Modernizรกcia ลพeleznice na รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov
ลฝelezniฤnรก traลฅ Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov je sรบฤasลฅou V. eurรณpskeho koridoru. Vย novembri 2009 sa zaฤala modernizovaลฅ ฤasลฅ na รบseku Trenฤianska Teplรก โ Ilava โ Beluลกa. Hlavnou รบlohou modernizรกcie trate na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h je umoลพniลฅ lepลกiu prรญstupnosลฅ kย Transeurรณpskej dopravnej sieti aย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Stavba musรญ po realizรกcii spฤบลaลฅ poลพiadavky na zaistenie interoperability eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu vย zmysle zรกkona ฤ. 164/1996 Z. z. oย drรกhach.
Prรกce realizuje zhotovovateฤพ vybranรฝ na zรกklade verejnej sรบลฅaลพe, aย to โZdruลพenie ลฝSR โ Beluลกaโ vย zloลพenรญ:- vedรบci รบฤastnรญk zdruลพenia: spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o.,
- รบฤastnรญci zdruลพenia: spoloฤnosti Viamont DSP,โฏa.โฏs., Porr,โฏs.โฏr.โฏo., BรถglโฏaโฏKrรฝsl,โฏk.โฏs., aย Alpine Slovakia, a.โฏs.
รsek Trenฤianska Teplรก โ Beluลกa mรก dฤบลพku 20,409 km. Uvedenรก stavba sa realizuje vo dvoch etapรกch, priฤom vย kaลพdej zย nich sa modernizujรบ dve ลพelezniฤnรฉ stanice aย dva medzistaniฤnรฉ รบseky:
- IV. etapa: ลพst. Trenฤianska Teplรก, ลพst. Dubnica nad Vรกhom aย dva medzistaniฤnรฉ รบseky Trenฤianska Teplรก โ Dubnica nad Vรกhom aย Dubnica nad Vรกhom โ Ilava,
- V. etapa: ลพst. Ilava, ลพst. Ladce aย dva prislรบchajรบce medzistaniฤnรฉ รบseky Ilava โ Ladce aย Ladce โ Beluลกa.
Etapy IV aย V sรบ rozdelenรฉ na osem ucelenรฝch ฤastรญ stavby โ UฤS 33 aลพ 40. Modernizรกcia sa zaฤala odovzdanรญm staveniska 25. 11. 2009 aย podฤพa harmonogramu zhotovovateฤพa mรก trvaลฅ 54 mesiacov (predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia je druhรฝ kvartรกl roku 2014).
Vย rokoch 2009 aลพ 2011 sa zrealizovali medzistaniฤnรฉ รบseky Trenฤianska Teplรก โ Dubnica nad Vรกhom (UฤS 34), Ladce โ Beluลกa (UฤS 40) aย Ilava โ Ladce (UฤS 38). Vย roku 2011 sa zaฤala modernizรกcia ลพst. Ladce, ktorรก podฤพa harmonogramu pokraฤovala vย roku 2012. Vย tom istom roku sa rekonลกtruovala aj ลพst. Trenฤianska Teplรก (UฤS 33) aย poslednรฝ medzistaniฤnรฝ รบsek Dubnica nad Vรกhom โ Ilava (UฤS 36).
Modernizรกcia ลพst. Ladce
Na ucelenej ฤasti stavby pokraฤovali vรฝlukovรฉ prรกce pri modernizรกcii ลพelezniฤnej stanice. Hneฤ vo februรกri 2012 sa zaฤala vรฝstavba novรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta vย nลพkm 148,198, pod ktorรฝm vedie cestnรฝ podjazd. Ten na ลพilinskom zhlavรญ nahradil starรฉ priecestie na ลกtรกtnej ceste III/06147. Na zjednoduลกenie aย urรฝchlenie vรฝstavby tohto uzla sa vloลพili mostnรฉ provizรณriรก, aย to dvakrรกt dve dvojice za sebou (hlavnรก koฤพaj aย vleฤkovรก koฤพaj) so stredovou podpornou konลกtrukciou sย vopred vyvลtanรฝmi mikropilรณtami aย ลกtetovnicovรฝmi stenami. Toto rieลกenie umoลพnilo realizovaลฅ spodnรบ stavbu mosta aย opornรฉ mรบry zรกroveล. ลฝelezniฤnรฝ most aย cestnรฝ podjazd sa odovzdali do predฤasnรฉho pouลพรญvania zaฤiatkom septembra 2012.
Zรกroveล pokraฤovala modernizรกcia koฤพajiska ลพelezniฤnej stanice. Vย zostรกvajรบcich etapรกch vรฝluk sa najprv dokonฤila celรก nepรกrna skupina koฤพajรญ aย vรฝhybiek aย nรกsledne koncom novembra aj pรกrna skupina vrรกtane nรกstupiลกลฅ pri vรฝpravnej budove. Tรฝm sa vย stanici vybudovali dve hrany nรกstupiลกลฅa, kaลพdรก vย dฤบลพke 250 m. Obe etapy nadvรคzovali na prรกce zย roku 2011.
Ku koncu novembra 2012 sa aktivoval aย spustil do prevรกdzky systรฉm zabezpeฤovacieho zariadenia SIMIS-W, ktorรฝ nahradil elektromechanickรฉ zabezpeฤovacie zariadenie. Prรกce na ucelenej ฤasti stavby poฤas nepretrลพitรฝch vรฝluk sa tak ukonฤili aย nasledovaลฅ budรบ jednotlivรฉ preberacie konania stavebnรฝch objektov aย prevรกdzkovรฝch sรบborov.
Modernizรกcia ลพst. Trenฤianska Teplรก
Vรฝlukovรฉ prรกce pri modernizรกcii stanice sa zaฤali vo februรกri 2012 vloลพenรญm trojice mostnรฝch provizรณriรญ, ktorรฉ slรบลพia na vybudovanie novรฉho podchodu pre cestujรบcich. Prรกce sa rozdelili do deviatich stavebnรฝch postupov, priฤom pรดvodnรฝ termรญn ukonฤenia (30. 11. 2012) sa spojenรญm dvoch postupov podarilo skrรกtiลฅ aย celรบ stanicu odovzdaลฅ do predฤasnรฉho pouลพรญvania uลพ 3. 11. 2012. Kompletne sa zmodernizovali koฤพaje ฤ. 1, 3, 5 aย 7 vย nepรกrnej skupine aย 2, 4, 6, 8 aย 10 vย pรกrnej skupine ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vย tvare UIC 60 alebo Sย 49. Zรกroveล sa zabudovalo 30 novรฝch vรฝhybiek druhej generรกcie na betรณnovรฝch podvaloch. Novรฉ ostrovnรฉ nรกstupiลกte vย pรกrnej skupine mรก spolu ลกtyri nรกstupnรฉ hrany vย dฤบลพke 400ย m aย trikrรกt 250 m. Nรกstupiลกte pri vรฝpravnej budove pri koฤพaji ฤ. 3 mรก dฤบลพku 400ย m. Vย stanici sa vybudovali dva podchody โ jeden pre cestujรบcich, ktorรฝ je vย predฤasnom pouลพรญvanรญ, aย batoลพinovรฝ, kde zostรกva aktivovaลฅ novรฉ vรฝลฅahy. Kompletne sa zrekonลกtruoยญvalo trakฤnรฉ vedenie aย vybudovali sa dve novรฉ trafostanice aย jedna spรญnacia stanica. Vย auguste sa zaฤala aktivรกcia zabezpeฤovacieho zariadenia SIMIS-W, ktorรก pokraฤovala do 3. 11. 2012. Nรกsledne po ukonฤenรญ vรฝluk, na prelome novembra aย decembra 2012, sa obci odovzdal novรฝ cestnรฝ nadjazd vย nลพkm 130,484. Predpokladanรฝ termรญn preberacieho aย odovzdรกvacieho konania jednotlivรฝch objektov ลพelezniฤnej stanice (okrem uลพ odovzdanรฝch) je jar 2013.
Modernizรกcia medzistaniฤnรฉho รบseku Dubnica nad Vรกhom โ Ilava
Prรกce na modernizรกcii traลฅovรฉho รบseku sa zaฤali eลกte vย roku 2011 vรฝstavbou novรฉho cestnรฉho nadjazdu vย nลพkm 137,781. Vย aprรญli 2012 sa zaฤali prรกce na preloลพke trate vย dฤบลพke asi 650 m. Jednotlivรฉ vรฝluky sa nรกsledne zaฤali vย jรบni roku 2012 aย vย troch stavebnรฝch postupoch sa zrealizoval celรฝ รบsek, ktorรฝ bol uvedenรฝ do predฤasnรฉho pouลพรญvania 23. 11. 2012. Zmodernizovali sa traลฅovรฉ koฤพaje ฤ.ย 1 aย 2, kaลพdรก vย dฤบลพke 4 078 m. Ukonฤenie vรฝstavby nadjazdu pri vรคznici sa predpokladรก vย mรกji 2013. Po tomto termรญne sa zruลกรญ doฤasnรฉ priecestie aย na objektoch sa bude mรดcลฅ vykonaลฅ preberacie aย odovzdรกvacie konanie.
ลฝst. Dubnica nad Vรกhom aย ลพst. Ilava
Podฤพa harmonogramu vรฝstavby je modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch stanรญc Dubnica nad Vรกhom aย Ilava naplรกnovanรก na rok 2013. Budรบ to poslednรฉ vรฝlukovรฉ prรกce na vรฝstavbe IV. aย V. etapy. Prรกce sa zaฤali vo februรกri tohto roka โ ลพst. Dubnica nad Vรกhom (UฤSย 35) vย deviatich stavebnรฝch postupoch dลa 22.ย 2.ย 2013 aย ลพst. Ilava (UฤS 37) vย piatich stavebnรฝch etapรกch dลa 18. 2. 2013. Vย ลพst. Ilava sa vloลพia dve rรฝchle koฤพajovรฉ spojky sย vรฝhybkami vย tvare 1 : 26,5 โ 2 500, ktorรฉ umoลพลujรบ rรฝchlosลฅ do odboฤky aลพ 120 km/h. Predpokladรก sa, ลพe obe ucelenรฉ ฤasti stavby sa vรฝlukovo ukonฤia vย novembri 2013.
Po ich ukonฤenรญ bude moลพnรฉ aktivovaลฅ aย spojiลฅ zabezpeฤovacie zariadenie SIMIS od firmy Siemens do jednรฉho celku aย vย celom modernizovanom รบseku zrealizovaลฅ takzvanรบ rรฝchlu pantografovรบ skรบลกku, ktorou sa preukรกลพe spรดsobilosลฅ prvkov novรฉho trakฤnรฉho vedenia na rรฝchlosลฅ do 160 km/h vrรกtane. Skompletizovanie dokumentรกcie, odovzdanie aย ukonฤenie stavby je vย sรบlade so zmluvou oย dielo, aย to vย aprรญli 2014.
TEXT: Ing. Petr Koval, Ing. Milan Mockovฤiak
FOTO: Ing. Milan Zakopฤan, STRABAG
Petr Koval je riaditeฤพom vรฝstavby vย spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.
Milan Mockovฤiak je koordinรกtorom realizรกcie โZdruลพenia ลฝSR โ Beluลกaโ vย spoloฤnosti Viamont DSP, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.