modernizacia zeleznicnej trate nove mesto nad vahom zlatovce
Galรฉria(14)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce

Partneri sekcie:

Vย roku 2002 sa zaฤala projektovรก prรญprava ฤalลกieho รบseku ลพelezniฤnรฉho koridoru Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice zย Novรฉho mesta nad Vรกhom do Pรบchova. Prvรฝ stupeลˆ projektu, dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DUR), sa tรฝkal eลกte celku, teda celรฝch 60 km. DUR mala vychรกdzaลฅ zย pรดvodnej technickej ลกtรบdie zย roku 1995, ale hneฤ vย รบvode projektovania sa ukรกzalo, ลพe naprรญklad trasa aย lokalizรกcia cestnรฝch mimoรบrovลˆovรฝch krรญลพenรญ sa nedajรบ dodrลพaลฅ. Navyลกe, nikto nezabezpeฤil, aby sa budรบca modernizovanรก traลฅ preniesla do รบzemnรฝch plรกnov miest aย obcรญ.

13 reming prvy vlak big image
12 reming prech oblast vysledok big image
11 reming vana prech oblasti 1 big image
10 reming augeo piloty big image
09 reming nosne dosky big image
08 reming kratky most so zvrskom big image
07 reming vana na kratkom moste big image
04 reming dvojblokovy podval 1 big image
Sรบฤasne sa prehodnocovali nรกzory na koncepciu koridoru, najmรค na prรญtomnosลฅ takzvanรฝch rรฝchlostnรฝch skokov. Traลฅ sa mala zrekonลกtruovaลฅ na rรฝchlosลฅ do 160ย km/h, ale sย moลพnosลฅou ponechaลฅ pรดvodnรบ trasu aย rรฝchlosลฅ (teda aj 70, respektรญve 90ย km/h) tam, kde by modernizรกcia predstavovala nรกroฤnรฉ technickรฉ rieลกenie. Takรฉto rieลกenie vลกak nebolo moลพnรฉ, pretoลพe lokomotรญvy by mali veฤพkรฝ problรฉm takรฉto rรฝchlostnรฉ skoky โ€žkopรญrovaลฅโ€œ spรดsobom jazdy aย znamenalo by to aj obrovskรบ energetickรบ nรกroฤnosลฅ poฤas prevรกdzky (pri ฤastรฝch spomaฤพovaniach aย zrรฝchฤพovaniach vlaku).

Do technickej diskusie oย koncepcii navyลกe vstรบpili aj ochranรกri sย dรดraznรฝmi vรฝhradami aย nesรบhlasom sย trasou trate po รบpรคtรญ Tureckรฉho vrchu (CHKO Biele Karpaty). Projektovรฉ prรกce sa teda preruลกili sย cieฤพom nรกjsลฅ trasu bez rรฝchlostnรฝch skokov aย vย sรบlade sย poลพiadavkami na ochranu ลพivotnรฉho prostredia. Tak sa zrodili rieลกenia, ktorรฉ sรบ dnes uลพ vย prevรกdzke alebo sa realizujรบ โ€“ ลพelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch aย prieลฅah Trenฤรญnom sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm mostom cez Vรกh.

Pre technickรบ nรกroฤnosลฅ celรฉho 60-kilometrovรฉho รบseku zย Novรฉho mesta nad Vรกhom do Pรบchova sa stavba pri ฤalลกรญch projektovรฝch stupลˆoch rozdelila na kratลกie รบseky: Novรฉ mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce, Zlatovce โ€“ Trenฤianska Teplรก, Trenฤianska Teplรก โ€“ Beluลกa aย Beluลกa โ€“ Pรบchov, ktorรฉ tvorรญ 20 takzvanรฝch ucelenรฝch ฤastรญ stavby (UฤŒS) โ€“ staniฤnรฉ aย medzistaniฤnรฉ รบseky sย poradovรฝmi ฤรญslami 24 aลพ 43.

Zรกkladnรฉ รบdaje stavby Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce, UฤŒS 24 โ€“ 28
Dฤบลพka trasy: 17,457 km
(nลพkm 100,233 โ€“ nลพkm 117,690)
Poฤet ลพelezniฤnรฝch stanรญc po modernizรกcii: 1 (Trenฤianske Bohuslavice)
Poฤet ลพelezniฤnรฝch zastรกvok:
2 (Melฤice, Kostolnรก-Zรกrieฤie)
Poฤet novรฝch mimoรบrovลˆovรฝch cestnรฝch krรญลพenรญ: 4 (Trenฤianske Bohuslavice, ล tvrtok, Melฤice, Kostolnรก-Zรกrieฤie)
Poฤet podchodov pre chodcov aย cyklistov: 6
Poฤet zrekonลกtruovanรฝch aย novรฝch ลพelezniฤnรฝch mostov: 11
Protihlukovรฉ absorpฤnรฉ steny: 6 123 m
ลฝelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch: 1 775 m

Jedineฤnosลฅ projektu
Stavba tohto รบseku by nebola nijako mimoriadne vรฝnimoฤnรก aย odliลกnรก od รบsekov vybudovanรฝch po Novรฉ Mesto nad Vรกhom, keby nebolo odvahy ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (investora) prehodnotiลฅ jej koncepciu aย rozhodnรบลฅ sa pre tunelovรฉ rieลกenie na preklenutie oblasti Tureckรฉho vrchu. Oย samotnom tuneli aย jeho stavebno-technickom rieลกenรญ sa informรกcie publikovali uลพ vย minulosti. Za pripomenutie stojรญ, ลพe tunel je vรฝhฤพadovo navrhnutรฝ na rรฝchlosลฅ do 200 km/h.

Rozhodnutie vybudovaลฅ tunel bolo spรบลกลฅaฤom ฤalลกieho dรดleลพitรฉho aย vtedy ambiciรณzneho technickรฉho rieลกenia โ€“ pouลพitia pevnej jazdnej drรกhy (PJD) ako systรฉmu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na รบsek trate vย tuneli aย priฤพahlรฝ รบsek medzi tunelom aย ลพst. Trenฤianske Bohuslavice sย dฤบลพkou 2 280 m. Vย prรญpade tejto stavby sa pouลพili tri hlavnรฉ konลกtrukฤnรฉ usporiadania PJD โ€“ na zemnom telese 469 m, vย tuneli 1 775 m aย na krรกtkom moste (do dฤบลพky 25 m) 35,53 m. Chรฝbal uลพ len poslednรฝ ลกtvrtรฝ typ โ€“ PJD na dlhom moste.

Pevnรก jazdnรก drรกha
Ide oย systรฉm ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, kde je klasickรฉ rieลกenie, pri ktorom sa koฤพajovรฝ roลกt (koฤพajnice sย prieฤnymi podvalmi) uloลพรญ do ลกtrkovรฉho lรดลพka, nahradenรฉ nosnou ลพelezobetรณnovou doskou, vย ktorej sรบ koฤพajnicovรฉ podpory sย uzlami upevnenia zabetรณnovanรฉ aย trvalo polohovo fixovanรฉ. Nosnรก ลพelezobetรณnovรก doska eลกte leลพรญ na hydraulicky stmelenej nevystuลพenej doske, ktorรก slรบลพi na roznos zaลฅaลพenia do plรกne zemnรฉho telesa aย sรบฤasne vytvรกra vyrovnanรฝ podklad pod zvrลกkovรบ dosku. Zvyฤajne sa zhotovuje finiลกรฉrom. Jej hrรบbka je 300 mm. Ako spojivo vย tejto vrstve sa pouลพรญva cement (najrozลกรญrenejลกie rieลกenie) alebo asfalt.

