Improvizรกcia neprinesie ลพiaduce rieลกenia (TEN-T)
Mestskรฉ ลกtruktรบry vรฝrazne ovplyvลuje rozvoj vลกetkรฝch druhov dopravy. Ak sa zachovรก primeranรก rovnovรกha medzi jednotlivรฝmi prvkami prepravy, priฤom prioritu priradรญme doprave osรดb, organizmus miest vie vย dostatoฤnej miere negatรญva, sprevรกdzajรบce jej rozvoj, vstrebaลฅ aย zachovaลฅ si zodpovedajรบcu kvalitu. Ak nedokรกลพeme primeranรฝm spรดsobom reagovaลฅ, nastรกvajรบ disproporcie, ktorรฉ sa len veฤพmi ลฅaลพko eliminujรบ.
Bratislava niekoฤพko desaลฅroฤรญ zรกpasรญ sย problรฉmom sledovania dynamickรฉho rozvoja urbanistickej ลกtruktรบry aย vytvรกrania adekvรกtneho protipรณlu vย segmente hromadnej prepravy osรดb. Rรฝchly rozvoj osobnej automobilovej dopravy spรดsobil vรฝraznรบ nerovnovรกhu vย porovnanรญ sย mestskou hromadnou dopravou. Zatiaฤพ ลพiaden zย vyuลพรญvanรฝch segmentov โ autobusovรก, trolejbusovรก ฤi elektriฤkovรก doprava, poskytovanรก vย hlavnom meste โ nedokรกzal zvrรกtiลฅ zhorลกujรบci sa pomer individuรกlnej aย hromadnej osobnej prepravy. Je preto prirodzenรฉ, ลพe odbornรญci uลพ od ลกesลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia hฤพadajรบ rieลกenie, ktorรฉ by dokรกzalo tieto tendencie otoฤiลฅ aย vyuลพitรญm veฤพkokapacitnรฉho, ekologicky prijateฤพnรฉho dopravnรฉho systรฉmu zabezpeฤiลฅ udrลพateฤพnรฝ rozvoj mesta.Systรฉm koฤพajovej dopravy
Voฤพba padla celkom prirodzene na segregovanรฝ systรฉm koฤพajovej dopravy. Skรบsenosti sme preberali zย miest po celej Eurรณpe aย pri jednotlivรฝch rieลกeniach sme sa obracali vรคฤลกinou smerom, ktorรฝ urฤovali aktuรกlne geopolitickรฉ pomery. Nosnรฝ systรฉm MHD, ako bol tento systรฉm nazvanรฝ, tak bol postavenรฝ naprรญklad na bรกze vyuลพรญvajรบcej vozidlรก ruskรฉho metra, neskรดr na bรกze vozidiel francรบzskeho systรฉmu VAL-Matra. Oba vย princรญpe stroskotali na politickรฝch rozhodnutiach, aj keฤ vย ฤase, keฤ tieto rieลกenia vznikali, boli technickรฉ nรกvrhy primeranรฉ trendom aย vรฝvoju vย danej oblasti.
Takmer pred desiatimi rokmi, krรกtko po vstupe slovenskej republiky do Eร, vznikla myลกlienka vyrieลกiลฅ nevyrieลกenรฝ aย ฤoraz akรบtnejลกรญ problรฉm hromadnej prepravy osรดb vย Bratislave posilnenรญm ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, jej integrรกciou sย doplnkovรฝmi systรฉmami (najmรค elektriฤkovรฝm) aย napojenรญm na medzinรกrodnรบ ลพelezniฤnรบ sieลฅ, ฤรญm by sa vytvorili podmienky na zabezpeฤenie nevyhnutnรฝch investiฤnรฝch zdrojov aj zย prostriedkov Eurรณpskej รบnie. Tรกto myลกlienka mala opodstatnenie, pretoลพe celoeurรณpske trendy jasne preukazujรบ vรฝznamnรบ รบlohu ลพelezniฤnej dopravy, aย najmรค prรญklady zย ostatnรฝch obdobรญ jednoznaฤne vyuลพรญvajรบ rieลกenia segregรกcie ลพeleznice uvoฤพnenรญm รบzemรญ na povrchu aย presun rozhodujรบcich prvkov โ trรกs, terminรกlov, stanรญc, zastรกvok aย podobne โ do podzemia.
