Kriลพovatka Stupava โ juh na diaฤพnici D2
Predmetom stavby kriลพovatky Stupava โ juh na diaฤพnici D2 je vybudovanie dopravnรฉho prepojenia medzi cestou I/2 aย cestou II/505 (ฤพavรฉho dopravnรฉho pรกsu vรฝhฤพadovej diaฤพnice D4) sย prepojenรญm na existujรบcu diaฤพnicu D2. Vo vรฝhฤพade bude tรกto ฤasลฅ cesty sรบฤasลฅou nultรฉho obchvatu Bratislavy.
Stavba je lokalizovanรก vย zรกpadnej ฤasti Bratislavy โ vย blรญzkosti mesta Stupava aย mestskej ฤasti Zรกhorskรก Bystrica. Navrhovanรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka spolu sย napojenรญm na cestu I/2 aย II/505 bude vรฝhฤพadovo po dobudovanรญ nadvรคznรฝch รบsekov smerom do Rakรบska aย Raฤe aย po dobudovanรญ na plnรฝ profil sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 (diaฤพniฤnรฉho okruhu), vย trase takzvanรฉho nultรฉho dopravnรฉho okruhu hlavnรฉho mesta Bratislavy.Cieฤพom stavby je zabezpeฤiลฅ rรฝchle aย bezpeฤnรฉ dopravnรฉ prepojenie Bratislavy sย mestskou ฤasลฅou Zรกhorskรก Bystrica, obcou Marianka aย mestom Stupava, ฤรญm sa odฤพahฤรญ vย sรบฤasnosti preลฅaลพenรก cesta I/2 a, naopak, viac sa bude vyuลพรญvaลฅ diaฤพnica D2. Sรบฤasne sa zlepลกรญ aj dopravnรฉ prepojenie spoloฤnosti Volkswagen Slovakia, a. s., sย priemyselnรฝm parkom na Zรกhorรญ, kde sa vyrรกbajรบ komponenty pre VW Slovakia. Trasa prepojenia sa skrรกti asi oย 12 km. Dฤบลพka stavby diaฤพnice D4 je 3,025 km. Stavba si vyลพiadala niekoฤพko preklรกdok podzemnรฝch aย nadzemnรฝch vedenรญ vย miestach kolรญzie sย budรบcim nรกsypom aย trasou diaฤพnice D4.
Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe Objednรกvateฤพ:ย Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s. Zhotovovateฤพ:ย
Stavebno-technickรฝ dozor:ย NDS, a. s.
Kategรณria cesty:ย ย ย
|
Mosty
Celkovo sa vybuduje 7 mostov, zย toho:
- 3 mosty na diaฤพnici D4 (dฤบลพka mostov je 23,23 11,40 aย 16,84 m),
- 2 mosty nad diaฤพnicou D2 (dฤบลพka oboch mostov je rovnakรก โ 103,8 m),
- 1 most na ceste I. triedy (dฤบลพka mosta je 19,62 m),
- 1 most na miestnej komunikรกcii (dฤบลพka mosta je 87,69 m).
Kriลพovatky
Vybudujรบ sa tri kriลพovatky, aย to:
- ฤiastoฤne mimoรบrovลovรก kriลพovatka Stupava โ juh na diaฤพnici D2,
- รบrovลovรก kriลพovatka Devรญnska Novรก Ves na ceste II/505,
- รบrovลovรก kriลพovatka Zรกhorskรก Bystrica na ceste I. triedy โ neรบplnรก.
Trasa stavby sa zaฤรญna vย kriลพovatke Zรกhorskรก Bystrica vย mieste terรฉnnej vyvรฝลกeniny asi 700 m od hranรญc intravilรกnu mesta Stupava aย obce Zรกhorskรก Bystrica. Nad cestou kriลพuje diaฤพnicu D2 (rovinatรฉ รบzemie), pokraฤuje asi 150ย m juลพne od rekreaฤno-ลกportovรฉho areรกlu jazdeckรฉho klubu Karpatia aย konฤรญ sa napojenรญm na ceste II/505 vย kriลพovatke Devรญnska Novรก Ves. Stavba sa nachรกdza vย extravilรกne mimo zastavanรฉho รบzemia, vย dostatoฤnej vzdialenosti od zรกstavby.