Inลกpirรกciou bola paradoxne konkurenฤnรก cestnรก doprava, konkrรฉtne diaฤพnice sย betรณnovou vozovkou. Od 60. rokov 20. storoฤia prebiehal vย Eurรณpe, najmรค vย Nemecku, systematickรฝ vรฝvoj pevnej jazdnej drรกhy ako alternatรญvnej konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku so zrejmรฝm cieฤพom โ€“ veฤพmi presne aย dlhodobo zafixovaลฅ geometrickรบ polohu koฤพaje vย trati, ฤo by zaistilo bezpeฤnosลฅ prevรกdzky pri vysokรฝch rรฝchlostiach jazdy vlakov pri sรบฤasnej minimalizรกcii nรกkladov na รบdrลพbu. Je znรกme, ลพe klasickรก konลกtrukcia zvrลกku pouลพรญvanรก uลพ dve storoฤia vykazuje pri jazde vyลกลกรญmi aย vysokรฝmi rรฝchlosลฅami rรฝchlejลกiu degradรกciu geometrickej polohy koฤพaje zย dรดvodu postupnรฉho aย neustรกleho preskupovania zล•n ลกtrku pod podvalmi.


Vzorovรฝ prieฤny rez zo stupลˆa DSP so systรฉmom Max Bรถgl

Skladba systรฉmu Rheda 2000

Dรดleลพitรฝm prvkom vย konลกtrukcii PJD je uzol upevnenia koฤพajnice. Prรกve ten totiลพ nahrรกdza pรดvodnรบ pruลพnosลฅ koฤพajovรฉho lรดลพka. Vย prรญpade tejto stavby sa pouลพil systรฉm Vossloh FF 300, ktorรฝ sa ลกtandardne uplatลˆuje na vysokorรฝchlostnรฝch tratiach naprรญklad vย Nemecku.

Aj keฤ sa principiรกlne uvaลพuje oย pevnej jazdnej drรกhe ako oย tvarovo aย polohovo stรกlej konลกtrukcii, systรฉm upevnenia umoลพลˆuje smerovรบ aj vรฝลกkovรบ rektifikรกciu kaลพdรฉho uzla rรกdovo vย centimetroch. Prevรกdzkovรก prax totiลพ ukรกzala, ลพe aj napriek stopercentnรฉmu dodrลพaniu technologickej disciplรญny pri vรฝstavbe sa obฤas vyskytnรบ prรญpady, keฤ plรกลˆ sadne aย je nevyhnutnรฉ vykonaลฅ malรบ rektifikรกciu polohy koฤพaje.

Za uplynulรฝch 50 rokov sa vo svete vyvinulo mnoho konลกtrukฤnรฝch typov pevnej jazdnej drรกhy. Zย pohฤพadu konลกtrukcie delรญme PJD na dva zรกkladnรฉ typy โ€“ prefabrikovanรฝ aย monolitickรฝ. Zรกkladnรฝ rozdiel medzi nimi je vย tom, ลพe pri prefabrikovanom type tvoria nosnรบ zvrลกkovรบ dosku ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikรกty vyrobenรฉ na mieru vo vรฝrobni aย aลพ na stavbe sรบ rozloลพenรฉ na hydraulicky stmelenรบ vrstvu aย spriahnutรฉ do sรบvislej konลกtrukcie โ€“ zvrลกkovej dosky. Finรกlne nastavenie do sprรกvneho smeru aย vรฝลกky na stavbe sa vykonรกva podliatรญm, zvyฤajne bitรบmencementovou maltou. Prefabrikovanรฉ systรฉmy sรบ obฤพรบbenรฉ naprรญklad vย Japonsku. Vย prรญpade Tureckรฉho vrchu sa vย stupni na stavebnรฉ povolenie navrhol prรกve prefabrikovanรฝ stavebnรฝ typ โ€“ Max Bรถgl.

Na ลพiadosลฅ zhotovovateฤพa stavby aย sย nรกslednรฝm sรบhlasom vedenia ลฝSR sa prefabrikovanรฝ stavebnรฝ typ preprojektoval na monolitickรฝ Rheda 2000. Zรกkladnรฝ rozdiel je vย tom, ลพe uzly upevnenia sa dodรกvajรบ ako osobitnรฝ konลกtrukฤnรฝ prvok vย podobe dvojblokovรฝch podvalov aย armovanie iย betonรกลพ zvrลกkovej dosky sa vykonรกva priamo na stavenisku.

Monolitickรก zvrลกkovรก doska nemรก prieฤne dilataฤnรฉ ลกkรกry aย vย doske mรดลพu vzniknรบลฅ trhliny do ลกรญrky asi 0,5 mm. Je to vlastnosลฅ systรฉmu Rheda 2000 aย prรญtomnosลฅ รบzkych, chaoticky vytvorenรฝch trhlรญn je normรกlna. Minimรกlne percento vystuลพenia zvrลกkovej dosky je 0,8 % plochy prierezu. Minimรกlne krytie vรฝstuลพe je 50 mm.

ลฝelezniฤnรฝ spodok na pevnรบ jazdnรบ drรกhu
Trvalรก tvarovรก stabilita pevnej jazdnej drรกhy si vyลพaduje dokonale zhutnenรฉ podloลพie, podฤพa moลพnosti sย ukonฤenรฝm sadanรญm. Pri novostavbรกch, kde eลกte nie je traลฅ vย prevรกdzke, sa dรก tรกto poลพiadavka zabezpeฤiลฅ spoฤพahlivejลกie aย pri vรฝstavbe moลพno zohฤพadniลฅ ฤasovรฝ faktor sadania nรกsypov vย postupoch vรฝstavby.
Vย prรญpadoch, keฤ ide oย rekonลกtrukciu existujรบcej trate, ktorรก je vย prevรกdzke, je to uลพ zloลพitejลกie, navyลกe ak sa vย podloลพรญ novรฉho nรกsypu vyskytnรบ nevhodnรฉ zeminy sย vysokou plasticitou aย nรญzkou รบnosnosลฅou. Tak to bolo aj na รบsekoch trate priฤพahlรฝch kย tunelu Tureckรฝ vrch zย juลพnej aย severnej strany. Pre tesnรบ blรญzkosลฅ starej prevรกdzkovanej trate nebolo moลพnรฉ vymeniลฅ podloลพie do hฤบbky asi 4 m, pretoลพe hrozilo zosunutie starej trate. Preto sa zvolilo na Slovensku dovtedy nepouลพitรฉ rieลกenie vybudovania zรกkladu nรกsypu zย koberca mikropilรณt sย rastrom 0,80 aลพ 1 m. Tak vznikol รบplne tuhรฝ zรกklad novรฉho ลพelezniฤnรฉho telesa, ktorรฝ eliminuje moลพnรฉ neลพiaduce sadanie podloลพia. Systรฉm mรก nรกzov Augeo aย mรก pรดvod vย Holandsku.

Nielen zรกklad nรกsypu, ale aj hornรฉ vrstvy aย plรกลˆ telesa spodku musia maลฅ oveฤพa vyลกลกiu deformaฤnรบ odolnosลฅ ako pri klasickej ลกtrkovej konลกtrukcii zvrลกku. Pri klasickej konลกtrukcii postaฤuje hodnota modulu deformรกcie 50 MPa, pri pevnej jazdnej drรกhe je to 100 aลพ 120 MPa. Takรกto vysokรก hodnota sa dรก dosiahnuลฅ jedine pouลพitรญm kvalitnรฉho materiรกlu na konลกtrukciu telesa aj podkladovej vrstvy. Podkladovรก vrstva musรญ byลฅ vyhotovenรก zย kameniva zย vyvretรฝch hornรญn sย vysokou primรกrnou pevnosลฅou, aby si kamenivo zachovalo tvarovรบ stรกlosลฅ aย ostrohrannosลฅ pri zhutลˆovanรญ. Dรดleลพitรก je aj optimรกlna vlhkosลฅ ลกtrkodrviny 7 aลพ 8 %.

Podkladovรก vrstva pri takto nastavenรฝch poลพiadavkรกch รบnosnosti musรญ maลฅ hrรบbku aลพ 80ย cm pri sรบฤasnej garancii modulu pretvorenia Eo = 45 MPa vย hฤบbke 1,75 m od plรกne telesa spodku.

Hrรบbka podkladovej vrstvy musรญ byลฅ, samozrejme, posรบdenรก aj zย hฤพadiska premล•zania, na ktorรฉ sa pri PJD kladie mimoriadny dรดraz. Stavba ลพelezniฤnรฉho telesa si teda vyลพaduje vysokรบ technologickรบ disciplรญnu aย kladie vysoยญkรฉ nรกroky na odbornosลฅ zhotovovateฤพa stavby.

Prechodovรฉ oblasti
Dรดleลพitรฝm miestom vย konลกtrukcii pevnej jazdnej drรกhy je samotnรฝ bod prechodu zย รบseku so ลกtrkovรฝm lรดลพkom na tuhรบ konลกtrukciu PJD. Vย princรญpe tu nastรกva zmena tuhosti podloลพia koฤพajnรญc aย treba zabezpeฤiลฅ, aby tรกto zmena nebola okamลพitรก, ale plynulรก. Pรดvodne sa pouลพรญvalo rieลกenie, kde sa tuhosลฅ zvyลกovala postupnรฝm lepenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka vย kombinรกcii so zmenou tuhosti gumovรฝch podloลพiek pod pรคtu koฤพajnice. Toto rieลกenie si vลกak vyลพaduje mnoลพstvo ลกpecifickรฝch komponentov, je investiฤne nรกkladnรฉ aย technologicky nรกroฤnรฉ.

Stavba je vรฝnimoฤnรก vย tom, ลพe sa na odporรบฤanie vlastnรญka licencie na systรฉm Rheda 2000 pristรบpilo kย jednoduchลกiemu rieลกeniu prechodovej oblasti, kde sa postupnรก zmena tuhosti podloลพia koฤพajnรญc dosahovala meniacou sa hrรบbkou koฤพajovรฉho lรดลพka, ktorรฉ je vย potrebnej dฤบลพke uloลพenรฉ vย ลพelezobetรณnovej vani brรกniacej presadaniu zล•n ลกtrku aย vytlรกฤaniu kameniva do strรกn. Toto rieลกenie si nevyลพaduje nijakรฉ lepenie ลกtrku, moลพno pouลพiลฅ ลกtandardnรฉ podvaly aย ลกtandardnรฉ upevnenie koฤพajnรญc. Veฤพkou pridanou hodnotou je aj jednoduchosลฅ realizรกcie.

Je jasnรฉ, ลพe tento novรฝ technickรฝ postup preverรญ aลพ ฤas, no uลพ prvรฉ mesiace prevรกdzky naznaฤujรบ, ลพe bude spoฤพahlivรฝ. Jeho ฤalลกou vรฝhodou je, ลพe koฤพaj vo vani moลพno podbรญjaลฅ, ฤo sa pri lepenom systรฉme nedรก.

รšsek modernizovanej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce sรญce zย pohฤพadu dฤบลพky (17,5 km) nie je veฤพmi vรฝznamnรฝ, ale vรฝnimoฤnรฝ je pre mnoลพstvo inovatรญvnych rieลกenรญ vย ลพelezniฤnom staviteฤพstve, ktorรฉ doteraz nemali na Slovensku tradรญciu aย ฤasto uย sprรกvcu vzbudzovali obavu aย nedรดveru. Vรฝznamnรฝ je aj preto, ลพe sme si vย naลกich lokรกlnych slovenskรฝch podmienkach overili, ลพe vieme navrhovaลฅ aย stavaลฅ technicky aย technologicky nรกroฤnรฉ stavby, vฤaka ฤomu sa stratila nevรดฤพa navrhovaลฅ ich na ฤalลกรญch pripravovanรฝch รบsekoch ลพelezniฤnรฉho koridoru zย Bratislavy do Koลกรญc aย stรกvajรบ sa takpovediac ลกtandardnรฝm rieลกenรญm vย tuneloch aย priฤพahlรฝch รบsekoch tratรญ.

TEXT: Ing. Ondrej Podolec
FOTO: REMING CONSULT

Ondrej Podolec je technickรฝ riaditeฤพ vย spoloฤnosti REMING CONSULT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie