Prรกce na vozovke.

Korelรกcie statickรฝch aย dynamickรฝch charakteristรญk kontroly kvality zhutnenia nestmelenรฝch konลกtrukciรญ vozoviek

Partneri sekcie:

Od zemnej konลกtrukcie sa vyลพaduje jej dlhodobรก funkฤnosลฅ vzhฤพadom na to, ลพe je integrรกlnou sรบฤasลฅou rozsiahlejลกej, finanฤne nรกroฤnejลกej dopravnej stavby (diaฤพnice, cesty, ลพelezniฤnรฉ drรกhy, vzletovo-pristรกvacie aย pojazdnรฉ drรกhy, spevnenรฉ aย odstavnรฉ plochy).

Situรกciu vย tejto oblasti komplikuje skutoฤnosลฅ, ลพe okamลพitรฉ ekonomickรฉ aย politickรฉ zรกujmy hlavnรฝch รบฤastnรญkov vรฝstavby, predovลกetkรฝm investora, bรฝvajรบ, ลพiaฤพ, vย praxi nezriedka nadraฤovanรฉ dlhodobejลกรญm, trvalo udrลพateฤพnรฝm cieฤพom. Ide naprรญklad oย snahu urรฝchliลฅ ฤas vรฝstavby. resp. neprekroฤiลฅ za ลพiadnu cenu predpokladanรฉ finanฤnรฉ nรกklady.

Pri hodnotenรญ kvality zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb je, podobne ako pri ostatnรฝch stavebnรฝch sรบฤastiach dopravnej infraลกtruktรบry, nevyhnutnรฉ uplatniลฅ systรฉmovรฝ prรญstup zohฤพadลˆujรบci oprรกvnenรฉ poลพiadavky uลพรญvateฤพov, obyvateฤพov okolia pozemnรฝch komunikรกciรญ (PK), ako aj ekonomickรบ รบroveลˆ spoloฤnosti [1].

Vย prรกcach [2 aลพ 4] sme prezentovali syntรฉzu existujรบcich domรกcich aj zahraniฤnรฝch poznatkov, normovรฝch postupov aย objektivizovanรฝch vรฝsledkov vรฝskumu autorov, ktorรก vytvorila teoretickรฝ zรกklad pre systรฉmovรฝ prรญstup kย hodnoteniu kvality zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb vย podmienkach SR.

Obr. 1 Nรกraz tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor a pohฤพad na zariadenie LDD 100 pri meranรญ Evd na PPVYNEKOVO
Obr. 1 Nรกraz tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor a pohฤพad na zariadenie LDD 100 pri meranรญ Evd na PP
VYNEKOVO | Zdroj: autor

Vo vedeckom prรญspevku zย roku 2011 [5] aย nรกsledne vo vedeckรฝch monografiรกch [2] aย [6] autori prezentovali teoreticky zdรดvodnenรบ aย pre prax veฤพmi dรดleลพitรบ korelaฤnรบ zรกvislosลฅ modulu deformรกcie zย druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef,ย 2 meranรฉho podฤพa STNย 736190 [7] od dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd, zisลฅovanรฉho podฤพa postupu STN 73 6192 [8].

Prezentovanรก korelaฤnรก zรกvislosลฅ bola urฤenรก na zรกklade meranรญ autorov z obdobia rokov 1995 aลพ 2010 na rรดznych druhoch nestmelenรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek a podloลพia PK. Predkladanรฝ prรญspevok prezentuje verifikรกciu predmetnej zรกvislosti na zรกklade vรฝsledkov meranรญ autorov tohto ฤlรกnku z obdobia rokov 2000 aลพ 2020.

Inลพinierska teรณria nรกrazu

Podฤพa [5] patrรญ statickรก teรณria nรกrazu medzi pribliลพnรฉ teรณrie rieลกenia nรกrazu tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor. Na รบฤely potrieb inลพinierskej praxe sa zavรกdzajรบ zjednoduลกujรบce predpoklady, ktorรฉ nemajรบ podstatnรฝ vplyv na vรฝpoฤtovรฉ hodnoty charakteristรญk nรกrazu.

