Kmeลฅ: Stav ciest prvej triedy je kritickรฝ, rieลกiลฅ musรญme aj mosty
Pod agendu ลกtรกtneho tajomnรญka Jaroslava Kmeลฅa patrรญ na Ministerstve dopravy aย vรฝstavby Slovenskej republiky ลพelezniฤnรก aย cestnรก doprava, elektronickรฉ aย poลกtovรฉ sluลพby aย civilnรฉ letectvo. Vรฝstavba sa na Slovensku bude nasledujรบce ลกtyri roky riadiลฅ Plรกnom investiฤnรฝch priorรญt, ktorรฝ mรก podฤพa Jaroslava Kmeลฅa zabezpeฤiลฅ transparentnosลฅ aย dodrลพiavanie vopred stanovenรฝch princรญpov, ako sรบ spoloฤenskรฝ prรญnos stavby, ale aj zdroje financovania.
Sย akรฝmi cieฤพmi ste priลกli do rezortu dopravy aย vรฝstavby aย ako sa vรกm ich darรญ napฤบลaลฅ?
Spolu sย ministrom Andrejom Doleลพalom aย ลกtรกtnou tajomnรญฤkou Katarรญnou Brunckovou sme si na zaฤiatku stanovili, ลพe chceme konkrรฉtne vรฝsledky ajย otvorenรบ aย transparentnรบ komunikรกciu smerom kย obฤanom. Verรญm, ลพe vย tomto smere sa drลพรญme naลกich cieฤพov.
Komunikujeme aj problรฉmovรฉ tรฉmy, povedali sme si, ลพe nikdy nebudeme zavรกdzaลฅ aย klamaลฅ. Keฤ je problรฉm sย nejakou stavbou, tak ho pomenujeme. Nechceme ฤพuฤom ลฅahaลฅ popod nos medovรฉ motรบzy. Keby sme chceli byลฅ za peknรฝch, prisฤพรบbime aj diaฤพnicu do Koลกรญc, nemรดลพeme vลกak sฤพubovaลฅ nieฤo, ฤo potrvรก eลกte minimรกlne dve funkฤnรฉ obdobia. Na Slovensku mnohรฉ projekty aย procesy roky stagnovali aย my teraz nemรดลพeme zmeniลฅ vลกetko ลกibnutรญm ฤarovnรฉho prรบtika. Mรดลพeme si vลกak vyhrnรบลฅ rukรกvy aย pustiลฅ sa naplno do toho, aby sa veci naลกtartovali.
Prvรฉ mesiace vย rezorte ovplyvnila vaลกu prรกcu aj pandรฉmia COVID-19. Ako ste sa sย touto situรกciou vyrovnรกvali?
Vย snahe zabrรกniลฅ ลกรญreniu ochorenia doลกlo kย vรฝraznรฉmu obmedzeniu vnรบtroลกtรกtnej aj medzinรกrodnej dopravy. Koronakrรญza nรกm opรคลฅ pripomenula hraniฤnรฉ kontroly, Slovensko sa vย zรกujme zachovania bezpeฤnosti viac-menej izolovalo od zvyลกnรฉho sveta. Chcem poฤakovaลฅ vลกetkรฝm obyvateฤพom za to, ลพe boli trpezlivรญ aย reลกpektovali bezpeฤnostnรฉ opatrenia, aj vฤaka nim sa potom mohla postupne obnoviลฅ medzinรกrodnรก ลพelezniฤnรก aย autobusovรก doprava. Leteckรก doprava sa ploลกne obnovila od 7. septembra, aย to na ลพiadosลฅ rezortu รstrednรฉmu krรญzovรฉmu ลกtรกbu SR, ktorรฝ nรกm vyhovel.
Poฤas epidรฉmie koronavรญrusu bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ konkrรฉtne problรฉmy aย vรฝzvy โ zo dลa na deล bola prรกca mnohรฝch obฤanov krajiny limitovanรก aย obmedzenรก, bojovali sย existenฤnรฝmi problรฉmami, firmy hlรกsili obrovskรฉ straty. Aktรญvne som sa stretรกval naprรญklad so zรกstupcami autoลกkรดl, taxisluลพieb ฤi dopravcov aย komunikoval ich poลพiadavky รradu verejnรฉho zdravotnรญctva SR aย รstrednรฉmu krรญzovรฉmu ลกtรกbu SR. Podobnรฉ problรฉmy sme rieลกili aj so spoloฤnosลฅami, ktorรฉ patria do kompetencie nรกลกho rezortu. Pomรกhali sme im zavรกdzaลฅ opatrenia tak, aby preลพili. Zย nรกลกho operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra sme presunuli 80 miliรณnov eur do operaฤnรฉho programu ฤฝudskรฉ zdroje sย cieฤพom zmierniลฅ vplyv krรญzy.
