Modernizรกcia รบseku ลพelezniฤnej trate Trenฤianska Teplรก โ Beluลกa
Prรญspevok sa zaoberรก modernizรกciou ลพelezniฤnej trate naย รบseku ลพelezniฤnรก stanica Trenฤianska Teplรก aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Beluลกa vย zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy) pri zohฤพadnenรญ technickรฝch ลกpecifikรกciรญ interoperability (TSI) eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu. Cieฤพom modernizรกcie je okrem zjednotenia prvkov infraลกtruktรบry, zvรฝลกenia bezpeฤnosti aj zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate, traลฅovej rรฝchlosti aย ponuka vyลกลกieho ลกtandardu sluลพieb aย kultรบry pre cestujรบcu verejnosลฅ.
Sรบฤasnรฝ stavPredmetnรฝ รบsek trate od Novรฉho Mesta nad Vรกhom smerom na ลฝilinu je vย sรบฤasnom stave navrhnutรฝ na maximรกlnu traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 120ย km/h, ฤomu zodpovedรก aj smerovรฉ vedenie trate. Na nej sa nachรกdzajรบ vรคฤลกinou รบrovลovรฉ krรญลพenia so ลกtรกtnymi cestami aย miestnymi komunikรกciami sย vรฝnimkou diaฤพnice aย ลกtรกtnej cesty I. triedy.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok tvorรญ koฤพajovรฝ roลกt sรบstavy S49 sย tuhรฝm upevnenรญm koฤพajnรญc. Vย staniciach (okrem Dubnice nad Vรกhom) sรบ sypanรฉ nรกstupiลกtia sย hranou TISCHER sย รบrovลovรฝm prรญstupom pre cestujรบcich aย vรฝลกkou 200ย mm nad temenom koฤพaje. Sรบฤasnรฉ trakฤnรฉ vedenie nedovoฤพuje bez prestavby dosiahnuลฅ vyลกลกie traลฅovรฉ rรฝchlosti. Na komplexnรฉ komunikaฤnรฉ spojenie medzi jednotlivรฝmi stanicami aย dispeฤerskรฝm centrom nie sรบ vybudovanรฉ oznamovacie zariadenia, komplexnรฉ informaฤnรฉ systรฉmy atฤ. Nie je umoลพnenรฉ riadiลฅ dopravu zย jednรฉho dispeฤerskรฉho centra pre urฤenรฝ traลฅovรฝ รบsek, nie je ani jednotnรฝ systรฉm zabezpeฤenia riadenia aย chodu vlakov ETCS (European Train Control System).
รsek trate od ลพelezniฤnej stanice (ลพst.) Trenฤianska Teplรก po ลพst. Beluลกa predstavuje IV. aย V. etapu stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov. Kaลพdรก etapa sa delรญ na tzv. ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤS) โ staniฤnรฉ aย traลฅovรฉ รบseky:
- IV. etapu predstavuje ลพst. Trenฤianska Teplรก (UฤS 33) aย ลพst. Dubnica nad Vรกhom (UฤS 35), ich medzistaniฤnรฝ รบsek (UฤS 34) aย medzistaniฤnรฝ รบsek Dubnica nad Vรกhom โ Ilava (UฤS 36), ลพkm 130,348 โ 141,747,
- V. etapu predstavuje ลพst. Ilava (UฤS 37) aย ลพst. Ladce (UฤS 39), ich medzistaniฤnรฝ รบsek (UฤS 38) aย medzistaniฤnรฝ รบsek Ilava โ Beluลกa (UฤS 40), ลพkm 141,747 โ 150,767.
IV. etapa โ situรกcia
V. etapa โ situรกcia
Projektovรก prรญprava aย technickรฉ rieลกenie modernizรกcie
Projektovรก prรญprava celรฉho รบseku stavby Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov sa zaฤala vย roku 2002. Dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR) bola spracovanรก aย schvรกlenรก MDPaT SR vย roku 2003. รzemnรฉ rozhodnutie vydal Spoloฤnรฝ stavebnรฝ รบrad vย Trenฤรญne aย nadobudlo prรกvoplatnosลฅ vย roku 2004. Pri ฤalลกom stupni prรญpravy โ dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie (DSP) โ sa stavba rozdelila na 6 etรกp. Nรกsledne sa vypracovali dokumentรกcie, ktorรฉ schvรกlilo MDPaT SR vย roku 2006. Po ich schvรกlenรญ sa zaฤala inลพinierska ฤinnosลฅ na zรญskanie stavebnรฝch povolenรญ aย majetkovoprรกvne vysporiadanie tรฝkajรบce sa jednotlivรฝch etรกp tak, aby investor โ ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) โ mohol vyhlรกsiลฅ medzinรกrodnรฉ sรบลฅaลพe na vรฝber zhotovovateฤพa.
Princรญpy technickรฉho rieลกenia modernizรกcie
Hlavnรฝmi kritรฉriami modernizรกcie ลพelezniฤnej trate na dosiahnutie danรฉho รบฤelu stavby sรบ vย struฤnom zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160ย km/h pri maximรกlnom vyuลพitรญ terajลกej trasy,
- zvรฝลกenie bezpeฤnosti vylรบฤenรญm vลกetkรฝch รบrovลovรฝch priecestรญ โ krรญลพenรญ sย cestnรฝmi komunikรกciami, t. j. vybudovanie novรฝch konยญลกtrukciรญ nadjazdov, podjazdov aย podchodov so sรบvisiacimi cestnรฝmi komunikรกciami,
- priechodnosลฅ vozidiel pri kinematickom obryse vozidla UIC C aย priechodnรฝ prierez UIC GC,
- รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho podvalovรฉho podloลพia pri triede zaลฅaลพiteฤพnosti D4 UIC (hmotnosลฅ na nรกpravu 22,5ย t),
- priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pri zaลฅaลพovacom vlaku UIC-71 aย priestorovรบ รบpravu podฤพa STN 73ย 6201, pri kriลพovanรญ sย vodnรฝmi tokmi navrhovaลฅ na priepustnosลฅ Q100 (storoฤnรก voda),
- prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc na dosiahnutie uลพitoฤnรฝch dฤบลพok hlavnรฝch aย predchรกdzajรบcich koฤพajรญ minimรกlne 750ย m, ostatnรฝch dopravnรฝch koฤพajรญ 700ย m (vรฝnimoฤne 650ย m),
- peronizรกcia nรกstupรญลกลฅ (vรฝลกka nรกstupรญลกลฅ 550ย mm nad temenom priฤพahlej koฤพaje) sย bezkolรญznym โ mimoรบrovลovรฝm prรญstupom cestujรบcich aย sย รบpravou vลกetkรฝch komunikรกciรญ pre chodcov vย priestoroch stanรญc aย zastรกvok aj pre osoby sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu,
- komplexnรก prestavba trakฤnรฉho vedenia na prevรกdzkovรบ rรฝchlosลฅ 160ย km/h aย maximรกlnu rรฝchlosลฅ vetra 35m/s,
- novรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฝch stavadiel sย vรคzbami na vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ, respektรญve systรฉmy automatickรฉho riadenia rรฝchlosti vlakov,
- novรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie, ktorรฉ sa vybuduje systรฉmom automatickรฝch hradiel,
- novรก telekomunikaฤnรก technika โ novรฉ telekomunikaฤnรฉ vedenia na prenos dรกt aย digitalizรกcia celej ลพelezniฤnej telekomunikaฤnej siete,
- zabezpeฤenie interoperability ลพelezniฤnรฉho systรฉmu.
IV. etapa, รบsek ลพst. Trenฤianska Teplรก โ ลพst. Ilava (mimo)
Modernizรกcia uvedenรฉho รบseku je rieลกenรก vย zmysle uvedenรฝch kritรฉriรญ. Vย predpokladanom rozsahu รบprav koฤพajiska ลพst. Trenฤianska Teplรก, ako aj ลพst. Dubnica nad Vรกhom sa vykonรก sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku. Plรกล zemnรฉho telesa sa urovnรก vย prieฤnom sklone 5 %. Presakujรบce vody sa odvedรบ sieลฅou pozdฤบลพnych aย prieฤnych trativodov. Vย zmysle prijatรฝch zรกsad sa na sรบbeลพnรฉ kรกblovรฉ vedenia vย priestore stanice vybuduje kรกblovรก chrรกniฤkovรก trasa, respektรญve kรกblovod.
Vย celej oblasti ลพst. Trenฤianska Teplรก, ako aj ลพst. Dubnica nad Vรกhom sa vย rozsahu predpokladanรฝch koฤพajovรฝch รบprav pouลพije zvrลกok tvaru 60 E1 (UIC 60) sย pruลพnรฝm upevnenรญm (Vossloh Skl 14) na betรณnovรฝch podvaloch (BP3) sย rozdelenรญm podvalov UIC. Vย ลพst. Trenฤianska Teplรก sa vybudujรบ dve novรฉ ostrovnรฉ nรกstupiลกtia dฤบลพky 400ย m โ nรกstupiลกte ฤ. 1 pri staniฤnej budove sย jednou nรกstupiลกลฅnou hranou dฤบลพky 400ย m aย nรกstupiลกte ฤ. 2 vย atypickom vyhotovenรญ so ลกtyrmi nรกstupiลกลฅnรฝmi hranami dฤบลพky 400ย m, 165ย m aย 2 ร 250 m. Vย ลพst. Dubnica nad Vรกhom sa zmodernizujรบ dve existujรบce nรกstupiลกtia โ krajnรฉ pri koฤพaji ฤ. 3 aย ostrovnรฉ medzi koฤพajami ฤ. 2 aย ฤ. 4. Vรฝลกka nรกstupรญลกลฅ bude 550ย mm nad temenom priฤพahlej koฤพaje. Povrchovรก รบprava nรกstupรญลกลฅ sa rieลกi farebnou zรกmkovou dlaลพbou sย รบpravou pre osoby sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu podฤพa vyhlรกลกky ฤ. 532/2002 Z. z. Na zastreลกenie nรกstupรญsk sa navrhli ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ prvky, tzv. lastoviฤky, montovanรฉ na stavbe zย konลกtrukฤnรฝch dielcov.
Prรญstup na nรกstupiลกtia pre cestujรบcich je mimoรบrovลovรฝ cez podchod. Na presun batoลพรญn slรบลพi vย Trenฤianskej Teplej novovybudovanรฝ batoลพinovรฝ podchod.
Modernizรกciou sa dosiahlo aj zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky vรฝstavbou mimoยญรบrovลovรฝch krรญลพenรญ, t. j. pre IV. etapu novรฉho cestnรฉho nadjazdu vย k. รบ. Trenฤianska Teplรก pred ลพst. Trenฤianska Teplรก, cestnรฝch nadjazdov k. รบ. Dubnica nad Vรกhom (pred ลพst. Dubnica nad Vรกhom aย pred Prejtou), podchodom vย ฤasti Prรญles. Vย zmysle hlukovej ลกtรบdie sa navrhli protihlukovรฉ steny, eliminujรบce hlukovรบ zรกลฅaลพ na obytnรฉ lokality pozdฤบลพ trate.
Vย traลฅovรฝch (medzistaniฤnรฝch) รบsekoch sa pouลพije zvrลกok vย tvare 60 E1 (UIC 60) sย pruลพnรฝm upevnenรญm (Vossloh Skl 14) na betรณnovรฝch podvaloch (BP 3) sย rozdelenรญm podvalov UIC. Koฤพajovรฉ lรดลพko je navrhnutรฉ zย drvenรฉho kameลa frakcie 32 โ 63ย mm kvalitatรญvnej triedy B I. Koฤพajovรฉ lรดลพko bude maลฅ minimรกlnu hrรบbยญku pod spodnou plochou podvalu 0,35ย m. Rovnako sa vykonรก sanรกcia telesa ลพelezniฤnรฉho spodku aย odvodnenia. Zemnรก plรกล sa urovnรก vย prieฤnom sklone 5ย %, presakujรบce vody sa odvedรบ podloลพรญm do priekop. Priekopy vย celej dฤบลพke รบseku sa upravia aย spevnia podฤพa miestnych podmienok. Na sรบbeลพnรฉ kรกblovรฉ vedenia sa vybuduje chrรกniฤkovรก trasa, ktorรก sa ลกtandardne umiestnila do drรกhovรฉho chodnรญka vpravo od osi koฤพaje ฤ. 1.
Pri vรฝstavbe novรฝch mostov pri kriลพovanรญ sย vodnรฝmi tokmi sa vย potrebnom rozsahu upravรญ ich koryto.
Samotnรฉ teleso ลพelezniฤnej trate sa nachรกdza vย celej svojej dฤบลพke na รบzemรญ sย prvรฝm stupลom ochrany prรญrody. Vย stavbe IV. etapy prรญde do zรกsahu รบzemia sย pรกsmom hygienickej ochrany PHO-2 vodnรฉho zdroja (รบseky za Opatovou po ลพst. Trenฤianska Teplรก aย za ลพst. Dubnica nad Vรกhom po Prejtu).
V. etapa, รบsek ลพst. Ilava โ ลพst. Beluลกa (mimo)
Technickรฉ rieลกenia modernizรกcie vย stavbe V. etapy sรบ principiรกlne rovnakรฉ ako vย predchรกdzajรบcej IV. etape. Vย ลพst. Ilava aย ลพst. Ladce, ako aj na traลฅovรฝch รบsekoch sa vย rozsahu รบprav koฤพajรญ vykonรก sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku aย odvodnenia. Vย celej etape je navrhnutรฝ zvrลกok vย tvare 60 E1 (UIC 60) sย pruลพnรฝm upevnenรญm (Vossloh Skl 14) na betรณnovรฝch podvaloch (BP3) sย rozdelenรญm podvalov UIC โ vย oboch traลฅovรฝch, hlavnรฝch staniฤnรฝch aย predjazdnรฝch koฤพajach.
Vย ลพst. Ilava sรบ navrhnutรฉ dve krajnรฉ nรกstupiลกtia sย mimoรบrovลovรฝm prรญstupom cestujรบcich dฤบลพky 250 aย 400ย m, na ktorรฝch sa nachรกdzajรบ tri prรญstreลกky na ochranu cestujรบcich proti poveternostnรฝm vplyvom. Vย ลพst. Ladce sa navrhli dve krajnรฉ nรกstupiลกtia sย mimoรบrovลovรฝm prรญstupom cestujรบcich dฤบลพky 250ย m, ktorรก sรบ proti sebe umiestnenรฉ asymetricky. Na nรกstupiลกtiach sa nachรกdzajรบ tri prรญstreลกky na ochranu cestujรบcich proti poveternostnรฝm vplyvom. Modernizรกcia ลพst. Ladce si vyลพiada aj รบpravu ฤasti koฤพajiska vleฤkรกra PC Ladce. Obojstrannรฉ napojenie vleฤky vลกak ostane nezmenenรฉ.
Na sรบbeลพnรฉ kรกblovรฉ vedenia vย priestore stanรญc sa vybuduje kรกblovรก chrรกniฤkovรก trasa, respektรญve kรกblovod, vย traลฅovรฝch (medzistaniฤnรฝch) รบsekoch sa vybuduje chrรกniฤkovรก trasa, ktorรก je ลกtandardne umiestnenรก do drรกhovรฉho chodnรญka vpravo od osi koฤพaje ฤ.ย 1.
Vลกetky รบrovลovรฉ krรญลพenia sa na zvรฝลกenie bezpeฤnosti zruลกia aย vybudujรบ sa novรฉ mimoรบrovลovรฉ krรญลพenia โ novรฝ cestnรฝ podjazd sย podchodom vย ลพst. Ilava, cestnรฝ nadjazd vย k. รบ. Koลกeca, cestnรฝ podjazd vย ลพst. Ladce aย prรญstupovรฉ komunikรกcie kย uvedenรฝm objektom.
Vย zmysle hlukovej ลกtรบdie sa rovnako navrhli protihlukovรฉ steny, eliminujรบce hlukovรบ zรกลฅaลพ na obytnรฉ lokality pozdฤบลพ trate. Pri kriลพovanรญ sย vodnรฝmi tokmi sa vย potrebnom rozsahu upravรญ aj ich koryto. Pri modernizรกcii V.ย etapy sa neprรญde do styku sย pรกsmom hygienickej ochrany vodnรฝch zdrojov.
Etapizรกcia vรฝstavby โ princรญpy realizรกcie
Kaลพdรก UฤS je navrhnutรก tak, aby sa dala realizovaลฅ samostatne aย bola schopnรก aj samostatnej prevรกdzky sย urฤitรฝmi obmedzeniami aย ลกpecifikรกciami (zabezpeฤovacia technika, oznamovacie zariadenia automatickรฝch hradiel, prenosovรฉ cesty atฤ.). Tieto ลกpecifickรฉ obmedzenia sa postupne eliminujรบ po dokonฤenรญ vลกetkรฝch UฤS. UฤS sa nerealizujรบ vย ฤรญselnej postupnosti od zaฤiatku etapy. Ani etapy sa nerealizujรบ vย ฤรญselnej postupnosti za sebou, ale na zรกklade potreby zachovaลฅ dopravu na vลกetkรฝch traลฅovรฝch รบsekoch vย korigovanom rozsahu. Pri nรกvrhu vลกetkรฝch etรกp sa vychรกdza zย tรฝchto zรกsad:
- sรบฤasne sa nerealizujรบ dve na seba nadvรคzujรบce UฤS,
- medzistaniฤnรฉ (traลฅovรฉ) รบseky sa budรบ modernizovaลฅ prv ako ลพelezniฤnรฉ stanice,
- stavba na dvojkoฤพajnej trati sa bude realizovaลฅ pri vรฝluke jednej koฤพaje aย zachovanรญ prevรกdzky na druhej,
- sรบฤasnรฉ preruลกenie prevรกdzky na oboch koฤพajach krรกtkodobรฝmi vรฝlukami je moลพnรฉ iba vรฝnimoฤne vย dฤบลพkach, ktorรฉ dovolรญ prevรกdzka diaฤพkovej osobnej dopravy,
- pri nepretrลพitรฝch vรฝlukรกch treba poฤรญtaลฅ so sรบbehom prรกc na jednotlivรฝch staveniskรกch vylรบฤenรฉho รบseku (mosty, ลพelezniฤnรฝ spodok, trakcia atฤ.),
- stavba vย ลพelezniฤnรฝch staniciach sa bude realizovaลฅ pri vรฝluke jednej alebo viacerรฝch koฤพajรญ, pri zachovanรญ prevรกdzky na najmenej dvoch dopravnรฝch koฤพajach aย dvoch nรกstupiลกtnรฝch hranรกch,
- vรฝstavba skupiny odborov sa mรดลพe organizovaลฅ samostatne sย urฤitรฝm predstihom pred vlastnรฝmi ฤinnosลฅami na traลฅovรฝch aย staniฤnรฝch koฤพajovรฝch stavbรกch. Ide oย objekty pozemnรฝch stavieb na umiestnenie technologickรฝch zariadenรญ vย staniciach aย zastรกvkach โ objekty nahradzujรบce jestvujรบce รบrovลovรฉ krรญลพenia โ nadjazdy, podjazdy aย podchody sย prรญsluลกnou komunikรกciou.
Predpokladanรฝ ฤas vรฝstavby รบseku trate od ลพst. Trenฤianska Teplรก po ลพst. Beluลกu (mimo) je navrhnutรฝ na 48 mesiacov.
Realizรกcia stavby โ sรบฤasnosลฅ
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate IV. aย V. etapy sa zaฤala odovzdanรญm staveniska 24. aย 25. 11. 2009 investorom (ลฝSR) vybranรฉmu uchรกdzaฤovi zย medzinรกrodnej sรบลฅaลพe, ktorรฝm je Zdruลพenie ลฝSR โ Beluลกa. Zdruลพenie tvorรญ pรคลฅ firiem โ Strabag, Viamont DSP, Porr, Bรถgl aย Krรฝsl, Alpine Slovakia. Celkovรก koneฤnรก hodnota uvedenej stavby IV. aย V. etapy je 289ย 890ย 625 eur. Vย sรบฤasnosti prebieha intenzรญvna pracovnรก ฤinnosลฅ naย oboch etapรกch, konkrรฉtne vย UฤS 34 aย UฤS 40. Zรกroveล prebieha prรญpravnรก aย realiยญzaฤnรก ฤinnosลฅ vย zmysle princรญpov ยญrealizรกcie aj na inรฝch UฤS, najmรค pri prรญpravnรฝch prรกcach aย preklรกdkach sietรญ. Podฤพa harmonogramu prรกc zhotovovateฤพa sa vย tomto roku zrealizuje aย odovzdรก do predฤasnรฉho pouลพรญvania UฤS 34. Stavba modernizรกcie IV.ย aย V. etapy by sa mala byลฅ kompletne dokonฤiลฅ aย odovzdaลฅ do pouลพรญvania vย zmysle zmluvy do 48 mesiacov od zaฤatia stavby, t. j. do konca roka 2013.
Zรกver
Jednรฝm zo strategickรฝch cieฤพov Slovenskej republiky vย procese eurรณpskej integrรกcie je napojenie dopravnรฝch vรคzieb Slovenska na eurรณpsku dopravnรบ sieลฅ. Zaฤlenenie tratรญ ลฝSR do vybranรฝch eurรณpskych koridorov pre Slovenskรบ republiku vรฝhฤพadovo znamenรก podiel na diaฤพkovej medziลกtรกtnej tranzitnej doprave, aย tรฝm aj danรฝch komerฤnรฝch prejavoch, priฤom vรฝhodou je prรกve energetickรก nรกroฤnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy aย ekologickรฉ zaลฅaลพenie รบzemia vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi druhmi doprรกv aplikovateฤพnรฝmi cez รบzemie Slovenska.
Modernizรกciou ลพelezniฤnej trate vย รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, ktorรฉho sรบฤasลฅou je aj IV. aย V. etapa, vznikne ucelenรฝ รบsek trate nadvรคzujรบci na predchรกdzajรบce รบseky zย Bratislavy sย poลพadovanรฝmi technickรฝmi parametrami. รsek je dรดleลพitรฝ nielen pre vnรบtroลกtรกtnu ลพelezniฤnรบ sieลฅ, ale je aj sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho koridoru prepรกjajรบceho severnรบ Eurรณpu sย juhovรฝchodnou aย juลพnou Eurรณpou.
Vรฝstavbou aย realizรกciou predmetnรฉho รบseku modernizovanej ลพelezniฤnej trate sa okrem inรฉho dosiahne:
- skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry SR homogenizรกciou ลฅahu Bratislava โ ลฝilina,
- zapojenie SR do medzinรกrodnรฝch koridorov ลพelezniฤnรฝch trรกs,
- zvรฝลกenie bezpeฤnosti odstrรกnenรญm รบrovลovรฝch krรญลพenรญ,
- zrรฝchlenie aย skvalitnenie kultรบry cestovania,
- zlepลกenie aย skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia.
TEXT: Ing.ย Jozef Niลพลan
FOTO: REMING Consult
Jozef Niลพลan je vedรบcim strediska Bratislava Iย aย projekยญtovรฝm manaลพรฉrom na V. ลพelezniฤnom koridore na รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ Pรบchov. Je autorizovanรฝm inลพinierom pre inลพinierske stavby aย statiku stavieb.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.