Modernizรกcia koridoru: ลกtรกtna hranica ฤR/SR โ ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou (mimo), 3. etapa
ลฝelezniฤnรก traลฅ ลฝilina โ ฤadca je zaradenรก medzi tranzitnรฉ medzinรกrodnรฉ koridory na รบzemรญ SR ako sรบฤasลฅ paneurรณpskeho koridoru ฤ. VI ลฝilina โ Zwardoล โ Gdynia a รบsek ฤadca โ ลกt. hranica ฤR/SR je prepojenรญm tohto koridoru s koridorom ฤ. 3 v sieti ฤD.
Predmetom zรกkazky je realizรกcia stavebnรฝch prรกc na stavbe sย nรกzvom ลฝSR, Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤR/SR โ ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa.
Zย dรดvodu rรดznych zdrojov financovania je rozdelenรก do dvoch sekciรญ:
- sekcia A: ฤadca โ Svrฤinovec, zastรกvka;
- sekcia B: Svrฤinovec (mimo) โ ลกtรกtna hranica ฤR/SR.
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie ล R Kysuce, vedรบci ฤlen zdruลพenia TSS Grade, a.s., ฤlen zdruลพenia VรHOSTAV-SK, a.s.
Generรกlny projektant: Reming Consult, a.s.
Stavebnรฝ dozor: Inลพinierske zdruลพenie Bung-Infram
Vรฝstavba: 25 mesiacov od prvรฉho odovzdania staveniska
Sekcia Aย sย dฤบลพkou 2,7 km mรก uลพ zย roku 2020 podpรญsanรบ zmluvu oย financovanรญ zย Nรกstroja na prepรกjanie Eurรณpy (CEF) aย zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. Sekcia B sย dฤบลพkou 2,2 km bude financovanรก zย Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra.
Cieฤพ stavby
Cieฤพom stavby je zmodernizovaลฅ jestvujรบcu dvojkoฤพajnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ aย umoลพniลฅ lepลกiu prรญstupnosลฅ kย transeurรณpskej dopravnej sieti aย kย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Navrhovanรก stavba musรญ po realizรกcii spฤบลaลฅ poลพiadavky na zaistenie interoperability eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu vย zmysle zรกkona ฤ. 513/2009 Z. z. oย drรกhach aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov, vyhlรกลกky ฤ. 350/2010 Z. z., predpisu ลฝSR R2, platnรฝch technickรฝch ลกpecifikรกciรญ interoperability aย eurรณpskej legislatรญvy.
Hlavnรฝm cieฤพom stavby je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru na dosiahnutie parametrov vย zmysle eurรณpskych dohรดd AGC (eurรณpska dohoda oย ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy).
Kritรฉriรก modernizรกcie
Patria k nim:
- zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti;
- zvรฝลกenie priestorovej priechodnosti;
- zvรฝลกenie รบnosnosti ลพelezniฤnรฉho spodku;
- zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky;
- zvรฝลกenie kultรบry, komfortu a plynulosti cestovania;
- znรญลพenie negatรญvnych dosahov ลพelezniฤnej prevรกdzky na obyvateฤพstvo;
- zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia;
- zaistenie/dosiahnutie interoperability ลพelezniฤnรฉho systรฉmu;
- dosiahnutie ลกtandardov a prรญstupnosti stanรญc a zastรกvok.
Delenie stavby
Stavba โลฝSR, Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤR/SR โ ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅโ je rozdelenรก do etรกp na tri samostatne realizovateฤพnรฉ stavby โ ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤS):
- 1. etapa: traลฅovรฝ รบsek Krรกsno nad Kysucou โ ฤadca (mimo) vrรกtane regionรกlnej trate (UฤS 0x);
- 2. etapa: ลฝST ฤadca (UฤS 0x);
- 3. etapa: traลฅovรฝ รบsek ฤadca (mimo) โ ลกtรกtna hranica ฤR/SR (UฤS 08).
Predmetom zรกkazky je 3. etapa (UฤS 08), ktorรก je samostatne realizovateฤพnรก, mรดลพe byลฅ samostatne uvรกdzanรก do prevรกdzky aย takisto aj samostatne kolaudovanรก. ฤรญslovanie UฤS nadvรคzuje na ฤรญslovanie zo stavby ลฝSR, Modernizรกcia trate ลฝilina
โ Krรกsno nad Kysucou.
Priebeh stavebnรฝch prรกc
So stavbou sa zaฤalo 12. 8. 2022 prvรฝm odovzdanรญm staveniska a ihneฤ sa spustili prรกce na vytyฤovanรญ inลพinierskych sietรญ vrรกtane pasportizรกcie ciest a budov, ktorรฉ budรบ ovplyvnenรฉ stavbou. V rรกmci SO 08-31-51 B (Vรฝruby stromov) sa zaฤali prรกce na odlesลovanรญ pozemkov a prรญstupovรฝch komunikรกciรญ nutnรฝch na zaฤatie nultej vรฝlukovej etapy a realizรกciu ostatnรฝch objektov.
S nultou vรฝlukovou etapou sa zaฤalo 5. 9. 2022 v รบseku Svrฤinovec โ ลกtรกtna hranica ฤR nepretrลพitou vรฝlukou 1. TK a vรฝlukami 2. TK, v ktorรฝch sa realizuje razenie ลกtetovnicovรฝch stien do hฤบbky 7 a 9 m na zaistenie koฤพaje a pracoviska SO 08-33-17 (Novรฝ cestnรฝ podjazd) a SO 08-33- 21 (Stabilizรกcia zosuvu, ukonฤenรก 20. 10. 2022). Od 26. 10. 2022 sa zaฤala 1. vรฝlukovรก etapa, v rรกmci ktorej je vylรบฤenรก traลฅovรก koฤพaj ฤ. 2 v medzistaniฤnom รบseku ฤadca โ Mosty u Jablunkova.
V tejto nepretrลพitej vรฝluke sa bude realizovaลฅ stabilizรกcia zosuvu trate v nลพkm 283,950 aลพ 284,330 (SO 08-33-21) v koฤพaji ฤ. 2 a rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho mosta v nลพkm 283,999 (SO 08-33-17). Okrem vรฝlukovej prรกce sa na doplnenie projektovej dokumentรกcie realizuje inลพinierskogeologickรฝ prieskum na SO 08- 33-10 Zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพaji ฤ. 1 (nลพkm 281,605 โ 282,080), SO 08-33-12 Zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพaji ฤ. 1 (nลพkm 282,225 โ 282,400) a SO 08-33-14 Zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพaji ฤ. 1 (nลพkm 283,040 โ 283,435).
Sรบhrnnรฝ prehฤพad rozhodujรบcich kapacรญt a objemovรฉ ukazovatele stavby
Celkovรก dฤบลพka traลฅovรฉho รบseku:
- pred modernizรกciou: 4,937 km
- po modernizรกcii: 4,904 km
- zaฤiatok stavby: sลพkm 281,598 (nลพkm 279,435)
- koniec stavby: sลพkm 286,535 (nลพkm 284,339)
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: traลฅovรฉ รบseky a hlavnรฉ staniฤnรฉ koฤพaje sรบ navrhnutรฉ na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 120 km/hod. (110 km/hod.) na dฤบลพke 4,904 km.
Vรฝhฤพadovรฉ rรฝchlosti v rรกmci jednotlivรฝch kategรณriรญ vlakov:
- Ex, EN, R: 120 km/hod.
- Os: 120 km/hod.
- Nex: 120 km/hod.
- Pn, Rv: 90 km/hod.
- Mn, Pv: 60 km/hod.
Automatickรฉ bloky: 1 ks
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok:
- sรบstava UIC 60 (s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm koฤพajnรญc)
- hlavnรฉ koฤพaje ฤ. 1 a 2: 9 813 m
- koฤพajovรฉ lรดลพko: 27 004 m3
- Nรกstupiลกtia: 2 krajnรฉ, zastรกvka Svrฤinovec
- vรฝลกka hrany nรกstupiลกลฅa nad TK: 550 mm
- vzdialenosลฅ nรกstupnej hrany od osi koฤพaje: 1 725 mm + ฮ
- dฤบลพka nรกstupรญลกลฅ: 2 ร 190 m
รprava trakฤnรฉho vedenia (modernizรกcia): celรฝ รบsek
Mostnรฉ stavby:
- starรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty โ prestavba: 3
- novรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 2
- zruลกenรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 2
- cestnรฉ mosty (novรฉ): 1
- inรฉ konลกtrukcie (opornรฉ mรบry, steny, vane, podchytรกvanie atฤ.): 5
- mimoรบrovลovรฉ krรญลพenia (novรฉ): 1 lรกvka
- krรญลพenie s vodnรฝmi tokmi: na 9 lokalitรกch
Protihlukovรฉ steny: dฤบลพka 4 142 m
Zรกver
Tรกto lรญniovรก stavba sa nachรกdza vย zloลพitรฝch terรฉnnych podmienkach, ktorรฉ sรบ pre zhotoviteฤพa veฤพmi obmedzujรบce vzhฤพadom na vlastnรฝ prรญstup na stavenisko. Preto kladie dรดraz na realizรกciu bezpeฤnรฝch prรญstupovรฝch komunikรกciรญ podฤพa vlastnรฉho plรกnu organizรกcie vรฝstavby (POV) tak, aby bolo miestne obyvateฤพstvo obmedzenรฉ vรฝstavbou ฤo najmenej.
TEXT: Zbynฤk Neฤas, pรดsobรญ vย spoloฤnosti TSS Grade, a. s.
FOTO: TSS Grade, a. s.