Jaroslav Kmeลฅ

Kmeลฅ: Stav ciest prvej triedy je kritickรฝ, rieลกiลฅ musรญme aj mosty

Partneri sekcie:

Pod agendu ลกtรกtneho tajomnรญka Jaroslava Kmeลฅa patrรญ na Ministerstve dopravy aย vรฝstavby Slovenskej republiky ลพelezniฤnรก aย cestnรก doprava, elektronickรฉ aย poลกtovรฉ sluลพby aย civilnรฉ letectvo. Vรฝstavba sa na Slovensku bude nasledujรบce ลกtyri roky riadiลฅ Plรกnom investiฤnรฝch priorรญt, ktorรฝ mรก podฤพa Jaroslava Kmeลฅa zabezpeฤiลฅ transparentnosลฅ aย dodrลพiavanie vopred stanovenรฝch princรญpov, ako sรบ spoloฤenskรฝ prรญnos stavby, ale aj zdroje financovania.

Sย akรฝmi cieฤพmi ste priลกli do rezortu dopravy aย vรฝstavby aย ako sa vรกm ich darรญ napฤบลˆaลฅ?

Spolu sย ministrom Andrejom Doleลพalom aย ลกtรกtnou tajomnรญฤkou Katarรญnou Brunckovou sme si na zaฤiatku stanovili, ลพe chceme konkrรฉtne vรฝsledky ajย otvorenรบ aย transparentnรบ komunikรกciu smerom kย obฤanom. Verรญm, ลพe vย tomto smere sa drลพรญme naลกich cieฤพov.

Komunikujeme aj problรฉmovรฉ tรฉmy, povedali sme si, ลพe nikdy nebudeme zavรกdzaลฅ aย klamaลฅ. Keฤ je problรฉm sย nejakou stavbou, tak ho pomenujeme. Nechceme ฤพuฤom ลฅahaลฅ popod nos medovรฉ motรบzy. Keby sme chceli byลฅ za peknรฝch, prisฤพรบbime aj diaฤพnicu do Koลกรญc, nemรดลพeme vลกak sฤพubovaลฅ nieฤo, ฤo potrvรก eลกte minimรกlne dve funkฤnรฉ obdobia. Na Slovensku mnohรฉ projekty aย procesy roky stagnovali aย my teraz nemรดลพeme zmeniลฅ vลกetko ลกibnutรญm ฤarovnรฉho prรบtika. Mรดลพeme si vลกak vyhrnรบลฅ rukรกvy aย pustiลฅ sa naplno do toho, aby sa veci naลกtartovali.

Prvรฉ mesiace vย rezorte ovplyvnila vaลกu prรกcu aj pandรฉmia COVID-19. Ako ste sa sย touto situรกciou vyrovnรกvali?

Vย snahe zabrรกniลฅ ลกรญreniu ochorenia doลกlo kย vรฝraznรฉmu obmedzeniu vnรบtroลกtรกtnej aj medzinรกrodnej dopravy. Koronakrรญza nรกm opรคลฅ pripomenula hraniฤnรฉ kontroly, Slovensko sa vย zรกujme zachovania bezpeฤnosti viac-menej izolovalo od zvyลกnรฉho sveta. Chcem poฤakovaลฅ vลกetkรฝm obyvateฤพom za to, ลพe boli trpezlivรญ aย reลกpektovali bezpeฤnostnรฉ opatrenia, aj vฤaka nim sa potom mohla postupne obnoviลฅ medzinรกrodnรก ลพelezniฤnรก aย autobusovรก doprava. Leteckรก doprava sa ploลกne obnovila od 7. septembra, aย to na ลพiadosลฅ rezortu รšstrednรฉmu krรญzovรฉmu ลกtรกbu SR, ktorรฝ nรกm vyhovel.

Poฤas epidรฉmie koronavรญrusu bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ konkrรฉtne problรฉmy aย vรฝzvy โ€“ zo dลˆa na deลˆ bola prรกca mnohรฝch obฤanov krajiny limitovanรก aย obmedzenรก, bojovali sย existenฤnรฝmi problรฉmami, firmy hlรกsili obrovskรฉ straty. Aktรญvne som sa stretรกval naprรญklad so zรกstupcami autoลกkรดl, taxisluลพieb ฤi dopravcov aย komunikoval ich poลพiadavky รšradu verejnรฉho zdravotnรญctva SR aย รšstrednรฉmu krรญzovรฉmu ลกtรกbu SR. Podobnรฉ problรฉmy sme rieลกili aj so spoloฤnosลฅami, ktorรฉ patria do kompetencie nรกลกho rezortu. Pomรกhali sme im zavรกdzaลฅ opatrenia tak, aby preลพili. Zย nรกลกho operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra sme presunuli 80 miliรณnov eur do operaฤnรฉho programu ฤฝudskรฉ zdroje sย cieฤพom zmierniลฅ vplyv krรญzy.

Jednรฝm zย vaลกich pravidiel, ktorรฝm sa na ministerstve riadite, je heslo โ€žNie od zelenรฉho stolaโ€œ. Vย skratke to znamenรก, ลพe chcete maลฅ prehฤพad oย dianรญ vย samosprรกvach aย vidieลฅ konkrรฉtne problรฉmy na vlastnรฉ oฤi. Podarilo sa vรกm navลกtรญviลฅ uลพ kaลพdรฝ kraj na Slovensku?

รno, podarilo sa mi to eลกte za prvรฝch 100 dnรญ vo funkcii. Cestujem so svojรญm tรญmom do miest aย obcรญ pravidelne, je รบplne inรฉ vidieลฅ รบdaje oย vรฝstavbe cesty na papieri aย situรกciu vย terรฉne. Preto mรกme mnoho rokovanรญ nie na obecnom รบrade, ale priamo na mieste, oย ktorom sa chce starosta ฤi primรกtor rozprรกvaลฅ. Naprรญklad pri moste, ktorรฝ je vย dezolรกtnom stave aย potrebuje rekonลกtrukciu. Vedenie samosprรกv oceลˆuje, ลพe si ho prรญdeme vypoฤuลฅ priamo kย nim. Za pรกr mesiacov som sa stretol sย desiatkami zย nich. Sรบ to povรคฤลกine ฤพudia odovzdanรญ svojej prรกci, ktorรญ sa snaลพia urobiลฅ pre svoj regiรณn nieฤo pozitรญvne, aby sa zlepลกil ลพivot miestnych.

Mnohรฝch zย nich som privรญtal aj na ministerstve. Sย problรฉmami priลกli za mnou primรกtori krajskรฝch miest aj starostovia obcรญ, kde ลพije menej ako 1 000 obyvateฤพov. Na nรกลก rezort sa doklope kaลพdรฝ. ลฝiadna obec nie je natoฤพko neznรกma aย mesto prรญliลก malรฉ, aby som si ich dovolil odignorovaลฅ. Problรฉmy samosprรกv sa ฤasto opakujรบ, volajรบ po vรฝstavbe obchvatov, lepลกej dopravnej infraลกtruktรบre, kvalitnejลกej รบdrลพbe ciest aย chodnรญkov.

Stav ciest prvej triedy je naozaj kritickรฝ. Zย celkovej dฤบลพky asi 3โ€ฏ300 km je pribliลพne 40โ€ฏ% vย havarijnom alebo vย nevyhovujรบcom stave. Do beลพnรฝch oprรกv aย รบdrลพby ciest sa neinvestovalo dostatoฤnรฉ mnoลพstvo finanฤnรฝch prostriedkov, priฤom dรดleลพitรก je aj pravidelnosลฅ tรฝchto รบkonov. Cesty nemรดลพeme len stavaลฅ, musรญme sa oย ne aj staraลฅ, aย to najmรค vykonรกvanรญm pravidelnej รบdrลพby. Ak sรบ cesty tepnami nรกrodnรฉho hospodรกrstva, potrebujeme urรฝchlene ozdravnรฉ รบkony. To istรฉ platรญ aj pri mostoch, ktorรฉ potrebujeme rieลกiลฅ, tรฝch je pribliลพne 180. Niektorรฉ zย nich majรบ aj 80 rokov.

รšsek diaฤพnice D1 Budimรญr - Bidovce poฤas vรฝstavby
รšsek diaฤพnice D1 Budimรญr – Bidovce poฤas vรฝstavby |

Nasledujรบce ลกtyri roky budete pri vรฝstavbe, ale aj obnove diaฤพniฤnรฝch รบsekov, ciest ฤi ลพelezniฤnรฝch tratรญ vychรกdzaลฅ zย Plรกnu investiฤnรฝch priorรญt โ€“ je to spรดsob, ako stavaลฅ podฤพa urฤitรฝch odbornรฝch kritรฉriรญ?

