2000-roฤnรฝ most Pont du Gard na juhu Francรบzska โ€“ srdcovรก zรกleลพitosลฅ prof. ฤฝ. Naฤa
Galรฉria(9)

ฤฝudovรญt Naฤ: Prรกca s mladรฝmi ฤพuฤmi mi prirรกstla k srdcu

Profil prof. Ing. ฤฝudovรญta Naฤa, CSc., ktorรฝ prinรกลกame, je pripomenutรญm jeho pracovnej drรกhy a รบspechov pri prรญleลพitosti jeho 70. narodenรญn, ku ktorรฝm mu, aj keฤ trochu s oneskorenรญm, prajeme vลกetko najlepลกie.

โ€žPrรกca s mladรฝmi ฤพuฤmi, z ktorรฝch sa aj mojรญm priฤinenรญm stรกvajรบ odbornรญci, ktorรฝch za tie roky potom stretรกvam na mnohรฝch zodpovednรฝch vysokรฝch postoch, mi ozaj prirรกstla k srdcu. Ale aj popri vรฝskumnej prรกci, ktorej vรฝsledky som mal moลพnosลฅ prezentovaลฅ v rรดznych kรบtoch sveta, na konferenciรกch a kongresoch, sa ฤlovek stretรกva s kolegami odvลกadiaฤพ a mรก moลพnosลฅ konfrontovaลฅ svoje vรฝsledky s tรฝmi, ktorรฉ dosiahli inรญ. Mal som to ลกลฅastie,โ€œ bilancuje svoju doterajลกiu pรบลฅ a profesijnรบ kariรฉru prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc.

prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc.
Titulnรก strana ฤasopisu Inลพinierske stavby ฤ. 2/2001 โ€“ druhรฉ ฤรญslo pod vedenรญm prof. ฤฝ. Naฤa
Overenie 30-roฤnรฉho mosta z prefabrikovanรฝch nosnรญkov Vloลกลกรกk pred jeho zbรบranรญm (most v Koลกiciach na Juลพnom nรกbreลพรญ, rok 2001)
Overenie 30-roฤnรฉho mosta z prefabrikovanรฝch nosnรญkov Vloลกลกรกk pred jeho zbรบranรญm (most v Koลกiciach na Juลพnom nรกbreลพรญ, rok 2001)
Overenie 30-roฤnรฉho mosta z prefabrikovanรฝch nosnรญkov Vloลกลกรกk pred jeho zbรบranรญm (most v Koลกiciach na Juลพnom nรกbreลพรญ, rok 2001)
2000-roฤnรฝ most Pont du Gard na juhu Francรบzska โ€“ srdcovรก zรกleลพitosลฅ prof. ฤฝ. Naฤa
Zostrenรก zaลฅaลพovacia skรบลกka prvรฉho ฤiastoฤne predpรคtรฉho mosta v ฤŒeskoslovensku postavenรฉho podฤพa nรกvrhu, vรฝvoja a experimentรกlneho overenia kolektรญvu pod vedenรญm ฤฝ. Naฤa (Inลพinierske stavby ฤ. 5/1995)
Trojรบrovลˆovรก kriลพovatka v hlavnom meste Tadลพikistanu v Duลกanbe bola postavenรก podฤพa nรกvrhu spoloฤnosti Alfa 04, a. s., Bratislava. Projekt vyhotovenรฝ a koordinovanรฝ priamo v Duลกanbe v r. 2011 โ€“ 2012

ล tudovali ste na Stavebnej fakulte vtedajลกej SVล T v Bratislave. Rozhodli ste sa pre โ€žstavbรกrinuโ€œ zo zรกujmu alebo vzhฤพadom na moลพnosti ลกtudovania, akรฉ vtedy panovali? O akรฝ odbor iลกlo konkrรฉtne?

V roku 1966 som nastรบpil na Vyลกลกiu strednรบ priemyselnรบ ลกkolu stavebnรบ v Luฤenci. Stavebnรบ priemyslovku (SPล S) mi vybrali rodiฤia, a keฤลพe som nemal ลพiadny vyhranenรฝ zรกujem, neprotestoval som. Ani po ลกtyroch rokoch stredoลกkolskรฝch ลกtรบdiรญ som nebol jednoznaฤne vyprofilovanรฝ stavbรกr, ale na akรบ inรบ vysokรบ ลกkolu by som uลพ mal รญsลฅ, ak nie na stavebnรบ…

Rodiฤia ma v tom podporovali aj napriek mimoriadne skromnej, aลพ ลฅaลพkej sociรกlnej situรกcii, za ฤo som im nesmierne vฤaฤnรฝ. Na SPล S som ลกtudoval odbor pozemnรฉ stavby a na Stavebnej fakulte SVล T potom odbor IKDS (Inลพinierske konลกtrukcie a dopravnรฉ stavby).

Vaลกe prvรฉ kroky po ukonฤenรญ vysokoลกkolskรฉho ลกtรบdia smerovali do Doprastavu a neskรดr do Hydroconsultu. Ako si na to spomรญnate? Projektovรฉ podniky v tรฝch ฤasoch sรบstreฤovali veฤพmi kvalitnรฝch ฤพudรญ โ€“ zaลพili ste to tieลพ? V rรกmci Hydroconsultu ste sa uลพ presรญdlili do Koลกรญc, kde ste zostali ฤalลกie dlhรฉ obdobie na vtedajลกej Vล T. ฤŒo vรกs zlรกkalo do akademickej sfรฉry a ฤomu ste sa prvรฉ roky na Vล T venovali?

Oponentom mojej diplomovej prรกce bol Ing. Arpรกd Laky, vedรบci Technicko-projektovej sprรกvy (TPS) v Doprastave. On mi ponรบkol miesto na mostnom oddelenรญ TPS, ktorรฉho vedรบcim bol vynikajรบci mostnรฝ odbornรญk Ing. Gabriel Tevec. Pracovali tam aj ฤalลกรญ veฤพmi zdatnรญ mostรกri, ktorรญ ma prijali medzi seba, a aj keฤ som tam pรดsobil len krรกtko, veฤพa som sa od nich nauฤil. S mnohรฝmi som dodnes v kontakte.

Doprastav bol v ฤeskoslovenskom stavebnรญctve pojem s vysokรฝm kreditom kvality. Aj sa mi ลฅaลพko odchรกdzalo. Ale musel som sa postaraลฅ o rodinu. Manลพelka s malรฝm synom bola v Koลกiciach u svojich rodiฤov. Hฤพadal som pracovnรฉ miestoโ€žprojektanta s bytomโ€œ a ponรบkli mi ho v Hydroconsulte, v zรกvode Koลกice, priฤom naozaj som do dvoch mesiacov po nรกstupe ten byt dostal.

Robil som najmรค statiku vodohospodรกrskych stavieb, ฤo nebolo prรกve to, ฤomu som sa naozaj chcel venovaลฅ. Aj preto som uvรญtal ponuku prof. J. Virฤรญka, mรดjho niekdajลกieho uฤiteฤพa na SvF SVล T, ktorรฝ v tom ฤase pรดsobil uลพ ako prodekan na novovzniknutej Stavebnej fakulte vtedajลกej Vysokej ลกkoly technickej v Koลกiciach (teraz TU KE).

Akademickรก pรดda bola pre mลˆa tak trochu vysnรญvanou mรฉtou, kde ma lรกkala prรกca so ลกtudentmi a moลพno eลกte viac moลพnosลฅ vรฝskumnรฝch aktivรญt. Vรคฤลกina mojich priateฤพov, rodinnรฝch prรญsluลกnรญkov a znรกmych vrรกtane riaditeฤพa zรกvodu Hydroconsultu v Koลกiciach si klepkala po ฤele, keฤ sa dozvedeli o mojom rozhodnutรญ vymeniลฅ pozรญciu projektanta v renomovanej firme za pozรญciu asistenta na novovzniknutej fakulte Vล T (plat sa mi znรญลพil zhruba o 1 000 korรบn, na polovicu…).

Hydroconsult vลกak po mojom odchode nemal statika, takลพe som dostal ponuku pokraฤovaลฅ externou formou, ฤรญm som do znaฤnej miery kompenzoval oficiรกlnu stratu prรญjmu. Zaฤiatky na novej fakulte neboli ฤพahkรฉ a รบplne odliลกnรฉ odโ€žnormรกluโ€œ, v ktorom mladรญ asistenti vyrastali popri starลกรญch, skรบsenรฝch a odborne zdatnรฝch docentoch a profesoroch. My sme boli ako samorasty, odkรกzanรญ sami na seba.

Od zaฤiatku som sa profiloval v oblasti betรณnovรฝch konลกtrukciรญ, mostov a teรณrie betรณnu, priฤom som hฤพadal pomoc na zabehnutรฝch stavebnรฝch fakultรกch v Bratislave a v Prahe. V Bratislave to bol mรดj ctenรฝ uฤiteฤพ a vedรบci diplomovej prรกce doc. Zvara, u ktorรฉho som nachรกdzal oporu a vลพdy dobrรฉ rady.

Najviac pomoci vลกak priลกlo zo Stavebnej fakulty ฤŒVUT, odkiaฤพ sa mi podarilo zรญskaลฅ na dlhลกรญ ฤas prednรกลกanie vรฝbornรฝch odbornรญkov, ako boli profesori Vรฉgh ฤi Kล™รญstek. Najdlhลกie, niekoฤพko rokov, chodil prednรกลกaลฅ betรณnovรฉ mosty docent Hrdouลกek (ktorรฝ nedรกvno v dobrej kondรญcii oslรกvil svoje 85. narodeniny, k ฤomu mu aj touto cestou srdeฤne blahoลพelรกm). Od neho som sa veฤพa nauฤil a po ลˆom som potom prevzal prednรกลกky. Betรณnovรฉ mosty boli mojou hlavnou tรฉmou zรกujmu a dodnes sรบ.

V roku 1989 ste zรญskali titul docenta a nรกsledne ste sa v porevoluฤnรฝch rokoch stali dekanom Stavebnej fakulty na Vล T v Koลกiciach. Akรฉ to boli skรบsenosti? Otvรกrali sa novรฉ moลพnosti, mnohรฉ veci boli รบplne novรฉ…

Bol som prvรฝm dekanom SvF Vล T zvolenรฝm akademickou obcou โ€“ jej ลกtudentskou aj zamestnaneckou ฤasลฅou. Bola to pre mลˆa veฤพkรก ฤesลฅ zรญskaลฅ takรบ dรดveru, ale zรกroveลˆ obrovskรฝ pocit zodpovednosti. Nie mnohรฉ veci, ale vลกetky boli novรฉ, poฤnรบc zmenou z direktรญvneho riadenia na demokratickรฉ. Takpovediac kaลพdรฝ krok bolo treba obhรกjiลฅ pred Akademickรฝm senรกtom a akademickou obcou.

Boli to nekoneฤnรฉ diskusie, vysvetฤพovania, argumentovania, presviedฤania. Bolo treba prepracovaลฅ vลกetky zรกkladnรฉ dokumenty od ลกtudijnรฝch poriadkov aลพ po ลกtudijnรฉ plรกny, nadvรคznosลฅ predmetov, odstrรกniลฅ duplicitnรบ nรกplลˆ atฤ. Mal som vลกak dobrรฝch spolupracovnรญkov, rovnako nadลกenรฝch ako ja. Museli sme robiลฅ aj tzv. nepopulรกrne kroky, ktorรฝch nรกsledkom bola nepriazeลˆ u ฤasti kolegov. Inak to neลกlo a ani nejde.

Niektorรญ zamestnanci, ale aj ลกtudenti si zamieลˆali nastupujรบcu demokraciu za svojvoฤพnosลฅ aลพ anarchiu. Mรดลพem povedaลฅ, ลพe tie ลกtyri roky v pozรญcii dekana boli mimoriadne nรกroฤnรฉ, ale zรญskanรฉ skรบsenosti o to cennejลกie. Zaloลพili sme aj Nadรกciu SvF TUKE na podporu vzdelรกvania v stavebnรญctve a tieลพ Klub absolventov SvF Vล T, resp. TUKE. Podarilo sa mi pracovaลฅ nielen v oblasti riadenia, ale aj vรฝskumu.

V รบzkej spoluprรกci s prof. Jรกvorom sme zรญskali pre fakultu moลพnosลฅ zapojiลฅ sa do veฤพkรฉho medzinรกrodnรฉho vรฝskumnรฉho projektu PECO, v ktorom bolo naลกou รบlohou skรบmaลฅ vplyv vysokej teploty na mechanickรฉ vlastnosti betรณnu. Bol to vรดbec prvรฝ medzinรกrodnรฝ projekt na SvF Vล T, navyลกe s dobrou finanฤnou podporou, a stali sme sa ฤlenmi rozsiahleho medzinรกrodnรฉho vรฝskumnรฉho tรญmu.

V tom obdobรญ ste pรดsobili krรกtko aj na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov; na ฤo ste sa tam vtedy zameriavali?

Od zaฤiatku svojho pรดsobenia na SvF Vล T som sa venoval hlavne betรณnu, betรณnovรฝm konลกtrukciรกm, betรณnovรฝm mostom. Dizertaฤnรก prรกca, ktorรบ som v rรกmci vedeckej aลกpirantรบry obhรกjil v roku 1986, sa zameriavala na ฤiastoฤne predpรคtรฝ betรณn. To bola tรฉma mojej prvej skutoฤnej vรฝskumnej prรกce, z ktorej vznikli aj moje prvรฉ publikรกcie.

Vรฝsledkom bol aj praktickรฝ vรฝstup, prvรฝ ฤiastoฤne predpรคtรฝ betรณnovรฝ most v ฤŒeskoslovensku. Naลกลฅastie som naลกiel podporu vo veฤพkom stavebnom podniku Inลพinierske stavby, vtedy eลกte ลกtรกtnom podniku, kde existoval veฤพmi silnรฝ a aktรญvny Odbor technickรฉho rozvoja pod vedenรญm kvalitnรฝch a zanietenรฝch odbornรญkov Ing. A. Rengeviฤa a neskรดr Ing. S. Rรกkoลกa.

Potom som svoje vรฝskumnรฉ aktivity orientoval na ฤalลกiu, v ฤŒeskoslovensku dovtedy neprebรกdanรบ oblasลฅ, ktorou bolo pouลพitie nekovovรฝch kompozitnรฝch materiรกlov v betรณnovรฝch konลกtrukciรกch. Mal som mimoriadne zdatnรฝch doktorandov, s ktorรฝmi sme tรฉmu rieลกili v rรกmci grantov vedeckรฝch grantovรฝch agentรบr GAV a VEGA. Zรญskanรฉ vรฝsledky sme nรกsledne publikovali najmรค v zahraniฤรญ, nakoniec vyลกlo k tejto tรฉme 38 publikรกciรญ.

Zostrenรก zaลฅaลพovacia skรบลกka prvรฉho ฤiastoฤne predpรคtรฉho mosta v ฤŒeskoslovensku postavenรฉho podฤพa nรกvrhu, vรฝvoja a experimentรกlneho overenia kolektรญvu pod vedenรญm ฤฝ. Naฤa (Inลพinierske stavby ฤ. 5/1995)
Zostrenรก zaลฅaลพovacia skรบลกka prvรฉho ฤiastoฤne predpรคtรฉho mosta v ฤŒeskoslovensku postavenรฉho podฤพa nรกvrhu, vรฝvoja a experimentรกlneho overenia kolektรญvu pod vedenรญm ฤฝ. Naฤa (Inลพinierske stavby ฤ. 5/1995) | Zdroj: archรญv prof. ฤฝudovรญta Naฤa

Spomenuli ste podporu zo strany podniku Inลพinierske stavby โ€“ prรกve tam ste sa vrรกtili opรคลฅ do praxe ako technickรฝ riaditeฤพ, viete sa teda naozaj z bohatรฝch vlastnรฝch skรบsenostรญ vyjadriลฅ k tรฉme prepojenia ลกkรดl a praxe. Dnes sรบ k tomu ฤasto komentรกre...

Po skonฤenรญ mojej โ€žmisieโ€œ na pozรญcii dekana SvF Vล T som dostal ponuku z Inลพinierskych stavieb, a. s., Koลกice (IS, a. s.). Viedol som odbor technickรฉho rozvoja a vรฝvoja a niekoฤพko mesiacov som bol potom aj technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti. Pรดsobil som tam viac ako 5 rokov, spoฤiatku externe ako kmeลˆovรฝ zamestnanec Vล T, neskรดr to bolo v opaฤnom poradรญ.

Akademickรบ pรดdu som teda v skutoฤnosti neopustil ani na chvรญฤพu. Zdรดrazลˆujem to preto, lebo previazanie vysokoลกkolskรฉho vzdelรกvania s praktickรฝmi aktivitami povaลพujem za zรกkladnรฝ predpoklad รบspechu v oboch oblastiach (โ€žtransfer technolรณgiรญโ€œ sa postupne stal zauลพรญvanรฝm a dรดleลพitรฝm pojmom).

To, ฤo vลกak dnes chรฝba, je nejakรก forma podpory spoloฤenskej praxe na zรญskavanie praktickรฝch nรกvykov a zruฤnostรญ ลกtudentov. Stavebnรฉ firmy nemajรบ ลพiadnu motivรกciu robiลฅ to poฤas ลกtรบdia. Absolventov potom prijรญmajรบ a sรบ sklamanรญ z absencie ich ฤo i len zรกkladnรฝch praktickรฝch zruฤnostรญ a nรกvykov.

ฤŒo bolo predmetom vaลกej prรกce v spoloฤnosti Inลพinierske stavby?

V IS, a. s., som sa s mojimi kolegami priฤinil o prepracovanie, resp. vznik celรฉho sรบboru viac ako stovky technologickรฝch predpisov. Aktรญvne som sa podieฤพal na zavedenรญ novej technolรณgie letmej betonรกลพe mostov, ako aj na aktualizรกcii a prepracovanรญ typovรฝch prefabrikovanรฝch mostnรฝch nosnรญkov tvaru I aลพ do dฤบลพky 42 m.

Prvรฝkrรกt bola novรก letmรก betonรกลพ nasadenรก na stavbe diaฤพniฤnรฉho mosta vo Friฤovciach (D1), kde som pri โ€žzabehnutรญโ€œ osobne riadil stavbu nepretrลพite niekoฤพko mesiacov.

Po nejakom ฤase ste sa potom opรคลฅ vrรกtili na domovskรบ Katedru betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov SvF TUKE ako vedรบci tejto katedry a po niekoฤพkรฝch rokoch (v 2006) ste zรญskali titul profesora. Akรก prรกca za tรฝm stรกla?

รno, v zรกvere roka 1999 som sa รบplne vrรกtil na SvF TUKE, kde som viedol Katedru betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov. Pokraฤoval som zรกroveลˆ aj v spoluprรกci s IS, a. s., spoloฤne sme zรญskali rozsiahly grant Ministerstva vรฝstavby SR zameranรฝ na novรฉ technolรณgie vรฝstavby mostov.

Nezanedbateฤพnou sรบฤasลฅou mojej prรกce boli rรดzne expertรญzne posudky a diagnostika betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov. Naprรญklad v rรกmci tzv. mostnรฉho programu pri prechode na novรบ zaลฅaลพovaciu normu som viedol kolektรญv, v rรกmci ktorรฉho sme vypracovali viac ako 350 posudkov mostov (sรบฤasลฅou bol aj prepoฤet zaลฅaลพiteฤพnosti).

Naฤalej som sa s kolegami venoval vรฝskumne aj nekovovรฝm kompozitom, vรฝsledky sme publikovali a zapojili sme sa tieลพ do eurรณpskeho programu COST zameranรฉho na tรบto tรฉmu. รšspeลกne sme rozvรญjali medzinรกrodnรบ spoluprรกcu (napr. aj s univerzitou v Rรญme), z ฤoho tieลพ vznikali spoloฤnรฉ publikรกcie.

Okrem toho som inicioval zaloลพenie stavebnej technologickej platformy v SR, ktorรก sa zaฤala รบspeลกne rozbiehaลฅ. No a tak sa stalo, ลพe som mal splnenรฉ vลกetky kritรฉriรก a mohol som si podaลฅ ลพiadosลฅ o zaฤatie menovacieho konania. V roku 2006 som si z rรบk prezidenta SR prevzal dekrรฉt o menovanรญ za vysokoลกkolskรฉho profesora.

ลฝiaฤพ, nepriaznivรฝ zhluk okolnostรญ viedol nรกsledne k vyhroteniu situรกcie a k โ€žvynรบtenรฉmu odchoduโ€œ 32 uฤiteฤพov zo SvF TUKE, medzi ktorรฝmi som bol v zรกvere roka 2007 aj ja. Bolo mi to ฤพรบto, ale ลพivot prinรกลกa vลกeliฤo โ€“ aj neoฤakรกvanรฉ a neลพelanรฉ.

Pribliลพne v tom obdobรญ, v rokoch 2002 aลพ 2007, ste boli aj vydavateฤพom a ลกรฉfredaktorom ฤasopisu Inลพinierske stavby, ktorรฉmu dnes poskytujete rozhovor. Ako sa vรกm pรกฤila prรกca v novinรกrskej brandลพi? ฤŒo hovorรญte na sรบฤasnรบ podobu ฤasopisu? Mรกte pre nรกs nejakรฉ rady?

Tento nรกลก ฤasopis som zaฤal sledovaลฅ uลพ ako ลกtudent na SvF SVล T, aj keฤ vtedy len okrajovo. Ako mladรฝ inลพinier som v ลˆom nachรกdzal veฤพa podnetnรฝch informรกciรญ, a to aj vฤaka mรดjmu prvรฉmu ลกรฉfovi Ing. G. Tevecovi, ktorรฝ nรกs k tomu viedol. K ฤasopisu som si vytvoril รบzky vzลฅah a v roku 1987 som sa cรญtil veฤพmi poctenรฝ, keฤ bol mรดj ฤlรกnok prijatรฝ na publikovanie, a eลกte viac neskรดr, keฤ som sa stal aj ฤlenom redakฤnej rady (resp. programovej rady).

Po zmene reลพimu vลกak nastali pre ฤasopis ลฅaลพkรฉ a zloลพitรฉ ฤasy, ministerstvo prestalo poskytovaลฅ dotรกcie. Vtedajลกรญ zรกstupca ลกรฉfredaktora, pรกn doc. Zvara, napokon v ฤรญsle 1/2001 (jedinom v roku 2001) uverejnil โ€žnekrolรณgโ€œ, keฤลพe predpokladal, ลพe to bude poslednรฉ ฤรญslo takmer 50-roฤnรฉho ฤasopisu.

Vtedy som sa podujal na riskantnรฝ krok a โ€žprevzalโ€œ som ฤasopis, teda celรฉ Vydavateฤพstvo Inลพinierske stavby a takmer 6 rokov som vydรกvanie ฤasopisu zabezpeฤoval. Bolo to sรญce amatรฉrskou formou, ale podarilo sa mi ho zachrรกniลฅ pred zรกnikom a zabezpeฤiลฅ jeho kontinuitu. Teลกรญ ma to o to viac, ลพe uลพ existoval negatรญvny precedens, ฤasopis Pozemnรฉ stavby, ktorรฝ definitรญvne zanikol, tento nรกลก zostal.

A nielenลพe zostal, ale rozkvitรก, jeho vydรกvanie sa dostalo do rรบk profesionรกlov โ€“ a teลกรญ sa zรกujmu ลกirokej stavbรกrskej komunity. V tej โ€žmojejโ€œ รฉre sme rieลกili aj jeden zรกsadnรฝ problรฉm โ€“ charakter ฤasopisu. Do roku 2000 โ€“ 2002 to bol ฤasopis teoreticko-vedecko-odbornรฝ. Ukรกzalo sa vลกak, ลพe takรก podoba je neudrลพateฤพnรก, nรกsledkom ฤoho bolo, ลพe niektorรญ autori sa cรญtili takmer aลพ urazenรญ, keฤ ich vysokokvalitnรฉ teoretickรฉ vedeckรฉ ฤlรกnky nemohla redakcia prijaลฅ na publikovanie.

Na zรกklade viacroฤnej osobnej skรบsenosti viem zhodnotiลฅ, akรก je to nรกroฤnรก prรกca vytvรกraลฅ kvalitne kaลพdรฉ ฤalลกie ฤรญslo ฤasopisu. Mรดj obdiv a รบcta patrรญ vลกetkรฝm, ktorรญ sa o to priฤiลˆujรบ, a umoลพลˆujรบ tak nรกm, ฤitateฤพom, zรญskavaลฅ cennรฉ informรกcie โ€žrukolapnรฝmโ€œ spรดsobom.

Titulnรก strana ฤasopisu Inลพinierske stavby ฤ. 2/2001 โ€“ druhรฉ ฤรญslo pod vedenรญm prof. ฤฝ. Naฤa
Titulnรก strana ฤasopisu Inลพinierske stavby ฤ. 2/2001 โ€“ druhรฉ ฤรญslo pod vedenรญm prof. ฤฝ. Naฤa | Zdroj: archรญv prof. ฤฝudovรญta Naฤa

ฤŽalลกie roky ste pรดsobili opรคลฅ v sรบkromnom sektore aj v ลกkolstve, ฤo zjavne sprevรกdza celรบ vaลกu kariรฉru โ€“ ฤo je vรกm bliลพลกie? Alebo akรฉ klady a zรกpory pociลฅujete v tรฝchto dvoch โ€žsvetochโ€œ?

Asi som bol narodenรฝ pod ลกลฅastnou hviezdou. Vzรกpรคtรญ po odchode zo SvF TUKE som dostal ponuku zriadiลฅ v Koลกiciach poboฤku bratislavskej projektovej a konzultaฤnej spoloฤnosti ALFA 04. Stalo sa tak a preลกli tam so mnou aj moji asistenti zo SvF TUKE. Nรกsledne som dostal ฤalลกiu ponuku โ€“ miesto profesora na sรบkromnej Vysokej ลกkole bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva v Koลกiciach (Vล BM).

Sรบbeลพne som potom niekoฤพko rokov pรดsobil na oboch pracoviskรกch. Na Vล BM som bol garantom ลกtudijnรฉho zamerania Bezpeฤnosลฅ v doprave a dopravnej infraลกtruktรบre. Podarilo sa nรกm zapojiลฅ sa do veฤพkรฉho eurรณpskeho vรฝskumnรฉho projektu v rรกmci programu Horizont 2020 zameranรฉho na bezpeฤnosลฅ v doprave (projekt CARONTE).

Opรคลฅ to bola vรฝbornรก prรญleลพitosลฅ na rozvรญjanie medzinรกrodnรฝch kontaktov, zviditeฤพลˆovanie SR a ลกkoly a v neposlednom rade prรญleลพitosลฅ na medzinรกrodnรฉ publikovanie. A aj keฤ to bolo na rozdiel od predchรกdzajรบceho prepojenia Vล  a praxe odliลกnรฉ, naลกli sa predsa len aj styฤnรฉ body. V projektovej kancelรกrii sme sa podieฤพali aj na statickรฝch vรฝpoฤtoch nรกroฤnรฝch a atraktรญvnych mostov, naprรญklad โ€žnovรฉho starรฉho mostaโ€œ v Bratislave.

Strรกvil som vลกak niekoฤพko mesiacov naprรญklad aj v Tadลพikistane, kde sme zรญskali v medzinรกrodnom tendri zaujรญmavรบ zรกkazku organizovanรบ a financovanรบ Eurรณpskou bankou pre obnovu a rozvoj. Treba vลกak zdรดrazniลฅ, ลพe moลพno 80 % nรกplne v oboch profesiรกch tvorรญ beลพnรก โ€žmravenฤiaโ€œ prรกca, ktorรบ si jednoducho treba โ€žodrobiลฅโ€œ. Ale tak je to zrejme v kaลพdej oblasti ลพivota. Aj preto neuprednostลˆujem ani jednu pred tou druhou. Obe aktivity sรบ mi blรญzke.

Na Vล  je pre mลˆa nesmierne inลกpirujรบca prรกca so ลกtudentmi, ktorรญ sa o svoje ลกtรบdium skutoฤne zaujรญmajรบ a prejavujรบ รบprimnรบ snahu o zรญskavanie vedomostรญ. Vลกetci vieme, ลพe takรฝch nie je veฤพa, ale sรบ, a preto sa oplatรญ do nich investovaลฅ. Vรฝskumnรฉ aktivity sรบ mi veฤพmi blรญzke, najmรค ak sรบ spojenรฉ s experimentรกlnym overovanรญm a nรกsledne s moลพnosลฅou praktickรฉho uplatnenia vรฝsledkov. To je na tej prรกci krรกsne.

V ฤasoch, keฤ ste ลกtudovali vy, a v zaฤiatkoch vรกลกho pรดsobenia na Vล T v Koลกiciach bolo na technickรฝch odboroch urฤite veฤพa ลกtudentov, dnes je to zlomok z toho poฤtu. Mรกte so ลกkolstvom naozaj celoลพivotnรฉ skรบsenosti โ€“ ฤo na to hovorรญte? Dรก sa s tรฝm nieฤo robiลฅ?

รno, poฤty ลกtudentov vรฝrazne poklesli, ale to je tak trochu aj prirodzenรฝ dรดsledok historickรฉho vรฝvoja vysokรฝch ลกkรดl s technickรฝm zameranรญm, ktorรฉ boli systematicky motivovanรฉ k vysokรฝm poฤtom ลกtudentov. Spoloฤenskรก potreba absolventov naprรญklad stavebnรฝch odborov bola v ostatnรฝch rokoch, zdรก sa, uspokojenรก. Nezanedbateฤพnou je pritom aj otรกzka รบrovne vysokรฝch ลกkรดl.

Dlhodobo pretrvรกva problรฉm poddimenzovania financovania โ€“ podpory akademickรฉho vรฝskumu a rozvoja potrebnej infraลกtruktรบry. Kvalitnรฝ akademickรฝ vedeckรฝ vรฝskum je prvoradรฝ, aj keฤ nie postaฤujรบci predpoklad kvalitnรฉho vysokoลกkolskรฉho vzdelรกvania. Progres je sรญce viditeฤพnรฝ, ale len รบplne minoritnรฝ. A tu nemรดลพeme hovoriลฅ len o vysokรฝch ลกkolรกch, pretoลพe vysokรฉ ลกkoly โ€žpracujรบโ€œ s absolventmi strednรฝch ลกkรดl…

Mnoho rokov sa o tom hovorรญ, ale, ลพiaฤพ, stรกle len hovorรญ. Pravdou je, ลพe รบroveลˆ vysokoลกkolskรฉho vzdelรกvania a jeho vรฝstupu, teda absolventov v ostatnรฝch zhruba dvoch dekรกdach v porovnanรญ s predchรกdzajรบcim obdobรญm, poklesla. Som vลกak optimista a v kontexte vidรญm cestu k zvyลกovaniu kvality, aj keฤ to bude trochu dlhรก cesta.

Od roku 2016 ste pรดsobili v spoloฤnosti D4R7 Construction, s. r. o., ktorรก je zodpovednรก za projektovanie a vรฝstavbu diaฤพnice D4 a rรฝchlostnej cesty R7. Projekt okrem inรฉho zahล•ลˆa viac ako 100 novรฝch mostov, priฤom najznรกmejลกou a najvรฝraznejลกou stavbou je ลกiesty most cez Dunaj v Bratislave. Ako sa vรกm robilo na tejto zรกkazke, ktorรก sa pomaly konฤรญ? Akรฉ vรฝzvy ste tu museli zdolรกvaลฅ?

Ponuku na prรกcu v tomto PPP projekte som prijal ako profesijnรบ vรฝzvu, veฤ iลกlo o najvรคฤลกรญ infraลกtruktรบrny projekt minimรกlne v strednej Eurรณpe. Bola to zaujรญmavรก a vรฝbornรก skรบsenosลฅ nielen z odbornรฉho, ale aj zo spoloฤenskรฉho hฤพadiska. ล panielsko-rakรบske konzorcium, ktorรฉ vyhralo medzinรกrodnรฝ tender, neprijala slovenskรก stavebnรก komunita spoฤiatku prรกve v najlepลกom.

Bolo treba rieลกiลฅ nemรกlo problรฉmov, ฤasto plynรบcich z postupov, ktorรฉ tento zhotoviteฤพ zavรกdzal do praxe a ktorรฉ u nรกs neboli zauลพรญvanรฉ. Snaลพil som sa do prekonรกvania โ€žzรกdrheฤพovโ€œ zapรกjaลฅ mojich kolegov, odbornรญkov zo slovenskรฝch vรฝskumnรฝch a vedeckรฝch inลกtitรบciรญ a vysokรฝch ลกkรดl. Vytvรกrali sa aj ad-hoc medzinรกrodnรฉ rieลกiteฤพskรฉ tรญmy.

S uspokojenรญm mรดลพem konลกtatovaลฅ, ลพe vลพdy sa nรกm nakoniec podarilo spoloฤne problรฉm vyrieลกiลฅ a stavba mohla pokraฤovaลฅ. Aj keฤ mรดj podiel na tomto obrovskom projekte bol minoritnรฝ, teลกรญ ma, ลพe som tieลพ prispel k jeho รบspeลกnรฉmu zakonฤovaniu.

Trojรบrovลˆovรก kriลพovatka v hlavnom meste Tadลพikistanu v Duลกanbe bola postavenรก podฤพa nรกvrhu spoloฤnosti Alfa 04, a. s., Bratislava. Projekt vyhotovenรฝ a koordinovanรฝ priamo v Duลกanbe v r. 2011 โ€“ 2012
Trojรบrovลˆovรก kriลพovatka v hlavnom meste Tadลพikistanu v Duลกanbe bola postavenรก podฤพa nรกvrhu spoloฤnosti Alfa 04, a. s., Bratislava. Projekt vyhotovenรฝ a koordinovanรฝ priamo v Duลกanbe v r. 2011 โ€“ 2012 | Zdroj: archรญv Ministerstva dopravy Tadลพikistanu

Profesijnรฉ mรญฤพniky

1975 โ€“ 1977 Doprastav Bratislava, projektant na mostnom oddelenรญ Technicko-projektovej sprรกvy
1977 โ€“ 1978 Hydroconsult Bratislava, projektant na stredisku Koลกice
1978 โ€“ 2007 Stavebnรก fakulta TUKE (pรดvodne Vล T)
1990 โ€“ 1994 dekan Stavebnej fakulty TUKE
1993 โ€“ 1995 Stavebnรก fakulta TUKE, vedรบci Katedry betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov
1994 โ€“ 1999 Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice, vedรบci odboru technickรฉho rozvoja a vรฝvoja, vedรบci technickej skupiny, technickรฝ riaditeฤพ
1999 โ€“ 2007 Stavebnรก fakulta TU Koลกice, vedรบci Katedry betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov
2007 โ€“ 2014 Alfa 04, a. s., Bratislava, vedรบci pracoviska Koลกice
2007 โ€“ 2009 Vysokรก ลกkola bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva Koลกice, profesor
2009 โ€“ 2017 Vysokรก ลกkola bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva Koลกice, riaditeฤพ รšstavu ekonomickej a technickej a bezpeฤnosti
2016 โ€“ 2021 D4R7 Construction, koordinรกtor projektovania

Keฤ odhliadneme od skutoฤne veฤพkรฉho projektu D4R7 a pozrieme sa na vลกetky tie ostatnรฉ, ktorรฝm ste sa v minulosti venovali, ktorรฉ z nich vรกm zostali najviac v pamรคti? Z akรฉhokoฤพvek dรดvodu…

V prvom rade musรญm povedaลฅ, ลพe som mal ลกลฅastie na kolegov a spolupracovnรญkov. Podarilo sa mi obklopiลฅ sa zanietenรฝmi a odborne zdatnรฝmi ฤพuฤmi a myslรญm, ลพe sme spolu dokรกzali mnoho. Najmรค vฤaka dosiahnutรฝm vรฝsledkom, ktorรฉ sme pretavili do publikรกciรญ, sa mi podarilo pracovaลฅ vo viacerรฝch medzinรกrodnรฝch vรฝskumnรฝch projektoch, stretรกvaลฅ sa a spolupracovaลฅ s kolegami z takmer celej Eurรณpy, ale aj z USA, Japonska, ฤŒรญny…

Moลพno prirodzenรฝm dรดsledkom bolo potom moje โ€žฤlenstvoโ€œ v skupine expertov Eurรณpskej komisie na posudzovanie vรฝskumnรฝch a vzdelรกvacรญch projektov. Poฤas viac ako 15 rokov som jeden-dvakrรกt v roku strรกvil tรฝลพdeลˆ ฤi dva v Bruseli. Bolo to zaujรญmavรฉ, pracovne nรกroฤnรฉ, ale aj veฤพmi inลกpiratรญvne.

Zvlรกลกลฅ rรกd spomรญnam na to, ako sa mi podarilo presvedฤiลฅ kompetentnรฝch, aby sa pred zbรบranรญm 30-roฤnรฉho prefabrikovanรฉho mosta vykonala jeho podrobnรก diagnostika, zaลฅaลพovacia skรบลกka celรฉho mosta a zaลฅaลพovacia skรบลกka jednotlivรฝch nosnรญkov opatrne vybratรฝch z konลกtrukcie. Bola to veฤพmi zaujรญmavรก a podnetnรก prรกca, do ktorej som zapojil aj mojich ลกtudentov.

ฤŒo sa za tie roky stalo vlastne srdcovou zรกleลพitosลฅou vaลกej profesijnej kariรฉry?

Uลพ aj z predchรกdzajรบceho kontextu je asi zrejmรฉ, ลพe akademickรก pรดda mi prirรกstla k srdcu. Je to prรกca s mladรฝmi ฤพuฤmi, z ktorรฝch sa aj mojรญm priฤinenรญm stรกvajรบ odbornรญci, ktorรฝch za tie roky neskรดr stretรกvam na mnohรฝch zodpovednรฝch vysokรฝch postoch.

Ale je to aj vรฝskumnรก prรกca, ktorej vรฝsledky som mal moลพnosลฅ prezentovaลฅ v rรดznych kรบtoch sveta, na konferenciรกch a kongresoch, kde sa ฤlovek stretรกva s kolegami odvลกadiaฤพ a mรก moลพnosลฅ โ€žkonfrontovaลฅโ€œ svoje vรฝsledky s tรฝmi, ktorรฉ dosiahli inรญ. Mal som to ลกลฅastie.

Slovenskรฝ nรกrodnรฝ komitรฉt fib vรกm udelil cenu za celoลพivotnรฝ prรญspevok k rozvoju betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov. ฤŒo dali mosty vรกm?

Nebol som aktรญvny projektant mostov ani aktรญvny staviteฤพ mostov, no predsa len som sa naozaj takmer celรฝ ลพivot okolo mostov โ€žnejakรฝm spรดsobom motkalโ€œ. Most spรกja dva brehy, prekonรกva rรดzne prekรกลพky. V prenesenom vรฝzname slova sa to dรก pouลพiลฅ, a aj sa to pouลพรญva, v spoloฤenskom styku, v medziฤพudskรฝch vzลฅahoch.

Keby si to vลกetci naplno uvedomovali a namiesto ฤalลกรญch prekรกลพok radลกej stavali mosty na prekonanie tรฝch predchรกdzajรบcich, svet by bol krajลกรญ a lepลกie by sa nรกm ลพilo.

V stavebnej brandลพi sa pohybujete takmer 50 rokov. Nikdy ste neoฤพutovali, ลพe ste svoj ลพivot zasvรคtili prรกve tomuto odvetviu?

Ak zapoฤรญtame aj stavebnรบ priemyslovku, โ€žstavbรกromโ€œ som od roku 1966, keฤ som tam nastรบpil, ubehlo uลพ teda viac ako 50 rokov odvtedy, ฤo som priฤuchol k stavebnรญctvu. Aj keฤ na zaฤiatku to nebolo vyslovene z mรดjho zรกujmu, stavbรกrฤina mi prirรกstla k srdcu a nikdy som tรบto svoju profesijnรบ orientรกciu neoฤพutoval a neฤพutujem.

Za ten ฤas sa toho (nielen) v stavebnรญctve veฤพa zmenilo, ako sa dรญvate na jeho vรฝvoj? ฤŒo vรกs na ลˆom dnes teลกรญ a ฤo trรกpi?

Vลกetko sa zaฤรญna vzdelรกvanรญm. Len vzdelanรญ, mรบdri ฤพudia dokรกลพu pozitรญvne pretvรกraลฅ svet. To platรญ v kaลพdej oblasti. Zaฤiatkom poslednej dekรกdy 20. storoฤia sa vtedajลกie ฤŒeskoslovensko pripojilo k rodiacemu sa Bolonskรฉmu procesu, ktorรฉho jednรฝm z hlavnรฝch parametrov bolo trojstupลˆovรฉ vysokoลกkolskรฉ ลกtรบdium.

Uplynulo takmer 30 rokov, no dosiaฤพ sa tento princรญp nepodarilo celkom zmysluplne a efektรญvne uplatniลฅ. Vysokรฉ ลกkoly sa s nรญm vysporiadali po svojom, ale praktickรฉ uplatnenie absolventov prvรฉho, bakalรกrskeho stupลˆa, vyvolรกva stรกle otรกzniky. Navyลกe absolรบtne absentuje ลกtudentskรก prax, nepodarilo sa zaradiลฅ aspoลˆ jeden semester, ktorรฝ by ลกtudent povinne strรกvil v stavebnej firme.

Niekoฤพkodesaลฅroฤnรฝ vรฝvoj poznaฤรญ prirodzene a logicky kaลพdรบ oblasลฅ spoloฤenskรฉho ลพivota, techniku a stavebnรญctvo nevynรญmajรบc. Mechanizรกcia a automatizรกcia priniesla vรฝraznรฝ pokrok v stavebnรฝch procesoch, odstrรกnila vรคฤลกinu manuรกlnych รบkonov, zlepลกila sa kvalita.

ฤŒo je obzvlรกลกลฅ poteลกiteฤพnรฉ, veฤพkรฝ dรดraz sa kladie na kaลพdom kroku na ohฤพaduplnosลฅ k prostrediu โ€“ prรญrodnรฉmu aj tomu novovytvorenรฉmu, umelรฉmu. Systรฉm podrobnรฝch technickรฝch a technologickรฝch predpisov a certifikovanรฉ systรฉmy kvality to majรบ zaruฤiลฅ.

ล iesty most cez Dunaj bude ฤoskoro skutoฤnosลฅou a vy ho mรดลพete oslรกviลฅ spolu s vaลกรญm jubileom. Napadlo vรกm pred pรกr rokmi, ลพe by to mohlo takto vyjsลฅ?

Na tomto moste som nemal praktickรฝ podiel. Do projektu som nastรบpil v ฤase, keฤ uลพ โ€žboli karty rozdanรฉโ€œ, รบlohy rozdelenรฉ. A, chvalabohu, nevyskytli sa zรกvaลพnรฉ problรฉmy, ktorรฝch potreba rieลกenia by ma k mostu priviedla.

Trojkilometrovรฉ Dunajskรฉ sรบmostie som vลกak podrobne a zblรญzka sledoval vo fรกze projektovania aj vรฝstavby a dรก sa povedaลฅ, ลพe mi prirรกstlo k srdcu.ย Bola to ojedinelรก prรญleลพitosลฅ a je mi poteลกenรญm, ลพe to spojenie, ako ste ho pomenovali, je tak trochu skutoฤnosลฅou.

Akรฉ mรกte pred sebou ฤalลกie plรกny? ฤŒo by ste si v najbliลพลกรญch rokoch priali pre seba a celรฝ stavebnรฝ sektor?

Nuลพ, ฤo sa tรฝka plรกnov, vo svojich predsavzatiach nemรกm ลพiadne konkrรฉtne pracovnรฉ aktivity. Rรกd by som sa vลกak primรคl k trochu podrobnejลกiemu bilancovaniu mรดjho pracovnรฉho ลพivota, snรกฤ potom z toho mรดลพe byลฅ aj nieฤo uลพitoฤnรฉ. Celรฝ svoj ลพivot som sa venoval najmรค dopravnรฉmu staviteฤพstvu, no dopravnรก infraลกtruktรบra v naลกej krajine je vo veฤพmi zlom stave.

Mal som moลพnosลฅ precestovaลฅ peknรฝ kus sveta a viem, ลพe Slovensko je krรกsne, radรญ sa medzi technicky a ekonomicky vyspelรฉ krajiny, je sรบฤasลฅou spoloฤnรฉho eurรณpskeho priestoru, ale musรญm, ลพiaฤพ, konลกtatovaลฅ, ลพe takรก zanedbanรก dopravnรก infraลกtruktรบra ako tu sa nรกjde mรกlokde.

Moje ลพelanie teda jednoznaฤne smeruje do dobudovania cestnej aj koฤพajovej dopravnej siete, do udrลพiavania a rekonลกtrukcie tej existujรบcej (veฤ naprรญklad len pohฤพad na stavebno-technickรฝ stav existujรบcich mostov vybudovanรฝch v druhej polovici 20. storoฤia je alarmujรบci, o kvalite vozoviek ani nehovoriac).

รšprimne si teda ลพelรกm, aby som mohol eลกte pohodlne a bezpeฤne precestovaลฅ krรญลพom โ€“ krรกลพom Slovensko po dobrรฝch cestรกch a v pokoji sa pokochaลฅ jeho krรกsami (moลพno aj v spoloฤnosti mojich potomkov a blรญzkych). A, samozrejme, naฤalej budem pozorne sledovaลฅ slovenskรฉ stavebnรญctvo, a ak niekde budem mรดcลฅ byลฅ โ€žuลพitoฤnรฝโ€œ, rรกd sa zapojรญm do diania.

prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc.
prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc. | Zdroj: archรญv prof. ฤฝudovรญta Naฤa

prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc.

โ€“ ako prvรฝ v ฤŒeskoslovensku sa venoval problematike ฤiastoฤne predpรคtรฉho betรณnu; na zรกklade vรฝskumnรฝch prรกc vznikol projekt, podฤพa ktorรฉho bol postavenรฝ prvรฝ ฤiastoฤne predpรคtรฝ most v ฤŒeskoslovensku (1988)
โ€“ v ฤŒeskoslovensku bol priekopnรญkom vo vรฝskume v oblasti uplatnenia nekovovรฝch kompozitov v betรณnovรฝch konลกtrukciรกch
โ€“ koordinoval vรฝvoj a zavedenie novej technolรณgie letmej betonรกลพe v spoluprรกci s francรบzskymi partnermi (Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice, 1996 โ€“ 1999)
โ€“ koordinoval a viedol pracovnรบ skupinu projektu v Tadลพikistane na zlepลกenie stavu ciest z Duลกanbe (2011โ€“ 2012)
โ€“ bol riaditeฤพom projektovania โ€žprvรฉho balรญkaโ€œ PPP projektu D1 Dubnรก Skala โ€“ Friฤovce (2008 โ€“ 2010)
โ€“ koordinoval projektovanie D4R7 (2016 โ€“ 2021)
โ€“ bol hlavnรฝm rieลกiteฤพom 4 medzinรกrodnรฝch grantov, 4 domรกcich vedeckรฝch grantov a 15 grantov z aplikovanรฉho vรฝskumu
โ€“ bol ลกรฉfredaktorom a vydavateฤพom ฤasopisu Inลพinierske stavby (2002 โ€“ 2007)

sf

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 03/2021.

Najฤรญtanejลกie