improvizacia neprinesie ziaduce riesenia ten t
Galรฉria(6)

Improvizรกcia neprinesie ลพiaduce rieลกenia (TEN-T)

Partneri sekcie:

Mestskรฉ ลกtruktรบry vรฝrazne ovplyvลˆuje rozvoj vลกetkรฝch druhov dopravy. Ak sa zachovรก primeranรก rovnovรกha medzi jednotlivรฝmi prvkami prepravy, priฤom prioritu priradรญme doprave osรดb, organizmus miest vie vย dostatoฤnej miere negatรญva, sprevรกdzajรบce jej rozvoj, vstrebaลฅ aย zachovaลฅ si zodpovedajรบcu kvalitu. Ak nedokรกลพeme primeranรฝm spรดsobom reagovaลฅ, nastรกvajรบ disproporcie, ktorรฉ sa len veฤพmi ลฅaลพko eliminujรบ.

01 dopravoprojekt ten t big image
04 dopravoprojekt ten t big image
03 dopravoprojekt ten t big image
02 dopravoprojekt ten t big image
improvizacia neprinesie ziaduce riesenia ten t 6349 big image
Bratislava niekoฤพko desaลฅroฤรญ zรกpasรญ sย problรฉmom sledovania dynamickรฉho rozvoja urbanistickej ลกtruktรบry aย vytvรกrania adekvรกtneho protipรณlu vย segmente hromadnej prepravy osรดb. Rรฝchly rozvoj osobnej automobilovej dopravy spรดsobil vรฝraznรบ nerovnovรกhu vย porovnanรญ sย mestskou hromadnou dopravou. Zatiaฤพ ลพiaden zย vyuลพรญvanรฝch segmentov โ€“ autobusovรก, trolejbusovรก ฤi elektriฤkovรก doprava, poskytovanรก vย hlavnom meste โ€“ nedokรกzal zvrรกtiลฅ zhorลกujรบci sa pomer individuรกlnej aย hromadnej osobnej prepravy. Je preto prirodzenรฉ, ลพe odbornรญci uลพ od ลกesลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia hฤพadajรบ rieลกenie, ktorรฉ by dokรกzalo tieto tendencie otoฤiลฅ aย vyuลพitรญm veฤพkokapacitnรฉho, ekologicky prijateฤพnรฉho dopravnรฉho systรฉmu zabezpeฤiลฅ udrลพateฤพnรฝ rozvoj mesta.

Systรฉm koฤพajovej dopravy
Voฤพba padla celkom prirodzene na segregovanรฝ systรฉm koฤพajovej dopravy. Skรบsenosti sme preberali zย miest po celej Eurรณpe aย pri jednotlivรฝch rieลกeniach sme sa obracali vรคฤลกinou smerom, ktorรฝ urฤovali aktuรกlne geopolitickรฉ pomery. Nosnรฝ systรฉm MHD, ako bol tento systรฉm nazvanรฝ, tak bol postavenรฝ naprรญklad na bรกze vyuลพรญvajรบcej vozidlรก ruskรฉho metra, neskรดr na bรกze vozidiel francรบzskeho systรฉmu VAL-Matra. Oba vย princรญpe stroskotali na politickรฝch rozhodnutiach, aj keฤ vย ฤase, keฤ tieto rieลกenia vznikali, boli technickรฉ nรกvrhy primeranรฉ trendom aย vรฝvoju vย danej oblasti.

Takmer pred desiatimi rokmi, krรกtko po vstupe slovenskej republiky do Eรš, vznikla myลกlienka vyrieลกiลฅ nevyrieลกenรฝ aย ฤoraz akรบtnejลกรญ problรฉm hromadnej prepravy osรดb vย Bratislave posilnenรญm ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, jej integrรกciou sย doplnkovรฝmi systรฉmami (najmรค elektriฤkovรฝm) aย napojenรญm na medzinรกrodnรบ ลพelezniฤnรบ sieลฅ, ฤรญm by sa vytvorili podmienky na zabezpeฤenie nevyhnutnรฝch investiฤnรฝch zdrojov aj zย prostriedkov Eurรณpskej รบnie. Tรกto myลกlienka mala opodstatnenie, pretoลพe celoeurรณpske trendy jasne preukazujรบ vรฝznamnรบ รบlohu ลพelezniฤnej dopravy, aย najmรค prรญklady zย ostatnรฝch obdobรญ jednoznaฤne vyuลพรญvajรบ rieลกenia segregรกcie ลพeleznice uvoฤพnenรญm รบzemรญ na povrchu aย presun rozhodujรบcich prvkov โ€“ trรกs, terminรกlov, stanรญc, zastรกvok aย podobne โ€“ do podzemia.

Myลกlienka sa ฤalej rozpracovรกvala aย po takmer dvojroฤnej prรญprave (talianskou skupinou ATP, s. r. l.) sa spracovala technicko-ekonomickรก ลกtรบdia. Prostrednรญctvom Ministerstva dopravy SR sa do Bruselu predloลพila ลพiadosลฅ oย financovanie zย fondov Eรš aย tento projekt bol spustenรฝ.

Projekt prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T
Zadanie bolo jednoznaฤnรฉ โ€“ vybudovanรญm novej aย rekonลกtrukciou, respektรญve modernizรกciou existujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย zรกsade najkratลกou trasou prepojiลฅ ลพelezniฤnรฝ koridor vย รบseku ลพst. Predmestie โ€“ ลพst. Filiรกlka โ€“ ลพst. Petrลพalka, napojiลฅ ho na medzinรกrodnรบ sieลฅ TEN-T Parรญลพ โ€“ ล trasburg โ€“ Viedeลˆ vย Bratislave aย sย prihliadnutรญm na cezhraniฤnรบ spoluprรกcu zabezpeฤiลฅ napojenie bratislavskรฉho letiska na ลพelezniฤnรบ sieลฅ, ฤรญm by sa vytvorili lepลกie podmienky na spoluprรกcu letรญsk Bratislava aย Viedeลˆ. Vo vลกetkรฝch vstupnรฝch dokumentoch sa urฤili jasnรฉ technickรฉ podmienky, vย ktorรฝch sa definovalo zabezpeฤenie sledovanรฉho prepojenia koridorov tunelovou trasou, ktorรก bola explicitne ลกpecifikovanรก.

Vย tejto sรบvislosti si treba uvedomiลฅ, ลพe celkovรฝ รบspech akรฉhokoฤพvek projektu je zรกvislรฝ od absolรบtnej spoluprรกce vลกetkรฝch, ktorรญ sa na jeho prรญprave aย implementรกcii podieฤพajรบ. Vย prรญpade projektu prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T vย Bratislave sรบ to prรญsluลกnรฉ ministerstvo, organizรกcia poverenรก realizรกciou projektu, projektant, konzultanti Eurรณpskej komisie aย vย neposlednom rade vลกetky subjekty na miestnej, regionรกlnej, ale aj celoลกtรกtnej รบrovni, ktorรญ sa โ€“ aj keฤ niekedy len parciรกlne โ€“ vyjadrovali, vyjadrujรบ alebo sa budรบ vyjadrovaลฅ kย predmetnรฉmu zรกmeru. Ak vลกetci menovanรญ vytvรกrajรบ podmienky na to, aby sa ฤiastkovรฉ elementy projektu pripravovali vย sรบlade sย jeho cieฤพmi, nie je neprimeranรฉ predpokladaลฅ, ลพe sa poลพadovanรฝ cieฤพ dosiahne aย verejnoprospeลกnรก investรญcia sย dlhodobรฝm celospoloฤenskรฝm dosahom sa bude skutoฤne aj realizovaลฅ vย zmysle pรดvodnรฉho zรกmeru.

Sรบฤasnรฝ stav
Dnes sme vย situรกcii, ลพe za obdobie uplynulรฝch ลกestich rokov preลกiel tento technicky nรกroฤnรฝ aย na slovenskรฉ pomery mimoriadny projekt (zย pรดvodne zadanรฝch troch stavieb na dnes rozdelenรฝch devรคลฅ stavieb) kompletnou prรญpravou, ฤo vย legislatรญvnych podmienkach SR nie je jednoduchรฉ. Znamenรก to zrealizovaลฅ ลกirokรบ ลกkรกlu prieskumov aย ลกtรบdiรญ, prejsลฅ procesom posudzovania vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie aย zรญskaลฅ zรกvereฤnรฉ stanovisko Ministerstva ลพivotnรฉho prostredia SR, pripraviลฅ aย na ลกtรกtnu expertรญzu predloลพiลฅ dokumentรกciu stavebnรฉho zรกmeru verejnej prรกce aย zabezpeฤiลฅ protokol oย vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy. ฤŽalej treba vyhodnotiลฅ sรบlad projektu sย รบzemnoplรกnovacou dokumentรกciou aย vย prรญpade rozporu zabezpeฤiลฅ prรญsluลกnรฉ zmeny รบzemnรฉho plรกnu mesta, pripraviลฅ, prerokovaลฅ aย schvรกliลฅ dokumentรกciu na รบzemnรฉ rozhodnutie aย zรญskaลฅ รบzemnรฉ rozhodnutia. Nasleduje vykonanie mimoriadne nรกroฤnej majetkovoprรกvnej prรญpravy aย zabezpeฤenie nevyhnutnรฉho prรกva stavebnรญka kย prรญsluลกnรฝm nehnuteฤพnostiam, vypracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie, zabezpeฤenie jej schvรกlenia aย vybavenie potrebnรฉho stavebnรฉho povolenia, prรญprava podkladov aย kompletnej dokumentรกcie na vรฝber zhotovovateฤพa ako podklad na verejnรบ sรบลฅaลพ, vย ktorej sa vyberie budรบci zhotovovateฤพ stavby, aย vypracovanie aย schvรกlenie podrobnej dokumentรกcie na realizรกciu stavby. Okrem tejto technickej dokumentรกcie aย vลกetkรฝch povolenรญ potrebnรฝch na vรฝstavbu sรบ sรบฤasลฅou prรญpravy aj ฤalลกie dokumenty zabezpeฤovanรฉ zรบฤastnenรฝmi โ€“ naprรญklad ลกtรบdia realizovateฤพnosti aย napokon samotnรก ลพiadosลฅ oย poskytnutie nenรกvratnรฉho finanฤnรฉho prรญspevku adresovanรก Eurรณpskej komisii (EK). Zย tรฝchto ฤinnostรญ je ukonฤenรก drvivรก vรคฤลกina pre celรฝ projekt (dokumentรกcia do รบrovne projektov na stavebnรฉ povolenie), ako aj prvรบ ฤasovรบ etapu projektu, na ktorรบ zostรกva zabezpeฤiลฅ niekoฤพko stavebnรฝch povolenรญ, majetkovo usporiadaลฅ niekoฤพko nehnuteฤพnostรญ mimo hlavnรฉho ลฅaลพiska miesta stavby, zรญskaลฅ definitรญvny sรบhlas ministerstva dopravy, prostrednรญctvom EK nรกsledne zabezpeฤiลฅ rozhodujรบci sรบhlas sย poskytnutรญm prรญsluลกnรฝch finanฤnรฝch zdrojov zย Eรš.

ฤŒi sa to podarรญ, je dnes opรคลฅ otรกzkou politickรฉho rozhodnutia. Vย uplynulom obdobรญ sa zrejme vย dรดsledku celosvetovej ekonomickej krรญzy zmenili eurรณpske dopravnรฉ priority aย bratislavskรก vetva koridoru TEN-T zย nich vypadla. Projekt akoby stratil podporu konzultantov EK (aj keฤ ju pravdepodobne nikdy รบplne nemal), ktorรญ dnes poลพadujรบ predloลพiลฅ โ€“ podotknime, ลพe sย omeลกkanรญm asi troch aลพ ลกtyroch rokov โ€“ variantnรฉ rieลกenia, ktorรฉ pri zrode projektu nikto nikdy nepoลพadoval. Zmeny vo vedenรญ ลกtรกtnych inลกtitรบciรญ, nie vลพdy jasnรฉ deklarรกcie aย kolรญsavรก prezentรกcia zรกujmu oย projekt ako oย jeden zย prioritnรฝch napokon vรฝznamne negatรญvne zasiahli do vnรญmania projektu zo strany verejnosti, prรญsluลกnรฝch subjektov, ako aj eurรณpskych ลกtruktรบr. Vรฝsledkom tรฝchto okolnostรญ aย komplikovanรฉho rieลกenia majetkovoprรกvnych vzลฅahov vย husto urbanizovanom รบzemรญ je ฤasovรฝ sklz. Nie vรฝznamnรฝ aย nie rozhodujรบci. Napriek tomu dnes riadiaci orgรกn hฤพadรก โ€žnรกhradnรฉ projektyโ€œ, ktorรฝmi by mohol vyฤerpaลฅ prostriedky urฤenรฉ vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) na bratislavskรฝ projekt TEN-T. Projekty, ktorรฝch prezentรกcia bola vย rozhodujรบcej miere panoptikom moลพnรฉho, avลกak nepripravenรฉho, panoptikom viac toho, ฤo nie je prioritnรฉ, vytvรกra vลกak virtuรกlnu ilรบziu budรบcej reality.

Projektu TEN-T vย tejto chvรญli chรฝba moลพno mesiac na zรญskanie rozhodujรบcich stavebnรฝch povolenรญ, dorieลกenie niekoฤพkรฝch spornรฝch, prรญpadne spiacich prรญpadov majetkovรฉho usporiadania. Takรฝmi sรบ naprรญklad pozemky, oย ktorรฝch rozhoduje MฤŒ Bratislava-Novรฉ Mesto, ku ktorรฝm existuje od novembra 2011 uznesenie miestneho zastupiteฤพstva oย sรบhlase sย prevodom, avลกak dodnes chรฝba podpis starostu na prรญsluลกnรฝch zmluvรกch. Po vyhodnotenรญ vรฝsledkov verejnej sรบลฅaลพe na vรฝber zhotovovateฤพa stavby, vย ktorej najniลพลกia cena je na รบrovni asi 270 miliรณnov eur oproti predpokladanej cene 424 miliรณnov eur sa realizรกcia projektu mรดลพe skutoฤne odลกtartovaลฅ. Vzhฤพadom na cenu za realizรกciu ponรบknutรบ vo verejnej sรบลฅaลพi je aj reรกlny predpoklad skrรกtenia lehoty vรฝstavby zย predpokladanรฝch 36 na moลพno 30 mesiacov. Niลพลกia ponรบkanรก cena vytvรกra finanฤnรบ rezervu aj pre niektorรฝ zย nรกhradnรฝch projektov. ล tรบdia realizovateฤพnosti, ktorej vรฝsledky budรบ znรกme koncom septembra, sa stane rozhodujรบcim podkladom na definitรญvne rozhodnutie ministerstva, ako ฤalej sย projektom TEN-T. Moลพno bude podnetom na to, ลพe nรกhradnรฉ projekty zaฤneme povaลพovaลฅ za realizovateฤพnejลกie aย presvedฤรญme sami seba, ลพe cez ne sa nรกm podarรญ vyฤerpaลฅ do limitnรฉho roka 2015 maximum zo zdrojov, ktorรฉ sรบ alebo budรบ alokovanรฉ vย OPD.

Otรกzka je, ฤi to nebude klamnรฉ presvedฤenie, mimikry, ktorรฉho skutoฤnรก podoba sa preukรกลพe aลพ vย obdobรญ, keฤ uลพ bude projekt TEN-T vย zostรกvajรบcom ฤase skutoฤne nerealizovateฤพnรฝ, aย zdroje, ktorรฉ sme mohli vyuลพiลฅ na zรกsadnรฝ reลกtart dopravnรฉho systรฉmu mestskej hromadnej dopravy vย Bratislave aย poloลพenie zรกkladu na segregovanรฝ dopravnรฝ koridor umoลพลˆujรบci urbanistickรฝ rozvoj mesta bez vรฝraznejลกรญch obmedzenรญ, uลพ budรบ nenรกvratne stratenรฉ aย nevyuลพiteฤพnรฉ.

Zรกver
Zostรกva veriลฅ, ลพe histรณria nosnรฉho systรฉmu MHD, ktorรฉho realizรกcia sa aj napriek uลพ vynaloลพenรฝm prostriedkom niekoฤพkokrรกt zastavila, sa opรคลฅ nezopakuje. Celkovรก prรญprava projektu si za uplynulรฝch ลกesลฅ rokov dodnes vyลพiadala okolo 20 miliรณnov eur. Vynaloลพili sa zbytoฤne? Stรกle je dostatok ฤasu na to, aby sa vย roku 2015 uviedla do prevรกdzky prvรก ฤasลฅ projektu aย novรก ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka zaฤala slรบลพiลฅ svojmu รบฤelu. Zรญskaลฅ zdroje na druhรบ aย tretiu ฤasovรบ etapu bude vย nastรกvajรบcich rokoch รบloha politickรฝch, ekonomickรฝch aย technickรฝch elรญt. Staฤรญ na to mรกlo โ€“ na vลกetkรฝch รบrovniach zaฤaลฅ projektu skutoฤne veriลฅ.

TEXT: Ing. arch. ฤฝudovรญt Horvรกth
OBRรZKY aย VIZUALIZรCIE: DOPRAVOPROJEKT

ฤฝudovรญt Horvรกth je riaditeฤพ divรญzie spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie