krizovatka stupava juh na dialnici d2
Galรฉria(9)

Kriลพovatka Stupava โ€“ juh na diaฤพnici D2

Partneri sekcie:

Predmetom stavby kriลพovatky Stupava โ€“ juh na diaฤพnici D2 je vybudovanie dopravnรฉho prepojenia medzi cestou I/2 aย cestou II/505 (ฤพavรฉho dopravnรฉho pรกsu vรฝhฤพadovej diaฤพnice D4) sย prepojenรญm na existujรบcu diaฤพnicu D2. Vo vรฝhฤพade bude tรกto ฤasลฅ cesty sรบฤasลฅou nultรฉho obchvatu Bratislavy.

01 strabag209 big image
08 strabag189 big image
07 strabag096 big image
06 strabag095 big image
05 strabag081 big image
04 strabag222 big image
03 strabag101 big image
krizovatka stupava juh na dialnici d2 5124 big image
Stavba je lokalizovanรก vย zรกpadnej ฤasti Bratislavy โ€“ vย blรญzkosti mesta Stupava aย mestskej ฤasti Zรกhorskรก Bystrica. Navrhovanรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka spolu sย napojenรญm na cestu I/2 aย II/505 bude vรฝhฤพadovo po dobudovanรญ nadvรคznรฝch รบsekov smerom do Rakรบska aย Raฤe aย po dobudovanรญ na plnรฝ profil sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 (diaฤพniฤnรฉho okruhu), vย trase takzvanรฉho nultรฉho dopravnรฉho okruhu hlavnรฉho mesta Bratislavy.

Cieฤพom stavby je zabezpeฤiลฅ rรฝchle aย bezpeฤnรฉ dopravnรฉ prepojenie Bratislavy sย mestskou ฤasลฅou Zรกhorskรก Bystrica, obcou Marianka aย mestom Stupava, ฤรญm sa odฤพahฤรญ vย sรบฤasnosti preลฅaลพenรก cesta I/2 a, naopak, viac sa bude vyuลพรญvaลฅ diaฤพnica D2. Sรบฤasne sa zlepลกรญ aj dopravnรฉ prepojenie spoloฤnosti Volkswagen Slovakia, a. s., sย priemyselnรฝm parkom na Zรกhorรญ, kde sa vyrรกbajรบ komponenty pre VW Slovakia. Trasa prepojenia sa skrรกti asi oย 12 km. Dฤบลพka stavby diaฤพnice D4 je 3,025 km. Stavba si vyลพiadala niekoฤพko preklรกdok podzemnรฝch aย nadzemnรฝch vedenรญ vย miestach kolรญzie sย budรบcim nรกsypom aย trasou diaฤพnice D4.

Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe
Objednรกvateฤพ:ย  Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotovovateฤพ:ย 

  • Zdruลพenie D2, Kriลพovatka Stupava, JV-STRABAG-DPS,
  • vedรบci ฤlen zdruลพenia โ€“ Strabag, s.โ€‰r.โ€‰o.
  • ฤlen zdruลพenia โ€“ Doprastav, a. s.

Stavebno-technickรฝ dozor:ย  NDS, a. s.
Projektant:ย  DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Zdroj financovania:ย  ลกtรกtny rozpoฤet
Zaฤiatok vรฝstavby:ย  4/2009
Ukonฤenie stavby podฤพa ZoD:ย  3/2011
Predฤบลพenie lehoty dodatkom ฤ. 1:ย  12/2011
Predpoklad predฤasnรฉho uลพรญvania:ย ย  7/2011
Zรกruฤnรก lehota: ย  5 rokov
Lokalizรกcia:ย 

  • kraj: Bratislavskรฝ
  • okres: Bratislava IV, Malacky
  • katastrรกlne รบzemie Zรกhorskรก Bystrica, Mรกst I

Kategรณria cesty:ย ย ย 

  • poloviฤnรฝ profil vรฝhฤพadovej diaฤพnice D4 (nultรฝ obchvat)
  • D 26,5/100 (ฤพavรฝ dopravnรฝ pรกs sย voฤพnou ลกรญrkou b1 = 11,75 m)

Mosty
Celkovo sa vybuduje 7 mostov, zย toho:

  • 3 mosty na diaฤพnici D4 (dฤบลพka mostov je 23,23 11,40 aย 16,84 m),
  • 2 mosty nad diaฤพnicou D2 (dฤบลพka oboch mostov je rovnakรก โ€“ 103,8 m),
  • 1 most na ceste I. triedy (dฤบลพka mosta je 19,62 m),
  • 1 most na miestnej komunikรกcii (dฤบลพka mosta je 87,69 m).

Kriลพovatky
Vybudujรบ sa tri kriลพovatky, aย to:

  • ฤiastoฤne mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Stupava โ€“ juh na diaฤพnici D2,
  • รบrovลˆovรก kriลพovatka Devรญnska Novรก Ves na ceste II/505,
  • รบrovลˆovรก kriลพovatka Zรกhorskรก Bystrica na ceste I. triedy โ€“ neรบplnรก.

kriลพovotka,mosty,cestaTrasa stavby sa zaฤรญna vย kriลพovatke Zรกhorskรก Bystrica vย mieste terรฉnnej vyvรฝลกeniny asi 700 m od hranรญc intravilรกnu mesta Stupava aย obce Zรกhorskรก Bystrica. Nad cestou kriลพuje diaฤพnicu D2 (rovinatรฉ รบzemie), pokraฤuje asi 150ย m juลพne od rekreaฤno-ลกportovรฉho areรกlu jazdeckรฉho klubu Karpatia aย konฤรญ sa napojenรญm na ceste II/505 vย kriลพovatke Devรญnska Novรก Ves. Stavba sa nachรกdza vย extravilรกne mimo zastavanรฉho รบzemia, vย dostatoฤnej vzdialenosti od zรกstavby.

Trasa stavby budรบcej diaฤพnice D4 vย poloviฤnom profile vedie vย celej dฤบลพke na poฤพnohospodรกrskych pozemkoch, mimo zastavanรฉho รบzemia โ€“ vย katastrรกlnom รบzemรญ Stupava-Mรกst, Zรกhorskรก Bystrica. Asi vย jej strede sa vybuduje novรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka D2/D4. Trasa diaฤพnice pretรญnala mnoลพstvo podzemnรฝch aย nadzemnรฝch sietรญ, preto bolo nevyhnutnรฉ vykonaลฅ mnoลพstvo preklรกdok. Stavba mรก spolu 43 stavebnรฝch objektov, zย ฤoho 20 tvoria preloลพky aย รบpravy existujรบcich inลพinierskych sietรญ (ochrana stredotlakovรฉho plynovodu, preloลพka vodovodov DN 250 aย DN 500 (hlavnรฉ zรกsobnรฉ potrubie pre Zรกhorie), รบpravy nadzemnรฝch vedenรญ vysokรฉho napรคtia).

Zaฤiatok รบseku je vย staniฤenรญ km 39,800 aย koniec รบseku vย km 42,825. Tieto staniฤenia sรบ zhodnรฉ so staniฤenรญm budรบcej diaฤพnice D4. Sรบฤasลฅou stavby bolo aj prebudovanie napojenรญ novej ฤasti diaฤพnice D4, aย to vย krรญลพenรญ sย cestami I/2 (SO 102-1, SO 102-2, SO 209) aย II/505 (SO 104). Pri napojenรญ budรบceho รบseku na ลกtรกtnu cestu bolo potrebnรฉ vykonaลฅ รบplnรบ uzรกvierku cesty I/2 vย dฤบลพke 563 m. Doprava bola vedenรก po komunikรกciรกch miestnej ฤasti Bratislava-Zรกhorskรก Bystrica. Poฤas uzรกvierky sa cesta rozลกรญrila oย odboฤovacie pruhy na budรบcu diaฤพnicu D4. Vย uzavretom รบseku bola nevyhnutnรก demolรกcia starรฉho mosta aย vybudovanie novรฉho, priฤom sa dodrลพali vลกetky poลพiadavky budรบceho sprรกvcu โ€“ rozhฤพady, odboฤovacie aย zrรฝchฤพovacie pruhy. Keฤลพe cestu kriลพujรบ dve katastrรกlne รบzemia, prestavba รบseku I/2 bola rozdelenรก do dvoch objektov.

Na konci รบseku sa diaฤพnica pripรกja cez vetvu SD kย ceste II/505 cez kruhovรบ kriลพovatku. Tรก sa vย projektovej dokumentรกcii uvรกdza ako doฤasnรก โ€“ kรฝm nebude vybudovanรก diaฤพnica D4 vย plnom profile.
–>–>
Zemnรฉ prรกce
Podฤพa poลพiadaviek projektovej dokumentรกcie sa odstrรกnila ornica vย hrรบbke podฤพa pedologickรฉho prieskumu. ฤŽalลกรญ postup predpisovala technickรก sprรกva projektovej dokumentรกcie, ktorรก obsahovala zistenia zย inลพinierskogeologickรฉho prieskumu. Zย jej vรฝsledkov vyplรฝva, ลพe predmetnรฉ รบzemie trasy poskytuje vhodnรฉ podmienky na budovanie telies nรกsypov. Urฤitรฉ obmedzenia vznikajรบ vย jarnom obdobรญ aย vย miestach, kde sa รบroveลˆ hladiny podzemnej vody nachรกdza vย blรญzkosti povrchu terรฉnu aย vznikajรบ rozsiahle zamokrenรฉ plochy, ktorรฉ znemoลพลˆujรบ optimรกlne zhutnenie zemรญn vย podloลพรญ. Vย takรฝchto podmienkach sa na zรกklade inลพinierskogeologickรฉho prieskumu navrhli tieto rieลกenia zaloลพenia nรกsypu na neรบnosnom podloลพรญ:

  • po odstrรกnenรญ humusu pod nรกsypmi (vย hrรบbke podฤพa pedologickรฉho prieskumu) vย รบseku D4 sa navrhla vรฝmena podloลพia vย hrรบbke 0,30 โ€“ 0,40 m za vrstvu ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,30 m, prรญpadne vรฝmena podloลพia vย hrรบbke 0,40 m za vrstvu zeminy ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,30 m;
  • medzi zeminu aย zรกsyp ลกtrkodrviny sa poloลพรญ separaฤnรก geotextรญlia (400 g/m2);
  • ย vย รบseku od km 42,730 โ€“ katastrรกlne รบzemie diaฤพnice D4 (vo vรฝkopoch) sa pod plรกลˆou vozovky navrhla vรฝmena podloลพia vย hrรบbke 0,40 m za vrstvu ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,40 m.

kriลพovotka,mosty,cestaCelkovo sa na hlavnรบ trasu aย kriลพovatkovรฉ vetvy poฤรญtalo asi sย 21ย 900 m3 vรฝkopov aย 410ย 700ย m3 nรกsypov. Zemina zรญskanรก vย zรกrezoch sa mala pouลพiลฅ do vrstevnatรฝch nรกsypov diaฤพnice D4. Tie sa navrhli so striedanรญm vrstiev ลกtrkopiesku sย hrรบbkou 0,20 m sย vrstvami zeminy zรญskanej zย vรฝkopov vย hrรบbke 0,40ย m (t. j. vย pomere 1 : 2).

Prvรฉ prรกce sa na stavenisku zaฤali vย mรกji 2009, keฤ sa odstrรกnila ornica aย vykonal archeologickรฝ prieskum. Prebehli skรบลกky plรกne nรกsypu aย vyskytli sa problรฉmy sย neรบnosnosลฅou podloลพia. Vย niektorรฝch miestach sa po odkrytรญ zรกkladovej ลกkรกry nรกsypov zistila vysokรก hladina podzemnej vody, podmรกฤajรบca podloลพie. Prรญฤinou boli nadpriemerne daลพdivรฉ letnรฉ mesiace vย roku 2009.

