Korelรกcie statickรฝch aย dynamickรฝch charakteristรญk kontroly kvality zhutnenia nestmelenรฝch konลกtrukciรญ vozoviek
Od zemnej konลกtrukcie sa vyลพaduje jej dlhodobรก funkฤnosลฅ vzhฤพadom na to, ลพe je integrรกlnou sรบฤasลฅou rozsiahlejลกej, finanฤne nรกroฤnejลกej dopravnej stavby (diaฤพnice, cesty, ลพelezniฤnรฉ drรกhy, vzletovo-pristรกvacie aย pojazdnรฉ drรกhy, spevnenรฉ aย odstavnรฉ plochy).
Situรกciu vย tejto oblasti komplikuje skutoฤnosลฅ, ลพe okamลพitรฉ ekonomickรฉ aย politickรฉ zรกujmy hlavnรฝch รบฤastnรญkov vรฝstavby, predovลกetkรฝm investora, bรฝvajรบ, ลพiaฤพ, vย praxi nezriedka nadraฤovanรฉ dlhodobejลกรญm, trvalo udrลพateฤพnรฝm cieฤพom. Ide naprรญklad oย snahu urรฝchliลฅ ฤas vรฝstavby. resp. neprekroฤiลฅ za ลพiadnu cenu predpokladanรฉ finanฤnรฉ nรกklady.
Pri hodnotenรญ kvality zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb je, podobne ako pri ostatnรฝch stavebnรฝch sรบฤastiach dopravnej infraลกtruktรบry, nevyhnutnรฉ uplatniลฅ systรฉmovรฝ prรญstup zohฤพadลujรบci oprรกvnenรฉ poลพiadavky uลพรญvateฤพov, obyvateฤพov okolia pozemnรฝch komunikรกciรญ (PK), ako aj ekonomickรบ รบroveล spoloฤnosti [1].
Vย prรกcach [2 aลพ 4] sme prezentovali syntรฉzu existujรบcich domรกcich aj zahraniฤnรฝch poznatkov, normovรฝch postupov aย objektivizovanรฝch vรฝsledkov vรฝskumu autorov, ktorรก vytvorila teoretickรฝ zรกklad pre systรฉmovรฝ prรญstup kย hodnoteniu kvality zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb vย podmienkach SR.
Vo vedeckom prรญspevku zย roku 2011 [5] aย nรกsledne vo vedeckรฝch monografiรกch [2] aย [6] autori prezentovali teoreticky zdรดvodnenรบ aย pre prax veฤพmi dรดleลพitรบ korelaฤnรบ zรกvislosลฅ modulu deformรกcie zย druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef,ย 2 meranรฉho podฤพa STNย 736190 [7] od dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd, zisลฅovanรฉho podฤพa postupu STN 73 6192 [8].
Prezentovanรก korelaฤnรก zรกvislosลฅ bola urฤenรก na zรกklade meranรญ autorov z obdobia rokov 1995 aลพ 2010 na rรดznych druhoch nestmelenรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek a podloลพia PK. Predkladanรฝ prรญspevok prezentuje verifikรกciu predmetnej zรกvislosti na zรกklade vรฝsledkov meranรญ autorov tohto ฤlรกnku z obdobia rokov 2000 aลพ 2020.
Inลพinierska teรณria nรกrazu
Podฤพa [5] patrรญ statickรก teรณria nรกrazu medzi pribliลพnรฉ teรณrie rieลกenia nรกrazu tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor. Na รบฤely potrieb inลพinierskej praxe sa zavรกdzajรบ zjednoduลกujรบce predpoklady, ktorรฉ nemajรบ podstatnรฝ vplyv na vรฝpoฤtovรฉ hodnoty charakteristรญk nรกrazu.
Sรบhrn tรฝchto rieลกenรญ bรฝva oznaฤovanรฝ ako inลพinierska teรณria nรกrazu. Pri zisลฅovanรญ dynamickรฉho modulu pruลพnosti mรก vรฝznam rieลกenie nรกrazu tuhรฉho valca na pruลพnรฝ polpriestor s predpokladom, ลพe pri zatlaฤovanรญ valca do tohto polpriestoru je kontaktnรก plocha stรกle rovnobeลพnรก s povrchovou rovinou polpriestoru.
Medzi tlakovou silou P (MN) (kolmou na styฤnรบ rovinu) a zatlaฤenรญm y (m) platรญ vzลฅah:
Na obr. 1 je uvedenรฝ princรญp rieลกenia nรกrazu tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor aย pohฤพad na zariadenie LDD 100 pri meranรญ dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd na pokusnom poli pri vรฝskume nestmelenรฝch konลกtrukciรญ vozoviek (PP VYNEKOVO) vย Pekline.
Celรฝ nรกraz predstavuje jednu polovicu kmitu aย prebehne za polovicu periรณdy kmitania T0. ฤas nรกrazu tr (s) sa tak rovnรก:
Maximรกlne zatlaฤenie ymax sa vypoฤรญta ako:
Maximรกlna nรกrazovรก sila Pmax sa urฤรญ pomocou rovnice:
Vย rovniciach (2) aลพ (9) vystupujรบ tieto premennรฉ:
ฯ0 โ uhlovรก frekvencia pohybu, priฤom:
ฯ = 2ฯ . v/L (rad/s), (8)
c0 โ rรฝchlosลฅ pri dopade tuhรฉho telesa (m/s),
h0 โ vรฝลกka pรกdu tuhรฉho telesa (m),
m0 โ hmotnosลฅ tuhรฉho telesa (kg),
g โ tiaลพovรฉ zrรฝchlenie (m/s2).
Rรฝchlosลฅ pri dopade tuhรฉho telesa na pruลพnรฝ polpriestor sa urฤรญ podฤพa rovnice (9) ako
Korelรกcie Edef,ย 2 od Ep,ย n aย Evd zistenรฉ zย vรฝsledkov meranรญ vย rokoch 1995 aลพ 2010
V nemeckej, ฤeskej a slovenskej literatรบre sa v obdobรญ rokov 1990 aลพ 2010 uvรกdzali korelaฤnรฉ zรกvislosti medzi hodnotami dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd meranรฉho zariadenรญm LDD 100 a hodnotami Edef, 2 vyhodnocovanรฝmi zo statickej zaลฅaลพovacej skรบลกky (SZS) prezentovanรฉ predovลกetkรฝm v tvare:
Edef,2 = k SZS/LDD100 . E vdย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย (10)
Vย tab. 1 je uvedenรฝ prehฤพad rozsahov hodnรดt koeficientu kSZS/LDD100 (15) uvรกdzanรฝch rรดznymi autormi. Vo vedeckom prรญspevku z roku 2011 [5] autori prezentovali prvรฝkrรกt korelaฤnรฉ zรกvislosti (KZ):
- modulu deformรกcie zย druhรฉho zaลฅaลพovacieho cyklu Edef,ย 2 od modulu pruลพnosti E2 (obr. 2) vyhodnotenรฝch zย meranรญ statickej zaลฅaลพovacej skรบลกky (SZS) podฤพa STN 73 6190 [7] porovnateฤพnรฝch sย angloamerickรฝmi postupmi [8],
- modulu deformรกcie Edef, 2 od dynamickรฉho modulu deformรกcie Evd (obr. 3) meranรฝch podฤพa postupu STN 73 6192 zariadenรญm LDD 100 [9].
Tieto mechanickรฉ charakteristiky podloลพia aย nestmelenรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek sรบ rozhodujรบcimi charakteristikami kontroly kvality zhutnenia tรฝchto vrstiev. Na obr. 2 je prezentovanรก korelaฤnรก zรกvislosลฅ modulu deformรกcie Edef,ย 2 urฤenej SZS podฤพa STN 73 6190 od nรกvrhovej hodnoty modulu pruลพnosti podloลพia vozoviek a nestmelenรฝch ochrannรฝch, resp. podkladovรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek PK.
V rรกmci vรฝskumu autori zistili, ลพe modul pruลพnosti tรฝchto konลกtrukฤnรฝch vrstiev PK je prakticky identickรฝ pri 1. aj 2. zaลฅaลพovacom cykle SZS a je ekvipolentnรฝ s nรกvrhovou hodnotou modulu pruลพnosti urฤenรฉho z vรฝsledkov skรบลกky CBR [10].
Vย tab. 2 sรบ prezentovanรฉ prepoฤรญtanรฉ hodnoty nรกvrhovรฝch hodnรดt modulu pruลพnosti zodpovedajรบce nรกvrhovej hodnote modulu pruลพnosti Ep,ย n. Autori na zรกklade svojich dlhoroฤnรฝch skรบsenostรญ vย predmetnej problematike vychรกdzali zย premisy ekvipolencie hodnรดt Ep,ย n sย hodnotami modulu pruลพnosti vyhodnotenรฉho zย 2. cyklu SZS doskou E2.
Z tab. 2 vyplรฝva, ลพe pri navrhovanรญ asfaltovรฝch vozoviek PK v zmysle kodifikovanรฝch ustanovenรญ cestnรฉho zรกkona ฤ. 135/1961 Zb. [12] a technickรฝch podmienok TP 033 [13] by sa malo poฤรญtaลฅ s modulmi pruลพnosti zodpovedajรบcimi poลพadovanรฝm hodnotรกm Edef, 2.
Hodnoty zvรฝraznenรฉ na obr. 3 modrou elipsou predstavujรบ zรกvislosti zย nedostatoฤne zhutnenej tunelovej rรบbaniny pouลพitej ako ochrannรก vrstva vozovky vย tuneli, pri ktorรฝch sa pomery Edef,ย 2 /Edef,ย 1 pohybovali vย rozsahu od 2,9 do 4,5.
Analรฝzou dosiahnutรฝch vรฝsledkov aย sย vyuลพitรญm rovnรญc (1) aลพ (9) sa zistilo, ลพe koeficient kSZS/LDD100 nadobรบda hodnotu 1,0 pri hodnote modulu deformรกcie Edef,ย 2ย =ย 25 MPa.
Zย uvedenรฉho je zrejmรฉ, ลพe pri tejto hodnote budรบ rovnakรฉ deformaฤnรฉ charakteristiky zistenรฉ SZS aย zariadenรญm LDD 100 pri vรฝลกke pรกdu 0,75 m, ฤo je konลกtantnรก hodnota pouลพรญvanรก vย technickej praxi. Na zรกklade prezentovanรฝch skutoฤnostรญ moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe zariadenie LDD 100 generuje kontaktnรฝ tlak 0,1 MPa pod doskou prรกve pri hodnote Eย =ย 25ย MPa.
Na obr. 4 je prezentovanรก komparรกcia hodnรดt kSZS/LDD100ย =ย Edef,ย 2/Evd, zistenรฝch v rรกmci vรฝskumnรฝch aktivรญt pracovnรญkov SvF UNIZA oznaฤenรก ako monografia โ mocninovรก zรกvislosลฅ s teoretickรฝmi hodnotami zistenรฝmi podฤพa inลพinierskej teรณrie nรกrazu. Hodnoty k SZS/LDD100 boli v prรญpade inลพinierskej teรณrie nรกrazu urฤenรฉ podฤพa vzลฅahu:
- kde Pmax, Ei je max. amplitรบda nรกrazovej sily pri hodnote modulu pruลพnosti podloลพia Ei (kN),
- Pmax, E = 25 MPa โ max. amplitรบda nรกrazovej sily pri module pruลพnosti podloลพia E =25 MPa (kN).
Korelรกcie Edef,ย 2 od Evd,ย LDD100 zistenรฉ zย vรฝsledkov meranรญ vย rokoch 2000 aลพ 2020
Na obr. 5 je prezentovanรก korelaฤnรก zรกvislosลฅ hodnoty Edef,ย 2 urฤenej SZS podฤพa STN 73ย 6190 od modulu deformรกcie meranรฉho zariadenรญm LDD 100 objektivizovanรก zย dlhoroฤnรฝch vรฝsledkov meranรญ pracovnรญkov SvF UNIZA (2000 aลพ 2020) aย vรฝznamnรฝch odbornรญkov zย praxe (RNDr.
Boris Starลกรญ, modrรก krivka na obr. 5). Pri urฤenรญ korelaฤnej zรกvislosti Deckรฝ โ ล rรกmek sa uลพ nepoฤรญtalo s hodnotami na obr. 3 nachรกdzajรบcimi sa v modrej elipse. Prepoฤet hodnรดt Edef,ย 2 na hodnoty Evd uvedenรฝ vย tab. 3 sa uskutoฤnil รบpravou rovnรญc uvedenรฝch na obr. 5 na tvar (16) aย (17).
Zรกver
Na zรกklade dlhodobรฉho vรฝskumu, ktorรฝ prebiehal na pracovisku autorov vย spoluprรกci sย vรฝznamnรฝmi odbornรญkmi zย praxe, moลพno vo vzลฅahu kย navrhovaniu aย kontrole kvality zemnรฝch konลกtrukciรญ vย podmienkach SR vysloviลฅ tieto odporรบฤania:
- je potrebnรฉ zjednotiลฅ aย podrobnejลกie ลกpecifikovaลฅ kritรฉriรก poลพadovanej รบnosnosti podloลพia dopravnรฝch stavieb, pouลพรญvanรฉ vย ลกtรกdiu navrhovania aย kontroly vรฝstavby stavieb,
- na kontrolu รบnosnosti a miery zhutnenia zemnรฝch konลกtrukciรญ by sa mala prednostne pouลพรญvaลฅ statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka (SZS),
- v prรญpade nemoลพnosti pouลพiลฅ SZS vo vzลฅahu k zariadeniu LDD 100 pouลพรญvaลฅ v prรญpade kvรกzipruลพnรฝch polpriestorov (neplatรญ pri viacvrstvovรฝch systรฉmoch s vรฝrazne rozdielnymi modulmi pruลพnosti) orientaฤnรฉ prepoฤรญtavacie koeficienty podฤพa rovnice (18) (obr. 5).
Vย tomto ฤase intenzรญvnej prรญpravy aย vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry SR, rekonลกtrukciรญ regionรกlnych aย miestnych komunikรกciรญ spolufinancovanรฝch zย fondov Eร by aplikรกcia uvedenรฝch poznatkov do praxe mohla pomรดcลฅ optimalizรกcii vynakladania finanฤnรฝch prostriedkov vย predmetnej oblasti.
Jednotnรฉ kritรฉriรก na meranie SZS aย ich kompatibilita sย vรฝsledkami meranรญ zariadenia LDD 100 umoลพnia โkvalitรกromโ pรดsobiacim vย oblasti dopravnรฝch stavieb jednoznaฤne urฤovaลฅ zรกvery vย mieste merania, ฤรญm sa dosiahne zjednoduลกenรฉ riadenie inลพinierskej stavby.
Prezentovanรฉ odporรบฤania vย navrhovanรญ PK moลพno aplikovaลฅ zย aspektu ustanovenia cestnรฉho zรกkona [12] uvรกdzajรบceho vย ยง2, ods.ย 4, ลพe navrhovanie pozemnรฝch komunikรกciรญ sa vykonรกva podฤพa platnรฝch slovenskรฝch technickรฝch noriem, technickรฝch predpisov, objektรญvne zistenรฝch vรฝsledkov vรฝskumu aย vรฝvoja pre cestnรบ infraลกtruktรบru alebo obdobnรฝch technickรฝch ลกpecifikรกciรญ.
TEXT: prof. Dr. Ing. Martin Deckรฝ,
RNDr. Boris Starลกรญ, doc. Ing. Juraj ล rรกmek, PhD., prof. Ing. Mariรกn Drusa, PhD.
FOTO Aย OBRรZKY: autori
Martin Deckรฝ, Mariรกn Drusa aย Juraj ล rรกmek pรดsobia na SvF UNIZA vย ลฝiline, Mariรกn Drusa je dekanom tejto fakulty. Boris Starลกรญ pรดsobรญ vย spoloฤnosti KVALITEST.
- DECKร, M., PITOลรK, M., JUHรS, M. a kol.: Holistickรฉ prรญstupy k trvalo udrลพateฤพnej vรฝstavbe a sprรกve pozemnรฝch komunikรกciรญ. In Inลพinierske stavby, roฤnรญk 68, vyลกlo 6.7.2020 (ฤ. 03/2020), s. 20 โ 22.
- DRUSA, M., DECKร, M., MARSCHALKO, M. a kol.: Navrhovanie a kontrola zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb. Vedeckรก monografia, EDIS โ vydavateฤพstvo ลฝU 2013, s. 522.
- ล RรMEK, J.: ลฝivotnรฝ cyklus asfaltovรฝch vozoviek. Habilitaฤnรก prรกca, SvF UNIZA 2019, s. 99.
- DECKร, M., ZUZULOVร, A., DREVENร, I. a kol.: Cementobetรณnovรฉ vozovky a spevnenia dopravnรฝch plรดch. Navrhovanie, posudzovanie, materiรกly, poruchy, rehabilitรกcie, BIM. Vysokoลกkolskรก uฤebnica, 2. prepracovanรฉ vydanie, ลฝilinskรก univerzita v ลฝiline, EDIS โ vydavateฤพskรฉ centrum ลฝU 2020, s. 401.
- DECKร, M., ZGรTOVร, K., PITOลรK, M.: Kontrola kvality zhutnenia zemnรฝch konลกtrukciรญ dopravnรฝch stavieb. In Silniฤnรญ obzor, 4/2011, s. 101 โ 108.
- DECKร, M., DRUSA, M., PEPUCHA, L., ZGUTOVA, K.: Earth Structures of Transport Constructions. Scientific monograph, London: Pearson Education Limited, Edidburg Gate, Harlow 2013. Editor: prof. Dr. Ing. Martin Deckรฝ, s. 180.
- STN 73 6190 Statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka stavebnรฝch konลกtrukciรญ doskou, 2019.
- MALLICK, R., B., EL-KORCHI, T.: Pavement Engineering. Principles and Practise. Third edition, CRC Press 2018 by Taylor&Francis Group, p. 747.
- STN 73 6192 Rรกzovรก zaลฅaลพovacia skรบลกka vozoviek a podloลพia, 2011.
- STN 72 1016 Laboratรณrne stanovenie pomeru รบnosnosti zemรญn (CBR), 1992.
- TKP 5 Podkladovรฉ vrstvy z nestmelenรฝch a hydraulicky stmelenรฝch zmesรญ, MDV SR 2020.
- Zรกkon ฤ. 135/1961 Zb. Zรกkon o pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon) v znenรญ neskorลกรญch predpisov.
- TP 033 Navrhovanie netuhรฝch a polotuhรฝch vozoviek, MDPT SR 2009.