ASB ฤŒlรกnky na tรฉmu

geotechnickรฉ stavby

Vรฝstavbou diaฤพnice D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ spolu s priฤพahlou kriลพovatkou Svrฤinovec sa zรบลพil a obmedzil prirodzenรฝ biokoridor pre zver lokalizovanรบ v okolรญ obce Svrฤinovec. Projekt D3 Zelenรฝ most Svrฤinovec vznikol s cieฤพom zachovaลฅ nadregionรกlny terestrickรฝ biokoridor. Na vytvorenie premostenia bolo potrebnรฉ zaloลพiลฅ navrhovanรฉ objekty a zabezpeฤiลฅ vรฝkopy pomocou prรกc ลกpeciรกlneho zakladania.

ฤŒlรกnok opisuje geotechnickรฉ rieลกenia pouลพitรฉ na diaฤพnici D3 v รบseku ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec, ktorรฝ bol uvedenรฝ do prevรกdzky na konci roku 2020. Diaฤพnica je v danom รบseku trasovanรก v koridore, ktorรฝ prechรกdza husto zastavanรฝmi ฤasลฅami รบzemia s mnoลพstvom inลพinierskych sietรญ a v tesnej blรญzkosti ลพelezniฤnej trate, ฤo si vyลพiadalo v niektorรฝch ฤastiach tohto รบseku rรดzne vรฝลกkovรฉ vedenie pre jednotlivรฉ jazdnรฉ pรกsy diaฤพnice. To sa dosiahlo pouลพitรญm rรดznych typov a kombinรกciรญ geotechnickรฝch konลกtrukciรญ.

Stabilitnรฉ opatrenia zosuvnรฉho รบzemia stavby D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก nad obcou Liskovรก vย รบseku km 12,083 โ€“ 12,350 predstavujรบ komplexnรฉ rieลกenie problรฉmu predmetnej lokality na zรกklade najnovลกรญch poznatkov. Ich netypickรฝ nรกvrh odzrkadฤพuje zloลพitosลฅ geologickej skladby danรฉho รบzemia aย potvrdzuje nevyhnutnosลฅ vykonania dรดkladnรฉho aย podrobnรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sย nรกslednรฝm monitoringom uลพ vย ลกtรกdiu projektovej prรญpravy stavby.

Dlhรฉ roky boli geotechnickรฉ รบdaje zhromaลพdenรฉ poฤas projektovej fรกzy sprรญstupลˆovanรฉ zhotoviteฤพom, ale zmluvnรฉ dokumenty zvyฤajne odmietali akรบkoฤพvek zodpovednosลฅ za riziko interpretรกcie รบdajov. Zhotovitelia (uchรกdzaฤi oย zรกkazku) zvรคฤลกa nemajรบ ฤas ani na zaruฤenรบ nรกvratnosลฅ investรญciรญ na uskutoฤnenie nรกkladnรฉho doplnkovรฉho prieskumu, preto sรบ nรบtenรญ spoliehaลฅ sa na svoje vlastnรฉ interpretรกcie dostupnรฝch รบdajov.

ฤŒlรกnok sa zaoberรก geotechnickรฝm rieลกenรญm stabilizรกcie havarijnรฉho zosuvu vย obci Svรคtรฝ Anton vย rรกmci vรฝkonu bezodkladnรฝch havarijnรฝch opatrenรญ. Havarijnรฝ zosuv predstavoval bezprostrednรฉ riziko pre komunikรกciu 1. triedy I/51 aย premรกvku na nej, ako aj pre priฤพahlรฉ objekty. Stabilizรกcia zosuvnรฉho รบzemia sa rieลกila komplexne, to znamenรก od doplnkovรฝch prieskumnรฝch prรกc, ktorรฉ upresnili IG aย HG pomery รบzemia, cez nรกvrh zรกchrannรฝch opatrenรญ aลพ po ich realizรกciu.

Spoloฤnosลฅ Valbek SK, spol. sย r. o., pokraฤuje vย projektovรฝch prรกcach na stavbe โ€žModernizรกcia ลพelezniฤnej trate Zohor โ€“ Malackyโ€œ na stupni DSPRS, vย prรญpade jednรฉho podjazdu na stupni DUR aย nรกsledne DSPRS. ฤŒlรกnok sa venuje mimoรบrovลˆovรฝm krรญลพeniam cestnej aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย lokalitรกch jestvujรบcich รบrovลˆovรฝch krรญลพenรญ.

V blรญzkosti v sรบฤasnosti najvyลกลกej budovy na Slovensku, veลพe Nivy Tower, ktorej zakladanie realizovala takisto naลกa spoloฤnosลฅ, prebieha revitalizรกcia brownfieldovรฉho areรกlu bรฝvalej cvernovej tovรกrne. Projekt sa zaฤal minulรฝ rok rekonลกtrukciou objektu pradiarne a silocentrรกly (projektom Pradiareลˆ 1900), o ktorej sme pรญsali v minuloroฤnom ฤรญsle Inลพinierskych stavieb. Projekt ZWIRN pokraฤuje tento rok realizรกciou podzemnรฉho parkovacieho domu a novรฝm nรกmestรญm na รบrovni terรฉnu.

Nadvรคzuje na urbanistickรฝ koncept prvej fรกzy projektu Eurovea, ktorรฝ dopฤบลˆa. Okrem rozลกรญrenia nรกkupnรฉho centra Eurovea bude zahล•ลˆaลฅ dve kancelรกrske budovy, podzemnรฉ garรกลพe a dva bytovรฉ domy, priฤom jeden z nich bude aj prvรฝ slovenskรฝ mrakodrap Eurovea Tower. Aktuรกlne uลพ prebieha realizรกcia prรกc na podzemnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรกch v otvorenej stavebnej jame. ฤŒlรกnok sa venuje statickรฉmu nรกvrhu hฤบbkovรฉho zaloลพenia objektov pomocou veฤพkopriemerovรฝch pilรณt, ako aj ich nรกslednej realizรกcii vzhฤพadom na geologickรฉ podloลพie aj tesnรบ blรญzkosลฅ koryta rieky Dunaj.

V sรบฤasnosti prebieha vo vรฝznamnom rozsahu program sanรกcie zosuvnรฝch รบzemรญ na Slovensku. Takisto pri aktuรกlnom rozลกirovanรญ a budovanรญ cestnej a ลพelezniฤnej siete prechรกdzajรบ tieto stavby zloลพitรฝmi รบzemiami v nรกroฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch pomeroch, kde sa uplatnia postupy sanรกcie a stabilizรกcie. Popri ลกtandardnรฝch technolรณgiรกch na sanรกciu a stabilizรกciu zosuvnรฝch รบzemรญ sa pritom pomaly pristupuje aj k menej tradiฤnรฝm metรณdam. ฤŒlรกnok sa zaoberรก pouลพitรญm vybranรฝch alternatรญvnych metรณd sanรกcie zosuvov.

Rรฝchlostnรก cesta R2 ล aca โ€“ Koลกickรฉ Oฤพลกany s dฤบลพkou 24 km je rozdelenรก na dve etapy, resp. na dva รบseky, a to I. รบsek ล aca โ€“ Haniska a II. รบsek Koลกice, juh โ€“ Koลกickรฉ Oฤพลกany. Celkovรก dฤบลพka I. รบseku rรฝchlostnej cesty ล aca โ€“ Haniska je 6,8 km, rรฝchlostnรก cesta sa navrhuje ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia kategรณrie R 24,5 s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 100 km/h.

V rรกmci komplexnejลกieho zabezpeฤenia stability cesty v telese tzv. Kraฤพovianskeho zosuvu sa realizoval jeden รบsek aj s pouลพitรญm novรฉho stabilizaฤnรฉho systรฉmu, umoลพลˆujรบceho spรคtnรฉ vyuลพitie materiรกlu in situ. Pรดvodne bola predmetnรก cesta vybudovanรก v prรญpravnej fรกze vรฝstavby diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก (v รบdolnom variante V1 v km 4,7 โ€“ 6,4), ktorej pokraฤovanie bolo zastavenรฉ.

Najฤรญtanejลกie