Myลกlienka sa ฤalej rozpracovรกvala aย po takmer dvojroฤnej prรญprave (talianskou skupinou ATP, s. r. l.) sa spracovala technicko-ekonomickรก ลกtรบdia. Prostrednรญctvom Ministerstva dopravy SR sa do Bruselu predloลพila ลพiadosลฅ oย financovanie zย fondov Eร aย tento projekt bol spustenรฝ.
Projekt prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T
Zadanie bolo jednoznaฤnรฉ โ vybudovanรญm novej aย rekonลกtrukciou, respektรญve modernizรกciou existujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย zรกsade najkratลกou trasou prepojiลฅ ลพelezniฤnรฝ koridor vย รบseku ลพst. Predmestie โ ลพst. Filiรกlka โ ลพst. Petrลพalka, napojiลฅ ho na medzinรกrodnรบ sieลฅ TEN-T Parรญลพ โ ล trasburg โ Viedeล vย Bratislave aย sย prihliadnutรญm na cezhraniฤnรบ spoluprรกcu zabezpeฤiลฅ napojenie bratislavskรฉho letiska na ลพelezniฤnรบ sieลฅ, ฤรญm by sa vytvorili lepลกie podmienky na spoluprรกcu letรญsk Bratislava aย Viedeล. Vo vลกetkรฝch vstupnรฝch dokumentoch sa urฤili jasnรฉ technickรฉ podmienky, vย ktorรฝch sa definovalo zabezpeฤenie sledovanรฉho prepojenia koridorov tunelovou trasou, ktorรก bola explicitne ลกpecifikovanรก.
Vย tejto sรบvislosti si treba uvedomiลฅ, ลพe celkovรฝ รบspech akรฉhokoฤพvek projektu je zรกvislรฝ od absolรบtnej spoluprรกce vลกetkรฝch, ktorรญ sa na jeho prรญprave aย implementรกcii podieฤพajรบ. Vย prรญpade projektu prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T vย Bratislave sรบ to prรญsluลกnรฉ ministerstvo, organizรกcia poverenรก realizรกciou projektu, projektant, konzultanti Eurรณpskej komisie aย vย neposlednom rade vลกetky subjekty na miestnej, regionรกlnej, ale aj celoลกtรกtnej รบrovni, ktorรญ sa โ aj keฤ niekedy len parciรกlne โ vyjadrovali, vyjadrujรบ alebo sa budรบ vyjadrovaลฅ kย predmetnรฉmu zรกmeru. Ak vลกetci menovanรญ vytvรกrajรบ podmienky na to, aby sa ฤiastkovรฉ elementy projektu pripravovali vย sรบlade sย jeho cieฤพmi, nie je neprimeranรฉ predpokladaลฅ, ลพe sa poลพadovanรฝ cieฤพ dosiahne aย verejnoprospeลกnรก investรญcia sย dlhodobรฝm celospoloฤenskรฝm dosahom sa bude skutoฤne aj realizovaลฅ vย zmysle pรดvodnรฉho zรกmeru.
Sรบฤasnรฝ stav
Dnes sme vย situรกcii, ลพe za obdobie uplynulรฝch ลกestich rokov preลกiel tento technicky nรกroฤnรฝ aย na slovenskรฉ pomery mimoriadny projekt (zย pรดvodne zadanรฝch troch stavieb na dnes rozdelenรฝch devรคลฅ stavieb) kompletnou prรญpravou, ฤo vย legislatรญvnych podmienkach SR nie je jednoduchรฉ. Znamenรก to zrealizovaลฅ ลกirokรบ ลกkรกlu prieskumov aย ลกtรบdiรญ, prejsลฅ procesom posudzovania vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie aย zรญskaลฅ zรกvereฤnรฉ stanovisko Ministerstva ลพivotnรฉho prostredia SR, pripraviลฅ aย na ลกtรกtnu expertรญzu predloลพiลฅ dokumentรกciu stavebnรฉho zรกmeru verejnej prรกce aย zabezpeฤiลฅ protokol oย vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy. ฤalej treba vyhodnotiลฅ sรบlad projektu sย รบzemnoplรกnovacou dokumentรกciou aย vย prรญpade rozporu zabezpeฤiลฅ prรญsluลกnรฉ zmeny รบzemnรฉho plรกnu mesta, pripraviลฅ, prerokovaลฅ aย schvรกliลฅ dokumentรกciu na รบzemnรฉ rozhodnutie aย zรญskaลฅ รบzemnรฉ rozhodnutia. Nasleduje vykonanie mimoriadne nรกroฤnej majetkovoprรกvnej prรญpravy aย zabezpeฤenie nevyhnutnรฉho prรกva stavebnรญka kย prรญsluลกnรฝm nehnuteฤพnostiam, vypracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie, zabezpeฤenie jej schvรกlenia aย vybavenie potrebnรฉho stavebnรฉho povolenia, prรญprava podkladov aย kompletnej dokumentรกcie na vรฝber zhotovovateฤพa ako podklad na verejnรบ sรบลฅaลพ, vย ktorej sa vyberie budรบci zhotovovateฤพ stavby, aย vypracovanie aย schvรกlenie podrobnej dokumentรกcie na realizรกciu stavby. Okrem tejto technickej dokumentรกcie aย vลกetkรฝch povolenรญ potrebnรฝch na vรฝstavbu sรบ sรบฤasลฅou prรญpravy aj ฤalลกie dokumenty zabezpeฤovanรฉ zรบฤastnenรฝmi โ naprรญklad ลกtรบdia realizovateฤพnosti aย napokon samotnรก ลพiadosลฅ oย poskytnutie nenรกvratnรฉho finanฤnรฉho prรญspevku adresovanรก Eurรณpskej komisii (EK). Zย tรฝchto ฤinnostรญ je ukonฤenรก drvivรก vรคฤลกina pre celรฝ projekt (dokumentรกcia do รบrovne projektov na stavebnรฉ povolenie), ako aj prvรบ ฤasovรบ etapu projektu, na ktorรบ zostรกva zabezpeฤiลฅ niekoฤพko stavebnรฝch povolenรญ, majetkovo usporiadaลฅ niekoฤพko nehnuteฤพnostรญ mimo hlavnรฉho ลฅaลพiska miesta stavby, zรญskaลฅ definitรญvny sรบhlas ministerstva dopravy, prostrednรญctvom EK nรกsledne zabezpeฤiลฅ rozhodujรบci sรบhlas sย poskytnutรญm prรญsluลกnรฝch finanฤnรฝch zdrojov zย Eร.
ฤi sa to podarรญ, je dnes opรคลฅ otรกzkou politickรฉho rozhodnutia. Vย uplynulom obdobรญ sa zrejme vย dรดsledku celosvetovej ekonomickej krรญzy zmenili eurรณpske dopravnรฉ priority aย bratislavskรก vetva koridoru TEN-T zย nich vypadla. Projekt akoby stratil podporu konzultantov EK (aj keฤ ju pravdepodobne nikdy รบplne nemal), ktorรญ dnes poลพadujรบ predloลพiลฅ โ podotknime, ลพe sย omeลกkanรญm asi troch aลพ ลกtyroch rokov โ variantnรฉ rieลกenia, ktorรฉ pri zrode projektu nikto nikdy nepoลพadoval. Zmeny vo vedenรญ ลกtรกtnych inลกtitรบciรญ, nie vลพdy jasnรฉ deklarรกcie aย kolรญsavรก prezentรกcia zรกujmu oย projekt ako oย jeden zย prioritnรฝch napokon vรฝznamne negatรญvne zasiahli do vnรญmania projektu zo strany verejnosti, prรญsluลกnรฝch subjektov, ako aj eurรณpskych ลกtruktรบr. Vรฝsledkom tรฝchto okolnostรญ aย komplikovanรฉho rieลกenia majetkovoprรกvnych vzลฅahov vย husto urbanizovanom รบzemรญ je ฤasovรฝ sklz. Nie vรฝznamnรฝ aย nie rozhodujรบci. Napriek tomu dnes riadiaci orgรกn hฤพadรก โnรกhradnรฉ projektyโ, ktorรฝmi by mohol vyฤerpaลฅ prostriedky urฤenรฉ vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) na bratislavskรฝ projekt TEN-T. Projekty, ktorรฝch prezentรกcia bola vย rozhodujรบcej miere panoptikom moลพnรฉho, avลกak nepripravenรฉho, panoptikom viac toho, ฤo nie je prioritnรฉ, vytvรกra vลกak virtuรกlnu ilรบziu budรบcej reality.
Projektu TEN-T vย tejto chvรญli chรฝba moลพno mesiac na zรญskanie rozhodujรบcich stavebnรฝch povolenรญ, dorieลกenie niekoฤพkรฝch spornรฝch, prรญpadne spiacich prรญpadov majetkovรฉho usporiadania. Takรฝmi sรบ naprรญklad pozemky, oย ktorรฝch rozhoduje Mฤ Bratislava-Novรฉ Mesto, ku ktorรฝm existuje od novembra 2011 uznesenie miestneho zastupiteฤพstva oย sรบhlase sย prevodom, avลกak dodnes chรฝba podpis starostu na prรญsluลกnรฝch zmluvรกch. Po vyhodnotenรญ vรฝsledkov verejnej sรบลฅaลพe na vรฝber zhotovovateฤพa stavby, vย ktorej najniลพลกia cena je na รบrovni asi 270 miliรณnov eur oproti predpokladanej cene 424 miliรณnov eur sa realizรกcia projektu mรดลพe skutoฤne odลกtartovaลฅ. Vzhฤพadom na cenu za realizรกciu ponรบknutรบ vo verejnej sรบลฅaลพi je aj reรกlny predpoklad skrรกtenia lehoty vรฝstavby zย predpokladanรฝch 36 na moลพno 30 mesiacov. Niลพลกia ponรบkanรก cena vytvรกra finanฤnรบ rezervu aj pre niektorรฝ zย nรกhradnรฝch projektov. ล tรบdia realizovateฤพnosti, ktorej vรฝsledky budรบ znรกme koncom septembra, sa stane rozhodujรบcim podkladom na definitรญvne rozhodnutie ministerstva, ako ฤalej sย projektom TEN-T. Moลพno bude podnetom na to, ลพe nรกhradnรฉ projekty zaฤneme povaลพovaลฅ za realizovateฤพnejลกie aย presvedฤรญme sami seba, ลพe cez ne sa nรกm podarรญ vyฤerpaลฅ do limitnรฉho roka 2015 maximum zo zdrojov, ktorรฉ sรบ alebo budรบ alokovanรฉ vย OPD.
Otรกzka je, ฤi to nebude klamnรฉ presvedฤenie, mimikry, ktorรฉho skutoฤnรก podoba sa preukรกลพe aลพ vย obdobรญ, keฤ uลพ bude projekt TEN-T vย zostรกvajรบcom ฤase skutoฤne nerealizovateฤพnรฝ, aย zdroje, ktorรฉ sme mohli vyuลพiลฅ na zรกsadnรฝ reลกtart dopravnรฉho systรฉmu mestskej hromadnej dopravy vย Bratislave aย poloลพenie zรกkladu na segregovanรฝ dopravnรฝ koridor umoลพลujรบci urbanistickรฝ rozvoj mesta bez vรฝraznejลกรญch obmedzenรญ, uลพ budรบ nenรกvratne stratenรฉ aย nevyuลพiteฤพnรฉ.
Zรกver
Zostรกva veriลฅ, ลพe histรณria nosnรฉho systรฉmu MHD, ktorรฉho realizรกcia sa aj napriek uลพ vynaloลพenรฝm prostriedkom niekoฤพkokrรกt zastavila, sa opรคลฅ nezopakuje. Celkovรก prรญprava projektu si za uplynulรฝch ลกesลฅ rokov dodnes vyลพiadala okolo 20 miliรณnov eur. Vynaloลพili sa zbytoฤne? Stรกle je dostatok ฤasu na to, aby sa vย roku 2015 uviedla do prevรกdzky prvรก ฤasลฅ projektu aย novรก ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka zaฤala slรบลพiลฅ svojmu รบฤelu. Zรญskaลฅ zdroje na druhรบ aย tretiu ฤasovรบ etapu bude vย nastรกvajรบcich rokoch รบloha politickรฝch, ekonomickรฝch aย technickรฝch elรญt. Staฤรญ na to mรกlo โ na vลกetkรฝch รบrovniach zaฤaลฅ projektu skutoฤne veriลฅ.
TEXT: Ing. arch. ฤฝudovรญt Horvรกth
OBRรZKY aย VIZUALIZรCIE: DOPRAVOPROJEKT
ฤฝudovรญt Horvรกth je riaditeฤพ divรญzie spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.