Komplexnรฉ zabezpeฤenie geodetickรฝch a kartografickรฝch sluลพieb R2 Krivรกล โ Lovinobaลa, Tomรกลกovce (II. รบsek Mรฝtna โ Tomรกลกovce)
Pri vรฝstavbe rรฝchlostnรฝch ciest sa vyuลพรญva ลกirokรฝ potenciรกl inลพinierskych profesiรญ. Geodetickรก zloลพka je vรฝznamne prรญtomnรก vo fรกze prรญpravy a projekcie, vo fรกze samotnej realizรกcie diela, ako aj v zรกvereฤnej dokumentaฤnej ฤasti.
รsek R2 Mรฝtna โ Tomรกลกovce
Realizovanรฝ รบsek rรฝchlostnej komunikรกcie R2 predstavuje vรฝznamnรฉ predฤบลพenie sรบvislej siete rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ vย smere na vรฝchod od Zvolena vย juลพnom ลฅahu na vรฝchodnรฉ Slovensko.
Stavba R2 Krivรกล โ Lovinobaลa, Tomรกลกovce je rozdelenรก na dva stavebnรฉ รบseky. Prvรฝ รบsek Krivรกล โ Mรฝtna sย dฤบลพkou pribliลพne 8,5โkm, ktorรฝ sa tiahne nรกroฤnรฝm รบzemรญm Pilianskej doliny, je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe. Druhรฝ รบsek Mรฝtna โ Tomรกลกovce (km 8,941 โโ21,760), ktorรฉmu sa venuje tento ฤlรกnok, je pred dokonฤenรญm.
รsek R2 Mรฝtna โ Tomรกลกovce sa realizuje vย kategรณrii R24,5/100, priฤom priamo nenadvรคzuje na ลพiadny รบsek rรฝchlostnej cesty, ktorรฝ je vย prevรกdzke. Zaฤiatok stavby sa nachรกdza vย doฤasnej stykovej kriลพovatke Mรฝtna (SO 146). Koniec รบseku je vย km 21,760 pred MรK Tomรกลกovce, ktorรก je sรบฤasลฅou pripravovanรฉho รบseku R2 Tomรกลกovce โ Oลพฤany. Vย tomto mieste je na doฤasnรฉ prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 sย cestou I/16 navrhovanรก doฤasnรก stykovรก kriลพovatka (SO 108).
Trasa rรฝchlostnej cesty R2 vedie vย zรกujmovom รบseku nรญลพinou aย รบdolรญm Krivรกnskeho potoka, vย sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou Zvolen โ Fiฤพakovo aย cestou I/16 aย ฤalej obchรกdza obce Mรฝtna, Lovinobaลa aย Podreฤany. Celkovรก dฤบลพka trasy R2 Mรฝtna โ Tomรกลกovce je pribliลพne 12,8 km.
Medzi vรฝznamnรฉ objekty na trase patria:
- mimoรบrovลovรก kriลพovatka Mรฝtna v km 10,5,
- 11 mostnรฝch objektov priamo na trase R2, z toho tri (SO 213, 217, 219) sรบ dlhลกie estakรกdy s celkovou dฤบลพkou okolo 1 346 m,
- opornรฝ mรบr SO 235-00,
- protihlukovรฉ steny.
Obstarรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, zhotoviteฤพom Zdruลพenie R2 Metrostav โ Hochtief. Generรกlnym projektantom stavby je spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt. Stavba sa zaฤala realizovaลฅ vย auguste 2019, momentรกlne je pred dokonฤenรญm sย predpokladom sprevรกdzkovania รบseku do konca tohto roka.
Geodetickรฉ ฤinnosti pre zhotoviteฤพa stavby
รlohu geodeta zabezpeฤuje pre zhotoviteฤพa komplexne na celom รบseku stavby spoloฤnosลฅ GEFOS SLOVAKIA, s. r. o. Spoloฤnosลฅ pรดsobรญ na Slovensku od roku 2003. Vรฝznamnou mierou sa podieฤพa na vรฝstavbe diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry vย rรกmci celรฉho รบzemia Slovenskej republiky, priฤom ponรบka komplexnรฉ geodetickรฉ sluลพby na veฤพkรฝch projektoch.
Vย sรบฤasnosti mรก za sebou uลพ celรบ plejรกdu รบspeลกne ukonฤenรฝch stavieb vรฝznamnรฉho rozsahu, pri ktorรฝch vyuลพรญva modernรฉ technickรฉ aย softvรฉrovรฉ vybavenie aย technolรณgie vย odbore geodรฉzie aย fotogrametrie.
