Histรณria a prebudenie zriaฤovacej stanica ลฝilina – Tepliฤka
Dลa 4. marca 2012 bola spustenรก plnรก prevรกdzka zriaฤovacej stanice ลฝilina โ Tepliฤka. Na tom by nebolo niฤ zvlรกลกtne, keby neลกlo oย stavbu, ktorรก sa doฤkala svojho plnohodnotnรฉho uvedenia do prevรกdzky po viac ako 50 rokoch predprojektovej aย projektovej prรญpravy aย po viac ako 35 rokoch od zaฤatia stavebnรฝch prรกc.
Celkovรก genรฉza prรญpravy aย realizรกcie stavby vย rokoch 1960 โ 1992Rรดzne ลกtรบdie aย vรฝskumnรฉ รบlohy spracovanรฉ na zaฤiatku 60. rokov 20. storoฤia dokรกzali neรบnosnosลฅ rekonลกtrukcie existujรบcich vlakotvornรฝch stanรญc vย ลฝiline aย Vrรบtkach aย jednoznaฤne preukรกzali vรฝhodnosลฅ vรฝstavby novej zriaฤovacej stanice vย priestore medzi ลพst. Varรญn aย ลพst. ลฝilina.
Zย hฤพadiska celosieลฅovej vlakotvorby bola zriaฤovacia stanica ลฝilina โ Tepliฤka zaradenรก do I. kategรณrie, t. j. medzi 10 zรกkladnรฝch vlakotvornรฝch stanรญc 1. stupลa na รบzemรญ bรฝvalej ฤSSR, vย ktorรฝch sa predpokladalo spracovanie viac ako 3 000 vozลov za deล. Zriaฤovacia stanica ลฝilina โ Tepliฤka predstavuje sรบbor stavieb situovanรฝ vย smere zรกpad โ vรฝchod vo voฤพnom priestore medzi okrajom mesta ลฝilina (koryto Vรกhu) aย obcou Varรญn. Stavby sa nachรกdzajรบ na nezastavanom priestore po ฤพavej strane dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trate Vrรบtky โ ลฝilina od ลพkm 329,6 (ลพst. Varรญn) po ลพkm 335,2. Na pravรบ stranu prechรกdzajรบ vย ลพkm
334,9 spojovacou koฤพajou A2, ktorรก mimoยญรบrovลovo (ลพelezniฤnรฝ nadjazd) kriลพuje traลฅovรฉ koฤพaje aย premosลฅuje Vรกh. Vย ลพst. ลฝilina osobnรก stanica sa vย km asi 336,0 napรกja na existujรบce traลฅovรฉ koฤพaje.
Zรกkladnรฝm cieฤพom sรบboru stavieb bolo zabezpeฤiลฅ zvรฝลกenรบ prepravu, zmodernizovaลฅ ลพelezniฤnรฉ zariadenia, sรบstrediลฅ vlakotvornรฉ prรกce zo ลพst. ลฝilina aย ลพst.Vrรบtky na jedno miesto aย zefektรญvniลฅ ลพelezniฤnรบ dopravu.
ย
Doterajลกie dokumentรกcie
Ministerstvo dopravy bรฝvalej ฤSSR uลพ vย rokoch 1964 โ 1966 zadalo vypracovaลฅ ลกtรบdie na novรฉ kapacitnรฉ vlakotvornรฉ zariadenia vย priestore ลฝilina โ Vrรบtky, aย to vย mieste dneลกnej zastรกvky Tepliฤka nad Vรกhom. Vรฝslednรก ลกtรบdia sรบboru stavieb bola spracovanรก vย roku 1973 (SUDOP Praha) aย na jej zรกklade sa vypracovali ฤalลกie stupne dokumentรกcie pre realizรกciu 1. stavby (tranzitnรฉ koฤพajisko) zo sรบboru stavieb vย rokoch 1975 โ 1976. Vย rokoch 1977 โ 1980 sa spracovala novรก ลกtรบdia sรบboru stavieb spolu sย projektovou รบlohou 2. stavby aย nรกsledne ฤalลกie stupne dokumentรกcie pre realizรกciu 2. stavby. Tรกto sa eลกte rozdelila na 1. aย 2. etapu. Stavba sa realizovala vย rokoch 1980 โ 1992, no nebola dokonฤenรก.
Vย roku 1989 sa opรคtovne spracovala novรก ลกtรบdia sรบboru stavieb spolu sย projektovou รบlohou 3. stavby. Podฤพa poslednej ลกtรบdie sรบboru stavieb sa vรฝstavba celรฉho areรกlu rozdelila do ลกiestich stavieb:
- 1. stavba โ tranzitnรฉ koฤพajisko aย sรบvisiace objekty (zrealizovanรก vย rokoch 1976 โ 1981),
- 2. stavba โ 1. ฤasลฅ zriaฤovacรญch kapacรญt aย sรบvisiace objekty (zrealizovanรก vย rokoch 1980 โ 1992 aย 2009 โ 2011),
- 3. stavba โ vรฝstavba prvej ฤasti objektov na opravu aย รบdrลพbu nรกkladnรฝch vozลov, hnacรญch vozidiel aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry aย ฤiastoฤnรฉ rozลกรญrenie koฤพajovรฝch skupรญn (zatiaฤพ nerealizovanรก),
- 4. stavba โ dobudovanie zriaฤovacรญch kapaยญcรญt na definitรญvny stav (zatiaฤพ nerealizovanรก),
- 5. stavba โ komplexnรก dostavba ruลกลovรฉho aย vozลovรฉho depa vrรกtane dostavby sociรกlneho zรกzemia pre zamestnancov (zatiaฤพ nerealizovanรก),
- 6. stavba โ podzemnรก tesniaca stena na ochranu vodnรฉho zdroja Tepliฤka (dokonฤenรก vย roku 1991).
Podฤพa pรดvodnรฝch investiฤnรฝch zรกmerov (ฤSSR) mal byลฅ celรฝ sรบbor stavieb vย plnom rozsahu dostavanรฝ aย uvedenรฝ do plnej prevรกdzky vย roku 2000. Vย roku 1995 sa eลกte spracovala dopravno-technologickรก ลกtรบdia, ktorej รบlohou bol minimรกlny nรกvrh rieลกenia dostavby zriaฤovacej stanice. Toto bol poslednรฝ dokument, po ktorom stavba ostala leลพaลฅ ฤพadom.
ย
Revitalizรกcia stavby po roku 2004 โ projektovรก prรญprava
Areรกl zriaฤovacej stanice od zastavenia vรฝstavby vย roku 1992 ostal opustenรฝ aย bol vydanรฝ napospas klimatickรฝm vplyvom aย zรกujmu rรดznych skupรญn obyvateฤพstva, venujรบcim sa zberu rozliฤnรฝch materiรกlov. Vย dรดsledku toho doลกlo kย รบplnej devastรกcii rozostavanรฝch pozemnรฝch objektov, prakticky kย รบplnej likvidรกcii vybudovanรฝch ฤastรญ trakฤnรฉho vedenia aย osvetlenia, aย zarasteniu koฤพajiska nรกletovรฝmi krovinami aย stromami.
Aลพ zaฤiatkom roka 2004 sa opรคลฅ zaฤalo vรกลพnejลกie hovoriลฅ oย dobudovanรญ aย sprevรกdzkovanรญ zriaฤovacej stanice. Vย tomto roku bola vypรญsanรก sรบลฅaลพ na zabezpeฤenie projektovej prรญpravy stavby ลฝSR, ลฝilina โ Tepliฤka zriaฤovacia stanica, 2. stavba, 2. etapa sย tรฝm, ลพe realizรกcia sa bude financovaลฅ zo ลกtrukturรกlnych fondov Eร. Na zรกklade vรฝsledkov sรบลฅaลพe bola predprojektovou aย projektovou prรญpravou stavby vrรกtane autorskรฉho dozoru, poverenรก spoloฤnosลฅ PRODEX, spol. sย r. o., Bratislava. Predmetom prรญpravnรฝch aย projektovรฝch prรกc bolo:
- vypracovanie dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenie vย podrobnosti pre realizรกciu stavby (DSPRS),
- vypracovanie dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenie (DSP) vย profesii zabezpeฤovacie zariadenie, oznamovacie zariadenie, elektrotechnika aย energetika,
- obsahovรบ nรกplล dokumentรกcie tvorilo vย zรกkladnom tvare odvodenom od pรดvodnej objektovej skladby 32 prevรกdzkovรฝch sรบborov aย 72 stavebnรฝch objektov,
- nad rรกmec pรดvodnej objektovej skladby boli do rieลกenia zahrnutรฉ objekty ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku vchodovej skupiny, ktorรก bola pรดvodne predmetom 2. stavby, 1. etapy,
- zย obsahu pรดvodnรฉho rieลกenia stavby sa vyลali (nebolo moลพnรฉ zachovaลฅ pรดvodnรฉ rieลกenie stavby) objekty rieลกiace vonkajลกรญ prรญvod pitnej, รบลพitkovej aย poลพiarnej vody vย dรดsledku zmeny zรกkladnรฝch vstupov. Pre tieto objekty sa vย roku 2007 postupne spracovala dokumentรกcia na stupni DSP aย DRS aย zabezpeฤilo sa vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia aย nรกsledne stavebnรฉho povolenia,
- zย obsahu pรดvodnรฉho rieลกenia stavby sa vyลali (nebolo moลพnรฉ zachovaลฅ pรดvodnรฉ rieลกenie stavby) objekty rieลกiace centrรกlny kanalizaฤnรฝ zberaฤ, aย to vย dรดsledku zmien vyvolanรฝch vรฝstavbou Vodnรฉho diela ลฝilina aย sย tรฝm sรบvisiacou kolaudรกciou pรดvodnรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa ลฝSR za รบฤasti Vodohospodรกrskej vรฝstavby, ลก. p., vrรกtane vลกetkรฝch sรบvisiacich zmien celkovej koncepcie odkanalizovania zriaฤovacej stanice. Iลกlo oย vรฝstavbu novรฉho obchvatovรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa dฤบลพky asi 3,5ย km sย preฤerpรกvacou stanicou, ktorรฝ bude slรบลพiลฅ na odkanalizovanie Terchovskej doliny aย areรกlov KIA Motors, MOBIS aย priฤพahlรฝch obcรญ. Pre tieto objekty sa vย roku 2007 postupne spracovala dokumentรกcia na stupni DSP aย DRS aย zabezpeฤilo sa vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia aย nรกsledne stavebnรฉho povolenia,
- na zรกklade rozhodnutia zodpovednรฝch zloลพiek ลฝSR sa do rozsahu stavby doplnil aย doprojektoval kamerovรฝ systรฉm pre hlavnรฉ koฤพajovรฉ skupiny aย pozemnรฉ objekty, pre ktorรฝ sa nรกsledne zabezpeฤilo vydanie stavebnรฉho povolenia,
- majetkovoprรกvne vysporiadanie stavby โ vzhฤพadom na dฤบลพku trvania realizรกcie stavby by sa dalo povedaลฅ, ลพe vลกetko je uลพ vysporiadanรฉ. Nijakรฉ vysporiadanie vลกak vย minulosti neprebehlo aย na vysporiadanรญ pozemkov pod stavbou sa intenzรญvne pracovalo aลพ od roku 2004 dodnes, keฤ je siยญtuรกcia takรก, ลพe sa โ aลพ na malรฉ vรฝnimky โ podarilo tรบto problematiku uzavrieลฅ.
Poลพadovanรฉ stupne dokumentรกcie (DSPRS sย ฤasลฅami DSP) boli spracovanรฉ vย takom rozsahu aย takรฝm spรดsobom, aby bolo moลพnรฉ podฤพa platnรฉho รบzemnรฉho rozhodnutia zabezpeฤiลฅ stavebnรฉ povolenie โ zmenu stavby pred dokonฤenรญm aย schvรกlenie jednotlivรฝch dokumentรกciรญ.
Rozsah stavby bol danรฝ pรดvodnรฝm rozsahom 2. stavby, 2. etapy aย zadรกvacรญmi podmienkami na vรฝber zhotovovateฤพa dokumentรกcie, vย ktorรฝch sa rozsah stavby upravil oย predฤบลพenie prvรฉho koฤพajovรฉho zvรคzku smerovej skupiny na plnรบ dฤบลพku. Nรกsledne sa rozhodlo oย rozลกรญrenรญ odchodovej skupiny oย jednu koฤพaj zย dรดvodu zapojenia vleฤky areรกlu KIA. Konkrรฉtny rozsah stavby aย obsahovรก nรกplล sa upresลovali na zรกklade vykonanรฝch prieskumov aย nรกslednรฝch vstupnรฝch porรกd podฤพa jednotlivรฝch profesnรฝch odvetvรญ. Kย zรกsadnรฝm zmenรกm doลกlo vย tรฝchto oblastiach:
- vypustil sa pรดvodnรฝ spรดsob zรกsobovania teplom aย teplou vodou prostrednรญctvom centrรกlnej kotolne na pevnรฉ palivo (uhlie) โ podฤพa odsรบhlasenej projektovej dokumentรกcie je zรกsobovanie teplom aย teplou vodou zabezpeฤenรฉ miestnymi elektrokotolยญลami vย jednotlivรฝch pozemnรฝch objektoch,
- vย dรดsledku zmenenej situรกcie zย hฤพadiska zรกsobovania vodou sa vypustila pรดvodne uvaลพovanรก akumulรกcia aย po dohode so Severoslovenskรฝmi vodรกrลami aย kanalizรกciami (SEVAK) ลฝilina sa preลกlo na priame zabezpeฤenie pitnou, รบลพitkovou aย poลพiarnou vodou zo zdrojov SEVAK-uย sย tรฝm, ลพe sa vykonali potrebnรฉ รบpravy na rozvodoch mimo oblasti pรดvodnรฉho rozsahu stavby,
- odkanalizovanie koฤพajiska aย celรฉho priestoru stavby bolo upravenรฉ, priฤom sa vypustila vรฝstavba centrรกlnej ฤistiarne odpadovรฝch vรดd. ฤistenie splaลกkovรฝch aย inak zneฤistenรฝch vรดd sa bude vykonรกvaลฅ miestne pri jednotlivรฝch pozemnรฝch objektoch vย malรฝch domovรฝch ฤOV aย inรฝch zariadeniach so zaรบstenรญm do kanalizaฤnรฉho zberaฤa vย koฤพajisku zriaฤovacej stanice sย priamym odvedenรญm daลพฤovรฝch aย preฤistenรฝch splaลกkovรฝch vรดd do recipientu,
- vzhฤพadom na zmenenรฉ vstupy sa prehodnotil spรดsob zรกsobovania zriaฤovacej stanice elektrickou energiou โ stanovili sa inรฉ prรญpojnรฉ miesta, ktorรฉ vลกak nemali zรกsadnรฝ vplyv na rozsah rieลกenia stavby,
- vย dรดsledku vรฝstavby aย sprevรกdzkovania zรกvodu KIA aย MOBIS sa odchodovรก skupina rozลกรญrila oย jednu koฤพaj aย vykonali sa nevyhnutnรฉ รบpravy vย oblasti zabezpeฤenia odboฤky Vรกh na vjazdy vlakov zย vleฤky KIA,
- vย oblasti zabezpeฤovacej aย oznamovacej techniky, elektrotechniky aย energetiky sa pouลพili modernรฉ technolรณgie sย vรฝhฤพadom na vyuลพitie aย kompatibilitu pre budรบce roky prevรกdzkovania stavby.
Revitalizรกcia stavby po roku 2004 โ realizรกcia stavby
Na jar roku 2009 prebehol druhรฝ tender na vรฝber zhotovovateฤพa stavby, ktorรฝ sa podarilo dotiahnuลฅ do รบspeลกnรฉho konca (prvรฝ, vypรญsanรฝ na jeseล roku 2008 bol zruลกenรฝ). Vรญลฅazom sรบลฅaลพe na realizรกciu stavebnรฝch prรกc sa stalo zdruลพenie Tepliฤka, vedenรฉ ฤeskou spoloฤnosลฅou Eurovia CS, a. s., Praha. ฤalลกรญmi ฤlenmi zdruลพenia boli spoloฤnosti AลฝD Praha, spol. sย r. o., AลฝD, a. s., Bratislava aย ELZA โ Elektromontรกลพny zรกvod Bratislava, a. s. Objednรกvateฤพom (investorom) sรบ ลฝeleznice Slovenskej republiky. Nรกklady na stavbu boli podฤพa vรญลฅaznej ponuky 122,890 miliรณnov eur. Koncom jรบla 2009 sa odovzdalo stavenisko aย zaฤali sa stavebnรฉ prรกce. Technickรฝ dozor investora na stavbe zabezpeฤuje na zรกklade samostatnรฉho vรฝberovรฉho konania firma SGS Czech
Republic, s. r. o.
ย
Orientaฤnรฝ rozsah rieลกenia zรกkladnรฝch objektov stavby
Celkovรฉ projektovรฉ aย realizaฤnรฉ rieลกenie stavby predstavovalo ลกirokรฝ rozsah prรกc na technologickรฝch aย stavebnรฝch objektoch, preto uvรกdzame len zรกkladnรฉ ฤasti zriaฤovacej stanice ลฝilina โ Tepliฤka.
Koฤพajisko
Zรกkladom zriaฤovacej stanice je koฤพajisko tvorenรฉ troma hlavnรฝmi koฤพajovรฝmi skupinami radenรฝmi za sebou:
- vchodovรก skupina slรบลพi na prรญchod nรกkladnรฝch vlakov do zriaฤovacej stanice aย ich prรญpravu na samotnรฉ rozraฤovanie; tvorรญ ju 6 koฤพajรญ sย uลพitoฤnรฝmi dฤบลพkami 750 aลพ 1โฏ000 metrov,
- smerovรก skupina so spรกdoviskom slรบลพi na rozraฤovanie nรกkladnรฝch vozลov aย tvorbu novรฝch ucelenรฝch nรกkladnรฝch vlakov; tvorรญ ju 18 relaฤnรฝch koฤพajรญ sย uลพitoฤnรฝmi dฤบลพkami 790 aลพ 880 metrov,
- odchodovรก skupina slรบลพi na definitรญvne zoradenie novรฝch nรกkladnรฝch vlakov aย ich prรญpravu pre odchod; tvorรญ ju 5 koฤพajรญ sย uลพitoฤnรฝmi dฤบลพkami 740 aลพ 1โฏ090 metrov.
Okrem zรกkladnรฝch koฤพajovรฝch skupรญn slรบลพiacich na triedenie sa vybudovali aj manipulaฤnรฉ koฤพaje na odstavenie vyradenรฝch vozลov aย objazdy hnacรญch vozidiel aย spojovacie koฤพaje D22, A2 aย B2 slรบลพiace na vchod aย odchod nรกkladnรฝch vlakov na sieลฅ ลฝSR.
Celkovo sa vย rรกmci zrealizovanej stavby zabudovalo asi 36,5 km koฤพajรญ aย 100 ks vรฝhybiek aย vรฝhybkovรฝch konลกtrukciรญ. Na koฤพajisko zriaฤovacej stanice sa vย rozhodujรบcej miere pouลพil zvrลกok tvaru 49 E1 na betรณnovรฝch podvaloch. Pri zapojenรญ do traลฅovรฝch koฤพajรญ sa pouลพil zvrลกok tvaru 60 E1 na betรณnovรฝch podvaloch.
ย
Pozemnรฉ objekty โ budovy (zastavanรก plocha/objem)
Pre potreby umiestnenia vnรบtornรฉho technologickรฉho zariadenia aย umiestnenia pracovรญsk na zabezpeฤenie obsluhy, รบdrลพby aย prevรกdzky zriaฤovacej stanice sa vybudovali novรฉ pozemnรฉ objekty:
- prevรกdzkovรก budova Vchod (zastavanรก plocha/objem โ 75ย m2/355ย m3), slรบลพiaca pre potreby รบdrลพby ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vchodovej skupiny,
- centrรกlna prevรกdzkovรก budova (525ย m2/4ย 459ย m3), ktorรก je srdcom aย duลกou zriaฤovacej stanice; tu je umiestnenรฉ aj dispeฤerskรฉ centrum, zย ktorรฉho sa bude riadiลฅ celรฝ chod zriaฤovacej stanice,
- stavadlovรก veลพa aย stanoviลกte dozorcu spรกdoviska (454ย m2/4โฏ783ย m3 aย 34ย m2/142 m3) โ stavadlovรก veลพa je srdcom spรกdoviska aย stanoviลกte dozorcu spรกdoviska bude riadiลฅ aย zabezpeฤovaลฅ fyzickรฉ delenie odvesov spรบลกลฅanรฝch na spรกdovisko,
- prevรกdzkovรก budova Stred (429ย m2/4ย 251ย m3) bude zabezpeฤovaลฅ technickรบ aย prevรกdzkoยญvรบ prรญpravu novozoradenรฝch nรกkladnรฝch vlakov na odchod na ลพelezniฤnรบ sieลฅ ลฝSR,
- transformovne TS1, TS2, TS3 budรบ zabezpeฤovaลฅ dodรกvku elektrickej energie potrebnej na bezproblรฉmovรฝ chod celej zriaฤovacej stanice.
Zabezpeฤovacia zariadenie
Prevรกdzku zriaฤovacej stanice bude riadiลฅ aย zabezpeฤovaลฅ elektronickรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie ESA 11 od firmy AลฝD Praha, ktorรฉ bude spolupracovaลฅ sย hlavnรฝm spรกdoviskovรฝm zariadenรญm AlisterCargo od firmy Funkwerk IT GmbH. Na zabezpeฤovacie zariadenie ESA 11 je vย celej zriaฤovacej stanici pripojenรฝch 117 nรกvestidiel, 98 elektromotorickรฝch prestavnรญkov, 39 koฤพajovรฝch obvodov, 111 poฤรญtaฤov nรกprav, 3 prejazdovรฉ zabezpeฤovacie zariadenia, 4 pomocnรฉ stavadlรก, 5 vรฝkoฤพajok aย 1 elektromagnetickรฝ zรกmok. Technologickรฉ zariadenie je umiestnenรฉ vย budove RZZ (releovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia), ktorรก bola vybudovanรก vย rรกmci 1. stavby, vย centrรกlnej prevรกdzkovej budove aย prevรกdzkovej budove Stred. Riadiace dispeฤerskรฉ pracovisko je umiestnenรฉ vย centrรกlnej prevรกdzkovej budove aย jeho dominantou je veฤพkoploลกnรก zobrazovacia jednotka VEZO na zobrazenie reliรฉfu koฤพajiska riadenej oblasti. Zriaฤovacia stanica vย ลฝiline Tepliฤke je prvรฝm takto komfortne vybavenรฝm pracoviskom na Slovensku.
Zย hฤพadiska manipulรกciรญ sย vozลami je najdรดleลพitejลกou ฤasลฅou zriaฤovacej stanice spรกdovisko, ktorรฉ slรบลพi na rozpรบลกลฅanie vozลov do 18 relaฤnรฝch koฤพajรญ smerovej skupiny. Pohyb vozลov vย priestore spรกdoviska aย ich bezpeฤnรฝ prechod od vrcholu spรกdoviska (kopec) aลพ po zbernรบ ฤasลฅ smerovรฝch koฤพajรญ zabezpeฤuje systรฉm vrcholovรฝch, รบdolnรฝch aย cieฤพovรฝch pruลพinovo-hydraulickรฝch bลzd, ktorรฝch je na spรกdovisku osadenรฝch celkom 124 ks.
Spรกdovisko stanice ลฝilina โ Tepliฤka (Spรกdovisko Vรกh) je riadenรฉ elektronickรฝm spรกdoviskovรฝm stavadlom so zabezpeฤovacรญm zariadenรญm AlisterCargo firmy Funkwerk IT GmbH, ktorรฉ zabezpeฤรญ riadenie vรฝmen aย ostatnรฝch prvkov spรกdoviska vย procese stavania posunovรฝch ciest, ako aj automatickรฉho rozraฤovania vozลov. Diaฤพkovรฉ riadenie pruลพinovo-hydraulickรฝch koฤพajovรฝch bลzd vย procese automatickรฉho rozraฤovania vozลov bude zabezpeฤovaลฅ subsystรฉm riadenia bลzd.
ย
Trakฤnรฉ vedenie
Celรฉ koฤพajisko zriaฤovacej stanice (okrem spรกdoviska) je zatrolejovanรฉ trakฤnรฝm vedenรญm typovej zostavy Sย aย J. Existujรบca napรคลฅovรก sรบstava priฤพahlej ลพelezniฤnej trate Koลกice โ ลฝilina je vย sรบฤasnosti jednosmernรก 3 kV, vย blรญzkej budรบcnosti sa vลกak uvaลพuje oย prechode na sรบstavu striedavรบ 25 kV, 50 Hz. Pri projektovej prรญprave aj realizรกcii sa sย tรฝmto prechodom poฤรญtalo aย vย typovรฝch zostavรกch Sย aย J sa pouลพili takzvanรฉ univerzรกlne prvky, vyhovujรบce na inลกtalรกciu oboch trakฤnรฝch napรคลฅovรฝch sรบstav (รบsekovรฉ odpojovaฤe, รบsekovรฉ deliฤe, polymรฉrovรฉ plastovรฉ izolรกtory sย napรคลฅovou hladinou 25 kV aย podobne).
ย
Osvetlenie
Osvetlenie koฤพajovรฝch skupรญn zriaฤovacej stanice zabezpeฤujรบ osvetฤพovacie veลพe sย vรฝลกkou 20,0 m aย 36,0 m, ktorรฉ sรบ miestne podฤพa potreby doplnenรฉ osvetฤพovacรญmi stoลพiarmi ลฝ14. Osvetฤพovacie veลพe sรบ prรญrubovรฉ, oceฤพovรฉ, ohraลovanรฉ, ลพiarovo zinkovanรฉ stoลพiare sย pevnou osvetฤพovacou ploลกinou na vrchole aย rebrรญkom vybavenรฝm zabezpeฤovacou koฤพajniฤkou proti pรกdu. Stoลพiare sรบ zosilnenรฉ proti vรฝkyvu zย dรดvodu osadenia prvkov kamerovรฉho systรฉmu na ploลกinรกch kaลพdej veลพe. Na ploลกinรกch veลพรญ sรบ osadenรฉ asymetrickรฉ svetlomety typu SiCOMPACT A2 MIDI 250 W, respektรญve 400 W so zabudovanรฝmi predradnรฝmi prรญstrojmi. Ovlรกdanie osvetlenia je miestne aย diaฤพkovรฉ zย ovlรกdacรญch skriniek vย centrรกlnej prevรกdzkovej budovestavadlovej veลพi aย prevรกdzkovej budove Stred, riadenรฉ poฤรญtaฤmi.
ย
Ostatnรฉ
Pre potreby prรญstupu kย jednotlivรฝm koฤพajovรฝm skupinรกm aย pozemnรฝm objektom sa vย rรกmci zriaฤovacej stanice vybudovala sieลฅ vnรบtrozรกvodnรฝch komunikรกciรญ aย spevnenรฝch plรดch. Vย celom rozsahu je vybudovanรฉ oznamovacie zariadenie pre bezproblรฉmovรบ komunikรกciu vลกetkรฝch zloลพiek pracujรบcich vย obvode zriaฤovacej stanice, ako aj pre styk sย verejnou ลพelezniฤnou sieลฅou. Celรฝ priestor zriaฤovacej stanice sa sleduje kamerovรฝm systรฉmom sย priamym prepojenรญm na centrum ลฝelezniฤnej polรญcie vย ลฝiline.
ย
Zรกver
Stavebnรฉ prรกce skonฤili vย decembri 2011 aย plnรก prevรกdzka by sa mala podฤพa predbeลพnรฝch plรกnov spustiลฅ zaฤiatkom aprรญla 2012. Zriaฤovacia stanica vo vybudovanom rozsahu umoลพลuje ลกpiฤkovo spracovaลฅ asi 1โฏ200 nรกkladnรฝch vozลov za 24 hodรญn aย odbaviลฅ 45 konฤiacich aย 41 odchรกdzajรบcich nรกkladnรฝch vlakov.
Realizรกcia aย sprevรกdzkovanie zriaฤovacej stanice ลฝilina โ Tepliฤka vย rozsahu 2. stavby mรก veฤพkรฝ vรฝznam najmรค pre mesto ลฝilina. Po jej sprevรกdzkovanรญ by sa totiลพ mala รบplne zruลกiลฅ vlakotvornรก ฤinnosti vย obvode zriaฤovacia stanica ลฝilina aย pozemky pri Vรกhu, na ktorรฝch sa nachรกdzajรบ dneลกnรฉ zriaฤovacie obvody Starรก aย Novรก Harfa, bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ na inรฉ รบฤely.
Realizรกcia ฤalลกรญch stavieb vย oblasti ลฝiliny โ Tepliฤky, ktorรก by rieลกila dobudovanie zriaฤovacรญch kapacรญt aย dostavbu zariadenรญ na prevรกdzku aย รบdrลพbu nรกkladnรฝch vozลov aย hnacรญch vozidiel, je vย sรบฤasnosti vzhฤพadom na vysokรบ finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ, ale najmรค veฤพkรฉ zรกbery pozemkov vย lukratรญvnej oblasti Mojลก pri Vodnom diele ลฝilina asi len hudbou vzdialenej budรบcnosti.
ย
TEXT: Ing. Ivan Pisko, Ing. Peter Polรกฤek
FOTO: PRODEX
Ivan Pisko je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o. Najskรดr bol projektantom vย profesii ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku aย nรกsledne hlavnรฝm inลพinierom projektu stavby zriaฤovacej stanice ลฝilina โ Tepliฤka vย rokoch 1982 โ 1991 aย 2004 โ 2011.
Peter Polรกฤek je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o. Vย rokoch 2005 โ 2006 bol spracovateฤพom projektovej dokumentรกcie viacerรฝch objektov zriaฤovacej stanice vย profesii ลพelezniฤnรฝ spodok aย zvrลกok aย od roku 2010 bol zodpovednรฝ zaย vรฝkon autorskรฉho dozoru na stavbe.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.