฉmy.
Problรฉmy, ktorรฉ sรบ nielen ลฅaลพko rieลกiteฤพnรฉ, ale aj ich odstraลovanie bรฝva ฤasto vysoko ekonomicky nรกkladnรฉ. Na รบseku geotechniky ide hlavne o budovanie nรกsypov ciest z รญlovitรฝch materiรกlov, ktorรฉ boli v tom ฤase ฤพahko dostupnรฉ, ale ฤasom sa ukรกzalo, ลพe na tento รบฤel nie sรบ vhodnรฉ.
Prรญpadne sa to tรฝka aj budovania obytnรฝch zรณn v zosuvnom รบzemรญ, ktorรฉ musia byลฅ v sรบฤasnosti pravidelne sanovanรฉ. Vรฝsledkom je pravidelnรก รบdrลพba, sanรกcia a rekonลกtrukcia tรฝchto stavieb nad rรกmec beลพnej a pravidelnej รบdrลพby. Keฤลพe sa tento ฤlรกnok zaoberรก prevaลพne geotechnickรฝmi konลกtrukciami, systรฉmovรฉ poruchy panelovรฝch budov tu spomรญnaลฅ nebudeme.
Minulรก generรกcia rieลกila hlavne problรฉmy zabezpeฤenia dostatoฤnรฉho poฤtu bytovรฝch jednotiek, dobudovanie cestnej siete a realizรกciu priemyselnรฝch zรณn. Neexistovala potreba alebo vลกeobecnรก poลพiadavka na rieลกenie klimatickรฝch problรฉmov, nedostatoฤnej plochy pre bytovรบ a administratรญvnu zรกstavbu a problematickรฉho plรกnovania vรฝstavby cestnej infraลกtruktรบry pri ฤastej zmene politickรฝch nรกzorov. Takisto aj รบdrลพba uลพ v tom ฤase realizovanรฝch cestnรฝch a vodohospodรกrskych stavieb bola pravidelnรก, plรกnovanรก a finanฤne zabezpeฤenรก.
Sรบฤasnosลฅ
V sรบฤasnosti sa trend v oblasti geotechniky venuje vรฝstavbe novรฝch infraลกtruktรบrnych projektov vrรกtane budovania mostov s veฤพkรฝmi rozpรคtiami polรญ, tunelov a vysokรฝch zรกrezov a nรกsypov. Trend vรฝstavby pozemnรฝch osem- aลพ dvanรกsลฅposchodovรฝch bytovรฝch domov s jednรฝm podzemnรฝm podlaลพรญm sa zmenil na trend budovania rozsiahlejลกรญch administratรญvno-obchodnรฝch a bytovรฝch budov s viacerรฝmi podzemnรฝmi podlaลพiami.
Budovanie novรฝch pozemnรฝch stavieb na โzelenej lรบkeโ sa zmenilo na budovanie novรฝch objektov v zastavanom รบzemรญ preplnenom podzemnรฝmi inลพinierskymi sieลฅami. A k tomu vลกetkรฉmu sa geotechnika musรญ ฤรญm ฤalej, tรฝm viac venovaลฅ rekonลกtrukciรกm jestvujรบcich รบsekov cestnej siete a vodohospodรกrskych stavieb. Nemalรฉ problรฉmy vytvรกra aj problematickรก a finanฤne vรฝrazne podcenenรก รบdrลพba uลพ jestvujรบcich a aj novovybudovanรฝch stavieb prevaลพne cestnej infraลกtruktรบry.
Problรฉmy vytvรกra aj nehospodรกrne nakladanie so stavebnรฝmi materiรกlmi, odpadmi a podzemnรฝmi vodami. Ani zmena klimatickรฝch pomerov nie je eลกte v dostatoฤnej miere premietnutรก do novo navrhovanรฝch stavieb a procesov ich schvaฤพovania.
Proces nรกvrhu udrลพiavania vody v regiรณne je eลกte v plienkach a pritom je nutnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe dnes realizovanรฉ stavebnรฉ konลกtrukcie budรบ plniลฅ svoju funkciu minimรกlne ฤalลกรญch 50 aลพ 100 rokov. Plne si uvedomujeme, ลพe nie sme klimatolรณgovia, ale stavebnรญ inลพinieri. No aj tak je moลพnรฉ postrehnรบลฅ, akรฝmi zmenami preลกlo naลกe klimatickรฉ pรกsmo.
Tak ako v kaลพdej oblasti stavebnรญctva musรญme si aj v oblasti geotechniky uvedomiลฅ, ลพe naลกou รบlohou nie je len posรบdiลฅ sprรกvnosลฅ stability konลกtrukcie, ale v globรกle posรบdiลฅ aj jej dosah โ jednak na reลพim podzemnรฝch vรดd a zรกroveล aj na reลพim tรฝch povrchovรฝch. Takisto je nutnรฉ upozorniลฅ objednรกvateฤพa, ลพe bezรบdrลพbovรก stavebnรก konลกtrukcia neexistuje.
