STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 003

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina: Takto prebieha rekonลกtrukcia mostov cez Vรกh

Partneri sekcie:

Rekonลกtrukcia dvojice ลพelezniฤnรฝch mostov prevรกdzajรบcich traลฅ ลฝSR cez rieku Vรกh je sรบฤasลฅou projektu modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina. Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vedรบcim ฤlenom Zdruลพenia pod Dubลˆom, teda zhotoviteฤพa stavebnรฝch prรกc v rรกmci projektu Uzol ลฝilina, a zรกroveลˆ zhotoviteฤพom predmetnรฉho mostnรฉho objektu.

Dvojica ลพelezniฤnรฝch mostov je vย projekte Uzol ลฝilina zaradenรก vย rรกmci ucelenej ฤasti stavby (UฤŒS) 53 ako stavebnรฝ objekt SO 53-33-07. Pรดvodnรฉ plnostennรฉ mosty sย prvkovou mostovkou budรบ nahradenรฉ novรฝmi oceฤพovรฝmi celozvรกranรฝmi mostmi sย dolnou ortotropnou mostovkou so ลพฤพabom pre priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko.

Novรฉ rieลกenie poฤรญta s dvomi trojpoฤพovรฝmi spojitรฝmi mostmi s osovou vzdialenosลฅou 8,2 m. Rozpรคtie novรฝch mostov je navrhovanรฉ 31,5 + 46,2 + 31,5 m. Existujรบca spodnรก stavba sa po etapรกch vybรบra a nahradรญ novรฝmi oporami spojenรฝmi s krรญdlami a dvomi medziฤพahlรฝmi piliermi v koryte rieky Vรกh.

Spodnรก stavba mostov, rieลกenรก v rรกmci objektu SO 53-33-07.1, obsahuje tieลพ spodnรบ stavbu spoloฤnรบ aj pre lรกvku pre chodcov a cyklistov rieลกenรบ v rรกmci SO 53-33-07.2 (sprรกvcom lรกvky bude mesto ลฝilina).

STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 001
Rekonลกtrukcia dvojice ลพelezniฤnรฝch mostov je sรบฤasลฅou projektu modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina. | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Pรดvodnรฝ stav

V sรบฤasnosti sa v mieste krรญลพenia trate s riekou Vรกh nachรกdzajรบ dva oceฤพovรฉ zvรกranรฉ plnostennรฉ mosty s dolnou prvkovou mostovkou. Pod kaลพdou koฤพajou sรบ tri za sebou nasledujรบce jednopoฤพovรฉ mosty. Nosnรฉ konลกtrukcie mostov sรบ tvorenรฉ plnostennรฝmi nosnรญkmi s rozpรคtiami 36 m.

Obidva mosty sรบ kolmรฉ a ลกรญrkovo vyhovujรบ MPP 2,5. Nosnรฉ konลกtrukcie sรบ uloลพenรฉ na oceฤพovรฝch pevnรฝch a valฤekovรฝch loลพiskรกch. Spodnรบ stavbu tvoria dve gravitaฤnรฉ opory na oboch brehoch toku a dva medziฤพahlรฉ piliere v koryte Vรกhu. Na moste sรบ upevnenรฉ aj vedenia inลพinierskych kรกblovรฝch sietรญ a existujรบci plynovod a na nosnej konลกtrukcii pod koฤพajou ฤ. 2 aj potrubie. Pรดvodnรก mostnรก konลกtrukcia sa asanuje a nahradรญ novรฝmi nosnรฝmi konลกtrukciami.

Navrhovanรฝ stav

Mosty sa rekonลกtruujรบ z dรดvodu nevyhovujรบceho stavu existujรบcich oceฤพovรฝch mostov z hฤพadiska poลพiadaviek na priestorovรฉ usporiadanie modernizovanรฝch tratรญ, nevyhovujรบcej รบnosnosti mostov a poลพiadavky na zriadenie plavebnรฉho gabaritu so ลกรญrkou 36 m v strednom poli. Rekonลกtrukcia mostov je realizovanรก vรฝmenou existujรบcich mostov za novรฉ mostnรฉ konลกtrukcie osadenรฉ na novรบ spodnรบ stavbu.

STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 003
Mosty sa rekonลกtruujรบ z dรดvodu nevyhovujรบceho stavu. | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Novรฉ premostenie je navrhovanรฉ pomocou dvoch samostatnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ pod kaลพdou koฤพajou. Priestorovรฉ usporiadanie na oboch mostoch vyhovuje MPP 3,0 s rezervou min. 125 mm. Z poลพadovanรฉho gabaritu vychรกdza osovรก vzdialenosลฅ hlavnรฝch nosnรญkov 6,9 m.

Vzรกjomnรก osovรก vzdialenosลฅ oboch mostov je navrhnutรก na hodnotu 8,2 m, z ฤoho medzi mostami vychรกdza revรญzny priestor 0,7 m. Nรกvrh premostenia koryta rieky reลกpektuje maximรกlny prietok Qkap s dostatoฤnou rezervou nad รบrovลˆou tejto hladiny.
Zo statickรฉho hฤพadiska je konลกtrukcia oboch mostnรฝch konลกtrukciรญ navrhnutรก ako spojitรฝ 3-poฤพovรฝ celozvรกranรฝ oceฤพovรฝ trรกmovรฝ most sย nรกbehmi hornej pรกsnice nad piliermi aย sย rozpรคtiami polรญ 31,5 + 46,2 + 31,5 m.

Dฤบลพka oceฤพovej konลกtrukcie oboch mostov je 110,8 m. Pre priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko je navrhovanรก dolnรก ortotropnรก mostovka s plechovรฝm ลพฤพabom s vyspรกdovanรญm dna plechu. Existujรบce mosty budรบ zdemontovanรฉ po ฤastiach v rรกmci dvoch etรกp spolu s vybรบranรญm existujรบcej spodnej stavby.

Spodnรบ stavbu tvoria dve novรฉ opory O1 a O2 spojenรฉ s krรญdlami budovanรฉ v dvoch etapรกch a dva medziฤพahlรฉ piliere P1 a P2 vybudovanรฉ v koryte Vรกhu vedฤพa existujรบcich pilierov z vonkajลกej strany. Oceฤพovรฉ konลกtrukcie mostov sรบ budovanรฉ mimo projektovanej polohy na doฤasnรฝch montรกลพnych ploลกinรกch a na finรกlnu pozรญciu boli, resp. budรบ premiestnenรฉ najskรดr prieฤnym vรฝsunom a potom pozdฤบลพnym zรกsunom v dvoch fรกzach.

STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 004
Pรดvodnรฉ plnostennรฉ mosty s prvkovou mostovkou budรบ nahradenรฉ novรฝmi oceฤพovรฝmi celozvรกranรฝmi mostmi. | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Spodnรก stavba

Nosnรฉ konลกtrukcie mostov sรบ na oboch brehoch rieky osadenรฉ na gravitaฤnรฉ opory O1 + O2 a v koryte Vรกhu na dva medziฤพahlรฉ piliere P1 + P2. Opora O1 sa nachรกdza na ฤพavom brehu v smere toku rieky, zatiaฤพ ฤo opora O2 sa nachรกdza na pravom brehu, teda v mestskej ฤasti Budatรญn. Bliลพลกie k opore O1 sa nachรกdza pilier P1, bliลพลกie k opore O2 je umiestnenรฝ pilier P2.

Obe opory sรบ rieลกenรฉ ako gravitaฤnรฉ monolitickรฉ a budรบ spojenรฉ s rovnobeลพnรฝmi, sฤasti zavesenรฝmi krรญdlami. Keฤลพe je vzhฤพadom na plรกn organizรกcie vรฝstavby potrebnรฉ budovaลฅ najskรดr konลกtrukciu pod koฤพajou
ฤ. 2 pri sรบฤasnej prevรกdzke na existujรบcej koฤพaji
ฤ. 1, bude sa aj konลกtrukcia oboch opรดr realizovaลฅ vย rรกmci oboch fรกz.

STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 006
Zรกkladovรฉ pรกsy sรบ z betรณnu. | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Opory sรบ zaloลพenรฉ na mikropilรณtach 108/16 s dฤบลพkou 8 m v rastri 1,0 m ร— 1,0 m. Po zhotovenรญ mikropilรณt sa na oboch stranรกch zriadi podkladovรฝ betรณn v hrรบbke 200 mm z betรณnu C 12/15. Podkladovรฝ betรณn sa zriadi aj v ฤasti pod krรญdlami. Na podkladovom betรณne sa vybudoval zรกkladovรฝ pรกs pod oporou aj krรญdlami.

Zรกkladovรฉ pรกsy sรบ z betรณnu C 30/37 a majรบ vรฝลกku 2 600 mm. Na zรกkladoch budรบ zriadenรฉ drieky a do driekov bude votknutรฝ รบloลพnรฝ prah, z ktorรฉho bude vybudovanรก zรกvernรก stienka, v hornej ฤasti rozลกรญrenรก na osadenie zรกverov a prechodovรฝch dosiek. Drieky aj รบloลพnรฉ prahy spolu so zรกvernรฝmi stienkami sรบ zhotovenรฉ z betรณnu C 30/37 a vystuลพenรฉ prรบtmi z betonรกrskej ocele B500B.

Piliere sรบ vybudovanรฉ v priestore z vonkajลกej strany pรดvodnej dvojice pilierov. Zakladanie pilierov bolo navrhnutรฉ ako ploลกnรฉ na zlepลกenej vrstve vytvorenej prรบdovou injektรกลพou. Zlepลกenรก vrstva zรกroveลˆ slรบลพi ako tesnenie priesakov vody z dna stavebnej jamy.

Drieky pilierov sรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch pรคtiek. รšloลพnรฉ prahy sรบ po ลกรญrke v strednej ฤasti pod obomi mostmi preruลกenรฉ na vรฝลกku pre prejazd revรญzneho vozรญka popod oceฤพovรบ konลกtrukciu mosta. Z oboch strรกn je tvar drieku prispรดsobenรฝ miernym plynulรฝm โ€žzahrotenรญmโ€œ so zaoblenรญm pre lepลกie prรบdenie vody.

Do รบloลพnรฝch prahov sรบ votknutรฉ podloลพiskovรฉ bloky na osadenie loลพรญsk pod nosnรฉ konลกtrukcie mostov. Bloky sรบ z betรณnu C 35/45 s rozmermi 1 200 ร— 1 200 mm v osovej vzdialenosti 6,9 m. Celkovo sรบ na kaลพdej z opรดr 4 kusy podloลพiskovรฝch blokov, 4 kusy sรบ aj na kaลพdom pilieri.

STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 009
Rekonลกtrukcia mostov je realizovanรก vรฝmenou existujรบcich mostov za novรฉ mostnรฉ konลกtrukcie osadenรฉ na novรบ spodnรบ stavbu. | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Betรณnovรฉ plochy mosta sรบ zhotovenรฉ v pohฤพadovej kvalite a sรบ v plnom rozsahu chrรกnenรฉ nรกterom s hydrofรณbnymi a protikarbonataฤnรฝmi รบฤinkami. Nรกter betรณn zรกroveลˆ farebne zjednocuje.

Loลพiskรก

Oceฤพovรก konลกtrukcia mosta bude uloลพenรก na oceฤพovรฝch hrncovรฝch loลพiskรกch. Tie sรบ osadenรฉ na vrstvu plastmalty na รบloลพnรฉ podloลพiskovรฉ bloky na kaลพdej z opรดr a pilierov. S pevnรฝmi loลพiskami sa poฤรญta na opore O2 (niลพลกie poloลพenรก) a s pohyblivรฝmi loลพiskami na opore O1 a pilieroch P1 a P2. Loลพiskรก sa k spodnej pรกsnici prichytia pomocou platne skrutkami.

Oceฤพovรก nosnรก konลกtrukcia

Zo statickรฉho hฤพadiska je konลกtrukcia oboch mostnรฝch konลกtrukciรญ navrhnutรก ako trojpoฤพovรฝ, spojitรฝ celozvรกranรฝ oceฤพovรฝ trรกmovรฝ most s nรกbehmi hornej pรกsnice nad piliermi. Pre priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko je navrhovanรก dolnรก ortotropnรก mostovka s plechovรฝm ลพฤพabom s vyspรกdovanรญm dna plechu k odvodลˆovaฤom umiestnenรฝm v dvoch lรญniรกch.

V stene prieฤnikov sรบ otvory pre vedenie pozdฤบลพnych vรฝstuh. Celรก konลกtrukcia je zvรกranรก. Osovรก vzdialenosลฅ hlavnรฝch nosnรญkov je 6,9 m. Hlavnรฉ nosnรญky sรบ tvorenรฉ zvรกranรฝmi I-nosnรญkmi s vรฝลกkou 3,0 m s pรกsnicami ลกรญrky 600 mm z plechov hrรบbky 40 mm.

Stenu tvorรญ plech hrรบbky 16 mm. Stena je vystuลพenรก z vnรบtornej strany stenou prieฤnika, ktorรก sa k nej pripรกja kaลพdรฉ 2,1 m. Nosnรญky sรบ vystuลพenรฉ zvislรฝmi vรฝstuhami v mieste prieฤnikov a tieลพ pozdฤบลพnou vรฝstuhou z vnรบtornej strany nosnรญkov. Z vonkajลกej strany sรบ na nosnรญkoch v mieste vรฝstuhy zriadenรฉ konzoly na dodatoฤnรฉ osadenie stฤบpikov PHS.

STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 013
Pohฤพad na most v Budatรญne | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Na plech vane sa nanesie vrstva striekanej izolรกcie na bรกze pruลพnรฝch polyuretรกnov hrรบbky 10 โ€“ 20 mm bez ochrany. Na tejto vrstve bude poloลพenรก antivibraฤnรก rohoลพ v hrรบbke 20 mm. Montรกลพ konลกtrukcie oboch mostov prebieha mimo ich navrhovanej polohy na montรกลพnych ploลกinรกch pozvรกranรญm montรกลพnych dielov dovezenรฝch z mostรกrne.

Montรกลพne ploลกiny sa nachรกdzajรบ na ลพilinskom brehu Vรกhu v priestore vedฤพa koฤพaje ฤ. 2 pre I. fรกzu vรฝstavby a vedฤพa koฤพaje ฤ. 1 pre II. fรกzu vรฝstavby. Zmontovanรฉ mosty sรบ, resp. budรบ na projektovanรบ polohu umiestnenรฉ najskรดr prieฤnym vรฝsunom do osi koฤพaje a potom pozdฤบลพnym zรกsunom v osi budรบcej polohy na finรกlne miesto.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok

Na nosnej konลกtrukcii je priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko z drvenรฉho kameniva frakcie 32/64 mm so ลพelezniฤnรฝm zvrลกkom sรบstavy UICย  60 na betรณnovรฝch podvaloch B 91. Vรฝลกka koฤพajovรฉho lรดลพka je navrhnutรก tak, ลพe pri vรฝลกke podvalov 220 mm zabezpeฤuje poลพadovanรบ hrรบbku koฤพajovรฉho lรดลพka 350 mm pod spodnou hranou podvalov.

Aktuรกlny stav

Stavebnรฉ prรกce zaฤal tรญm dopravnรฉho staviteฤพstva spoloฤnosti STRABAG, s. r. o., realizovaลฅ na prelome rokov 2022 a 2023. Po zaฤatรญ vรฝluky na koฤพaji ฤ. 2 sa zaฤalo s vytrhanรญm a odstraลˆovanรญm pรดvodnej oceฤพovej mostnej konลกtrukcie, prรกcami na opore O1 a na doฤasnom nรกsype potrebnom pre vรฝstavbu piliera P1.

STRABAGsk IS UZZA MostBudatin 015
Pรดvodnรฝ most nahradil novรฝ. ย | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Nasledoval pomerne ลกtandardnรฝ postup: zhotovenie stavebnej jamy, zakladanie a vรฝstavba spodnej stavby mostnรฉho objektu (opora O1 a pilier P1). Rovnakรฝ postup sa opakoval na druhom brehu rieky pri vรฝstavbe opory O2 a piliera P2. Vรฝsledkom je dnes takmer dokonฤenรก spodnรก stavba s oceฤพovou nosnou konลกtrukciou prvรฉho mostu vysunutou na jej finรกlnom mieste.

Splnenie ambiciรณzneho termรญnu pre realizรกciu spodnej stavby umoลพลˆuje postupne zaฤaลฅ s realizรกciou ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a trakฤnej sรบstavy tak, aby bola v stanovenom termรญne moลพnรก zmena vรฝluky z koฤพaje ฤ. 2 na koฤพaj ฤ. 1 aย mohlo sa zaฤaลฅ sย vรฝstavbou druhรฉho zย dvojice mostov.

TEXT: REMING CONSULT, a. s., STRABAG, s. r. o.
FOTO: STRABAG, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 2/2024