Vรฝstavbou diaฤพnice D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ spolu s priฤพahlou kriลพovatkou Svrฤinovec sa zรบลพil a obmedzil prirodzenรฝ biokoridor pre zver lokalizovanรบ v okolรญ obce Svrฤinovec. Projekt D3 Zelenรฝ most Svrฤinovec vznikol s cieฤพom zachovaลฅ nadregionรกlny terestrickรฝ biokoridor. Na vytvorenie premostenia bolo potrebnรฉ zaloลพiลฅ navrhovanรฉ objekty a zabezpeฤiลฅ vรฝkopy pomocou prรกc ลกpeciรกlneho zakladania.
geotechnickรฉ stavby
ฤlรกnok opisuje geotechnickรฉ rieลกenia pouลพitรฉ na diaฤพnici D3 v รบseku ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec, ktorรฝ bol uvedenรฝ do prevรกdzky na konci roku 2020. Diaฤพnica je v danom รบseku trasovanรก v koridore, ktorรฝ prechรกdza husto zastavanรฝmi ฤasลฅami รบzemia s mnoลพstvom inลพinierskych sietรญ a v tesnej blรญzkosti ลพelezniฤnej trate, ฤo si vyลพiadalo v niektorรฝch ฤastiach tohto รบseku rรดzne vรฝลกkovรฉ vedenie pre jednotlivรฉ jazdnรฉ pรกsy diaฤพnice. To sa dosiahlo pouลพitรญm rรดznych typov a kombinรกciรญ geotechnickรฝch konลกtrukciรญ.
Znรกmy ลกvajฤiarsky vรฝrobca Leica Geosystems povestnรฝ svojou kvalitou prรญstrojov, ich dlhou ลพivotnosลฅouย aย ergonomickรฝm ovlรกdanรญm priniesol po veฤพkom รบspechu prvej generรกcie laserovรฉho skenera Leica BLK360 jeho nรกstupcu.
Stabilitnรฉ opatrenia zosuvnรฉho รบzemia stavby D1 Hubovรก โ Ivachnovรก nad obcou Liskovรก vย รบseku km 12,083 โ 12,350 predstavujรบ komplexnรฉ rieลกenie problรฉmu predmetnej lokality na zรกklade najnovลกรญch poznatkov. Ich netypickรฝ nรกvrh odzrkadฤพuje zloลพitosลฅ geologickej skladby danรฉho รบzemia aย potvrdzuje nevyhnutnosลฅ vykonania dรดkladnรฉho aย podrobnรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sย nรกslednรฝm monitoringom uลพ vย ลกtรกdiu projektovej prรญpravy stavby.
Dlhรฉ roky boli geotechnickรฉ รบdaje zhromaลพdenรฉ poฤas projektovej fรกzy sprรญstupลovanรฉ zhotoviteฤพom, ale zmluvnรฉ dokumenty zvyฤajne odmietali akรบkoฤพvek zodpovednosลฅ za riziko interpretรกcie รบdajov. Zhotovitelia (uchรกdzaฤi oย zรกkazku) zvรคฤลกa nemajรบ ฤas ani na zaruฤenรบ nรกvratnosลฅ investรญciรญ na uskutoฤnenie nรกkladnรฉho doplnkovรฉho prieskumu, preto sรบ nรบtenรญ spoliehaลฅ sa na svoje vlastnรฉ interpretรกcie dostupnรฝch รบdajov.
ฤlรกnok sa zaoberรก geotechnickรฝm rieลกenรญm stabilizรกcie havarijnรฉho zosuvu vย obci Svรคtรฝ Anton vย rรกmci vรฝkonu bezodkladnรฝch havarijnรฝch opatrenรญ. Havarijnรฝ zosuv predstavoval bezprostrednรฉ riziko pre komunikรกciu 1. triedy I/51 aย premรกvku na nej, ako aj pre priฤพahlรฉ objekty. Stabilizรกcia zosuvnรฉho รบzemia sa rieลกila komplexne, to znamenรก od doplnkovรฝch prieskumnรฝch prรกc, ktorรฉ upresnili IG aย HG pomery รบzemia, cez nรกvrh zรกchrannรฝch opatrenรญ aลพ po ich realizรกciu.
Spoloฤnosลฅ Valbek SK, spol. sย r. o., pokraฤuje vย projektovรฝch prรกcach na stavbe โModernizรกcia ลพelezniฤnej trate Zohor โ Malackyโ na stupni DSPRS, vย prรญpade jednรฉho podjazdu na stupni DUR aย nรกsledne DSPRS. ฤlรกnok sa venuje mimoรบrovลovรฝm krรญลพeniam cestnej aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย lokalitรกch jestvujรบcich รบrovลovรฝch krรญลพenรญ.
Od nรกvrhu a konลกtrukcie pracovnรฝch ploลกรญn prรญsne zรกvisรญ kvalita a bezpeฤnosลฅ geotechnickรฝch prรกc, ako sรบ zlepลกovanie pรดdy alebo hฤบbkovรฉ zakladanie.
Kaลพdรก doba prinรกลกa svoj pokrok, ale aj svoje problรฉmy. Platรญ to aj pre vลกetky odvetvia stavebnรญctva a neminulo to ani oblasลฅ geotechniky.
Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o. zaฤala pรดsobiลฅ ako samostatnรก firma v oblasti geodetickรฝch sluลพieb 1. 1. 2019. Cieฤพom ฤlรกnku je priblรญลพiลฅ ฤinnosลฅ spoloฤnosti na vybranรฝch aktuรกlnych stavebnรฝch projektoch.
V blรญzkosti v sรบฤasnosti najvyลกลกej budovy na Slovensku, veลพe Nivy Tower, ktorej zakladanie realizovala takisto naลกa spoloฤnosลฅ, prebieha revitalizรกcia brownfieldovรฉho areรกlu bรฝvalej cvernovej tovรกrne. Projekt sa zaฤal minulรฝ rok rekonลกtrukciou objektu pradiarne a silocentrรกly (projektom Pradiareล 1900), o ktorej sme pรญsali v minuloroฤnom ฤรญsle Inลพinierskych stavieb. Projekt ZWIRN pokraฤuje tento rok realizรกciou podzemnรฉho parkovacieho domu a novรฝm nรกmestรญm na รบrovni terรฉnu.
Nadvรคzuje na urbanistickรฝ koncept prvej fรกzy projektu Eurovea, ktorรฝ dopฤบลa. Okrem rozลกรญrenia nรกkupnรฉho centra Eurovea bude zahลลaลฅ dve kancelรกrske budovy, podzemnรฉ garรกลพe a dva bytovรฉ domy, priฤom jeden z nich bude aj prvรฝ slovenskรฝ mrakodrap Eurovea Tower. Aktuรกlne uลพ prebieha realizรกcia prรกc na podzemnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรกch v otvorenej stavebnej jame. ฤlรกnok sa venuje statickรฉmu nรกvrhu hฤบbkovรฉho zaloลพenia objektov pomocou veฤพkopriemerovรฝch pilรณt, ako aj ich nรกslednej realizรกcii vzhฤพadom na geologickรฉ podloลพie aj tesnรบ blรญzkosลฅ koryta rieky Dunaj.
V sรบฤasnosti prebieha vo vรฝznamnom rozsahu program sanรกcie zosuvnรฝch รบzemรญ na Slovensku. Takisto pri aktuรกlnom rozลกirovanรญ a budovanรญ cestnej a ลพelezniฤnej siete prechรกdzajรบ tieto stavby zloลพitรฝmi รบzemiami v nรกroฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch pomeroch, kde sa uplatnia postupy sanรกcie a stabilizรกcie. Popri ลกtandardnรฝch technolรณgiรกch na sanรกciu a stabilizรกciu zosuvnรฝch รบzemรญ sa pritom pomaly pristupuje aj k menej tradiฤnรฝm metรณdam. ฤlรกnok sa zaoberรก pouลพitรญm vybranรฝch alternatรญvnych metรณd sanรกcie zosuvov.
Rรฝchlostnรก cesta R2 ล aca โ Koลกickรฉ Oฤพลกany s dฤบลพkou 24 km je rozdelenรก na dve etapy, resp. na dva รบseky, a to I. รบsek ล aca โ Haniska a II. รบsek Koลกice, juh โ Koลกickรฉ Oฤพลกany. Celkovรก dฤบลพka I. รบseku rรฝchlostnej cesty ล aca โ Haniska je 6,8 km, rรฝchlostnรก cesta sa navrhuje ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia kategรณrie R 24,5 s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 100 km/h.
V rรกmci komplexnejลกieho zabezpeฤenia stability cesty v telese tzv. Kraฤพovianskeho zosuvu sa realizoval jeden รบsek aj s pouลพitรญm novรฉho stabilizaฤnรฉho systรฉmu, umoลพลujรบceho spรคtnรฉ vyuลพitie materiรกlu in situ. Pรดvodne bola predmetnรก cesta vybudovanรก v prรญpravnej fรกze vรฝstavby diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก (v รบdolnom variante V1 v km 4,7 โ 6,4), ktorej pokraฤovanie bolo zastavenรฉ.