A prรกve v prรญpade vรดd je potreba รบdrลพby eลกte podstatnejลกia ako v prรญpade povrchovej รบpravy. V dneลกnej dobe si geotechnickรญ inลพinieri mnohokrรกt neuvedomujรบ, ลพe ich prรกca neobsahuje len vรฝpoฤet a posรบdenie konลกtrukcie ohraniฤenej trvalรฝmi zรกbermi, ale ลพe sa v rรกmci svojej profesie musia pozeraลฅ na tieto stavby v globรกlnom meradle. Geotechnickรฉ konลกtrukcie, a to hlavne tie, ktorรฉ sรบ spojenรฉ s lรญniovรฝmi stavbami, musia spฤบลaลฅ funkciu nielen v rรกmci stavby, ale aj v rรกmci priestoru, kde sรบ situovanรฉ.
Zรกrubnรฝ mรบr alebo pilรณtovรก stena nerieลกia len zรกrez ako takรฝ, zรกroveล svojou povahou nesmรบ ovplyvลovaลฅ ani รบzemie pod danou lรญniovou stavbou. Pretoลพe kaลพdรฝ takรฝto zรกsah do รบzemia mรก za nรกsledok zmenu reลพimu podzemnej vody a automaticky novรฉ prerozdelenie primรกrnej napรคtosti. Geotechnik nesmie rieลกiลฅ len to, ฤi konลกtrukcia zaistรญ stabilitu nad ลou, ale aj to, ako ovplyvnรญ reลพim povrchovej vody.
Je scestnรฉ, keฤ zodpovednรฝ projektant konลกtrukcie prehlรกsi, ลพe on vodu nerieลกi a nezaujรญmajรบ ho vzorovรฉ listy, ktorรฉ prepรกjajรบ objekty v rรกmci profesiรญ. Nevie povedaลฅ, s akรฝm mnoลพstvom vody treba poฤรญtaลฅ pri nรกvrhu priekop, do ktorรฝch sa zaisลฅujรบ subhorizontรกlne vrty. Zabรบda sa aj na to, ako iลกiel dopredu vรฝvoj vรฝpoฤtovรฝch softvรฉrov. Nastavenie sprรกvneho postupu vรฝstavby v zloลพitรฝch geologickรฝch podmienkach uลพ nie je vecou zauลพรญvanรฝch postupov, ale moลพno ho nastaviลฅ tak, aby vลกetky ฤasti do seba zapadali.
Prรกve to vedie k zjednoduลกovaniu konลกtrukciรญ a spรกjaniu ฤiastkovรฝch zaistenรญ do jednรฉho celku, ฤรญm odpadรก navrhovanie zbytoฤne masรญvnych konลกtrukciรญ, ktorรฉ รบplne menia rรกz krajiny. Je dobrรฉ voliลฅ konลกtrukcie na zรกklade prostredia a nepresadzovaลฅ nieฤo, s ฤรญm danรฝ projektant pracuje celรฝ ลพivot a nevie alebo sa nechce prispรดsobiลฅ novรฝm podmienkam.
Budรบcnosลฅ
Budรบcnosลฅ, ลพiaฤพ, nikto z nรกs nevie presne predpovedaลฅ. Moลพno sa len domnievaลฅ, kam tento vรฝvojovรฝ trend zmien bude smerovaลฅ. Urฤite vลกak stojรญ za รบvahu, ฤo tu chceme zanechaลฅ ฤalลกej generรกcii. Akรฉ prรญnosy a hlavne akรฉ problรฉmy.
Momentรกlne sa javรญ jeden ako vรกลพny, ktorรฝ, naลกลฅastie, nebudeme rieลกiลฅ my, ale, ลพiaฤพ, tรญ, ktorรญ budรบ tรบto ฤinnosลฅ vykonรกvaลฅ po nรกs. Ide o nehospodรกrne zaobchรกdzanie s vodami a zanedbanรบ รบdrลพbu v prvรฝch dekรกdach ลพivotnosti konลกtrukcie. Preto ฤalลกรญm generรกciรกm urฤite zanechรกme nemalรฉ problรฉmy s rieลกenรญm hospodรกrenia s vodami a zรกroveล aj problรฉmy skrรกtenej ลพivotnosti jestvujรบcich konลกtrukciรญ a ich ฤastรญ.
Je preto namieste zamyslieลฅ sa nad nรกvrhom kaลพdej konลกtrukcie a jej dosahom na ลพivotnรฉ prostredie. Zรกroveล je potrebnรฉ vynaloลพiลฅ zvรฝลกenรฉ finanฤnรฉ prรญspevky na รบdrลพbu tรฝchto konลกtrukciรญ tak, aby nedochรกdzalo k nehospodรกrnemu zaobchรกdzaniu so stavebnรฝmi materiรกlmi a odpadmi. Je nevyhnutnรฉ uvedomiลฅ si, ลพe stavebnรก konลกtrukcia je ako osobnรฉ motorovรฉ vozidlo. Je jedno, akรฉ drahรฉ vozidlo si kรบpime. Kaลพdรฉ vozidlo potrebuje na svoj bezpeฤnรฝ chod pravidelnรบ รบdrลพbu. A ฤรญm je vozidlo starลกie, tรฝm nรกkladnejลกia je aj jeho รบdrลพba.
Autori pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2021.