ฤฝudovรญt Naฤ: Prรกca s mladรฝmi ฤพuฤmi mi prirรกstla k srdcu
Profil prof. Ing. ฤฝudovรญta Naฤa, CSc., ktorรฝ prinรกลกame, je pripomenutรญm jeho pracovnej drรกhy a รบspechov pri prรญleลพitosti jeho 70. narodenรญn, ku ktorรฝm mu, aj keฤ trochu s oneskorenรญm, prajeme vลกetko najlepลกie.
โPrรกca s mladรฝmi ฤพuฤmi, z ktorรฝch sa aj mojรญm priฤinenรญm stรกvajรบ odbornรญci, ktorรฝch za tie roky potom stretรกvam na mnohรฝch zodpovednรฝch vysokรฝch postoch, mi ozaj prirรกstla k srdcu. Ale aj popri vรฝskumnej prรกci, ktorej vรฝsledky som mal moลพnosลฅ prezentovaลฅ v rรดznych kรบtoch sveta, na konferenciรกch a kongresoch, sa ฤlovek stretรกva s kolegami odvลกadiaฤพ a mรก moลพnosลฅ konfrontovaลฅ svoje vรฝsledky s tรฝmi, ktorรฉ dosiahli inรญ. Mal som to ลกลฅastie,โ bilancuje svoju doterajลกiu pรบลฅ a profesijnรบ kariรฉru prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc.
ล tudovali ste na Stavebnej fakulte vtedajลกej SVล T v Bratislave. Rozhodli ste sa pre โstavbรกrinuโ zo zรกujmu alebo vzhฤพadom na moลพnosti ลกtudovania, akรฉ vtedy panovali? O akรฝ odbor iลกlo konkrรฉtne?
V roku 1966 som nastรบpil na Vyลกลกiu strednรบ priemyselnรบ ลกkolu stavebnรบ v Luฤenci. Stavebnรบ priemyslovku (SPล S) mi vybrali rodiฤia, a keฤลพe som nemal ลพiadny vyhranenรฝ zรกujem, neprotestoval som. Ani po ลกtyroch rokoch stredoลกkolskรฝch ลกtรบdiรญ som nebol jednoznaฤne vyprofilovanรฝ stavbรกr, ale na akรบ inรบ vysokรบ ลกkolu by som uลพ mal รญsลฅ, ak nie na stavebnรบ…
Rodiฤia ma v tom podporovali aj napriek mimoriadne skromnej, aลพ ลฅaลพkej sociรกlnej situรกcii, za ฤo som im nesmierne vฤaฤnรฝ. Na SPล S som ลกtudoval odbor pozemnรฉ stavby a na Stavebnej fakulte SVล T potom odbor IKDS (Inลพinierske konลกtrukcie a dopravnรฉ stavby).
Vaลกe prvรฉ kroky po ukonฤenรญ vysokoลกkolskรฉho ลกtรบdia smerovali do Doprastavu a neskรดr do Hydroconsultu. Ako si na to spomรญnate? Projektovรฉ podniky v tรฝch ฤasoch sรบstreฤovali veฤพmi kvalitnรฝch ฤพudรญ โ zaลพili ste to tieลพ? V rรกmci Hydroconsultu ste sa uลพ presรญdlili do Koลกรญc, kde ste zostali ฤalลกie dlhรฉ obdobie na vtedajลกej Vล T. ฤo vรกs zlรกkalo do akademickej sfรฉry a ฤomu ste sa prvรฉ roky na Vล T venovali?
Oponentom mojej diplomovej prรกce bol Ing. Arpรกd Laky, vedรบci Technicko-projektovej sprรกvy (TPS) v Doprastave. On mi ponรบkol miesto na mostnom oddelenรญ TPS, ktorรฉho vedรบcim bol vynikajรบci mostnรฝ odbornรญk Ing. Gabriel Tevec. Pracovali tam aj ฤalลกรญ veฤพmi zdatnรญ mostรกri, ktorรญ ma prijali medzi seba, a aj keฤ som tam pรดsobil len krรกtko, veฤพa som sa od nich nauฤil. S mnohรฝmi som dodnes v kontakte.
Doprastav bol v ฤeskoslovenskom stavebnรญctve pojem s vysokรฝm kreditom kvality. Aj sa mi ลฅaลพko odchรกdzalo. Ale musel som sa postaraลฅ o rodinu. Manลพelka s malรฝm synom bola v Koลกiciach u svojich rodiฤov. Hฤพadal som pracovnรฉ miestoโprojektanta s bytomโ a ponรบkli mi ho v Hydroconsulte, v zรกvode Koลกice, priฤom naozaj som do dvoch mesiacov po nรกstupe ten byt dostal.
Robil som najmรค statiku vodohospodรกrskych stavieb, ฤo nebolo prรกve to, ฤomu som sa naozaj chcel venovaลฅ. Aj preto som uvรญtal ponuku prof. J. Virฤรญka, mรดjho niekdajลกieho uฤiteฤพa na SvF SVล T, ktorรฝ v tom ฤase pรดsobil uลพ ako prodekan na novovzniknutej Stavebnej fakulte vtedajลกej Vysokej ลกkoly technickej v Koลกiciach (teraz TU KE).
Akademickรก pรดda bola pre mลa tak trochu vysnรญvanou mรฉtou, kde ma lรกkala prรกca so ลกtudentmi a moลพno eลกte viac moลพnosลฅ vรฝskumnรฝch aktivรญt. Vรคฤลกina mojich priateฤพov, rodinnรฝch prรญsluลกnรญkov a znรกmych vrรกtane riaditeฤพa zรกvodu Hydroconsultu v Koลกiciach si klepkala po ฤele, keฤ sa dozvedeli o mojom rozhodnutรญ vymeniลฅ pozรญciu projektanta v renomovanej firme za pozรญciu asistenta na novovzniknutej fakulte Vล T (plat sa mi znรญลพil zhruba o 1 000 korรบn, na polovicu…).
Hydroconsult vลกak po mojom odchode nemal statika, takลพe som dostal ponuku pokraฤovaลฅ externou formou, ฤรญm som do znaฤnej miery kompenzoval oficiรกlnu stratu prรญjmu. Zaฤiatky na novej fakulte neboli ฤพahkรฉ a รบplne odliลกnรฉ odโnormรกluโ, v ktorom mladรญ asistenti vyrastali popri starลกรญch, skรบsenรฝch a odborne zdatnรฝch docentoch a profesoroch. My sme boli ako samorasty, odkรกzanรญ sami na seba.
Od zaฤiatku som sa profiloval v oblasti betรณnovรฝch konลกtrukciรญ, mostov a teรณrie betรณnu, priฤom som hฤพadal pomoc na zabehnutรฝch stavebnรฝch fakultรกch v Bratislave a v Prahe. V Bratislave to bol mรดj ctenรฝ uฤiteฤพ a vedรบci diplomovej prรกce doc. Zvara, u ktorรฉho som nachรกdzal oporu a vลพdy dobrรฉ rady.
Najviac pomoci vลกak priลกlo zo Stavebnej fakulty ฤVUT, odkiaฤพ sa mi podarilo zรญskaลฅ na dlhลกรญ ฤas prednรกลกanie vรฝbornรฝch odbornรญkov, ako boli profesori Vรฉgh ฤi Kลรญstek. Najdlhลกie, niekoฤพko rokov, chodil prednรกลกaลฅ betรณnovรฉ mosty docent Hrdouลกek (ktorรฝ nedรกvno v dobrej kondรญcii oslรกvil svoje 85. narodeniny, k ฤomu mu aj touto cestou srdeฤne blahoลพelรกm). Od neho som sa veฤพa nauฤil a po ลom som potom prevzal prednรกลกky. Betรณnovรฉ mosty boli mojou hlavnou tรฉmou zรกujmu a dodnes sรบ.
V roku 1989 ste zรญskali titul docenta a nรกsledne ste sa v porevoluฤnรฝch rokoch stali dekanom Stavebnej fakulty na Vล T v Koลกiciach. Akรฉ to boli skรบsenosti? Otvรกrali sa novรฉ moลพnosti, mnohรฉ veci boli รบplne novรฉ…
Bol som prvรฝm dekanom SvF Vล T zvolenรฝm akademickou obcou โ jej ลกtudentskou aj zamestnaneckou ฤasลฅou. Bola to pre mลa veฤพkรก ฤesลฅ zรญskaลฅ takรบ dรดveru, ale zรกroveล obrovskรฝ pocit zodpovednosti. Nie mnohรฉ veci, ale vลกetky boli novรฉ, poฤnรบc zmenou z direktรญvneho riadenia na demokratickรฉ. Takpovediac kaลพdรฝ krok bolo treba obhรกjiลฅ pred Akademickรฝm senรกtom a akademickou obcou.
Boli to nekoneฤnรฉ diskusie, vysvetฤพovania, argumentovania, presviedฤania. Bolo treba prepracovaลฅ vลกetky zรกkladnรฉ dokumenty od ลกtudijnรฝch poriadkov aลพ po ลกtudijnรฉ plรกny, nadvรคznosลฅ predmetov, odstrรกniลฅ duplicitnรบ nรกplล atฤ. Mal som vลกak dobrรฝch spolupracovnรญkov, rovnako nadลกenรฝch ako ja. Museli sme robiลฅ aj tzv. nepopulรกrne kroky, ktorรฝch nรกsledkom bola nepriazeล u ฤasti kolegov. Inak to neลกlo a ani nejde.
Niektorรญ zamestnanci, ale aj ลกtudenti si zamieลali nastupujรบcu demokraciu za svojvoฤพnosลฅ aลพ anarchiu. Mรดลพem povedaลฅ, ลพe tie ลกtyri roky v pozรญcii dekana boli mimoriadne nรกroฤnรฉ, ale zรญskanรฉ skรบsenosti o to cennejลกie. Zaloลพili sme aj Nadรกciu SvF TUKE na podporu vzdelรกvania v stavebnรญctve a tieลพ Klub absolventov SvF Vล T, resp. TUKE. Podarilo sa mi pracovaลฅ nielen v oblasti riadenia, ale aj vรฝskumu.
V รบzkej spoluprรกci s prof. Jรกvorom sme zรญskali pre fakultu moลพnosลฅ zapojiลฅ sa do veฤพkรฉho medzinรกrodnรฉho vรฝskumnรฉho projektu PECO, v ktorom bolo naลกou รบlohou skรบmaลฅ vplyv vysokej teploty na mechanickรฉ vlastnosti betรณnu. Bol to vรดbec prvรฝ medzinรกrodnรฝ projekt na SvF Vล T, navyลกe s dobrou finanฤnou podporou, a stali sme sa ฤlenmi rozsiahleho medzinรกrodnรฉho vรฝskumnรฉho tรญmu.
V tom obdobรญ ste pรดsobili krรกtko aj na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov; na ฤo ste sa tam vtedy zameriavali?
Od zaฤiatku svojho pรดsobenia na SvF Vล T som sa venoval hlavne betรณnu, betรณnovรฝm konลกtrukciรกm, betรณnovรฝm mostom. Dizertaฤnรก prรกca, ktorรบ som v rรกmci vedeckej aลกpirantรบry obhรกjil v roku 1986, sa zameriavala na ฤiastoฤne predpรคtรฝ betรณn. To bola tรฉma mojej prvej skutoฤnej vรฝskumnej prรกce, z ktorej vznikli aj moje prvรฉ publikรกcie.
Vรฝsledkom bol aj praktickรฝ vรฝstup, prvรฝ ฤiastoฤne predpรคtรฝ betรณnovรฝ most v ฤeskoslovensku. Naลกลฅastie som naลกiel podporu vo veฤพkom stavebnom podniku Inลพinierske stavby, vtedy eลกte ลกtรกtnom podniku, kde existoval veฤพmi silnรฝ a aktรญvny Odbor technickรฉho rozvoja pod vedenรญm kvalitnรฝch a zanietenรฝch odbornรญkov Ing. A. Rengeviฤa a neskรดr Ing. S. Rรกkoลกa.
Potom som svoje vรฝskumnรฉ aktivity orientoval na ฤalลกiu, v ฤeskoslovensku dovtedy neprebรกdanรบ oblasลฅ, ktorou bolo pouลพitie nekovovรฝch kompozitnรฝch materiรกlov v betรณnovรฝch konลกtrukciรกch. Mal som mimoriadne zdatnรฝch doktorandov, s ktorรฝmi sme tรฉmu rieลกili v rรกmci grantov vedeckรฝch grantovรฝch agentรบr GAV a VEGA. Zรญskanรฉ vรฝsledky sme nรกsledne publikovali najmรค v zahraniฤรญ, nakoniec vyลกlo k tejto tรฉme 38 publikรกciรญ.
Spomenuli ste podporu zo strany podniku Inลพinierske stavby โ prรกve tam ste sa vrรกtili opรคลฅ do praxe ako technickรฝ riaditeฤพ, viete sa teda naozaj z bohatรฝch vlastnรฝch skรบsenostรญ vyjadriลฅ k tรฉme prepojenia ลกkรดl a praxe. Dnes sรบ k tomu ฤasto komentรกre...
Po skonฤenรญ mojej โmisieโ na pozรญcii dekana SvF Vล T som dostal ponuku z Inลพinierskych stavieb, a. s., Koลกice (IS, a. s.). Viedol som odbor technickรฉho rozvoja a vรฝvoja a niekoฤพko mesiacov som bol potom aj technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti. Pรดsobil som tam viac ako 5 rokov, spoฤiatku externe ako kmeลovรฝ zamestnanec Vล T, neskรดr to bolo v opaฤnom poradรญ.
Akademickรบ pรดdu som teda v skutoฤnosti neopustil ani na chvรญฤพu. Zdรดrazลujem to preto, lebo previazanie vysokoลกkolskรฉho vzdelรกvania s praktickรฝmi aktivitami povaลพujem za zรกkladnรฝ predpoklad รบspechu v oboch oblastiach (โtransfer technolรณgiรญโ sa postupne stal zauลพรญvanรฝm a dรดleลพitรฝm pojmom).
To, ฤo vลกak dnes chรฝba, je nejakรก forma podpory spoloฤenskej praxe na zรญskavanie praktickรฝch nรกvykov a zruฤnostรญ ลกtudentov. Stavebnรฉ firmy nemajรบ ลพiadnu motivรกciu robiลฅ to poฤas ลกtรบdia. Absolventov potom prijรญmajรบ a sรบ sklamanรญ z absencie ich ฤo i len zรกkladnรฝch praktickรฝch zruฤnostรญ a nรกvykov.
ฤo bolo predmetom vaลกej prรกce v spoloฤnosti Inลพinierske stavby?
V IS, a. s., som sa s mojimi kolegami priฤinil o prepracovanie, resp. vznik celรฉho sรบboru viac ako stovky technologickรฝch predpisov. Aktรญvne som sa podieฤพal na zavedenรญ novej technolรณgie letmej betonรกลพe mostov, ako aj na aktualizรกcii a prepracovanรญ typovรฝch prefabrikovanรฝch mostnรฝch nosnรญkov tvaru I aลพ do dฤบลพky 42 m.
Prvรฝkrรกt bola novรก letmรก betonรกลพ nasadenรก na stavbe diaฤพniฤnรฉho mosta vo Friฤovciach (D1), kde som pri โzabehnutรญโ osobne riadil stavbu nepretrลพite niekoฤพko mesiacov.
Po nejakom ฤase ste sa potom opรคลฅ vrรกtili na domovskรบ Katedru betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov SvF TUKE ako vedรบci tejto katedry a po niekoฤพkรฝch rokoch (v 2006) ste zรญskali titul profesora. Akรก prรกca za tรฝm stรกla?
รno, v zรกvere roka 1999 som sa รบplne vrรกtil na SvF TUKE, kde som viedol Katedru betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov. Pokraฤoval som zรกroveล aj v spoluprรกci s IS, a. s., spoloฤne sme zรญskali rozsiahly grant Ministerstva vรฝstavby SR zameranรฝ na novรฉ technolรณgie vรฝstavby mostov.
Nezanedbateฤพnou sรบฤasลฅou mojej prรกce boli rรดzne expertรญzne posudky a diagnostika betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov. Naprรญklad v rรกmci tzv. mostnรฉho programu pri prechode na novรบ zaลฅaลพovaciu normu som viedol kolektรญv, v rรกmci ktorรฉho sme vypracovali viac ako 350 posudkov mostov (sรบฤasลฅou bol aj prepoฤet zaลฅaลพiteฤพnosti).
Naฤalej som sa s kolegami venoval vรฝskumne aj nekovovรฝm kompozitom, vรฝsledky sme publikovali a zapojili sme sa tieลพ do eurรณpskeho programu COST zameranรฉho na tรบto tรฉmu. รspeลกne sme rozvรญjali medzinรกrodnรบ spoluprรกcu (napr. aj s univerzitou v Rรญme), z ฤoho tieลพ vznikali spoloฤnรฉ publikรกcie.
Okrem toho som inicioval zaloลพenie stavebnej technologickej platformy v SR, ktorรก sa zaฤala รบspeลกne rozbiehaลฅ. No a tak sa stalo, ลพe som mal splnenรฉ vลกetky kritรฉriรก a mohol som si podaลฅ ลพiadosลฅ o zaฤatie menovacieho konania. V roku 2006 som si z rรบk prezidenta SR prevzal dekrรฉt o menovanรญ za vysokoลกkolskรฉho profesora.
ลฝiaฤพ, nepriaznivรฝ zhluk okolnostรญ viedol nรกsledne k vyhroteniu situรกcie a k โvynรบtenรฉmu odchoduโ 32 uฤiteฤพov zo SvF TUKE, medzi ktorรฝmi som bol v zรกvere roka 2007 aj ja. Bolo mi to ฤพรบto, ale ลพivot prinรกลกa vลกeliฤo โ aj neoฤakรกvanรฉ a neลพelanรฉ.
Pribliลพne v tom obdobรญ, v rokoch 2002 aลพ 2007, ste boli aj vydavateฤพom a ลกรฉfredaktorom ฤasopisu Inลพinierske stavby, ktorรฉmu dnes poskytujete rozhovor. Ako sa vรกm pรกฤila prรกca v novinรกrskej brandลพi? ฤo hovorรญte na sรบฤasnรบ podobu ฤasopisu? Mรกte pre nรกs nejakรฉ rady?
Tento nรกลก ฤasopis som zaฤal sledovaลฅ uลพ ako ลกtudent na SvF SVล T, aj keฤ vtedy len okrajovo. Ako mladรฝ inลพinier som v ลom nachรกdzal veฤพa podnetnรฝch informรกciรญ, a to aj vฤaka mรดjmu prvรฉmu ลกรฉfovi Ing. G. Tevecovi, ktorรฝ nรกs k tomu viedol. K ฤasopisu som si vytvoril รบzky vzลฅah a v roku 1987 som sa cรญtil veฤพmi poctenรฝ, keฤ bol mรดj ฤlรกnok prijatรฝ na publikovanie, a eลกte viac neskรดr, keฤ som sa stal aj ฤlenom redakฤnej rady (resp. programovej rady).
Po zmene reลพimu vลกak nastali pre ฤasopis ลฅaลพkรฉ a zloลพitรฉ ฤasy, ministerstvo prestalo poskytovaลฅ dotรกcie. Vtedajลกรญ zรกstupca ลกรฉfredaktora, pรกn doc. Zvara, napokon v ฤรญsle 1/2001 (jedinom v roku 2001) uverejnil โnekrolรณgโ, keฤลพe predpokladal, ลพe to bude poslednรฉ ฤรญslo takmer 50-roฤnรฉho ฤasopisu.
Vtedy som sa podujal na riskantnรฝ krok a โprevzalโ som ฤasopis, teda celรฉ Vydavateฤพstvo Inลพinierske stavby a takmer 6 rokov som vydรกvanie ฤasopisu zabezpeฤoval. Bolo to sรญce amatรฉrskou formou, ale podarilo sa mi ho zachrรกniลฅ pred zรกnikom a zabezpeฤiลฅ jeho kontinuitu. Teลกรญ ma to o to viac, ลพe uลพ existoval negatรญvny precedens, ฤasopis Pozemnรฉ stavby, ktorรฝ definitรญvne zanikol, tento nรกลก zostal.
A nielenลพe zostal, ale rozkvitรก, jeho vydรกvanie sa dostalo do rรบk profesionรกlov โ a teลกรญ sa zรกujmu ลกirokej stavbรกrskej komunity. V tej โmojejโ รฉre sme rieลกili aj jeden zรกsadnรฝ problรฉm โ charakter ฤasopisu. Do roku 2000 โ 2002 to bol ฤasopis teoreticko-vedecko-odbornรฝ. Ukรกzalo sa vลกak, ลพe takรก podoba je neudrลพateฤพnรก, nรกsledkom ฤoho bolo, ลพe niektorรญ autori sa cรญtili takmer aลพ urazenรญ, keฤ ich vysokokvalitnรฉ teoretickรฉ vedeckรฉ ฤlรกnky nemohla redakcia prijaลฅ na publikovanie.
Na zรกklade viacroฤnej osobnej skรบsenosti viem zhodnotiลฅ, akรก je to nรกroฤnรก prรกca vytvรกraลฅ kvalitne kaลพdรฉ ฤalลกie ฤรญslo ฤasopisu. Mรดj obdiv a รบcta patrรญ vลกetkรฝm, ktorรญ sa o to priฤiลujรบ, a umoลพลujรบ tak nรกm, ฤitateฤพom, zรญskavaลฅ cennรฉ informรกcie โrukolapnรฝmโ spรดsobom.
ฤalลกie roky ste pรดsobili opรคลฅ v sรบkromnom sektore aj v ลกkolstve, ฤo zjavne sprevรกdza celรบ vaลกu kariรฉru โ ฤo je vรกm bliลพลกie? Alebo akรฉ klady a zรกpory pociลฅujete v tรฝchto dvoch โsvetochโ?
Asi som bol narodenรฝ pod ลกลฅastnou hviezdou. Vzรกpรคtรญ po odchode zo SvF TUKE som dostal ponuku zriadiลฅ v Koลกiciach poboฤku bratislavskej projektovej a konzultaฤnej spoloฤnosti ALFA 04. Stalo sa tak a preลกli tam so mnou aj moji asistenti zo SvF TUKE. Nรกsledne som dostal ฤalลกiu ponuku โ miesto profesora na sรบkromnej Vysokej ลกkole bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva v Koลกiciach (Vล BM).
Sรบbeลพne som potom niekoฤพko rokov pรดsobil na oboch pracoviskรกch. Na Vล BM som bol garantom ลกtudijnรฉho zamerania Bezpeฤnosลฅ v doprave a dopravnej infraลกtruktรบre. Podarilo sa nรกm zapojiลฅ sa do veฤพkรฉho eurรณpskeho vรฝskumnรฉho projektu v rรกmci programu Horizont 2020 zameranรฉho na bezpeฤnosลฅ v doprave (projekt CARONTE).
Opรคลฅ to bola vรฝbornรก prรญleลพitosลฅ na rozvรญjanie medzinรกrodnรฝch kontaktov, zviditeฤพลovanie SR a ลกkoly a v neposlednom rade prรญleลพitosลฅ na medzinรกrodnรฉ publikovanie. A aj keฤ to bolo na rozdiel od predchรกdzajรบceho prepojenia Vล a praxe odliลกnรฉ, naลกli sa predsa len aj styฤnรฉ body. V projektovej kancelรกrii sme sa podieฤพali aj na statickรฝch vรฝpoฤtoch nรกroฤnรฝch a atraktรญvnych mostov, naprรญklad โnovรฉho starรฉho mostaโ v Bratislave.
Strรกvil som vลกak niekoฤพko mesiacov naprรญklad aj v Tadลพikistane, kde sme zรญskali v medzinรกrodnom tendri zaujรญmavรบ zรกkazku organizovanรบ a financovanรบ Eurรณpskou bankou pre obnovu a rozvoj. Treba vลกak zdรดrazniลฅ, ลพe moลพno 80 % nรกplne v oboch profesiรกch tvorรญ beลพnรก โmravenฤiaโ prรกca, ktorรบ si jednoducho treba โodrobiลฅโ. Ale tak je to zrejme v kaลพdej oblasti ลพivota. Aj preto neuprednostลujem ani jednu pred tou druhou. Obe aktivity sรบ mi blรญzke.
Na Vล je pre mลa nesmierne inลกpirujรบca prรกca so ลกtudentmi, ktorรญ sa o svoje ลกtรบdium skutoฤne zaujรญmajรบ a prejavujรบ รบprimnรบ snahu o zรญskavanie vedomostรญ. Vลกetci vieme, ลพe takรฝch nie je veฤพa, ale sรบ, a preto sa oplatรญ do nich investovaลฅ. Vรฝskumnรฉ aktivity sรบ mi veฤพmi blรญzke, najmรค ak sรบ spojenรฉ s experimentรกlnym overovanรญm a nรกsledne s moลพnosลฅou praktickรฉho uplatnenia vรฝsledkov. To je na tej prรกci krรกsne.
V ฤasoch, keฤ ste ลกtudovali vy, a v zaฤiatkoch vรกลกho pรดsobenia na Vล T v Koลกiciach bolo na technickรฝch odboroch urฤite veฤพa ลกtudentov, dnes je to zlomok z toho poฤtu. Mรกte so ลกkolstvom naozaj celoลพivotnรฉ skรบsenosti โ ฤo na to hovorรญte? Dรก sa s tรฝm nieฤo robiลฅ?
รno, poฤty ลกtudentov vรฝrazne poklesli, ale to je tak trochu aj prirodzenรฝ dรดsledok historickรฉho vรฝvoja vysokรฝch ลกkรดl s technickรฝm zameranรญm, ktorรฉ boli systematicky motivovanรฉ k vysokรฝm poฤtom ลกtudentov. Spoloฤenskรก potreba absolventov naprรญklad stavebnรฝch odborov bola v ostatnรฝch rokoch, zdรก sa, uspokojenรก. Nezanedbateฤพnou je pritom aj otรกzka รบrovne vysokรฝch ลกkรดl.
Dlhodobo pretrvรกva problรฉm poddimenzovania financovania โ podpory akademickรฉho vรฝskumu a rozvoja potrebnej infraลกtruktรบry. Kvalitnรฝ akademickรฝ vedeckรฝ vรฝskum je prvoradรฝ, aj keฤ nie postaฤujรบci predpoklad kvalitnรฉho vysokoลกkolskรฉho vzdelรกvania. Progres je sรญce viditeฤพnรฝ, ale len รบplne minoritnรฝ. A tu nemรดลพeme hovoriลฅ len o vysokรฝch ลกkolรกch, pretoลพe vysokรฉ ลกkoly โpracujรบโ s absolventmi strednรฝch ลกkรดl…
Mnoho rokov sa o tom hovorรญ, ale, ลพiaฤพ, stรกle len hovorรญ. Pravdou je, ลพe รบroveล vysokoลกkolskรฉho vzdelรกvania a jeho vรฝstupu, teda absolventov v ostatnรฝch zhruba dvoch dekรกdach v porovnanรญ s predchรกdzajรบcim obdobรญm, poklesla. Som vลกak optimista a v kontexte vidรญm cestu k zvyลกovaniu kvality, aj keฤ to bude trochu dlhรก cesta.
Od roku 2016 ste pรดsobili v spoloฤnosti D4R7 Construction, s. r. o., ktorรก je zodpovednรก za projektovanie a vรฝstavbu diaฤพnice D4 a rรฝchlostnej cesty R7. Projekt okrem inรฉho zahลลa viac ako 100 novรฝch mostov, priฤom najznรกmejลกou a najvรฝraznejลกou stavbou je ลกiesty most cez Dunaj v Bratislave. Ako sa vรกm robilo na tejto zรกkazke, ktorรก sa pomaly konฤรญ? Akรฉ vรฝzvy ste tu museli zdolรกvaลฅ?
Ponuku na prรกcu v tomto PPP projekte som prijal ako profesijnรบ vรฝzvu, veฤ iลกlo o najvรคฤลกรญ infraลกtruktรบrny projekt minimรกlne v strednej Eurรณpe. Bola to zaujรญmavรก a vรฝbornรก skรบsenosลฅ nielen z odbornรฉho, ale aj zo spoloฤenskรฉho hฤพadiska. ล panielsko-rakรบske konzorcium, ktorรฉ vyhralo medzinรกrodnรฝ tender, neprijala slovenskรก stavebnรก komunita spoฤiatku prรกve v najlepลกom.
Bolo treba rieลกiลฅ nemรกlo problรฉmov, ฤasto plynรบcich z postupov, ktorรฉ tento zhotoviteฤพ zavรกdzal do praxe a ktorรฉ u nรกs neboli zauลพรญvanรฉ. Snaลพil som sa do prekonรกvania โzรกdrheฤพovโ zapรกjaลฅ mojich kolegov, odbornรญkov zo slovenskรฝch vรฝskumnรฝch a vedeckรฝch inลกtitรบciรญ a vysokรฝch ลกkรดl. Vytvรกrali sa aj ad-hoc medzinรกrodnรฉ rieลกiteฤพskรฉ tรญmy.
S uspokojenรญm mรดลพem konลกtatovaลฅ, ลพe vลพdy sa nรกm nakoniec podarilo spoloฤne problรฉm vyrieลกiลฅ a stavba mohla pokraฤovaลฅ. Aj keฤ mรดj podiel na tomto obrovskom projekte bol minoritnรฝ, teลกรญ ma, ลพe som tieลพ prispel k jeho รบspeลกnรฉmu zakonฤovaniu.
Profesijnรฉ mรญฤพniky
1975 โ 1977 Doprastav Bratislava, projektant na mostnom oddelenรญ Technicko-projektovej sprรกvy
1977 โ 1978 Hydroconsult Bratislava, projektant na stredisku Koลกice
1978 โ 2007 Stavebnรก fakulta TUKE (pรดvodne Vล T)
1990 โ 1994 dekan Stavebnej fakulty TUKE
1993 โ 1995 Stavebnรก fakulta TUKE, vedรบci Katedry betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov
1994 โ 1999 Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice, vedรบci odboru technickรฉho rozvoja a vรฝvoja, vedรบci technickej skupiny, technickรฝ riaditeฤพ
1999 โ 2007 Stavebnรก fakulta TU Koลกice, vedรบci Katedry betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov
2007 โ 2014 Alfa 04, a. s., Bratislava, vedรบci pracoviska Koลกice
2007 โ 2009 Vysokรก ลกkola bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva Koลกice, profesor
2009 โ 2017 Vysokรก ลกkola bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva Koลกice, riaditeฤพ รstavu ekonomickej a technickej a bezpeฤnosti
2016 โ 2021 D4R7 Construction, koordinรกtor projektovania
Keฤ odhliadneme od skutoฤne veฤพkรฉho projektu D4R7 a pozrieme sa na vลกetky tie ostatnรฉ, ktorรฝm ste sa v minulosti venovali, ktorรฉ z nich vรกm zostali najviac v pamรคti? Z akรฉhokoฤพvek dรดvodu…
V prvom rade musรญm povedaลฅ, ลพe som mal ลกลฅastie na kolegov a spolupracovnรญkov. Podarilo sa mi obklopiลฅ sa zanietenรฝmi a odborne zdatnรฝmi ฤพuฤmi a myslรญm, ลพe sme spolu dokรกzali mnoho. Najmรค vฤaka dosiahnutรฝm vรฝsledkom, ktorรฉ sme pretavili do publikรกciรญ, sa mi podarilo pracovaลฅ vo viacerรฝch medzinรกrodnรฝch vรฝskumnรฝch projektoch, stretรกvaลฅ sa a spolupracovaลฅ s kolegami z takmer celej Eurรณpy, ale aj z USA, Japonska, ฤรญny…
Moลพno prirodzenรฝm dรดsledkom bolo potom moje โฤlenstvoโ v skupine expertov Eurรณpskej komisie na posudzovanie vรฝskumnรฝch a vzdelรกvacรญch projektov. Poฤas viac ako 15 rokov som jeden-dvakrรกt v roku strรกvil tรฝลพdeล ฤi dva v Bruseli. Bolo to zaujรญmavรฉ, pracovne nรกroฤnรฉ, ale aj veฤพmi inลกpiratรญvne.
Zvlรกลกลฅ rรกd spomรญnam na to, ako sa mi podarilo presvedฤiลฅ kompetentnรฝch, aby sa pred zbรบranรญm 30-roฤnรฉho prefabrikovanรฉho mosta vykonala jeho podrobnรก diagnostika, zaลฅaลพovacia skรบลกka celรฉho mosta a zaลฅaลพovacia skรบลกka jednotlivรฝch nosnรญkov opatrne vybratรฝch z konลกtrukcie. Bola to veฤพmi zaujรญmavรก a podnetnรก prรกca, do ktorej som zapojil aj mojich ลกtudentov.
ฤo sa za tie roky stalo vlastne srdcovou zรกleลพitosลฅou vaลกej profesijnej kariรฉry?
Uลพ aj z predchรกdzajรบceho kontextu je asi zrejmรฉ, ลพe akademickรก pรดda mi prirรกstla k srdcu. Je to prรกca s mladรฝmi ฤพuฤmi, z ktorรฝch sa aj mojรญm priฤinenรญm stรกvajรบ odbornรญci, ktorรฝch za tie roky neskรดr stretรกvam na mnohรฝch zodpovednรฝch vysokรฝch postoch.
Ale je to aj vรฝskumnรก prรกca, ktorej vรฝsledky som mal moลพnosลฅ prezentovaลฅ v rรดznych kรบtoch sveta, na konferenciรกch a kongresoch, kde sa ฤlovek stretรกva s kolegami odvลกadiaฤพ a mรก moลพnosลฅ โkonfrontovaลฅโ svoje vรฝsledky s tรฝmi, ktorรฉ dosiahli inรญ. Mal som to ลกลฅastie.
Slovenskรฝ nรกrodnรฝ komitรฉt fib vรกm udelil cenu za celoลพivotnรฝ prรญspevok k rozvoju betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov. ฤo dali mosty vรกm?
Nebol som aktรญvny projektant mostov ani aktรญvny staviteฤพ mostov, no predsa len som sa naozaj takmer celรฝ ลพivot okolo mostov โnejakรฝm spรดsobom motkalโ. Most spรกja dva brehy, prekonรกva rรดzne prekรกลพky. V prenesenom vรฝzname slova sa to dรก pouลพiลฅ, a aj sa to pouลพรญva, v spoloฤenskom styku, v medziฤพudskรฝch vzลฅahoch.
Keby si to vลกetci naplno uvedomovali a namiesto ฤalลกรญch prekรกลพok radลกej stavali mosty na prekonanie tรฝch predchรกdzajรบcich, svet by bol krajลกรญ a lepลกie by sa nรกm ลพilo.
V stavebnej brandลพi sa pohybujete takmer 50 rokov. Nikdy ste neoฤพutovali, ลพe ste svoj ลพivot zasvรคtili prรกve tomuto odvetviu?
Ak zapoฤรญtame aj stavebnรบ priemyslovku, โstavbรกromโ som od roku 1966, keฤ som tam nastรบpil, ubehlo uลพ teda viac ako 50 rokov odvtedy, ฤo som priฤuchol k stavebnรญctvu. Aj keฤ na zaฤiatku to nebolo vyslovene z mรดjho zรกujmu, stavbรกrฤina mi prirรกstla k srdcu a nikdy som tรบto svoju profesijnรบ orientรกciu neoฤพutoval a neฤพutujem.
Za ten ฤas sa toho (nielen) v stavebnรญctve veฤพa zmenilo, ako sa dรญvate na jeho vรฝvoj? ฤo vรกs na ลom dnes teลกรญ a ฤo trรกpi?
Vลกetko sa zaฤรญna vzdelรกvanรญm. Len vzdelanรญ, mรบdri ฤพudia dokรกลพu pozitรญvne pretvรกraลฅ svet. To platรญ v kaลพdej oblasti. Zaฤiatkom poslednej dekรกdy 20. storoฤia sa vtedajลกie ฤeskoslovensko pripojilo k rodiacemu sa Bolonskรฉmu procesu, ktorรฉho jednรฝm z hlavnรฝch parametrov bolo trojstupลovรฉ vysokoลกkolskรฉ ลกtรบdium.
Uplynulo takmer 30 rokov, no dosiaฤพ sa tento princรญp nepodarilo celkom zmysluplne a efektรญvne uplatniลฅ. Vysokรฉ ลกkoly sa s nรญm vysporiadali po svojom, ale praktickรฉ uplatnenie absolventov prvรฉho, bakalรกrskeho stupลa, vyvolรกva stรกle otรกzniky. Navyลกe absolรบtne absentuje ลกtudentskรก prax, nepodarilo sa zaradiลฅ aspoล jeden semester, ktorรฝ by ลกtudent povinne strรกvil v stavebnej firme.
Niekoฤพkodesaลฅroฤnรฝ vรฝvoj poznaฤรญ prirodzene a logicky kaลพdรบ oblasลฅ spoloฤenskรฉho ลพivota, techniku a stavebnรญctvo nevynรญmajรบc. Mechanizรกcia a automatizรกcia priniesla vรฝraznรฝ pokrok v stavebnรฝch procesoch, odstrรกnila vรคฤลกinu manuรกlnych รบkonov, zlepลกila sa kvalita.
ฤo je obzvlรกลกลฅ poteลกiteฤพnรฉ, veฤพkรฝ dรดraz sa kladie na kaลพdom kroku na ohฤพaduplnosลฅ k prostrediu โ prรญrodnรฉmu aj tomu novovytvorenรฉmu, umelรฉmu. Systรฉm podrobnรฝch technickรฝch a technologickรฝch predpisov a certifikovanรฉ systรฉmy kvality to majรบ zaruฤiลฅ.
ล iesty most cez Dunaj bude ฤoskoro skutoฤnosลฅou a vy ho mรดลพete oslรกviลฅ spolu s vaลกรญm jubileom. Napadlo vรกm pred pรกr rokmi, ลพe by to mohlo takto vyjsลฅ?
Na tomto moste som nemal praktickรฝ podiel. Do projektu som nastรบpil v ฤase, keฤ uลพ โboli karty rozdanรฉโ, รบlohy rozdelenรฉ. A, chvalabohu, nevyskytli sa zรกvaลพnรฉ problรฉmy, ktorรฝch potreba rieลกenia by ma k mostu priviedla.
Trojkilometrovรฉ Dunajskรฉ sรบmostie som vลกak podrobne a zblรญzka sledoval vo fรกze projektovania aj vรฝstavby a dรก sa povedaลฅ, ลพe mi prirรกstlo k srdcu.ย Bola to ojedinelรก prรญleลพitosลฅ a je mi poteลกenรญm, ลพe to spojenie, ako ste ho pomenovali, je tak trochu skutoฤnosลฅou.
Akรฉ mรกte pred sebou ฤalลกie plรกny? ฤo by ste si v najbliลพลกรญch rokoch priali pre seba a celรฝ stavebnรฝ sektor?
Nuลพ, ฤo sa tรฝka plรกnov, vo svojich predsavzatiach nemรกm ลพiadne konkrรฉtne pracovnรฉ aktivity. Rรกd by som sa vลกak primรคl k trochu podrobnejลกiemu bilancovaniu mรดjho pracovnรฉho ลพivota, snรกฤ potom z toho mรดลพe byลฅ aj nieฤo uลพitoฤnรฉ. Celรฝ svoj ลพivot som sa venoval najmรค dopravnรฉmu staviteฤพstvu, no dopravnรก infraลกtruktรบra v naลกej krajine je vo veฤพmi zlom stave.
Mal som moลพnosลฅ precestovaลฅ peknรฝ kus sveta a viem, ลพe Slovensko je krรกsne, radรญ sa medzi technicky a ekonomicky vyspelรฉ krajiny, je sรบฤasลฅou spoloฤnรฉho eurรณpskeho priestoru, ale musรญm, ลพiaฤพ, konลกtatovaลฅ, ลพe takรก zanedbanรก dopravnรก infraลกtruktรบra ako tu sa nรกjde mรกlokde.
Moje ลพelanie teda jednoznaฤne smeruje do dobudovania cestnej aj koฤพajovej dopravnej siete, do udrลพiavania a rekonลกtrukcie tej existujรบcej (veฤ naprรญklad len pohฤพad na stavebno-technickรฝ stav existujรบcich mostov vybudovanรฝch v druhej polovici 20. storoฤia je alarmujรบci, o kvalite vozoviek ani nehovoriac).
รprimne si teda ลพelรกm, aby som mohol eลกte pohodlne a bezpeฤne precestovaลฅ krรญลพom โ krรกลพom Slovensko po dobrรฝch cestรกch a v pokoji sa pokochaลฅ jeho krรกsami (moลพno aj v spoloฤnosti mojich potomkov a blรญzkych). A, samozrejme, naฤalej budem pozorne sledovaลฅ slovenskรฉ stavebnรญctvo, a ak niekde budem mรดcลฅ byลฅ โuลพitoฤnรฝโ, rรกd sa zapojรญm do diania.
prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc.
โ ako prvรฝ v ฤeskoslovensku sa venoval problematike ฤiastoฤne predpรคtรฉho betรณnu; na zรกklade vรฝskumnรฝch prรกc vznikol projekt, podฤพa ktorรฉho bol postavenรฝ prvรฝ ฤiastoฤne predpรคtรฝ most v ฤeskoslovensku (1988)
โ v ฤeskoslovensku bol priekopnรญkom vo vรฝskume v oblasti uplatnenia nekovovรฝch kompozitov v betรณnovรฝch konลกtrukciรกch
โ koordinoval vรฝvoj a zavedenie novej technolรณgie letmej betonรกลพe v spoluprรกci s francรบzskymi partnermi (Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice, 1996 โ 1999)
โ koordinoval a viedol pracovnรบ skupinu projektu v Tadลพikistane na zlepลกenie stavu ciest z Duลกanbe (2011โ 2012)
โ bol riaditeฤพom projektovania โprvรฉho balรญkaโ PPP projektu D1 Dubnรก Skala โ Friฤovce (2008 โ 2010)
โ koordinoval projektovanie D4R7 (2016 โ 2021)
โ bol hlavnรฝm rieลกiteฤพom 4 medzinรกrodnรฝch grantov, 4 domรกcich vedeckรฝch grantov a 15 grantov z aplikovanรฉho vรฝskumu
โ bol ลกรฉfredaktorom a vydavateฤพom ฤasopisu Inลพinierske stavby (2002 โ 2007)
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 03/2021.