Modernizรกcia รบseku ลพelezniฤnej trate Trenฤianska Teplรก โ Beluลกa
Prรญspevok sa zaoberรก modernizรกciou ลพelezniฤnej trate naย รบseku ลพelezniฤnรก stanica Trenฤianska Teplรก aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Beluลกa vย zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy) pri zohฤพadnenรญ technickรฝch ลกpecifikรกciรญ interoperability (TSI) eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu. Cieฤพom modernizรกcie je okrem zjednotenia prvkov infraลกtruktรบry, zvรฝลกenia bezpeฤnosti aj zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate, traลฅovej rรฝchlosti aย ponuka vyลกลกieho ลกtandardu sluลพieb aย kultรบry pre cestujรบcu verejnosลฅ.
Sรบฤasnรฝ stavPredmetnรฝ รบsek trate od Novรฉho Mesta nad Vรกhom smerom na ลฝilinu je vย sรบฤasnom stave navrhnutรฝ na maximรกlnu traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 120ย km/h, ฤomu zodpovedรก aj smerovรฉ vedenie trate. Na nej sa nachรกdzajรบ vรคฤลกinou รบrovลovรฉ krรญลพenia so ลกtรกtnymi cestami aย miestnymi komunikรกciami sย vรฝnimkou diaฤพnice aย ลกtรกtnej cesty I. triedy.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok tvorรญ koฤพajovรฝ roลกt sรบstavy S49 sย tuhรฝm upevnenรญm koฤพajnรญc. Vย staniciach (okrem Dubnice nad Vรกhom) sรบ sypanรฉ nรกstupiลกtia sย hranou TISCHER sย รบrovลovรฝm prรญstupom pre cestujรบcich aย vรฝลกkou 200ย mm nad temenom koฤพaje. Sรบฤasnรฉ trakฤnรฉ vedenie nedovoฤพuje bez prestavby dosiahnuลฅ vyลกลกie traลฅovรฉ rรฝchlosti. Na komplexnรฉ komunikaฤnรฉ spojenie medzi jednotlivรฝmi stanicami aย dispeฤerskรฝm centrom nie sรบ vybudovanรฉ oznamovacie zariadenia, komplexnรฉ informaฤnรฉ systรฉmy atฤ. Nie je umoลพnenรฉ riadiลฅ dopravu zย jednรฉho dispeฤerskรฉho centra pre urฤenรฝ traลฅovรฝ รบsek, nie je ani jednotnรฝ systรฉm zabezpeฤenia riadenia aย chodu vlakov ETCS (European Train Control System).
รsek trate od ลพelezniฤnej stanice (ลพst.) Trenฤianska Teplรก po ลพst. Beluลกa predstavuje IV. aย V. etapu stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov. Kaลพdรก etapa sa delรญ na tzv. ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤS) โ staniฤnรฉ aย traลฅovรฉ รบseky:
- IV. etapu predstavuje ลพst. Trenฤianska Teplรก (UฤS 33) aย ลพst. Dubnica nad Vรกhom (UฤS 35), ich medzistaniฤnรฝ รบsek (UฤS 34) aย medzistaniฤnรฝ รบsek Dubnica nad Vรกhom โ Ilava (UฤS 36), ลพkm 130,348 โ 141,747,
- V. etapu predstavuje ลพst. Ilava (UฤS 37) aย ลพst. Ladce (UฤS 39), ich medzistaniฤnรฝ รบsek (UฤS 38) aย medzistaniฤnรฝ รบsek Ilava โ Beluลกa (UฤS 40), ลพkm 141,747 โ 150,767.
IV. etapa โ situรกcia
V. etapa โ situรกcia
Projektovรก prรญprava aย technickรฉ rieลกenie modernizรกcie
Projektovรก prรญprava celรฉho รบseku stavby Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov sa zaฤala vย roku 2002. Dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR) bola spracovanรก aย schvรกlenรก MDPaT SR vย roku 2003. รzemnรฉ rozhodnutie vydal Spoloฤnรฝ stavebnรฝ รบrad vย Trenฤรญne aย nadobudlo prรกvoplatnosลฅ vย roku 2004. Pri ฤalลกom stupni prรญpravy โ dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie (DSP) โ sa stavba rozdelila na 6 etรกp. Nรกsledne sa vypracovali dokumentรกcie, ktorรฉ schvรกlilo MDPaT SR vย roku 2006. Po ich schvรกlenรญ sa zaฤala inลพinierska ฤinnosลฅ na zรญskanie stavebnรฝch povolenรญ aย majetkovoprรกvne vysporiadanie tรฝkajรบce sa jednotlivรฝch etรกp tak, aby investor โ ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) โ mohol vyhlรกsiลฅ medzinรกrodnรฉ sรบลฅaลพe na vรฝber zhotovovateฤพa.
Princรญpy technickรฉho rieลกenia modernizรกcie
Hlavnรฝmi kritรฉriami modernizรกcie ลพelezniฤnej trate na dosiahnutie danรฉho รบฤelu stavby sรบ vย struฤnom zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160ย km/h pri maximรกlnom vyuลพitรญ terajลกej trasy,
- zvรฝลกenie bezpeฤnosti vylรบฤenรญm vลกetkรฝch รบrovลovรฝch priecestรญ โ krรญลพenรญ sย cestnรฝmi komunikรกciami, t. j. vybudovanie novรฝch konยญลกtrukciรญ nadjazdov, podjazdov aย podchodov so sรบvisiacimi cestnรฝmi komunikรกciami,
- priechodnosลฅ vozidiel pri kinematickom obryse vozidla UIC C aย priechodnรฝ prierez UIC GC,
- รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho podvalovรฉho podloลพia pri triede zaลฅaลพiteฤพnosti D4 UIC (hmotnosลฅ na nรกpravu 22,5ย t),
- priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pri zaลฅaลพovacom vlaku UIC-71 aย priestorovรบ รบpravu podฤพa STN 73ย 6201, pri kriลพovanรญ sย vodnรฝmi tokmi navrhovaลฅ na priepustnosลฅ Q100 (storoฤnรก voda),
- prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc na dosiahnutie uลพitoฤnรฝch dฤบลพok hlavnรฝch aย predchรกdzajรบcich koฤพajรญ minimรกlne 750ย m, ostatnรฝch dopravnรฝch koฤพajรญ 700ย m (vรฝnimoฤne 650ย m),
- peronizรกcia nรกstupรญลกลฅ (vรฝลกka nรกstupรญลกลฅ 550ย mm nad temenom priฤพahlej koฤพaje) sย bezkolรญznym โ mimo&u