modernizacia zeleznice na useku nove mesto nad vahom puchov
Galรฉria(13)

Modernizรกcia ลพeleznice na รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรก traลฅ Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov je sรบฤasลฅou V. eurรณpskeho koridoru. Vย novembri 2009 sa zaฤala modernizovaลฅ ฤasลฅ na รบseku Trenฤianska Teplรก โ€“ Ilava โ€“ Beluลกa. Hlavnou รบlohou modernizรกcie trate na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h je umoลพniลฅ lepลกiu prรญstupnosลฅ kย Transeurรณpskej dopravnej sieti aย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Stavba musรญ po realizรกcii spฤบลˆaลฅ poลพiadavky na zaistenie interoperability eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu vย zmysle zรกkona ฤ. 164/1996 Z. z. oย drรกhach.

modernizacia zeleznice na useku nove mesto nad vahom puchov 6788 big image
02 strabag 2zst tt, nastup jpg big image
14 strabag 16zst ladce, podjazd smer na ladce jpg big image
13 strabag 15zst ladce, podjazd smer na ladce jpg big image
11 strabag 13zst ladce, podjazd smer na cementaren jpg big image
10 strabag 12zst ladce, podjazd smer od cementarni jpg big image
08 strabag dsc03073 jpg big image
07 strabag p1010193 jpg big image
Prรกce realizuje zhotovovateฤพ vybranรฝ na zรกklade verejnej sรบลฅaลพe, aย to โ€žZdruลพenie ลฝSR โ€“ Beluลกaโ€œ vย zloลพenรญ:

  • vedรบci รบฤastnรญk zdruลพenia: spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o.,
  • รบฤastnรญci zdruลพenia: spoloฤnosti Viamont DSP,โ€ฏa.โ€ฏs., Porr,โ€ฏs.โ€ฏr.โ€ฏo., Bรถglโ€ฏaโ€ฏKrรฝsl,โ€ฏk.โ€ฏs., aย Alpine Slovakia, a.โ€ฏs.

รšsek Trenฤianska Teplรก โ€“ Beluลกa mรก dฤบลพku 20,409 km. Uvedenรก stavba sa realizuje vo dvoch etapรกch, priฤom vย kaลพdej zย nich sa modernizujรบ dve ลพelezniฤnรฉ stanice aย dva medzistaniฤnรฉ รบseky:

  • IV. etapa: ลพst. Trenฤianska Teplรก, ลพst. Dubnica nad Vรกhom aย dva medzistaniฤnรฉ รบseky Trenฤianska Teplรก โ€“ Dubnica nad Vรกhom aย Dubnica nad Vรกhom โ€“ Ilava,
  • V. etapa: ลพst. Ilava, ลพst. Ladce aย dva prislรบchajรบce medzistaniฤnรฉ รบseky Ilava โ€“ Ladce aย Ladce โ€“ Beluลกa.

Etapy IV aย V sรบ rozdelenรฉ na osem ucelenรฝch ฤastรญ stavby โ€“ UฤŒS 33 aลพ 40. Modernizรกcia sa zaฤala odovzdanรญm staveniska 25. 11. 2009 aย podฤพa harmonogramu zhotovovateฤพa mรก trvaลฅ 54 mesiacov (predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia je druhรฝ kvartรกl roku 2014).

Vย rokoch 2009 aลพ 2011 sa zrealizovali medzistaniฤnรฉ รบseky Trenฤianska Teplรก โ€“ Dubnica nad Vรกhom (UฤŒS 34), Ladce โ€“ Beluลกa (UฤŒS 40) aย Ilava โ€“ Ladce (UฤŒS 38). Vย roku 2011 sa zaฤala modernizรกcia ลพst. Ladce, ktorรก podฤพa harmonogramu pokraฤovala vย roku 2012. Vย tom istom roku sa rekonลกtruovala aj ลพst. Trenฤianska Teplรก (UฤŒS 33) aย poslednรฝ medzistaniฤnรฝ รบsek Dubnica nad Vรกhom โ€“ Ilava (UฤŒS 36).

Modernizรกcia ลพst. Ladce
Na ucelenej ฤasti stavby pokraฤovali vรฝlukovรฉ prรกce pri modernizรกcii ลพelezniฤnej stanice. Hneฤ vo februรกri 2012 sa zaฤala vรฝstavba novรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta vย nลพkm 148,198, pod ktorรฝm vedie cestnรฝ podjazd. Ten na ลพilinskom zhlavรญ nahradil starรฉ priecestie na ลกtรกtnej ceste III/06147. Na zjednoduลกenie aย urรฝchlenie vรฝstavby tohto uzla sa vloลพili mostnรฉ provizรณriรก, aย to dvakrรกt dve dvojice za sebou (hlavnรก koฤพaj aย vleฤkovรก koฤพaj) so stredovou podpornou konลกtrukciou sย vopred vyvล•tanรฝmi mikropilรณtami aย ลกtetovnicovรฝmi stenami. Toto rieลกenie umoลพnilo realizovaลฅ spodnรบ stavbu mosta aย opornรฉ mรบry zรกroveลˆ. ลฝelezniฤnรฝ most aย cestnรฝ podjazd sa odovzdali do predฤasnรฉho pouลพรญvania zaฤiatkom septembra 2012.

Zรกroveลˆ pokraฤovala modernizรกcia koฤพajiska ลพelezniฤnej stanice. Vย zostรกvajรบcich etapรกch vรฝluk sa najprv dokonฤila celรก nepรกrna skupina koฤพajรญ aย vรฝhybiek aย nรกsledne koncom novembra aj pรกrna skupina vrรกtane nรกstupiลกลฅ pri vรฝpravnej budove. Tรฝm sa vย stanici vybudovali dve hrany nรกstupiลกลฅa, kaลพdรก vย dฤบลพke 250 m. Obe etapy nadvรคzovali na prรกce zย roku 2011.

Ku koncu novembra 2012 sa aktivoval aย spustil do prevรกdzky systรฉm zabezpeฤovacieho zariadenia SIMIS-W, ktorรฝ nahradil elektromechanickรฉ zabezpeฤovacie zariadenie. Prรกce na ucelenej ฤasti stavby poฤas nepretrลพitรฝch vรฝluk sa tak ukonฤili aย nasledovaลฅ budรบ jednotlivรฉ preberacie konania stavebnรฝch objektov aย prevรกdzkovรฝch sรบborov.

Modernizรกcia ลพst. Trenฤianska Teplรก
Vรฝlukovรฉ prรกce pri modernizรกcii stanice sa zaฤali vo februรกri 2012 vloลพenรญm trojice mostnรฝch provizรณriรญ, ktorรฉ slรบลพia na vybudovanie novรฉho podchodu pre cestujรบcich. Prรกce sa rozdelili do deviatich stavebnรฝch postupov, priฤom pรดvodnรฝ termรญn ukonฤenia (30. 11. 2012) sa spojenรญm dvoch postupov podarilo skrรกtiลฅ aย celรบ stanicu odovzdaลฅ do predฤasnรฉho pouลพรญvania uลพ 3. 11. 2012. Kompletne sa zmodernizovali koฤพaje ฤ. 1, 3, 5 aย 7 vย nepรกrnej skupine aย 2, 4, 6, 8 aย 10 vย pรกrnej skupine ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vย tvare UIC 60 alebo Sย 49. Zรกroveลˆ sa zabudovalo 30 novรฝch vรฝhybiek druhej generรกcie na betรณnovรฝch podvaloch. Novรฉ ostrovnรฉ nรกstupiลกte vย pรกrnej skupine mรก spolu ลกtyri nรกstupnรฉ hrany vย dฤบลพke 400ย m aย trikrรกt 250 m. Nรกstupiลกte pri vรฝpravnej budove pri koฤพaji ฤ. 3 mรก dฤบลพku 400ย m. Vย stanici sa vybudovali dva podchody โ€“ jeden pre cestujรบcich, ktorรฝ je vย predฤasnom pouลพรญvanรญ, aย batoลพinovรฝ, kde zostรกva aktivovaลฅ novรฉ vรฝลฅahy. Kompletne sa zrekonลกtruoยญvalo trakฤnรฉ vedenie aย vybudovali sa dve novรฉ trafostanice aย jedna spรญnacia stanica. Vย auguste sa zaฤala aktivรกcia zabezpeฤovacieho zariadenia SIMIS-W, ktorรก pokraฤovala do 3. 11. 2012. Nรกsledne po ukonฤenรญ vรฝluk, na prelome novembra aย decembra 2012, sa obci odovzdal novรฝ cestnรฝ nadjazd vย nลพkm 130,484. Predpokladanรฝ termรญn preberacieho aย odovzdรกvacieho konania jednotlivรฝch objektov ลพelezniฤnej stanice (okrem uลพ odovzdanรฝch) je jar 2013.

Modernizรกcia medzistaniฤnรฉho รบseku Dubnica nad Vรกhom โ€“ Ilava
Prรกce na modernizรกcii traลฅovรฉho รบseku sa zaฤali eลกte vย roku 2011 vรฝstavbou novรฉho cestnรฉho nadjazdu vย nลพkm 137,781. Vย aprรญli 2012 sa zaฤali prรกce na preloลพke trate vย dฤบลพke asi 650 m. Jednotlivรฉ vรฝluky sa nรกsledne zaฤali vย jรบni roku 2012 aย vย troch stavebnรฝch postupoch sa zrealizoval celรฝ รบsek, ktorรฝ bol uvedenรฝ do predฤasnรฉho pouลพรญvania 23. 11. 2012. Zmodernizovali sa traลฅovรฉ koฤพaje ฤ.ย 1 aย 2, kaลพdรก vย dฤบลพke 4 078 m. Ukonฤenie vรฝstavby nadjazdu pri vรคznici sa predpokladรก vย mรกji 2013. Po tomto termรญne sa zruลกรญ doฤasnรฉ priecestie aย na objektoch sa bude mรดcลฅ vykonaลฅ preberacie aย odovzdรกvacie konanie.

ลฝst. Dubnica nad Vรกhom aย ลพst. Ilava
Podฤพa harmonogramu vรฝstavby je modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch stanรญc Dubnica nad Vรกhom aย Ilava naplรกnovanรก na rok 2013. Budรบ to poslednรฉ vรฝlukovรฉ prรกce na vรฝstavbe IV. aย V. etapy. Prรกce sa zaฤali vo februรกri tohto roka โ€“ ลพst. Dubnica nad Vรกhom (UฤŒSย 35) vย deviatich stavebnรฝch postupoch dลˆa 22.ย 2.ย 2013 aย ลพst. Ilava (UฤŒS 37) vย piatich stavebnรฝch etapรกch dลˆa 18. 2. 2013. Vย ลพst. Ilava sa vloลพia dve rรฝchle koฤพajovรฉ spojky sย vรฝhybkami vย tvare 1 : 26,5 โ€“ 2 500, ktorรฉ umoลพลˆujรบ rรฝchlosลฅ do odboฤky aลพ 120 km/h. Predpokladรก sa, ลพe obe ucelenรฉ ฤasti stavby sa vรฝlukovo ukonฤia vย novembri 2013.

Po ich ukonฤenรญ bude moลพnรฉ aktivovaลฅ aย spojiลฅ zabezpeฤovacie zariadenie SIMIS od firmy Siemens do jednรฉho celku aย vย celom modernizovanom รบseku zrealizovaลฅ takzvanรบ rรฝchlu pantografovรบ skรบลกku, ktorou sa preukรกลพe spรดsobilosลฅ prvkov novรฉho trakฤnรฉho vedenia na rรฝchlosลฅ do 160 km/h vrรกtane. Skompletizovanie dokumentรกcie, odovzdanie aย ukonฤenie stavby je vย sรบlade so zmluvou oย dielo, aย to vย aprรญli 2014.

TEXT: Ing. Petr Koval, Ing. Milan Mockovฤiak
FOTO: Ing. Milan Zakopฤan, STRABAG

Petr Koval je riaditeฤพom vรฝstavby vย spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.

Milan Mockovฤiak je koordinรกtorom realizรกcie โ€žZdruลพenia ลฝSR โ€“ Beluลกaโ€œ vย spoloฤnosti Viamont DSP, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie