Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad na diaฤพnici D1
Galรฉria(6)

Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad na diaฤพnici D1

Partneri sekcie:

Mimoรบrovลˆovรก รบtvarovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad je sรบฤasลฅou รบseku diaฤพnice D 1 Preลกov-zรกpad โ€“ Preลกov-juh. Kriลพovatka bude zabezpeฤovaลฅ vzรกjomnรฉ prepojenie diaฤพnice D 1, rรฝchlostnej cesty R 4, ciest I/18 aย II/546 aย komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta Preลกov.


Mesto Preลกov je dรดleลพitรฝm uzlom medzinรกrodnรฝch ciest E 50 aย E 371. Vรฝstavba nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest si vyลพaduje ich napojenie kriลพovatkami na komunikaฤnรฝ systรฉm mesta. Jednou zย takรฝchto kriลพovatiek je mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Preลกov-zรกpad.

Existujรบci stav kriลพovatky Preลกov-zรกpad

Vย sรบฤasnosti sa vย tejto lokalite nachรกdza รบrovลˆovรก stykovรก kriลพovatka ciest I/18 aย II/546 (smer Margecany). รšzemie vย jej okolรญ sa momentรกlne vyuลพรญva prevaลพne na poฤพnohospodรกrske รบฤely. Kriลพovatku Preลกov-zรกpad, ako miesto napojenia rรฝchlostnej cesty R 4 Preลกov-severnรฝ obchvat na diaฤพnicu D 1, vymedzil รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja aย รบzemnรฝ plรกn sรญdelnรฉho รบtvaru mesta Preลกov vย roku 2004.

Obmedzujรบcimi faktormi sรบ:

  • รบzemnรฝ plรกn vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja,
  • รบzemno-plรกnovacia dokumentรกcia sรญdelnรฉho รบtvaru Preลกov (รšPD),
  • diaฤพnica D 1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad vo vรฝstavbe sย predpokladanรฝm uvedenรญm do prevรกdzky vย roku 2009.


Technickรฉ rieลกenie kriลพovatky

Kriลพovatka mรก spolu ลกesลฅ ramien aย jej tvar zohฤพadลˆuje dopravnรบ funkciu komunikรกciรญ, dopravnรฉ zaลฅaลพenie aย smerovanie dopravy vย kriลพovatke, konfigurรกciu terรฉnu, ako aj priestorovรบ polohu diaฤพnice D 1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad. Kriลพovatka zabezpeฤuje vzรกjomnรฉ mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenie aย prepojenie komunikรกciรญ:

  • diaฤพnica D 1,
  • rรฝchlostnรก cesta R 4 Preลกov โ€“ Svidnรญk,
  • cesta I/18,
  • cesta II/546,
  • komunikaฤnรฝ systรฉm mesta Preลกov.

Mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenie aย prepojenie komunikรกciรญ zohฤพadลˆuje ich dopravnรบ funkciu, zย ktorรฝch najvyลกลกiu mรก diaฤพnica D 1. Zย nej sรบ napojenรฉ vetvy smerujรบce na rรฝchlostnรบ cestu R 4 aย zย rรฝchlostnej cesty R 4 (vetvy ฤ. 8 aลพ 11). Najvรคฤลกie dopravnรฉ zaลฅaลพenie mรก smer zย diaฤพnice D 1 od Popradu do mesta Preลกov aย opaฤne, preto sa tu navrhli samostatnรฉ vetvy (ฤ. 1, 2), napojenรฉ priamo na diaฤพnicu D 1. Prepojenie ciest I/18, II/546 aย komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta je zabezpeฤenรฉ prostrednรญctvom dvoch okruลพnรฝch kriลพovatiek. Vรฝลกkovรฉ situovanie vetiev kriลพovatky zohฤพadลˆuje ich mimoรบrovลˆovรฉ prepojenie, priฤom najvyลกลกie sa nachรกdza diaฤพnica D 1 sย mostnรฝm objektom cez รบdolie potoka Vydumanec.

Kriลพovatka je navrhovanรก na etapovitรบ vรฝstavbu, priฤom vย sรบฤasnosti prebieha I. etapa sย napojenรญm diaฤพnice D 1 Svinia โ€“ Preลกov-zรกpad na komunikaฤnรฝ systรฉm mesta Preลกov aย sย okruลพnou kriลพovatkou ciest I/18 aย II/546, ktorรก mรก byลฅ vย roku 2009 uvedenรก do prevรกdzky.



Pohฤพad na mimoรบrovลˆovรบ kriลพovatku Preลกov-zรกpad

Zรกkladnรฉ รบdaje kriลพovatky
Celkovรฝ poฤet vetiev kriลพovatky: 18โ€‰ks
Celkovรก dฤบลพka vetiev kriลพovatky: 9,06โ€‰km
Poฤet mostnรฝch objektov: 11โ€‰ks
Celkovรก dฤบลพka mostnรฝch objektov: 2ย 170โ€‰m

Kategรณrie navrhovanรฝch komunikรกciรญ
Diaฤพnica D 1: D 26,5/100
Rรฝchlostnรก cesta R 4: R 22,5/100
Cesta I/18: C 11,5/80
Cesta II/546: C 7,5/80
Jednopruhovรฉ vetvy sย voฤพnou ลกรญrkou 7,5โ€‰m
Dvojpruhovรฉ vetvy sย voฤพnou ลกรญrkou 9,5โ€‰m

Mostnรฉ objekty kriลพovatky
Mostnรฉ objekty zabezpeฤia vย troch vรฝลกkovรฝch รบrovniach krรญลพenie aย vzรกjomnรฉ prepojenie vetiev kriลพovatky. Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok aย vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ. Vย sรบฤasnosti sรบ vo vรฝstavbe tri mostnรฉ objekty.

Most na vetve ฤ. 2 nad okruลพnou kriลพovatkou
Tento mostnรฝ objekt bude zabezpeฤovaลฅ napojenie cesty I/18 na diaฤพnicu D 1 smerom na Poprad aย bude premosลฅovaลฅ okruลพnรบ kriลพovatku sย vetvou rรฝchlostnej cesty R 4. Most je zย monolitickรฉho, predpรคtรฉho betรณnu sย internรฝmi aย externรฝmi voฤพnรฝmi kรกblami. Voฤพnรฉ kรกble sa vedรบ mimo prierezu nosnej konลกtrukcie cez oceฤพovรฝ deviรกtor, ktorรฝ ich deviuje vย strede kaลพdรฉho poฤพa 1,7โ€‰m pod spodnou hranou nosnej konลกtrukcie. Takรฉto rieลกenie umoลพnil fakt, ลพe mostnรฝ objekt sa nachรกdza vย dostatoฤnej vรฝลกke nad terรฉnom (asi 15 aลพ 16 m) aย nad premosลฅovanou okruลพnou kriลพovatkou. Mostnรฝ objekt je desaลฅpoฤพovรฝ, sย rozpรคtรญm polรญ 29 m, 8 ร— 35 m aย 29 m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 347 m.

Nosnรก konลกtrukcia objektu je dvojtrรกmovรก, spojitรก, zย dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Konลกtrukฤnรก vรฝลกka dvojtrรกmovej konลกtrukcie je konลกtantnรก 1,85 m, ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 11,5 m. Mostnรฝ objekt bude do veฤพkej miery pohฤพadovo exponovanรฝ, nakoฤพko bude viditeฤพnรฝ zo vลกetkรฝch ฤastรญ kriลพovatky. Trojuholnรญkovรฝ motรญv, ktorรฝ nรกm ponรบka tรกto vzperadlovรก sรบstava, sa pouลพije aj vย ฤalลกรญch konลกtrukฤnรฝch ฤastiach mosta, ako sรบ medziฤพahlรฉ podpery vย tvare pรญsmena V.

Most na diaฤพnici D 1 nad vetvami kriลพovatky
Keฤลพe sa tento mostnรฝ objekt nachรกdza na najvyลกลกej รบrovni kriลพovatky, bude tvoriลฅ jej dominantnรฝ prvok. Zรกroveลˆ je to aj najdlhลกรญ most vย kriลพovatke. Pod nรญm sa nachรกdzajรบ mostnรฉ objekty na vetvรกch diaฤพnice D 1 aย rรฝchlostnej cesty R 4 aย cesty prvej aย druhej triedy. Celkovรก dฤบลพka mostnรฉho objektu je 530 metrov. Je desaลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 36 aลพ 78 metrov. Vย poliach ฤ. 6 aย 7 je situovanรฝ najvรคฤลกรญ poฤet vetiev kriลพovatky.

Vรฝลกkovo aย smerovo sรบ vedenรฉ tak, ลพe ich treba premostiลฅ dvoma poฤพami dฤบลพky 78โ€‰m, pri vรฝลกke nosnej konลกtrukcie maximรกlne 2,3 m. Spomรญnanรฉ polia premosลฅujรบ tieto prekรกลพky pomocou externรฝch extradosedovรฝch kรกblov, ktorรฉ budรบ kotvenรฉ vo vรฝลกke 8โ€‰m nad รบrovลˆou nosnej konลกtrukcie. Tรฝmto rieลกenรญm sa nielenลพe dosiahne รบฤel premostenia, ale sa zvรฝraznรญ aj dominantnosลฅ mostnรฉho objektu.

Most na vetve ฤ. 8 nad cestou I/18
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na vetve ฤ. 8 vย smere zย diaฤพnice na rรฝchlostnรบ cestu R 4. Je zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako dvojtrรกmovรก. Most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 31,5โ€‰m aลพ 69 metrov. Nosnรก konลกtrukcia sa pรดdorysne rozvetvuje do tvaru pรญsmena Y. Premosลฅuje vetvy kriลพovatky aย cestu I/18. Rozpรคtie poฤพa nad tรฝmito vetvami je 69 m. Podpera ฤ. 10 je navrhnutรก vย tvare pรญsmena V. Obidve ramenรก podpery sรบ rรกmovo votknutรฉ do nosnej konลกtrukcie. Takรฉto rieลกenie umoลพnilo navrhnรบลฅ subtรญlnejลกiu nosnรบ konลกtrukciu, ktorรก je vzhฤพadom na pohฤพadovรบ exponovanosลฅ mosta vรญtanรฝm rieลกenรญm.

Zย jedenรกstich mostov kriลพovatky Preลกov-zรกpad je sedem navrhnutรฝch sย nosnou konลกtrukciou zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu budovanou na podpernej alebo vรฝsuvnej skruลพi. ล tyri mosty sรบ navrhnutรฉ zย tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov.

Ing.ย Branislav Juhรกs, Ing.ย Juraj Kopฤรกk
Foto: DOPRAVOPROJEKT

Branislav Juhรกs pรดsobรญ ako hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Juraj Kopฤรกk je zodpovednรฝm projektantom mostnรฝch objektov vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie