Zarรกลพanie ลกtetovnicovรฝch stien, SO 08-33-17 Novรฝ cestnรฝ podjazd

Modernizรกcia koridoru: ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), 3. etapa

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรก traลฅ ลฝilina โ€“ ฤŒadca je zaradenรก medzi tranzitnรฉ medzinรกrodnรฉ koridory na รบzemรญ SR ako sรบฤasลฅ paneurรณpskeho koridoru ฤ. VI ลฝilina โ€“ Zwardoลˆ โ€“ Gdynia a รบsek ฤŒadca โ€“ ลกt. hranica ฤŒR/SR je prepojenรญm tohto koridoru s koridorom ฤ. 3 v sieti ฤŒD.

Predmetom zรกkazky je realizรกcia stavebnรฝch prรกc na stavbe sย nรกzvom ลฝSR, Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa.

Zย dรดvodu rรดznych zdrojov financovania je rozdelenรก do dvoch sekciรญ:

  • sekcia A: ฤŒadca โ€“ Svrฤinovec, zastรกvka;
  • sekcia B: Svrฤinovec (mimo) โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR.
Objednรกvateฤพ: ลฝeleznice slovenskej republiky
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie ล R Kysuce, vedรบci ฤlen zdruลพenia TSS Grade, a.s., ฤlen zdruลพenia VรHOSTAV-SK, a.s.
Generรกlny projektant: Reming Consult, a.s.
Stavebnรฝ dozor: Inลพinierske zdruลพenie Bung-Infram
Vรฝstavba: 25 mesiacov od prvรฉho odovzdania staveniska

Sekcia Aย sย dฤบลพkou 2,7 km mรก uลพ zย roku 2020 podpรญsanรบ zmluvu oย financovanรญ zย Nรกstroja na prepรกjanie Eurรณpy (CEF) aย zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. Sekcia B sย dฤบลพkou 2,2 km bude financovanรก zย Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra.

Cieฤพ stavby

Cieฤพom stavby je zmodernizovaลฅ jestvujรบcu dvojkoฤพajnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ aย umoลพniลฅ lepลกiu prรญstupnosลฅ kย transeurรณpskej dopravnej sieti aย kย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Navrhovanรก stavba musรญ po realizรกcii spฤบลˆaลฅ poลพiadavky na zaistenie interoperability eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu vย zmysle zรกkona ฤ. 513/2009 Z. z. oย drรกhach aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov, vyhlรกลกky ฤ. 350/2010 Z. z., predpisu ลฝSR R2, platnรฝch technickรฝch ลกpecifikรกciรญ interoperability aย eurรณpskej legislatรญvy.

Hlavnรฝm cieฤพom stavby je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru na dosiahnutie parametrov vย zmysle eurรณpskych dohรดd AGC (eurรณpska dohoda oย ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy).

Kritรฉriรก modernizรกcie

Patria k nim:

  • zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti;
  • zvรฝลกenie priestorovej priechodnosti;
  • zvรฝลกenie รบnosnosti ลพelezniฤnรฉho spodku;
  • zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky;
  • zvรฝลกenie kultรบry, komfortu a plynulosti cestovania;
  • znรญลพenie negatรญvnych dosahov ลพelezniฤnej prevรกdzky na obyvateฤพstvo;
  • zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia;
  • zaistenie/dosiahnutie interoperability ลพelezniฤnรฉho systรฉmu;
  • dosiahnutie ลกtandardov a prรญstupnosti stanรญc a zastรกvok.
Paลพenie ลกtetovnicovรฝch stien, SO 08-33-21 Stabilizรกcia zosuvu
Paลพenie ลกtetovnicovรฝch stien, SO 08-33-21 Stabilizรกcia zosuvu | Zdroj: TSS Grade, a. s.

Delenie stavby

Stavba โ€žลฝSR, Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅโ€œ je rozdelenรก do etรกp na tri samostatne realizovateฤพnรฉ stavby โ€“ ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤŒS):

  • 1. etapa: traลฅovรฝ รบsek Krรกsno nad Kysucou โ€“ ฤŒadca (mimo) vrรกtane regionรกlnej trate (UฤŒS 0x);
  • 2. etapa: ลฝST ฤŒadca (UฤŒS 0x);
  • 3. etapa: traลฅovรฝ รบsek ฤŒadca (mimo) โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR (UฤŒS 08).

Predmetom zรกkazky je 3. etapa (UฤŒS 08), ktorรก je samostatne realizovateฤพnรก, mรดลพe byลฅ samostatne uvรกdzanรก do prevรกdzky aย takisto aj samostatne kolaudovanรก. ฤŒรญslovanie UฤŒS nadvรคzuje na ฤรญslovanie zo stavby ลฝSR, Modernizรกcia trate ลฝilina
โ€“ Krรกsno nad Kysucou.

Zarรกลพanie ลกtetovnicovรฝch stien, SO 08-33-17 Novรฝ cestnรฝ podjazd
Zarรกลพanie ลกtetovnicovรฝch stien, SO 08-33-17 Novรฝ cestnรฝ podjazd | Zdroj: TSS Grade, a. s.
Obr. 4 SO 08-31-51B Vรฝruby stromov
Obr. 4 SO 08-31-51B Vรฝruby stromov | Zdroj: TSS Grade, a. s.

Priebeh stavebnรฝch prรกc

So stavbou sa zaฤalo 12. 8. 2022 prvรฝm odovzdanรญm staveniska a ihneฤ sa spustili prรกce na vytyฤovanรญ inลพinierskych sietรญ vrรกtane pasportizรกcie ciest a budov, ktorรฉ budรบ ovplyvnenรฉ stavbou. V rรกmci SO 08-31-51 B (Vรฝruby stromov) sa zaฤali prรกce na odlesลˆovanรญ pozemkov a prรญstupovรฝch komunikรกciรญ nutnรฝch na zaฤatie nultej vรฝlukovej etapy a realizรกciu ostatnรฝch objektov.

S nultou vรฝlukovou etapou sa zaฤalo 5. 9. 2022 v รบseku Svrฤinovec โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR nepretrลพitou vรฝlukou 1. TK a vรฝlukami 2. TK, v ktorรฝch sa realizuje razenie ลกtetovnicovรฝch stien do hฤบbky 7 a 9 m na zaistenie koฤพaje a pracoviska SO 08-33-17 (Novรฝ cestnรฝ podjazd) a SO 08-33- 21 (Stabilizรกcia zosuvu, ukonฤenรก 20. 10. 2022). Od 26. 10. 2022 sa zaฤala 1. vรฝlukovรก etapa, v rรกmci ktorej je vylรบฤenรก traลฅovรก koฤพaj ฤ. 2 v medzistaniฤnom รบseku ฤŒadca โ€“ Mosty u Jablunkova.

V tejto nepretrลพitej vรฝluke sa bude realizovaลฅ stabilizรกcia zosuvu trate v nลพkm 283,950 aลพ 284,330 (SO 08-33-21) v koฤพaji ฤ. 2 a rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho mosta v nลพkm 283,999 (SO 08-33-17). Okrem vรฝlukovej prรกce sa na doplnenie projektovej dokumentรกcie realizuje inลพinierskogeologickรฝ prieskum na SO 08- 33-10 Zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพaji ฤ. 1 (nลพkm 281,605 โ€“ 282,080), SO 08-33-12 Zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพaji ฤ. 1 (nลพkm 282,225 โ€“ 282,400) a SO 08-33-14 Zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพaji ฤ. 1 (nลพkm 283,040 โ€“ 283,435).

Sรบhrnnรฝ prehฤพad rozhodujรบcich kapacรญt a objemovรฉ ukazovatele stavby

Celkovรก dฤบลพka traลฅovรฉho รบseku:

  • pred modernizรกciou: 4,937 km
  • po modernizรกcii: 4,904 km
  • zaฤiatok stavby: sลพkm 281,598 (nลพkm 279,435)
  • koniec stavby: sลพkm 286,535 (nลพkm 284,339)

Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: traลฅovรฉ รบseky a hlavnรฉ staniฤnรฉ koฤพaje sรบ navrhnutรฉ na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 120 km/hod. (110 km/hod.) na dฤบลพke 4,904 km.

Vรฝhฤพadovรฉ rรฝchlosti v rรกmci jednotlivรฝch kategรณriรญ vlakov:

  • Ex, EN, R: 120 km/hod.
  • Os: 120 km/hod.
  • Nex: 120 km/hod.
  • Pn, Rv: 90 km/hod.
  • Mn, Pv: 60 km/hod.

Automatickรฉ bloky: 1 ks
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok:

  • sรบstava UIC 60 (s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm koฤพajnรญc)
  • hlavnรฉ koฤพaje ฤ. 1 a 2: 9 813 m
  • koฤพajovรฉ lรดลพko: 27 004 m3
  • Nรกstupiลกtia: 2 krajnรฉ, zastรกvka Svrฤinovec
  • vรฝลกka hrany nรกstupiลกลฅa nad TK: 550 mm
  • vzdialenosลฅ nรกstupnej hrany od osi koฤพaje: 1 725 mm + ฮ”
  • dฤบลพka nรกstupรญลกลฅ: 2 ร— 190 m

รšprava trakฤnรฉho vedenia (modernizรกcia): celรฝ รบsek
Mostnรฉ stavby:

  • starรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty โ€“ prestavba: 3
  • novรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 2
  • zruลกenรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 2
  • cestnรฉ mosty (novรฉ): 1
  • inรฉ konลกtrukcie (opornรฉ mรบry, steny, vane, podchytรกvanie atฤ.): 5
  • mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenia (novรฉ): 1 lรกvka
  • krรญลพenie s vodnรฝmi tokmi: na 9 lokalitรกch

Protihlukovรฉ steny: dฤบลพka 4 142 m

Zรกver

Tรกto lรญniovรก stavba sa nachรกdza vย zloลพitรฝch terรฉnnych podmienkach, ktorรฉ sรบ pre zhotoviteฤพa veฤพmi obmedzujรบce vzhฤพadom na vlastnรฝ prรญstup na stavenisko. Preto kladie dรดraz na realizรกciu bezpeฤnรฝch prรญstupovรฝch komunikรกciรญ podฤพa vlastnรฉho plรกnu organizรกcie vรฝstavby (POV) tak, aby bolo miestne obyvateฤพstvo obmedzenรฉ vรฝstavbou ฤo najmenej.

TEXT: Zbynฤ›k Neฤas, pรดsobรญ vย spoloฤnosti TSS Grade, a. s.
FOTO: TSS Grade, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 6/2022

Najฤรญtanejลกie