SO 219-00

Komplexnรฉ zabezpeฤenie geodetickรฝch a kartografickรฝch sluลพieb R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa, Tomรกลกovce (II. รบsek Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce)

Pri vรฝstavbe rรฝchlostnรฝch ciest sa vyuลพรญva ลกirokรฝ potenciรกl inลพinierskych profesiรญ. Geodetickรก zloลพka je vรฝznamne prรญtomnรก vo fรกze prรญpravy a projekcie, vo fรกze samotnej realizรกcie diela, ako aj v zรกvereฤnej dokumentaฤnej ฤasti.

Rรฝchlostnรก cesta R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa, Tomรกลกovce (v รบseku Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce) vytvorรญ podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia s cieฤพom zlepลกiลฅ ลพivotnรฉ prostredie a zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ pre obyvateฤพov regiรณnu.

รšsek R2 Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce

Realizovanรฝ รบsek rรฝchlostnej komunikรกcie R2 predstavuje vรฝznamnรฉ predฤบลพenie sรบvislej siete rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ vย smere na vรฝchod od Zvolena vย juลพnom ลฅahu na vรฝchodnรฉ Slovensko.

Stavba R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa, Tomรกลกovce je rozdelenรก na dva stavebnรฉ รบseky. Prvรฝ รบsek Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna sย dฤบลพkou pribliลพne 8,5โ€†km, ktorรฝ sa tiahne nรกroฤnรฝm รบzemรญm Pilianskej doliny, je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe. Druhรฝ รบsek Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce (km 8,941 โ€“โ€†21,760), ktorรฉmu sa venuje tento ฤlรกnok, je pred dokonฤenรญm.

รšsek R2 Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce sa realizuje vย kategรณrii R24,5/100, priฤom priamo nenadvรคzuje na ลพiadny รบsek rรฝchlostnej cesty, ktorรฝ je vย prevรกdzke. Zaฤiatok stavby sa nachรกdza vย doฤasnej stykovej kriลพovatke Mรฝtna (SO 146). Koniec รบseku je vย km 21,760 pred MรšK Tomรกลกovce, ktorรก je sรบฤasลฅou pripravovanรฉho รบseku R2 Tomรกลกovce โ€“ Oลพฤany. Vย tomto mieste je na doฤasnรฉ prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 sย cestou I/16 navrhovanรก doฤasnรก stykovรก kriลพovatka (SO 108).

Vytyฤovacia sieลฅ stavby
Vytyฤovacia sieลฅ stavby | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Trasa rรฝchlostnej cesty R2 vedie vย zรกujmovom รบseku nรญลพinou aย รบdolรญm Krivรกnskeho potoka, vย sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou Zvolen โ€“ Fiฤพakovo aย cestou I/16 aย ฤalej obchรกdza obce Mรฝtna, Lovinobaลˆa aย Podreฤany. Celkovรก dฤบลพka trasy R2 Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce je pribliลพne 12,8 km.

Medzi vรฝznamnรฉ objekty na trase patria:

  • mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Mรฝtna v km 10,5,
  • 11 mostnรฝch objektov priamo na trase R2, z toho tri (SO 213, 217, 219) sรบ dlhลกie estakรกdy s celkovou dฤบลพkou okolo 1 346 m,
  • opornรฝ mรบr SO 235-00,
  • protihlukovรฉ steny.
Prehฤพadnรก situรกcia
Prehฤพadnรก situรกcia | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Obstarรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, zhotoviteฤพom Zdruลพenie R2 Metrostav โ€“ Hochtief. Generรกlnym projektantom stavby je spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt. Stavba sa zaฤala realizovaลฅ vย auguste 2019, momentรกlne je pred dokonฤenรญm sย predpokladom sprevรกdzkovania รบseku do konca tohto roka.

Geodetickรฉ ฤinnosti pre zhotoviteฤพa stavby

รšlohu geodeta zabezpeฤuje pre zhotoviteฤพa komplexne na celom รบseku stavby spoloฤnosลฅ GEFOS SLOVAKIA, s. r. o. Spoloฤnosลฅ pรดsobรญ na Slovensku od roku 2003. Vรฝznamnou mierou sa podieฤพa na vรฝstavbe diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry vย rรกmci celรฉho รบzemia Slovenskej republiky, priฤom ponรบka komplexnรฉ geodetickรฉ sluลพby na veฤพkรฝch projektoch.

Vย sรบฤasnosti mรก za sebou uลพ celรบ plejรกdu รบspeลกne ukonฤenรฝch stavieb vรฝznamnรฉho rozsahu, pri ktorรฝch vyuลพรญva modernรฉ technickรฉ aย softvรฉrovรฉ vybavenie aย technolรณgie vย odbore geodรฉzie aย fotogrametrie.

3D model terรฉnu
3D model terรฉnu | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Prรญpravnรก fรกza: Po prebranรญ staveniska je nutnรฉ v krรกtkom ฤase zrealizovaลฅ viacero kontrolnรฝch geodetickรฝch ฤinnostรญ, ako sรบ naprรญklad:

  • prevzatie projektovej dokumentรกcie,
  • preverenie realizรกcie umiestnenia stavby,
  • preverenie stavu geodetickรฝch zรกkladov (vytyฤovacej siete),
  • vytรฝฤenie obvodu stavby,
  • kontrolnรฉ zamerania vรฝลกkopisu pred zaฤatรญm vรฝstavby,
  • zameranie jestvujรบcich inลพinierskych sietรญ.

Realizaฤnรก fรกza:ย Po รบvodnรฝch zรกkladnรฝch รบkonoch geodet zhotoviteฤพa reflektuje na poลพiadavky zhotoviteฤพa stavby. Vo vลกeobecnosti prรกca geodeta zhotoviteฤพa prebieha ruka vย ruke so stavebnou zloลพkou. Na zaฤiatku sa realizujรบ meraฤskรฉ prรกce pri vytyฤovanรญ priestorovรฉho umiestnenia aย zรกberov SO pre stavebnรฉ dvory, prรญstupovรฉ komunikรกcie, vรฝruby, odstrรกnenie krovรญn, skrรฝvky ornice aย pod. Nasledujรบ preloลพky inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ ฤasto limitujรบ vรฝstavbu kฤพรบฤovรฝch objektov.

SO 100-00
SO 100-00 | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Inลพinierske siete:ย Na tomto รบseku R2 sa zrealizovali preloลพky elektrickรฝch vedenรญ (NN, VN, VVN), plynovรฝch vedenรญ (VTL), vodovodov, telekomunikaฤnรฝch vedenรญ a vedenรญ v sprรกve ลฝSR. Pri tรฝchto typoch SO je zรกsadnรฉ overiลฅ body napojenia prekladanej IS. Okrem vytyฤovania trasy vedenia prebieha sรบฤasne aj zameranie poloลพenรฝch vedenรญ pred ich zรกsypom.

Po zhotovenรญ SO je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ geodetickรบ dokumentรกciu kย preberaciemu aย nรกsledne kolaudaฤnรฉmu konaniu, ktorรบ tvorรญ:

  • dokumentรกcia skutoฤnรฉho realizovania SO podฤพa zmluvnรฝch poลพiadaviek sprรกvcu SO, t. j. v GIS-e sprรกvcu SO,
  • protokol o vytรฝฤenรญ priestorovej polohy SO,
  • geometrickรฝ plรกn na zriadenie vecnรฉho bremena podฤพa poลพiadaviek stavebnรญka a sprรกvcu SO. Pri inลพinierskych sieลฅach sa tรกto dokumentรกcia vyhotovuje priebeลพne poฤas vรฝstavby.

Mosty:ย Pri mostoch je na zaฤiatku najdรดleลพitejลกie navrhnรบลฅ a zriadiลฅ body vytyฤovacรญch sietรญ k jednotlivรฝm SO v dostatoฤnom predstihu pred vรฝstavbou. Tieto vzลฅaลพnรฉ systรฉmy sรบ pri mostoch potrebnรฉ predovลกetkรฝm z hฤพadiska dodrลพania zvรฝลกenej presnosti pri podrobnom vytyฤovanรญ vo vรคzbe na dodrลพanie rozmerov jednotlivรฝch ฤastรญ SO a pri meranรญ posunov a deformรกciรญ.

Nรกsledne prebieha podrobnรฉ vytyฤovanie prvkov SO od zakladania (pilรณty) cez spodnรบ stavbu (zรกklady, opory, podpery, loลพiskรก), hornรบ stavbu (podpornรก konลกtrukcia, nosnรก konลกtrukcia, rรญmsy) aลพ po prรญsluลกenstvo mosta aย terรฉnne รบpravy. Najฤastejลกou ฤinnosลฅou je nastavenie debnenia pred betonรกลพou do projektovanej polohy aย vรฝลกky.

Poฤas vรฝstavby prebieha na vybranรฝch objektoch meranie posunov aย deformรกciรญ vย zmysle projektovej dokumentรกcie, ktorรฝm sa zabezpeฤuje sledovanie sprรกvania sa podloลพia po jednotlivรฝch etapรกch vรฝstavby na posรบdenie predpokladov so skutoฤnรฝmi hodnotami posunov.

Na dosiahnutie kvality diela je potrebnรก sรบฤinnosลฅ so stavebnou aย projekฤnou zloลพkou na vฤasnรฉ zachytenie prรญpadnรฝch zmien projektu. Na tomto รบseku R2 sa zย hฤพadiska technologickรฉho postupu budovali rรกmovรฉ, nosnรญkovรฉ aย monolitickรฉ nosnรฉ konลกtrukcie.

Najvรคฤลกie mosty boli 213-00 na R2 nad I/16 aย ลพel. traลฅou vย km 9,441 โ€“ 9,957 sย dฤบลพkou pribliลพne 550 m (monoliticky predpรคtรฝ dvojtrรกm) aย 219-00 na R2 nad ลพel. traลฅou aย Krivรกnskym potokom sย dฤบลพkou pribliลพne 560 m (10-poฤพovรฝ trรกmovรฝ most sย predpรคtรฝm komorovรฝm nosnรญkom).

Snรญmka z dronu
Snรญmka z dronu | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Cesty: Na cestnรฝch objektoch sa vzhฤพadom na dฤบลพku รบseku vykonalo najviac geodetickรฝch meranรญ. Modernรฉ technolรณgie riadenia, resp. navรกdzania strojov optimalizujรบ prรกce pri realizรกcii vรฝkopov, nรกsypov aย pri ukladanรญ konลกtrukยญฤnรฝch vrstiev. Na to, aby fungovali korektne, je potrebnรฉ pripraviลฅ 3D model projektu.

ฤŽalลกou รบlohou geodeta je kontrolnรฉ porealizaฤnรฉ zameranie jednotlivรฝch konลกtrukยญฤnรฝch vrstiev. Vย ฤalลกom rade je pri realizรกcii hlavnej trasy podstatnรฝ SO odvodnenia R2 (kanalizรกcie, ORL). Na hornรฝch vozovkovรฝch vrstvรกch aย monolitickรฝch ลพฤพaboch sa vyuลพรญvalo navรกdzanie strojov (finiลกerov) pomocou lankodrรกh.

Geodetickรก dokumentรกcia

Vลกetky prvky aย ฤasti stavby sa po realizรกcii geoยญdeticky dokumentujรบ vย mesaฤnรฝch intervaloch. Geodetickรฉ protokoly sย vyฤรญslenรญm realizovanรฝch objemov slรบลพia ako podpornรฝ dokument pri mesaฤnej ฤiastkovej fakturรกcii stavby. Vo vลกeobecnosti tak pri mostoch, ako aj pri cestรกch sa po รบplnom dokonฤenรญ SO spracuje dokumentรกcia skutoฤnรฉho realizovania โ€“ geodetickรก ฤasลฅ aย protokol oย vytรฝฤenรญ priestorovej polohy SO.

Geometrickรฉ plรกny sa nerealizujรบ po stavebnรฝch objektoch, ale komplexne po ucelenรฝch ฤastiach vย rรกmci katastrรกlneho รบzemia. Po ukonฤenรญ prรกc na vลกetkรฝch SO prichรกdza na rad spracovanie zรกkladnej mapy rรฝchlostnej cesty. Je to komplexnรฉ mapovรฉ dielo, ktorรฉ zahล•ลˆa vลกetky realizovanรฉ SO.

Je spracovanรฉ vย zmysle projektu aย smernice NDS, a. s. Sรบฤasลฅou zรกkladnej mapy je aj ortofotomapa, pri ktorej sa zber dรกt (naletenie aย snรญmkovanie) realizuje do 6โ€†mesiacov po ukonฤenรญ poslednรฝch รบprav na stavbe.

Zรกver

Vybudovanรญm tohto รบseku R2 sa dotknutรฝ regiรณn stane atraktรญvnejลกรญm vzhฤพadom na jeho dostupnosลฅ aย zlepลกรญ sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ aย bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.
Sme radi, ลพe sme mali tรบ ฤesลฅ podieฤพaลฅ sa na vรฝstavbe ฤalลกieho veฤพkรฉho dopravnรฉho projektu aย verรญme, ลพe sme prispeli kย profesionalite prรกce, jednotnosti pracovnรฝch postupov aย nรกslednรฝch vรฝstupov. Vย neposlednom rade by sme sa chceli poฤakovaลฅ spoloฤnostiam METROSTAV aย HOCHTIEF za odbornรฝ prรญstup aย รบstretovรบ spoluprรกcu.

TEXT: Ing. Marek Matiaลก, Ing. Daniel Sokol, Ing. Pavel ล ustek, vลกetci pรดsobia vย spoloฤnosti GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.
FOTO Aย OBRรZKY: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 4/2022

Najฤรญtanejลกie