Pri voฤพbe veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov spolupracujeme sย รštvarom hodnoty za peniaze, vytvorili sme analyticky podloลพenรบ metodiku na vรฝber priorรญt aย pracujeme na nรกvrhu dlhodobรฉho plรกnu prรญpravy aย vรฝstavby, na zรกklade ktorรฉho budeme postupovaลฅ celรฉ funkฤnรฉ obdobie. Takto presne vieme, preฤo aย ฤo ideme stavaลฅ. Oย tom, kde aย ฤo treba prioritne postaviลฅ, nemรดลพu rozhodovaลฅ emรณcie alebo to, vย akom meste bรฝva predstaviteฤพ verejnej moci. Analรฝza nรกm jasne ukรกลพe, kde je najnutnejลกie vybudovaลฅ cestu alebo zlepลกiลฅ ลพelezniฤnรฉ spojenie. Do รบvahy sme brali kritรฉriรก ako intenzita dopravy, pripravenosลฅ jednotlivรฝch stavieb, spoloฤenskรฝ รบลพitok stavby, prรญsluลกnosลฅ do medzinรกrodnรฉho koridoru, ale aj zdroje financovania stavby. Kย plรกnovanรฝm projektom bude priradenรฝ aj harmonogram stavieb. Bude znรกma ฤasovรก os na prรญpravu aย vloลพenie peลˆazรญ, aby sme vedeli, akรก je potrebnosลฅ finanฤnรฝch zdrojov na tieto stavby zo ลกtรกtneho rozpoฤtu alebo zย eurofondov.

Zย Eurรณpskej รบnie nรกm prรญde aj prostrednรญctvom fondu obnovy veฤพkรก finanฤnรก injekcia. Kam by mali putovaลฅ prioritne peniaze vย rรกmci dopravy aย vรฝstavby?

Mรกme prichystanรบ veฤพkรบ ลกtrukturรกlnu reformu, ktorรบ uลพ avizoval minister Andrej Doleลพal. Takzvanรฝ fond dopravnej infraลกtruktรบry, zย ktorรฉho by sa financovala celkovรก dopravnรก infraลกtruktรบra, aย teda cestnรก, ลพelezniฤnรก, lodnรก aj leteckรก. Vฤaka fondu by sme vedeli naprรญklad spolufinancovaลฅ so samosprรกvami opravy aย vรฝstavby ciest. Dรดleลพitou tรฉmou zostรกva aj naฤalej udrลพateฤพnosลฅ aย zelenรก doprava. Vย nej hrรก dรดleลพitรบ รบlohu ลพelezniฤnรก doprava. Mnohรฉ trasy si pรฝtajรบ obnovu, sรบstrediลฅ by sme sa mali aj na vytvรกranie novรฝch ลพelezniฤnรฝch prepojenรญ.

Aktรญvne sa zaujรญmate aj oย rozvoj cyklodopravy aย cykloturistiky, akรฉ problรฉmy vnรญmate vย tejto oblasti?

Cyklodoprava bola ako ลกtandardnรฝ spรดsob prepravy na Slovensku dlhodobo zaznรกvanรก. Pomรกha pritom zlepลกiลฅ kvalitu ovzduลกia, ลกetriลฅ finanฤnรฝmi prostriedkami, zlepลกiลฅ zdravie, ale aj celkovo odฤพahฤiลฅ dopravu vย mestรกch aย obciach. Raลˆajลกie ฤi poobednรฉ zรกpchy trรกpia takmer kaลพdรบ samosprรกvu. Vย Holandsku, Dรกnsku aย vย ฤalลกรญch krajinรกch vyuลพรญva cyklodopravu okolo 40 % obฤanov, uย nรกs je to menej neลพ 5 %. Nie je to vลกak oย tom, ลพe by sme nemali dostatok nadลกenรฝch cyklistov.

Zรกujem oย cyklodopravu rastie, no podmienky na ลˆu sa, ลพiaฤพ, vytvรกrali vย zรกvese. Aj koronakrรญza ukรกzala, ลพe ฤพudia zaฤali viac vyuลพรญvaลฅ nemotorovรบ dopravu. Niektorรฝm obchodom sย bicyklami stรบpli obraty aj oย stovky percent. Na rozvoj aย podporu cyklistickej dopravy aย cykloturistiky sme sa rozhodli vย rezorte dopravy zaloลพiลฅ medzirezortnรบ pracovnรบ skupinu, ktorej ฤlenmi sรบ vลกetky relevantnรฉ ministerstvรก, ako aj zรกstupcovia ZMOS-u, รšnie miest Slovenska, SK 8 aย obฤianskych zdruลพenรญ.

Pracovnรก skupina sa zaoberรก dรดleลพitรฝmi otรกzkami, ako sรบ budovanie bezpeฤnej cyklistickej infraลกtruktรบry, lepลกie vyuลพรญvanie verejnรฝch zdrojov aย zdrojov zย Eรš. Eurรณpske zdroje aย balรญk na obnovu Eurรณpy predstavujรบ vhodnรบ prรญleลพitosลฅ na to, aby sme cyklodopravu ako zelenรบ dopravu zaradili medzi financovateฤพnรฉ projekty.

Realizรกcia estakรกdy Podzรกvoz na D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec
Realizรกcia estakรกdy Podzรกvoz na D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec |

Medzi vaลกe priority patrรญ aj bezpeฤnosลฅ na cestรกch aย sย ลˆou sรบvisiace znรญลพenie nehodovosti. Na ฤom pracujete vย tejto oblasti?

Na Slovensku mรกme mnoho รบsekov, kde sa opakujรบ dopravnรฉ nehody. Netreba ฤakaลฅ, kรฝm sa stane najhorลกie, na takรฝchto รบsekoch je dรดleลพitรฉ vyhodnotiลฅ bezpeฤnostnรฉ rizikรก aย prรญsลฅ sย konkrรฉtnym rieลกenรญm. Aj na zรกklade aktivity ministerstva dopravy aย vรฝstavby sa naprรญklad konali testy drsnosti vozovky na moste pri obci Likavka, resp. sa hodnotila expertnou ลกtรบdiou bezpeฤnosลฅ kriลพovatky vo Veฤพkom Krtรญลกi.

Takรฝchto prรญkladov je mnoho, upozorลˆujรบ nรกs na ne aj samotnรญ obฤania prostrednรญctvom sociรกlnych sietรญ. Vลพdy, keฤ sme na vรฝjazdoch vย samosprรกvach, zaujรญmame sa oย takรฉto รบseky. Chceme ich vidieลฅ aย hฤพadaลฅ rieลกenia na zlepลกenie situรกcie. Bezpeฤnosti cestnej premรกvky sa na ministerstve dopravy aย vรฝstavby venuje oddelenie BECEP. Jeho cieฤพom je ลกรญrenie aktivรญt aย osvety tรฝkajรบcich sa minimalizรกcie dopravnรฝch nehรดd, ktorรฉ vznikajรบ zย nepozornosti, ฤพahkovรกลพnosti aย zย nedostatoฤnej dopravnej vรฝchovy.

Bezpeฤnosลฅ na cestรกch je dรดleลพitou tรฉmou vย mnohรฝch krajinรกch Eurรณpskej รบnie. Ako sa darรญ Slovensku zniลพovaลฅ nehodovosลฅ na cestรกch?

Bezpeฤnosลฅ na cestรกch sa dotรฝka celej spoloฤnosti, keฤลพe kaลพdรฝ zย nรกs je รบฤastnรญk cestnej premรกvky โ€“ ฤi uลพ ako vodiฤ, alebo chodec. Medzi zraniteฤพnรฉ skupiny patria prรกve chodci, medzi nimi aj deti aย beลพci, aย tieลพ cyklisti. ล peciรกlnou kategรณriou, pri ktorej musรญme dbaลฅ na zvรฝลกenรบ bezpeฤnosลฅ aย osvetu, sรบ vodiฤi zaฤiatoฤnรญci aย vodiฤi seniori.

Vo februรกri tohto roku sa vย ล tokholme konala vรฝznamnรก medzinรกrodnรก konferencia oย bezpeฤnosti cestnej premรกvky, vรฝsledkom ktorej bolo prijatie ล tokholmskej deklarรกcie. Vย nej sa ลกtรกty vrรกtane Slovenskej republiky zaviazali, ลพe do roku 2030 znรญลพia poฤet usmrtenรฝch aย ลฅaลพko zranenรฝch osรดb pri dopravnรฝch nehodรกch oย jednu polovicu vย porovnanรญ sย ich poฤtom zย roku 2020.

ฤŒo sa tรฝka ฤรญselnรฝch ukazovateฤพov, doลกlo vย  minulom roku vย porovnanรญ sย rokom 2018 kย poklesu celkovรฉho poฤtu dopravnรฝch nehรดd aย poฤtu ลฅaลพko aj ฤพahko zranenรฝch osรดb, kย miernemu nรกrastu doลกlo vย kategรณrii usmrtenรฝch osรดb. Vย porovnanรญ so ลกtรกtmi Vyลกehradskej ลกtvorky sme vลกak mali vย minulom roku najniลพลกรญ poฤet usmrtenรฝch osรดb pri dopravnรฝch nehodรกch vย prepoฤte na 1 miliรณn obyvateฤพov.

FOTO: Ministerstvo dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky, archรญv redakcie
Najฤรญtanejลกie