Podฤพa projektovej dokumentรกcie sa vytvorili skรบลกobnรฉ polia, ktorรฉ vลกak neboli dostaฤujรบce. Autorskรฝ dozor, zhotovovateฤพ aj objednรกvateฤพ predloลพili niekoฤพko nรกvrhov sanovania. Vzรกjomne sa dohodli na vybudovanรญ skรบลกobnรฝch polรญ, vย ktorรฝch sa pouลพijรบ rรดznorodรฉ materiรกly od ลกtrkodrviny aลพ po ลกtrkopiesok aย rรดzne druhy mreลพรญ aย geotextรญliรญ. Tieto vrstvy sa odskรบลกali aย vรฝsledkom bol nรกvrh pouลพiลฅ roznรกลกaciu geodosku sย hrรบbkou 0,70 m sย jednou vrstvou separaฤnej geotextรญlie aย dvoma vrstvami geomreลพe, sย kamenivom frakcie 0 โ€“ 63 mm zย kameลˆolomu vย Devรญne. Geodosku bolo potrebnรฉ vybudovaลฅ zย dรดvodu neรบnosnรฉho podloลพia takmer po celej dฤบลพke budovanรฉho รบseku pod nรกsypmi.

Materiรกl zย vรฝkopov sa odskรบลกal, aby sa zistilo, ฤi je vhodnรฝ na zabudovanie do nรกsypov. Asi polovica sa vyhodnotila ako absolรบtne nevhodnรก. Vzhฤพadom na vysokรบ hladinu podzemnej vody, keฤลพe bolo potrebnรฉ pokraฤovaลฅ vย prรกcach, sa na stavbe vย km 40,910 aย km 41,235 osadili inklinometre. Merania na nich pravidelne vykonรกvali pracovnรญci firmy ARCADIS Geotechnika a.s. Nรกsypy sa budovali do jรบna 2010. ฤŒakalo sa, ako bude na nรกsyp aย geodosku vplรฝvaลฅ dosypรกvanie aย priลฅaลพovanie nรกsypovรฉho materiรกlu pri vysokej hladine podzemnej vody. Predpoklad konsolidรกcie โ€“ tri mesiace โ€“ sa splnil iba pri takzvanรฝch nรญzkych nรกsypoch do vรฝลกky pribliลพne 3 metre. Pri ostatnรฝch nรกsypoch prebiehala konsolidรกcia takmer rok aย pol aลพ do mรกja 2011. Koneฤnรฉ dosadnutie sa na stavbe eลกte nedosiahlo, no na zรกklade teoretickรฝch predpokladov niฤ nebrรกni pokraฤovaniu aย realizรกcii konลกtrukฤnรฝch vrstiev.

Poslednรฝ problรฉm, ktorรฝ sa vyskytol vย spojenรญ so zemnรฝmi prรกcami aย zakladanรญm konลกtrukcie vozovky, boli hlbokรฉ zรกrezy od km 42,650 po km 42,825 aย polovica vetvy SD od km 0,150 po koniec รบseku. Po odkopanรญ plรกne konลกtrukcie vozovky vย zรกreze prebehli zaลฅaลพovacie skรบลกky, ktorรฉ preukรกzali takmer nulovรบ รบnosnosลฅ plรกne. Postup bol podobnรฝ ako pri budovanรญ nรกsypov โ€“ vyhotovilo sa niekoฤพko skรบลกobnรฝch polรญ, zย ktorรฝch sa vybrala alternatรญva sย pouลพitรญm geodosky sย hrรบbkou 0,70 m. Pred jej stavbou bolo nevyhnutnรฉ odvodniลฅ podloลพie nรกsypu, preto sa navrhli aย zrealizovali pozdฤบลพne aย prieฤne drรฉny. Voda zย drenรกลพe sa odviedla do blรญzkeho potoka. Na plรกลˆ sa pouลพila aj separaฤnรก geotextรญlia sย geoยญmreลพou, presypanรก vrstvou 0 โ€“ 63, ฤalลกou vrstvou geomreลพe 32 โ€“ 63 aย na povrchu bola uzavretรก vrstvou 0 โ€“ 63. Vลกetky frakcie kameniva boli zย lomu Soloลกnica. Na tรบto vrstvu sa uลพ postavila kompletnรก konลกtrukcia vozovky.

Odvodnenie stavby
Povrchovรฉ odvodnenie diaฤพnice D4 aย kriลพovatkovรฝch vetiev je navrhnutรฉ rovnako ako na diaฤพnici D2 , t. j. odvedenรญm daลพฤovรฝch vรดd do priฤพahlรฉho terรฉnu aย systรฉmom otvorenรฝch priekop do Marianskeho potoka, Mรกstskeho potoka, potoka Mlรกka aย existujรบcich priekop diaฤพnice D2. Priekopy sรบ spevnenรฉ ลพฤพabovkami aย zeminou tam, kde to povoฤพuje pozdฤบลพny spรกd.

kriลพovotka,mosty,cestaMostnรฉ objekty
Na stavbe sรบ navrhnutรฉ tri mosty sย mostovkami ako ลพelezobetรณnovรฉ dosky, jeden presypanรฝ prefabrikovanรฝ most, dva diaฤพniฤnรฉ mosty ako trรกmovรฉ, dodatoฤne predpรญnanรฉ, aย jeden trรกmovรฝ most na preklรกdke miestnej komunikรกcie. Vลกetky mosty sรบ navrhnutรฉ na pilรณtovรฝch vystuลพenรฝch zรกkladoch sย priemerom do 0,90 m, vย dฤบลพke do 18 m. Najvรคฤลกie problรฉmy spรดsobilo neustรกle sadanie nรกsypov aย sย tรฝm spojenรฉ vล•tanie pilรณt na diaฤพniฤnรฝch mostoch SO 211-1 aย SO 211-2 oneskorenรฉ oย takmer pol roka. Tieto mosty sa mali budovaลฅ postupne za sebou, jeden vย roku 2009 aย druhรฝ vย roku 2010. Zย dรดvodu ฤasovej tiesne sa vyvolali rokovania so zรกstupcami NDS, a. s., najmรค sย prevรกdzkovรฝm รบsekom, ktorรฝ spravuje diaฤพnicu D2 vย รบseku stavby. Bolo potrebnรฉ nรกjsลฅ termรญn na splnenie vลกetkรฝch poลพiadaviek zรบฤastnenรฝch, ktorรฝ bol obmedzenรฝ na ฤas mimo zimnej sluลพby. ฤŒasลฅ spodnej stavby bolo teda nevyhnutnรฉ postaviลฅ vย zimnรฝch mesiacoch. Do marca 2010 sa podarilo postaviลฅ vลกetkรฝch osem medziฤพahlรฝch stฤบpov aย obe podpery na nรกsypoch. Po 15. 4. 2010 aย odsรบhlasenรญ harmonogramu dostali prรกce zelenรบ. Uzatvoril sa pravรฝ jazdnรฝ pรกs diaฤพnice D2 aย doprava sa presmerovala do ฤพavรฉho pรกsu na obojsmernรบ premรกvku. Sรบฤasne sa postavila polovica podpernej konลกtrukcie oboch mostov, priฤom mala prejazdnรฝ profil dvoch jazdnรฝch pruhov. ฤŽalej sa zย dรดvodu bezpeฤnosti premรกvky poฤas vรฝstavby aย betonรกลพe mostov postavila ochrannรก konลกtrukcia. Premรกvka bola presmerovanรก do pravรฉho jazdnรฉho pรกsu aย vybudovala sa druhรก polovica podpernej konลกtrukcie. Keฤลพe hrozilo, ลพe mostovka oboch mostov dodatoฤne dosadne, inลกtalovali sa loลพiskรก sย moลพnosลฅou dodatoฤnรฉho vypodloลพenia oceฤพovรฝmi platลˆami. Pred betonรกลพou boli loลพiskรก nad podperami bez platnรญ aย vย medziฤพahlรฝch boli vloลพenรฉ plechy hrubรฉ 1ย cm. Inลกtalovalo sa debnenie mostov, vรฝstuลพe aย predpรญnacรญch kรกblov. Keฤลพe panovali horรบce letnรฉ dni, samotnรฉ betonรกลพe prebiehali vย noฤnรฝch hodinรกch, priฤom kaลพdรก trvala asi 14 hodรญn. Po siedmich dลˆoch sa povolila podpernรก skruลพ aย oba mosty boli dodatoฤne predopnutรฉ. Polovica podpernej skruลพe sa rozobrala aย odstrรกnila. Opรคลฅ bola presmerovanรก doprava aย odstrรกnila sa aj druhรก polovica skruลพe. Poฤas jej rozoberania sa vykonali izolรกcie pod rรญmsami, ktorรฉ boli zย dรดvodu bezpeฤnosti zabetรณnovanรฉ eลกte pred spustenรญm premรกvky pod mostom. Sรบฤasne sย vรฝstavbou oboch mostov sa budovali aj pripรกjacie aย odboฤovacie pruhy zย diaฤพnice D2 na budรบcu diaฤพnicu D4.

kriลพovotka,mosty,cestaStavba vozovky aย doplลˆujรบcich zariadenรญ
Podฤพa projektovej dokumentรกcie mal byลฅ povrch vozovky D4 zย betรณnu. Kriลพovatkovรฉ vetvy D2/D4 boli navrhnutรฉ ako asfaltovรก ลฅaลพkรก vozovka. Keฤลพe sa tento รบsek nachรกdza vย blรญzkosti priemyselnรฉho parku, bol tu predpoklad veฤพmi silnรฉho zaลฅaลพenia vozovky dopravou. Malo รญsลฅ oย prvรฝ skรบลกobnรฝm รบsek sย betรณnovรฝm povrchom na Slovensku. Vzhฤพadom na vyskytnutรฉ problรฉmy so zakladanรญm vลกak bolo nevyhnutnรฉ rieลกiลฅ zรกvaลพnejลกรญ problรฉm dodatoฤnรฉho sadnutia nรกsypov aย veฤพkรฉ riziko poลกkodenia betรณnovej vozovky, ktorรก je nรกchylnejลกia na dodatoฤnรฉ zmeny podloลพia. Objednรกvateฤพ pred dokonฤenรญm rozhodol oย zmene stavby aย navrhol namiesto betรณnovej vozovky vozovku zย asfaltovรฝch vrstiev โ€“ takรฝch, akรฉ boli navrhnutรฉ na kriลพovatkovรฉ vetvy. So zmenou vozovky bolo potrebnรฉ upraviลฅ konลกtrukฤnรบ plรกลˆ oย 2ย cm nahor, keฤลพe betรณnovรก vozovka bola hrubลกia ako asfaltovรก.

Po otvorenรญ bude komunikรกcia kvalifikovanรก ako cesta pre motorovรฉ vozidlรก sย rรฝchlosลฅou obmedzenou na 90 km/h. Vลกetky doplลˆujรบce zariadenia, naprรญklad oceฤพovรฉ aย betรณnovรฉ zvodidlรก alebo dopravnรฉ zariadenia (zvislรฉ aย vodorovnรฉ znaฤenie, tlmiฤe nรกrazov), sรบ navrhnutรฉ tak, ako keby iลกlo oย diaฤพnicu sย povolenou rรฝchlosลฅou 130 km/h.

Reรกlny stav staveniska
Vย sรบฤasnosti sa na celej stavbe dokonฤujรบ finรกlne vrstvy aย รบpravy, aby mohla byลฅ komuniยญkรกcia spustenรก do predฤasnรฉho pouลพรญvania. Predpokladanรฝ termรญn spustenia je koniec jรบla 2011. Po tomto termรญne eลกte prebehnรบ drobnรฉ รบpravy okolitรฝch pozemkov aย vysadia sa dreviny. Prรกce vykonรกvanรฉ po jรบli 2011 nebudรบ maลฅ vplyv na prevรกdzku diaฤพnice.

TEXT: Ing. Michal Markoviฤ
FOTO: Strabag

Michal Markoviฤ je vedรบci prevรกdzkovej jednotky FC vย spoloฤnosti Strabag, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie