Modernizรกcia ลพeleznice ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou
Pre spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zameranรบ na vรฝstavby ciest, diaฤพnic aย mostov ostรกvali ลพelezniฤnรฉ stavby dlhรฉ desaลฅroฤia nedotknutรฝm segmentom. Prvรก vรคฤลกia stavba tohto typu Bratislava UNS โ hranica SR/Rakรบsko sa realizovala vย 80. rokoch minulรฉho storoฤia. Stรกlym aktรญvnym รบฤastnรญkom vย budovanรญ tohto segmentu sa spoloฤnosลฅ stala po zaฤatรญ modernizรกcie hlavnรฝch ลพelezniฤnรฝch ลฅahov Slovenska, konkrรฉtne รบseku Raฤa โ Trnava vย roku 2002.
Zmluva na vybudovanie stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou bola podpรญsanรก 6. augusta 2008. Investorom sรบ ลฝeleznice SR, zรกstupcom investora Inลพinierske zdruลพenie KYSUCE. Realizรกtorom je Zdruลพenie ลฝilina โ Krรกsno, ktorรฉho lรญdrom je Doprastav, aย ฤalลกรญmi ฤlenmi sรบ Skanska BS, Vรกhostav SK aย OHL ลฝS Brno. Generรกlnym projektantom je spoloฤnosลฅ SUDOP Koลกice, a. s.Opis stavby
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou dฤบลพky 18ย 922ย m je ako prvรก stavba vย oblasti modernizรกcie ลพeleznice financovanรก zย Kohรฉzneho fondu โ Operaฤnรฉho programu Doprava. Jej sรบฤasลฅou je 29ย 352ย m ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na staniciach aย voฤพnej trati, 12ย 245ย m novรฝch staniฤnรฝch koฤพajรญ, 38 vรฝhybiek, pรคลฅ rekonลกtruovanรฝch priecestรญ aย 12 nรกstupรญsk. Postavia sa dva cestnรฉ mosty, dva novรฉ podchody aย zrekonลกtruuje devรคลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch objektov. Vย rรกmci zemnรฝch prรกc sa urobรญ 192ย 746ย m3 vรฝkopov aย 73ย 750 m3 nรกsypov. Dฤบลพka protihlukovรฝch stien, ktorรฉ budรบ zo ลพelezobetรณnovรฝch prefabrikรกtov vysokรฝch 3ย m, dosiahne 9ย 720 m.
Celรก stavba je rozdelenรก na ลกtyri ucelenรฉ ฤasti โ stavebnรฉ รบseky. Predpokladanรฝ ฤas vรฝstavby je 34 mesiacov, celรก traลฅ ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou by mala byลฅ dokonฤenรก vย jรบni 2011.
Doterajลกรญ postup realizรกcie
Stavba sa realizuje poฤas nepretrลพitej prevรกdzky na ลพelezniฤnej trati tak, aby aspoล jedna ลพelezniฤnรก koฤพaj mohla slรบลพiลฅ na prepravu nielen na ลพelezniฤnรฝch staniciach, ale aj ลกรญrej trati. Vรฝstavba sa zaฤala vย septembri 2008 รบsekom 4 โ rekonลกtrukciou ลพelezniฤnej stanice Krรกsno nad Kysucou. Realizรกtorom bol Doprastav, ktorรฝ prestavbu zaฤal vรฝmenou nepรกrnej skupiny staniฤnรฝch koฤพajรญ sย dokonฤenรญm vย marci 2009. Nasledovala vรฝmena pรกrnej skupiny ukonฤenรก vย jรบni 2009 aย ฤalลกie prรกce ako budovanie podchodu, protihlukovรฝch stien, priepustov aย nรกstupรญsk.
Medziฤasom sa zaฤala prestavba traลฅovรฉho stavebnรฉho รบseku 3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โย Krรกsno nad Kysucou, aย to vย aprรญli 2009 vรฝmenou koฤพaje ฤ. 2 , ktorรก bola dokonฤenรก za 84 dnรญ, aย nรกsledne koฤพajou ฤ. 1, ktorรก bola vo vรฝluke 91 dnรญ. Vลกetky vรฝlukovรฉ prรกce sa vฤas dokonฤili aย prebiehali podฤพa vลกeobecnรฝch zรกsad ลฝSR:
- Realizรกcia prรกc pokraฤovala vo vlakovรฝch vรฝlukรกch vลพdy len pre jednu koฤพaj aย pri prรญpadnom obmedzenรญ traลฅovej rรฝchlosti na priฤพahlej koฤพaji.
