Modernizรกcia ลพeleznรญc: Akรฉ technolรณgie sa pouลพรญvajรบ v geodetickej praxi?
Budovanie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry si pri sรบฤasnej dynamike realizovanรฝch stavieb vyลพaduje vyuลพรญvanie modernรฝch geodetickรฝch postupov a prรญstrojov. ฤlรกnok je zameranรฝ na technolรณgie merania, ktorรฉ dokรกลพu v kaลพdej fรกze vรฝstavby efektรญvne reagovaลฅ na poลพiadavky stavby svojou rรฝchlosลฅou, kvantitou a kvalitou dodanรฝch dรกt.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Prรญstrojovรก technika vo forme GNSS aparatรบr, robotickรฝch meracรญch stanรญc, meracรญch vozรญkov, dronov sย vyuลพitรญm leteckej fotogrametrie alebo skenovania je kaลพdodennรฝm nรกstrojom geodeta pri vรฝkone meraฤskรฝch ฤinnostรญ, aย to od predprojektovรฉho zamerania po geodetickรบ dokumentรกciu skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby.
ลฝelezniฤnรก aย cestnรก doprava sรบ bezpochyby jednรฝm zo zรกkladnรฝch kameลov fungujรบceho hospodรกrstva ลกtรกtu, keฤลพe zabezpeฤujรบ presun tovaru a osรดb s cieฤพomvรฝkonu povolania alebo voฤพnoฤasovรฝch aktivรญt.
Po vzniku SR sa u nรกs vybudovalo pribliลพne iba 200 km diaฤพnic, preto sa klรกdol vyลกลกรญ dรดraz na budovanie diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry ako na investovanie do modernizรกcie ลพeleznรญc. Tรฝm sa ลพeleznice dostรกvali rokmi na โvedฤพajลกiu koฤพajโ, aย to aj napriek tomu, ลพe ลพelezniฤnรก doprava je dlhodobo povaลพovanรก za najekologickejลกiu formu dopravy sย jednopercentnรฝm podielom na emisiรกch.
Vstupom Slovenska do Eร sa realizรกcia modernizรกcie ลพeleznรญc zvรฝลกila, keฤลพe strategickรฝm cieฤพom Eร je preklรกpaลฅ podiel prepravenรฉho tovaru aย osรดb na stranu koฤพajovรฝch tratรญ. Modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ preto vย ostatnรฝch dvoch dekรกdach dostali vyลกลกiu prioritu. Investiฤnรฝ dlh si vลกak vย sรบฤasnosti vyลพaduje veฤพkรบ akcelerรกciu projektovej aย stavebnej pripravenosti, priฤom sย tรฝmito dvomi zloลพkami je priamo spojenรฝ aj vรฝkon geodetickรฝch ฤinnostรญ pomocou modernรฉho prรญstrojovรฉho aย softvรฉrovรฉho vybavenia.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok prenรกลกa zaลฅaลพenie z dopravy na ลพelezniฤnรฝ spodok. Vo finรกlnom stave tvoria vybudovanรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok koฤพajnice, podvaly aย ลกtrkovรฉ lรดลพko. Smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie modernizovanej trate je definovanรฉ realizaฤnou projektovou dokumentรกciou, ktorรก reลกpektuje zรกvรคznรฉ sรบradnicovรฉ aย vรฝลกkovรฉ systรฉmy na Slovensku.
Tie sรบ vย ลพelezniฤnom koridore, ktorรฝ je predmetom modernizรกcie, definovanรฉ Zรกkladnou vytyฤovacou sieลฅou (ZVS). ZVS je spravidla realizovanรก ลฅaลพkou stabilizรกciou sย hฤบbkovรฝm paลพenรญm. Pre praktickosลฅ a dodrลพanie geometrickej presnosti pri podrobnรฝch geodetickรฝch prรกcach sa ZVS dopฤบลa tzv. podrobnou vytyฤovacou sieลฅou (PVS). ZVS aย PVS predstavujรบ geodetickรฉ zรกklady pre urฤitรฝ รบsek stavby, ฤรญm zabezpeฤujรบ homogรฉnnu geometrickรบ kostru pre kaลพdรฉho รบฤastnรญka vรฝstavby.
Na prรญpravu koฤพajovรฉho lรดลพka do fรกzy pred pokladanรญm koฤพajovรฝch polรญ sa vย sรบฤasnosti vyuลพรญvajรบ kombinรกcie technolรณgiรญ GNSS (globรกlny navigaฤnรฝ satelitnรฝ systรฉm) aย terestrickรฝch meranรญ pomocou UMS (univerzรกlna meracia stanica). Z GNSS technolรณgiรญ sa najviac pouลพรญva kinematickรก metรณda v reรกlnom ฤase (RTK โ Real Time Kinematic). Zรกkladom je vyuลพitie minimรกlne dvoch prijรญmaฤov GNSS s tรฝm, ลพe jeden funguje ako bรกza (nepohyblivรฝ) a druhรฝ ako rover (pohyblivรฝ).
Bรกza aj rover vykonรกvajรบ fรกzovรฉ meranie, priฤom je medzi nimi pomocou rรกdiomodemu neustรกle rรกdiovรฉ spojenie, alebo funkciu referenฤnej stanice preberรก sluลพba permanentnรฝch stanรญc GNSS. Technolรณgiu je moลพnรฉ vyuลพรญvaลฅ na riadenie stavebnรฝch strojov, naprรญklad rรฝpadiel alebo buldozรฉrov.
Princรญp spoฤรญva vย uลพ spomenutej metรณde RTK sย vyuลพitรญm referenฤnej stanice umiestnenej na geodeticky urฤenom bode, odkiaฤพ sa zistenรก korekฤnรก informรกcia vย priestore odosiela rรกdiovรฝm signรกlom do riadenรฉho stavebnรฉho stroja pre aplikรกciu priestorovej korekcie. Pre plnohodnotnรฉ automatizovanรฉ riadenie je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ digitรกlny TIN model koฤพajovรฉho lรดลพka vย poลพadovanej vรฝลกkovej hladine podฤพa aktuรกlnej pracovnej fรกzy.
Takรฝto dรกtovรฝ model je vyhotovenรฝ na podklade platnej projektovej dokumentรกcie. Pri synchronizรกcii aย zavรกdzanรญ modelu je nutnรก sรบฤinnosลฅ strojnรญka aย geodeta vzhฤพadom na kontrolu priestorovej polohy radlice stroja so vzลฅaลพnรฝmย pripojenรญm na blรญzke body ZVS, resp. PVS. Ak nie je moลพnรฉ pouลพiลฅ GNSS, riadenie stavebnรฉho stroja sa vykonรกva prostrednรญctvom UMS aย terestrickรฉho merania. Vtedy je GNSS antรฉna nahradenรก odrazovรฝm hranolom a robotizovanรฝ systรฉm zabezpeฤuje presnรฝm meranรญm uhlov aย dฤบลพok urฤenie polohy aย vรฝลกky vo vzลฅahu kย ZVS.
Priestorovรฉ aย podrobnรฉ vytyฤovanie osi koฤพaje sa realizuje obvyklรฝmi technolรณgiami na vytyฤovanie sย vyuลพitรญm kombinรกcie GNSS aย robotizovanรฝch UMS. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ presnosti pri vytyฤovanรญ aย osรกdzanรญ vรฝhybiek, vytyฤovaniu osi koฤพaje vย mieste smerovรฝch oblรบkov aย vย neposlednom rade pri vytyฤovanรญ vย miestach budรบcich, resp. vybudovanรฝch nรกstupiลกtnรฝch hrรกn, kde je potrebnรฉ kontrolovaลฅ aj relatรญvne vzลฅahy nadvรคzujรบcich objektov na dodrลพanie priechodovรฉho prierezu.
Smerovรก a vรฝลกkovรก รบprava koฤพaje systรฉmom ASP
Technolรณgia strojnรฉho podbรญjania mรก pri vรฝstavbe ลพeleznรญc veฤพmi dlhรบ histรณriu. Zvรฝลกenรฉ tempo budovania ลพeleznรญc vo svete pritom vytvรกralo tlak aj na inovatรญvne rieลกenia vย oblasti geodรฉzie. Najmodernejลกie strojnรฉ podbรญjaฤky si vyลพadujรบ okamลพitรฉ aย presnรฉ digitรกlne dรกta pre smerovรบ aย vรฝลกkovรบ รบpravu koฤพaje.
Na Slovensku sa vย sรบฤasnosti pre prรญpravu dรกt aย navรกdzanie ASP vyuลพรญva technolรณgia meracieho vozรญka aย robotickej meracej stanice.
Prรญprava dรกt s pouลพitรญm ลกpecializovanรฉho softvรฉru sa zaฤรญna vypoฤรญtanรญm priestorovej osi. Podkladom na prรญpravu je platnรก projektovรก dokumentรกcia. Vรฝpoฤet aย kontrola parametrov jednotlivรฝch smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch prvkov trasy aลพ po finรกlny priestorovรฝ tvar koฤพaje sa realizuje vย poฤรญtaฤovom prostredรญ so ลกpeciรกlnym softvรฉrovรฝm vybavenรญm. Pri modernom projektovanรญ dostane geodet priamo vรฝmennรฝ formรกt trasy, ktorรฝ takรฉto dรกta uลพ obsahuje.
Pri vรฝpoฤte 3D osi koฤพaje je zahrnutรก aj kontrola projektovej dokumentรกcie. Na porovnanie geometrickej polohy koฤพaje (GPK) sย projektom sรบ potrebnรฉ vstupnรฉ dรกta meranej koฤพaje. Na zรกklade meranรฝch dรกt sรบ urฤenรฉ vstupnรฉ hodnoty zdvihov aย posunov, ktorรฉ sa nรกsledne odoลกlรบ do ASP (email, USB). ASP so svojรญm technologickรฝm vybavenรญm vykonรกva รบpravu koฤพaje a kontrolu relatรญvnych parametrov koฤพaje. Univerzรกlna meracia stanica sleduje odrazovรฝ hranol na meracom vozรญku, priฤom pripojenie do priestorovรฉho systรฉmu stavby je zabezpeฤenรฉ cez body PVS.
Opakovanรฝm postupnรฝm meranรญm podbitej koฤพaje aย smerovou aย vรฝลกkovou korekciou sa zabezpeฤรญ vyrovnanie koฤพaje do projektovanรฉho stavu. Geometrickรก kvalita zrealizovanej koฤพaje sa vyhodnocuje podฤพa STN 73 6360-2 ฤl. 5.4.1. Krajnรฉ hodnoty sรบ definovanรฉ pre ลกรญru koฤพaj vย priamej a oblรบku aย takisto koฤพaj pozdฤบลพ nรกstupiลกลฅa. Pri ลom mรก poloha osi koฤพaje ku hrane nรกstupiska nulovรบ toleranciu, preto je zvlรกลกลฅ dรดleลพitรฉ dodrลพiavaลฅ postupy aย technolรณgiu merania.
Vย neposlednom rade je nutnรก komunikรกcia zhotoviteฤพa nรกstupiลกลฅa aย koฤพaje sย geodetmi aย projektantom, ktorรฝ urฤuje minimรกlnu osovรบ vzdialenosลฅ hrany nรกstupiลกลฅa od koฤพaje vย sรบlade sย prรญsluลกnรฝmi normami.
Vรฝstupom je geodetickรก dokumentรกcia, v ktorej je vyhodnotenรฉ smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie koฤพaje vo forme tabuliek a grafov. Okrem inรฉho sa vyhodnocuje aj prierez koฤพaje vo vzลฅahu k umelรฝm prekรกลพkam a stav po definitรญvnom โpodbitรญโ. V dokumentรกcii sa uvรกdza aj zaistenie koฤพaje pre kontrolnรบ ฤinnosลฅ sprรกvcu poฤas prevรกdzky.
Moลพnosti vyuลพitia dronov na stavbรกch ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Dron, oznaฤovanรฝ aj ako UAV (bezpilotnรฉ leteckรฉ zariadenie), predstavuje nosiฤ ฤalลกieho snรญmaฤa, ktorรฝ definuje metรณdu zberu dรกt pre รบzemia malรฉho rozsahu dvomi zรกkladnรฝmi geodetickรฝmi metรณdami โ ide o leteckรฉ meraฤskรฉ snรญmkovanie aย leteckรฉ laserovรฉ skenovanie (LiDAR).
Spojenie bezpilotnรฝch leteckรฝch metรณd a GNSS s vyuลพitรญm RTK je efektรญvnou technolรณgiou mapovania, ktorรกย vnรกลกa do tradiฤnej geodรฉzie novรฝ rozmer, aย to ako vย interpretรกcii mnoลพstva zรญskanรฝch dรกt, tak aj vย nรกslednom spracovanรญ a voย vรฝslednom produkte โ naprรญklad ortofotomapa, digitรกlny terรฉnny model (DTM), digitรกlny model povrchu (DSM), mraฤno bodov, textรบrovanรฝ mesh, 3D model depรณnie, vรฝkopu a pod. K doplnkovรฉmu vyuลพitiu zberu รบdajov prostrednรญctvom UAV patrรญ hyperspektrรกlne skenovanie, termovรญzne snรญmkovanie a video.
Tieto typy vรฝstupov nachรกdzajรบ efektรญvne vyuลพitie uลพ vo fรกze predprojektovรฉho zamerania, keฤ sa kombinรกciou vyลกลกie uvedenรฝch geodetickรฝch metรณd zรญska nielen 3D mapovรฝ podklad pre projektanta, ale sรบฤasne aj ortorektifikovanรฝ obrazovรฝ materiรกl slรบลพiaci na rรดzne รบฤely pre spรคtnรบ kontrolu, resp. pasport stavbou dotknutรฉho okolia.
Poฤas vรฝstavby moลพno sledovaลฅ priebeลพnรฝ stav objemu sklรกdkovanรฝch materiรกlov a vย pravidelnรฝch intervaloch sledovaลฅ rozostavanosลฅ jednotlivรฝch objektov ฤi celku, aย to buฤ formou textรบrovanรฝch modelov alebo videa. Hlavnou vรฝhodou leteckรฝch meraฤskรฝch prรกc je zรญskanie veฤพkรฉho mnoลพstvo dรกt (informรกciรญ) za pomerne krรกtky ฤas.
Moลพnosti laserovรฉho skenovania
Laserovรฉ skenovanie, tzv. Lidar (Light Detection And Ranging), predstavuje metรณdu zรญskavania priestorovรฝch รบdajov, keฤ sa na zรกklade ฤasu ลกรญrenia impulzu laserovรฉho lรบฤa, ktorรฝ sa odrazรญ od meranรฉho objektu, meria vzdialenosลฅ tohto objektu.
Vรฝsledkom je 3D mraฤno bodov, ktorรฉ je po softvรฉrovom spracovanรญ moลพno interpolovaลฅ do formรกtov uvรกdzanรฝch v predoลกlรฝch statiach (digitรกlny terรฉnny model/DTM, digitรกlny model povrchu/DSM, textรบrovanรฝ mesh). Pri kombinรกcii s pouลพitรญm dronu alebo meracieho vozรญka prinรกลกa laserovรฉ skenovanie vรฝhody pri zรญskavanรญ dรกt, ktorรฉ sรบ nรกsledne pouลพitรฉ na predprojektovรฉ, dokumentaฤnรฉ, fakturaฤnรฉ, ale aj revรญzne รบฤely.
Najmodernejลกรญm spรดsobom kontroly priechodnรฉho prierezu je vyhodnotenie pomocou skenera umiestnenรฉho na meracom vozรญku alebo vozni, keฤ dokรกลพeme takmer v reรกlnom ฤase sledovaลฅ potenciรกlne kolรญzie.
Zรกver
Pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa kladie dรดraz na bezpeฤnosลฅ, rรฝchlosลฅ aย komfort cestujรบcich, priฤom tieto poลพiadavky sa prenรกลกajรบ do vลกetkรฝch odvetvรญ, ktorรฉ sa na modernizรกcii podieฤพajรบ. Vyuลพรญvanie modernรฝch geodetickรฝch technolรณgiรญ zrรฝchฤพuje aย uฤพahฤuje prรกcu geodeta a zhotoviteฤพa.
Tento pokrok si vลกak vyลพaduje sรบbeh aj na legislatรญvnej รบrovni pri zavรกdzanรญ novรฝch technologickรฝch postupov vย podmienkach budรบcich projektov. Do rovnocennej hladiny by mala byลฅ ukotvenรก tieลพ prรกca kvalifikovanรฝch ลกpecialistov, ktorรญ svojimi odbornรฝmi rozhodnutiami vplรฝvajรบ na efektรญvne vyuลพรญvanie tรฝchto technolรณgiรญ. Napriek vyuลพรญvaniu vyspelรฝch technolรณgiรญ, ktorรฉ nahrรกdzajรบ ลฅaลพkรบ prรกcu ฤพudรญ, je dรดleลพitรฉ zachovaลฅ vย tejto rรฝchlej dobe aj ฤพudskรฝ prรญstup pri rieลกenรญ nรกroฤnรฝch situรกciรญ.
Spoloฤnosลฅ GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., pracuje na veฤพkรฝch dopravnรฝch projektoch, kde vyลกลกie spomenutรฉ technolรณgie efektรญvne vyuลพรญva.
TEXT: Ing. Michal Janรญฤek, Ing. Marek Matiaลก, Ing. Ladislav Karch
FOTO Aย OBRรZKY: GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., GEFOS, a. s., https://uzolzilina.sk