Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce
Vย roku 2002 sa zaฤala projektovรก prรญprava ฤalลกieho รบseku ลพelezniฤnรฉho koridoru Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice zย Novรฉho mesta nad Vรกhom do Pรบchova. Prvรฝ stupeล projektu, dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DUR), sa tรฝkal eลกte celku, teda celรฝch 60 km. DUR mala vychรกdzaลฅ zย pรดvodnej technickej ลกtรบdie zย roku 1995, ale hneฤ vย รบvode projektovania sa ukรกzalo, ลพe naprรญklad trasa aย lokalizรกcia cestnรฝch mimoรบrovลovรฝch krรญลพenรญ sa nedajรบ dodrลพaลฅ. Navyลกe, nikto nezabezpeฤil, aby sa budรบca modernizovanรก traลฅ preniesla do รบzemnรฝch plรกnov miest aย obcรญ.
Sรบฤasne sa prehodnocovali nรกzory na koncepciu koridoru, najmรค na prรญtomnosลฅ takzvanรฝch rรฝchlostnรฝch skokov. Traลฅ sa mala zrekonลกtruovaลฅ na rรฝchlosลฅ do 160ย km/h, ale sย moลพnosลฅou ponechaลฅ pรดvodnรบ trasu aย rรฝchlosลฅ (teda aj 70, respektรญve 90ย km/h) tam, kde by modernizรกcia predstavovala nรกroฤnรฉ technickรฉ rieลกenie. Takรฉto rieลกenie vลกak nebolo moลพnรฉ, pretoลพe lokomotรญvy by mali veฤพkรฝ problรฉm takรฉto rรฝchlostnรฉ skoky โkopรญrovaลฅโ spรดsobom jazdy aย znamenalo by to aj obrovskรบ energetickรบ nรกroฤnosลฅ poฤas prevรกdzky (pri ฤastรฝch spomaฤพovaniach aย zrรฝchฤพovaniach vlaku).Do technickej diskusie oย koncepcii navyลกe vstรบpili aj ochranรกri sย dรดraznรฝmi vรฝhradami aย nesรบhlasom sย trasou trate po รบpรคtรญ Tureckรฉho vrchu (CHKO Biele Karpaty). Projektovรฉ prรกce sa teda preruลกili sย cieฤพom nรกjsลฅ trasu bez rรฝchlostnรฝch skokov aย vย sรบlade sย poลพiadavkami na ochranu ลพivotnรฉho prostredia. Tak sa zrodili rieลกenia, ktorรฉ sรบ dnes uลพ vย prevรกdzke alebo sa realizujรบ โ ลพelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch aย prieลฅah Trenฤรญnom sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm mostom cez Vรกh.
Pre technickรบ nรกroฤnosลฅ celรฉho 60-kilometrovรฉho รบseku zย Novรฉho mesta nad Vรกhom do Pรบchova sa stavba pri ฤalลกรญch projektovรฝch stupลoch rozdelila na kratลกie รบseky: Novรฉ mesto nad Vรกhom โ Zlatovce, Zlatovce โ Trenฤianska Teplรก, Trenฤianska Teplรก โ Beluลกa aย Beluลกa โ Pรบchov, ktorรฉ tvorรญ 20 takzvanรฝch ucelenรฝch ฤastรญ stavby (UฤS) โ staniฤnรฉ aย medzistaniฤnรฉ รบseky sย poradovรฝmi ฤรญslami 24 aลพ 43.
Zรกkladnรฉ รบdaje stavby Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce, UฤS 24 โ 28 Dฤบลพka trasy: 17,457 km (nลพkm 100,233 โ nลพkm 117,690) Poฤet ลพelezniฤnรฝch stanรญc po modernizรกcii: 1 (Trenฤianske Bohuslavice) Poฤet ลพelezniฤnรฝch zastรกvok: 2 (Melฤice, Kostolnรก-Zรกrieฤie) Poฤet novรฝch mimoรบrovลovรฝch cestnรฝch krรญลพenรญ: 4 (Trenฤianske Bohuslavice, ล tvrtok, Melฤice, Kostolnรก-Zรกrieฤie) Poฤet podchodov pre chodcov aย cyklistov: 6 Poฤet zrekonลกtruovanรฝch aย novรฝch ลพelezniฤnรฝch mostov: 11 Protihlukovรฉ absorpฤnรฉ steny: 6 123 m ลฝelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch: 1 775 m |
Jedineฤnosลฅ projektu
Stavba tohto รบseku by nebola nijako mimoriadne vรฝnimoฤnรก aย odliลกnรก od รบsekov vybudovanรฝch po Novรฉ Mesto nad Vรกhom, keby nebolo odvahy ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (investora) prehodnotiลฅ jej koncepciu aย rozhodnรบลฅ sa pre tunelovรฉ rieลกenie na preklenutie oblasti Tureckรฉho vrchu. Oย samotnom tuneli aย jeho stavebno-technickom rieลกenรญ sa informรกcie publikovali uลพ vย minulosti. Za pripomenutie stojรญ, ลพe tunel je vรฝhฤพadovo navrhnutรฝ na rรฝchlosลฅ do 200 km/h.
Rozhodnutie vybudovaลฅ tunel bolo spรบลกลฅaฤom ฤalลกieho dรดleลพitรฉho aย vtedy ambiciรณzneho technickรฉho rieลกenia โ pouลพitia pevnej jazdnej drรกhy (PJD) ako systรฉmu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na รบsek trate vย tuneli aย priฤพahlรฝ รบsek medzi tunelom aย ลพst. Trenฤianske Bohuslavice sย dฤบลพkou 2 280 m. Vย prรญpade tejto stavby sa pouลพili tri hlavnรฉ konลกtrukฤnรฉ usporiadania PJD โ na zemnom telese 469 m, vย tuneli 1 775 m aย na krรกtkom moste (do dฤบลพky 25 m) 35,53 m. Chรฝbal uลพ len poslednรฝ ลกtvrtรฝ typ โ PJD na dlhom moste.
Pevnรก jazdnรก drรกha
Ide oย systรฉm ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, kde je klasickรฉ rieลกenie, pri ktorom sa koฤพajovรฝ roลกt (koฤพajnice sย prieฤnymi podvalmi) uloลพรญ do ลกtrkovรฉho lรดลพka, nahradenรฉ nosnou ลพelezobetรณnovou doskou, vย ktorej sรบ koฤพajnicovรฉ podpory sย uzlami upevnenia zabetรณnovanรฉ aย trvalo polohovo fixovanรฉ. Nosnรก ลพelezobetรณnovรก doska eลกte leลพรญ na hydraulicky stmelenej nevystuลพenej doske, ktorรก slรบลพi na roznos zaลฅaลพenia do plรกne zemnรฉho telesa aย sรบฤasne vytvรกra vyrovnanรฝ podklad pod zvrลกkovรบ dosku. Zvyฤajne sa zhotovuje finiลกรฉrom. Jej hrรบbka je 300 mm. Ako spojivo vย tejto vrstve sa pouลพรญva cement (najrozลกรญrenejลกie rieลกenie) alebo asfalt.
Inลกpirรกciou bola paradoxne konkurenฤnรก cestnรก doprava, konkrรฉtne diaฤพnice sย betรณnovou vozovkou. Od 60. rokov 20. storoฤia prebiehal vย Eurรณpe, najmรค vย Nemecku, systematickรฝ vรฝvoj pevnej jazdnej drรกhy ako alternatรญvnej konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku so zrejmรฝm cieฤพom โ veฤพmi presne aย dlhodobo zafixovaลฅ geometrickรบ polohu koฤพaje vย trati, ฤo by zaistilo bezpeฤnosลฅ prevรกdzky pri vysokรฝch rรฝchlostiach jazdy vlakov pri sรบฤasnej minimalizรกcii nรกkladov na รบdrลพbu. Je znรกme, ลพe klasickรก konลกtrukcia zvrลกku pouลพรญvanรก uลพ dve storoฤia vykazuje pri jazde vyลกลกรญmi aย vysokรฝmi rรฝchlosลฅami rรฝchlejลกiu degradรกciu geometrickej polohy koฤพaje zย dรดvodu postupnรฉho aย neustรกleho preskupovania zลn ลกtrku pod podvalmi.
Vzorovรฝ prieฤny rez zo stupลa DSP so systรฉmom Max Bรถgl
Skladba systรฉmu Rheda 2000
Dรดleลพitรฝm prvkom vย konลกtrukcii PJD je uzol upevnenia koฤพajnice. Prรกve ten totiลพ nahrรกdza pรดvodnรบ pruลพnosลฅ koฤพajovรฉho lรดลพka. Vย prรญpade tejto stavby sa pouลพil systรฉm Vossloh FF 300, ktorรฝ sa ลกtandardne uplatลuje na vysokorรฝchlostnรฝch tratiach naprรญklad vย Nemecku.
Aj keฤ sa principiรกlne uvaลพuje oย pevnej jazdnej drรกhe ako oย tvarovo aย polohovo stรกlej konลกtrukcii, systรฉm upevnenia umoลพลuje smerovรบ aj vรฝลกkovรบ rektifikรกciu kaลพdรฉho uzla rรกdovo vย centimetroch. Prevรกdzkovรก prax totiลพ ukรกzala, ลพe aj napriek stopercentnรฉmu dodrลพaniu technologickej disciplรญny pri vรฝstavbe sa obฤas vyskytnรบ prรญpady, keฤ plรกล sadne aย je nevyhnutnรฉ vykonaลฅ malรบ rektifikรกciu polohy koฤพaje.
Za uplynulรฝch 50 rokov sa vo svete vyvinulo mnoho konลกtrukฤnรฝch typov pevnej jazdnej drรกhy. Zย pohฤพadu konลกtrukcie delรญme PJD na dva zรกkladnรฉ typy โ prefabrikovanรฝ aย monolitickรฝ. Zรกkladnรฝ rozdiel medzi nimi je vย tom, ลพe pri prefabrikovanom type tvoria nosnรบ zvrลกkovรบ dosku ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikรกty vyrobenรฉ na mieru vo vรฝrobni aย aลพ na stavbe sรบ rozloลพenรฉ na hydraulicky stmelenรบ vrstvu aย spriahnutรฉ do sรบvislej konลกtrukcie โ zvrลกkovej dosky. Finรกlne nastavenie do sprรกvneho smeru aย vรฝลกky na stavbe sa vykonรกva podliatรญm, zvyฤajne bitรบmencementovou maltou. Prefabrikovanรฉ systรฉmy sรบ obฤพรบbenรฉ naprรญklad vย Japonsku. Vย prรญpade Tureckรฉho vrchu sa vย stupni na stavebnรฉ povolenie navrhol prรกve prefabrikovanรฝ stavebnรฝ typ โ Max Bรถgl.
Na ลพiadosลฅ zhotovovateฤพa stavby aย sย nรกslednรฝm sรบhlasom vedenia ลฝSR sa prefabrikovanรฝ stavebnรฝ typ preprojektoval na monolitickรฝ Rheda 2000. Zรกkladnรฝ rozdiel je vย tom, ลพe uzly upevnenia sa dodรกvajรบ ako osobitnรฝ konลกtrukฤnรฝ prvok vย podobe dvojblokovรฝch podvalov aย armovanie iย betonรกลพ zvrลกkovej dosky sa vykonรกva priamo na stavenisku.
Monolitickรก zvrลกkovรก doska nemรก prieฤne dilataฤnรฉ ลกkรกry aย vย doske mรดลพu vzniknรบลฅ trhliny do ลกรญrky asi 0,5 mm. Je to vlastnosลฅ systรฉmu Rheda 2000 aย prรญtomnosลฅ รบzkych, chaoticky vytvorenรฝch trhlรญn je normรกlna. Minimรกlne percento vystuลพenia zvrลกkovej dosky je 0,8 % plochy prierezu. Minimรกlne krytie vรฝstuลพe je 50 mm.
ลฝelezniฤnรฝ spodok na pevnรบ jazdnรบ drรกhu
Trvalรก tvarovรก stabilita pevnej jazdnej drรกhy si vyลพaduje dokonale zhutnenรฉ podloลพie, podฤพa moลพnosti sย ukonฤenรฝm sadanรญm. Pri novostavbรกch, kde eลกte nie je traลฅ vย prevรกdzke, sa dรก tรกto poลพiadavka zabezpeฤiลฅ spoฤพahlivejลกie aย pri vรฝstavbe moลพno zohฤพadniลฅ ฤasovรฝ faktor sadania nรกsypov vย postupoch vรฝstavby.
Vย prรญpadoch, keฤ ide oย rekonลกtrukciu existujรบcej trate, ktorรก je vย prevรกdzke, je to uลพ zloลพitejลกie, navyลกe ak sa vย podloลพรญ novรฉho nรกsypu vyskytnรบ nevhodnรฉ zeminy sย vysokou plasticitou aย nรญzkou รบnosnosลฅou. Tak to bolo aj na รบsekoch trate priฤพahlรฝch kย tunelu Tureckรฝ vrch zย juลพnej aย severnej strany. Pre tesnรบ blรญzkosลฅ starej prevรกdzkovanej trate nebolo moลพnรฉ vymeniลฅ podloลพie do hฤบbky asi 4 m, pretoลพe hrozilo zosunutie starej trate. Preto sa zvolilo na Slovensku dovtedy nepouลพitรฉ rieลกenie vybudovania zรกkladu nรกsypu zย koberca mikropilรณt sย rastrom 0,80 aลพ 1 m. Tak vznikol รบplne tuhรฝ zรกklad novรฉho ลพelezniฤnรฉho telesa, ktorรฝ eliminuje moลพnรฉ neลพiaduce sadanie podloลพia. Systรฉm mรก nรกzov Augeo aย mรก pรดvod vย Holandsku.
Nielen zรกklad nรกsypu, ale aj hornรฉ vrstvy aย plรกล telesa spodku musia maลฅ oveฤพa vyลกลกiu deformaฤnรบ odolnosลฅ ako pri klasickej ลกtrkovej konลกtrukcii zvrลกku. Pri klasickej konลกtrukcii postaฤuje hodnota modulu deformรกcie 50 MPa, pri pevnej jazdnej drรกhe je to 100 aลพ 120 MPa. Takรกto vysokรก hodnota sa dรก dosiahnuลฅ jedine pouลพitรญm kvalitnรฉho materiรกlu na konลกtrukciu telesa aj podkladovej vrstvy. Podkladovรก vrstva musรญ byลฅ vyhotovenรก zย kameniva zย vyvretรฝch hornรญn sย vysokou primรกrnou pevnosลฅou, aby si kamenivo zachovalo tvarovรบ stรกlosลฅ aย ostrohrannosลฅ pri zhutลovanรญ. Dรดleลพitรก je aj optimรกlna vlhkosลฅ ลกtrkodrviny 7 aลพ 8 %.
Podkladovรก vrstva pri takto nastavenรฝch poลพiadavkรกch รบnosnosti musรญ maลฅ hrรบbku aลพ 80ย cm pri sรบฤasnej garancii modulu pretvorenia Eo = 45 MPa vย hฤบbke 1,75 m od plรกne telesa spodku.
Hrรบbka podkladovej vrstvy musรญ byลฅ, samozrejme, posรบdenรก aj zย hฤพadiska premลzania, na ktorรฉ sa pri PJD kladie mimoriadny dรดraz. Stavba ลพelezniฤnรฉho telesa si teda vyลพaduje vysokรบ technologickรบ disciplรญnu aย kladie vysoยญkรฉ nรกroky na odbornosลฅ zhotovovateฤพa stavby.
Prechodovรฉ oblasti
Dรดleลพitรฝm miestom vย konลกtrukcii pevnej jazdnej drรกhy je samotnรฝ bod prechodu zย รบseku so ลกtrkovรฝm lรดลพkom na tuhรบ konลกtrukciu PJD. Vย princรญpe tu nastรกva zmena tuhosti podloลพia koฤพajnรญc aย treba zabezpeฤiลฅ, aby tรกto zmena nebola okamลพitรก, ale plynulรก. Pรดvodne sa pouลพรญvalo rieลกenie, kde sa tuhosลฅ zvyลกovala postupnรฝm lepenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka vย kombinรกcii so zmenou tuhosti gumovรฝch podloลพiek pod pรคtu koฤพajnice. Toto rieลกenie si vลกak vyลพaduje mnoลพstvo ลกpecifickรฝch komponentov, je investiฤne nรกkladnรฉ aย technologicky nรกroฤnรฉ.
Stavba je vรฝnimoฤnรก vย tom, ลพe sa na odporรบฤanie vlastnรญka licencie na systรฉm Rheda 2000 pristรบpilo kย jednoduchลกiemu rieลกeniu prechodovej oblasti, kde sa postupnรก zmena tuhosti podloลพia koฤพajnรญc dosahovala meniacou sa hrรบbkou koฤพajovรฉho lรดลพka, ktorรฉ je vย potrebnej dฤบลพke uloลพenรฉ vย ลพelezobetรณnovej vani brรกniacej presadaniu zลn ลกtrku aย vytlรกฤaniu kameniva do strรกn. Toto rieลกenie si nevyลพaduje nijakรฉ lepenie ลกtrku, moลพno pouลพiลฅ ลกtandardnรฉ podvaly aย ลกtandardnรฉ upevnenie koฤพajnรญc. Veฤพkou pridanou hodnotou je aj jednoduchosลฅ realizรกcie.
Je jasnรฉ, ลพe tento novรฝ technickรฝ postup preverรญ aลพ ฤas, no uลพ prvรฉ mesiace prevรกdzky naznaฤujรบ, ลพe bude spoฤพahlivรฝ. Jeho ฤalลกou vรฝhodou je, ลพe koฤพaj vo vani moลพno podbรญjaลฅ, ฤo sa pri lepenom systรฉme nedรก.
รsek modernizovanej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce sรญce zย pohฤพadu dฤบลพky (17,5 km) nie je veฤพmi vรฝznamnรฝ, ale vรฝnimoฤnรฝ je pre mnoลพstvo inovatรญvnych rieลกenรญ vย ลพelezniฤnom staviteฤพstve, ktorรฉ doteraz nemali na Slovensku tradรญciu aย ฤasto uย sprรกvcu vzbudzovali obavu aย nedรดveru. Vรฝznamnรฝ je aj preto, ลพe sme si vย naลกich lokรกlnych slovenskรฝch podmienkach overili, ลพe vieme navrhovaลฅ aย stavaลฅ technicky aย technologicky nรกroฤnรฉ stavby, vฤaka ฤomu sa stratila nevรดฤพa navrhovaลฅ ich na ฤalลกรญch pripravovanรฝch รบsekoch ลพelezniฤnรฉho koridoru zย Bratislavy do Koลกรญc aย stรกvajรบ sa takpovediac ลกtandardnรฝm rieลกenรญm vย tuneloch aย priฤพahlรฝch รบsekoch tratรญ.
TEXT: Ing. Ondrej Podolec
FOTO: REMING CONSULT
Ondrej Podolec je technickรฝ riaditeฤพ vย spoloฤnosti REMING CONSULT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.