Hromadná doprava 21. storočia: autobusový a vlakový terminál Trebišov

Mesto Trebišov s počtom približne 23 000 obyvateľov leží v Košickom kraji, ktorý je plný úrodných lánov, ovocných sadov a zelených záhrad. V tokajskej vinohradníckej oblasti sa v severnej časti mesta nachádza dopravný uzol – spojená železničná a autobusová stanica. Valbek SK sa stal generálnym projektantom výstavby terminálu, ktorý umožní cestujúcim rýchly, bezpečný a pohodlný prestup.

Celý projekt zahŕňa oba typy dopravy a jeho cieľom je prispieť k zvýšeniu atraktivity hromadnej dopravy, najmä tej železničnej, a znížiť negatívne vplyvy na životné prostredie. Celá výstavba má optimalizovať počet a umiestnenie prestupných budov siete verejnej dopravy a vytvoriť podmienky na efektívnu prepravu obyvateľstva.

Za najväčšiu výhodu celého projektu sa dá považovať to, že Valbek SK (pôvodne Prodex ako člen skupiny Valbek Group) pôsobil ako generálny projektant vo všetkých fázach a stupňoch projektu, od posúdenia projektu z hľadiska vplyvu na životné prostredie (EIA v auguste 2014) cez zabezpečenie protokolu a vykonanie štátnej expertízy (DSZ vo februári 2015), vymedzenie hraníc, určenie územia pre výstavbu (DÚR v júli 2015) až po dokumentáciu pre stavebné povolenie spojenú s realizačnou dokumentáciou (DSPRS v júni 2017).

Pozícia generálneho projektanta mu umožnila tvorbu koncepčného návrhu vrátane jeho koordinácií, komplexnú organizáciu, vypracovanie prvotných povolení vrátane absolvovania schvaľovacieho procesu a z toho vyplývajúcu úplnú zodpovednosť nad projektom, sprevádzanie projektu cez autorský dohľad až po kolaudáciu stavby. Vďaka tomu bola spoločnosť zapojená do všetkých rozhodnutí a mohla mať všetko pod kontrolou.

Vzhľadom na zastaralý a technicky nevyhovujúci stav a zároveň v spojitosti s čerpaním zdrojov EÚ zaradil vyhlasovateľ (poskytovateľ pomoci Ministerstvo dopravy SR; prijímateľom pomoci boli ŽSR) predmetnú stavbu do Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 − 2020. Výška nenávratného finančného príspevku bola 11 545 300,71 €.
Projekt stavby tvorí technologická časť, ktorá zahŕňa spolu 16 prevádzkových súborov (PS), a stavebná časť, ktorá obsahuje 44 stavebných objektov (SO).

Zdroj: Valbek SK

Pôvodný stav − spojená železničná a autobusová stanica

Dopravný uzol sa nachádza v severnej časti mesta. Severozápadnú hranicu územia tvorí železničná trať, južnú hranicu prístupová komunikácia, východnú a zapadnú budovy bytovej výstavby a občianskej vybavenosti. Tvar riešeného územia pripomína tak trochu „pištoľ“, pričom v jej „rukoväti“ je umiestnená prevádzka autobusovej stanice (nástupiská, výstupiská, centrálne umiestnená budova autobusovej stanice, ktorá bola v dezolátnom stave, parkovacie plochy) a v „hlavni“ je v severozápadnom cípe schovaná nedávno rekonštruovaná budova železničnej stanice a ďalej sú tu parkovacie pozície osobných áut aj autobusov a plocha zelene.

Predmet a cieľ projektu

Predmetom projektu je výstavba terminálu, ktorý umožní cestujúcim rýchly, bezpečný a pohodlný prestup medzi preferovanými, ekologicky priaznivými dopravnými módmi s ťažiskom na nosný systém koľajovej dopravy. Terminál zároveň umožní pozitívne vplývať na zmenu deľby prepravnej práce v prospech železničnej dopravy, respektíve kombinácií v systémoch Park and Ride a Bike and Ride.

Cieľom projektu je prispieť k zvýšeniu atraktívnosti hromadnej, najmä železničnej dopravy a k zníženiu negatívnych vplyvov na životné prostredie. Výstavbou TIOP-u sa sleduje optimalizácia počtu a umiestnenia prestupných bodov na sieti verejnej hromadnej osobnej dopravy, čím sa vytvoria podmienky pre efektívne uspokojenie prepravných potrieb obyvateľstva a poskytne sa adekvátna dopravná a prepravná ponuka na zvládnutie každodennej regionálnej mobility rezidentov. To všetko pri poskytovaní konkurencieschopnej kvalitatívnej úrovne služieb, najmä v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou.

Zdroj: Valbek SK

Rozhodujúce stavebné objekty

SO 00-32-02 ŽST Trebišov, železničný zvršok
SO zahŕňa rekonštrukciu koľají č. 1 a 4 (priľahlých k ostrovnému nástupišťu) s použitím nových materiálov. Ostatné staničné koľaje budú zrekonštruované s pôvodným mate-
riálom len v nevyhnutnom rozsahu.

SO 00-32-03 ŽST Trebišov, rekonštrukcia ostrovného nástupišťa
Nástupište č. 1 je vybudované ako ostrovné s dĺžkou 380 m, so šírkou 6,05 m a s výškou 550 mm nad STKP. Na oboch koncoch nástupišťa budú rampy a objekt bude zastrešený v oblasti schodísk do podchodu a výťahu. Prístup cestujúcich na nástupište bude pomocou dvoch schodísk vedúcich z podchodu a bezbariérovo pomocou výťahu z podchodu.

SO 00-33-01 ŽST Trebišov, podchod pre cestujúcich a chodcov v žkm 20,349
Tento SO rieši výstavbu nového podchodu pre cestujúcich a chodcov na zabezpečenie mimoúrovňového bezkolízneho a bezbariérového prístupu na železničné ostrovné nástupište. Umožňuje bezkolízny prechod verejnosti cez koľajisko stanice od ulíc Štúrova a Tabakova do centrálnej časti mesta Trebišov v priamej nadväznosti na autobusovú časť terminálu.

SO 00-34-21 TIOP Trebišov, prevádzkovo-technologická budova
Prevádzkovo-technologická budova je umiestnená v priestore pri vstupe do nového podchodu pre cestujúcich a chodcov. Objekt je murovaný, prízemný, nepodpivničený, dispozične rozdelený na verejnú časť (hala pre verejnosť, sociálne zariadenia) a administratívnu časť.

SO 00-34-22 TIOP Trebišov, zastrešenia nástupísk pre autobusy
Zastrešenie autobusových nástupísk je riešené ako oceľová konštrukcia so strešným plášťom zo sendvičových panelov, ktoré v kombinácii so sklenenými tabuľami plnia zároveň pohľadovú funkciu. Nosnú oceľovú konštrukciu tvoria oceľové stĺpy opláštené bondovým hliníkovým plechom.

SO 00-38-03 ŽST Trebišov, parkovacie plochy pre osobné automobily
Na umožnenie parkovania cestujúcej verejnosti je na existujúcom teréne navrhnuté nové parkovisko pre osobné automobily. Zložené je z dvoch kolmých parkovacích miest pre imobilných, dvoch pozdĺžnych parkovacích miest pre rýchly nástup a výstup a zo 60 šikmých (45º) parkovacích miest.

SO 00-38-23 TIOP Trebišov, terminálové komunikácie
V rámci tohto SO je vytvorený návrh terminálových komunikácií, rovnobežných s priľahlou ulicou Komenského. Vstup do terminálu je v predĺženej línii komunikácie Šrobárová, výstup v nadväznosti na existujúcu komunikáciu Jána Husa.

Zdroj: Valbek SK

Realizácia a neľahké začiatky

Všetko sa začalo na jeseň, v októbri 2021. Z verejnej súťaže vzišla firma, ktorá nemala v sieti ŽSR žiadne skúseností. Začiatok realizačných prác tak prebiehal dramaticky, napäto a neisto. Postupná práca zhotoviteľa, kvalita vykonaných prác, zlepšovacie návrhy technológie prác a v neposlednom rade skúsenosti, prevažne zo súkromného sektora, už ale prinášajú do zákazky štátu (správca infraštruktúry ŽSR) svoje ovocie.

Pri realizácii sa však narazilo aj na viaceré ďalšie problémy. Medzi iným bolo potrebné riešiť napríklad nesúlad fyzickej polohy inžinierskych sietí so zakreslením týchto sietí od jednotlivých správcov. Ešte pálčivejším problémom bol nevyhovujúci technický stav týchto sietí zistený po ich odhalení, ktorý už nezodpovedal možnej prevádzke.

Odvodňovacie a kanalizačné potrubie, káblové vedenia rôznych dimenzií boli z rôznych starších materiálov a ich narušenie bolo také, že sa muselo pristúpiť k výmene približne pol kilometra dotknutých sietí. Veľkým pozitívnym momentom bolo, že rozhodnutia prišli okamžite, geodet sa pohyboval priamo na stavbe, projektant to zvládol rýchlo zakresliť a bez veľkej byrokracie sa všetko zvládlo v režime zrýchlenej dokumentácie. Rádovo teda takéto zásadné problémy priniesli len niekoľko týždňov oneskorenia.

Zdroj: Valbek SK

Okrem zdržania sa vyskytli aj naviac práce, napríklad vzhľadom na prejdený čas od ukončenia projekčných prác (jún 2017) po samotnú realizáciu (október 2021), keďže sa ukázalo, že niektoré komponenty a technologické zariadenia sa prestali vyrábať a treba ich nahradiť za iné.

A stavbu sprevádzali aj ďalšie komplikácie. Výsledky inžiniersko-geologického prieskumu realizovaného v čase projektovej prípravy ukázali zložité geologické podmienky predmetného územia. Pri realizácii pažiacej konštrukcie pri koľaji 1š sa na stavbe prakticky preukázalo, že zvolenou technológiou nie je v danom geologickom prostredí možné zarážať štetovnice do projektom požadovaných hĺbok.

Po odsúhlasení projektantom sa preto pristúpilo k predvŕtaniu podložia.
Už spomínaný čas od ukončenia projekčných prác po samotnú realizáciu sa odrazil aj v zhoršenej ekologickej kvalite materiálu podvalového podložia (koľajového lôžka), čo si vyžiadalo nevyhnutnosť úpravy technologického postupu recyklácie koľajového lôžka.

Pri realizácii vŕtaných pilót (zakladanie PTB) vzniesol zhotoviteľ stavby dôvodnú obavu z konzistencie vrstvy piesku, ktorá bola pri vŕtaní extra kyprá, tekutá a zvodnená. Zároveň došlo k dosiahnutiu efektu voľného dosadnutia armokoša. Na základe týchto skutočností sa pozastavili stavebné práce na zakladaní PTB a bol vydaný pokyn na realizáciu statickej zaťažovacej skúšky vytipovanej systémovej pilóty. V zmysle záverov tejto skúšky systémová pilóta s priemerom 600 mm a dĺžkou 8,5 m vyhovela medznej sile Fc,m = 660 kN pri sadaní mikropilóty s = 3,96 mm, čím sa potvrdila správnosť a funkčnosť navrhnutého riešenia.

Vzhľadom na zistené skutočnosti ohľadom zlého technického stavu železobetónových základov (najmä korózia podzemných železných a železobetónových konštrukcií od účinku spätných trakčných bludných prúdov), ktoré znemožnili zistiť skutočné rozmery základov, došlo k nutnosti realizácie paženia degradovaných základov trakčných podpier.

Aktuálny stav

Po prekonaní úvodných problémov práce už dlhšie zdarne napredujú a výsledky hovoria za všetko. V súčasnosti sa pracuje na finalizácii podchodu s dĺžkou 60 m z dvoch strán, dokončuje sa parkovisko, priľahlé miestne komunikácie, ako aj nová prevádzkovo-technická budova, rozpracovaných je ešte niekoľko objektov.

Kolaudácia by mala prebehnúť v novembri tohto roka. A aj keď tu nebola núdza o dramatické chvíľky a projekt mal značné časové nároky, chýli sa sľubne ku koncu. Je to aj vďaka tomu, že pracovný trojuholník zhotoviteľ – stavebný dozor – autorský dozor ťahal za jeden koniec povrazu.

TEXT A FOTO: Valbek SK