Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Galรฉria(11)

Modernizรกcia ลพeleznรญc: Akรฉ technolรณgie sa pouลพรญvajรบ v geodetickej praxi?

Partneri sekcie:

Budovanie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry si pri sรบฤasnej dynamike realizovanรฝch stavieb vyลพaduje vyuลพรญvanie modernรฝch geodetickรฝch postupov a prรญstrojov. ฤŒlรกnok je zameranรฝ na technolรณgie merania, ktorรฉ dokรกลพu v kaลพdej fรกze vรฝstavby efektรญvne reagovaลฅ na poลพiadavky stavby svojou rรฝchlosลฅou, kvantitou a kvalitou dodanรฝch dรกt.

Prรญstrojovรก technika vo forme GNSS aparatรบr, robotickรฝch meracรญch stanรญc, meracรญch vozรญkov, dronov sย vyuลพitรญm leteckej fotogrametrie alebo skenovania je kaลพdodennรฝm nรกstrojom geodeta pri vรฝkone meraฤskรฝch ฤinnostรญ, aย to od predprojektovรฉho zamerania po geodetickรบ dokumentรกciu skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby.

ลฝelezniฤnรก aย cestnรก doprava sรบ bezpochyby jednรฝm zo zรกkladnรฝch kameลˆov fungujรบceho hospodรกrstva ลกtรกtu, keฤลพe zabezpeฤujรบ presun tovaru a osรดb s cieฤพomvรฝkonu povolania alebo voฤพnoฤasovรฝch aktivรญt.

Po vzniku SR sa u nรกs vybudovalo pribliลพne iba 200 km diaฤพnic, preto sa klรกdol vyลกลกรญ dรดraz na budovanie diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry ako na investovanie do modernizรกcie ลพeleznรญc. Tรฝm sa ลพeleznice dostรกvali rokmi na โ€žvedฤพajลกiu koฤพajโ€œ, aย to aj napriek tomu, ลพe ลพelezniฤnรก doprava je dlhodobo povaลพovanรก za najekologickejลกiu formu dopravy sย jednopercentnรฝm podielom na emisiรกch.

Vstupom Slovenska do Eรš sa realizรกcia modernizรกcie ลพeleznรญc zvรฝลกila, keฤลพe strategickรฝm cieฤพom Eรš je preklรกpaลฅ podiel prepravenรฉho tovaru aย osรดb na stranu koฤพajovรฝch tratรญ. Modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ preto vย ostatnรฝch dvoch dekรกdach dostali vyลกลกiu prioritu. Investiฤnรฝ dlh si vลกak vย sรบฤasnosti vyลพaduje veฤพkรบ akcelerรกciu projektovej aย stavebnej pripravenosti, priฤom sย tรฝmito dvomi zloลพkami je priamo spojenรฝ aj vรฝkon geodetickรฝch ฤinnostรญ pomocou modernรฉho prรญstrojovรฉho aย softvรฉrovรฉho vybavenia.

Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Obr. 1 Starรฝ stav (vฤพavo) vs. novรฝ stav (vpravo) ลพelezniฤnรฉho zvrลกku | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., GEFOS, a. s.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok prenรกลกa zaลฅaลพenie z dopravy na ลพelezniฤnรฝ spodok. Vo finรกlnom stave tvoria vybudovanรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok koฤพajnice, podvaly aย ลกtrkovรฉ lรดลพko. Smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie modernizovanej trate je definovanรฉ realizaฤnou projektovou dokumentรกciou, ktorรก reลกpektuje zรกvรคznรฉ sรบradnicovรฉ aย vรฝลกkovรฉ systรฉmy na Slovensku.

Tie sรบ vย ลพelezniฤnom koridore, ktorรฝ je predmetom modernizรกcie, definovanรฉ Zรกkladnou vytyฤovacou sieลฅou (ZVS). ZVS je spravidla realizovanรก ลฅaลพkou stabilizรกciou sย hฤบbkovรฝm paลพenรญm. Pre praktickosลฅ a dodrลพanie geometrickej presnosti pri podrobnรฝch geodetickรฝch prรกcach sa ZVS dopฤบลˆa tzv. podrobnou vytyฤovacou sieลฅou (PVS). ZVS aย PVS predstavujรบ geodetickรฉ zรกklady pre urฤitรฝ รบsek stavby, ฤรญm zabezpeฤujรบ homogรฉnnu geometrickรบ kostru pre kaลพdรฉho รบฤastnรญka vรฝstavby.

Na prรญpravu koฤพajovรฉho lรดลพka do fรกzy pred pokladanรญm koฤพajovรฝch polรญ sa vย sรบฤasnosti vyuลพรญvajรบ kombinรกcie technolรณgiรญ GNSS (globรกlny navigaฤnรฝ satelitnรฝ systรฉm) aย terestrickรฝch meranรญ pomocou UMS (univerzรกlna meracia stanica). Z GNSS technolรณgiรญ sa najviac pouลพรญva kinematickรก metรณda v reรกlnom ฤase (RTK โ€“ Real Time Kinematic). Zรกkladom je vyuลพitie minimรกlne dvoch prijรญmaฤov GNSS s tรฝm, ลพe jeden funguje ako bรกza (nepohyblivรฝ) a druhรฝ ako rover (pohyblivรฝ).

Bรกza aj rover vykonรกvajรบ fรกzovรฉ meranie, priฤom je medzi nimi pomocou rรกdiomodemu neustรกle rรกdiovรฉ spojenie, alebo funkciu referenฤnej stanice preberรก sluลพba permanentnรฝch stanรญc GNSS. Technolรณgiu je moลพnรฉ vyuลพรญvaลฅ na riadenie stavebnรฝch strojov, naprรญklad rรฝpadiel alebo buldozรฉrov.

Princรญp spoฤรญva vย uลพ spomenutej metรณde RTK sย vyuลพitรญm referenฤnej stanice umiestnenej na geodeticky urฤenom bode, odkiaฤพ sa zistenรก korekฤnรก informรกcia vย priestore odosiela rรกdiovรฝm signรกlom do riadenรฉho stavebnรฉho stroja pre aplikรกciu priestorovej korekcie. Pre plnohodnotnรฉ automatizovanรฉ riadenie je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ digitรกlny TIN model koฤพajovรฉho lรดลพka vย poลพadovanej vรฝลกkovej hladine podฤพa aktuรกlnej pracovnej fรกzy.

Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Obr. 5 TIN model koฤพajovรฉho lรดลพka | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., GEFOS, a. s.

Takรฝto dรกtovรฝ model je vyhotovenรฝ na podklade platnej projektovej dokumentรกcie. Pri synchronizรกcii aย zavรกdzanรญ modelu je nutnรก sรบฤinnosลฅ strojnรญka aย geodeta vzhฤพadom na kontrolu priestorovej polohy radlice stroja so vzลฅaลพnรฝmย pripojenรญm na blรญzke body ZVS, resp. PVS. Ak nie je moลพnรฉ pouลพiลฅ GNSS, riadenie stavebnรฉho stroja sa vykonรกva prostrednรญctvom UMS aย terestrickรฉho merania. Vtedy je GNSS antรฉna nahradenรก odrazovรฝm hranolom a robotizovanรฝ systรฉm zabezpeฤuje presnรฝm meranรญm uhlov aย dฤบลพok urฤenie polohy aย vรฝลกky vo vzลฅahu kย ZVS.

Priestorovรฉ aย podrobnรฉ vytyฤovanie osi koฤพaje sa realizuje obvyklรฝmi technolรณgiami na vytyฤovanie sย vyuลพitรญm kombinรกcie GNSS aย robotizovanรฝch UMS. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ presnosti pri vytyฤovanรญ aย osรกdzanรญ vรฝhybiek, vytyฤovaniu osi koฤพaje vย mieste smerovรฝch oblรบkov aย vย neposlednom rade pri vytyฤovanรญ vย miestach budรบcich, resp. vybudovanรฝch nรกstupiลกtnรฝch hrรกn, kde je potrebnรฉ kontrolovaลฅ aj relatรญvne vzลฅahy nadvรคzujรบcich objektov na dodrลพanie priechodovรฉho prierezu.

Smerovรก a vรฝลกkovรก รบprava koฤพaje systรฉmom ASP

Technolรณgia strojnรฉho podbรญjania mรก pri vรฝstavbe ลพeleznรญc veฤพmi dlhรบ histรณriu. Zvรฝลกenรฉ tempo budovania ลพeleznรญc vo svete pritom vytvรกralo tlak aj na inovatรญvne rieลกenia vย oblasti geodรฉzie. Najmodernejลกie strojnรฉ podbรญjaฤky si vyลพadujรบ okamลพitรฉ aย presnรฉ digitรกlne dรกta pre smerovรบ aย vรฝลกkovรบ รบpravu koฤพaje.

Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Obr. 4 Riadenie stavebnรฝch strojov GNSS | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., GEFOS, a. s.

Na Slovensku sa vย sรบฤasnosti pre prรญpravu dรกt aย navรกdzanie ASP vyuลพรญva technolรณgia meracieho vozรญka aย robotickej meracej stanice.

Prรญprava dรกt s pouลพitรญm ลกpecializovanรฉho softvรฉru sa zaฤรญna vypoฤรญtanรญm priestorovej osi. Podkladom na prรญpravu je platnรก projektovรก dokumentรกcia. Vรฝpoฤet aย kontrola parametrov jednotlivรฝch smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch prvkov trasy aลพ po finรกlny priestorovรฝ tvar koฤพaje sa realizuje vย poฤรญtaฤovom prostredรญ so ลกpeciรกlnym softvรฉrovรฝm vybavenรญm. Pri modernom projektovanรญ dostane geodet priamo vรฝmennรฝ formรกt trasy, ktorรฝ takรฉto dรกta uลพ obsahuje.

Pri vรฝpoฤte 3D osi koฤพaje je zahrnutรก aj kontrola projektovej dokumentรกcie. Na porovnanie geometrickej polohy koฤพaje (GPK) sย projektom sรบ potrebnรฉ vstupnรฉ dรกta meranej koฤพaje. Na zรกklade meranรฝch dรกt sรบ urฤenรฉ vstupnรฉ hodnoty zdvihov aย posunov, ktorรฉ sa nรกsledne odoลกlรบ do ASP (email, USB). ASP so svojรญm technologickรฝm vybavenรญm vykonรกva รบpravu koฤพaje a kontrolu relatรญvnych parametrov koฤพaje. Univerzรกlna meracia stanica sleduje odrazovรฝ hranol na meracom vozรญku, priฤom pripojenie do priestorovรฉho systรฉmu stavby je zabezpeฤenรฉ cez body PVS.

Opakovanรฝm postupnรฝm meranรญm podbitej koฤพaje aย smerovou aย vรฝลกkovou korekciou sa zabezpeฤรญ vyrovnanie koฤพaje do projektovanรฉho stavu. Geometrickรก kvalita zrealizovanej koฤพaje sa vyhodnocuje podฤพa STN 73 6360-2 ฤl. 5.4.1. Krajnรฉ hodnoty sรบ definovanรฉ pre ลกรญru koฤพaj vย priamej a oblรบku aย  takisto koฤพaj pozdฤบลพ nรกstupiลกลฅa. Pri ลˆom mรก poloha osi koฤพaje ku hrane nรกstupiska nulovรบ toleranciu, preto je zvlรกลกลฅ dรดleลพitรฉ dodrลพiavaลฅ postupy aย technolรณgiu merania.

Vย neposlednom rade je nutnรก komunikรกcia zhotoviteฤพa nรกstupiลกลฅa aย koฤพaje sย geodetmi aย projektantom, ktorรฝ urฤuje minimรกlnu osovรบ vzdialenosลฅ hrany nรกstupiลกลฅa od koฤพaje vย sรบlade sย prรญsluลกnรฝmi normami.

Vรฝstupom je geodetickรก dokumentรกcia, v ktorej je vyhodnotenรฉ smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie koฤพaje vo forme tabuliek a grafov. Okrem inรฉho sa vyhodnocuje aj prierez koฤพaje vo vzลฅahu k umelรฝm prekรกลพkam a stav po definitรญvnom โ€žpodbitรญโ€œ. V dokumentรกcii sa uvรกdza aj zaistenie koฤพaje pre kontrolnรบ ฤinnosลฅ sprรกvcu poฤas prevรกdzky.

Moลพnosti vyuลพitia dronov na stavbรกch ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry

Dron, oznaฤovanรฝ aj ako UAV (bezpilotnรฉ leteckรฉ zariadenie), predstavuje nosiฤ ฤalลกieho snรญmaฤa, ktorรฝ definuje metรณdu zberu dรกt pre รบzemia malรฉho rozsahu dvomi zรกkladnรฝmi geodetickรฝmi metรณdami โ€“ ide o leteckรฉ meraฤskรฉ snรญmkovanie aย leteckรฉ laserovรฉ skenovanie (LiDAR).

Spojenie bezpilotnรฝch leteckรฝch metรณd a GNSS s vyuลพitรญm RTK je efektรญvnou technolรณgiou mapovania, ktorรกย vnรกลกa do tradiฤnej geodรฉzie novรฝ rozmer, aย to ako vย interpretรกcii mnoลพstva zรญskanรฝch dรกt, tak aj vย nรกslednom spracovanรญ a voย vรฝslednom produkte โ€“ naprรญklad ortofotomapa, digitรกlny terรฉnny model (DTM), digitรกlny model povrchu (DSM), mraฤno bodov, textรบrovanรฝ mesh, 3D model depรณnie, vรฝkopu a pod. K doplnkovรฉmu vyuลพitiu zberu รบdajov prostrednรญctvom UAV patrรญ hyperspektrรกlne skenovanie, termovรญzne snรญmkovanie a video.

Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Obr. 9 Dron Aibot UAV, AX20 | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., GEFOS, a. s.

Tieto typy vรฝstupov nachรกdzajรบ efektรญvne vyuลพitie uลพ vo fรกze predprojektovรฉho zamerania, keฤ sa kombinรกciou vyลกลกie uvedenรฝch geodetickรฝch metรณd zรญska nielen 3D mapovรฝ podklad pre projektanta, ale sรบฤasne aj ortorektifikovanรฝ obrazovรฝ materiรกl slรบลพiaci na rรดzne รบฤely pre spรคtnรบ kontrolu, resp. pasport stavbou dotknutรฉho okolia.

Poฤas vรฝstavby moลพno sledovaลฅ priebeลพnรฝ stav objemu sklรกdkovanรฝch materiรกlov a vย pravidelnรฝch intervaloch sledovaลฅ rozostavanosลฅ jednotlivรฝch objektov ฤi celku, aย to buฤ formou textรบrovanรฝch modelov alebo videa. Hlavnou vรฝhodou leteckรฝch meraฤskรฝch prรกc je zรญskanie veฤพkรฉho mnoลพstvo dรกt (informรกciรญ) za pomerne krรกtky ฤas.

Moลพnosti laserovรฉho skenovania

Laserovรฉ skenovanie, tzv. Lidar (Light Detection And Ranging), predstavuje metรณdu zรญskavania priestorovรฝch รบdajov, keฤ sa na zรกklade ฤasu ลกรญrenia impulzu laserovรฉho lรบฤa, ktorรฝ sa odrazรญ od meranรฉho objektu, meria vzdialenosลฅ tohto objektu.

Vรฝsledkom je 3D mraฤno bodov, ktorรฉ je po softvรฉrovom spracovanรญ moลพno interpolovaลฅ do formรกtov uvรกdzanรฝch v predoลกlรฝch statiach (digitรกlny terรฉnny model/DTM, digitรกlny model povrchu/DSM, textรบrovanรฝ mesh). Pri kombinรกcii s pouลพitรญm dronu alebo meracieho vozรญka prinรกลกa laserovรฉ skenovanie vรฝhody pri zรญskavanรญ dรกt, ktorรฉ sรบ nรกsledne pouลพitรฉ na predprojektovรฉ, dokumentaฤnรฉ, fakturaฤnรฉ, ale aj revรญzne รบฤely.

Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Obr. 7 Mraฤno bodov zรญskanรฉ skenovanรญm | Zdroj: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., GEFOS, a. s.

Najmodernejลกรญm spรดsobom kontroly priechodnรฉho prierezu je vyhodnotenie pomocou skenera umiestnenรฉho na meracom vozรญku alebo vozni, keฤ dokรกลพeme takmer v reรกlnom ฤase sledovaลฅ potenciรกlne kolรญzie.

Zรกver

Pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa kladie dรดraz na bezpeฤnosลฅ, rรฝchlosลฅ aย komfort cestujรบcich, priฤom tieto poลพiadavky sa prenรกลกajรบ do vลกetkรฝch odvetvรญ, ktorรฉ sa na modernizรกcii podieฤพajรบ. Vyuลพรญvanie modernรฝch geodetickรฝch technolรณgiรญ zrรฝchฤพuje aย uฤพahฤuje prรกcu geodeta a zhotoviteฤพa.

Tento pokrok si vลกak vyลพaduje sรบbeh aj na legislatรญvnej รบrovni pri zavรกdzanรญ novรฝch technologickรฝch postupov vย podmienkach budรบcich projektov. Do rovnocennej hladiny by mala byลฅ ukotvenรก tieลพ prรกca kvalifikovanรฝch ลกpecialistov, ktorรญ svojimi odbornรฝmi rozhodnutiami vplรฝvajรบ na efektรญvne vyuลพรญvanie tรฝchto technolรณgiรญ. Napriek vyuลพรญvaniu vyspelรฝch technolรณgiรญ, ktorรฉ nahrรกdzajรบ ลฅaลพkรบ prรกcu ฤพudรญ, je dรดleลพitรฉ zachovaลฅ vย tejto rรฝchlej dobe aj ฤพudskรฝ prรญstup pri rieลกenรญ nรกroฤnรฝch situรกciรญ.

Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Technolรณgie v geodetickej praxi na stavbe ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry

Spoloฤnosลฅ GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., pracuje na veฤพkรฝch dopravnรฝch projektoch, kde vyลกลกie spomenutรฉ technolรณgie efektรญvne vyuลพรญva.

TEXT: Ing. Michal Janรญฤek, Ing. Marek Matiaลก, Ing. Ladislav Karch
FOTO Aย OBRรZKY: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., GEFOS, a. s., https://uzolzilina.sk

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 4/2024