Trasa stavby budรบcej diaฤพnice D4 vย poloviฤnom profile vedie vย celej dฤบลพke na poฤพnohospodรกrskych pozemkoch, mimo zastavanรฉho รบzemia โ vย katastrรกlnom รบzemรญ Stupava-Mรกst, Zรกhorskรก Bystrica. Asi vย jej strede sa vybuduje novรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka D2/D4. Trasa diaฤพnice pretรญnala mnoลพstvo podzemnรฝch aย nadzemnรฝch sietรญ, preto bolo nevyhnutnรฉ vykonaลฅ mnoลพstvo preklรกdok. Stavba mรก spolu 43 stavebnรฝch objektov, zย ฤoho 20 tvoria preloลพky aย รบpravy existujรบcich inลพinierskych sietรญ (ochrana stredotlakovรฉho plynovodu, preloลพka vodovodov DN 250 aย DN 500 (hlavnรฉ zรกsobnรฉ potrubie pre Zรกhorie), รบpravy nadzemnรฝch vedenรญ vysokรฉho napรคtia).
Zaฤiatok รบseku je vย staniฤenรญ km 39,800 aย koniec รบseku vย km 42,825. Tieto staniฤenia sรบ zhodnรฉ so staniฤenรญm budรบcej diaฤพnice D4. Sรบฤasลฅou stavby bolo aj prebudovanie napojenรญ novej ฤasti diaฤพnice D4, aย to vย krรญลพenรญ sย cestami I/2 (SO 102-1, SO 102-2, SO 209) aย II/505 (SO 104). Pri napojenรญ budรบceho รบseku na ลกtรกtnu cestu bolo potrebnรฉ vykonaลฅ รบplnรบ uzรกvierku cesty I/2 vย dฤบลพke 563 m. Doprava bola vedenรก po komunikรกciรกch miestnej ฤasti Bratislava-Zรกhorskรก Bystrica. Poฤas uzรกvierky sa cesta rozลกรญrila oย odboฤovacie pruhy na budรบcu diaฤพnicu D4. Vย uzavretom รบseku bola nevyhnutnรก demolรกcia starรฉho mosta aย vybudovanie novรฉho, priฤom sa dodrลพali vลกetky poลพiadavky budรบceho sprรกvcu โ rozhฤพady, odboฤovacie aย zrรฝchฤพovacie pruhy. Keฤลพe cestu kriลพujรบ dve katastrรกlne รบzemia, prestavba รบseku I/2 bola rozdelenรก do dvoch objektov.
Na konci รบseku sa diaฤพnica pripรกja cez vetvu SD kย ceste II/505 cez kruhovรบ kriลพovatku. Tรก sa vย projektovej dokumentรกcii uvรกdza ako doฤasnรก โ kรฝm nebude vybudovanรก diaฤพnica D4 vย plnom profile.
–>–>
Zemnรฉ prรกce
Podฤพa poลพiadaviek projektovej dokumentรกcie sa odstrรกnila ornica vย hrรบbke podฤพa pedologickรฉho prieskumu. ฤalลกรญ postup predpisovala technickรก sprรกva projektovej dokumentรกcie, ktorรก obsahovala zistenia zย inลพinierskogeologickรฉho prieskumu. Zย jej vรฝsledkov vyplรฝva, ลพe predmetnรฉ รบzemie trasy poskytuje vhodnรฉ podmienky na budovanie telies nรกsypov. Urฤitรฉ obmedzenia vznikajรบ vย jarnom obdobรญ aย vย miestach, kde sa รบroveล hladiny podzemnej vody nachรกdza vย blรญzkosti povrchu terรฉnu aย vznikajรบ rozsiahle zamokrenรฉ plochy, ktorรฉ znemoลพลujรบ optimรกlne zhutnenie zemรญn vย podloลพรญ. Vย takรฝchto podmienkach sa na zรกklade inลพinierskogeologickรฉho prieskumu navrhli tieto rieลกenia zaloลพenia nรกsypu na neรบnosnom podloลพรญ:
- po odstrรกnenรญ humusu pod nรกsypmi (vย hrรบbke podฤพa pedologickรฉho prieskumu) vย รบseku D4 sa navrhla vรฝmena podloลพia vย hrรบbke 0,30 โ 0,40 m za vrstvu ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,30 m, prรญpadne vรฝmena podloลพia vย hrรบbke 0,40 m za vrstvu zeminy ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,30 m;
- medzi zeminu aย zรกsyp ลกtrkodrviny sa poloลพรญ separaฤnรก geotextรญlia (400 g/m2);
- ย vย รบseku od km 42,730 โ katastrรกlne รบzemie diaฤพnice D4 (vo vรฝkopoch) sa pod plรกลou vozovky navrhla vรฝmena podloลพia vย hrรบbke 0,40 m za vrstvu ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,40 m.
Celkovo sa na hlavnรบ trasu aย kriลพovatkovรฉ vetvy poฤรญtalo asi sย 21ย 900 m3 vรฝkopov aย 410ย 700ย m3 nรกsypov. Zemina zรญskanรก vย zรกrezoch sa mala pouลพiลฅ do vrstevnatรฝch nรกsypov diaฤพnice D4. Tie sa navrhli so striedanรญm vrstiev ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,20 m sย vrstvami zeminy zรญskanej zย vรฝkopov vย hrรบbke 0,40ย m (t. j. vย pomere 1 : 2).
Prvรฉ prรกce sa na stavenisku zaฤali vย mรกji 2009, keฤ sa odstrรกnila ornica aย vykonal archeologickรฝ prieskum. Prebehli skรบลกky plรกne nรกsypu aย vyskytli sa problรฉmy sย neรบnosnosลฅou podloลพia. Vย niektorรฝch miestach sa po odkrytรญ zรกkladovej ลกkรกry nรกsypov zistila vysokรก hladina podzemnej vody, podmรกฤajรบca podloลพie. Prรญฤinou boli nadpriemerne daลพdivรฉ letnรฉ mesiace vย roku 2009.
Podฤพa projektovej dokumentรกcie sa vytvorili skรบลกobnรฉ polia, ktorรฉ vลกak neboli dostaฤujรบce. Autorskรฝ dozor, zhotovovateฤพ aj objednรกvateฤพ predloลพili niekoฤพko nรกvrhov sanovania. Vzรกjomne sa dohodli na vybudovanรญ skรบลกobnรฝch polรญ, vย ktorรฝch sa pouลพijรบ rรดznorodรฉ materiรกly od ลกtrkodrviny aลพ po ลกtrkopiesok aย rรดzne druhy mreลพรญ aย geotextรญliรญ. Tieto vrstvy sa odskรบลกali aย vรฝsledkom bol nรกvrh pouลพiลฅ roznรกลกaciu geodosku sย hrรบbkou 0,70 m sย jednou vrstvou separaฤnej geotextรญlie aย dvoma vrstvami geomreลพe, sย kamenivom frakcie 0 โ 63 mm zย kameลolomu vย Devรญne. Geodosku bolo potrebnรฉ vybudovaลฅ zย dรดvodu neรบnosnรฉho podloลพia takmer po celej dฤบลพke budovanรฉho รบseku pod nรกsypmi.
Materiรกl zย vรฝkopov sa odskรบลกal, aby sa zistilo, ฤi je vhodnรฝ na zabudovanie do nรกsypov. Asi polovica sa vyhodnotila ako absolรบtne nevhodnรก. Vzhฤพadom na vysokรบ hladinu podzemnej vody, keฤลพe bolo potrebnรฉ pokraฤovaลฅ vย prรกcach, sa na stavbe vย km 40,910 aย km 41,235 osadili inklinometre. Merania na nich pravidelne vykonรกvali pracovnรญci firmy ARCADIS Geotechnika a.s. Nรกsypy sa budovali do jรบna 2010. ฤakalo sa, ako bude na nรกsyp aย geodosku vplรฝvaลฅ dosypรกvanie aย priลฅaลพovanie nรกsypovรฉho materiรกlu pri vysokej hladine podzemnej vody. Predpoklad konsolidรกcie โ tri mesiace โ sa splnil iba pri takzvanรฝch nรญzkych nรกsypoch do vรฝลกky pribliลพne 3 metre. Pri ostatnรฝch nรกsypoch prebiehala konsolidรกcia takmer rok aย pol aลพ do mรกja 2011. Koneฤnรฉ dosadnutie sa na stavbe eลกte nedosiahlo, no na zรกklade teoretickรฝch predpokladov niฤ nebrรกni pokraฤovaniu aย realizรกcii konลกtrukฤnรฝch vrstiev.
Poslednรฝ problรฉm, ktorรฝ sa vyskytol vย spojenรญ so zemnรฝmi prรกcami aย zakladanรญm konลกtrukcie vozovky, boli hlbokรฉ zรกrezy od km 42,650 po km 42,825 aย polovica vetvy SD od km 0,150 po koniec รบseku. Po odkopanรญ plรกne konลกtrukcie vozovky vย zรกreze prebehli zaลฅaลพovacie skรบลกky, ktorรฉ preukรกzali takmer nulovรบ รบnosnosลฅ plรกne. Postup bol podobnรฝ ako pri budovanรญ nรกsypov โ vyhotovilo sa niekoฤพko skรบลกobnรฝch polรญ, zย ktorรฝch sa vybrala alternatรญva sย pouลพitรญm geodosky sย hrรบbkou 0,70 m. Pred jej stavbou bolo nevyhnutnรฉ odvodniลฅ podloลพie nรกsypu, preto sa navrhli aย zrealizovali pozdฤบลพne aย prieฤne drรฉny. Voda zย drenรกลพe sa odviedla do blรญzkeho potoka. Na plรกล sa pouลพila aj separaฤnรก geotextรญlia sย geoยญmreลพou, presypanรก vrstvou 0 โ 63, ฤalลกou vrstvou geomreลพe 32 โ 63 aย na povrchu bola uzavretรก vrstvou 0 โ 63. Vลกetky frakcie kameniva boli zย lomu Soloลกnica. Na tรบto vrstvu sa uลพ postavila kompletnรก konลกtrukcia vozovky.
Odvodnenie stavby
Povrchovรฉ odvodnenie diaฤพnice D4 aย kriลพovatkovรฝch vetiev je navrhnutรฉ rovnako ako na diaฤพnici D2 , t. j. odvedenรญm daลพฤovรฝch vรดd do priฤพahlรฉho terรฉnu aย systรฉmom otvorenรฝch priekop do Marianskeho potoka, Mรกstskeho potoka, potoka Mlรกka aย existujรบcich priekop diaฤพnice D2. Priekopy sรบ spevnenรฉ ลพฤพabovkami aย zeminou tam, kde to povoฤพuje pozdฤบลพny spรกd.
Mostnรฉ objekty
Na stavbe sรบ navrhnutรฉ tri mosty sย mostovkami ako ลพelezobetรณnovรฉ dosky, jeden presypanรฝ prefabrikovanรฝ most, dva diaฤพniฤnรฉ mosty ako trรกmovรฉ, dodatoฤne predpรญnanรฉ, aย jeden trรกmovรฝ most na preklรกdke miestnej komunikรกcie. Vลกetky mosty sรบ navrhnutรฉ na pilรณtovรฝch vystuลพenรฝch zรกkladoch sย priemerom do 0,90 m, vย dฤบลพke do 18 m. Najvรคฤลกie problรฉmy spรดsobilo neustรกle sadanie nรกsypov aย sย tรฝm spojenรฉ vลtanie pilรณt na diaฤพniฤnรฝch mostoch SO 211-1 aย SO 211-2 oneskorenรฉ oย takmer pol roka. Tieto mosty sa mali budovaลฅ postupne za sebou, jeden vย roku 2009 aย druhรฝ vย roku 2010. Zย dรดvodu ฤasovej tiesne sa vyvolali rokovania so zรกstupcami NDS, a. s., najmรค sย prevรกdzkovรฝm รบsekom, ktorรฝ spravuje diaฤพnicu D2 vย รบseku stavby. Bolo potrebnรฉ nรกjsลฅ termรญn na splnenie vลกetkรฝch poลพiadaviek zรบฤastnenรฝch, ktorรฝ bol obmedzenรฝ na ฤas mimo zimnej sluลพby. ฤasลฅ spodnej stavby bolo teda nevyhnutnรฉ postaviลฅ vย zimnรฝch mesiacoch. Do marca 2010 sa podarilo postaviลฅ vลกetkรฝch osem medziฤพahlรฝch stฤบpov aย obe podpery na nรกsypoch. Po 15. 4. 2010 aย odsรบhlasenรญ harmonogramu dostali prรกce zelenรบ. Uzatvoril sa pravรฝ jazdnรฝ pรกs diaฤพnice D2 aย doprava sa presmerovala do ฤพavรฉho pรกsu na obojsmernรบ premรกvku. Sรบฤasne sa postavila polovica podpernej konลกtrukcie oboch mostov, priฤom mala prejazdnรฝ profil dvoch jazdnรฝch pruhov. ฤalej sa zย dรดvodu bezpeฤnosti premรกvky poฤas vรฝstavby aย betonรกลพe mostov postavila ochrannรก konลกtrukcia. Premรกvka bola presmerovanรก do pravรฉho jazdnรฉho pรกsu aย vybudovala sa druhรก polovica podpernej konลกtrukcie. Keฤลพe hrozilo, ลพe mostovka oboch mostov dodatoฤne dosadne, inลกtalovali sa loลพiskรก sย moลพnosลฅou dodatoฤnรฉho vypodloลพenia oceฤพovรฝmi platลami. Pred betonรกลพou boli loลพiskรก nad podperami bez platnรญ aย vย medziฤพahlรฝch boli vloลพenรฉ plechy hrubรฉ 1ย cm. Inลกtalovalo sa debnenie mostov, vรฝstuลพe aย predpรญnacรญch kรกblov. Keฤลพe panovali horรบce letnรฉ dni, samotnรฉ betonรกลพe prebiehali vย noฤnรฝch hodinรกch, priฤom kaลพdรก trvala asi 14 hodรญn. Po siedmich dลoch sa povolila podpernรก skruลพ aย oba mosty boli dodatoฤne predopnutรฉ. Polovica podpernej skruลพe sa rozobrala aย odstrรกnila. Opรคลฅ bola presmerovanรก doprava aย odstrรกnila sa aj druhรก polovica skruลพe. Poฤas jej rozoberania sa vykonali izolรกcie pod rรญmsami, ktorรฉ boli zย dรดvodu bezpeฤnosti zabetรณnovanรฉ eลกte pred spustenรญm premรกvky pod mostom. Sรบฤasne sย vรฝstavbou oboch mostov sa budovali aj pripรกjacie aย odboฤovacie pruhy zย diaฤพnice D2 na budรบcu diaฤพnicu D4.
Stavba vozovky aย doplลujรบcich zariadenรญ
Podฤพa projektovej dokumentรกcie mal byลฅ povrch vozovky D4 zย betรณnu. Kriลพovatkovรฉ vetvy D2/D4 boli navrhnutรฉ ako asfaltovรก ลฅaลพkรก vozovka. Keฤลพe sa tento รบsek nachรกdza vย blรญzkosti priemyselnรฉho parku, bol tu predpoklad veฤพmi silnรฉho zaลฅaลพenia vozovky dopravou. Malo รญsลฅ oย prvรฝ skรบลกobnรฝm รบsek sย betรณnovรฝm povrchom na Slovensku. Vzhฤพadom na vyskytnutรฉ problรฉmy so zakladanรญm vลกak bolo nevyhnutnรฉ rieลกiลฅ zรกvaลพnejลกรญ problรฉm dodatoฤnรฉho sadnutia nรกsypov aย veฤพkรฉ riziko poลกkodenia betรณnovej vozovky, ktorรก je nรกchylnejลกia na dodatoฤnรฉ zmeny podloลพia. Objednรกvateฤพ pred dokonฤenรญm rozhodol oย zmene stavby aย navrhol namiesto betรณnovej vozovky vozovku zย asfaltovรฝch vrstiev โ takรฝch, akรฉ boli navrhnutรฉ na kriลพovatkovรฉ vetvy. So zmenou vozovky bolo potrebnรฉ upraviลฅ konลกtrukฤnรบ plรกล oย 2ย cm nahor, keฤลพe betรณnovรก vozovka bola hrubลกia ako asfaltovรก.
Po otvorenรญ bude komunikรกcia kvalifikovanรก ako cesta pre motorovรฉ vozidlรก sย rรฝchlosลฅou obmedzenou na 90 km/h. Vลกetky doplลujรบce zariadenia, naprรญklad oceฤพovรฉ aย betรณnovรฉ zvodidlรก alebo dopravnรฉ zariadenia (zvislรฉ aย vodorovnรฉ znaฤenie, tlmiฤe nรกrazov), sรบ navrhnutรฉ tak, ako keby iลกlo oย diaฤพnicu sย povolenou rรฝchlosลฅou 130 km/h.
Reรกlny stav staveniska
Vย sรบฤasnosti sa na celej stavbe dokonฤujรบ finรกlne vrstvy aย รบpravy, aby mohla byลฅ komuniยญkรกcia spustenรก do predฤasnรฉho pouลพรญvania. Predpokladanรฝ termรญn spustenia je koniec jรบla 2011. Po tomto termรญne eลกte prebehnรบ drobnรฉ รบpravy okolitรฝch pozemkov aย vysadia sa dreviny. Prรกce vykonรกvanรฉ po jรบli 2011 nebudรบ maลฅ vplyv na prevรกdzku diaฤพnice.
TEXT: Ing. Michal Markoviฤ
FOTO: Strabag
Michal Markoviฤ je vedรบci prevรกdzkovej jednotky FC vย spoloฤnosti Strabag, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.