Obr. 2a
Obr. 2a | Zdroj: autor

Obr. 2 Mocninovรก a lineรกrna zรกvislosลฅ modulu deformรกcie z druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef, 2 od hodnoty modulu pruลพnosti podloลพia a nestmelenรฝch vrstiev vozoviek PK [5]
Obr. 2 b Mocninovรก a lineรกrna zรกvislosลฅ modulu deformรกcie z druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef, 2 od hodnoty modulu pruลพnosti podloลพia a nestmelenรฝch vrstiev vozoviek PK [5] | Zdroj: autor
Sรบhrn tรฝchto rieลกenรญ bรฝva oznaฤovanรฝ ako inลพinierska teรณria nรกrazu. Pri zisลฅovanรญ dynamickรฉho modulu pruลพnosti mรก vรฝznam rieลกenie nรกrazu tuhรฉho valca na pruลพnรฝ polpriestor s predpokladom, ลพe pri zatlaฤovanรญ valca do tohto polpriestoru je kontaktnรก plocha stรกle rovnobeลพnรก s povrchovou rovinou polpriestoru.

Tab. 1 Korelaฤnรฝ koeficient statickej a dynamickej zaลฅaลพovacej skรบลกky z obdobia rokov 1995 aลพ 2010
Tab. 1 Korelaฤnรฝ koeficient statickej a dynamickej zaลฅaลพovacej skรบลกky z obdobia rokov 1995 aลพ 2010 | Zdroj: autor

Medzi tlakovou silou P (MN) (kolmou na styฤnรบ rovinu) a zatlaฤenรญm y (m) platรญ vzลฅah:

Na obr. 1 je uvedenรฝ princรญp rieลกenia nรกrazu tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor aย pohฤพad na zariadenie LDD 100 pri meranรญ dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd na pokusnom poli pri vรฝskume nestmelenรฝch konลกtrukciรญ vozoviek (PP VYNEKOVO) vย Pekline.

Celรฝ nรกraz predstavuje jednu polovicu kmitu aย prebehne za polovicu periรณdy kmitania T0. ฤŒas nรกrazu tr (s) sa tak rovnรก:

Maximรกlne zatlaฤenie ymax sa vypoฤรญta ako:

Maximรกlna nรกrazovรก sila Pmax sa urฤรญ pomocou rovnice:

Vย rovniciach (2) aลพ (9) vystupujรบ tieto premennรฉ:
ฯ‰0 โ€“ uhlovรก frekvencia pohybu, priฤom:

ฯ‰ = 2ฯ€ . v/L (rad/s), (8)

c0 โ€“ rรฝchlosลฅ pri dopade tuhรฉho telesa (m/s),
h0 โ€“ vรฝลกka pรกdu tuhรฉho telesa (m),
m0 โ€“ hmotnosลฅ tuhรฉho telesa (kg),

g โ€“ tiaลพovรฉ zrรฝchlenie (m/s2).

Rรฝchlosลฅ pri dopade tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor sa urฤรญ podฤพa rovnice (9) ako

Korelรกcie Edef,ย 2 od Ep,ย n aย Evd zistenรฉ zย vรฝsledkov meranรญ vย rokoch 1995 aลพ 2010

V nemeckej, ฤeskej a slovenskej literatรบre sa v obdobรญ rokov 1990 aลพ 2010 uvรกdzali korelaฤnรฉ zรกvislosti medzi hodnotami dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd meranรฉho zariadenรญm LDD 100 a hodnotami Edef, 2 vyhodnocovanรฝmi zo statickej zaลฅaลพovacej skรบลกky (SZS) prezentovanรฉ predovลกetkรฝm v tvare:

Edef,2 = k SZS/LDD100 . E vdย  ย  ย  ย  ย  ย  ย  ย  ย  ย  ย  ย (10)

Vย tab. 1 je uvedenรฝ prehฤพad rozsahov hodnรดt koeficientu kSZS/LDD100 (15) uvรกdzanรฝch rรดznymi autormi. Vo vedeckom prรญspevku z roku 2011 [5] autori prezentovali prvรฝkrรกt korelaฤnรฉ zรกvislosti (KZ):

  • modulu deformรกcie zย druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef,ย 2 od modulu pruลพnosti E2 (obr. 2) vyhodnotenรฝch zย meranรญ statickej zaลฅaลพovacej skรบลกky (SZS) podฤพa STN 73 6190 [7] porovnateฤพnรฝch sย angloamerickรฝmi postupmi [8],
  • modulu deformรกcie Edef, 2 od dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd (obr. 3) meranรฝch podฤพa postupu STN 73 6192 zariadenรญm LDD 100 [9].

 

Obr. 3 Mocninovรก aย lineรกrna zรกvislosลฅ modulu deformรกcie zย druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef,ย 2 od dynamickรฉho (rรกzovรฉho) modulu deformรกcie meranรฉho zariadenรญm LDD 100 [5]
Obr. 3 Mocninovรก aย lineรกrna zรกvislosลฅ modulu deformรกcie zย druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef,ย 2 od dynamickรฉho (rรกzovรฉho) modulu deformรกcie meranรฉho zariadenรญm LDD 100 [5] | Zdroj: autor
Tieto mechanickรฉ charakteristiky podloลพia aย nestmelenรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek sรบ rozhodujรบcimi charakteristikami kontroly kvality zhutnenia tรฝchto vrstiev. Na obr. 2 je prezentovanรก korelaฤnรก zรกvislosลฅ modulu deformรกcie Edef,ย 2 urฤenej SZS podฤพa STN 73 6190 od nรกvrhovej hodnoty modulu pruลพnosti podloลพia vozoviek a nestmelenรฝch ochrannรฝch, resp. podkladovรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek PK.

V rรกmci vรฝskumu autori zistili, ลพe modul pruลพnosti tรฝchto konลกtrukฤnรฝch vrstiev PK je prakticky identickรฝ pri 1. aj 2. zaลฅaลพovacom cykle SZS a je ekvipolentnรฝ s nรกvrhovou hodnotou modulu pruลพnosti urฤenรฉho z vรฝsledkov skรบลกky CBR [10].

Tab. 2 Prepoฤรญtanรฉ poลพadovanรฉ hodnoty podkladu nestmelenej vrstvy vozoviek podฤพa TKP 5:2020 [11]
Tab. 2 Prepoฤรญtanรฉ poลพadovanรฉ hodnoty podkladu nestmelenej vrstvy vozoviek podฤพa TKP 5:2020 [11] | Zdroj: autor
Vย tab. 2 sรบ prezentovanรฉ prepoฤรญtanรฉ hodnoty nรกvrhovรฝch hodnรดt modulu pruลพnosti zodpovedajรบce nรกvrhovej hodnote modulu pruลพnosti Ep,ย n. Autori na zรกklade svojich dlhoroฤnรฝch skรบsenostรญ vย predmetnej problematike vychรกdzali zย premisy ekvipolencie hodnรดt Ep,ย n sย hodnotami modulu pruลพnosti vyhodnotenรฉho zย 2. cyklu SZS doskou E2.

Z tab. 2 vyplรฝva, ลพe pri navrhovanรญ asfaltovรฝch vozoviek PK v zmysle kodifikovanรฝch ustanovenรญ cestnรฉho zรกkona ฤ. 135/1961 Zb. [12] a technickรฝch podmienok TP 033 [13] by sa malo poฤรญtaลฅ s modulmi pruลพnosti zodpovedajรบcimi poลพadovanรฝm hodnotรกm Edef, 2.

Hodnoty zvรฝraznenรฉ na obr. 3 modrou elipsou predstavujรบ zรกvislosti zย nedostatoฤne zhutnenej tunelovej rรบbaniny pouลพitej ako ochrannรก vrstva vozovky vย tuneli, pri ktorรฝch sa pomery Edef,ย 2 /Edef,ย 1 pohybovali vย rozsahu od 2,9 do 4,5.
Analรฝzou dosiahnutรฝch vรฝsledkov aย sย vyuลพitรญm rovnรญc (1) aลพ (9) sa zistilo, ลพe koeficient kSZS/LDD100 nadobรบda hodnotu 1,0 pri hodnote modulu deformรกcie Edef,ย 2ย =ย 25 MPa.

Zย uvedenรฉho je zrejmรฉ, ลพe pri tejto hodnote budรบ rovnakรฉ deformaฤnรฉ charakteristiky zistenรฉ SZS aย zariadenรญm LDD 100 pri vรฝลกke pรกdu 0,75 m, ฤo je konลกtantnรก hodnota pouลพรญvanรก vย technickej praxi. Na zรกklade prezentovanรฝch skutoฤnostรญ moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe zariadenie LDD 100 generuje kontaktnรฝ tlak 0,1 MPa pod doskou prรกve pri hodnote Eย =ย 25ย MPa.

Obr. 4 Pohฤพady na zariadenia pre SZS, LDD 100 a komparรกcia hodnรดt kSZS/LDD100 zistenรฝch v rรกmci vรฝskumu autorov a inลพinierskej teรณrie nรกrazu
Obr. 4 Pohฤพady na zariadenia pre SZS, LDD 100 a komparรกcia hodnรดt kSZS/LDD100 zistenรฝch v rรกmci vรฝskumu autorov a inลพinierskej teรณrie nรกrazu | Zdroj: autor

Na obr. 4 je prezentovanรก komparรกcia hodnรดt kSZS/LDD100ย =ย Edef,ย 2/Evd, zistenรฝch v rรกmci vรฝskumnรฝch aktivรญt pracovnรญkov SvF UNIZA oznaฤenรก ako monografia โ€“ mocninovรก zรกvislosลฅ s teoretickรฝmi hodnotami zistenรฝmi podฤพa inลพinierskej teรณrie nรกrazu. Hodnoty k SZS/LDD100 boli v prรญpade inลพinierskej teรณrie nรกrazu urฤenรฉ podฤพa vzลฅahu:

  • kde Pmax, Ei je max. amplitรบda nรกrazovej sily pri hodnote modulu pruลพnosti podloลพia Ei (kN),
  • Pmax, E = 25 MPa โ€“ max. amplitรบda nรกrazovej sily pri module pruลพnosti podloลพia E =25 MPa (kN).

Korelรกcie Edef,ย 2 od Evd,ย LDD100 zistenรฉ zย vรฝsledkov meranรญ vย rokoch 2000 aลพ 2020

Na obr. 5 je prezentovanรก korelaฤnรก zรกvislosลฅ hodnoty Edef,ย 2 urฤenej SZS podฤพa STN 73ย 6190 od modulu deformรกcie meranรฉho zariadenรญm LDD 100 objektivizovanรก zย dlhoroฤnรฝch vรฝsledkov meranรญ pracovnรญkov SvF UNIZA (2000 aลพ 2020) aย vรฝznamnรฝch odbornรญkov zย praxe (RNDr.

Tab. 3 Prepoฤรญtanรฉ moduly deformรกcie Edef, 2 od rรกzovรฉho modulu deformรกcie Evd
Tab. 3 Prepoฤรญtanรฉ moduly deformรกcie Edef, 2 od rรกzovรฉho modulu deformรกcie Evd | Zdroj: autor

Boris Starลกรญ, modrรก krivka na obr. 5). Pri urฤenรญ korelaฤnej zรกvislosti Deckรฝ โ€“ ล rรกmek sa uลพ nepoฤรญtalo s hodnotami na obr. 3 nachรกdzajรบcimi sa v modrej elipse. Prepoฤet hodnรดt Edef,ย 2 na hodnoty Evd uvedenรฝ vย tab. 3 sa uskutoฤnil รบpravou rovnรญc uvedenรฝch na obr. 5 na tvar (16) aย (17).

Obr. 5 Mocninovรก a lineรกrna zรกvislosลฅ modulu deformรกcie z druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef, 2 od nรกvrhovej hodnoty modulu pruลพnosti podฤพa [5]
Obr. 5 Mocninovรก a lineรกrna zรกvislosลฅ modulu deformรกcie z druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef, 2 od nรกvrhovej hodnoty modulu pruลพnosti podฤพa [5] | Zdroj: autor
Zรกver
Na zรกklade dlhodobรฉho vรฝskumu, ktorรฝ prebiehal na pracovisku autorov vย spoluprรกci sย vรฝznamnรฝmi odbornรญkmi zย praxe, moลพno vo vzลฅahu kย navrhovaniu aย kontrole kvality zemnรฝch konลกtrukciรญ vย podmienkach SR vysloviลฅ tieto odporรบฤania:

  • je potrebnรฉ zjednotiลฅ aย podrobnejลกie ลกpecifikovaลฅ kritรฉriรก poลพadovanej รบnosnosti podloลพia dopravnรฝch stavieb, pouลพรญvanรฉ vย ลกtรกdiu navrhovania aย kontroly vรฝstavby stavieb,
  • na kontrolu รบnosnosti a miery zhutnenia zemnรฝch konลกtrukciรญ by sa mala prednostne pouลพรญvaลฅ statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka (SZS),
  • v prรญpade nemoลพnosti pouลพiลฅ SZS vo vzลฅahu k zariadeniu LDD 100 pouลพรญvaลฅ v prรญpade kvรกzipruลพnรฝch polpriestorov (neplatรญ pri viacvrstvovรฝch systรฉmoch s vรฝrazne rozdielnymi modulmi pruลพnosti) orientaฤnรฉ prepoฤรญtavacie koeficienty podฤพa rovnice (18) (obr. 5).

Vย tomto ฤase intenzรญvnej prรญpravy aย vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry SR, rekonลกtrukciรญ regionรกlnych aย miestnych komunikรกciรญ spolufinancovanรฝch zย fondov Eรš by aplikรกcia uvedenรฝch poznatkov do praxe mohla pomรดcลฅ optimalizรกcii vynakladania finanฤnรฝch prostriedkov vย predmetnej oblasti.

Jednotnรฉ kritรฉriรก na meranie SZS aย ich kompatibilita sย vรฝsledkami meranรญ zariadenia LDD 100 umoลพnia โ€žkvalitรกromโ€œ pรดsobiacim vย oblasti dopravnรฝch stavieb jednoznaฤne urฤovaลฅ zรกvery vย mieste merania, ฤรญm sa dosiahne zjednoduลกenรฉ riadenie inลพinierskej stavby.

Prezentovanรฉ odporรบฤania vย navrhovanรญ PK moลพno aplikovaลฅ zย aspektu ustanovenia cestnรฉho zรกkona [12] uvรกdzajรบceho vย ยง2, ods.ย 4, ลพe navrhovanie pozemnรฝch komunikรกciรญ sa vykonรกva podฤพa platnรฝch slovenskรฝch technickรฝch noriem, technickรฝch predpisov, objektรญvne zistenรฝch vรฝsledkov vรฝskumu aย vรฝvoja pre cestnรบ infraลกtruktรบru alebo obdobnรฝch technickรฝch ลกpecifikรกciรญ.

TEXT: prof. Dr. Ing. Martin Deckรฝ,
RNDr. Boris Starลกรญ, doc. Ing. Juraj ล rรกmek, PhD., prof. Ing. Mariรกn Drusa, PhD.
FOTO Aย OBRรZKY: autori

Martin Deckรฝ, Mariรกn Drusa aย Juraj ล rรกmek pรดsobia na SvF UNIZA vย ลฝiline, Mariรกn Drusa je dekanom tejto fakulty. Boris Starลกรญ pรดsobรญ vย spoloฤnosti KVALITEST.

  1. DECKร, M., PITOล‡รK, M., JUHรS, M. a kol.: Holistickรฉ prรญstupy k trvalo udrลพateฤพnej vรฝstavbe a sprรกve pozemnรฝch komunikรกciรญ. In Inลพinierske stavby, roฤnรญk 68, vyลกlo 6.7.2020 (ฤ. 03/2020), s. 20 โ€“ 22.
  2. DRUSA, M., DECKร, M., MARSCHALKO, M. a kol.: Navrhovanie a kontrola zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb. Vedeckรก monografia, EDIS โ€“ vydavateฤพstvo ลฝU 2013, s. 522.
  3. ล RรMEK, J.: ลฝivotnรฝ cyklus asfaltovรฝch vozoviek. Habilitaฤnรก prรกca, SvF UNIZA 2019, s. 99.
  4. DECKร, M., ZUZULOVร, A., DREVENร, I. a kol.: Cementobetรณnovรฉ vozovky a spevnenia dopravnรฝch plรดch. Navrhovanie, posudzovanie, materiรกly, poruchy, rehabilitรกcie, BIM. Vysokoลกkolskรก uฤebnica, 2. prepracovanรฉ vydanie, ลฝilinskรก univerzita v ลฝiline, EDIS โ€“ vydavateฤพskรฉ centrum ลฝU 2020, s. 401.
  5. DECKร, M., ZGรšTOVร, K., PITOล‡รK, M.: Kontrola kvality zhutnenia zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb. In Silniฤnรญ obzor, 4/2011, s. 101 โ€“ 108.
  6. DECKร, M., DRUSA, M., PEPUCHA, L., ZGUTOVA, K.: Earth Structures of Transport Constructions. Scientific monograph, London: Pearson Education Limited, Edidburg Gate, Harlow 2013. Editor: prof. Dr. Ing. Martin Deckรฝ, s. 180.
  7. STN 73 6190 Statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka stavebnรฝch konลกtrukciรญ doskou, 2019.
  8. MALLICK, R., B., EL-KORCHI, T.: Pavement Engineering. Principles and Practise. Third edition, CRC Press 2018 by Taylor&Francis Group, p. 747.
  9. STN 73 6192 Rรกzovรก zaลฅaลพovacia skรบลกka vozoviek a podloลพia, 2011.
  10. STN 72 1016 Laboratรณrne stanovenie pomeru รบnosnosti zemรญn (CBR), 1992.
  11. TKP 5 Podkladovรฉ vrstvy z nestmelenรฝch a hydraulicky stmelenรฝch zmesรญ, MDV SR 2020.
  12. Zรกkon ฤ. 135/1961 Zb. Zรกkon o pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon) v znenรญ neskorลกรญch predpisov.
  13. TP 033 Navrhovanie netuhรฝch a polotuhรฝch vozoviek, MDPT SR 2009.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 3/2021

Najฤรญtanejลกie