Kto pretne zaฤarovanรฝ kruh (cementobetรณnovรฉ vozovky)
Oย cementobetรณnovรฝch vozovkรกch sa na Slovensku uลพ dobrรฝch desaลฅ rokov (len) rozprรกva. Po mnoลพstve konferenciรญ, seminรกrov aย ฤlรกnkov by bolo naฤase konaลฅ. Novรก vlรกda opรคลฅ stojรญ pred prรญleลพitosลฅou vyuลพiลฅ vรฝhody vozoviek sย cementobetรณnovรฝm krytom aย okrem inรฉho tรฝm maximalizovaลฅ ekonomickรฝ stimul vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest pre domรกcu ekonomiku.
Mรฝty aย faktyKeฤ sa rozprรกvam oย cementobetรณnovรฝch krytoch sย ฤพuฤmi โod fachuโ, ฤasto poฤรบvam tie istรฉ nรกzory. Betรณnovรฉ cesty sรบ podฤพa nich hluฤnejลกie neลพ asfaltovรฉ, betรณn je drahลกรญ ako asfalt, nemรกme sย ich vรฝstavbou skรบsenosti aย รบdrลพba ciest, na ktorรฝch sa striedajรบ ลพiviฤnรฉ aย cementobetรณnovรฉ kryty, je nรกroฤnejลกia na vybavenie. Kย tรฝmto mรฝtom sa vลพdy snaลพรญm uviesลฅ aj fakty.
Po prvรฉ, mรฝtus oย hluฤnosti je zaloลพenรฝ na skรบsenostiach sย vozovkami, ktorรฉ patria skรดr do mรบzea neลพ do sรบฤasnej cestnej siete. Pri zaistenรญ rovnosti ลกkรกr aย รบpravy povrchu vleฤenou jutou je hluฤnosลฅ na vozovke sย cementobetรณnovรฝm krytom porovnateฤพnรก sย hluฤnosลฅou na asfaltovรฝch krytoch (tab.) [1].
Mรฝtus oย cene betรณnovรฉho krytu, aย teda vyลกลกรญch investiฤnรฝch nรกkladoch je takisto dielom histรณrie. Cena asfaltu je totiลพ zรกvislรก od ceny ropy, zย ktorej sa vyrรกba. Tรก sa pribliลพne od roku 2005 pohybuje nad รบrovลou 60 dolรกrov za barel, ฤo je dvojnรกsobok ceny vย roku 2001. Vรฝsledok tohto vรฝvoja ilustruje ลกtรบdia ล panielskej asociรกcie vรฝrobcov transportbetรณnu, ktorรก jasne ukazuje, ลพe pri cenรกch zย roku 2010 boli investiฤnรฉ nรกklady na zhotovenie cementobetรณnovรฉho krytu niลพลกie ako na zhotovenie asfaltovรฉho krytu (viac oย tejto prรญpadovej ลกtรบdii si mรดลพete preฤรญtaลฅ niลพลกie) [2]. ฤi je ลกpanielsky prรญklad aplikovateฤพnรฝ na Slovensku, je otรกzka dรดslednej kalkulรกcie aย analรฝzy. Jedna vec je vลกak istรก. Keฤ sa na nรกklady cestnej siete pozerรกme aj zย hฤพadiska nรกkladov na รบdrลพbu aย opravy, potom niet pochรฝb, ลพe cementobetรณnovรฉ vozovky sรบ vรฝhodnejลกie. Vย horizonte 20 rokov to mรดลพe tvoriลฅ vรฝhodu 40 aลพ 60ย % oproti asfaltovรฝm povrchom.
Nedostatok skรบsenostรญ, ktorรฝ sa tieลพ ฤasto pouลพรญva ako argument proti cementobetรณnovรฝm krytom na Slovensku, sรบvisรญ, samozrejme, so zaฤarovanรฝm kruhom, ktorรฝ spomรญnam vย nadpise aย ku ktorรฉmu sa eลกte vrรกtim. Teraz len uvediem, ลพe na Slovensku pรดsobรญ aย diaฤพnice stavia celkom sluลกnรฝ poฤet stavebnรฝch firiem, ktorรฉ patria do tej ฤi onej medzinรกrodnej skupiny. Tieto skupiny majรบ pritom rozsiahle skรบsenosti (vรคฤลกie, neลพ by na Slovensku mohli zรญskaลฅ) sย realizรกciou cementobetรณnovรฝch krytov vย zahraniฤรญ. Transfer technologickรฉho vybavenia ani know-how uลพ vย dneลกnom svete nie je ลพiaden problรฉm. Nehovoriac oย tom, ลพe uลพ aj niektorรฉ slovenskรฉ firmy majรบ sย betรณnovรฝmi cestami (aย nie malรฉ) skรบsenosti aย technologicky zdatnรญ sรบ aj mnohรญ vรฝrobcovia betรณnu.
Aย nakoniec รบdrลพba. Predpokladajme, ลพe sneh sa odhลลa na ceste rovnako bez ohฤพadu na jej kryt. Predpokladajme tieลพ, ลพe รบprava porastov pozdฤบลพ cesty je takisto nezรกvislรก od jej krytu. Moลพno teda predpokladaลฅ, ลพe sprรกvca cesty by musel skutoฤne investovaลฅ iba do technologickรฉho vybavenia na realizรกciu malรฝch oprรกv cementobetรณnovรฝch krytov (priฤom ich ฤastosลฅ je neporovnateฤพne niลพลกia ako pri asfaltovรฝch krytoch). Som vลกak presvedฤenรฝ, ลพe takรกto investรญcia bude zanedbateฤพnรก vย porovnanรญ sย รบsporami na รบdrลพbe aย opravรกch, ktorรฉ sa budรบ rรกtaลฅ vย desiatkach miliรณnov eur.
Tab.ย Vรฝsledky merania intenzity hluku
–>–>
Betรณnovรก cesta lacnejลกia ako asfaltovรก uลพ pri vรฝstavbe?
Juan Manuel Morales zo ล panielskej asociรกยญcie vรฝrobcov transportbetรณnu sa vo svojej ลกtรบdii zย roku 2010 zaoberรก porovnanรญm celkovรฝch nรกkladov na cementobetรณnovรฉ aย asfaltovรฉ kryty na diaฤพnici AP-4. Tรบto cestu spรกjajรบcu Sevillu zย Cadizom na juhu ล panielska dlhรบ 93ย km uviedli do prevรกdzky vย roku 1971.
Pribliลพne na polovici jej dฤบลพky bol pouลพitรฝ pevnรฝ typ vozovky, t. j. cementobetรณnovรฝ kryt (bez strmeลov aย kotiev vย ลกkรกrach), uloลพenรฝ na podkladovej vrstve spevnenej cementom. Polopruลพnรฝ (asfaltovรฝ kryt uloลพenรฝ na vrstve spevnenej cementom) aย pruลพnรฝ (asfaltovรฝ kryt uloลพenรฝ na drvenom kamenive) typ vozovky sa pouลพil na รบsekoch sย niลพลกou kvalitou podkladovรฝch vrstiev. Vรฝznamnรก ฤasลฅ pรดvodnรฝch cementobetรณnovรฝch krytov bola bez vรคฤลกรญch oprรกv aj vย roku 2010 stรกle vย prevรกdzke.
Na porovnanie ekonomickรฝch parametrov jednotlivรฝch รบsekov cesty vykonal autor ลกtรบdie analรฝzu investiฤnรฝch aย celkovรฝch nรกkladov, t. j. nรกkladov na vรฝstavbu, รบdrลพbu aย opravy. Pri tejto analรฝze sa pouลพili ceny beลพnรฉ vย roku 2010; nรกklady na opravy aย รบdrลพby, ktorรฉ sa, pochopiteฤพne, vyskytujรบ poฤas jednotlivรฝch rokov, boli vย analรฝze diskontovanรฉ. Autor uvaลพoval fixnรฉ ceny asfaltu (350ย โฌ/t) aย betรณnu (60ย โฌ/m3; ฤo je, mimochodom, reรกlยญna cena aj dnes na Slovensku).
Obr. 1ย Porovnanie investiฤnรฝch aย celkovรฝch nรกkladov na vรฝstavbu, รบdrลพbu aย opravy rรดznych typov vozoviek
Vรฝsledky analรฝzy ilustruje uvedenรฝ graf na obr.ย 1. Zย neho je zrejmรฉ, ลพe investiฤnรฉ nรกklady boli pri pevnej vozovke, teda betรณnovej ceste, niลพลกie ako pri pruลพnom type cesty, teda asfalte. Lacnejลกia bola uลพ len vรฝstavba polopruลพnej vozovky, no tu autor zรกroveล upozorลuje, ลพe parametre polopruลพnรฝch aย pruลพnรฝch typov vozoviek na uvedenej ceste nezodpovedajรบ sรบฤasnรฝm ลกpanielskym normรกm (naprรญklad vrstva asfaltu 12ย cm namiesto 20 cm), aย preto moลพno predpokladaลฅ, ลพe investiฤnรฉ nรกklady na ne by vย sรบฤasnosti boli vyลกลกie. Zย hฤพadiska celkovรฝch nรกkladov sย prehฤพadom vedie pevnรฝ typ vozovky sย cementobetรณnovรฝm krytom.
Autor sa zaoberal aj citlivosลฅou uvedenej analรฝzy na zmeny cien hlavnรฝch materiรกlov (asfaltu aย betรณnu). Vychรกdza mu, ลพe celkovรฉ nรกklady na pevnรฉ vozovky by boli niลพลกie ako nรกklady na pruลพnรฉ aย polopruลพnรฉ typy vozoviek aj vย prรญpade, ak by cena betรณnu stรบpla aลพ na 90 โฌ/m3. Pri investiฤnรฝch nรกkladoch by pevnรฝ typ vozovky zรญskal cenovรบ vรฝhodu uลพ pri miernom poklese ceny betรณnu pod uvaลพovanรบ รบroveล 60 โฌ/m3.
Podฤพa informรกciรญ od sprรกvcu uvedenej cesty boli nรกklady na รบdrลพbu aย opravy asfaltovรฝch povrchov 2,27-krรกt vyลกลกie ako vย prรญpade cementobetรณnovรฝch krytov. Dnes uลพ 41-roฤnรก starรก diaฤพnica medzi Sevillou aย Cadizom je tak ฤalลกรญm dรดkazom oย vรฝhodnosti cementobetรณnovรฝch krytov.
Quo vadis, Slovensko?
Vlรกda premiรฉra Roberta Fica si za svoj legitรญmny cieฤพ kladie zmierniลฅ dosahy krรญzy na ฤพudรญ, konsolidovaลฅ verejnรฉ financie aย zabezpeฤiลฅ jednotu ekonomickรฉho, sociรกlneho, politickรฉho aย environmentรกlneho rozvoja Slovenska. Keฤลพe ลพiadne zรกzraฤnรฉ rieลกenia neexistujรบ, treba siahnuลฅ po ฤiastkovรฝch, ale pokiaฤพ moลพno overenรฝch aย praktickรฝch opatreniach. Verรญm, ลพe jednรฝm zย nich sรบ aj cementobetรณnovรฉ kryty vozoviek.
Pre obฤanov, aย teda pouลพรญvateฤพov ciest, mรดลพu znamenaลฅ cementobetรณnovรฉ kryty celรฝ rad prรญnosov. Niลพลกรญ valivรฝ odpor sa odrรกลพa na 5 aลพ 7ย %-nej รบspore pohonnรฝch lรกtok. Zvyลกuje sa bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, aย to vฤaka tvarovej stรกlosti, ktorรก zabraลuje akvaplaningu na mokrรฝch vozovkรกch, ale aj tvorbe koฤพajรญ pri vysokรฝch letnรฝch teplotรกch. Prรญspevkom kย bezpeฤnosti je aj svetlejลกia farba cementobetรณnovej vozovky, ฤรญm sa zlepลกuje viditeฤพnosลฅ vย noci, aย najmรค poฤas nepriaznivรฉho poฤasia. Cementobetรณnovรฉ vozovky majรบ vysokรบ trvรกcnosลฅ aย nevyลพadujรบ si ฤastรฉ opravy, ฤo mรก pozitรญvny vplyv na redukciu dopravnรฝch zรกpch, aย tรฝm aj zabezpeฤenie plynulosti cestnej premรกvky. Vย prรญpade nevyhnutnosti oprรกv moลพno vฤaka technologickรฉmu pokroku obnoviลฅ dopravu na cementobetรณnovรฝch vozovkรกch uลพ po 12 hodinรกch.
Zย hฤพadiska verejnรฝch financiรญ sรบ dรดleลพitรฉ dve veci. Prvou sรบ podstatne niลพลกie nรกklady na รบdrลพbu, aย tรฝm 40- aลพ 60-percentnรฉ znรญลพenie celkovรฝch nรกkladov vย horizonte 20ย rokov. Ekonomickรฝ zmysel mรก vลกak vรฝstavba cementobetรณnovรฝch vozoviek aj zย krรกtkodobรฉho hฤพadiska. Zatiaฤพ ฤo asfalt musรญme na Slovensko dovรกลพaลฅ (aย teda ฤasลฅ naลกich prostriedkov vyvรกลพame), cement aj betรณn sa vyrรกbajรบ na Slovensku. Pouลพitie cementobetรณnovรฝch krytov teda maximalizuje ekonomickรฝ stimul vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest pre domรกcu ekonomiku. Ak dnes hovorรญme oย potrebe ekonomickรฉho rastu aย ochrane, respektรญve podpore zamestnanosti, potom pouลพitie cementobetรณnovรฝch krytov patrรญ medzi opatrenia, ktorรฉ sรบ poruke aย ลกtรกt by nestรกli ani cent navyลกe.
Kto pretne zaฤarovanรฝ kruh
Rakรบsko, ฤeskรก republika, Poฤพsko, Slovinsko, ale aj Nemecko, Belgicko aย Francรบzsko vyuลพรญvajรบ pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vรฝhody cementobetรณnovรฝch vozoviek. Na Slovensku sa tieto vozovky vyuลพรญvajรบ zatiaฤพ len vย tuneloch, na niektorรฝch vรคฤลกรญch kriลพovatkรกch aย zastรกvkach autobusov.
Pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vลกak na Slovensku akoby ฤakal jeden na druhรฉho aย naopak. Zdรก sa, ลพe ministerstvo dopravy uลพ roky ฤakรก, kรฝm Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS) dรก betรณnovรฝm cestรกm zelenรบ. Tรก zasa ฤakรก, kรฝm projektanti nakreslia cementobetรณnovรฝ namiesto asfaltovรฉho krytu. Tรญ vลกak potrebujรบ zadanie na betรณnovรบ cestu od NDS. Lenลพe tรก je podriadenรก ministerstvu. Aย tak stรกle dokola.
Verรญm, ลพe tento zaฤarovanรฝ kruh niekto uลพ ฤoskoro pretne. Staฤรญ od dodรกvateฤพov vo vรฝberovรฝch konaniach ลพiadaลฅ vypracovanie ponuky nielen klasickou asfaltovou metรณdou, ale aj vย alternatรญve cementobetรณnovรฝch povrchov aย pri hodnotenรญ nรกvrhov braลฅ do รบvahy okrem okamลพitรฝch investiฤnรฝch nรกkladov aj dlhodobรฉ nรกklady na รบdrลพbu aย opravy. Musรญme maลฅ totiลพ na mysli, ลพe sย kaลพdรฝm nepostavenรฝm kilometrom betรณnovej cesty si Slovensko nechรก vziaลฅ riadny kus vรฝhod tak zย hฤพadiska stimulov pre domรกcu ekonomiku aย budรบcich รบspor verejnรฝch vรฝdavkov, ako aj zย hฤพadiska cestujรบcej verejnosti.
TEXT: Peter Robl
FOTO: archรญv Petra Robla, Holcim Slovensko
Peter Robl je senior koordinรกtor pre udrลพateฤพnรฝ rozvoj vย spoloฤnosti Holcim Slovensko, a. s.
Literatรบra
1.ย ย ย Birnbaumovรก, M.: ลeditelstvรญ silnic aย dรกlnic ฤR: Zkuลกenosti sย vรฝstavbou cementobetonovรฝch krytลฏ vย ฤeskรฉ republice. In: Sbornรญk prednรกลกek zย konferencie Betonovรฉ vozovky 2012, s. 11 aย 12.
2.ย ย ย Morales, J. M.: Ready-Mixed Concrete Spanish National Association (Anefhop), Seville (Spain): Concrete and Bituminous Pavements in the Seville โ Cadiz Motorway. Comparison of Total Costs.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.