Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina: Takto prebieha rekonลกtrukcia mostov cez Vรกh
Rekonลกtrukcia dvojice ลพelezniฤnรฝch mostov prevรกdzajรบcich traลฅ ลฝSR cez rieku Vรกh je sรบฤasลฅou projektu modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina. Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vedรบcim ฤlenom Zdruลพenia pod Dubลom, teda zhotoviteฤพa stavebnรฝch prรกc v rรกmci projektu Uzol ลฝilina, a zรกroveล zhotoviteฤพom predmetnรฉho mostnรฉho objektu.
Dvojica ลพelezniฤnรฝch mostov je vย projekte Uzol ลฝilina zaradenรก vย rรกmci ucelenej ฤasti stavby (UฤS) 53 ako stavebnรฝ objekt SO 53-33-07. Pรดvodnรฉ plnostennรฉ mosty sย prvkovou mostovkou budรบ nahradenรฉ novรฝmi oceฤพovรฝmi celozvรกranรฝmi mostmi sย dolnou ortotropnou mostovkou so ลพฤพabom pre priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko.
Novรฉ rieลกenie poฤรญta s dvomi trojpoฤพovรฝmi spojitรฝmi mostmi s osovou vzdialenosลฅou 8,2 m. Rozpรคtie novรฝch mostov je navrhovanรฉ 31,5 + 46,2 + 31,5 m. Existujรบca spodnรก stavba sa po etapรกch vybรบra a nahradรญ novรฝmi oporami spojenรฝmi s krรญdlami a dvomi medziฤพahlรฝmi piliermi v koryte rieky Vรกh.
Spodnรก stavba mostov, rieลกenรก v rรกmci objektu SO 53-33-07.1, obsahuje tieลพ spodnรบ stavbu spoloฤnรบ aj pre lรกvku pre chodcov a cyklistov rieลกenรบ v rรกmci SO 53-33-07.2 (sprรกvcom lรกvky bude mesto ลฝilina).
Pรดvodnรฝ stav
V sรบฤasnosti sa v mieste krรญลพenia trate s riekou Vรกh nachรกdzajรบ dva oceฤพovรฉ zvรกranรฉ plnostennรฉ mosty s dolnou prvkovou mostovkou. Pod kaลพdou koฤพajou sรบ tri za sebou nasledujรบce jednopoฤพovรฉ mosty. Nosnรฉ konลกtrukcie mostov sรบ tvorenรฉ plnostennรฝmi nosnรญkmi s rozpรคtiami 36 m.
Obidva mosty sรบ kolmรฉ a ลกรญrkovo vyhovujรบ MPP 2,5. Nosnรฉ konลกtrukcie sรบ uloลพenรฉ na oceฤพovรฝch pevnรฝch a valฤekovรฝch loลพiskรกch. Spodnรบ stavbu tvoria dve gravitaฤnรฉ opory na oboch brehoch toku a dva medziฤพahlรฉ piliere v koryte Vรกhu. Na moste sรบ upevnenรฉ aj vedenia inลพinierskych kรกblovรฝch sietรญ a existujรบci plynovod a na nosnej konลกtrukcii pod koฤพajou ฤ. 2 aj potrubie. Pรดvodnรก mostnรก konลกtrukcia sa asanuje a nahradรญ novรฝmi nosnรฝmi konลกtrukciami.
Navrhovanรฝ stav
Mosty sa rekonลกtruujรบ z dรดvodu nevyhovujรบceho stavu existujรบcich oceฤพovรฝch mostov z hฤพadiska poลพiadaviek na priestorovรฉ usporiadanie modernizovanรฝch tratรญ, nevyhovujรบcej รบnosnosti mostov a poลพiadavky na zriadenie plavebnรฉho gabaritu so ลกรญrkou 36 m v strednom poli. Rekonลกtrukcia mostov je realizovanรก vรฝmenou existujรบcich mostov za novรฉ mostnรฉ konลกtrukcie osadenรฉ na novรบ spodnรบ stavbu.
Novรฉ premostenie je navrhovanรฉ pomocou dvoch samostatnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ pod kaลพdou koฤพajou. Priestorovรฉ usporiadanie na oboch mostoch vyhovuje MPP 3,0 s rezervou min. 125 mm. Z poลพadovanรฉho gabaritu vychรกdza osovรก vzdialenosลฅ hlavnรฝch nosnรญkov 6,9 m.
Vzรกjomnรก osovรก vzdialenosลฅ oboch mostov je navrhnutรก na hodnotu 8,2 m, z ฤoho medzi mostami vychรกdza revรญzny priestor 0,7 m. Nรกvrh premostenia koryta rieky reลกpektuje maximรกlny prietok Qkap s dostatoฤnou rezervou nad รบrovลou tejto hladiny.
Zo statickรฉho hฤพadiska je konลกtrukcia oboch mostnรฝch konลกtrukciรญ navrhnutรก ako spojitรฝ 3-poฤพovรฝ celozvรกranรฝ oceฤพovรฝ trรกmovรฝ most sย nรกbehmi hornej pรกsnice nad piliermi aย sย rozpรคtiami polรญ 31,5 + 46,2 + 31,5 m.
Dฤบลพka oceฤพovej konลกtrukcie oboch mostov je 110,8 m. Pre priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko je navrhovanรก dolnรก ortotropnรก mostovka s plechovรฝm ลพฤพabom s vyspรกdovanรญm dna plechu. Existujรบce mosty budรบ zdemontovanรฉ po ฤastiach v rรกmci dvoch etรกp spolu s vybรบranรญm existujรบcej spodnej stavby.
Spodnรบ stavbu tvoria dve novรฉ opory O1 a O2 spojenรฉ s krรญdlami budovanรฉ v dvoch etapรกch a dva medziฤพahlรฉ piliere P1 a P2 vybudovanรฉ v koryte Vรกhu vedฤพa existujรบcich pilierov z vonkajลกej strany. Oceฤพovรฉ konลกtrukcie mostov sรบ budovanรฉ mimo projektovanej polohy na doฤasnรฝch montรกลพnych ploลกinรกch a na finรกlnu pozรญciu boli, resp. budรบ premiestnenรฉ najskรดr prieฤnym vรฝsunom a potom pozdฤบลพnym zรกsunom v dvoch fรกzach.
Spodnรก stavba
Nosnรฉ konลกtrukcie mostov sรบ na oboch brehoch rieky osadenรฉ na gravitaฤnรฉ opory O1 + O2 a v koryte Vรกhu na dva medziฤพahlรฉ piliere P1 + P2. Opora O1 sa nachรกdza na ฤพavom brehu v smere toku rieky, zatiaฤพ ฤo opora O2 sa nachรกdza na pravom brehu, teda v mestskej ฤasti Budatรญn. Bliลพลกie k opore O1 sa nachรกdza pilier P1, bliลพลกie k opore O2 je umiestnenรฝ pilier P2.
Obe opory sรบ rieลกenรฉ ako gravitaฤnรฉ monolitickรฉ a budรบ spojenรฉ s rovnobeลพnรฝmi, sฤasti zavesenรฝmi krรญdlami. Keฤลพe je vzhฤพadom na plรกn organizรกcie vรฝstavby potrebnรฉ budovaลฅ najskรดr konลกtrukciu pod koฤพajou
ฤ. 2 pri sรบฤasnej prevรกdzke na existujรบcej koฤพaji
ฤ. 1, bude sa aj konลกtrukcia oboch opรดr realizovaลฅ vย rรกmci oboch fรกz.
Opory sรบ zaloลพenรฉ na mikropilรณtach 108/16 s dฤบลพkou 8 m v rastri 1,0 m ร 1,0 m. Po zhotovenรญ mikropilรณt sa na oboch stranรกch zriadi podkladovรฝ betรณn v hrรบbke 200 mm z betรณnu C 12/15. Podkladovรฝ betรณn sa zriadi aj v ฤasti pod krรญdlami. Na podkladovom betรณne sa vybudoval zรกkladovรฝ pรกs pod oporou aj krรญdlami.
