kto pretne zacarovany kruh cementobetonove vozovky
Galรฉria(3)

Kto pretne zaฤarovanรฝ kruh (cementobetรณnovรฉ vozovky)

Partneri sekcie:

Oย cementobetรณnovรฝch vozovkรกch sa na Slovensku uลพ dobrรฝch desaลฅ rokov (len) rozprรกva. Po mnoลพstve konferenciรญ, seminรกrov aย ฤlรกnkov by bolo naฤase konaลฅ. Novรก vlรกda opรคลฅ stojรญ pred prรญleลพitosลฅou vyuลพiลฅ vรฝhody vozoviek sย cementobetรณnovรฝm krytom aย okrem inรฉho tรฝm maximalizovaลฅ ekonomickรฝ stimul vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest pre domรกcu ekonomiku.

kto pretne zacarovany kruh cementobetonove vozovky 5996 big image
01 peter robl big image
Mรฝty aย fakty
Keฤ sa rozprรกvam oย cementobetรณnovรฝch krytoch sย ฤพuฤmi โ€žod fachuโ€œ, ฤasto poฤรบvam tie istรฉ nรกzory. Betรณnovรฉ cesty sรบ podฤพa nich hluฤnejลกie neลพ asfaltovรฉ, betรณn je drahลกรญ ako asfalt, nemรกme sย ich vรฝstavbou skรบsenosti aย รบdrลพba ciest, na ktorรฝch sa striedajรบ ลพiviฤnรฉ aย cementobetรณnovรฉ kryty, je nรกroฤnejลกia na vybavenie. Kย tรฝmto mรฝtom sa vลพdy snaลพรญm uviesลฅ aj fakty.

Po prvรฉ, mรฝtus oย hluฤnosti je zaloลพenรฝ na skรบsenostiach sย vozovkami, ktorรฉ patria skรดr do mรบzea neลพ do sรบฤasnej cestnej siete. Pri zaistenรญ rovnosti ลกkรกr aย รบpravy povrchu vleฤenou jutou je hluฤnosลฅ na vozovke sย cementobetรณnovรฝm krytom porovnateฤพnรก sย hluฤnosลฅou na asfaltovรฝch krytoch (tab.) [1].

Mรฝtus oย cene betรณnovรฉho krytu, aย teda vyลกลกรญch investiฤnรฝch nรกkladoch je takisto dielom histรณrie. Cena asfaltu je totiลพ zรกvislรก od ceny ropy, zย ktorej sa vyrรกba. Tรก sa pribliลพne od roku 2005 pohybuje nad รบrovลˆou 60 dolรกrov za barel, ฤo je dvojnรกsobok ceny vย roku 2001. Vรฝsledok tohto vรฝvoja ilustruje ลกtรบdia ล panielskej asociรกcie vรฝrobcov transportbetรณnu, ktorรก jasne ukazuje, ลพe pri cenรกch zย roku 2010 boli investiฤnรฉ nรกklady na zhotovenie cementobetรณnovรฉho krytu niลพลกie ako na zhotovenie asfaltovรฉho krytu (viac oย tejto prรญpadovej ลกtรบdii si mรดลพete preฤรญtaลฅ niลพลกie) [2]. ฤŒi je ลกpanielsky prรญklad aplikovateฤพnรฝ na Slovensku, je otรกzka dรดslednej kalkulรกcie aย analรฝzy. Jedna vec je vลกak istรก. Keฤ sa na nรกklady cestnej siete pozerรกme aj zย hฤพadiska nรกkladov na รบdrลพbu aย opravy, potom niet pochรฝb, ลพe cementobetรณnovรฉ vozovky sรบ vรฝhodnejลกie. Vย horizonte 20 rokov to mรดลพe tvoriลฅ vรฝhodu 40 aลพ 60ย % oproti asfaltovรฝm povrchom.

Nedostatok skรบsenostรญ, ktorรฝ sa tieลพ ฤasto pouลพรญva ako argument proti cementobetรณnovรฝm krytom na Slovensku, sรบvisรญ, samozrejme, so zaฤarovanรฝm kruhom, ktorรฝ spomรญnam vย nadpise aย ku ktorรฉmu sa eลกte vrรกtim. Teraz len uvediem, ลพe na Slovensku pรดsobรญ aย diaฤพnice stavia celkom sluลกnรฝ poฤet stavebnรฝch firiem, ktorรฉ patria do tej ฤi onej medzinรกrodnej skupiny. Tieto skupiny majรบ pritom rozsiahle skรบsenosti (vรคฤลกie, neลพ by na Slovensku mohli zรญskaลฅ) sย realizรกciou cementobetรณnovรฝch krytov vย zahraniฤรญ. Transfer technologickรฉho vybavenia ani know-how uลพ vย dneลกnom svete nie je ลพiaden problรฉm. Nehovoriac oย tom, ลพe uลพ aj niektorรฉ slovenskรฉ firmy majรบ sย betรณnovรฝmi cestami (aย nie malรฉ) skรบsenosti aย technologicky zdatnรญ sรบ aj mnohรญ vรฝrobcovia betรณnu.

Aย nakoniec รบdrลพba. Predpokladajme, ลพe sneh sa odhล•ลˆa na ceste rovnako bez ohฤพadu na jej kryt. Predpokladajme tieลพ, ลพe รบprava porastov pozdฤบลพ cesty je takisto nezรกvislรก od jej krytu. Moลพno teda predpokladaลฅ, ลพe sprรกvca cesty by musel skutoฤne investovaลฅ iba do technologickรฉho vybavenia na realizรกciu malรฝch oprรกv cementobetรณnovรฝch krytov (priฤom ich ฤastosลฅ je neporovnateฤพne niลพลกia ako pri asfaltovรฝch krytoch). Som vลกak presvedฤenรฝ, ลพe takรกto investรญcia bude zanedbateฤพnรก vย porovnanรญ sย รบsporami na รบdrลพbe aย opravรกch, ktorรฉ sa budรบ rรกtaลฅ vย desiatkach miliรณnov eur.

Tab.ย  Vรฝsledky merania intenzity hluku

–>–>
Betรณnovรก cesta lacnejลกia ako asfaltovรก uลพ pri vรฝstavbe?
Juan Manuel Morales zo ล panielskej asociรกยญcie vรฝrobcov transportbetรณnu sa vo svojej ลกtรบdii zย roku 2010 zaoberรก porovnanรญm celkovรฝch nรกkladov na cementobetรณnovรฉ aย asfaltovรฉ kryty na diaฤพnici AP-4. Tรบto cestu spรกjajรบcu Sevillu zย Cadizom na juhu ล panielska dlhรบ 93ย km uviedli do prevรกdzky vย roku 1971.

Pribliลพne na polovici jej dฤบลพky bol pouลพitรฝ pevnรฝ typ vozovky, t. j. cementobetรณnovรฝ kryt (bez strmeลˆov aย kotiev vย ลกkรกrach), uloลพenรฝ na podkladovej vrstve spevnenej cementom. Polopruลพnรฝ (asfaltovรฝ kryt uloลพenรฝ na vrstve spevnenej cementom) aย pruลพnรฝ (asfaltovรฝ kryt uloลพenรฝ na drvenom kamenive) typ vozovky sa pouลพil na รบsekoch sย niลพลกou kvalitou podkladovรฝch vrstiev. Vรฝznamnรก ฤasลฅ pรดvodnรฝch cementobetรณnovรฝch krytov bola bez vรคฤลกรญch oprรกv aj vย roku 2010 stรกle vย prevรกdzke.

Na porovnanie ekonomickรฝch parametrov jednotlivรฝch รบsekov cesty vykonal autor ลกtรบdie analรฝzu investiฤnรฝch aย celkovรฝch nรกkladov, t. j. nรกkladov na vรฝstavbu, รบdrลพbu aย opravy. Pri tejto analรฝze sa pouลพili ceny beลพnรฉ vย roku 2010; nรกklady na opravy aย รบdrลพby, ktorรฉ sa, pochopiteฤพne, vyskytujรบ poฤas jednotlivรฝch rokov, boli vย analรฝze diskontovanรฉ. Autor uvaลพoval fixnรฉ ceny asfaltu (350ย โ‚ฌ/t) aย betรณnu (60ย โ‚ฌ/m3; ฤo je, mimochodom, reรกlยญna cena aj dnes na Slovensku).

Obr. 1ย  Porovnanie investiฤnรฝch aย celkovรฝch nรกkladov na vรฝstavbu, รบdrลพbu aย opravy rรดznych typov vozoviek

Vรฝsledky analรฝzy ilustruje uvedenรฝ graf na obr.ย 1. Zย neho je zrejmรฉ, ลพe investiฤnรฉ nรกklady boli pri pevnej vozovke, teda betรณnovej ceste, niลพลกie ako pri pruลพnom type cesty, teda asfalte. Lacnejลกia bola uลพ len vรฝstavba polopruลพnej vozovky, no tu autor zรกroveลˆ upozorลˆuje, ลพe parametre polopruลพnรฝch aย pruลพnรฝch typov vozoviek na uvedenej ceste nezodpovedajรบ sรบฤasnรฝm ลกpanielskym normรกm (naprรญklad vrstva asfaltu 12ย cm namiesto 20 cm), aย preto moลพno predpokladaลฅ, ลพe investiฤnรฉ nรกklady na ne by vย sรบฤasnosti boli vyลกลกie. Zย hฤพadiska celkovรฝch nรกkladov sย prehฤพadom vedie pevnรฝ typ vozovky sย cementobetรณnovรฝm krytom.
Autor sa zaoberal aj citlivosลฅou uvedenej analรฝzy na zmeny cien hlavnรฝch materiรกlov (asfaltu aย betรณnu). Vychรกdza mu, ลพe celkovรฉ nรกklady na pevnรฉ vozovky by boli niลพลกie ako nรกklady na pruลพnรฉ aย polopruลพnรฉ typy vozoviek aj vย prรญpade, ak by cena betรณnu stรบpla aลพ na 90 โ‚ฌ/m3. Pri investiฤnรฝch nรกkladoch by pevnรฝ typ vozovky zรญskal cenovรบ vรฝhodu uลพ pri miernom poklese ceny betรณnu pod uvaลพovanรบ รบroveลˆ 60 โ‚ฌ/m3.

Podฤพa informรกciรญ od sprรกvcu uvedenej cesty boli nรกklady na รบdrลพbu aย opravy asfaltovรฝch povrchov 2,27-krรกt vyลกลกie ako vย prรญpade cementobetรณnovรฝch krytov. Dnes uลพ 41-roฤnรก starรก diaฤพnica medzi Sevillou aย Cadizom je tak ฤalลกรญm dรดkazom oย vรฝhodnosti cementobetรณnovรฝch krytov.

Quo vadis, Slovensko?
Vlรกda premiรฉra Roberta Fica si za svoj legitรญmny cieฤพ kladie zmierniลฅ dosahy krรญzy na ฤพudรญ, konsolidovaลฅ verejnรฉ financie aย zabezpeฤiลฅ jednotu ekonomickรฉho, sociรกlneho, politickรฉho aย environmentรกlneho rozvoja Slovenska. Keฤลพe ลพiadne zรกzraฤnรฉ rieลกenia neexistujรบ, treba siahnuลฅ po ฤiastkovรฝch, ale pokiaฤพ moลพno overenรฝch aย praktickรฝch opatreniach. Verรญm, ลพe jednรฝm zย nich sรบ aj cementobetรณnovรฉ kryty vozoviek.
Pre obฤanov, aย teda pouลพรญvateฤพov ciest, mรดลพu znamenaลฅ cementobetรณnovรฉ kryty celรฝ rad prรญnosov. Niลพลกรญ valivรฝ odpor sa odrรกลพa na 5 aลพ 7ย %-nej รบspore pohonnรฝch lรกtok. Zvyลกuje sa bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, aย to vฤaka tvarovej stรกlosti, ktorรก zabraลˆuje akvaplaningu na mokrรฝch vozovkรกch, ale aj tvorbe koฤพajรญ pri vysokรฝch letnรฝch teplotรกch. Prรญspevkom kย bezpeฤnosti je aj svetlejลกia farba cementobetรณnovej vozovky, ฤรญm sa zlepลกuje viditeฤพnosลฅ vย noci, aย najmรค poฤas nepriaznivรฉho poฤasia. Cementobetรณnovรฉ vozovky majรบ vysokรบ trvรกcnosลฅ aย nevyลพadujรบ si ฤastรฉ opravy, ฤo mรก pozitรญvny vplyv na redukciu dopravnรฝch zรกpch, aย tรฝm aj zabezpeฤenie plynulosti cestnej premรกvky. Vย prรญpade nevyhnutnosti oprรกv moลพno vฤaka technologickรฉmu pokroku obnoviลฅ dopravu na cementobetรณnovรฝch vozovkรกch uลพ po 12 hodinรกch.

Zย hฤพadiska verejnรฝch financiรญ sรบ dรดleลพitรฉ dve veci. Prvou sรบ podstatne niลพลกie nรกklady na รบdrลพbu, aย tรฝm 40- aลพ 60-percentnรฉ znรญลพenie celkovรฝch nรกkladov vย horizonte 20ย rokov. Ekonomickรฝ zmysel mรก vลกak vรฝstavba cementobetรณnovรฝch vozoviek aj zย krรกtkodobรฉho hฤพadiska. Zatiaฤพ ฤo asfalt musรญme na Slovensko dovรกลพaลฅ (aย teda ฤasลฅ naลกich prostriedkov vyvรกลพame), cement aj betรณn sa vyrรกbajรบ na Slovensku. Pouลพitie cementobetรณnovรฝch krytov teda maximalizuje ekonomickรฝ stimul vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest pre domรกcu ekonomiku. Ak dnes hovorรญme oย potrebe ekonomickรฉho rastu aย ochrane, respektรญve podpore zamestnanosti, potom pouลพitie cementobetรณnovรฝch krytov patrรญ medzi opatrenia, ktorรฉ sรบ poruke aย ลกtรกt by nestรกli ani cent navyลกe.

Kto pretne zaฤarovanรฝ kruh
Rakรบsko, ฤŒeskรก republika, Poฤพsko, Slovinsko, ale aj Nemecko, Belgicko aย Francรบzsko vyuลพรญvajรบ pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vรฝhody cementobetรณnovรฝch vozoviek. Na Slovensku sa tieto vozovky vyuลพรญvajรบ zatiaฤพ len vย tuneloch, na niektorรฝch vรคฤลกรญch kriลพovatkรกch aย zastรกvkach autobusov.

Pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vลกak na Slovensku akoby ฤakal jeden na druhรฉho aย naopak. Zdรก sa, ลพe ministerstvo dopravy uลพ roky ฤakรก, kรฝm Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS) dรก betรณnovรฝm cestรกm zelenรบ. Tรก zasa ฤakรก, kรฝm projektanti nakreslia cementobetรณnovรฝ namiesto asfaltovรฉho krytu. Tรญ vลกak potrebujรบ zadanie na betรณnovรบ cestu od NDS. Lenลพe tรก je podriadenรก ministerstvu. Aย tak stรกle dokola.

Verรญm, ลพe tento zaฤarovanรฝ kruh niekto uลพ ฤoskoro pretne. Staฤรญ od dodรกvateฤพov vo vรฝberovรฝch konaniach ลพiadaลฅ vypracovanie ponuky nielen klasickou asfaltovou metรณdou, ale aj vย alternatรญve cementobetรณnovรฝch povrchov aย pri hodnotenรญ nรกvrhov braลฅ do รบvahy okrem okamลพitรฝch investiฤnรฝch nรกkladov aj dlhodobรฉ nรกklady na รบdrลพbu aย opravy. Musรญme maลฅ totiลพ na mysli, ลพe sย kaลพdรฝm nepostavenรฝm kilometrom betรณnovej cesty si Slovensko nechรก vziaลฅ riadny kus vรฝhod tak zย hฤพadiska stimulov pre domรกcu ekonomiku aย budรบcich รบspor verejnรฝch vรฝdavkov, ako aj zย hฤพadiska cestujรบcej verejnosti.

TEXT: Peter Robl
FOTO: archรญv Petra Robla, Holcim Slovensko

Peter Robl je senior koordinรกtor pre udrลพateฤพnรฝ rozvoj vย spoloฤnosti Holcim Slovensko, a. s.

Literatรบra
1.ย ย ย  Birnbaumovรก, M.: ล˜editelstvรญ silnic aย dรกlnic ฤŒR: Zkuลกenosti sย vรฝstavbou cementobetonovรฝch krytลฏ vย ฤŒeskรฉ republice. In: Sbornรญk prednรกลกek zย konferencie Betonovรฉ vozovky 2012, s. 11 aย 12.
2.ย ย ย  Morales, J. M.: Ready-Mixed Concrete Spanish National Association (Anefhop), Seville (Spain): Concrete and Bituminous Pavements in the Seville โ€“ Cadiz Motorway. Comparison of Total Costs.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie