Mesto sa rozhodlo neฤakaลฅ: Zaฤรญna sa rekonลกtrukcia ฤasti Vajnorskej radiรกly
Sรบฤasnรฝ stav Vajnorskej radiรกly je desivรฝ. Na niektorรฝch miestach je starรก presne polstoroฤie a poslednรก oprava sa tu realizovala eลกte na zaฤiatku tohto milรฉnia. Koฤพaje sรบ dnes v katastrofรกlnom stave, opotrebovanรฉ sรบ podvaly aj vรฝhybky a traลฅ je rozbitรก. Toto vลกetko sa ale o pรกr dnรญ zaฤne meniลฅ โย Magistrรกt hlavnรฉho mesta koneฤne oznรกmil rekonลกtrukciu ฤasti elektriฤkovej trate.
Vajnorskรก radiรกla spรกja Trnavskรฉ mรฝto s priemyselnou zรณnou v Novom Meste โ ฤasลฅou Jurajov dvor, ale aj rekreaฤnou oblasลฅou Zlatรฉ piesky. Elektriฤkovรก traลฅ tu vznikla po ฤastiach, najprv v 50. rokoch minulรฉho storoฤia a v roku 1989 bola dobudovanรก traลฅ od Depa Jurajov dvor po koneฤnรบ na Zlatรฝch pieskoch.
Ako uvรกdza mesto, za poslednรฝch 30 rokov preลกla radiรกla len jednou รบsekovou opravou, a to v roku 1993. Rekonลกtrukcia sa v skutoฤnosti udiala eลกte aj medzi ulicami Za kasรกrลou a Tomรกลกikovou, kde bol v roku 2002 opravenรฝ รบsek dlhรฝ 710 metrov. Technickรฝ stav trate je vลกak dlhodobo neuspokojivรฝ, dรดsledkom ฤoho sa Dopravnรฝ podnik Bratislavy (DPB) v poslednรฝch rokoch zaoberal prรญpravou jej nevyhnutnej rekonลกtrukcie.ย
Zaฤiatok obnovy sa ale naลฅahoval. Ako sme informovali v ฤlรกnku zo zaฤiatku augusta tohto roka, sklz nastal uลพ v roku 2015. Zhotoviteฤพ projektovej dokumentรกcie nestihol termรญn tak, aby mohla byลฅ rekonลกtrukcia preplatenรก z Operaฤnรฉho programu Doprava.
Od roku 2020 pripravovala projektovรบ dokumentรกciu spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt a.s., ktorรก ju odovzdala minulรฝ rok. Bohuลพiaฤพ, Magistrรกt na plรกnovanรบ rekonลกtrukciu musel vydaลฅ nesรบhlasnรฉ zรกvรคznรฉ stanovisko, keฤลพe mal k dokumentรกciรญ viacero vรฝhrad. Paradoxne, mesto s firmou na tejto dokumentรกcii spolupracovalo.
Projekt rekonลกtrukcie rozdeฤพuje traลฅ na dva รบseky. Zรกpornรฉ stanovisko mesta sa tรฝka prvรฉho รบseku od Trnavskรฉho mรฝta po Tomรกลกikovu ulicu, resp. jazero Kuchajda. Neลกlo teda o celรบ radiรกlu. โTo, ลพe tu bolo vydanรฉ nesรบhlasnรฉ zรกvรคznรฉ stanovisko sรบviselo s urฤitou nedopracovanosลฅou projektovej dokumentรกcie. My teda poลพadujeme, aby sa dopracovala. Neznamenรก to ale, ลพe nebudeme na tomto projekte ฤalej pracovaลฅ,โ spresnila Tatiana Kratochvรญlovรก, prvรก nรกmestnรญฤka primรกtora.
Tรก uviedla aj dรดvod, pre ktorรฝ sa mesto rozhodlo tento รบsek zatiaฤพ z realizรกcie vynechaลฅ: โMesto Bratislava muselo v nejakom ฤase urobiลฅ rozhodnutie, ktorej stavbe โ ฤi Ruลพinovskej radiรกle alebo Vajnorskej, dรก prednosลฅ. Dรดvodom bolo spolufinancovanie a stav prรญpravy projektovรฝch dokumentรกciรญ. Rozhodli sme sa teda, eลกte pred vydanรญm zรกpornรฉho stanoviska, ลพe dรกvame prednosลฅ Ruลพinovskej radiรกle.โ
Dnes je teda zrejmรฉ, ลพe Vajnorskรก radiรกla neprejde rekonลกtrukciou naraz. Ako prvรก sa vลกak zaฤne obnova druhรฉho รบseku od Tomรกลกikovej po koneฤnรบ zastรกvku na Zlatรฝch pieskoch. Prรกve tรกto ฤasลฅ je v najhorลกom stave a Magistrรกt sa uลพ rozhodol ฤalej neฤakaลฅ.ย
โJe to ฤalลกรญ vรฝznamnรฝ krok k tomu, aby naลกa mestskรก hromadnรก doprava bola spoฤพahlivejลกia, bezpeฤnejลกia a rรฝchlejลกia. Som rรกd, ลพe sa podarilo zรญskaลฅ peniaze z eurofondov a mรดลพeme sa pustiลฅ do prรกce, aby sme z Vajnorskej radiรกly urobili modernรบ, bezpeฤnejลกiu, rรฝchlejลกiu a tichลกiu traลฅ,โ povedal Matรบลก Vallo, stojac symbolicky na Vajnorskej radiรกle.ย
Podฤพa predsedu predstavenstva Dopravnรฉho podniku Bratislavy, Martina Rybanskรฉho, trpรญ Vajnorskรก radiรกla vรฝraznรฝm investiฤnรฝm dlhom. โIde o nรกroฤnรฝ projekt z hฤพadiska prรญpravy a zabezpeฤenia nรกhradnej dopravnej obsluhy รบzemia. Som vลกak presvedฤenรฝ, ลพe naลกi cestujรบci vรฝsledok prรกc ocenia a ich ฤakanie na spoj, ฤi jazda po novej trati, budรบ po dokonฤenรญ oveฤพa prรญjemnejลกie. Prejazd traลฅou ocenia aj naลกi kolegovia vodiฤi, ktorรญ museli doposiaฤพ jazdiลฅ รบsekmi so znรญลพenou rรฝchlosลฅou,“ doplnil Martin Rybanskรฝ.
Prรกce sa zaฤnรบ rozobratรญm existujรบcej trate, odstrรกnenรญm koฤพajovรฉho zvrลกku a rozobratรญm zastรกvok. V priestore elektriฤkovรฉho koridoru bude vybudovanรฝ novรฝ otvorenรฝ koฤพajovรฝ zvrลกok, zastรกvkovรฉ ostrovฤeky budรบ zvรฝลกenรฉ pre potreby cestujรบcich so znรญลพenou pohyblivosลฅou a rodiฤov s koฤรญkmi. Teda po vzore zastรกvok zrealizovanรฝch na Raฤianskej radiรกle. Povrch nรกstupรญลกลฅ bude po novom pokrytรฝ Bratislavskou dlaลพbou.ย
Na kaลพdej zastรกvke nebude chรฝbaลฅ novรฝ prรญstreลกok, oznaฤnรญk a elektronickรก infotabuฤพa zobrazujรบca odchody spojov. Zrekonลกtruovanรฉ budรบ aj stoลพiare trakฤnรฉho vedenia, kde dรดjde k obnove ich povrchov a k aplikรกcii antracitovej farby. Zรกroveล sa uskutoฤnรญ posilnenie trakฤnรฝch napรกjacรญch kรกblov tak, aby vyhovovali modernรฝm vozidlรกm.
Cieฤพom rekonลกtrukcie je tieลพ priniesลฅ tichลกiu prevรกdzku elektriฤiek, ฤo uลพ skonลกtatoval aj primรกtor Matรบลก Vallo. Do trate majรบ byลฅ zabudovanรฉ antivibraฤnรฉ a protihlukovรฉ zariadenia. Sรบฤasลฅou modernizรกcie je tieลพ zabezpeฤenie preferencie elektriฤkovej dopravy. Hlavnรฉ mesto rovnako poฤรญta so zvรฝลกenรญm priemernej traลฅovej rรฝchlosti na 65 kilometrov za hodinu.ย
Poฤas prรกc bude vylรบฤenรก elektriฤkovรก doprava a nahradenรก autobusovou linkou v รบseku od Stanice Novรฉ Mesto po Zlatรฉ piesky. Podฤพa mesta budรบ autobusy premรกvaลฅ v obdobnom ฤasovom intervale ako elektriฤky.
Keฤลพe rekonลกtruovanรฉ รบseky trate sรบ v kontakte s priฤพahlou cestou, prรกce si vyลพiadajรบ aj ฤiastoฤnรฉ dopravnรฉ obmedzenia.ย V niektorรฝch รบsekoch budรบ vyznaฤenรฉ buspruhy pre zabezpeฤenie plynulosti nรกhradnej autobusovej dopravy. V inรฝch ฤastiach budรบ v jednom jazdnom pruhu umiestnenรฉ mechanizmy rekonลกtruujรบce traลฅ a doprava tam preto bude musieลฅ byลฅ zรบลพenรก do jednรฉho jazdnรฉho pruhu. Aj z tohto dรดvodu bude autobusovรก linka 57 prevรกdzkovanรก po okruลพnej trase Zlatรฉ piesky โ Vajnorskรก โ Jurajov dvor โ ลฝabรญ majer โ Stavivรก โ Zlatรฉ piesky.ย
Oprava trate sa zaฤne uลพ vo ลกtvrtok 5. oktรณbra a s dokonฤovacรญmi prรกcami potrvรก do konca jรบna roku 2024. Projekt za takmer 25 miliรณnov eur bude financovanรฝ prostrednรญctvom Operaฤnรฉho programu integrovanรก infraลกtruktรบra, na ktorรฉ uลพ Dopravnรฝ podnik Bratislavy dostal rozhodnutie o schvรกlenรญ nenรกvratnรฉho finanฤnรฉho prรญspevku. Elektriฤkovรก doprava bude obnovenรก po sprevรกdzkovanรญ prvej ฤasti rekonลกtrukcie.ย
Podฤพa informรกciรญ redakcie ASB bude รบsek od Trnavskรฉho mรฝta po Tomรกลกikovu rekonลกtruovanรฝ aลพ podฤพa doplnenรฉho projektu. Kedy by sa mohla spustiลฅ tรกto ฤasลฅ obnovy zatiaฤพ nie je znรกme, keฤลพe mesto teraz robรญ len rozhodnutia, ktorรฉ sรบvisia s financovanรญm. Zaฤiatok mรก zรกvisieลฅ aj od toho, v akej kondรญcii bude mesto. V hre mรก byลฅ dokonca aj menลกie percento spoluรบฤasti vo financovanรญ, ฤo by zohrรกvalo dรดleลพitรบ rolu.
Mesto urobilo dobrรฝ krok, keฤ sa rozhodlo ฤalej neฤakaลฅ a vziaลฅ rekonลกtrukciu do vlastnรฝch rรบk. Vรฝsledkom bude koneฤne traลฅ 21. storoฤia, ktorรก sa nevlnรญ, nerozpadรกva a elektriฤky tu mรดลพu jazdiลฅ aj vyลกลกou rรฝchlosลฅou. To vลกetko zlepลกรญ cestovanie Bratislavou, ktorej vedenie tak koneฤne zaฤรญna naprรกvaลฅ investiฤnรฝ dlh voฤi svojim obyvateฤพom.ย