Modernizรกcia ลพeleznice ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou
Galรฉria(4)

Modernizรกcia ลพeleznice ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou

Partneri sekcie:

Pre spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zameranรบ na vรฝstavby ciest, diaฤพnic aย mostov ostรกvali ลพelezniฤnรฉ stavby dlhรฉ desaลฅroฤia nedotknutรฝm segmentom. Prvรก vรคฤลกia stavba tohto typu Bratislava UNS โ€“ hranica SR/Rakรบsko sa realizovala vย 80. rokoch minulรฉho storoฤia. Stรกlym aktรญvnym รบฤastnรญkom vย budovanรญ tohto segmentu sa spoloฤnosลฅ stala po zaฤatรญ modernizรกcie hlavnรฝch ลพelezniฤnรฝch ลฅahov Slovenska, konkrรฉtne รบseku Raฤa โ€“ Trnava vย roku 2002.

Zmluva na vybudovanie stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou bola podpรญsanรก 6. augusta 2008. Investorom sรบ ลฝeleznice SR, zรกstupcom investora Inลพinierske zdruลพenie KYSUCE. Realizรกtorom je Zdruลพenie ลฝilina โ€“ Krรกsno, ktorรฉho lรญdrom je Doprastav, aย ฤalลกรญmi ฤlenmi sรบ Skanska BS, Vรกhostav SK aย OHL ลฝS Brno. Generรกlnym projektantom je spoloฤnosลฅ SUDOP Koลกice, a. s.

Opis stavby
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou dฤบลพky 18ย 922ย m je ako prvรก stavba vย oblasti modernizรกcie ลพeleznice financovanรก zย Kohรฉzneho fondu โ€“ Operaฤnรฉho programu Doprava. Jej sรบฤasลฅou je 29ย 352ย m ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na staniciach aย voฤพnej trati, 12ย 245ย m novรฝch staniฤnรฝch koฤพajรญ, 38 vรฝhybiek, pรคลฅ rekonลกtruovanรฝch priecestรญ aย 12 nรกstupรญsk. Postavia sa dva cestnรฉ mosty, dva novรฉ podchody aย zrekonลกtruuje devรคลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch objektov. Vย rรกmci zemnรฝch prรกc sa urobรญ 192ย 746ย m3 vรฝkopov aย 73ย 750 m3 nรกsypov. Dฤบลพka protihlukovรฝch stien, ktorรฉ budรบ zo ลพelezobetรณnovรฝch prefabrikรกtov vysokรฝch 3ย m, dosiahne 9ย 720 m.

Celรก stavba je rozdelenรก na ลกtyri ucelenรฉ ฤasti โ€“ stavebnรฉ รบseky. Predpokladanรฝ ฤas vรฝstavby je 34 mesiacov, celรก traลฅ ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou by mala byลฅ dokonฤenรก vย jรบni 2011.

Doterajลกรญ postup realizรกcie

Stavba sa realizuje poฤas nepretrลพitej prevรกdzky na ลพelezniฤnej trati tak, aby aspoลˆ jedna ลพelezniฤnรก koฤพaj mohla slรบลพiลฅ na prepravu nielen na ลพelezniฤnรฝch staniciach, ale aj ลกรญrej trati. Vรฝstavba sa zaฤala vย septembri 2008 รบsekom 4 โ€“ rekonลกtrukciou ลพelezniฤnej stanice Krรกsno nad Kysucou. Realizรกtorom bol Doprastav, ktorรฝ prestavbu zaฤal vรฝmenou nepรกrnej skupiny staniฤnรฝch koฤพajรญ sย dokonฤenรญm vย marci 2009. Nasledovala vรฝmena pรกrnej skupiny ukonฤenรก vย jรบni 2009 aย ฤalลกie prรกce ako budovanie podchodu, protihlukovรฝch stien, priepustov aย nรกstupรญsk.

Medziฤasom sa zaฤala prestavba traลฅovรฉho stavebnรฉho รบseku 3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ย Krรกsno nad Kysucou, aย to vย aprรญli 2009 vรฝmenou koฤพaje ฤ. 2 , ktorรก bola dokonฤenรก za 84 dnรญ, aย nรกsledne koฤพajou ฤ. 1, ktorรก bola vo vรฝluke 91 dnรญ. Vลกetky vรฝlukovรฉ prรกce sa vฤas dokonฤili aย prebiehali podฤพa vลกeobecnรฝch zรกsad ลฝSR:

  • Realizรกcia prรกc pokraฤovala vo vlakovรฝch vรฝlukรกch vลพdy len pre jednu koฤพaj aย pri prรญpadnom obmedzenรญ traลฅovej rรฝchlosti na priฤพahlej koฤพaji.
  • Zastรกvky, nรกstupiskรก aย ฤalลกie objekty vย rรกmci stavby sa rekonลกtruovali tak, aby bola zabezpeฤenรก ich trvalรก prevรกdzkyschopnosลฅ.
  • Jednotlivรฉ objekty aย technickรฉ zariadenia boli aย budรบ sprevรกdzkovanรฉ po funkฤnรฝch skรบลกkach vลกetkรฝch detailov aย komplexov, prรญpadne po vydanรญ revรญznych sprรกv alebo odsรบhlasenรญ ล tรกtnou odbornou technickou inลกpekciou.

Vรฝstavba vย tomto roku pokraฤuje sรบbeลพne vย niekoฤพkรฝch รบsekoch. รšsek 2 โ€“ prestavba ลพelezniฤnej stanice Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ pokraฤuje od marca nepรกrnou skupinou staniฤnรฝch koฤพajรญ aย prestavba bude dokonฤenรก vย jรบni. Nasledovaลฅ bude pรกrna skupina koฤพajรญ, ktorej dokonฤenie sa predpokladรก vย oktรณbri. Zรกroveลˆ sa vย marci zaฤnรบ prรกce na stavebnom รบseku 1 ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto vรฝmenou koฤพaje ฤ. 1 sย jej dokonฤenรญm za 91 dnรญ aย nรกsledne koฤพaje ฤ. 2 sย vรฝlukou stanovenou tieลพ na 91 dnรญ. Dokonฤenรญm za 34 mesiacov sa tรกto stavba zaradรญ do kategรณrie mimoriadne rรฝchlo postavenรฝch รบsekov.

Projektovanie aย prรญprava stavby
Vรฝvoj nรกvrhov projektovej dokumentรกcie (dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie โ€“ย DรšR aย dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie โ€“ DSP) pri tejto stavbe bol takรฝto:

  • DรšR โ€“ jรบn 2002 (pre rรฝchlosลฅ do 120ย km/h),
  • DรšR โ€“ december 2003 (pre rรฝchlosลฅ 140ย km/h, resp. 160ย km/h),
  • DSP โ€“ aprรญl 2004 (pre rรฝchlosลฅ 140ย km/h, resp. 160ย km/h),
  • DรšR โ€“ september 2005 (prepracovanie DรšR),
  • DSP โ€“ november 2005 (prepracovanie DSP 2004).

Kย prepracovaniu projektovej dokumentรกcie doลกlo zย niekoฤพkรฝch dรดvodov, aย to:

  • znรญลพenie rรฝchlosti, aย hlavne znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov,
  • reลกpektovanie rozhodnutia ลกtรกtnej expertรญzy oย maximรกlnej cene verejnej prรกce,
  • vย รบsekoch so znรญลพenou rรฝchlosลฅou oproti cieฤพovej rรฝchlosti modernizรกcie bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ zmenu rรฝchlosti ฤo najplynulejลกie aย zย hฤพadiska moลพnostรญ maximรกlneho znรญลพenia rozsahu stavby,
  • minimรกlne zasahovanie do vodnรฉho reลพimu rieky Kysuce aย jej prรญtokov,
  • prehodnotenie objektov vย sprรกve obcรญ aย ostatnรฝch sprรกvcov mimo ลฝSR.

Zaujรญmavosti aย odliลกnosti stavby

Traลฅovรก rรฝchlosลฅ
Smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ rieลกenie stavby sa navrhlo pre rรฝchlosลฅ do 140ย km/h, aย to vย jednotlivรฝch รบsekoch takto:

  • km 251,109 โ€“ 254,403: 140ย km/h
    • (Vย k = 160ย km/h),
  • km 254,403 โ€“ 255,496: 90 โ€“ 120ย km/h,
  • km 255,496 โ€“ 260,909: 160ย km/h,
  • km 260,909 โ€“ 264,315: 140ย km/h
    • (Vย k = 160ย km/h),
  • km 264,315 โ€“ 269,926: 120ย km/h
    • (Vย k = 150ย km/h),

Oproti ostatnรฝm modernizovanรฝm รบsekom je toto rieลกenie neลกtandardnรฉ preto, ลพe vย celom รบseku nie je rovnakรก navrhovanรก rรฝchlosลฅ aย nejde oย rรฝchlosลฅ do 160ย km/h. Pri prepracovรกvanรญ projektovej dokumentรกcie zย dรดvodu zniลพovania investiฤnรฝch nรกkladov sa niektorรฉ objekty, naprรญklad ลพelezniฤnรฝ most vย Brodne, vypustili zย objektovej skladby. Obmedzili sa tak smerovรฉ parametre trate umoลพลˆujรบce vyลกลกie rรฝchlosti vย mieste tzv. Kysuckej brรกny.

ลฝelezniฤnรฉ priecestia
Na stavbe zostรกva aj po rekonลกtrukcii celkovo 12 รบrovลˆovรฝch priecestรญ, priฤom na vลกetkรฝch ostatnรฝch priecestiach od Bratislavy po Novรฉ Mesto nad Vรกhom bolo rieลกenie jednoznaฤne mimoรบrovลˆovรฉ. Dรดvody รบrovลˆovรฉho rieลกenia priecestรญ tejto stavby sรบ viacerรฉ. Prvรฝ zย nich je majetkovoprรกvny. Problรฉmy sย vysporiadanรญm pozemkov na Kysuciach, ktorรฉ by bolo nevyhnutnรฉ vykรบpiลฅ pri zรกberoch nadjazdov, sรบ veฤพkรฉ. Vย prรญpade podjazdov je tu vysokรก spodnรก voda aย blรญzkosลฅ rieฤky Kysuca. Druhรฝm dรดvodom je, ลพe รบsek ลฝilina โ€“ Krรกsno nemรก projektom urฤenรบ rรฝchlosลฅ 160ย km, ako je to na hlavnom ลฅahu, aย tretรญ dรดvod je spomรญnanรฉ znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov stavby.

Novรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm
Pรดvodnรฉ priecestia na tejto trati boli relรฉovรฉยญho typu, konkrรฉtne typ AลฝD71. Na tรบto modernizรกciu sa vย sรบlade sย predpisom ลฝ11 navrhli novรฉ priecestnรฉ zabezpeฤovacie zariadenia vย mieste รบrovลˆovรฝch krรญลพenรญ sย cestnou komunikรกciou. Novรฉ priecestnรฉ elektronickรฉ zabezpeฤovacie zariadenia sรบ bez pozitรญvnej signalizรกcie (t. j. bez bieleho svetla), autonรณmne (nezรกvislรฉ od ลพelezniฤnรฝch stanรญc) aย sย celรฝmi zรกvorami so spevnenรญm vย dolnej koncovej polohe aย sย kontrolou celistvosti rahna.

Systรฉm Austroroll vo vรฝhybkรกch
Pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย rรกmci Slovenska sa na tejto stavbe prvรฝkrรกt pouลพili valฤekovรฉ zariadenia Austroroll na nadvihnutie jazyka pri prestavovanรญ vรฝhybky. Podkladom na pouลพitie tohto systรฉmu boli vรฝsledky prevรกdzkovรฉho overovania na ลฝSR, ktorรฉ trvalo jeden rok, aย bezporuchovรฉ pouลพรญvanie vย ฤalลกรญch rokoch. Meranรญm sa preukรกzateฤพne potvrdilo znรญลพenie prestavnรฝch sรญl aลพ oย 50 percent.

Pouลพitie efektรญvnych aย รบspornรฝch systรฉmov Matiรจre
Konลกtrukcie projektovanรฝch mostnรฝch objektov sรบ navrhovanรฉ ako rรกmovรฉ prefabrikovanรฉ, na stavbe sa vย dvoch prรญpadoch vyuลพil novรฝ รบspornรฝ systรฉm Matiรจre, vรฝhodnรฝ pre zhotoviteฤพa aj stavebnรญka.

Zรกver
Cieฤพom modernizรกcie trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou je zlepลกiลฅ technickรบ infraลกtruktรบru existujรบcej trate na takรบ รบroveลˆ, aby zodpovedala uzavretรฝm dohodรกm eurรณpskych ลกtรกtov vย rรกmci dohรดd AGC aย AGTC. Tieto dohody uvedenรฝ รบsek trate zaradili medzi eurรณpske magistrรกly E 40 โ€“ medzi koridory pod ฤรญslom VI.

Ing.ย Klaudius Janฤoviฤ
Foto: Doprastav

Klaudius Janฤoviฤ je riaditeฤพ vรฝstavby Modernizรกcie ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou
aย pracuje vย spoloฤnosti Doprastav, a.ย s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie