SO 219-00

Komplexné zabezpečenie geodetických a kartografických služieb R2 Kriváň – Lovinobaňa, Tomášovce (II. úsek Mýtna – Tomášovce)

Pri výstavbe rýchlostných ciest sa využíva široký potenciál inžinierskych profesií. Geodetická zložka je významne prítomná vo fáze prípravy a projekcie, vo fáze samotnej realizácie diela, ako aj v záverečnej dokumentačnej časti.

Rýchlostná cesta R2 Kriváň – Lovinobaňa, Tomášovce (v úseku Mýtna – Tomášovce) vytvorí podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavaného územia s cieľom zlepšiť životné prostredie a zvýšiť bezpečnosť pre obyvateľov regiónu.

Úsek R2 Mýtna – Tomášovce

Realizovaný úsek rýchlostnej komunikácie R2 predstavuje významné predĺženie súvislej siete rýchlostných komunikácií v smere na východ od Zvolena v južnom ťahu na východné Slovensko.

Stavba R2 Kriváň – Lovinobaňa, Tomášovce je rozdelená na dva stavebné úseky. Prvý úsek Kriváň – Mýtna s dĺžkou približne 8,5 km, ktorý sa tiahne náročným územím Pilianskej doliny, je v súčasnosti vo výstavbe. Druhý úsek Mýtna – Tomášovce (km 8,941 – 21,760), ktorému sa venuje tento článok, je pred dokončením.

Úsek R2 Mýtna – Tomášovce sa realizuje v kategórii R24,5/100, pričom priamo nenadväzuje na žiadny úsek rýchlostnej cesty, ktorý je v prevádzke. Začiatok stavby sa nachádza v dočasnej stykovej križovatke Mýtna (SO 146). Koniec úseku je v km 21,760 pred MÚK Tomášovce, ktorá je súčasťou pripravovaného úseku R2 Tomášovce – Ožďany. V tomto mieste je na dočasné prepojenie rýchlostnej cesty R2 s cestou I/16 navrhovaná dočasná styková križovatka (SO 108).

Vytyčovacia sieť stavby
Vytyčovacia sieť stavby | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Trasa rýchlostnej cesty R2 vedie v záujmovom úseku nížinou a údolím Krivánskeho potoka, v súbehu so železničnou traťou Zvolen – Fiľakovo a cestou I/16 a ďalej obchádza obce Mýtna, Lovinobaňa a Podrečany. Celková dĺžka trasy R2 Mýtna – Tomášovce je približne 12,8 km.

Medzi významné objekty na trase patria:

  • mimoúrovňová križovatka Mýtna v km 10,5,
  • 11 mostných objektov priamo na trase R2, z toho tri (SO 213, 217, 219) sú dlhšie estakády s celkovou dĺžkou okolo 1 346 m,
  • oporný múr SO 235-00,
  • protihlukové steny.
Prehľadná situácia
Prehľadná situácia | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Obstarávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, zhotoviteľom Združenie R2 Metrostav – Hochtief. Generálnym projektantom stavby je spoločnosť Dopravoprojekt. Stavba sa začala realizovať v auguste 2019, momentálne je pred dokončením s predpokladom sprevádzkovania úseku do konca tohto roka.

Geodetické činnosti pre zhotoviteľa stavby

Úlohu geodeta zabezpečuje pre zhotoviteľa komplexne na celom úseku stavby spoločnosť GEFOS SLOVAKIA, s. r. o. Spoločnosť pôsobí na Slovensku od roku 2003. Významnou mierou sa podieľa na výstavbe diaľničnej infraštruktúry v rámci celého územia Slovenskej republiky, pričom ponúka komplexné geodetické služby na veľkých projektoch.

V súčasnosti má za sebou už celú plejádu úspešne ukončených stavieb významného rozsahu, pri ktorých využíva moderné technické a softvérové vybavenie a technológie v odbore geodézie a fotogrametrie.

3D model terénu
3D model terénu | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Prípravná fáza: Po prebraní staveniska je nutné v krátkom čase zrealizovať viacero kontrolných geodetických činností, ako sú napríklad:

  • prevzatie projektovej dokumentácie,
  • preverenie realizácie umiestnenia stavby,
  • preverenie stavu geodetických základov (vytyčovacej siete),
  • vytýčenie obvodu stavby,
  • kontrolné zamerania výškopisu pred začatím výstavby,
  • zameranie jestvujúcich inžinierskych sietí.

Realizačná fáza: Po úvodných základných úkonoch geodet zhotoviteľa reflektuje na požiadavky zhotoviteľa stavby. Vo všeobecnosti práca geodeta zhotoviteľa prebieha ruka v ruke so stavebnou zložkou. Na začiatku sa realizujú meračské práce pri vytyčovaní priestorového umiestnenia a záberov SO pre stavebné dvory, prístupové komunikácie, výruby, odstránenie krovín, skrývky ornice a pod. Nasledujú preložky inžinierskych sietí, ktoré často limitujú výstavbu kľúčových objektov.

SO 100-00
SO 100-00 | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Inžinierske siete: Na tomto úseku R2 sa zrealizovali preložky elektrických vedení (NN, VN, VVN), plynových vedení (VTL), vodovodov, telekomunikačných vedení a vedení v správe ŽSR. Pri týchto typoch SO je zásadné overiť body napojenia prekladanej IS. Okrem vytyčovania trasy vedenia prebieha súčasne aj zameranie položených vedení pred ich zásypom.

Po zhotovení SO je potrebné zabezpečiť geodetickú dokumentáciu k preberaciemu a následne kolaudačnému konaniu, ktorú tvorí:

  • dokumentácia skutočného realizovania SO podľa zmluvných požiadaviek správcu SO, t. j. v GIS-e správcu SO,
  • protokol o vytýčení priestorovej polohy SO,
  • geometrický plán na zriadenie vecného bremena podľa požiadaviek stavebníka a správcu SO. Pri inžinierskych sieťach sa táto dokumentácia vyhotovuje priebežne počas výstavby.

Mosty: Pri mostoch je na začiatku najdôležitejšie navrhnúť a zriadiť body vytyčovacích sietí k jednotlivým SO v dostatočnom predstihu pred výstavbou. Tieto vzťažné systémy sú pri mostoch potrebné predovšetkým z hľadiska dodržania zvýšenej presnosti pri podrobnom vytyčovaní vo väzbe na dodržanie rozmerov jednotlivých častí SO a pri meraní posunov a deformácií.

Následne prebieha podrobné vytyčovanie prvkov SO od zakladania (pilóty) cez spodnú stavbu (základy, opory, podpery, ložiská), hornú stavbu (podporná konštrukcia, nosná konštrukcia, rímsy) až po príslušenstvo mosta a terénne úpravy. Najčastejšou činnosťou je nastavenie debnenia pred betonážou do projektovanej polohy a výšky.

Počas výstavby prebieha na vybraných objektoch meranie posunov a deformácií v zmysle projektovej dokumentácie, ktorým sa zabezpečuje sledovanie správania sa podložia po jednotlivých etapách výstavby na posúdenie predpokladov so skutočnými hodnotami posunov.

Na dosiahnutie kvality diela je potrebná súčinnosť so stavebnou a projekčnou zložkou na včasné zachytenie prípadných zmien projektu. Na tomto úseku R2 sa z hľadiska technologického postupu budovali rámové, nosníkové a monolitické nosné konštrukcie.

Najväčšie mosty boli 213-00 na R2 nad I/16 a žel. traťou v km 9,441 – 9,957 s dĺžkou približne 550 m (monoliticky predpätý dvojtrám) a 219-00 na R2 nad žel. traťou a Krivánskym potokom s dĺžkou približne 560 m (10-poľový trámový most s predpätým komorovým nosníkom).

Snímka z dronu
Snímka z dronu | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Cesty: Na cestných objektoch sa vzhľadom na dĺžku úseku vykonalo najviac geodetických meraní. Moderné technológie riadenia, resp. navádzania strojov optimalizujú práce pri realizácii výkopov, násypov a pri ukladaní konštruk­čných vrstiev. Na to, aby fungovali korektne, je potrebné pripraviť 3D model projektu.

Ďalšou úlohou geodeta je kontrolné porealizačné zameranie jednotlivých konštruk­čných vrstiev. V ďalšom rade je pri realizácii hlavnej trasy podstatný SO odvodnenia R2 (kanalizácie, ORL). Na horných vozovkových vrstvách a monolitických žľaboch sa využívalo navádzanie strojov (finišerov) pomocou lankodráh.

Geodetická dokumentácia

Všetky prvky a časti stavby sa po realizácii geo­deticky dokumentujú v mesačných intervaloch. Geodetické protokoly s vyčíslením realizovaných objemov slúžia ako podporný dokument pri mesačnej čiastkovej fakturácii stavby. Vo všeobecnosti tak pri mostoch, ako aj pri cestách sa po úplnom dokončení SO spracuje dokumentácia skutočného realizovania – geodetická časť a protokol o vytýčení priestorovej polohy SO.

Geometrické plány sa nerealizujú po stavebných objektoch, ale komplexne po ucelených častiach v rámci katastrálneho územia. Po ukončení prác na všetkých SO prichádza na rad spracovanie základnej mapy rýchlostnej cesty. Je to komplexné mapové dielo, ktoré zahŕňa všetky realizované SO.

Je spracované v zmysle projektu a smernice NDS, a. s. Súčasťou základnej mapy je aj ortofotomapa, pri ktorej sa zber dát (naletenie a snímkovanie) realizuje do 6 mesiacov po ukončení posledných úprav na stavbe.

Záver

Vybudovaním tohto úseku R2 sa dotknutý región stane atraktívnejším vzhľadom na jeho dostupnosť a zlepší sa plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť cestnej premávky.
Sme radi, že sme mali tú česť podieľať sa na výstavbe ďalšieho veľkého dopravného projektu a veríme, že sme prispeli k profesionalite práce, jednotnosti pracovných postupov a následných výstupov. V neposlednom rade by sme sa chceli poďakovať spoločnostiam METROSTAV a HOCHTIEF za odborný prístup a ústretovú spoluprácu.

TEXT: Ing. Marek Matiaš, Ing. Daniel Sokol, Ing. Pavel Šustek, všetci pôsobia v spoločnosti GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.
FOTO A OBRÁZKY: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise IS 4/2022