Modernizรกcia รบseku ลพelezniฤnej trate Trenฤianska Teplรก โ€“ Beluลกa

Partneri sekcie:

Prรญspevok sa zaoberรก modernizรกciou ลพelezniฤnej trate naย รบseku ลพelezniฤnรก stanica Trenฤianska Teplรก aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Beluลกa vย zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy) pri zohฤพadnenรญ technickรฝch ลกpecifikรกciรญ interoperability (TSI) eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu. Cieฤพom modernizรกcie je okrem zjednotenia prvkov infraลกtruktรบry, zvรฝลกenia bezpeฤnosti aj zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate, traลฅovej rรฝchlosti aย ponuka vyลกลกieho ลกtandardu sluลพieb aย kultรบry pre cestujรบcu verejnosลฅ.

Sรบฤasnรฝ stav
Predmetnรฝ รบsek trate od Novรฉho Mesta nad Vรกhom smerom na ลฝilinu je vย sรบฤasnom stave navrhnutรฝ na maximรกlnu traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 120ย km/h, ฤomu zodpovedรก aj smerovรฉ vedenie trate. Na nej sa nachรกdzajรบ vรคฤลกinou รบrovลˆovรฉ krรญลพenia so ลกtรกtnymi cestami aย miestnymi komunikรกciami sย vรฝnimkou diaฤพnice aย ลกtรกtnej cesty I. triedy.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok tvorรญ koฤพajovรฝ roลกt sรบstavy S49 sย tuhรฝm upevnenรญm koฤพajnรญc. Vย staniciach (okrem Dubnice nad Vรกhom) sรบ sypanรฉ nรกstupiลกtia sย hranou TISCHER sย รบrovลˆovรฝm prรญstupom pre cestujรบcich aย vรฝลกkou 200ย mm nad temenom koฤพaje. Sรบฤasnรฉ trakฤnรฉ vedenie nedovoฤพuje bez prestavby dosiahnuลฅ vyลกลกie traลฅovรฉ rรฝchlosti. Na komplexnรฉ komunikaฤnรฉ spojenie medzi jednotlivรฝmi stanicami aย dispeฤerskรฝm centrom nie sรบ vybudovanรฉ oznamovacie zariadenia, komplexnรฉ informaฤnรฉ systรฉmy atฤ. Nie je umoลพnenรฉ riadiลฅ dopravu zย jednรฉho dispeฤerskรฉho centra pre urฤenรฝ traลฅovรฝ รบsek, nie je ani jednotnรฝ systรฉm zabezpeฤenia riadenia aย chodu vlakov ETCS (European Train Control System).

รšsek trate od ลพelezniฤnej stanice (ลพst.) Trenฤianska Teplรก po ลพst. Beluลกa predstavuje IV. aย V. etapu stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov. Kaลพdรก etapa sa delรญ na tzv. ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤŒS) โ€“ staniฤnรฉ aย traลฅovรฉ รบseky:

  • IV. etapu predstavuje ลพst. Trenฤianska Teplรก (UฤŒS 33) aย ลพst. Dubnica nad Vรกhom (UฤŒS 35), ich medzistaniฤnรฝ รบsek (UฤŒS 34) aย medzistaniฤnรฝ รบsek Dubnica nad Vรกhom โ€“ Ilava (UฤŒS 36), ลพkm 130,348 โ€“ 141,747,
  • V. etapu predstavuje ลพst. Ilava (UฤŒS 37) aย ลพst. Ladce (UฤŒS 39), ich medzistaniฤnรฝ รบsek (UฤŒS 38) aย medzistaniฤnรฝ รบsek Ilava โ€“ Beluลกa (UฤŒS 40), ลพkm 141,747 โ€“ 150,767.


IV. etapa โ€“ situรกcia


V. etapa โ€“ situรกcia

Projektovรก prรญprava aย technickรฉ rieลกenie modernizรกcie

Projektovรก prรญprava celรฉho รบseku stavby Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov sa zaฤala vย roku 2002. Dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR) bola spracovanรก aย schvรกlenรก MDPaT SR vย roku 2003. รšzemnรฉ rozhodnutie vydal Spoloฤnรฝ stavebnรฝ รบrad vย Trenฤรญne aย nadobudlo prรกvoplatnosลฅ vย roku 2004. Pri ฤalลกom stupni prรญpravy โ€“ dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie (DSP) โ€“ sa stavba rozdelila na 6 etรกp. Nรกsledne sa vypracovali dokumentรกcie, ktorรฉ schvรกlilo MDPaT SR vย roku 2006. Po ich schvรกlenรญ sa zaฤala inลพinierska ฤinnosลฅ na zรญskanie stavebnรฝch povolenรญ aย majetkovoprรกvne vysporiadanie tรฝkajรบce sa jednotlivรฝch etรกp tak, aby investor โ€“ ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) โ€“ mohol vyhlรกsiลฅ medzinรกrodnรฉ sรบลฅaลพe na vรฝber zhotovovateฤพa.

Princรญpy technickรฉho rieลกenia modernizรกcie
Hlavnรฝmi kritรฉriami modernizรกcie ลพelezniฤnej trate na dosiahnutie danรฉho รบฤelu stavby sรบ vย struฤnom zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160ย km/h pri maximรกlnom vyuลพitรญ terajลกej trasy,

  • zvรฝลกenie bezpeฤnosti vylรบฤenรญm vลกetkรฝch รบrovลˆovรฝch priecestรญ โ€“ krรญลพenรญ sย cestnรฝmi komunikรกciami, t. j. vybudovanie novรฝch konยญลกtrukciรญ nadjazdov, podjazdov aย podchodov so sรบvisiacimi cestnรฝmi komunikรกciami,
  • priechodnosลฅ vozidiel pri kinematickom obryse vozidla UIC C aย priechodnรฝ prierez UIC GC,
  • รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho podvalovรฉho podloลพia pri triede zaลฅaลพiteฤพnosti D4 UIC (hmotnosลฅ na nรกpravu 22,5ย t),
  • priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pri zaลฅaลพovacom vlaku UIC-71 aย priestorovรบ รบpravu podฤพa STN 73ย 6201, pri kriลพovanรญ sย vodnรฝmi tokmi navrhovaลฅ na priepustnosลฅ Q100 (storoฤnรก voda),
  • prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc na dosiahnutie uลพitoฤnรฝch dฤบลพok hlavnรฝch aย predchรกdzajรบcich koฤพajรญ minimรกlne 750ย m, ostatnรฝch dopravnรฝch koฤพajรญ 700ย m (vรฝnimoฤne 650ย m),
  • peronizรกcia nรกstupรญลกลฅ (vรฝลกka nรกstupรญลกลฅ 550ย mm nad temenom priฤพahlej koฤพaje) sย bezkolรญznym โ€“ mimo&u
Najฤรญtanejลกie