- Zastรกvky, nรกstupiskรก aย ฤalลกie objekty vย rรกmci stavby sa rekonลกtruovali tak, aby bola zabezpeฤenรก ich trvalรก prevรกdzkyschopnosลฅ.
- Jednotlivรฉ objekty aย technickรฉ zariadenia boli aย budรบ sprevรกdzkovanรฉ po funkฤnรฝch skรบลกkach vลกetkรฝch detailov aย komplexov, prรญpadne po vydanรญ revรญznych sprรกv alebo odsรบhlasenรญ ล tรกtnou odbornou technickou inลกpekciou.
Vรฝstavba vย tomto roku pokraฤuje sรบbeลพne vย niekoฤพkรฝch รบsekoch. รsek 2 โ prestavba ลพelezniฤnej stanice Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ pokraฤuje od marca nepรกrnou skupinou staniฤnรฝch koฤพajรญ aย prestavba bude dokonฤenรก vย jรบni. Nasledovaลฅ bude pรกrna skupina koฤพajรญ, ktorej dokonฤenie sa predpokladรก vย oktรณbri. Zรกroveล sa vย marci zaฤnรบ prรกce na stavebnom รบseku 1 ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto vรฝmenou koฤพaje ฤ. 1 sย jej dokonฤenรญm za 91 dnรญ aย nรกsledne koฤพaje ฤ. 2 sย vรฝlukou stanovenou tieลพ na 91 dnรญ. Dokonฤenรญm za 34 mesiacov sa tรกto stavba zaradรญ do kategรณrie mimoriadne rรฝchlo postavenรฝch รบsekov.
Projektovanie aย prรญprava stavby
Vรฝvoj nรกvrhov projektovej dokumentรกcie (dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie โย DรR aย dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie โ DSP) pri tejto stavbe bol takรฝto:
- DรR โ jรบn 2002 (pre rรฝchlosลฅ do 120ย km/h),
- DรR โ december 2003 (pre rรฝchlosลฅ 140ย km/h, resp. 160ย km/h),
- DSP โ aprรญl 2004 (pre rรฝchlosลฅ 140ย km/h, resp. 160ย km/h),
- DรR โ september 2005 (prepracovanie DรR),
- DSP โ november 2005 (prepracovanie DSP 2004).
Kย prepracovaniu projektovej dokumentรกcie doลกlo zย niekoฤพkรฝch dรดvodov, aย to:
- znรญลพenie rรฝchlosti, aย hlavne znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov,
- reลกpektovanie rozhodnutia ลกtรกtnej expertรญzy oย maximรกlnej cene verejnej prรกce,
- vย รบsekoch so znรญลพenou rรฝchlosลฅou oproti cieฤพovej rรฝchlosti modernizรกcie bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ zmenu rรฝchlosti ฤo najplynulejลกie aย zย hฤพadiska moลพnostรญ maximรกlneho znรญลพenia rozsahu stavby,
- minimรกlne zasahovanie do vodnรฉho reลพimu rieky Kysuce aย jej prรญtokov,
- prehodnotenie objektov vย sprรกve obcรญ aย ostatnรฝch sprรกvcov mimo ลฝSR.
Zaujรญmavosti aย odliลกnosti stavby
Traลฅovรก rรฝchlosลฅ
Smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ rieลกenie stavby sa navrhlo pre rรฝchlosลฅ do 140ย km/h, aย to vย jednotlivรฝch รบsekoch takto:
- km 251,109 โ 254,403: 140ย km/h
- (Vย k = 160ย km/h),
- km 254,403 โ 255,496: 90 โ 120ย km/h,
- km 255,496 โ 260,909: 160ย km/h,
- km 260,909 โ 264,315: 140ย km/h
- (Vย k = 160ย km/h),
- km 264,315 โ 269,926: 120ย km/h
- (Vย k = 150ย km/h),
Oproti ostatnรฝm modernizovanรฝm รบsekom je toto rieลกenie neลกtandardnรฉ preto, ลพe vย celom รบseku nie je rovnakรก navrhovanรก rรฝchlosลฅ aย nejde oย rรฝchlosลฅ do 160ย km/h. Pri prepracovรกvanรญ projektovej dokumentรกcie zย dรดvodu zniลพovania investiฤnรฝch nรกkladov sa niektorรฉ objekty, naprรญklad ลพelezniฤnรฝ most vย Brodne, vypustili zย objektovej skladby. Obmedzili sa tak smerovรฉ parametre trate umoลพลujรบce vyลกลกie rรฝchlosti vย mieste tzv. Kysuckej brรกny.
ลฝelezniฤnรฉ priecestia
Na stavbe zostรกva aj po rekonลกtrukcii celkovo 12 รบrovลovรฝch priecestรญ, priฤom na vลกetkรฝch ostatnรฝch priecestiach od Bratislavy po Novรฉ Mesto nad Vรกhom bolo rieลกenie jednoznaฤne mimoรบrovลovรฉ. Dรดvody รบrovลovรฉho rieลกenia priecestรญ tejto stavby sรบ viacerรฉ. Prvรฝ zย nich je majetkovoprรกvny. Problรฉmy sย vysporiadanรญm pozemkov na Kysuciach, ktorรฉ by bolo nevyhnutnรฉ vykรบpiลฅ pri zรกberoch nadjazdov, sรบ veฤพkรฉ. Vย prรญpade podjazdov je tu vysokรก spodnรก voda aย blรญzkosลฅ rieฤky Kysuca. Druhรฝm dรดvodom je, ลพe รบsek ลฝilina โ Krรกsno nemรก projektom urฤenรบ rรฝchlosลฅ 160ย km, ako je to na hlavnom ลฅahu, aย tretรญ dรดvod je spomรญnanรฉ znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov stavby.
Novรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm
Pรดvodnรฉ priecestia na tejto trati boli relรฉovรฉยญho typu, konkrรฉtne typ AลฝD71. Na tรบto modernizรกciu sa vย sรบlade sย predpisom ลฝ11 navrhli novรฉ priecestnรฉ zabezpeฤovacie zariadenia vย mieste รบrovลovรฝch krรญลพenรญ sย cestnou komunikรกciou. Novรฉ priecestnรฉ elektronickรฉ zabezpeฤovacie zariadenia sรบ bez pozitรญvnej signalizรกcie (t. j. bez bieleho svetla), autonรณmne (nezรกvislรฉ od ลพelezniฤnรฝch stanรญc) aย sย celรฝmi zรกvorami so spevnenรญm vย dolnej koncovej polohe aย sย kontrolou celistvosti rahna.
Systรฉm Austroroll vo vรฝhybkรกch
Pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย rรกmci Slovenska sa na tejto stavbe prvรฝkrรกt pouลพili valฤekovรฉ zariadenia Austroroll na nadvihnutie jazyka pri prestavovanรญ vรฝhybky. Podkladom na pouลพitie tohto systรฉmu boli vรฝsledky prevรกdzkovรฉho overovania na ลฝSR, ktorรฉ trvalo jeden rok, aย bezporuchovรฉ pouลพรญvanie vย ฤalลกรญch rokoch. Meranรญm sa preukรกzateฤพne potvrdilo znรญลพenie prestavnรฝch sรญl aลพ oย 50 percent.
Pouลพitie efektรญvnych aย รบspornรฝch systรฉmov Matiรจre
Konลกtrukcie projektovanรฝch mostnรฝch objektov sรบ navrhovanรฉ ako rรกmovรฉ prefabrikovanรฉ, na stavbe sa vย dvoch prรญpadoch vyuลพil novรฝ รบspornรฝ systรฉm Matiรจre, vรฝhodnรฝ pre zhotoviteฤพa aj stavebnรญka.
Zรกver
Cieฤพom modernizรกcie trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou je zlepลกiลฅ technickรบ infraลกtruktรบru existujรบcej trate na takรบ รบroveล, aby zodpovedala uzavretรฝm dohodรกm eurรณpskych ลกtรกtov vย rรกmci dohรดd AGC aย AGTC. Tieto dohody uvedenรฝ รบsek trate zaradili medzi eurรณpske magistrรกly E 40 โ medzi koridory pod ฤรญslom VI.
Ing.ย Klaudius Janฤoviฤ
Foto: Doprastav
Klaudius Janฤoviฤ je riaditeฤพ vรฝstavby Modernizรกcie ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou
aย pracuje vย spoloฤnosti Doprastav, a.ย s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.