Zรกkladovรฉ pรกsy sรบ z betรณnu C 30/37 a majรบ vรฝลกku 2 600 mm. Na zรกkladoch budรบ zriadenรฉ drieky a do driekov bude votknutรฝ รบloลพnรฝ prah, z ktorรฉho bude vybudovanรก zรกvernรก stienka, v hornej ฤasti rozลกรญrenรก na osadenie zรกverov a prechodovรฝch dosiek. Drieky aj รบloลพnรฉ prahy spolu so zรกvernรฝmi stienkami sรบ zhotovenรฉ z betรณnu C 30/37 a vystuลพenรฉ prรบtmi z betonรกrskej ocele B500B.
Piliere sรบ vybudovanรฉ v priestore z vonkajลกej strany pรดvodnej dvojice pilierov. Zakladanie pilierov bolo navrhnutรฉ ako ploลกnรฉ na zlepลกenej vrstve vytvorenej prรบdovou injektรกลพou. Zlepลกenรก vrstva zรกroveล slรบลพi ako tesnenie priesakov vody z dna stavebnej jamy.
Drieky pilierov sรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch pรคtiek. รloลพnรฉ prahy sรบ po ลกรญrke v strednej ฤasti pod obomi mostmi preruลกenรฉ na vรฝลกku pre prejazd revรญzneho vozรญka popod oceฤพovรบ konลกtrukciu mosta. Z oboch strรกn je tvar drieku prispรดsobenรฝ miernym plynulรฝm โzahrotenรญmโ so zaoblenรญm pre lepลกie prรบdenie vody.
Do รบloลพnรฝch prahov sรบ votknutรฉ podloลพiskovรฉ bloky na osadenie loลพรญsk pod nosnรฉ konลกtrukcie mostov. Bloky sรบ z betรณnu C 35/45 s rozmermi 1 200 ร 1 200 mm v osovej vzdialenosti 6,9 m. Celkovo sรบ na kaลพdej z opรดr 4 kusy podloลพiskovรฝch blokov, 4 kusy sรบ aj na kaลพdom pilieri.
Betรณnovรฉ plochy mosta sรบ zhotovenรฉ v pohฤพadovej kvalite a sรบ v plnom rozsahu chrรกnenรฉ nรกterom s hydrofรณbnymi a protikarbonataฤnรฝmi รบฤinkami. Nรกter betรณn zรกroveล farebne zjednocuje.
Loลพiskรก
Oceฤพovรก konลกtrukcia mosta bude uloลพenรก na oceฤพovรฝch hrncovรฝch loลพiskรกch. Tie sรบ osadenรฉ na vrstvu plastmalty na รบloลพnรฉ podloลพiskovรฉ bloky na kaลพdej z opรดr a pilierov. S pevnรฝmi loลพiskami sa poฤรญta na opore O2 (niลพลกie poloลพenรก) a s pohyblivรฝmi loลพiskami na opore O1 a pilieroch P1 a P2. Loลพiskรก sa k spodnej pรกsnici prichytia pomocou platne skrutkami.
Oceฤพovรก nosnรก konลกtrukcia
Zo statickรฉho hฤพadiska je konลกtrukcia oboch mostnรฝch konลกtrukciรญ navrhnutรก ako trojpoฤพovรฝ, spojitรฝ celozvรกranรฝ oceฤพovรฝ trรกmovรฝ most s nรกbehmi hornej pรกsnice nad piliermi. Pre priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko je navrhovanรก dolnรก ortotropnรก mostovka s plechovรฝm ลพฤพabom s vyspรกdovanรญm dna plechu k odvodลovaฤom umiestnenรฝm v dvoch lรญniรกch.
V stene prieฤnikov sรบ otvory pre vedenie pozdฤบลพnych vรฝstuh. Celรก konลกtrukcia je zvรกranรก. Osovรก vzdialenosลฅ hlavnรฝch nosnรญkov je 6,9 m. Hlavnรฉ nosnรญky sรบ tvorenรฉ zvรกranรฝmi I-nosnรญkmi s vรฝลกkou 3,0 m s pรกsnicami ลกรญrky 600 mm z plechov hrรบbky 40 mm.
Stenu tvorรญ plech hrรบbky 16 mm. Stena je vystuลพenรก z vnรบtornej strany stenou prieฤnika, ktorรก sa k nej pripรกja kaลพdรฉ 2,1 m. Nosnรญky sรบ vystuลพenรฉ zvislรฝmi vรฝstuhami v mieste prieฤnikov a tieลพ pozdฤบลพnou vรฝstuhou z vnรบtornej strany nosnรญkov. Z vonkajลกej strany sรบ na nosnรญkoch v mieste vรฝstuhy zriadenรฉ konzoly na dodatoฤnรฉ osadenie stฤบpikov PHS.
Na plech vane sa nanesie vrstva striekanej izolรกcie na bรกze pruลพnรฝch polyuretรกnov hrรบbky 10 โ 20 mm bez ochrany. Na tejto vrstve bude poloลพenรก antivibraฤnรก rohoลพ v hrรบbke 20 mm. Montรกลพ konลกtrukcie oboch mostov prebieha mimo ich navrhovanej polohy na montรกลพnych ploลกinรกch pozvรกranรญm montรกลพnych dielov dovezenรฝch z mostรกrne.
Montรกลพne ploลกiny sa nachรกdzajรบ na ลพilinskom brehu Vรกhu v priestore vedฤพa koฤพaje ฤ. 2 pre I. fรกzu vรฝstavby a vedฤพa koฤพaje ฤ. 1 pre II. fรกzu vรฝstavby. Zmontovanรฉ mosty sรบ, resp. budรบ na projektovanรบ polohu umiestnenรฉ najskรดr prieฤnym vรฝsunom do osi koฤพaje a potom pozdฤบลพnym zรกsunom v osi budรบcej polohy na finรกlne miesto.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
Na nosnej konลกtrukcii je priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko z drvenรฉho kameniva frakcie 32/64 mm so ลพelezniฤnรฝm zvrลกkom sรบstavy UICย 60 na betรณnovรฝch podvaloch B 91. Vรฝลกka koฤพajovรฉho lรดลพka je navrhnutรก tak, ลพe pri vรฝลกke podvalov 220 mm zabezpeฤuje poลพadovanรบ hrรบbku koฤพajovรฉho lรดลพka 350 mm pod spodnou hranou podvalov.
Aktuรกlny stav
Stavebnรฉ prรกce zaฤal tรญm dopravnรฉho staviteฤพstva spoloฤnosti STRABAG, s. r. o., realizovaลฅ na prelome rokov 2022 a 2023. Po zaฤatรญ vรฝluky na koฤพaji ฤ. 2 sa zaฤalo s vytrhanรญm a odstraลovanรญm pรดvodnej oceฤพovej mostnej konลกtrukcie, prรกcami na opore O1 a na doฤasnom nรกsype potrebnom pre vรฝstavbu piliera P1.
Nasledoval pomerne ลกtandardnรฝ postup: zhotovenie stavebnej jamy, zakladanie a vรฝstavba spodnej stavby mostnรฉho objektu (opora O1 a pilier P1). Rovnakรฝ postup sa opakoval na druhom brehu rieky pri vรฝstavbe opory O2 a piliera P2. Vรฝsledkom je dnes takmer dokonฤenรก spodnรก stavba s oceฤพovou nosnou konลกtrukciou prvรฉho mostu vysunutou na jej finรกlnom mieste.
Splnenie ambiciรณzneho termรญnu pre realizรกciu spodnej stavby umoลพลuje postupne zaฤaลฅ s realizรกciou ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a trakฤnej sรบstavy tak, aby bola v stanovenom termรญne moลพnรก zmena vรฝluky z koฤพaje ฤ. 2 na koฤพaj ฤ. 1 aย mohlo sa zaฤaลฅ sย vรฝstavbou druhรฉho zย dvojice mostov.
TEXT: REMING CONSULT, a. s., STRABAG, s. r. o.
FOTO: STRABAG, s. r. o.