historia a prebudenie zriadovacej stanica zilina teplicka
Galรฉria(9)

Histรณria a prebudenie zriaฤovacej stanica ลฝilina – Tepliฤka

Partneri sekcie:

Dลˆa 4. marca 2012 bola spustenรก plnรก prevรกdzka zriaฤovacej stanice ลฝilina โ€“ Tepliฤka. Na tom by nebolo niฤ zvlรกลกtne, keby neลกlo oย stavbu, ktorรก sa doฤkala svojho plnohodnotnรฉho uvedenia do prevรกdzky po viac ako 50 rokoch predprojektovej aย projektovej prรญpravy aย po viac ako 35 rokoch od zaฤatia stavebnรฝch prรกc.

01 prodex big image
08 prodex big image
07 prodex big image
06 prodex big image
05 prodex big image
04 prodex big image
02 prodex big image
historia a prebudenie zriadovacej stanica zilina teplicka 6123 big image
Celkovรก genรฉza prรญpravy aย realizรกcie stavby vย rokoch 1960 โ€“ 1992
Rรดzne ลกtรบdie aย vรฝskumnรฉ รบlohy spracovanรฉ na zaฤiatku 60. rokov 20. storoฤia dokรกzali neรบnosnosลฅ rekonลกtrukcie existujรบcich vlakotvornรฝch stanรญc vย ลฝiline aย Vrรบtkach aย jednoznaฤne preukรกzali vรฝhodnosลฅ vรฝstavby novej zriaฤovacej stanice vย priestore medzi ลพst. Varรญn aย ลพst. ลฝilina.

Zย hฤพadiska celosieลฅovej vlakotvorby bola zriaฤovacia stanica ลฝilina โ€“ Tepliฤka zaradenรก do I. kategรณrie, t. j. medzi 10 zรกkladnรฝch vlakotvornรฝch stanรญc 1. stupลˆa na รบzemรญ bรฝvalej ฤŒSSR, vย ktorรฝch sa predpokladalo spracovanie viac ako 3 000 vozลˆov za deลˆ. Zriaฤovacia stanica ลฝilina โ€“ Tepliฤka predstavuje sรบbor stavieb situovanรฝ vย smere zรกpad โ€“ vรฝchod vo voฤพnom priestore medzi okrajom mesta ลฝilina (koryto Vรกhu) aย obcou Varรญn. Stavby sa nachรกdzajรบ na nezastavanom priestore po ฤพavej strane dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trate Vrรบtky โ€“ ลฝilina od ลพkm 329,6 (ลพst. Varรญn) po ลพkm 335,2. Na pravรบ stranu prechรกdzajรบ vย ลพkm
334,9 spojovacou koฤพajou A2, ktorรก mimoยญรบrovลˆovo (ลพelezniฤnรฝ nadjazd) kriลพuje traลฅovรฉ koฤพaje aย premosลฅuje Vรกh. Vย ลพst. ลฝilina osobnรก stanica sa vย km asi 336,0 napรกja na existujรบce traลฅovรฉ koฤพaje.

Zรกkladnรฝm cieฤพom sรบboru stavieb bolo zabezpeฤiลฅ zvรฝลกenรบ prepravu, zmodernizovaลฅ ลพelezniฤnรฉ zariadenia, sรบstrediลฅ vlakotvornรฉ prรกce zo ลพst. ลฝilina aย ลพst.Vrรบtky na jedno miesto aย zefektรญvniลฅ ลพelezniฤnรบ dopravu.


ย 
Doterajลกie dokumentรกcie
Ministerstvo dopravy bรฝvalej ฤŒSSR uลพ vย rokoch 1964 โ€“ 1966 zadalo vypracovaลฅ ลกtรบdie na novรฉ kapacitnรฉ vlakotvornรฉ zariadenia vย priestore ลฝilina โ€“ Vrรบtky, aย to vย mieste dneลกnej zastรกvky Tepliฤka nad Vรกhom. Vรฝslednรก ลกtรบdia sรบboru stavieb bola spracovanรก vย roku 1973 (SUDOP Praha) aย na jej zรกklade sa vypracovali ฤalลกie stupne dokumentรกcie pre realizรกciu 1. stavby (tranzitnรฉ koฤพajisko) zo sรบboru stavieb vย rokoch 1975 โ€“ 1976. Vย rokoch 1977 โ€“ 1980 sa spracovala novรก ลกtรบdia sรบboru stavieb spolu sย projektovou รบlohou 2. stavby aย nรกsledne ฤalลกie stupne dokumentรกcie pre realizรกciu 2. stavby. Tรกto sa eลกte rozdelila na 1. aย 2. etapu. Stavba sa realizovala vย rokoch 1980 โ€“ 1992, no nebola dokonฤenรก.

Vย roku 1989 sa opรคtovne spracovala novรก ลกtรบdia sรบboru stavieb spolu sย projektovou รบlohou 3. stavby. Podฤพa poslednej ลกtรบdie sรบboru stavieb sa vรฝstavba celรฉho areรกlu rozdelila do ลกiestich stavieb:

  • 1. stavba โ€“ tranzitnรฉ koฤพajisko aย sรบvisiace objekty (zrealizovanรก vย rokoch 1976 โ€“ 1981),
  • 2. stavba โ€“ 1. ฤasลฅ zriaฤovacรญch kapacรญt aย sรบvisiace objekty (zrealizovanรก vย rokoch 1980 โ€“ 1992 aย 2009 โ€“ 2011),
  • 3. stavba โ€“ vรฝstavba prvej ฤasti objektov na opravu aย รบdrลพbu nรกkladnรฝch vozลˆov, hnacรญch vozidiel aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry aย ฤiastoฤnรฉ rozลกรญrenie koฤพajovรฝch skupรญn (zatiaฤพ nerealizovanรก),
  • 4. stavba โ€“ dobudovanie zriaฤovacรญch kapaยญcรญt na definitรญvny stav (zatiaฤพ nerealizovanรก),
  • 5. stavba โ€“ komplexnรก dostavba ruลกลˆovรฉho aย vozลˆovรฉho depa vrรกtane dostavby sociรกlneho zรกzemia pre zamestnancov (zatiaฤพ nerealizovanรก),
  • 6. stavba โ€“ podzemnรก tesniaca stena na ochranu vodnรฉho zdroja Tepliฤka (dokonฤenรก vย roku 1991).

Podฤพa pรดvodnรฝch investiฤnรฝch zรกmerov (ฤŒSSR) mal byลฅ celรฝ sรบbor stavieb vย plnom rozsahu dostavanรฝ aย uvedenรฝ do plnej prevรกdzky vย roku 2000. Vย roku 1995 sa eลกte spracovala dopravno-technologickรก ลกtรบdia, ktorej รบlohou bol minimรกlny nรกvrh rieลกenia dostavby zriaฤovacej stanice. Toto bol poslednรฝ dokument, po ktorom stavba ostala leลพaลฅ ฤพadom.


ย 
Revitalizรกcia stavby po roku 2004 โ€“ projektovรก prรญprava
Areรกl zriaฤovacej stanice od zastavenia vรฝstavby vย roku 1992 ostal opustenรฝ aย bol vydanรฝ napospas klimatickรฝm vplyvom aย zรกujmu rรดznych skupรญn obyvateฤพstva, venujรบcim sa zberu rozliฤnรฝch materiรกlov. Vย dรดsledku toho doลกlo kย รบplnej devastรกcii rozostavanรฝch pozemnรฝch objektov, prakticky kย รบplnej likvidรกcii vybudovanรฝch ฤastรญ trakฤnรฉho vedenia aย osvetlenia, aย zarasteniu koฤพajiska nรกletovรฝmi krovinami aย stromami.
Aลพ zaฤiatkom roka 2004 sa opรคลฅ zaฤalo vรกลพnejลกie hovoriลฅ oย dobudovanรญ aย sprevรกdzkovanรญ zriaฤovacej stanice. Vย tomto roku bola vypรญsanรก sรบลฅaลพ na zabezpeฤenie projektovej prรญpravy stavby ลฝSR, ลฝilina โ€“ Tepliฤka zriaฤovacia stanica, 2. stavba, 2. etapa sย tรฝm, ลพe realizรกcia sa bude financovaลฅ zo ลกtrukturรกlnych fondov Eรš. Na zรกklade vรฝsledkov sรบลฅaลพe bola predprojektovou aย projektovou prรญpravou stavby vrรกtane autorskรฉho dozoru, poverenรก spoloฤnosลฅ PRODEX, spol. sย r. o., Bratislava. Predmetom prรญpravnรฝch aย projektovรฝch prรกc bolo:

  • vypracovanie dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenie vย podrobnosti pre realizรกciu stavby (DSPRS),
  • vypracovanie dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenie (DSP) vย profesii zabezpeฤovacie zariadenie, oznamovacie zariadenie, elektrotechnika aย energetika,
  • obsahovรบ nรกplลˆ dokumentรกcie tvorilo vย zรกkladnom tvare odvodenom od pรดvodnej objektovej skladby 32 prevรกdzkovรฝch sรบborov aย 72 stavebnรฝch objektov,
  • nad rรกmec pรดvodnej objektovej skladby boli do rieลกenia zahrnutรฉ objekty ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku vchodovej skupiny, ktorรก bola pรดvodne predmetom 2. stavby, 1. etapy,
  • zย obsahu pรดvodnรฉho rieลกenia stavby sa vyลˆali (nebolo moลพnรฉ zachovaลฅ pรดvodnรฉ rieลกenie stavby) objekty rieลกiace vonkajลกรญ prรญvod pitnej, รบลพitkovej aย poลพiarnej vody vย dรดsledku zmeny zรกkladnรฝch vstupov. Pre tieto objekty sa vย roku 2007 postupne spracovala dokumentรกcia na stupni DSP aย DRS aย zabezpeฤilo sa vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia aย nรกsledne stavebnรฉho povolenia,
  • zย obsahu pรดvodnรฉho rieลกenia stavby sa vyลˆali (nebolo moลพnรฉ zachovaลฅ pรดvodnรฉ rieลกenie stavby) objekty rieลกiace centrรกlny kanalizaฤnรฝ zberaฤ, aย to vย dรดsledku zmien vyvolanรฝch vรฝstavbou Vodnรฉho diela ลฝilina aย sย tรฝm sรบvisiacou kolaudรกciou pรดvodnรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa ลฝSR za รบฤasti Vodohospodรกrskej vรฝstavby, ลก. p., vrรกtane vลกetkรฝch sรบvisiacich zmien celkovej koncepcie odkanalizovania zriaฤovacej stanice. Iลกlo oย vรฝstavbu novรฉho obchvatovรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa dฤบลพky asi 3,5ย km sย preฤerpรกvacou stanicou, ktorรฝ bude slรบลพiลฅ na odkanalizovanie Terchovskej doliny aย areรกlov KIA Motors, MOBIS aย priฤพahlรฝch obcรญ. Pre tieto objekty sa vย roku 2007 postupne spracovala dokumentรกcia na stupni DSP aย DRS aย zabezpeฤilo sa vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia aย nรกsledne stavebnรฉho povolenia,
  • na zรกklade rozhodnutia zodpovednรฝch zloลพiek ลฝSR sa do rozsahu stavby doplnil aย doprojektoval kamerovรฝ systรฉm pre hlavnรฉ koฤพajovรฉ skupiny aย pozemnรฉ objekty, pre ktorรฝ sa nรกsledne zabezpeฤilo vydanie stavebnรฉho povolenia,
  • majetkovoprรกvne vysporiadanie stavby โ€“ vzhฤพadom na dฤบลพku trvania realizรกcie stavby by sa dalo povedaลฅ, ลพe vลกetko je uลพ vysporiadanรฉ. Nijakรฉ vysporiadanie vลกak vย minulosti neprebehlo aย na vysporiadanรญ pozemkov pod stavbou sa intenzรญvne pracovalo aลพ od roku 2004 dodnes, keฤ je siยญtuรกcia takรก, ลพe sa โ€“ aลพ na malรฉ vรฝnimky โ€“ podarilo tรบto problematiku uzavrieลฅ.

Poลพadovanรฉ stupne dokumentรกcie (DSPRS sย ฤasลฅami DSP) boli spracovanรฉ vย takom rozsahu aย takรฝm spรดsobom, aby bolo moลพnรฉ podฤพa platnรฉho รบzemnรฉho rozhodnutia zabezpeฤiลฅ stavebnรฉ povolenie โ€“ zmenu stavby pred dokonฤenรญm aย schvรกlenie jednotlivรฝch dokumentรกciรญ.

Rozsah stavby bol danรฝ pรดvodnรฝm rozsahom 2. stavby, 2. etapy aย zadรกvacรญmi podmienkami na vรฝber zhotovovateฤพa dokumentรกcie, vย ktorรฝch sa rozsah stavby upravil oย predฤบลพenie prvรฉho koฤพajovรฉho zvรคzku smerovej skupiny na plnรบ dฤบลพku. Nรกsledne sa rozhodlo oย rozลกรญrenรญ odchodovej skupiny oย jednu koฤพaj zย dรดvodu zapojenia vleฤky areรกlu KIA. Konkrรฉtny rozsah stavby aย obsahovรก nรกplลˆ sa upresลˆovali na zรกklade vykonanรฝch prieskumov aย nรกslednรฝch vstupnรฝch porรกd podฤพa jednotlivรฝch profesnรฝch odvetvรญ. Kย zรกsadnรฝm zmenรกm doลกlo vย tรฝchto oblastiach:

  • vypustil sa pรดvodnรฝ spรดsob zรกsobovania teplom aย teplou vodou prostrednรญctvom centrรกlnej kotolne na pevnรฉ palivo (uhlie) โ€“ podฤพa odsรบhlasenej projektovej dokumentรกcie je zรกsobovanie teplom aย teplou vodou zabezpeฤenรฉ miestnymi elektrokotolยญลˆami vย jednotlivรฝch pozemnรฝch objektoch,
  • vย dรดsledku zmenenej situรกcie zย hฤพadiska zรกsobovania vodou sa vypustila pรดvodne uvaลพovanรก akumulรกcia aย po dohode so Severoslovenskรฝmi vodรกrลˆami aย kanalizรกciami (SEVAK) ลฝilina sa preลกlo na priame zabezpeฤenie pitnou, รบลพitkovou aย poลพiarnou vodou zo zdrojov SEVAK-uย sย tรฝm, ลพe sa vykonali potrebnรฉ รบpravy na rozvodoch mimo oblasti pรดvodnรฉho rozsahu stavby,
  • odkanalizovanie koฤพajiska aย celรฉho priestoru stavby bolo upravenรฉ, priฤom sa vypustila vรฝstavba centrรกlnej ฤistiarne odpadovรฝch vรดd. ฤŒistenie splaลกkovรฝch aย inak zneฤistenรฝch vรดd sa bude vykonรกvaลฅ miestne pri jednotlivรฝch pozemnรฝch objektoch vย malรฝch domovรฝch ฤŒOV aย inรฝch zariadeniach so zaรบstenรญm do kanalizaฤnรฉho zberaฤa vย koฤพajisku zriaฤovacej stanice sย priamym odvedenรญm daลพฤovรฝch aย preฤistenรฝch splaลกkovรฝch vรดd do recipientu,
  • vzhฤพadom na zmenenรฉ vstupy sa prehodnotil spรดsob zรกsobovania zriaฤovacej stanice elektrickou energiou โ€“ stanovili sa inรฉ prรญpojnรฉ miesta, ktorรฉ vลกak nemali zรกsadnรฝ vplyv na rozsah rieลกenia stavby,
  • vย dรดsledku vรฝstavby aย sprevรกdzkovania zรกvodu KIA aย MOBIS sa odchodovรก skupina rozลกรญrila oย jednu koฤพaj aย vykonali sa nevyhnutnรฉ รบpravy vย oblasti zabezpeฤenia odboฤky Vรกh na vjazdy vlakov zย vleฤky KIA,
  • vย oblasti zabezpeฤovacej aย oznamovacej techniky, elektrotechniky aย energetiky sa pouลพili modernรฉ technolรณgie sย vรฝhฤพadom na vyuลพitie aย kompatibilitu pre budรบce roky prevรกdzkovania stavby.

Revitalizรกcia stavby po roku 2004 โ€“ realizรกcia stavby
Na jar roku 2009 prebehol druhรฝ tender na vรฝber zhotovovateฤพa stavby, ktorรฝ sa podarilo dotiahnuลฅ do รบspeลกnรฉho konca (prvรฝ, vypรญsanรฝ na jeseลˆ roku 2008 bol zruลกenรฝ). Vรญลฅazom sรบลฅaลพe na realizรกciu stavebnรฝch prรกc sa stalo zdruลพenie Tepliฤka, vedenรฉ ฤeskou spoloฤnosลฅou Eurovia CS, a. s., Praha. ฤŽalลกรญmi ฤlenmi zdruลพenia boli spoloฤnosti AลฝD Praha, spol. sย r. o., AลฝD, a. s., Bratislava aย ELZA โ€“ Elektromontรกลพny zรกvod Bratislava, a. s. Objednรกvateฤพom (investorom) sรบ ลฝeleznice Slovenskej republiky. Nรกklady na stavbu boli podฤพa vรญลฅaznej ponuky 122,890 miliรณnov eur. Koncom jรบla 2009 sa odovzdalo stavenisko aย zaฤali sa stavebnรฉ prรกce. Technickรฝ dozor investora na stavbe zabezpeฤuje na zรกklade samostatnรฉho vรฝberovรฉho konania firma SGS Czech
Republic, s. r. o.
ย 
Orientaฤnรฝ rozsah rieลกenia zรกkladnรฝch objektov stavby
Celkovรฉ projektovรฉ aย realizaฤnรฉ rieลกenie stavby predstavovalo ลกirokรฝ rozsah prรกc na technologickรฝch aย stavebnรฝch objektoch, preto uvรกdzame len zรกkladnรฉ ฤasti zriaฤovacej stanice ลฝilina โ€“ Tepliฤka.

Koฤพajisko
Zรกkladom zriaฤovacej stanice je koฤพajisko tvorenรฉ troma hlavnรฝmi koฤพajovรฝmi skupinami radenรฝmi za sebou:

  • vchodovรก skupina slรบลพi na prรญchod nรกkladnรฝch vlakov do zriaฤovacej stanice aย ich prรญpravu na samotnรฉ rozraฤovanie; tvorรญ ju 6 koฤพajรญ sย uลพitoฤnรฝmi dฤบลพkami 750 aลพ 1โ€ฏ000 metrov,
  • smerovรก skupina so spรกdoviskom slรบลพi na rozraฤovanie nรกkladnรฝch vozลˆov aย tvorbu novรฝch ucelenรฝch nรกkladnรฝch vlakov; tvorรญ ju 18 relaฤnรฝch koฤพajรญ sย uลพitoฤnรฝmi dฤบลพkami 790 aลพ 880 metrov,
  • odchodovรก skupina slรบลพi na definitรญvne zoradenie novรฝch nรกkladnรฝch vlakov aย ich prรญpravu pre odchod; tvorรญ ju 5 koฤพajรญ sย uลพitoฤnรฝmi dฤบลพkami 740 aลพ 1โ€ฏ090 metrov.

Okrem zรกkladnรฝch koฤพajovรฝch skupรญn slรบลพiacich na triedenie sa vybudovali aj manipulaฤnรฉ koฤพaje na odstavenie vyradenรฝch vozลˆov aย objazdy hnacรญch vozidiel aย spojovacie koฤพaje D22, A2 aย B2 slรบลพiace na vchod aย odchod nรกkladnรฝch vlakov na sieลฅ ลฝSR.

Celkovo sa vย rรกmci zrealizovanej stavby zabudovalo asi 36,5 km koฤพajรญ aย 100 ks vรฝhybiek aย vรฝhybkovรฝch konลกtrukciรญ. Na koฤพajisko zriaฤovacej stanice sa vย rozhodujรบcej miere pouลพil zvrลกok tvaru 49 E1 na betรณnovรฝch podvaloch. Pri zapojenรญ do traลฅovรฝch koฤพajรญ sa pouลพil zvrลกok tvaru 60 E1 na betรณnovรฝch podvaloch.


ย 
Pozemnรฉ objekty โ€“ budovy (zastavanรก plocha/objem)
Pre potreby umiestnenia vnรบtornรฉho technologickรฉho zariadenia aย umiestnenia pracovรญsk na zabezpeฤenie obsluhy, รบdrลพby aย prevรกdzky zriaฤovacej stanice sa vybudovali novรฉ pozemnรฉ objekty:

  • prevรกdzkovรก budova Vchod (zastavanรก plocha/objem โ€“ 75ย m2/355ย m3), slรบลพiaca pre potreby รบdrลพby ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vchodovej skupiny,
  • centrรกlna prevรกdzkovรก budova (525ย m2/4ย 459ย m3), ktorรก je srdcom aย duลกou zriaฤovacej stanice; tu je umiestnenรฉ aj dispeฤerskรฉ centrum, zย ktorรฉho sa bude riadiลฅ celรฝ chod zriaฤovacej stanice,
  • stavadlovรก veลพa aย stanoviลกte dozorcu spรกdoviska (454ย m2/4โ€ฏ783ย m3 aย 34ย m2/142 m3) โ€“ stavadlovรก veลพa je srdcom spรกdoviska aย stanoviลกte dozorcu spรกdoviska bude riadiลฅ aย zabezpeฤovaลฅ fyzickรฉ delenie odvesov spรบลกลฅanรฝch na spรกdovisko,
  • prevรกdzkovรก budova Stred (429ย m2/4ย 251ย m3) bude zabezpeฤovaลฅ technickรบ aย prevรกdzkoยญvรบ prรญpravu novozoradenรฝch nรกkladnรฝch vlakov na odchod na ลพelezniฤnรบ sieลฅ ลฝSR,
  • transformovne TS1, TS2, TS3 budรบ zabezpeฤovaลฅ dodรกvku elektrickej energie potrebnej na bezproblรฉmovรฝ chod celej zriaฤovacej stanice.

Zabezpeฤovacia zariadenie
Prevรกdzku zriaฤovacej stanice bude riadiลฅ aย zabezpeฤovaลฅ elektronickรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie ESA 11 od firmy AลฝD Praha, ktorรฉ bude spolupracovaลฅ sย hlavnรฝm spรกdoviskovรฝm zariadenรญm AlisterCargo od firmy Funkwerk IT GmbH. Na zabezpeฤovacie zariadenie ESA 11 je vย celej zriaฤovacej stanici pripojenรฝch 117 nรกvestidiel, 98 elektromotorickรฝch prestavnรญkov, 39 koฤพajovรฝch obvodov, 111 poฤรญtaฤov nรกprav, 3 prejazdovรฉ zabezpeฤovacie zariadenia, 4 pomocnรฉ stavadlรก, 5 vรฝkoฤพajok aย 1 elektromagnetickรฝ zรกmok. Technologickรฉ zariadenie je umiestnenรฉ vย budove RZZ (releovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia), ktorรก bola vybudovanรก vย rรกmci 1. stavby, vย centrรกlnej prevรกdzkovej budove aย prevรกdzkovej budove Stred. Riadiace dispeฤerskรฉ pracovisko je umiestnenรฉ vย centrรกlnej prevรกdzkovej budove aย jeho dominantou je veฤพkoploลกnรก zobrazovacia jednotka VEZO na zobrazenie reliรฉfu koฤพajiska riadenej oblasti. Zriaฤovacia stanica vย ลฝiline Tepliฤke je prvรฝm takto komfortne vybavenรฝm pracoviskom na Slovensku.

Zย hฤพadiska manipulรกciรญ sย vozลˆami je najdรดleลพitejลกou ฤasลฅou zriaฤovacej stanice spรกdovisko, ktorรฉ slรบลพi na rozpรบลกลฅanie vozลˆov do 18 relaฤnรฝch koฤพajรญ smerovej skupiny. Pohyb vozลˆov vย priestore spรกdoviska aย ich bezpeฤnรฝ prechod od vrcholu spรกdoviska (kopec) aลพ po zbernรบ ฤasลฅ smerovรฝch koฤพajรญ zabezpeฤuje systรฉm vrcholovรฝch, รบdolnรฝch aย cieฤพovรฝch pruลพinovo-hydraulickรฝch bล•zd, ktorรฝch je na spรกdovisku osadenรฝch celkom 124 ks.

Spรกdovisko stanice ลฝilina โ€“ Tepliฤka (Spรกdovisko Vรกh) je riadenรฉ elektronickรฝm spรกdoviskovรฝm stavadlom so zabezpeฤovacรญm zariadenรญm AlisterCargo firmy Funkwerk IT GmbH, ktorรฉ zabezpeฤรญ riadenie vรฝmen aย ostatnรฝch prvkov spรกdoviska vย procese stavania posunovรฝch ciest, ako aj automatickรฉho rozraฤovania vozลˆov. Diaฤพkovรฉ riadenie pruลพinovo-hydraulickรฝch koฤพajovรฝch bล•zd vย procese automatickรฉho rozraฤovania vozลˆov bude zabezpeฤovaลฅ subsystรฉm riadenia bล•zd.
ย 
Trakฤnรฉ vedenie
Celรฉ koฤพajisko zriaฤovacej stanice (okrem spรกdoviska) je zatrolejovanรฉ trakฤnรฝm vedenรญm typovej zostavy Sย aย J. Existujรบca napรคลฅovรก sรบstava priฤพahlej ลพelezniฤnej trate Koลกice โ€“ ลฝilina je vย sรบฤasnosti jednosmernรก 3 kV, vย blรญzkej budรบcnosti sa vลกak uvaลพuje oย prechode na sรบstavu striedavรบ 25 kV, 50 Hz. Pri projektovej prรญprave aj realizรกcii sa sย tรฝmto prechodom poฤรญtalo aย vย typovรฝch zostavรกch Sย aย J sa pouลพili takzvanรฉ univerzรกlne prvky, vyhovujรบce na inลกtalรกciu oboch trakฤnรฝch napรคลฅovรฝch sรบstav (รบsekovรฉ odpojovaฤe, รบsekovรฉ deliฤe, polymรฉrovรฉ plastovรฉ izolรกtory sย napรคลฅovou hladinou 25 kV aย podobne).
ย 
Osvetlenie
Osvetlenie koฤพajovรฝch skupรญn zriaฤovacej stanice zabezpeฤujรบ osvetฤพovacie veลพe sย vรฝลกkou 20,0 m aย 36,0 m, ktorรฉ sรบ miestne podฤพa potreby doplnenรฉ osvetฤพovacรญmi stoลพiarmi ลฝ14. Osvetฤพovacie veลพe sรบ prรญrubovรฉ, oceฤพovรฉ, ohraลˆovanรฉ, ลพiarovo zinkovanรฉ stoลพiare sย pevnou osvetฤพovacou ploลกinou na vrchole aย rebrรญkom vybavenรฝm zabezpeฤovacou koฤพajniฤkou proti pรกdu. Stoลพiare sรบ zosilnenรฉ proti vรฝkyvu zย dรดvodu osadenia prvkov kamerovรฉho systรฉmu na ploลกinรกch kaลพdej veลพe. Na ploลกinรกch veลพรญ sรบ osadenรฉ asymetrickรฉ svetlomety typu SiCOMPACT A2 MIDI 250 W, respektรญve 400 W so zabudovanรฝmi predradnรฝmi prรญstrojmi. Ovlรกdanie osvetlenia je miestne aย diaฤพkovรฉ zย ovlรกdacรญch skriniek vย centrรกlnej prevรกdzkovej budovestavadlovej veลพi aย prevรกdzkovej budove Stred, riadenรฉ poฤรญtaฤmi.
ย 
Ostatnรฉ
Pre potreby prรญstupu kย jednotlivรฝm koฤพajovรฝm skupinรกm aย pozemnรฝm objektom sa vย rรกmci zriaฤovacej stanice vybudovala sieลฅ vnรบtrozรกvodnรฝch komunikรกciรญ aย spevnenรฝch plรดch. Vย celom rozsahu je vybudovanรฉ oznamovacie zariadenie pre bezproblรฉmovรบ komunikรกciu vลกetkรฝch zloลพiek pracujรบcich vย obvode zriaฤovacej stanice, ako aj pre styk sย verejnou ลพelezniฤnou sieลฅou. Celรฝ priestor zriaฤovacej stanice sa sleduje kamerovรฝm systรฉmom sย priamym prepojenรญm na centrum ลฝelezniฤnej polรญcie vย ลฝiline.
ย 
Zรกver
Stavebnรฉ prรกce skonฤili vย decembri 2011 aย plnรก prevรกdzka by sa mala podฤพa predbeลพnรฝch plรกnov spustiลฅ zaฤiatkom aprรญla 2012. Zriaฤovacia stanica vo vybudovanom rozsahu umoลพลˆuje ลกpiฤkovo spracovaลฅ asi 1โ€ฏ200 nรกkladnรฝch vozลˆov za 24 hodรญn aย odbaviลฅ 45 konฤiacich aย 41 odchรกdzajรบcich nรกkladnรฝch vlakov.
Realizรกcia aย sprevรกdzkovanie zriaฤovacej stanice ลฝilina โ€“ Tepliฤka vย rozsahu 2. stavby mรก veฤพkรฝ vรฝznam najmรค pre mesto ลฝilina. Po jej sprevรกdzkovanรญ by sa totiลพ mala รบplne zruลกiลฅ vlakotvornรก ฤinnosti vย obvode zriaฤovacia stanica ลฝilina aย pozemky pri Vรกhu, na ktorรฝch sa nachรกdzajรบ dneลกnรฉ zriaฤovacie obvody Starรก aย Novรก Harfa, bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ na inรฉ รบฤely.

Realizรกcia ฤalลกรญch stavieb vย oblasti ลฝiliny โ€“ Tepliฤky, ktorรก by rieลกila dobudovanie zriaฤovacรญch kapacรญt aย dostavbu zariadenรญ na prevรกdzku aย รบdrลพbu nรกkladnรฝch vozลˆov aย hnacรญch vozidiel, je vย sรบฤasnosti vzhฤพadom na vysokรบ finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ, ale najmรค veฤพkรฉ zรกbery pozemkov vย lukratรญvnej oblasti Mojลก pri Vodnom diele ลฝilina asi len hudbou vzdialenej budรบcnosti.
ย 
TEXT: Ing. Ivan Pisko, Ing. Peter Polรกฤek
FOTO: PRODEX

Ivan Pisko je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o. Najskรดr bol projektantom vย profesii ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku aย nรกsledne hlavnรฝm inลพinierom projektu stavby zriaฤovacej stanice ลฝilina โ€“ Tepliฤka vย rokoch 1982 โ€“ 1991 aย 2004 โ€“ 2011.

Peter Polรกฤek je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o. Vย rokoch 2005 โ€“ 2006 bol spracovateฤพom projektovej dokumentรกcie viacerรฝch objektov zriaฤovacej stanice vย profesii ลพelezniฤnรฝ spodok aย zvrลกok aย od roku 2010 bol zodpovednรฝ zaย vรฝkon autorskรฉho dozoru na stavbe.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie