Mimoรบrovลovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad na diaฤพnici D1
Mimoรบrovลovรก รบtvarovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad je sรบฤasลฅou รบseku diaฤพnice D 1 Preลกov-zรกpad โ Preลกov-juh. Kriลพovatka bude zabezpeฤovaลฅ vzรกjomnรฉ prepojenie diaฤพnice D 1, rรฝchlostnej cesty R 4, ciest I/18 aย II/546 aย komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta Preลกov.
Mesto Preลกov je dรดleลพitรฝm uzlom medzinรกrodnรฝch ciest E 50 aย E 371. Vรฝstavba nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest si vyลพaduje ich napojenie kriลพovatkami na komunikaฤnรฝ systรฉm mesta. Jednou zย takรฝchto kriลพovatiek je mimoรบrovลovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad.
Existujรบci stav kriลพovatky Preลกov-zรกpad
Vย sรบฤasnosti sa vย tejto lokalite nachรกdza รบrovลovรก stykovรก kriลพovatka ciest I/18 aย II/546 (smer Margecany). รzemie vย jej okolรญ sa momentรกlne vyuลพรญva prevaลพne na poฤพnohospodรกrske รบฤely. Kriลพovatku Preลกov-zรกpad, ako miesto napojenia rรฝchlostnej cesty R 4 Preลกov-severnรฝ obchvat na diaฤพnicu D 1, vymedzil รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja aย รบzemnรฝ plรกn sรญdelnรฉho รบtvaru mesta Preลกov vย roku 2004.
Obmedzujรบcimi faktormi sรบ:
- รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja,
- รบzemno-plรกnovacia dokumentรกcia sรญdelnรฉho รบtvaru Preลกov (รPD),
- diaฤพnica D 1 Svinia โ Preลกov-zรกpad vo vรฝstavbe sย predpokladanรฝm uvedenรญm do prevรกdzky vย roku 2009.
Technickรฉ rieลกenie kriลพovatky
Kriลพovatka mรก spolu ลกesลฅ ramien aย jej tvar zohฤพadลuje dopravnรบ funkciu komunikรกciรญ, dopravnรฉ zaลฅaลพenie aย smerovanie dopravy vย kriลพovatke, konfigurรกciu terรฉnu, ako aj priestorovรบ polohu diaฤพnice D 1 Svinia โ Preลกov-zรกpad. Kriลพovatka zabezpeฤuje vzรกjomnรฉ mimoรบrovลovรฉ krรญลพenie aย prepojenie komunikรกciรญ:
- diaฤพnica D 1,
- rรฝchlostnรก cesta R 4 Preลกov โ Svidnรญk,
- cesta I/18,
- cesta II/546,
- komunikaฤnรฝ systรฉm mesta Preลกov.
Mimoรบrovลovรฉ krรญลพenie aย prepojenie komunikรกciรญ zohฤพadลuje ich dopravnรบ funkciu, zย ktorรฝch najvyลกลกiu mรก diaฤพnica D 1. Zย nej sรบ napojenรฉ vetvy smerujรบce na rรฝchlostnรบ cestu R 4 aย zย rรฝchlostnej cesty R 4 (vetvy ฤ. 8 aลพ 11). Najvรคฤลกie dopravnรฉ zaลฅaลพenie mรก smer zย diaฤพnice D 1 od Popradu do mesta Preลกov aย opaฤne, preto sa tu navrhli samostatnรฉ vetvy (ฤ. 1, 2), napojenรฉ priamo na diaฤพnicu D 1. Prepojenie ciest I/18, II/546 aย komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta je zabezpeฤenรฉ prostrednรญctvom dvoch okruลพnรฝch kriลพovatiek. Vรฝลกkovรฉ situovanie vetiev kriลพovatky zohฤพadลuje ich mimoรบrovลovรฉ prepojenie, priฤom najvyลกลกie sa nachรกdza diaฤพnica D 1 sย mostnรฝm objektom cez รบdolie potoka Vydumanec.
Kriลพovatka je navrhovanรก na etapovitรบ vรฝstavbu, priฤom vย sรบฤasnosti prebieha I. etapa sย napojenรญm diaฤพnice D 1 Svinia โ Preลกov-zรกpad na komunikaฤnรฝ systรฉm mesta Preลกov aย sย okruลพnou kriลพovatkou ciest I/18 aย II/546, ktorรก mรก byลฅ vย roku 2009 uvedenรก do prevรกdzky.
Pohฤพad na mimoรบrovลovรบ kriลพovatku Preลกov-zรกpad
Zรกkladnรฉ รบdaje kriลพovatky Celkovรฝ poฤet vetiev kriลพovatky: 18โks Celkovรก dฤบลพka vetiev kriลพovatky: 9,06โkm Poฤet mostnรฝch objektov: 11โks Celkovรก dฤบลพka mostnรฝch objektov: 2ย 170โm Kategรณrie navrhovanรฝch komunikรกciรญ |
Mostnรฉ objekty kriลพovatky
Mostnรฉ objekty zabezpeฤia vย troch vรฝลกkovรฝch รบrovniach krรญลพenie aย vzรกjomnรฉ prepojenie vetiev kriลพovatky. Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok aย vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ. Vย sรบฤasnosti sรบ vo vรฝstavbe tri mostnรฉ objekty.
Most na vetve ฤ. 2 nad okruลพnou kriลพovatkou
Tento mostnรฝ objekt bude zabezpeฤovaลฅ napojenie cesty I/18 na diaฤพnicu D 1 smerom na Poprad aย bude premosลฅovaลฅ okruลพnรบ kriลพovatku sย vetvou rรฝchlostnej cesty R 4. Most je zย monolitickรฉho, predpรคtรฉho betรณnu sย internรฝmi aย externรฝmi voฤพnรฝmi kรกblami. Voฤพnรฉ kรกble sa vedรบ mimo prierezu nosnej konลกtrukcie cez oceฤพovรฝ deviรกtor, ktorรฝ ich deviuje vย strede kaลพdรฉho poฤพa 1,7โm pod spodnou hranou nosnej konลกtrukcie. Takรฉto rieลกenie umoลพnil fakt, ลพe mostnรฝ objekt sa nachรกdza vย dostatoฤnej vรฝลกke nad terรฉnom (asi 15 aลพ 16 m) aย nad premosลฅovanou okruลพnou kriลพovatkou. Mostnรฝ objekt je desaลฅpoฤพovรฝ, sย rozpรคtรญm polรญ 29 m, 8 ร 35 m aย 29 m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 347 m.
Nosnรก konลกtrukcia objektu je dvojtrรกmovรก, spojitรก, zย dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Konลกtrukฤnรก vรฝลกka dvojtrรกmovej konลกtrukcie je konลกtantnรก 1,85 m, ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 11,5 m. Mostnรฝ objekt bude do veฤพkej miery pohฤพadovo exponovanรฝ, nakoฤพko bude viditeฤพnรฝ zo vลกetkรฝch ฤastรญ kriลพovatky. Trojuholnรญkovรฝ motรญv, ktorรฝ nรกm ponรบka tรกto vzperadlovรก sรบstava, sa pouลพije aj vย ฤalลกรญch konลกtrukฤnรฝch ฤastiach mosta, ako sรบ medziฤพahlรฉ podpery vย tvare pรญsmena V.
Most na diaฤพnici D 1 nad vetvami kriลพovatky
Keฤลพe sa tento mostnรฝ objekt nachรกdza na najvyลกลกej รบrovni kriลพovatky, bude tvoriลฅ jej dominantnรฝ prvok. Zรกroveล je to aj najdlhลกรญ most vย kriลพovatke. Pod nรญm sa nachรกdzajรบ mostnรฉ objekty na vetvรกch diaฤพnice D 1 aย rรฝchlostnej cesty R 4 aย cesty prvej aย druhej triedy. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 530 metrov. Je desaลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 36 aลพ 78 metrov. Vย poliach ฤ. 6 aย 7 je situovanรฝ najvรคฤลกรญ poฤet vetiev kriลพovatky.
Vรฝลกkovo aย smerovo sรบ vedenรฉ tak, ลพe ich treba premostiลฅ dvoma poฤพami dฤบลพky 78โm, pri vรฝลกke nosnej konลกtrukcie maximรกlne 2,3 m. Spomรญnanรฉ polia premosลฅujรบ tieto prekรกลพky pomocou externรฝch extradosedovรฝch kรกblov, ktorรฉ budรบ kotvenรฉ vo vรฝลกke 8โm nad รบrovลou nosnej konลกtrukcie. Tรฝmto rieลกenรญm sa nielenลพe dosiahne รบฤel premostenia, ale sa zvรฝraznรญ aj dominantnosลฅ mostnรฉho objektu.
Most na vetve ฤ. 8 nad cestou I/18
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na vetve ฤ. 8 vย smere zย diaฤพnice na rรฝchlostnรบ cestu R 4. Je zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako dvojtrรกmovรก. Most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 31,5โm aลพ 69 metrov. Nosnรก konลกtrukcia sa pรดdorysne rozvetvuje do tvaru pรญsmena Y. Premosลฅuje vetvy kriลพovatky aย cestu I/18. Rozpรคtie poฤพa nad tรฝmito vetvami je 69 m. Podpera ฤ. 10 je navrhnutรก vย tvare pรญsmena V. Obidve ramenรก podpery sรบ rรกmovo votknutรฉ do nosnej konลกtrukcie. Takรฉto rieลกenie umoลพnilo navrhnรบลฅ subtรญlnejลกiu nosnรบ konลกtrukciu, ktorรก je vzhฤพadom na pohฤพadovรบ exponovanosลฅ mosta vรญtanรฝm rieลกenรญm.
Zย jedenรกstich mostov kriลพovatky Preลกov-zรกpad je sedem navrhnutรฝch sย nosnou konลกtrukciou zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu budovanou na podpernej alebo vรฝsuvnej skruลพi. ล tyri mosty sรบ navrhnutรฉ zย tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov.
Ing.ย Branislav Juhรกs, Ing.ย Juraj Kopฤรกk
Foto: DOPRAVOPROJEKT
Branislav Juhรกs pรดsobรญ ako hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Juraj Kopฤรกk je zodpovednรฝm projektantom mostnรฝch objektov vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.