Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Brunovce
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Brunovce bola podฤพa harmonogramu vรฝstavby poslednou ucelenou ฤasลฅou stavby (UฤS 21) sย nรกzvom ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Trnava โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom, ลพkm 47,550 โ 100,500 pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160โkm/h, II. etapa, aย pre stanicu znamenala prestavbu na zastรกvku.
Pred modernizรกciou bolo vย Brunovciach
5 koฤพajรญ sย celkovou dฤบลพkou 6ย 440,5โm (typ koฤพajรญ T, Sย 49 aย UIC 60 na drevenรฝch aย betรณnovรฝch podvaloch), 15 vรฝhybiek (S49 na drevenรฝch podvaloch), 2 รบrovลovรฉ nรกstupiลกtia zย betรณnovรฝch panelov sย rozmermi 1,0 ร 1,45โm pri koฤพajach ฤ. 1 aย ฤ. 2 vย celkovej dฤบลพke 502 m. ลฝelezniฤnรฉ priecestie bolo chrรกnenรฉ zรกvorami.
Priebeh vรฝstavby
Uลพ od roku 2007 prebiehali prรกce, ktorรฉ bolo moลพnรฉ vykonaลฅ bez vรฝluk. Iลกlo oย vรฝrub stromov, bรบranie stavieb, รบpravu plynovodu, preklรกdku diaฤพkovรฉho kรกbla, budovanie nรกsypu komunikรกcie nadjazdu, realizรกciu pilรณt opory ฤ. 1 aย piliera ฤ. 2 cestnรฉho nadjazdu, betonรกลพ zรกkladu aย stojok piliera ฤ. 2 aย betonรกลพ zรกkladov trakฤnรฝch stฤบpov.
Vรฝluky spojenรฉ sย modernizรกciou stanice boli naplรกnovanรฉ na rok 2008 podฤพa rozkazu oย vรฝluke ฤ. 110 aย boli rozdelenรฉ do piatich zรกkladnรฝch etรกp vย obdobรญ od marca do decembra 2008. Vย kaลพdej etape sa zrekonลกtruovala ฤasลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, spodku, trakฤnรฉho vedenia, zabezpeฤovacieho zariadenia aย boli priebeลพne budovanรฉ novรฉ umelรฉ objekty.
Pรดvodnรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok aย spodok
Modernizรกcia zvrลกku aย spodku prebiehala na รบseku od ลพkm 90,300 po ลพkm 92,700 trate Bratislava โ ลฝilina. Pรดvodnรฉ konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย spodku nevyhovovali poลพiadavkรกm na prevรกdzku vlakov rรฝchlosลฅou 160โkm/h. Iลกlo hlavne oย nevyhovujรบcu konลกtrukciu koฤพajovรฉho roลกtu (nepruลพnรฉ upevnenie koฤพajnรญc), nรญzku รบnosnosลฅ aย zlรฉ odvodnenie zemnej plรกne aย nevyhovujรบci tvar zemnรฉho telesa, ktorรฝ nezodpovedal vzorovรฝm listom aย predpisom ลฝSR. Poลพiadavkรกm modernizรกcie nevyhovovalo ani smerovรฉ usporiadanie stanice vย pรดvodnej podobe.
Demontรกลพ zvrลกku
Vลกetky dopravnรฉ aย manipulaฤnรฉ koฤพaje sa po etapรกch rozrezali na 20- aย 25-metrovรฉ koฤพajovรฉ polia, ktorรฉ sa vytrhali traลฅovรฝm strojom PKP 25/20 aย odviezli na podvozkoch vzor 53 na sklรกdky do Pieลกลฅan, Trebatรญc aย Vrbovรฉho. Tu sa podฤพa kategorizรกcie ลพeleznรญc buฤ uloลพili alebo kompletne demontovali. Zdemontovanรฉ boli aj vลกetky vรฝhybky aย po ฤastiach odvezenรฉ do areรกlu SMร SZM Sereฤ. Koฤพajovรฉ lรดลพko sa vย plnom profile odstrรกnilo vo vลกetkรฝch staniฤnรฝch koฤพajach vย objeme 14ย 400 m3. Vรฝzisk z odลฅaลพenรฉho koฤพajovรฉho ลกtrku sa odviezol na recyklรกciu aย pouลพil do konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho spodku. Na odลฅaลพenie koฤพajovรฉho ลกtrku sa pouลพili zostavy kolesovรฝch bagrov (CAT 318, Komatsu PW 180) aย nรกkladnรฝch รกut.