Jednรฝm zย vaลกich pravidiel, ktorรฝm sa na ministerstve riadite, je heslo โNie od zelenรฉho stolaโ. Vย skratke to znamenรก, ลพe chcete maลฅ prehฤพad oย dianรญ vย samosprรกvach aย vidieลฅ konkrรฉtne problรฉmy na vlastnรฉ oฤi. Podarilo sa vรกm navลกtรญviลฅ uลพ kaลพdรฝ kraj na Slovensku?
รno, podarilo sa mi to eลกte za prvรฝch 100 dnรญ vo funkcii. Cestujem so svojรญm tรญmom do miest aย obcรญ pravidelne, je รบplne inรฉ vidieลฅ รบdaje oย vรฝstavbe cesty na papieri aย situรกciu vย terรฉne. Preto mรกme mnoho rokovanรญ nie na obecnom รบrade, ale priamo na mieste, oย ktorom sa chce starosta ฤi primรกtor rozprรกvaลฅ. Naprรญklad pri moste, ktorรฝ je vย dezolรกtnom stave aย potrebuje rekonลกtrukciu. Vedenie samosprรกv oceลuje, ลพe si ho prรญdeme vypoฤuลฅ priamo kย nim. Za pรกr mesiacov som sa stretol sย desiatkami zย nich. Sรบ to povรคฤลกine ฤพudia odovzdanรญ svojej prรกci, ktorรญ sa snaลพia urobiลฅ pre svoj regiรณn nieฤo pozitรญvne, aby sa zlepลกil ลพivot miestnych.
Mnohรฝch zย nich som privรญtal aj na ministerstve. Sย problรฉmami priลกli za mnou primรกtori krajskรฝch miest aj starostovia obcรญ, kde ลพije menej ako 1 000 obyvateฤพov. Na nรกลก rezort sa doklope kaลพdรฝ. ลฝiadna obec nie je natoฤพko neznรกma aย mesto prรญliลก malรฉ, aby som si ich dovolil odignorovaลฅ. Problรฉmy samosprรกv sa ฤasto opakujรบ, volajรบ po vรฝstavbe obchvatov, lepลกej dopravnej infraลกtruktรบre, kvalitnejลกej รบdrลพbe ciest aย chodnรญkov.
Stav ciest prvej triedy je naozaj kritickรฝ. Zย celkovej dฤบลพky asi 3โฏ300 km je pribliลพne 40โฏ% vย havarijnom alebo vย nevyhovujรบcom stave. Do beลพnรฝch oprรกv aย รบdrลพby ciest sa neinvestovalo dostatoฤnรฉ mnoลพstvo finanฤnรฝch prostriedkov, priฤom dรดleลพitรก je aj pravidelnosลฅ tรฝchto รบkonov. Cesty nemรดลพeme len stavaลฅ, musรญme sa oย ne aj staraลฅ, aย to najmรค vykonรกvanรญm pravidelnej รบdrลพby. Ak sรบ cesty tepnami nรกrodnรฉho hospodรกrstva, potrebujeme urรฝchlene ozdravnรฉ รบkony. To istรฉ platรญ aj pri mostoch, ktorรฉ potrebujeme rieลกiลฅ, tรฝch je pribliลพne 180. Niektorรฉ zย nich majรบ aj 80 rokov.
Nasledujรบce ลกtyri roky budete pri vรฝstavbe, ale aj obnove diaฤพniฤnรฝch รบsekov, ciest ฤi ลพelezniฤnรฝch tratรญ vychรกdzaลฅ zย Plรกnu investiฤnรฝch priorรญt โ je to spรดsob, ako stavaลฅ podฤพa urฤitรฝch odbornรฝch kritรฉriรญ?
Pri voฤพbe veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov spolupracujeme sย รtvarom hodnoty za peniaze, vytvorili sme analyticky podloลพenรบ metodiku na vรฝber priorรญt aย pracujeme na nรกvrhu dlhodobรฉho plรกnu prรญpravy aย vรฝstavby, na zรกklade ktorรฉho budeme postupovaลฅ celรฉ funkฤnรฉ obdobie. Takto presne vieme, preฤo aย ฤo ideme stavaลฅ. Oย tom, kde aย ฤo treba prioritne postaviลฅ, nemรดลพu rozhodovaลฅ emรณcie alebo to, vย akom meste bรฝva predstaviteฤพ verejnej moci. Analรฝza nรกm jasne ukรกลพe, kde je najnutnejลกie vybudovaลฅ cestu alebo zlepลกiลฅ ลพelezniฤnรฉ spojenie. Do รบvahy sme brali kritรฉriรก ako intenzita dopravy, pripravenosลฅ jednotlivรฝch stavieb, spoloฤenskรฝ รบลพitok stavby, prรญsluลกnosลฅ do medzinรกrodnรฉho koridoru, ale aj zdroje financovania stavby. Kย plรกnovanรฝm projektom bude priradenรฝ aj harmonogram stavieb. Bude znรกma ฤasovรก os na prรญpravu aย vloลพenie peลazรญ, aby sme vedeli, akรก je potrebnosลฅ finanฤnรฝch zdrojov na tieto stavby zo ลกtรกtneho rozpoฤtu alebo zย eurofondov.
Zย Eurรณpskej รบnie nรกm prรญde aj prostrednรญctvom fondu obnovy veฤพkรก finanฤnรก injekcia. Kam by mali putovaลฅ prioritne peniaze vย rรกmci dopravy aย vรฝstavby?
Mรกme prichystanรบ veฤพkรบ ลกtrukturรกlnu reformu, ktorรบ uลพ avizoval minister Andrej Doleลพal. Takzvanรฝ fond dopravnej infraลกtruktรบry, zย ktorรฉho by sa financovala celkovรก dopravnรก infraลกtruktรบra, aย teda cestnรก, ลพelezniฤnรก, lodnรก aj leteckรก. Vฤaka fondu by sme vedeli naprรญklad spolufinancovaลฅ so samosprรกvami opravy aย vรฝstavby ciest. Dรดleลพitou tรฉmou zostรกva aj naฤalej udrลพateฤพnosลฅ aย zelenรก doprava. Vย nej hrรก dรดleลพitรบ รบlohu ลพelezniฤnรก doprava. Mnohรฉ trasy si pรฝtajรบ obnovu, sรบstrediลฅ by sme sa mali aj na vytvรกranie novรฝch ลพelezniฤnรฝch prepojenรญ.
Aktรญvne sa zaujรญmate aj oย rozvoj cyklodopravy aย cykloturistiky, akรฉ problรฉmy vnรญmate vย tejto oblasti?
Cyklodoprava bola ako ลกtandardnรฝ spรดsob prepravy na Slovensku dlhodobo zaznรกvanรก. Pomรกha pritom zlepลกiลฅ kvalitu ovzduลกia, ลกetriลฅ finanฤnรฝmi prostriedkami, zlepลกiลฅ zdravie, ale aj celkovo odฤพahฤiลฅ dopravu vย mestรกch aย obciach. Raลajลกie ฤi poobednรฉ zรกpchy trรกpia takmer kaลพdรบ samosprรกvu. Vย Holandsku, Dรกnsku aย vย ฤalลกรญch krajinรกch vyuลพรญva cyklodopravu okolo 40 % obฤanov, uย nรกs je to menej neลพ 5 %. Nie je to vลกak oย tom, ลพe by sme nemali dostatok nadลกenรฝch cyklistov.
Zรกujem oย cyklodopravu rastie, no podmienky na ลu sa, ลพiaฤพ, vytvรกrali vย zรกvese. Aj koronakrรญza ukรกzala, ลพe ฤพudia zaฤali viac vyuลพรญvaลฅ nemotorovรบ dopravu. Niektorรฝm obchodom sย bicyklami stรบpli obraty aj oย stovky percent. Na rozvoj aย podporu cyklistickej dopravy aย cykloturistiky sme sa rozhodli vย rezorte dopravy zaloลพiลฅ medzirezortnรบ pracovnรบ skupinu, ktorej ฤlenmi sรบ vลกetky relevantnรฉ ministerstvรก, ako aj zรกstupcovia ZMOS-u, รnie miest Slovenska, SK 8 aย obฤianskych zdruลพenรญ.
Pracovnรก skupina sa zaoberรก dรดleลพitรฝmi otรกzkami, ako sรบ budovanie bezpeฤnej cyklistickej infraลกtruktรบry, lepลกie vyuลพรญvanie verejnรฝch zdrojov aย zdrojov zย Eร. Eurรณpske zdroje aย balรญk na obnovu Eurรณpy predstavujรบ vhodnรบ prรญleลพitosลฅ na to, aby sme cyklodopravu ako zelenรบ dopravu zaradili medzi financovateฤพnรฉ projekty.
Medzi vaลกe priority patrรญ aj bezpeฤnosลฅ na cestรกch aย sย ลou sรบvisiace znรญลพenie nehodovosti. Na ฤom pracujete vย tejto oblasti?
Na Slovensku mรกme mnoho รบsekov, kde sa opakujรบ dopravnรฉ nehody. Netreba ฤakaลฅ, kรฝm sa stane najhorลกie, na takรฝchto รบsekoch je dรดleลพitรฉ vyhodnotiลฅ bezpeฤnostnรฉ rizikรก aย prรญsลฅ sย konkrรฉtnym rieลกenรญm. Aj na zรกklade aktivity ministerstva dopravy aย vรฝstavby sa naprรญklad konali testy drsnosti vozovky na moste pri obci Likavka, resp. sa hodnotila expertnou ลกtรบdiou bezpeฤnosลฅ kriลพovatky vo Veฤพkom Krtรญลกi.
Takรฝchto prรญkladov je mnoho, upozorลujรบ nรกs na ne aj samotnรญ obฤania prostrednรญctvom sociรกlnych sietรญ. Vลพdy, keฤ sme na vรฝjazdoch vย samosprรกvach, zaujรญmame sa oย takรฉto รบseky. Chceme ich vidieลฅ aย hฤพadaลฅ rieลกenia na zlepลกenie situรกcie. Bezpeฤnosti cestnej premรกvky sa na ministerstve dopravy aย vรฝstavby venuje oddelenie BECEP. Jeho cieฤพom je ลกรญrenie aktivรญt aย osvety tรฝkajรบcich sa minimalizรกcie dopravnรฝch nehรดd, ktorรฉ vznikajรบ zย nepozornosti, ฤพahkovรกลพnosti aย zย nedostatoฤnej dopravnej vรฝchovy.
Bezpeฤnosลฅ na cestรกch je dรดleลพitou tรฉmou vย mnohรฝch krajinรกch Eurรณpskej รบnie. Ako sa darรญ Slovensku zniลพovaลฅ nehodovosลฅ na cestรกch?
Bezpeฤnosลฅ na cestรกch sa dotรฝka celej spoloฤnosti, keฤลพe kaลพdรฝ zย nรกs je รบฤastnรญk cestnej premรกvky โ ฤi uลพ ako vodiฤ, alebo chodec. Medzi zraniteฤพnรฉ skupiny patria prรกve chodci, medzi nimi aj deti aย beลพci, aย tieลพ cyklisti. ล peciรกlnou kategรณriou, pri ktorej musรญme dbaลฅ na zvรฝลกenรบ bezpeฤnosลฅ aย osvetu, sรบ vodiฤi zaฤiatoฤnรญci aย vodiฤi seniori.
Vo februรกri tohto roku sa vย ล tokholme konala vรฝznamnรก medzinรกrodnรก konferencia oย bezpeฤnosti cestnej premรกvky, vรฝsledkom ktorej bolo prijatie ล tokholmskej deklarรกcie. Vย nej sa ลกtรกty vrรกtane Slovenskej republiky zaviazali, ลพe do roku 2030 znรญลพia poฤet usmrtenรฝch aย ลฅaลพko zranenรฝch osรดb pri dopravnรฝch nehodรกch oย jednu polovicu vย porovnanรญ sย ich poฤtom zย roku 2020.
ฤo sa tรฝka ฤรญselnรฝch ukazovateฤพov, doลกlo vย minulom roku vย porovnanรญ sย rokom 2018 kย poklesu celkovรฉho poฤtu dopravnรฝch nehรดd aย poฤtu ลฅaลพko aj ฤพahko zranenรฝch osรดb, kย miernemu nรกrastu doลกlo vย kategรณrii usmrtenรฝch osรดb. Vย porovnanรญ so ลกtรกtmi Vyลกehradskej ลกtvorky sme vลกak mali vย minulom roku najniลพลกรญ poฤet usmrtenรฝch osรดb pri dopravnรฝch nehodรกch vย prepoฤte na 1 miliรณn obyvateฤพov.