Prรญpravnรก fรกza: Po prebranรญ staveniska je nutnรฉ v krรกtkom ฤase zrealizovaลฅ viacero kontrolnรฝch geodetickรฝch ฤinnostรญ, ako sรบ naprรญklad:
- prevzatie projektovej dokumentรกcie,
- preverenie realizรกcie umiestnenia stavby,
- preverenie stavu geodetickรฝch zรกkladov (vytyฤovacej siete),
- vytรฝฤenie obvodu stavby,
- kontrolnรฉ zamerania vรฝลกkopisu pred zaฤatรญm vรฝstavby,
- zameranie jestvujรบcich inลพinierskych sietรญ.
Realizaฤnรก fรกza:ย Po รบvodnรฝch zรกkladnรฝch รบkonoch geodet zhotoviteฤพa reflektuje na poลพiadavky zhotoviteฤพa stavby. Vo vลกeobecnosti prรกca geodeta zhotoviteฤพa prebieha ruka vย ruke so stavebnou zloลพkou. Na zaฤiatku sa realizujรบ meraฤskรฉ prรกce pri vytyฤovanรญ priestorovรฉho umiestnenia aย zรกberov SO pre stavebnรฉ dvory, prรญstupovรฉ komunikรกcie, vรฝruby, odstrรกnenie krovรญn, skrรฝvky ornice aย pod. Nasledujรบ preloลพky inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ ฤasto limitujรบ vรฝstavbu kฤพรบฤovรฝch objektov.
Inลพinierske siete:ย Na tomto รบseku R2 sa zrealizovali preloลพky elektrickรฝch vedenรญ (NN, VN, VVN), plynovรฝch vedenรญ (VTL), vodovodov, telekomunikaฤnรฝch vedenรญ a vedenรญ v sprรกve ลฝSR. Pri tรฝchto typoch SO je zรกsadnรฉ overiลฅ body napojenia prekladanej IS. Okrem vytyฤovania trasy vedenia prebieha sรบฤasne aj zameranie poloลพenรฝch vedenรญ pred ich zรกsypom.
Po zhotovenรญ SO je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ geodetickรบ dokumentรกciu kย preberaciemu aย nรกsledne kolaudaฤnรฉmu konaniu, ktorรบ tvorรญ:
- dokumentรกcia skutoฤnรฉho realizovania SO podฤพa zmluvnรฝch poลพiadaviek sprรกvcu SO, t. j. v GIS-e sprรกvcu SO,
- protokol o vytรฝฤenรญ priestorovej polohy SO,
- geometrickรฝ plรกn na zriadenie vecnรฉho bremena podฤพa poลพiadaviek stavebnรญka a sprรกvcu SO. Pri inลพinierskych sieลฅach sa tรกto dokumentรกcia vyhotovuje priebeลพne poฤas vรฝstavby.
Mosty:ย Pri mostoch je na zaฤiatku najdรดleลพitejลกie navrhnรบลฅ a zriadiลฅ body vytyฤovacรญch sietรญ k jednotlivรฝm SO v dostatoฤnom predstihu pred vรฝstavbou. Tieto vzลฅaลพnรฉ systรฉmy sรบ pri mostoch potrebnรฉ predovลกetkรฝm z hฤพadiska dodrลพania zvรฝลกenej presnosti pri podrobnom vytyฤovanรญ vo vรคzbe na dodrลพanie rozmerov jednotlivรฝch ฤastรญ SO a pri meranรญ posunov a deformรกciรญ.
Nรกsledne prebieha podrobnรฉ vytyฤovanie prvkov SO od zakladania (pilรณty) cez spodnรบ stavbu (zรกklady, opory, podpery, loลพiskรก), hornรบ stavbu (podpornรก konลกtrukcia, nosnรก konลกtrukcia, rรญmsy) aลพ po prรญsluลกenstvo mosta aย terรฉnne รบpravy. Najฤastejลกou ฤinnosลฅou je nastavenie debnenia pred betonรกลพou do projektovanej polohy aย vรฝลกky.
Poฤas vรฝstavby prebieha na vybranรฝch objektoch meranie posunov aย deformรกciรญ vย zmysle projektovej dokumentรกcie, ktorรฝm sa zabezpeฤuje sledovanie sprรกvania sa podloลพia po jednotlivรฝch etapรกch vรฝstavby na posรบdenie predpokladov so skutoฤnรฝmi hodnotami posunov.
Na dosiahnutie kvality diela je potrebnรก sรบฤinnosลฅ so stavebnou aย projekฤnou zloลพkou na vฤasnรฉ zachytenie prรญpadnรฝch zmien projektu. Na tomto รบseku R2 sa zย hฤพadiska technologickรฉho postupu budovali rรกmovรฉ, nosnรญkovรฉ aย monolitickรฉ nosnรฉ konลกtrukcie.
Najvรคฤลกie mosty boli 213-00 na R2 nad I/16 aย ลพel. traลฅou vย km 9,441 โ 9,957 sย dฤบลพkou pribliลพne 550 m (monoliticky predpรคtรฝ dvojtrรกm) aย 219-00 na R2 nad ลพel. traลฅou aย Krivรกnskym potokom sย dฤบลพkou pribliลพne 560 m (10-poฤพovรฝ trรกmovรฝ most sย predpรคtรฝm komorovรฝm nosnรญkom).
Cesty: Na cestnรฝch objektoch sa vzhฤพadom na dฤบลพku รบseku vykonalo najviac geodetickรฝch meranรญ. Modernรฉ technolรณgie riadenia, resp. navรกdzania strojov optimalizujรบ prรกce pri realizรกcii vรฝkopov, nรกsypov aย pri ukladanรญ konลกtrukยญฤnรฝch vrstiev. Na to, aby fungovali korektne, je potrebnรฉ pripraviลฅ 3D model projektu.
ฤalลกou รบlohou geodeta je kontrolnรฉ porealizaฤnรฉ zameranie jednotlivรฝch konลกtrukยญฤnรฝch vrstiev. Vย ฤalลกom rade je pri realizรกcii hlavnej trasy podstatnรฝ SO odvodnenia R2 (kanalizรกcie, ORL). Na hornรฝch vozovkovรฝch vrstvรกch aย monolitickรฝch ลพฤพaboch sa vyuลพรญvalo navรกdzanie strojov (finiลกerov) pomocou lankodrรกh.
Geodetickรก dokumentรกcia
Vลกetky prvky aย ฤasti stavby sa po realizรกcii geoยญdeticky dokumentujรบ vย mesaฤnรฝch intervaloch. Geodetickรฉ protokoly sย vyฤรญslenรญm realizovanรฝch objemov slรบลพia ako podpornรฝ dokument pri mesaฤnej ฤiastkovej fakturรกcii stavby. Vo vลกeobecnosti tak pri mostoch, ako aj pri cestรกch sa po รบplnom dokonฤenรญ SO spracuje dokumentรกcia skutoฤnรฉho realizovania โ geodetickรก ฤasลฅ aย protokol oย vytรฝฤenรญ priestorovej polohy SO.
Geometrickรฉ plรกny sa nerealizujรบ po stavebnรฝch objektoch, ale komplexne po ucelenรฝch ฤastiach vย rรกmci katastrรกlneho รบzemia. Po ukonฤenรญ prรกc na vลกetkรฝch SO prichรกdza na rad spracovanie zรกkladnej mapy rรฝchlostnej cesty. Je to komplexnรฉ mapovรฉ dielo, ktorรฉ zahลลa vลกetky realizovanรฉ SO.
Je spracovanรฉ vย zmysle projektu aย smernice NDS, a. s. Sรบฤasลฅou zรกkladnej mapy je aj ortofotomapa, pri ktorej sa zber dรกt (naletenie aย snรญmkovanie) realizuje do 6โmesiacov po ukonฤenรญ poslednรฝch รบprav na stavbe.
Zรกver
Vybudovanรญm tohto รบseku R2 sa dotknutรฝ regiรณn stane atraktรญvnejลกรญm vzhฤพadom na jeho dostupnosลฅ aย zlepลกรญ sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ aย bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.
Sme radi, ลพe sme mali tรบ ฤesลฅ podieฤพaลฅ sa na vรฝstavbe ฤalลกieho veฤพkรฉho dopravnรฉho projektu aย verรญme, ลพe sme prispeli kย profesionalite prรกce, jednotnosti pracovnรฝch postupov aย nรกslednรฝch vรฝstupov. Vย neposlednom rade by sme sa chceli poฤakovaลฅ spoloฤnostiam METROSTAV aย HOCHTIEF za odbornรฝ prรญstup aย รบstretovรบ spoluprรกcu.
TEXT: Ing. Marek Matiaลก, Ing. Daniel Sokol, Ing. Pavel ล ustek, vลกetci pรดsobia vย spoloฤnosti GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.
FOTO Aย OBRรZKY: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.