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok
Koฤพajovรฉ lรดลพko
Po zrekonลกtruovanรญ ลพelezniฤnรฉho spodku sa zriadilo novรฉ, otvorenรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko zย prรญrodnรฉho kameniva (hornina melafรญr) frakcie 32/63 sย hrรบbkou 350โmm pod spodnou plochou podvalu. Kameล bol na stavbu dodรกvanรฝ zย lomu Soloลกnica aย celkovo sa zabudovalo 10ย 700 m3 kameลa. Vย prvej fรกze sa kamenivo navรกลพalo vย noฤnรฝch vรฝlukรกch, sypanรญm zย Ua vozลov zย vedฤพajลกej koฤพaje. รprava lรดลพka, t. j. rozhrnutie aย hutnenie sa zrealizovalo strojmi tyldozer CAT D6NXL, grejder Volvo G 726 B aย valec VV1400. Priebeลพne sa na zhutnenej vrstve koฤพajovรฉho lรดลพka vykonรกvali vรฝrobno-kontrolnรฉ skรบลกky vย รบrovni pod loลพnou plochou podvalov, priฤom modul pretvorenia musel dosahovaลฅ minimรกlne hodnotu 80 MPa vย zmysle predpisu ลฝ 11. Takisto sa kontrolovala krivka zrnitosti kameniva.
Koฤพajovรฝ roลกt
Vย celej UฤS 21 bol navrhnutรฝ aย zrealizovanรฝ novรฝ zvrลกok UIC 60 na ลพelezobetรณnovรฝch podvaloch BP 3 so sklonom รบloลพnej plochy 1 : 40 sย rozdelenรญm podvalov UIC (600โmm) aย sย pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm VOSSLOH Skl 14. Vedฤพa koฤพaje ฤ. 5 na betรณnovej ploche sa zriadila montรกลพna zรกkladลa, kde sa montovali aย sรบstreฤovali koฤพajovรฉ polia. Pri montรกลพi sa pouลพili inventรกrne koฤพajnice R 65 sย dฤบลพkou 20 m. Kladenie koฤพajovรฉho roลกtu sa vykonalo technolรณgiou koฤพajovรฝch polรญ pomocou traลฅovรฉho stroja PKP 25/20. Na dosypanie koฤพajovรฉho ลกtrku do profilu sa pouลพili vozne Chopperdozator aย Sa aย na podbitie sa pouลพila strojnรก podbรญjaฤka ASP Plasser aย Theurer 08-275 UNIMAT.
Inventรกrne koฤพajnice sa nahradili 120โm dlhรฝmi koฤพajnicovรฝmi pรกsmi UIC 060, ktorรฉ boli vย predstihu vloลพenรฉ do osรญ koฤพajรญ 1 aย 2 vย ลพst. Povaลพany sรบpravou SDK.
Na UฤS 21 sa pouลพilo aluminotermickรฉ zvรกranie, metรณdou SOWOS. Na รบpravu koฤพajovรฉho lรดลพka sa vyuลพil pluh USP 3000-C.
Smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ pomery
Modernizรกciou vznikol รบsek sย hlavnรฝmi koฤพajami aย so zastรกvkou Brunovce. Novรฉ smerovรฉ vedenie upravilo pรดvodnรฉ vchodovรฉ aย odchodovรฉ oblรบky pre rรฝchlosลฅ 160โkm/h. Rieลกenรฝ รบsek mรก osovรฉ vzdialenosti koฤพajรญ 4,10โm, vrรกtane zastรกvky Brunovce. Rรฝchle koฤพajovรฉ spojky pre rรฝchlosลฅ 100โkm/h vย odboฤnej vetve sรบ umiestnenรฉ vย predchรกdzajรบcej aย nasledujรบcej UฤS. Vรฝลกkovรฉ vedenie vย podstate kopรญruje pรดvodnรฝ stav. Len vย niektorรฝch รบsekoch doลกlo kย ฤiastoฤnรฝm รบpravรกmย vzhฤพadom na vyrovnanie koฤพaje vย ucelenรฝch รบsekoch aย dosiahnutie ฤo najvรคฤลกieho poฤtu sklonov sย dฤบลพkou vรคฤลกou ako 640โm, ako aj zlepลกenie moลพnosti odvodnenia zemnej plรกne vย rovinatom terรฉne. Niveleta obidvoch novรฝch koฤพajรญ ฤ. 1 aย 2 je zhodnรก.
Umelรฉ objekty
Sรบฤasลฅou modernizรกcie stanice bolo aj vybudovanie novรฝch nรกstupรญลกลฅ, podchodu pre cestujรบcich so zastreลกenรญm, priepustu, protihlukovรฝch stien, prรญstreลกkov pre cestujรบcich, cestnรฉho nadjazdu aย prรญstupovรฝch komunikรกciรญ. Technicky aย ฤasovo najnรกroฤnejลกรญm stavebnรฝm objektom bol podchod pre cestujรบcich vย nลพkm 91,719. Pรดvodne bol prechod cez koฤพaje zabezpeฤenรฝ รบrovลovรฝm prechodom pre cestujรบcich.
Novรฝ podchod zabezpeฤuje prรญstup na nรกstupiลกtia dvoma rampami aย dvoma schodiskami.
Podchod je kolmรฝ, jednopolovรฝ mostnรฝ objekt. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 3,65 m. Staticky pรดsobรญ nosnรก konลกtrukcia pod traลฅou ako uzaยญvretรฝ rรกm, rampy aย schodisko ako polorรกm. Kolmรก svetlosลฅ podchodu je 3,05โm aย voฤพnรก vรฝลกka podchodu je min. 2,60 m. Svetlรก ลกรญrka schodiska je 3,00โm aย svetlรก ลกรญrka rรกmp je 3,05โm aย 1,50 m.
Nosnรบ konลกtrukciu podchodu tvoria ลพelezobetรณnovรฉ rรกmovรฉ prefabrikรกty typu DZR 5-305/280 sย dฤบลพkou 1,50โm vย poฤte 12 kusov, po ktorรฝch prebieha priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko. Jednotlivรฉ prefabrikรกty sรบ spojenรฉ vย mieste styku hornej aย dolnej dosky doplลujรบcou vรฝstuลพou aย zรกlievkou, ฤรญm vznikla spojitรก uzavretรก rรกmovรก konลกtrukcia. Na tubus zย prefabrikรกtov nadvรคzujรบ monolitickรฉ zรกrodky schodiska aย rรกmp. Schodisko aย rampy sรบ monolitickรฉ ลพelezobetรณnovรฉ polorรกmy sย hrรบbkou stien 300โmm aย hrรบbkou dna 400 mm. Podchod celkovo pozostรกva zo 16 dilataฤnรฝch celkov, ktorรฉ sรบ vzรกjomne oddilatovanรฉ ลกkรกrami hrรบbky 20 mm. Zรกklad pod prefabrikรกtmi aย ฤasลฅou monolitickรฉho tubusu podchodu tvorรญ ลพelezobetรณnovรก monolitickรก doska hrรบbky 400 mm. Hydroizolรกciu tvorรญ celoploลกnรฉ izolaฤnรฉ sรบvrstvie proti tlakovej vode, ktorรฉ pozostรกva zย dvoch vrstiev geotextรญlie aย vrstvy laminovanej fรณlie sย hrรบbkou 1,5 mm. Izolaฤnรก vrstva je chrรกnenรก proti poลกkodeniu na zvislรฝch plochรกch obmurovkou aย na horizontรกlnych plochรกch 50โmm vrstvou ลพelezobetรณnu.
Odvodnenie balastnรฝch vรดd zย priestoru podchodu sa vyrieลกilo umiestnenรญm odvodลovacieho ลพฤพabu popri stene podchodu so zaรบstenรญm do zbernej ลกachty. Povrch chodnรญka vย celom podchode vrรกtane rรกmp aย schodรญsk tvorรญ spรกdovรฝ betรณn sย protiลกmykovou รบpravou. Viditeฤพnรฉ plochy stien podchodu, rรกmp aย schodรญsk sรบ zabezpeฤenรฉ zย vnรบtra podchodu bielym ochrannรฝm nรกterom proti poveternostnรฝm vplyvom aย viditeฤพnรฉ betรณnovรฉ plochy nad รบrovลou terรฉnu aย nรกstupรญลกลฅ sรบ zvonka obloลพenรฉ keramickรฝm obkladom. Zastreลกenie vรฝstupov zย podchodu tvorรญ oceฤพovรก konลกtrukcia, na ktorรบ je pripevnenรฝ podhฤพad, krokvy sย debnenรญm aย povlakovรก fรณlia sย geotextรญliou.
Vรฝstavba podchodu bola zรกvislรก od stavebnรฝch postupov urฤenรฝch pri budovanรญ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย spodku. Stavebnรฉ prรกce na podchode sa realizovali vย dvoch etapรกch. Vย prvej etape sa vybudovala ฤasลฅ tubusu pod koฤพajou ฤ. 1 sย rampou aย schodiskom aย vย druhej etape zvyลกnรก ฤasลฅ tubusu pod koฤพajou ฤ. 2 sย prรญsluลกnou rampou aย schodiskom. Vรฝstavba tunela, ฤasti rรกmp aย schodรญsk prebiehala vย zapaลพenej stavebnej jame.
Paลพenie sa realizovalo zo ลกtetovnรญc sย dฤบลพkou 7,00 aย 10,00 m. Keฤลพe pri prรกcach prvej etapy opakovane dochรกdzalo kย lokรกlnemu poklesu vedฤพajลกej prevรกdzkovanej koฤพaje ฤ. 2, kaลพdรฝ deล bola koฤพaj meranรก aย niekoฤพkokrรกt podbitรก. Vฤaka nรญzkej hladine podzemnej vody nebolo nutnรฉ robiลฅ vย stavebnej jame opatrenia na ฤerpanie vody, ฤo prรกce na tuneli zjednoduลกilo. Na druhej strane, vyskytol sa problรฉm so ลพumpou, ktorรก sa nachรกdzala vย mieste rampy pri koฤพaji ฤ. 1. Vybudovala sa teda novรก ลพumpa aย starรก sa zbรบrala. Stavebnรฉ postupy sa museli prispรดsobiลฅ obmedzenรฉmu manipulaฤnรฉmu priestoru medzi budovou skladu aย priฤพahlรฝm dvorom rodinnรฉho domu.
Zรกver
Modernizรกciou ลพelezniฤnej stanice Brunovce (UฤS 21) sa dokonฤila II. etapa modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Trnava โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160โkm/h. Vลกetky stavebnรฉ objekty aย pracovnรฉ sรบbory potrebnรฉ pre prevรกdzku ลพelezniฤnej dopravy boli odovzdanรฉ bez meลกkania aย vย poลพadovanej kvalite.
Ing. Peter Kutlik
Foto: Ing. Jรกn Kลaลพko
Peter Kutlik je vedรบcim strediska ลพelezniฤnรฝch stavieb spoloฤnosti ALPINE SLOVAKIA, spol. s r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.